Sözünün sahibi, yaxud da
köhnə kişilərdən biri
Filologiya elmləri doktoru, professor, əməkdar elm xadimi, Azərbaycan EA-nın müxbir üzvü, hələ sağlığında adı korifeylər sırasında çəkilən Abbas Zamanov milli ədəbiyyatşünaslığımızın ən fəal və mükəmməl, eləcə də yorulmaz tədqiqatçılarından biri olub. Əslində, Abbas Zamanovu olduğu kimi təqdim etməkdə bir çətinlik də duyulur. Çünki bu bənzərsiz alim məşğul olduğu sahələrdə elə zirvələr fəth edib ki, biz o ucalıqda Abbas Zamanovu tək görürük. Tənqidçi, ədəbiyyatşünas, mətnşünas, tərcüməçi, pedaqoqE bütün bunlarla bərabər, vətənpərvər, qorxmaz, cəsarətli, əsl insan!
Onu yaxından tanıyanların xatirələrindən çəkilməyən bu bəstəboy, dolu bədənli insan haqqında çoxunun fikri bir məcraya yönəlir. Abbas Zamanov sözünün sahibi olan köhnə kişilərdən idi. Atəşin üstündə dayanan bir od kürəsinə bənzəyirdi. Bu kürənin şöləsi soydaşlarımızın səpələndiyi bütün yerlərə düşürdü. Xalq şairi Xəlil Rza Ulutürk onun haqqında yazdığı şeirində bu saflıq çeşməsinin portretini dəqiq və poetik naxışlayıb:
Boyca bir az bəstə... necə deyim mən?
Bağrında yerləşir hüdudsuz vətən.
Qara hədəfləri külə döndərən
Bir top gülləsidir Abbas
müəllim.
O, 1911-ci ilin bir payız
günündə qədim Şərur mahalının Maxta kəndində
anadan olub. Əvvəl molla məktəbində, sonra vaxtilə
Mirzə Cəlilin dərs dediyi Baş Noraşen (indiki Cəlilkənd)
məktəbində təhsil alıb. Sonrakı həyatı
doğma ocaqdan kənarda keçib. Bir müddət
Naxçıvanda, sonra isə Bakı şəhərindəki
uşaq evində yaşayıb. Abbas Zamanov çox erkən həyatın
ağır qovğalarına düçar olub. Amma fərasəti,
qabiliyyəti, xüsusilə də hafizəsi ilə
yoldaşlarından seçilirmiş. Ondakı istedadı ilk
dəfə duyan Bakıdakı uşaq evinin müəlliməsi
Səkinə xanım (Hüseyn Cavidin bacısı) olub. Bu bəstəboy,
qarabəniz oğlanla söhbət edərək onu
sorğu-suala tutub. Bir ana nəvazişi ilə söyləyib:
"Adın Mirabbas, atanın adı Mirfəttah, familiyan
Seyidzamanovdur. Ailəniz də tanınmış seyid nəslindəndir.
Bir sıra təzyiqlərə məruz qalıbsınız.
İstedadlı və fərasətlisən. Yaxşı gələcəyin
ola bilər. Məsləhət görərdim ki, həm öz
adındakı, həm də atanın ismindəki
"mir"ləri atasan. Familiyan sadəcə Zamanov olsun. Onda
sən istədiyinə nail ola biləcəksən. Yoxsa bu ad və
soyadla çox uzaqlara gedə bilməzsən, oğul. İndi
zaman başqadır". Müəlliməsinin bu tövsiyəsindən
sonra Mirabbas Mirfəttah oğlu Şeyxzamanov ömrünün
sonunadək bizim tanıdığımız Abbas Zamanov kimi
tarixə düşdü.
Bakı Pedaqoji Texnikumunu
bitirdikdən sonra komsomol təşkilatlarında
çalışan Abbas Zamanov iki il "Gənc
işçi" qəzeti redaksiyasında işləyib. Sonra
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə məsul katib, "Azərnəşr"in
bədii ədəbiyyat şöbəsində müdir olub.
İşləyə-işləyə Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji İnstitutunu da bitirərək doğma təhsil
ocağında müəllimliyə başlayan Abbas Zamanovun tərcümeyi-halı
həqiqətən maraqlıdır. Repressiyanın qol-qanad
açdığı illərdə opera teatrının və
filarmoniyanın direktoru olub. Hətta o illərdə Təbrizə
qastrol səfərinə gedən aktyor truppasına rəhbərlik
də etmişdir. Bəlkə də İkinci Dünya
müharibəsi başlamasaydı, Abbas Zamanov da çox
sevdiyi, sənətinə, yaradıcılığına
bağlandığı Cavidin, Əhməd Cavadın,
Mikayıl Müşfiqin ardıcılı olacaqdı. Amma
müharibə repressiyanı dayandırdı. Onu da
sürgün edəcəkdilər. Bu dəfə Abbas Zamanovun
səsi ordu sıralarından gəldi. Akademik Bəkir Nəbiyev
bu görkəmli alim haqqında yazırdı: "Müharibə
illərində Abbas Zamanov öz gündəlik cəbhə
işi ilə yanaşı, Azərbaycan Teleqraf Agentliyinə
müntəzəm olaraq cəbhə hadisələrindən bəhs
edən yazılar göndərirdi. Əslində, bu unudulmaz
şəxsiyyət Azər.TA-nın bir növ ictimai əsaslarla
hərbi müxbiri olmuşdu". Onun yazıları o
dövrdə "Kommunist", "Bakinski raboçi",
"Vışka" qəzetlərində dərc edilirdi. Bu
xidmətlərinə görə Abbas Zamanov hələ cəbhədə
ikən fəxri fərmanlar alırdı. O, həm əsgəri
vəzifəsini fədakarlıqla yerinə yetirirdi, həm də
Azərbaycan oxucularına cəbhə həyatından
maraqlı yazılar çatdırırdı. İkinci
Dünya müharibəsi illərində qələmə
aldığı yazılar sonralar nəşr olunmuş "Cəbhə
dostları" adlı kitabına salındı. Müharibədən
sonra Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsində
müəllim kimi fəaliyyətə başlayan Abbas Zamanov
artıq respublikanın tanınmış qələm sahiblərindən
biri idi. Onun yaxın dostları Rəsul Rza, Cəfər Cəfərov,
Məmməd Cəfər və Əli Sultanlı idi. Xatirələrdən
də bəlli olur ki, onlar həmişə bir yerdə
olmağı, müzakirələr aparmağı, dərdləşməyi,
söhbət etməyi çox sevərmişlər.
Abbas Zamanov müharibəyə
getməmişdən öncə hələ Naxçıvanda
komsomoldan tanıdığı bir nəcabətli qızla ailə
qurmuşdu. Bu izdivacdan onların bir oğlu vardı.
Müharibədən sonra isə həyatın gözlənilməz
talesizliyi ilə üzləşdi. Bu dəfə
aldığı zərbə daha ağır və
dağıdıcı oldu. Həyat yoldaşının qohum-əqrəbasının
Türkiyədə yaşadığını bəhanə
edərək onun valideynlərini, yaxınlarını ölkədən
sürgün etdilər. Kiçik uşaqla bu
amansızlığın pəncəsinə keçən
Abbas Zamanov dəyanəti ilə hər bir zərbənin
önündə mətin dayanmağı bacardı. Onu
sındırmaq mümkün deyildi! Dərdini içərisinə
salsa da, övladını yaşatmaq üçün
başını dik tutdu. Sonralar həyat onu özü kimi məğrur
və qürurlu bir insanla - Asya xanımla
rastlaşdırdı. Həmkarları və qələm
dostları təsdiqləyirlər ki, bu nəcib xanım Abbas
Zamanova, sözün həqiqi mənasında,
ömür-gün və həyat dostu oldu. Onunla birgə bu ailənin
başı üzərində dolanan fəlakətləri,
gözlənilməz "bəxşiş"ləri rədd
etməyi, bir sözlə, xaosun içindən
çıxıb vüqarlı yaşamağı
bacardılar. Doğrudur, bu mübarizə asan başa gəlmədi.
İtkilər, xəstəliklər və başqa çətinliklər
Zamanovlar ailəsini daban-dabana izlədi. Bütün bu
olmuşların acığına isə Abbas Zamanovun
şöhrəti qanadlanırdı. Onu sevirdilər. Onun
bütövlüyünə, mərdanəliyinə, mətinliyinə
hörmət edirdilər.
1960-cı ildə Abbas
Zamanovu kommunist partiyasının sıralarından xaric etdilər,
çalışdığı Azərbaycan Dövlət
Universitetindən çıxardılar. Nə baş
vermişdi? Mikoyanın təşəbbüsünə və
köməyinə arxalanan ermənilər Naxçıvanı
ələ keçirmək üçün dəridən-qabıqdan
çıxırdılar. Hətta nümayəndələrini
Bakıya göndərmişdilər, eləcə də
Moskvada məsələ qaldırmışdılar. Yusif
Seyidov söyləyir: "Moskvadan müəyyən
razılıqlar da verilmişdi. Bunun qarşısını
almaq lazım gəlirdi. Məhz bu zaman Abbas Zamanov mübarizə
meydanına gəldi, səsini ucaltmaq üçün imkan
gözlədi". Həmin vaxt, yəni 1960-cı ildə
Bakıda Səməd Vurğunla bağlı yubiley
yığıncağı keçirilirdi.
Yığıncağa professor Məmməd Arif sədrlik
edirdi. Moskvadan da qonaqlar, məsul şəxslər gəlmişdilər.
Məruzə və bir neçə çıxışdan
sonra Abbas Zamanov söz aldı. O da başqaları kimi Səməd
Vurğun haqqında danışdıqdan sonra haşiyə
çıxaraq belə bir əlavə etdi: "Bu gün bir nəfər
mənə dedi ki, Naxçıvanın ermənilərə
verilməsi həll edilməkdədir. Səməd Vurğun
qalsaydı, deyərdi ki, biz Naxçıvanı ermənilərə
vermərik". Arası kəsilməyən gurultulu
alqış səsləri zalı titrədib. Məmməd
Arif bəzilərinin gərgin əsəblərini
yumşaltmaq üçün Abbas müəllimin hissə
qapıldığını bildirib. Abbas Zamanov bu sözləri
qəbul etməyərək yenidən səhnəyə
qalxıb və bu dəfə daha sərt danışıb. Bu
hadisə respublikada, hətta ittifaqda əks-səda verib.
Doğrudur, Naxçıvan söz-söhbətinə son
qoyulub, ermənilər susmalı olublar. Amma Abbas müəllimin
başı bəlalardan qurtulmayıb. Əvvəl partiyadan, sonra
da işdən çıxarıblar. Sanki bütün bunlar
onun nüfuzunu daha da artırdı. Oğlu Fuad Zamanov söyləyir:
"Doğrudur, həmin bədnam hadisədən sonra atamdan
uzaq qaçanlar da oldu, amma vəfalı dostları daha
çox idi. Heç unutmaram. Rəsul Rza atama dedi ki, Abbas,
zaman gələcək, səni bu hərəkətinə
görə Azərbaycanın xalq qəhrəmanı edəcəklər".
O, nə qələmini yerə
qoydu, nə də axtarışlardan doydu, yazdı, yaratdı,
tərcümələr etdi. Millətinin, torpağının
yolunda üzləşdiyi hər bir bəlanı mükafat
kimi dəyərləndirirdi. Abbas müəllim təbiətən
də o qədər nikbin, həyatsevər insan idi ki, ən
çətin anında da kefini soruşanda "şikayətlənməyə
əsas yoxdur" deyərdi.
İşsiz həyat
sürdüyü dövrdə Abbas Zamanov Mirzə Ələkbər
Sabir haqqında tədqiqatlar apardı, monoqrafiya çap
etdirdi. İsa Həbibbəyli yazır: "Abbas Zamanov XIX-XX əsrlər
və müasir ədəbiyyatımızın ən görkəmli
tədqiqatçılarından biridir. O, nəinki Azərbaycanda,
demək olar ki, bütün mədəni dünyada görkəmli
sabirşünas-alim kimi tanınmışdır". Ən
maraqlı faktlardan biri də budur. Abbas Zamanov filologiya sahəsində
yeganə elm adamıdır ki, "Sabir və müasirləri"
adlı əsərinə görə namizədlik
dissertasiyası müdafiə etmədən birbaşa elmlər
doktoru alimlik dərəcəsinə layiq
görülmüşdür. Sabir irsinin çoxəhatəli
tədqiqi məhz Abbas Zamanova məxsusdur. "Sabir
gülür", "Sabir bu gün", "Sabir xatirələrdə",
"Müasirləri Sabir haqqında" kitabları gərgin
axtarışlardan və dərin elmi mühakimələrdən
yoğrulmuşdur. Ömrünün bəlkə də
bütün qızıl dövrünü Tiflis arxivlərində
elmi araşdırmalara, axtarışlara həsr edən Abbas
Zamanov Üzeyir Hacıbəyli, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Ömər Faiq Nemanzadə, Eynəli Sultanov, Qurbanəli
Şərifzadə və başqaları haqqında ilk dəfə
yeni materiallar əldə etmişdi. Mirzə Cəlil
yaradıcılığı, "Molla Nəsrəddin"
jurnalı barəsində mükəmməl tədqiqatlar
aparan ilk müəlliflərdən idi. Ömrü arxivlərdə
keçən Abbas Zamanov həm də mətinşünas-alim
kimi Azərbaycan filologiyasının inkişafında öz
töhfəsini vermişdir. Bu da bəllidir ki, bir çox
klassik şair və yazıçıların əsərlərinin
əsas naşirlərindən biri məhz Abbas Zamanov
olmuşdur. O, neçə-neçə klassik ədəbiyyat
yaradıcısının əsərlərini taparaq üzə
çıxarmışdır.
Oğlu Fuad Zamanovun söylədiklərindən:
"Atam bir gün məni də götürüb Moskvaya
getdi. Haqsız yerə işdən
çıxarıldığını, partiyadan qovulduğunu
həzm edə bilmirdi. Moskvada həmişə Əziz Şərifin
evində qalırdı. Onlar çox yaxın dost idilər.
Uzun sürən müzakirələrdən - 8 ildən sonra
atam haqlı çıxdı. Onu yenidən partiyaya və
işə bərpa etdilər. Yadımdadır, Əziz Şərif
mənə belə dedi: "Ay maxtalı balası, sənin dədən
ermənilərlə güləşdi, kürəklərini
yerə vurmaqla bərabər, ayaqlarını onların sinəsinin
üstünə qoydu".
Moskvadan qayıtdıqdan
sonra Abbas Zamanov Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinin direktoru vəzifəsinə
təyin edilib. 1971-ci ildən isə ADU-nun Azərbaycan ədəbiyyatı
kafedrasının müdiri seçilib. Uzun illər bu təhsil
ocağında dərs deyib. O, təkcə Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının deyil, dünyanın bir sıra nüfuzlu
elmi mərkəzlərinin, universitetlərin fəxri
üzvü, doktoru seçilmişdi.
Abbas Zamanovun bir şakəri
də var idi. Azərbaycanda çap edilən dəyərli,
mükəmməl kitabları dünyanın bir çox
kitabxanalarına göndərərdi. Hətta Türkiyənin
müxtəlif kitabxanaları ilə yanaşı, Ərzurum
Universitetinə öz vəsaiti hesabına minlərlə qiymətli
kitab göndərib. Qardaş Türkiyənin Ərzurum
Atatürk Universitetində "Professor Abbas Zamanovun
bağış kitablığı"
yaradılmışdır. Türkiyədə Azərbaycan ədəbiyyatını
öyrənmək, oxumaq üçün bu kitabxana çox
böyük əhəmiyyət daşıyır. Ona bəzən
"Azərbaycanın elm və mədəniyyət səfiri"
- deyirdilər. Bu da səbəbsiz deyildi. Azərbaycan ədəbiyyatının
və mədəniyyətinin həm tədqiqi, həm də təbliği
sahəsində Abbas Zamanov bir elmi institutun görə biləcəyi
qədər iş görmüşdür və onun ölkələr
arasında saldığı körpülərin üstündə
dünyanın müxtəlif ünvanlarından Vətənimizə
görkəmli ziyalılar gəlmək imkanı
qazanmışdılar. İsa Həbibbəylinin fikrincə,
çoxəsrlik Azərbaycan mədəniyyətinin nailiyyətləri
də məhz bu körpü vasitəsilə dünyaya
yayılmışdır. Abbas Zamanov bu məktublaşma
prosesində - bağlama göndərmədə o qədər
məşhurlaşmışdı ki, bütün poçt
işçiləri onun ünvanını əzbər bilirdilər.
Hətta zərfin üstünə Bakı və sadəcə,
Abbas Zamanov yazılsaydı belə, yenə də öz
ünvanına yetəcəkdi. Bəlkə o illər ən
çox məktub yazan da, məktub alan da Abbas Zamanov olub.
Sovet quruluşunun
qılıncının hər iki tiyəsinin çox iti
olduğu bir vaxtda "Cənubdan səslər" adlı
rubrikasını mətbuata gətirdi. Uzun illər bu rubrika
altında Cənubda yaşayıb-yaradan
soydaşlarımızın yaradıcılığı barədə
oxuculara məlumat və nümunələr təqdim etdi. Abbas
Zamanov həm vətənpərvər, həm də cəsarətli
idi. O, bütün müqavimətləri də məhz bu
inadı və dəyanəti ilə dəf edə bilirdi.
Təbrizdəki Tərbiyə
Kitabxanasında Abbas Zamanovun Cənubi Azərbaycana göndərdiyi
mindən artıq kitab, elə o qədər də qəzet
saxlanılır və indi də istifadə olunur.
Abbas Zamanov xaricdə
yaşayan azərbaycanlıları axtarmaqdan yorulmazdı. Əlbəttə,
bu insanların çoxu sovet quruluşunu qəbul etməyən
insanlar idi. Xüsusilə də repressiyalardan
qaçanların övladları barəsində ilk məlumat
verən də Abbas Zamanov olub. Bütün bunların nə
demək olduğunu bilə-bilə Abbas Zamanov nəinki o
soydaşlarımızı axtarır, tapır, həm də
imkan daxilində Azərbaycana tanıtmağa
çalışırdı. Bununla bahəm Azərbaycanı
da bizdən xəbərsiz olan bacı-qardaşlarımıza
yenidən yaxınlaşdırırdı. Mətbuatda bunlar
mümkün olmayanda özü bir-bir ziyalılara,
yazıçı və şairlərə zəng edərək
xarici ölkələrdə yaşayan azərbaycanlılar
haqqında bilgi verərdi.
Filologiya elmləri doktoru,
professor Qəzənfər Paşayev bu nəcib insanın
başqa bir məziyyətindən söz açır:
"Qeyri-adi insan idi Abbas müəllim. Özünün
qayğıya, köməyə böyük ehtiyacı
olduğu halda çalışıb hamıya kömək əli
uzadardı. Abbas müəllimi bir şəxsiyyət kimi fərqləndirən
cəhətlər çox idi. Bunlardan biri və
mühümü onun prinsipiallığı və obyektivliyi
idi. Sözü adamın üzünə şax deyərdi.
Heç vaxt kiminsə qarasına danışmazdı. Hünərli,
mərdanə, eyni zamanda, humanist idi. İnadkarlıq,
mübarizlik, əqidəsindən dönməzlik elə bil
elm və Vətən fədaisi olan Abbas müəllimin boyuna
biçilmişdi".
Belə bir fikir var ki, köhnə
kişilər elə bu cür olub. Sözünün yiyəsi,
mərd, mərdanə! Həyatın ağır məhrumiyyətlərinə
dözərək öz təmizliyini, paklığını
qoruyub saxlamaq hər kəsə nəsib olan səadət
deyil. Öz xalqı qarşısında xidmətlərinə
görə həqiqətən də Rəsul Rzanın təbirincə
desək, xalq qəhrəmanı səviyyəsinə yüksələn
Abbas Zamanov Azərbaycan ədəbiyyatının, Azərbaycan
mənəviyyatının heç zaman unudulmayacaq bir
nümayəndəsidir. Bu bənzərsiz insan onu
tanıyanların yaddaşında həmişə məhz belə
- işıqlı şəxsiyyət kimi yaşayacaq!
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2010.- 21 sentyabr.- S. 7.