Bu yerlərin dəyişməyən rəngi var
Burada dünya öz rəngindədir, heç birini itirməyib. Burada həyat maraqsız, darıxdırıcı və sönük deyil, bir az nağıl kimidir. Yaşamaq, ayaq üstə durmaq üçün bir kimsə o birinin haqqına sahib çıxmır, varına-qazancına göz dikmir. Əksinə, burada camaat bir-birindən dolanır, əlinin zəhməti ilə yaşam mücadiləsi verir, haqqını bilir. Əlbəttə, halallıqla. Sən demə, dünyanın qəbul etdiyi ən ali insan hüquqları haqqında qanunlar, qərarlar halalca yaşamaq deməkmiş.
Payızın qızıl çağıdır burada: heyva ağacının üstündə bir-ikisi qalıb, əzgilin, xurmanın yarpaqları tökülüb. Saysan, hərəsinin üstündə üç-dörd dənəsi ancaq olar. Sakitcə külək əsir, yarpaqlar elə yumşaq, elə usdufca yerə tökülür ki, pıçıltısı iliyə işləyir. Məhz burada dərk edirsən ki, düzgün yaşamaq üçün yeni \"kəşfə\", ya da əlavə rənglər uydurmağa ehtiyac yoxdur. Bütün yaradılan da yalnız insan üçündür. Bircə bunu dərk edə bilsə idik!
Burada insan haqqının tərifi, teoremi də rahat anlaşılır. O, insan olduğu üçün malik olduğu haqların sahibidir, ya da o, haqqa sahib olmaq üçün savaşır, əlləşib-vuruşur. Dünyanın hər qütbündə, hər küncündə, köşəsində olduğu kimi, bu bir immunitetdir. Demirəm ki, bura ideal bir məkandır, yox, adicə bir kənddir, Ağdamın İmamqulubəyli kəndi.
Kənddən bir az aralıda yurd-yuvasını itirmiş o biri kənd camaatı üçün yaşayış məskəni salınıb. Əslində burada yaşam şərtləri daha çətindir. Vətən, yurd həsrəti boğaza dirənib, duz yükü qədər ağırdır. Adamların gözündəki \"öz ev-eşiyimizə, qapı-bacamıza nə vaxt dönəcəyik?\" sualları cavablanmadıqca, bu həsrət daha dərinlərə işləyir. Amma gözlərini, dizlərini nurdan, təpərdən salmır, inamla, ümidlə işıqlı sabahları gözləyir bu sadə, təmkinli, dözümlü insanlar. Bir də pozulmuş haqq və hüquqlarının bərpasını, işğal olunmuş vətənlərinin qaytarılacağını.
Bir həftəyədək bu nağıla oxşayan kəndin qonağı olduq. Havası çox təmizdir, dumanlı-çiskinli payız sabahlarında şehdən yerə ayaq basmaq olmur. Payız axşamlarını ifadə etməkdə acizəm. Toran qarışanda tarladan dönən qız-gəlinlərin şaqraq səs-küyü, örüşdən gələn mal-qaranın, qoyun-quzunun mələşməsi səslərin əsrarəngiz mənzərəsini yaradır...
Bayram günü
səhər obaşdan hər evə qurban payı verdilər. Heç kəs bilmədi ki, bu pay hardandır,
kimdəndir. Mərasim televeziya kameraları,
xüsusi müxbirlərlə
də müşayiət
olunmurdu. Halallığın şahidə ehtiyacı yoxdur. Nuridə xala alatorandan
qaz-hinduşkanı, toyuq-cücəni
dənə çağırır.
Sanki 160 evlik obanı
yuxudan oyadırdı.
Çox keçmədən
hamı gündəlik
vəzifəsini yerinə
yetirmək üçün
iş başındaydı.
Tayadan ot
alıb qoyun-quzuların
axurunu dolduran kim, səhər yeməyi üçün
samovar qaynadan, süfrə
açan kim, malı örüşə
aparan kim, payız yarpaqlarının
\"xalı hördüyü\"
həyət-bacanı süpürən
kim. Adama elə gəlir ki, dünyanın ən ali
insan hüquqlarını
bu adamlar yazıb, sosial ədalət prinsipinə buradaki qədər heç yerdə əməl olunmur. Sabah açılanda günboyu hərə nə edəcəyini bəri başdan bilir. Burada əməl olunan
sosial ədalət prinsipləri, insanların
mənəvi azadlığı,
özünəgüvəni normativ aktlarla çərçivələnməyib. Söhbətin mövzusu insan
hüququ olanda ilk növbədə ağlagələn
sosial haqqdır, sosial ədalətdir.
Dövlət quruculuğunun əsas
prinsiplərindən biri
də cəmiyyətin
sosial durumunun dinamik inkişafıdır.
Məqsəd odur ki, vətəndaş dövlətdən
asılı, ələbaxım
vəziyyətə düşmədən
özünün sosial
problemlərini həll
etsin, dolanışığını
özü qursun, rifah içində yaşasın. Əlbəttə,
dövlət hər bir vətəndaşına
sahib çıxır, hər
zaman əhalinin sosial cəhətdən zəif, az
müdafiə olunan təbəqəsinin qayğısını
üzərinə götürür.
İmamqulubəylidə də belədir.
Bu kənddə hər
ailənin 2-3 otaqlı
evi, 12 sot torpaq sahəsi, daimi suyu, qazı və işığı
var. Sərf olunan qaz, su və
elektrik xərcləri
də dövlət hesabınadır. Bəlkə də
paytaxtda mavi qaz o qədər vaxtında və təzyiqlə gəlmir, nəinki burada. Bundan başqa, hər evə dördgözlü
qaz sobası və bağ-bağatı
suvarmaq üçün
150 metrlik su borusu da hədiyyə
edilib. Gediş-gəliş yolları hamarlanıb,
həyətlərə çınqıl-daş
tökülüb.
Burada insanlar varlı deyillər, kasıb da yaşamırlar. İcma özünün
dolanışıq meyarını
elə müəyyənləşdirib
ki, başqalarına kömək üçün
ehtiyac duymur. Novruz dayı bu kəndin
ağsaqqallarındandır. Deyir ki, hamı
eyni səviyyədə
yaşayır, bir-birinə
himayəçidir: \"Yaxşı
əməl gündə
neçə dəfə
üzünü günçıxana,
günbatana çevirib
ibadət etməklə
bitmir. Gərək dara düşəndə
özünü itirməyəsən,
yaxşı-yaxşı düşünüb
çıxış yolu
axtarasan, çətinliyə
düşənə kömək
edəsən. Özümüzü ayaq üstə saxlamaq üçün dövlət bizə nə gərəkdirsə
edib, indi qalır haqqımızı,
hüququmuzu və vəzifəmizi bilək, yaşayışımızı istədiyimiz kimi qurmağı bacaraq.
Mən qarğı şələsini
kəndin o başından
daşıyıram. Bilirəm ki,
bu, qadın, uşaq işi deyil, oğlum sürücüdür, fəhlələri
səhər sahəyə
aparıb axşam gətirir. Bunu etməliyəm ki,
ailəmə köməyim
dəysin, yəni yaşımın o çağıdır
ki, gücüm buna çatır\".
Novruz dayı tez-tez əlini alnına günlük eləyib Ağdama tərəf baxır: \"Bir neçə gündür
ki, səhərlər
qatı duman olur, yaxşı görə bilmirəm. Hava açıq olanda dağlarımız, Daş
karxanası, Uzundərə,
Şahbulaq, Koroğlu
qalası, Maqsudlu kəndləri ovuc içi kimi görünür, bala.
Şər qarışanda o tərəfə baxa bilmirəm, tək-tük yerlərdə işıq
yanır, dünyam dağılır, elə bilirəm düşmən
mənə acıq verir. İnşallah, çox keçməz
o işığı biz yandırarıq,
hamılıqla\".
Bütün kəndlərdə olduğu
kimi, erkən oyanmaq vərdişi də var bu
yurdda. Ev-eşik, qapı-baca sahmana
salındıqdan, məktəblilər
dərsə yollandıqdan
sonra cavan qız-gəlinlər qəsəbənin
girəcəyindəki döngəyə
toplaşıb maşın
gözləyirlər. O biri kəndlərdə pambıq, soğan və çuğundur yığmağa gedirlər.
Şəfiqə də əlli-ayaqlı,
işgüzar qadındır.
Dan söküləndən toran qarışanadək işləyir. Neçə
vaxtdır ki, pambığa və soğana gedirmiş, indi çuğundur yığırlar: \"Bu il çoxlu çuğundur əkilib İmişlidəki şəkər
zavodu üçün.
Mövsüm çatanda pambıq
alağına da gedirik. Şükür, pis deyil, əməkhaqqını gündəlik
işimizə görə
alırıq, bir çox problemlərimizi həll etməyə çatır. Nə edək,
ailəmiz, balalarımız,
dolanışığımız üçün çalışırıq.
Qapımızdaki əkin-biçin qar düşənə qədər əlimizdən
tutur. Həyətimizdəki əkənəyin üstündə hələ
də lobya, bibər, badımcan, göy-göyərti var\".
İnsanlar burada mənəvi cəhətdən azaddırlar,
bəlkə də belə olmasaydı, rənglər qarışardı,
mənzərə gördüklərimiz
kimi olmazdı. Qəsəbədə məskunlaşan əhalinin
sosial təminatının
ödənilməsi üçün
zavod, fabrik və başqa strukturlar olmasa da, bayaq dediyimiz
kimi, vətəndaşlara
özlərinin sosial problemlərini həll etmək üçün imkanlar yaradılıb.
Mal-qara, ev quşları saxlamaq, torpağı əkib-becərmək
üçün hərənin
12 sot sahəsi var. Bazarlıq
etmək üçün
nə Quzanlı, nə də Bərdə bazarına ehtiyac qalmır. Solmaz xala deyir ki,
bu kənddə çiyələyi ilk dəfə
qapıya mən saldım, sonra da hamının qapısında bir-bir əkdim. İndi kəndin yarısının
bağçası çiyələklikdi,
yazda həm mürəbbəmizi bişiririk,
uşaqlarımız yeyir,
qalanını da satır, ya da başqa şeylə
əvəzləşdiririk: \"Beş-altı ildir bura köçməyimizə
baxmayaraq, hamının
bağında hər növ meyvə ağacı, əkin-biçini
var. Elə evlər var ki, qoz-fındıq
mövsümündə xeyli
qazanc əldə edir. Yazqabağı calaq alıb
əkirik, torpaq bərəkətlidir, yerə
düşən bir dən də havayı getmir\".
Çox vaxt bazarlaşmada pula ehtiyac olmur, hərə qapısında
əkib-becərdiyi, mer-meyvəni,
qatığı-südü, pendiri başqa məhsulla dəyişdirir. Xeyir işdə,
yas mərasimində də hamı bir-birinin yanındadır.
Yalçının peşəsi dərzilikdir. Dolanışığı
da camaatdandır, müştəri ilə qiymət danışmır.
Kim nə versə,
\"Allah cibinə bərəkət
versin\", - deyir:
\"Birinə gödəkcə,
birinə kostyum tikirəm və ya təzə aldığı paltarın
əyər-əskiyini düzəldirəm.
Hamımız qohum-qonşuyuq,
kimə demək olar ki, mən
bunu beş
manata yox, baha tikirəm. Bəzən birinin pulu olmayanda
toyuq-cücə, yumurta
gətirir, ya da heç nə
gətirmir. Başa düşüb
yola verməliyik.
Əkin vaxtı gələndə
hamı bir-birinə yardım edir ki, heç kimin torpağı boş qalmasın. Bəzən əvvəlcə birinin, sonra o birinin həyətini təpir, arat edir, toxum
səpir, şitil basdırırıq ki, azuqəsini toplasın.
Qənirə xala şəhid Nofəl Məmmədovun anasıdır. Həyat yoldaşı Musa müəllim oğlundan sonra çox yaşamayıb. Dörd uşağı Qənirə xala tək böyüdüb, oxudub. Böyük oğlu ilə qızı ailəlidir, Bakıda yaşayırlar: \"Bir dəfə bilmirəm hansısa xarici ölkədən beynəlxalq təşkilatların nümayəndələri gəlmişdi. Şəhid anası kimi məni danışdırdı. Soruşdu ki, sənin huquqlarını kimlər pozur, məmurlar çoxmu incidir səni, evdə ərin döyürmü? Cavab verdim ki, mənim hüququmu sizlər pozursunuz, terrorçuları müdafiə edib bizi vətənsiz qoymusunuz! Ərim ölüb, sayənizdə oğlum şəhid olandan sonra atası dözmədi! Onlara dedim ki, insan haqqına hörməti, dəyəri görmək, öyrənmək istəyirsinizsə BMT-yə, Cenevrəyə getməyin, gəlin bu saf insanlardan öyrənin, görün insan hüququ nədir, necə qorunur və kimlər tərəfindən pozulur! Axırıncı gəlişləri oldu, daha buralara dönmədilər\".
Qloballaşan dünyada insan hüquqları, haqları nə qədər universallaşsa da, milli-siyasi mədəniyyətin ayrılmaz hissəsidir. Bütün haqq və hüquqlar xalqın və millətin daşıdığı milli dəyərlərin sintezindən formalaşır. Başqa cür mümkün də deyil. Bu kənddə gördüklərimiz insan haqlarının necə qorunduğunun ən bariz tablosudur. İnsanlar burada qarşılıqlı anlaşma və mehribanlıq şəraitində yaşayırlar. Bir-birinin haqqına hörmət etməklə, eyni zamanda, özlərinin hüquqlarını bilərək yaşamaq uğrunda mücadilə aparırlar. Ələbaxımlıqdan uzaq, umacaqsız! Bu, onların həyatında, məişətində güzgü kimi görünür. Hər sabah əllərini günlük edib həsrətlə boylandıqları vətəni qorumaq üçün də haqq savaşına hazırdırlar bu kəramətli adamlar.
Azərbaycan.- 2010.- 28 noyabr.- S. 5.