Deyirlər ki, TOY olacaq TOY sahibi
soyulacaq
Hər bir
valideynin həyatında həsrət, səbirsizlik və
böyük sevinclə gözlədiyi günlərdən biri
övladının xeyir işidir. Oğlan evi ilə hər
şey aydın olsa da, qız anası tədarükünü
körpəsi dünyaya gələndən görür.
Hansı ana istəməz ki, övladını cah-calalla, bol
cehizlə yola salmasın? Oğlan tərəfi də,
heç şübhəsiz, gələcək ailə
üçün ayrıca mənzil, qır-qızıl
qayğıları ilə yaşayır. Amma nə
yaxşı ki, bütün bu toyqabağı
qaçaqaçın, əbəs mübahisə və
əsəb müharibələrinin, söz-söhbətin bir
şirin sonluğu var - toy!
Zövqlə bəzədilmiş gəlin
maşını, həzin "Vağzalı ", qız
anasının narahat göz yaşları, özgə
ocağına pərvazlanan ciyərparasına ata xeyir-duası,
dəbdəbədə Şərq padşahlarının
saraylarına dədəboyu verəcək şadlıq
evləri, teatrlaşdırılmış qarşılanma
mərasimi, bəylə gəlinin "razıyam! "
kəlməsindən sonra süzülən şampan
şərabı, atılan fişənglər, həzin musiqi
sədaları altında ifa edilən ilk vals və ... toy başlayır.
Toy
xalqımızın ən gözəl və ulu
ənənələrindən biridir. Bu gün onun milli-tarixi
kanonlarına nə dərəcədə əməl edildiyindən
danışmayacağıq. Başqa bir, həm də çox
ciddi və ən müxtəlif yanaşmalara mövzu
verəcək söhbətdir. Bu mərasim neçə
insanın sevincinə, iki gəncin qovuşmasına,
gələcək ailənin təməlinin atılmasına
hesablansa da, nəticəsi müxtəlif olur.
"Qonşuda toy oldu, bəs
mənə nə oldu? "
Ölməz
Rəşid Behbudovun bənzərsiz ifasında
səslənən mahnılardan birinin mətnindəndir bu
misralar. Sözlərini də, bəstəkarını da
unutduğum bu mahnını bəlkə də bir 30 il
əvvəl dinləmişəm.
O vaxtlar toy eləməyin bir özgə
ləzzəti və türfə qayğıları vardı.
Nə gizlədək, Allahın qır-qızılı
tapılmırdı, gəlinin pal-paltarından tutmuş
şirniyyata kimi hər şey ən yaxşı halda
"Azərittifaq "ın bazasından, bəd ayaqda isə
Moskvadan tədarük olunurdu. Əli ora çatmayanlar da
"həri "də, nişanda üzlərinə
urvatlı bir şey tutub aparmaq üçün
özlərini verirdilər "kubinka "ya.
Hələ
bu harasıdır?! Şəhərdə şadlıq evi
qıtlığı vardı; yer kirələmək
üçün camaat "Azdrama"nın yanında
yerləşən "dombıt "ın qabağında
gecədən növbə tuturdu. O ki qaldı
yemək-içməyinə, ətindən, içkisindən
tutmuş göyərtisini arıtlamağacan sənin boynunda
idi. Toy yiyəsi bilmirdi plovun zəfəranına baxsın,
yoxsa ortaya düşüb qonaqlarını oynatsın.
Ancaq
orası da vardı ki, camaat süfrədəki təamları
nuşcanlıqla yeyirdi, çünki arxayın idi ki, hər
şey keyfiyyətlidir. Nə salatdan, məzədən
mədəsi pozulan olacaqdı, nə də
ətdən-balıqdan zəhərlənən.
Musiqiçilər
elimizin sayılıb-seçilən sənətkarları
idilər. Qiymətlər kəllə-çarxa
çıxmamışdı.
Gəlin
maşını qırmızı lent və gəlinciklə
bəzədilərdi.
Bəy
ilə gəlinə hədiyyə kimi gündəlik
həyatda, məişətdə lazım olan
hədiyyələr verilərdi.
Toy sahibi
üstünə dağ kimi çökən borclarını
necə qaytaracağı deyil, qonaqlarını məmnun yola
salmaq barədə düşünürdi.
Bir də ki o vaxtlar toylar qıt idi ya nədir,
insanlar qohum-qardaşın, dost-tanışın toyunu
səbirsizliklə gözləyərdilər,
üzlərdən təbəssüm əskik olmazdı,
üstü zurna-qaval şəkilli balaca
dəvətnamələri alanda
alışdırıcısı çəkilmiş qumbara
görürlərmiş kimi sarılarını udmurdular.
Və ən
ümdəsi ... zəmanədəndi, ya da insanlardan, bu cür
izdivaclardan yaranan ailələrin xoşbəxtlik indeksimi
deyək, əmsalımı adlandıraq, yüksək idi.
Duyğularımızın
nostalji tellərində oynayan o xatirələr qaldı
keçmişdə. Bəs indi?
"Bu toy mənə toy tutdu
"
Nə
qədər ki, həyat var, sevibsevilənlər var, izdivaclar
da olacaq. Və həmin günü izdivacın rəsmi
satisfaksiyasından iki sevən gəncin həyatının
ən əlamətdar, yaddaqalan anına, milli-mənəvi
dəyərlərimizin, tarixi-mental
baxışlarımızın örnəyinə
çevirmək hər bir ata-ananın ülvi arzusudur.
Amma
təəssüflər olsun ki, istəklə imkan
bəzən üst-üstə düşmür.
Bu gün
toya hazırlıq proseslərini asanlaşdıran, belə
deyək, münbit şərait mövcuddur.
Şadlıq
evlərinin sayına görə "səkkizliy"ə
daxil olan ölkələr nəinki təklikdə, lap elə
bir yerdə də Azərbaycana qibtə edə bilər.
Şou-biznes
əhlinin "toy tutmaq" azarı bir vaxtlar okeanın o
tayındakı "Yeni dünya"da torpaq tutanların
vəhşi azartını kölgədə qoyub.
Gəlin
üçün geyim-kecim sarıdan heç bir
nigarançılıq yoxdur; İtaliyanın
brendlərindən tutmuş Çinin
"şirpotreb"inədək nə cür mal
istəsən, tapa bilərsən. Qızıl dükanları
əfsanəvi Eldoradonu xatırladır. Mebel üçün
də dağa-daşa düşməyə ehtiyac qalmır,
dükanlarda ürəyin istəyən
müxəlləfatı tapa bilərsən. Təki pulun olsun.
Hə,
elə "Kərəmi də burda ağlamaq tutur ".
Şadlıq evləri, menyular, musiqiçilər
və hətta gəlin maşınları da toy sahibinin
cibinə uyğun olaraq təsnifatlaşıb.
İmkanlıların ifrat canfəşanlığı,
"əliaçıqlığı " nəinki
sıradan vətəndaşlar, bütövlükdə toy
mədəniyyəti, süfrə mədəniyyəti, musiqi
mədəniyyəti üçün ciddi metamorfozlar
yaşadır. "Ayaqları yorğanından
çıxan" toylar idbarlaşmaqla, ifratlaşmaqla,
bayağılaşmaqla insanların cibi, büdcəsi ilə
yanaşı zövqünü də, əbədi
dəyərlər haqqında meyarlarını da
həyasız şövqlə çığnayıb
tapdalayır. "Qonşudan qalma dala " kimi meşşan
fəlsəfə toy sahibini neçə aylıq,
bəzən də illik borc və xəcalətin girovuna
çevirir.
Ancaq
neyləməli? Valideynlər övladlarının
xoşbəxt günündə onların arzularına xilaf
gedə bilmirlər. Belədə, pul kisəsinin
ağzını geniş açmaq lazım gəlir. Bu
gün gəlinlik paltarının alınması, yaxud
icarəyə götürülməsi (bu da bir gəlirli
biznes sahəsidir-X.N.) bir neçə yüz manatdan bir
neçə min manatadək başa gələ bilir. Gəlin
maşını markasından asılı olaraq 1000 manatadək,
gül dəməti iki-üç yüz manat
həndəvərində, gəlinin ənlik-kirşan və
saç düzümü xərcləri isə 300-700 manat
civarında "rəqs eləyir". Sonra gəlir
cürbəcür fişənglərdən tutmuş toyun
axırındakı atəşfəşanlığa
qədər müxtəlif vizual effektlərin xərcləri...
üç-dörd min manat da bu cür "fələyin
badına" gedir.
Heç
şübhəsiz, bu qəbil məsələlər
müvafiq normativ aktlarla tənzimlənmədiyi
üçün kiməsə əndazəni
aşdığını, kimlərəsə nimdaş toy
keçirdiyini irad tutmaq mümkün deyil. Ancaq
hər birimiz yaşadığımız reallıqlar barədə
hər kəsin kifayət qədər ayıq və obyektiv
anlayışa sahib olduğunu düşünərək
toylarda ifrat nümayişkəranəliyin mənfi rezonans
və nəticələr doğurduğu
qənaətindəyik. Və bu gün şou əhlinin
toylara fantastik qiymətlərə getməsinin, şadlıq
evlərinin açıq-aşkar "verdiyim budur; yesən
də, yeməsən də " siyasəti
yürütməsinin də kökündə bəzi toy
sahiblərinin harınlığı dayanır.
"Oliqarx"
müğənnilər və inhisarçı toyxanalar
İnsana
görüb-götürmək vərdişi xasdır. Hər
şeyin yaxşısına, mütərəqqisinə,
zövqlüsünə sahiblənmək istəyində pis
nə var ki?! Ancaq ölçüsündə, mizanında,
həddində. Bizim musiqiçilərin türk
sənətçilərinə oxşamaq istəyi çoxunu
incəsənət adamından şou əhlinə
çevirdi. Etiraf edək ki, azərbaycanlı
həmkarlarını türklərin sənəti deyil, ilk
növbədə aldıqları para, yüksək qonorar
maraqlandırıb həmişə. Ancaq nə
sirri-xudadırsa, aborigen "manıslar" o pulu böyük
zallarda, əsl sənətə qiymət verməyə qabil
insanların toplaşdıqları salonlarda deyil, içkinin baş dumanlandırdığı,
səs-küyün ərşə dayandığı,
canlı musiqi əvəzinə "fanera "nın
sırındığı (hörmətli
sənətkarlarımızdan biri bu cür
müğənnilərə yaxşı ad da qoyub: səsini
cibində gəzdirənlər) toy məclislərində
"qazanırlar ".
Bəli,
bugünkü toyların baş töhmətindən biri
də toy müğənnilərinin kəllə-çarxa
çıxan "preyskurantlarıdır". 10-12 min manata
toy aparan, məclisi yarım saat "feyziyab
edəcəyinə" 3-5 min manat istəyən
müğənnilər var. Deməli, verən var ki,
istəyirlər. Bax, problemin kökü də elə
bundadır. Alimin elminə, yazarın sözünə
qiymət qoymayanlar hələ bir yüz dəfə
"Sağ ol!" deyə-deyə bir akademikin iki illik
maaşını iki-üç saat səhnədə
təlxəklik edib bağıran birisinə verirlər.
Belələri ətrafın haqlı qınaq və
iradlarından sığortalanmaq üçün -
Əşi, uşaqların arzusu idi. Özləri bu
müğənniləri istədilər! -
söyləyirlər.
Nə
yaxşı ki, həqiqi sənət, sənətkar və
zövq mədəniyyəti bütün zamanlarda pulun
kəmiyyət ölçüsü ilə
müəyyənləşməyib.
Yuxarıda
da qeyd etdiyimiz kimi, son bir neçə ildə paytaxtda
şadlıq evlərinin sayı həndəsi silsilə
ilə artıb. Bakının 100 hektarlarla yaşıllıq
ərazisi viran qoyularaq biri-birindən həşəmətli,
zəngin şadlıq evləri tikilib. Elə bu cür
obyektlərin çoxluğu son dərəcə gəlirli
biznes sahəsi olduğunu təsbit edir. Nahaq yerə
bizlərin türfə məziyyətlərindən birinin
də yeyib-içmək olduğu deyilmir ha!
Ancaq
toyxanalara müraciət edənləri məyus edən daha
ciddi səbəblər mövcuddur. Bunu başına
gələn bütün "başmaqçılar" bilir.
Hər bir
şadlıq evində hazır menyular var. Onların qiyməti
25-30 manatdan 150-200 manatadək dəyişir ki, hər kəs
cibinə uyğun olanı seçə bilsin. Ancaq müştərinin
istəyindən asılı olaraq hansısa soyuq
qəlyanaltı yaxud isti yeməyi dəyişmək,
təklif olunan bəzi təamlardan imtina etmək mümkün
deyil. Müştəri yeyilməyəcəyinə əmin
olduğu, mənbəyi, keyfiyyəti onu
şübhələndirən qida məhsullarını
siyahıdan çıxara bilmir. Qiymətlər üzü
ən azı bir neçə toy görmüş bahalı
içkilərin və növbəti toyadək soyuducuda
gecələyən salatların hesabına şişirdilir. Səsi akustik normaları üstələyən
musiqinin əlindən başını götürüb
qaçanların hesabına mətbəxə verilən
sifariş müqavilədə nəzərdə
tutulduğundan qat-qat aşağı olur ki, bu da
müştərinin açıq-aşkar aldadılması
deməkdir. İstisnasız olaraq bütün şadlıq
evlərində "yedi-içdi var, apardı yoxdu"
prinsipi hökm-fərmadır. Axı, istənilən
əmtəəşünas bir nəfərin bir oturuma 50-200
manatlıq ərzaq yeyə bilməyəcəyini təsdiq
edə bilər.
Görünəni
odur ki, son beş-on ildə öz inkişafının az qala
sənaye relslərinə qədəm qoymuş toyxana biznesi
inhisarçı siyasət yeridərək öz
şərtlərini diktə edən monstra çevrilib. Həmin şərtlər isə birmənalı
olaraq bir istehlakçı kimi biz vətəndaşların
hüquqlarının pozulmasına yönəlib. İqtisadi
İnkişaf Nazirliyi yanında Antiinhisar Siyasəti və
İstehlakçıların Hüquqlarının
Müdafiəsi Dövlət Xidmətinin keçirdiyi
monitorinqlər də bu sahədə kifayət
qədər problemin toplanıb qaldığını
təsdiq edir.
Bəli, bu
gün toy şənliyinə dəvətnamə alanların
bu dəvətdən vəcdə gəldiklərini iddia
etmək ən azı qeyri-səmimi səslənərdi.
Səbəblər içində maddi durumun bəzən ayda
iki-üç toyu yola verməkdə aciz olduğunu
göstərmək olar. Lakin başqa
səbəblər də var... insanlar şadlıq evlərini
əhvalı durulmuş, şad-xürrəm, istirahət
etmiş deyil, ovqatı təlx, əsəbləri
gərilmiş, yorğun-arğın və ən
başlıcası, aldandıqlarını dərk
edərək tərk edirlər. Toy sahibinin halınasa
ancaq acımaq qalır.
...Qapı
ehmalca döyüldü. Gələn neçə ildi
üzünü görmədiyim tanışım idi.
Dəvətnamə gətirmişdi. Sayca beşinci idi. Allah
xoşbəxt eləsin!
Xalid NİYAZOV
Azərbaycan.- 2010.- 24 noyabr.- S. 10.