Opera səhnələrinin bəzəyi "Karmen"
"Karmen"in musiqisi opera incəsənətinin xəlqilik
rəmzidir. Bu operanın
fraqmentləri - uvertüra
və habanera, Eskamilyonun
kupletləri çoxlarının
hələ uşaq yaşlarından sevərək
zümzümə etdiyi
musiqi parçalarıdır.
Böyük fransız
bəstəkarı Corc
Bizenin ərsəyə
gətirdiyi bu opera ilk
dəfə 1875-ci il martın 3-də Parisin "Komik opera" teatrında tamaşaya qoyulmuş, lakin əsərin nə mövzusu, nə də musiqisi burjua aristokratiyasının
xoşuna gəlmişdi.
Operanın süjeti
"qəbahətli" (baş
qəhrəman tütün
fabriki fəhləsi olduğu üçün),
musiqisi həddindən
artıq mürəkkəb
və ciddi sayılmışdı. Odur
ki, mətbuat səhifələrində opera haqqında
xoşagələn heç
bir söz deyilməmişdi. Bundan sarsılan Corc Bizenin gecələr Paris küçələrində dərdini
dağıtmaq üçün
sərgərdan gəzməkdən
savayı çarəsi
qalmamışdı. Düşünmüşdü
ki, var qüvvəsi
ilə ərsəyə
gətirdiyi əsərinə
verilən qiymət böyük ədalətsizlikdir.
Axı o, "Karmen"ə
böyük ümid bəsləyirdi. Mətbuat
səhifələrindəki rəylər isə onu ümidsizlik uçurumuna aparırdı.
Gənc Bize xaç suyuna salınma mərasimində
üç böyük
sərkərdənin - Aleksandrın,
Sezarın və Leopoldun şərəfinə
Aleksandr, Sezar Leopold adlandırılmasına baxmayaraq,
xasiyyətcə süst
və əsəbi adam idi, həyəcanını
asanlıqla büruzə
verirdi. Sarsıntılara
dözməyən Bize
düz üç aydan sonra 2 iyun
1875-ci ildə dünyasını
dəyişmişdi. Cəmi
36 yaşı vardı.
Əgər bir neçə ay da səbri çatsaydı, sevimli operasının dünyanın ən böyük musiqili teatrlarında, xüsusən
də 1875-ci ilin oktyabr ayında Vyananın Opera Teatrında
necə böyük uğur qazandığının
şahidi olardı. Vyanada oynanılan əsərində onun yaxın dostu, bəstəkar Gironun redaksiyasında danışıq
dialoqları reçitativlərlə
əvəz olunmuş,
4-cü pərdəyə Bizenin
"Pert gözəli" əsərindən
və "Ariyalı qız" pyesinə yazdığı musiqidən
balet səhnələri
daxil edilmişdi.
Həmin vaxtdan etibarən "Karmen" operası ən repertuarlı əsər kimi dünya opera səhnələrinin bəzəyi
olaraq qalır. Böyük rus bəstəkarı Pyotr İliç Çaykovski
yazmışdı: "Mən
böyük inamla deyə bilərəm ki, "Karmen" musiqi dünyasının mütləq şedevri kimi seviləcəkdir. Bu əsər epoxamızın,
az qala, ən böyük lirik-dramatik əsəridir".
Bize yaradıcılığı
üçün səciyyəvi
olan melodiya zənginliyi, orkestrləşdirmə
rəngarəngliyi, vokal
partiyaların ürəyə
yatımlılığı, xəlqiliyə və həyat həqiqətlərinin
təcəssümünə çağırış bu
operada önəmli yer tutur. Bizenin
ən böyük əsəri, 1874-cü ildə
ispan yazıçısı
P.Merimenin novellası əsasında yazdığı
"Karmen" operası
XIX əsrin opera realizminin
zirvələrindən biridir,
dünya mədəniyyətinə
əvəzsiz töhfədir.
Operanın musiqisi dramatik qüdrəti, melodik ifadəliliyi, harmoniya parlaqlığı,
forma plastikliyi, orkestrləşdirmə
şəffaflığı və forma zənginliyi sayəsində dinləyici
zövqünü dərindən
oxşaya bilir. Bize musiqisinin funksionallığı operanın
özünün məzmunu
ilə çox da əlaqəli deyil. Operaya populyarlıq qazandıran onun dramaturgiyası yox, melodiya yükünün
böyüklüyüdür. Operanın musiqisi ispan xalq rəqs
və xalq musiqi intonasiyaları ilə zəngindir. Vokal partiyalarının parlaqlığı operada
koloritli orkestr müşayiəti ilə
özünü göstərir.
Hadisələrin inkişaf
simfonikliyi forma bitkinliyi
ilə uyarlıq təşkil edir.
Bu yaxınlarda
Azərbaycan Dövlət
Akademik Opera və Balet Teatrı səhnəsində tamaşaya
qoyulan bu operaya baxmağa gələnlər böyük
məmnunluq hissləri
keçirdilər. Sankt-Peterburq
Dövlət Akademik Simfonik Orkestrinin baş dirijoru və bədii rəhbəri, professor Andrey
Anixanovun rəhbərlik
etdiyi simfonik orkestrimiz tamaşaçıları
Bize musiqisinin heyrətamiz melodiya aləminə apararaq onlarda xoş hisslər yaşatdı. Orkestr kollektivi dirijorun professionallıq səviyyəsindən bəhrələnərək
ifaçılıq məharətini
tam dolğunluğu ilə
büruzə verə bildi. Dirijorun incə musiqi duyarlığı, jest ifadəliliyi,
iradə möhkəmliyi
orkestrantları ruhlandırdığından
musiqi məqamları yerli-yerində ifa olundu.
Maestro A.Anixanov
vokalçıların rahat
oxumaları üçün
onları müşayiət
edərkən optimal variant seçirdi.
Əsərin baş qəhrəmanı Karmen
(Sankt-Peterburq Dövlət
Akademik Mariya Opera və Balet Teatrının
solisti Regina Rüstəmova,
metso soprano) qaçaqmalçıların
başçısı, cəsarətli
Karmen obrazını səs xüsusiyyətlərinə
və aktrisalıq məharətinə əsaslanmaqla
uğurla canlandıra
bildi. Yeri gəlmişkən, Azərbaycan
qızı Regina Rüstəmova
Danimarkanın, İsveçin,
Finlandiyanın, Türkiyənin
və digər Avropa ölkələrinin
opera teatrlarında qastrol
çıxışları zamanı uğurlu ifaçılıq cəhətləri
ilə böyük rəğbət qazanmışdır.
O, Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrının səhnəsində
oynadığı "Karmen"
tamaşasındakı baş
qəhrəmanın - Karmeninin
"Segidliya"sını, "Habanera"sını və
digər musiqi nömrələrini qənaətbəxş
oxumaqla özünün
parlaq vokal xüsusiyyətlərini nümayiş
etdirdi.
Respublikanın əməkdar
artisti Həsən Enaminin don Xoze rolunda çıxışı
da uğurlu alındı. O, Xozenin çətin ariyalarını
qənaətbəxş oxumaqla
opera solisti kimi getdikcə püxtələşdiyini
nümayiş etdirdi.
Respublikanın əməkdar
artisti Əvəz Abdullayev (lirik-dramatik bariton) toreador Eskamilyonun partiyasının öhdəsindən
böyük diapazonlu səs xüsusiyyətləri
sayəsində layiqincə
gəldi. İndiyədək
gördüyümüz toreadorların
libasından fərqli
olaraq, o, səhnəyə
tamaşaçıların hüzuruna özünün
gündəlik geyimində
çıxır. Biz bunu
solistin özünün
tapıntısı kimi
qiymətləndiririk. Sivil
dünya teatrlarının
tamaşalarında da toreadorun savaş paltarı gündəlik geyim libasından fərqlidir. Dünyanın
təsdiq olunmuş variantlarından faydalanmaq günümüzün tələblərindən
biridir.
Vokalçıların Bülbül
adına Beynəlxalq müsabiqəsinin laureatı
gənc və istedadlı müğənni
Fəridə Məmmədova
Mikaela partiyasının
öhdəsindən həm
müğənni, həm
də dramatik aktrisa kimi layiqincə
gələ bildi. Vokal çətinliyi çəkmədən çox
rəvan və xoşagələn tərzdə
oxudu. Bu vokalçı
xanımın digər
rollarda da uğurla çıxış
edəcəyinə inanırıq.
Respublikanın əməkdar
artisti, vokalçıların
Bülbül adına
Beynəlxalq müsabiqəsinin
qran-pri mükafatçısı
Əli Əsgərov möhtəşəm bas-bariton
səsi ilə qarovul dəstəsinin başçısı Suniqanın
partiyasını yaxşı
oxusa da, kapitan Suniqanı tamaşaçılara hərbçiyə
yaraşmayan yazıq görkəmdə təqdim
etdiyinə görə
obraz yaratmaqda çətinliklə üzləşməli
oldu.
Respublikanın əməkdar
artisti, lirik-dramatik
soprano Gülnaz İsmayılova
tamaşaçılara özünün
digər partiyalarda uğurlu çıxışlarına
görə yaxşı
tanışdır. O, qaçaqmalçılar
dəstəsinin üzvü
kimi obraz yaratmaqda bir qədər çətinlik
çəkirdi. Ona görə ki, hadisələrin dramatik inkişafı səhnəsində
(3-cü pərdədə) rejissor işinin zəifliyi onun və tərəf-müqabili
metso soprano Səbinə
Əsədovanın da
yaddaqalan obraz yarada bilmələrinə
əngəl törətdi.
Onların kart açıb
fala baxmalarının
nəticəsi də qabarıq görünmədi.
Fraskita və Mersedesin açdıqları
kartların Karmenin ölümlə üzləşəcəyi
"xəbərdarlığına" Karmenin heç bir reaksiya verməməsi
anı özünün
inandırıcı səhnə
həllini tapmadı. Üçüncü pərdədəki
dramatik hadisələrin
inkişafında rejissor
mizanlarının yoxluğu
səbəbindən cəsarətli
Eskamilyo tamaşaçılar
qarşısında ötkəmliyini
nümayiş etdirə
bilmədi, qısqanclıq
zəminində azğınlaşmış
Xozenin hədələrindən
qaçan qorxaq adam təsiri bağışladı, qaraçı
qadınlar isə daha çox qumarbaz qadınlar kimi yadda qaldılar.
Gənc ifaçı
Azər Rzazadə Remendado rolunda onun qaçaqmalçılara
xas olan spesifik cəhətlərini
göstərməkdə çətinlik
çəksə də,
vokal ifaçılığı
ilə diqqəti çəkdi. Bizə elə gəlir ki, onun geniş
diapazonlu lirik tenor səsi digər tamaşalarda növbəti
uğurlu çıxışları
üçün yararlı
ola bilər.
Sadaladığımız qüsurlara
baxmayaraq, "Karmen"
operasının Bakı
səhnəsində baş
tutmuş axırıncı
tamaşasının uğurla
keçdiyini tamaşaya
gəlmiş yerli
opera fanatları kimi, diplomatik korpusun üzvlərinin də məmnun qaldığını
söyləmək olar.
Odur ki, sivil dünyanın opera tamaşaları içərisində
şedevr əsər kimi dəyərləndirilən
"Karmen" operasının
Milli Opera və Balet Teatrında tərifəlayiq şəkildə
tamaşası klassik musiqi ifaçılığı
mədəniyyətimizin, o cümlədən böyük
əmək sərf etmiş teatrın yaradıcı kollektivinin müvəffəqiyyəti hesab
edilməlidir.
Arif HÜSEYNOV
Azərbaycan.-2010.-14 noyabr.-S.11.