Gəncədən gələn səs
Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən biri olan
yazıçı Altay Məmmədov ciddi, məsuliyyətli
nasir olmaqla bərabər, həmişə öz əsərlərinin
mərkəzində əhəmiyyətli mövzular
araşdırmağı çox sevərdi. Yaşadığı
dövrün insanları haqqında, onların fəaliyyəti,
mənəvi keyfiyyətləri ilə bağlı neçə-neçə
hekayə, oçerk, povest və pyes qələmə
almışdı. Maraqlıdır ki, Altay Məmmədovun
adı çəkilən kimi adamın gözləri
qarşısında Gəncə və onun xan
çinarları dayanır. O, bu şəhərdə
doğulmuşdu, bu şəhərdə
böyümüşdü. Demək olar ki, təhsilini də
doğma Gəncədə almışdı. Əsərlərinin xoş
sorağı bütün Azərbaycanı
bürüsə də, kitabları xarici
ölkələrdə çap edilsə
də, o, bütün
ömrü boyu Gəncədən
kənara çıxmadı.
Altay Məmmədov ilk əmək
fəaliyyətinə fəhləliklə başlayıb. O, bir neçə il
saatsaz işləyib. Sonra H.Zərdabi adına Pedaqoji
İnstitutun dil-ədəbiyyat
fakültəsində təhsil
alıb. İnstitutu bitirdikdən sonra həmin ali
məktəbdə müəllim
vəzifəsində saxlanılıb.
Heç
özünün də
ağlına gəlməzdi
ki, bir vaxt
saatsaz kimi tanınan Altay Məmmədovun
ömür yolunun bir başında alimlik fəaliyyəti, pedaqoji işi, başqa bir zirvəsində isə yazıçılığı dayanacaq. Uzun illər "Gəncənin
səsi" qəzetində
çalışan Altay Məmmədov
həm jurnalistlik, həm də nasirlik fəaliyyətini mükəmməl və ləyaqətlə yerinə
yetirən qələm
sahiblərindən biri
idi.
O, 1964-cü ildə
"Cəfər Cabbarlının
"1905-ci ildə" dramı"
mövzusunda yazdığı
dissertasiyaya görə
filologiya elmləri namizədi alimlik dərəcəsi aldı.
Uzun müddət ali məktəbdə
dərs dedi. Gələcək elmi kadrların
yetişməsində əməyini
əsirgəmədi. Xeyli
müddət H.Zərdabi
adına Dövlət Pedaqoji İnstitutunun elmi işlər üzrə prorektoru oldu.
Ədəbi fəaliyyətə
ötən əsrin ortalarında başlayan
Altay Məmmədovun "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə "Fəhləlikdən
alimliyə" adlı
oçerki dərc edilmişdir. Bu oçerk,
əslində, unudulmaz
qələm sahibinin öz həyatının və yaradıcılığının
əks-sədası kimi
dəyərləndirilə bilər. Onun ilk kitabı 1958-ci ildə nəşr olunan "On birinci açar" adlanır.
Məhz
o bu hekayələr kitabı ilə ədəbiyyata gəldi.
Onun yaradıcılığında hekayə janrının xüsusi yeri var. Tənqidçi Qulu Xəlilov vaxtı ilə Altay Məmmədovun
yaradıcılıq yolu
haqqında qələmə
aldığı bir məqalədə göstərirdi
ki, bu müəllif
lirik hekayələr ustasıdır. İnsanların mənəvi dünyasına
məharətlə işıq
salmağı bacaran Altay
Məmmədovun dili şirin, yazıları siqlətli idi. Onun toxunduğu mövzular o qədər həyati, təbii olurdu ki, oxucular bu
yazıçının əsərlərini
həmişə rəğbətlə
qarşılayır və
sevirdilər. Altay Məmmədov öz müasirlərinin maraqla izlədiyi və əsərlərini səbirsizliklə
gözlədiyi yazıçılarımızdan
olub. Müəllifin
"Məhəbbətin səsi",
"Gülab nəfəsli",
"Göyərçin satan
qız Narınc",
"Ana qocalmışdı", "Uvertüra", "İkinci
sinif" və başqa hekayələrində
duyulan həyat nəfəsi bu əsərlərə geniş
oxucu rəğbəti
qazandırdı. Xüsusilə də müasirlərinin mənəvi aləmindən,
məhəbbətindən, ziddiyyətli duyğularından,
həyata münasibətindən
sanballı, yaddaqalan əsərlər yazan
Altay Məmmədovun təhkiyəsi
çox şirin idi. İndi də bu əsərləri oxuyanda müəllifin yazı tərzinə, üslubuna,
qəhrəmanlarını təqdim etmək məharətinə valeh olmaya bilmirsən. Altay Məmmədovun qələmindən çıxan
hər bir hekayənin yadda qalmaq qüdrəti olub. Buna səbəb
də müəllifin
özünəməxsus yazı
üslubu və həyat həqiqətinə
sadiqliyi idi. "Məhəbbətin səsi" adlı hekayəsinin qəhrəmanı
bir inadın ucbatından sevgisini rədd edir. Bunun da müqabilində ömrü boyu əzablara düçar olur. Bütün varlığı ilə bağlandığı
insanın - müğənninin
qəmli səsi həyatı durduqca ona dinclik vermir.
Eləcə də
"Uvertüra" hekayəsində
dahi Üzeyir sənətinin əbədiyaşarlığını
maraqla qələmə
alan müəllif
hekayənin sonluğunu
heyrətamiz bitirir:
"Səməndər quşu
doğma Azərbaycan torpağı üstündə
qürurla dövrə
vururdu. Yerdən səslər gəlirdi:
"Eşq olsun, Üzeyir!" Dik-dik təpələr görünürdü. Yamyaşıl düzlər görünürdü.
İnsanlar oxuyurdu..."
1957-ci ildən Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
üzvü olan Altay Məmmədov nasir, ədəbiyyatşünas olmaqla
bərabər, həm
də görkəmli dramaturq idi. Onun pyesləri
təkcə Azərbaycanda
deyil, başqa respublikaların teatrlarında
da müvəffəqiyyətlə
tamaşaya qoyulurdu.
Müəllifin "Həmyerlilər",
"Kişilər", "Yadındamı", "Ulduzlar
görüşəndə" və başqa dram əsərlərinin səhnə
həlli uğurlu oldu. Onun pyesləri əsasında
hazırlanmış tamaşalar
anşlaqla keçərdi.
Geniş yaradıcılıq yoluna
malik olan Altay Məmmədov tərcümə
ilə də məşğul olurdu. Özbək, qazax, rus mütəfəkkirlərinin
əsərlərini dilimizə
çevirirdi. Göstərdiyi
xidmətə görə
1971-ci ildə əməkdar
mədəniyyət işçisi
fəxri adına
layiq görülən
Altay Məmmədov ictimai-siyasi
həyatda da fəallığı ilə
seçilirdi. O, altı
dəfə Xalq Deputatları Sovetinə deputat seçilib. Bir sıra konfranslara, qurultaylara nümayəndə
seçilib. Əməyi fəxri
fərman və medallarla təltif edilib. Bütün bunlardan öncə
Altay Məmmədov doğulduğu
yurda aşiq, vətənpərvər bir
insan idi. O, Gəncəyə bütün
varlığı ilə
bağlı idi. Burada fəaliyyət göstərən
Poeziya Teatrının
yaradıcılarından biri
olan Altay Məmmədov
bu teatrın bir çox tamaşalarının mətinlərini
əsasən özü
yazardı. Altay Məmmədovun
əsərləri ispan,
ingilis, ərəb, fars, macar,
eston, tacik, rus və başqa
dillərə tərcümə
edilmişdir. Rusiyada, Şri-Lankada,
Hindistanda kitabları çapdan çıxmışdır.
Təkcə elə Moskva
şəhərində üç
kitabı işıq üzü görmüşdür.
Pyesləri Rusiyada, Tacikistanda, Bolqarıstanda,
Vyetnamda tamaşaya qoyulmuşdur.
Altay Məmmədov jurnalist, yazıçı, dramaturq,
tərcüməçi və
nəhayət, gözəl
pedaqoq idi. Onun ədəbiyyatşünas
kimi fəaliyyəti də ayrıca bir mövzudur. Özü nasir idi, amma
ömrü boyu Azərbaycan poeziyasının
tədqiqi ilə məşğul olub.
Onun yazdığı
monoqrafiyalardan birindən
gətirdiyimiz sitata fikir verək: "Azərbaycanın poeziya məbədgahı min il əvvəl qurulub. Burada Xaqani, Nizami, Məhsəti, Füzuli, Şah İsmayıl Xətai, Vaqif, Vidadi, Sabir, Cavid və
daha kimlər var. Bu məbədgahın təkcə
içərisinə boylanmaq
da hər hansı bir şairdən ürək istəyir..." Altay Məmmədov məhz belə bir ürəyin
sahibi idi ki, o sirli dünyaya
nəinki boylandı, həm də onu zənginləşdirən,
əbədiləşdirən, yaşadan, dahi söz sərrafları haqqında ucadan-uca söz deməyi bacardı.
Filologiya elmləri
doktoru Aqşin Babayevin Altay Məmmədovun
"Nazim Hikmət Gəncədə" adlı
kitabına yazdığı
ön sözündə
oxuyuruq: "Altay Məmmədovu
uzaqdan-uzağa tanıyırdım.
Əsərlərini sevə-sevə oxuyurdum.
Pyeslərini maraqla seyr edirdim. İlk görüşümüz Gəncədə oldu.
Nazim Hikmətin öz oğlu qədər sevdiyi Əkbər Babayevin dəfn mərasimində...
Altay Məmmədov çox kədərli idi. Təəssüf ki, bizim görüşümüz heç
vaxt baş tutmadı. Amma ürəklə deyirəm ki, onun yazdığı xatirələrin işığında
mən memuar ədəbiyyatının ən
gözəl bir nümunəsini gördüm.
Olmuş
hadisələri yüksək
sənətkarlıqla, yığcam
şəkildə, şirin,
axıcı bir dillə təsvir etmək qabiliyyəti hər yazıçıya
nəsib olmur. Altay Məmmədovun özünəməxsus yazı
üslubu var. Artıq
söz, artıq təsvir, oxucunu yoran təfərrüat onun nəsrinə yaddır". Həqiqətən
də Altay Məmmədov
ilk baxışda kiçik
görünən cizgilərlə
böyük mətləbləri
açmağı bacaran
yazıçı, orijinal
dəst-xəttə malik
qələm sahibi idi!
Bu gün onun haqqında
keçmiş zamanda danışmaq ağır
olsa da, yaradıcılığı elə
bir ucalığın
içindədir ki,
Altay Məmmədov kimi
qələm sahibləri
heç zaman unudulmur. Onların yazdıqları həm
Azərbaycan ədəbiyyatının
zənginləşməsində rol oynayır, həm də oxucu qəlbində əbədiləşir.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2010.- 24 noyabr.- S. 11.