O bu gün də yaşayır
Üzeyir Hacıbəylinin həyat yolu ilə əqidəsi arasında heyrətamiz bir bağlılıq var. Ağcabədidə doğulan Üzeyir bəy Şuşada böyüdü və oradakı rus-tatar məktəbində oxudu, maarifçi müəllimlərinin diqqətini və himayəsini hiss etdi. 1899-cu ildə onun Qori Müəllimlər Seminariyasına daxil olmasına böyük maarifçi müəllimlərin himayə etdiyi barədə məlumatlar var. Müəllimləri, xalqçı-maarifçilər onun haqqında yanılmamışdılar: Üzeyir bəydə çoxtərəfli istedad və böyük zəhmətkeşlik vardı.
Şuşa mühitində böyüyən bu gənc qısa vaxtda nəinki rus dilini öyrəndi, 1899-1904-cü illərdə Qoridə oxuyarkən qabaqcıl rus ədiblərinin əsərlərini, hətta rus mətbuatındakı mütərəqqi fikir cərəyanlarını da mənimsədi, rusdilli mətbuatla yaxından tanış oldu. Bunun nəticəsində seminariyanı bitirəndə Üzeyir bəy 19 yaşında olsa da, dövrünün ən açıq fikirli ziyalılarından idi. O zaman belə ziyalılara xalqın böyük ehtiyacı vardı. Tarix də Üzeyir bəyin publisistik istedadı, vətənpərvər əqidəsi üçün geniş qapı açdı.
Bu qapı
1905-1907-ci illərin birinci rus inqilabı oldu. Siyasi hadisələr
başlananda onun iyirmi yaşı vardı, Yuxarı
Qarabağda qısa müddət müəllimlik etdikdən
sonra Bakıya pedaqoji işə gəlmişdi. Rus-yapon müharibəsində lovğa rus
imperiyasının biabırçı məğlubiyyəti,
bunun arxasınca ölkədə tüğyan edən
iğtişaşlar və siyasi hadisələr gənc
Üzeyirin diqqət mərkəzində idi. O,
böyük dəyişikliklər olacağını hiss edir
və bunları həyəcanla gözləyirdi. Ü.Hacıbəyli həm də tarixdən dərs
deyir, xalqların və dövlətlərin taleyini müqayisə
edirdi. Onu ilk növbədə doğma
xalqının gələcəyi
düşündürürdü. Problemləri
aradan qaldırmaq, çatışmayanları yaratmaq,
dövrünün mütərəqqi fikirli maarifçiləri
ilə birgə xalqını qabaqcıl xalqlar cərgəsinə
qaldırmaq lazım idi.
1905-cı ilin
oktyabrında güclənən inqilabın təzyiqi ilə
Rusiya hökuməti ölkədə mətbuat
azadlığı elan etdi. Bakıda biri-birinin
ardınca qəzetlər çıxmağa başladı.
Həmin qəzetlərin isə müasir ruhlu,
savadlı jurnalistləri yox idi, korrektorların və
senzorların isə hamısı üzdəniraq ermənilər
idi. Savadlı müsəlmanların
yarısı molla, yarısı isə Qori Müəllimlər
Seminariyasını bitirmiş xalq müəllimləri idi.
Seminariyada əsas tədris rus dilində olsa da,
Azərbaycan dili də kargüzarlıq işlərinin
icrası üçün kifayət edəcək dərəcədə
öyrədilirdi. Bu isə təbii ki, az
idi. Hər şey bu müəllimlərin ana
dilində fərdi mütaliəsindən asılı idi.
Bu mütaliənin əsası isə evlərdə
olan tək-tək anadilli şeir divanları idi.
Üzeyirin böyüdüyü Şuşa şəhəri
Azərbaycanın böyük inzibati və mədəni mərkəzi
sayılırdı, burada ana dilində şeir yazan şairlərin
məclisləri, indiki terminlə desək, dərnəkləri
mövcud idi və gələcəyin görkəmli ədibi,
dahi bəstəkarı burada ana dilində mütaliə
üçün az-çox kitablar tapmışdı. Seminariyada isə hələ birinci kursdan kiçik məqalələri
rus dilindən azərbaycancaya, azərbaycancadan ruscaya
çevirirdi. Sonra şeirlər və
yumorlu hekayələr yazır və ana dilində şeir
kitabları oxumağı ilə müəllimlərinin
narazılığına səbəb olurdu.
Elə bunun nəticəsi
idi ki, Üzeyir bəy mətbuatda ilk çıxışlarından
ana dilində sadə və aydın yaza bilən gözəl,
nadir stilist kimi diqqəti cəlb etdi. Çünki həmin illərdə
ziyalıların tam əksəriyyəti hələ fars ədəbi dilini Azərbaycan ədəbi
dilindən yaxşı bilirdi. Bunun səbəbi sadə idi:
mollaxanalarda azərbaycanlılara fars dili
daha əsaslı tədris edilirdi, farsdilli klassikləri
orijinaldan oxumaq ziyalılıq etalonu sayılırdı. Ana dilinin məhdud sayda məktəbi təzə
açılan rus-tatar tədris müəssisələri idi.
Doğma dildə ali təhsil və kitab
çapı yox idi. 1905-cı ilin Oktyabr manifestindən sonra
sanki tərəqqi dövrü başladı... Ona görə
də Üzeyir bəy 1910-cu ildə məqalələrinin
birində rus imperiyasını sarsıdan inqilaba düzgün
qiymət verərək yazırdı: "Rusiyadakı hadisələr
bizə çox böyük təsir etdi, gözlərimizi
açdı və bizi oyatdı".
Üzeyir bəyin
şəxsində yenicə formalaşan demokratik mətbuata
ana dilinin mövcud vəziyyətini gözəl bilən,
öz sadə qələmi ilə qəzet dilinə istiqamət
və nümunə verən bir maarifçi jurnalist gəldi. Çox zaman
"Filankəs" imzası və "Ordan-burdan"
başlığı ilə yazan gənc ədib publisist
yazılarını qısa qəzet xəbərləri şəklində
qurmağı xoşlayırdı. Əslində,
bu bir forma idi, lakin məzmunca, adətən xarici xəbərlərə
bənzəyən yazılarda daha böyük mətləblərə
toxunur, onları mütərəqqi səpkidə
işıqlandırmağa çalışırdı.
Bu yolla onlardan müasir fikirlərin, xüsusilə
müsəlman aləmində gedən demokratik və inqilabi
hadisələrin mənasını açmaq, oxucularına
sadə dildə izah etmək üçün istifadə
edirdi. Bu xırda yazılar əslində
Birinci rus inqilabının demokratik qayələrini və hədəflərini
təbliğ edirdi. Müəllif fikrini
yığcam, aydın və obrazlı şəkildə
özünəməxsus üslubda ifadə etməyi
böyük ustalıqla bacarırdı.
O zaman Azərbaycan cəmiyyəti
Rusiyadakı inqilabi hadisələrlə çox yaxından
maraqlanırdı. Ciddi senzura nəzarətinə
baxmayaraq, mətbuat imperiyanın düşdüyü fəlakətli,
hərc-mərclik astanasında olan vəziyyəti ilə
bağlı geniş informasiyalar verməyə
çalışırdı. Üzeyir bəy
də "Ordan-burdan" başlığı ilə belə
informasiyalar yazır, amma onları çox zaman Rusiya mətbuatının
xəbərlərinin tərcüməsi formasına
salırdı.
Rus inqilabının təsiri
ilə əvvəlcə İranı, sonra isə osmanlı Türkiyəsini də inqilabi
dalğa bürümüşdü. Azərbaycan
oxucuları bu iki ölkədə baş verənlərə
xüsusilə böyük maraq göstərirdi,
çünki siyasi qüvvələrin bir hissəsi
sultanların yaydığı ittihadçılıq
ideyalarına, bir hissəsi isə İran şahlarının
riyakar islahatlarına inanmağa meyilli idi. Rusiyanın
ardınca İranda, sonra isə Türkiyədə verilən
qanuni-əsasilər məsələsi Üzeyir bəyin
felyetonlarında mühüm yer tuturdu. Müdrik
fikir adamı kimi o, rus çarizminin mütərəqqi
reformaların icrasındakı gülünc tərəddüdlərini
anlayır və Rusiyada demokratik ab-havanın yaranmasına
inanmırdı. Bu xətt onun
publisistikasında sonralar da davam etdi və çarizmin
qurduğu duma oyunlarına, saxtakar seçkilərə həsr
edilən yazılarda da öz əksini tapırdı.
İran və
Türkiyə qanuni-əsasilərinə münasibətdə
Üzeyir bəy daha bədbin idi və hadisələrin
sonrakı inkişafı onun nə dərəcədə
haqlı olduğunu göstərdi. Elə buna görə
Üzeyir bəy bir sıra yazılarında İran və
Türkiyə konstitusiyalarını Rusiya ilə eyni müstəvidə
qoyur, bir felyetonda tənqid edir və hər üç ölkədəki
müstəbid quruluşları şərh edirdi. Buna, əlbəttə ki, xüsusi cəsarət
lazım idi. "Vəzirlər proqramı",
"İran xəzinəsində pul yoxdur", "İran
iğtişaşına dair", "İrana dair aşıq
nağılı", "İran işləri"
"İranda inqilab" və s. felyetonlar Şərq
despotizmini və ətalətini amansızcasına
qamçılayırdı.
İran və
Türkiyədəki inqilabi hadisələrə Üzeyir bəyin
marağında "Molla Nəsrəddin" jurnalının
təsiri həm yazıların üslubunda, həm də fikir
istiqamətində aşkar şəkildə duyulurdu. Mollanəsrəddinçilər
kimi, Üzeyir bəy də inanırdı ki, İran və
Türkiyədə real demokratikləşmə baş versə,
bu Azərbaycanın da siyasi gələcəyinə müsbət
təsir göstərərdi. Digər tərəfdən,
Bakı mətbuatında həmin ölkələr haqqında
açıq yazmaq imkanı var idi. Halbuki
bu ölkələrin özündə demokratik mətbuat
xadimləri təqib olunur və qətlə yetirilirdi. Ona görə də Azərbaycanın ən ayıq
fikir adamları İran şahları ilə Osmanlı
sultanı arasında heç bir fərq görmürdü və
onların hər ikisini sözlə
qamçılayırdılar. Üzeyir bəy
də belə azsaylı ayıq, saxta təəssübkeşlikdən
uzaq təmiz bir qələm sahibi idi. Onun
kimi açıq fikirli, əsl vətəndaş ürəkli
bir yazıçı dövrünün ağır dərdlərini
və ehtiyaclarını mümkün qədər
bütünlüklə, geniş ölçüdə əks
etdirməyə bilməzdi. Ü.Hacıbəylinin
publisistikası tematik genişliyi, ədəbi mənbələrdən
gətirdiyi misallarla adamı heyran edirdi. Üzeyir
bəy bütün varlığı, hissiyyatı və
düşüncəsi ilə xalqa, xalqın həyatına
bağlı olmuşdur. Böyük sənətkarın
yaradıcılığındakı xəlqiliyin kökləri
ictimai həyatın dərinliklərinə işləmiş
və həmişə xalqdan, xalqın mənəviyyatından
qidalanmışdır. Ü.Hacıbəyli
molla nəsrəddinçilərin yolunu tutaraq çox dərdlərimizdən
yazmış, köhnə həyatın bir çox
çürük, lazımsız cəhətlərini, mənəvi-əxlaqi
səfalətlərini atəşə tutmuşdur. Çünki onlar lazımsız olsa da,
yaşayırdı, xalqın "əl-ayağına
dolaşır" və inkişafına, müasir mədəni
xalqlar cərgəsinə çıxmasına mane olurdu.
Üzeyir bəyin tənqidi sərrast tənqid
idi, işıqlı, mütərəqqi qayələri
müdafiə edir və hədəfə vururdu.
Üzeyir bəy
insan həyatının, siyasi gedişatın ən kəskin
məsələlərinə cəsarətlə, xalqın mənafeyi
prizmasından müraciət edən bir publisist idi. Ən sərt
siyasi məsələlərdən yazmaqdan çəkinmirdi.
Hər dəfə fikrini ifadə etmək üçün
müvafiq formalar tapır, sözünü kəsə və
aydın deməyə, lakin həmişə bədii tərzdə
söyləməyə çalışır və buna nail
olurdu. Hər şeydən öncə bir sənətkar
kimi çıxış edirdi, yəni obrazlı təfəkkür
onun publisistikasının əsas xüsusiyyəti idi. Xalqın maarifi və tərəqqisi ideyaları isə
bu publisistikanın leytmotivini təşkil edirdi.
O zaman qəzetlərdə
çıxış edənlər çox, amma ana dilində
aydın və anlaşıqlı yaza bilənlər az idi. Yeni mətbuatda ana dilində sadə yazan
jurnalistlər arasında iki şəxsin üslubu xüsusilə
seçilirdi: Cəlil Məmmədquluzadə və Üzeyir
bəy Hacıbəyli. Bu iki görkəmli
şəxsiyyət Qori Seminariyasının məzunları
idilər. Onlar xalq içində, xalq dili
mühitində yaşayıb, müəllimlik etmiş və
ana dilinin bütün şirəsini, gözəlliyini mənimsəmişdilər.
Lakin dili bilmək məharətdirsə, bu dildə
gözəl və anlaşıqlı tərzdə yazmaq
böyük istedaddır. Bu iki nəhəng
jurnalist həm də ana dilində sadə və aydın yaza
bilirdi.
Belə yaza
bilməyin, sadə dildə qəzet və jurnal
buraxmağın o zaman misilsiz əhəmiyyəti vardı. 1910-cu ildə
təkcə yeni demokratik mətbuat yaranmırdı. Bu illər maarifin və savadlılığın
sürətli inkişafı və yayılması illəri
idi. Digər tərəfdən ölkədə əsasən
ibtidai savad yayılırdı və deməli, yeni mətbuatın
əsas oxucusu da az savadlılar idi. Onlar üçün qəzet-jurnal buraxmaq daha vacib
sayılırdı, çünki həmin illərdə
insanların dünyagörüşü, cəmiyyət və
tərəqqi barədə bilikləri əsasən mətbuatdan
alınırdı.
Belə bir zamanda gözlənilməz
bir fikir tendensiyası meydana çıxdı: qəzet və
mətbuat dilinin canlı danışıq dilinə, sadə
ana dilinə əsaslanması tərəfdarları ilə, əsasən
osmanlı ədəbi dilinin işlədilməsi
tərəfdarları arasında kəskin polemika
başlandı. Birincilər "Molla Nəsrəddin"
jurnalı ətrafında birləşdilər. Üzeyir bəy bu jurnalda iştirak etməsə də,
onların dil siyasətinin böyük tərəfdarı idi.
Mətbuatın
sadə xalq dilinə əsaslanmasını iddia edənlər
öz mövqelərini müəyyənləşdirərkən
"kimin üçün yazmaq" problemindən
çıxış edirdilər. "Molla Nəsrəddin"
tərəfdarları xalqın əksər kütləsini təşkil
edən sadə adamlar üçün yazdıqlarını
açıq elan edirdilər. Onlar
maarifçi idilər və əsas fəaliyyət
yönünü sadə xalqın gözünü açmaq
və mədəni səviyyəsini qaldırmaqda
görürdülər. Bu düzgün və
uzaqgörən bir mövqe idi və jurnalist qələmini
heç zaman əlindən qoymayan Üzeyir bəy də həmin
yoldan heç zaman dönməmişdir.
Qəzet və jurnalları qəliz
ərəb -fars sözləri ilə
buraxmaq tərəfdarları isə cəmiyyətin mədəni
və yüksək savadlı təbəqəsi
üçün mətbuat yaratmaq iddiasında idilər. Nəzəri baxımdan yanaşanda belə mövqeyə
irad demək çətindir. Amma əməli
cəhətdən ana dilində yüksək savadlı oxucular
bir ovuc insanlardan ibarət idi. Onların bir hissəsi
İranda fars dilində oxumuşdu və
ana dilinin yazılı üslubunu bilmirdilər, ya da çox
pis bilirdilər. Digər qrup İstanbulda osmanlı
ədəbi dilində təhsil almışdı. Bu dil osmanlı saraylarında işlədilən
kargüzarlıq dilindən törəmə idi və
heç zaman canlı xalq dili ilə rabitədə
olmamışdı. Ziyalıların əksəriyyəti
həmin dilə üstünlük verirdilər. Çünki hesab olunurdu ki, bu dil zamanın ən
incə mətləblərini belə ifadə etməyə
qadirdir. O zaman "Müsavat" partiyası da bu dili
müdafiə edir və hətta "umumtürk dili"
adlandırırdı. Mübahisələr o
zaman həll olunmadı, amma sonralar həyatın özü
sadə xalq dili tərəfdarlarına haqq qazandırdı.
Üzeyir bəyin
məqalələrində "türk dili" deyə
adlandırdığı ana dili məsələsi
ardıcıl yer tutur. O, bir dil islahatçısı olmaqla bütün
hallarda ana dilinin hüquqlarını müdafiə edirdi.
"Dil", "Gözəl bir təşəbbüs",
"Üsuli-tərcümə" "İkinci il" və başqa yazılarında ana
dilinin xalqın yaşarılığının ayrılmaz
ünsürü kimi təqdim edir və onu qorumağa
çağırır. Eyni zamanda ədib avam
müsəlmanlar arasında Avropa dillərinə qarşı
mənfi münasibəti millətin gələcəyinə
ziyan verəcək bir hal kimi tənqid edir. Üzeyir bəy
özünü "Müsəlman milləti", dilini isə
"Müsəlman dili" adlandıranlara üzünü
tutur: "Halbuki özü türkdür, dini islam dinidir, dili
də türk dilidir." Daha burasını
düşünən yoxdur ki, müsəlman adında millət
yoxdur, müsəlman adında dil yoxdur. Müsəlman...
- adam deməkdir."
1908-ci ildə Üzeyir bəyin
imzası artıq "Tərəqqi", "Həqiqət",
"İrşad" kimi qəzetlərdə daha
ardıcıl görünməyə başladı. Bir müddət o, "Tərəqqi" və
"Həqiqət" qəzetinin redaktoru oldu. Bu zaman onun cəmi 23 yaşı vardı. Lakin çox gənc olmasına baxmayaraq, o, xalqın
və onun zəhmətkeş adamlarının taleyi səviyyəsində
düşünürdü. 1910-cu ildə
yazdığı "Vəziyyətimiz haqqında"
adlı silsilə məqalələr xalqın taleyinə, onun
təhsilinin və dilinin, mədəniyyətinin və mətbuatının
problemlərinə həsr olunmuşdu. Hələ
cavan vaxtlarından Üzeyir bəy xalqın bütün
problemlərinin kökünü müstəmləkə
quruluşunda, xarici təsirlərdə, şəxsi mövqelərdə
deyil, cəmiyyətin özündə, xalqın
şüurunda axtarırdı. Bu
düzgün və uzaqgörən bir mövqe idi. Günahkar axtarmaqdansa, qeybət etməkdənsə,
konkret işlər görməyi, maarifi və savadı,
xalqın mənlik şüurunu yenidən qurmağı
tövsiyə edirdi. O əmin idi ki, cəmiyyət, xalq
özü öz problemlərini həll etməyi öyrənməsə,
xaricdən, kənardan heç kəs gəlib onların
problemlərini həll etməyəcək. Bunun
üçün xalqın, cəmiyyətin kollektiv iradəsi
lazımdır.
O zamankı publisistikada
mühüm yer tutan dini fanatizmin tənqidi, qadın
azadlığı məsələləri də ədibin
yazılarında mühüm yer tuturdu. Fanatizm,
onun doğurduğu ətaləti Üzeyir bəy xalqın tərəqqisi
yolunda mühüm maneə hesab edirdi. İnsanı
fəal həyatdan uzaqlaşdıran ifrat dindarlığın
əsas dayaqlarından birini Üzeyir bəy köhnə
mollaxana təhsilində, bu təhsilin məhdudluğunda və
əzbərçiliyində, həyatdan uzaqlığında
görürdü. Müasir sinif-dərs
sisteminə əsaslanan təhsilin müdafiəsi onun bir
çox yazılarının mövzusu olmuşdur. Hələ seminariyanın üçüncü
kursunda oxuyanda "Mən nə olmaq istəyirəm"
mövzusunda yazdığı inşa yazısında ana dilində
dərsliklər hazırlamaq işi ilə məşğul
olacağını bildirmişdi.
Sağlam bir vətəndaş
və publisist ağlı bütün ömrü boyu
Üzeyir bəyin fəaliyyəti üçün xarakterik
olmuşdur. Bu sağlam düşüncə ilə onun dediklərinin
çoxu hələ də bizim cəmiyyət
üçün aktualdır. Redaktoru
olduğu "Həqiqət" qəzetinin birinci sayında
(dekabr, 1909) "Bəyani məslək" adlı
yazısında Üzeyir bəy qəzetin və qəzetçinin
mövqeyindən danışır və mövqesiz qəzet
buraxmağı əxlaqsızlığın bir şəkli
adlandırırdı. Öz yolu, məsləki
və qayəsi olmayan qəzet xalqa heç nə verə bilməz,
çünki gərəksiz söz yığını olar.
Müasirləri Üzeyir bəyin belə bir
şəxsiyyət olduğunu bilirdilər. Elə ona görə də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
qurulan kimi parlament onu rus dilində çıxan əsas rəsmi
orqanı - "Azərbaycan" qəzetinə redaktorlardan
biri təyin etdi. Üzeyir bəy bu vəzifədə
şərəflə, ləyaqətlə və
doğruçuluqla işlədi. O, redaktor kimi
faktların dəqiqliyinə, siyasi meyillərin qəzetdən
kənar saxlanmasına səy göstərdi, cilddən-cildə
girmədi. Cümhuriyyət dağılandan
sonra namuslu bir ziyalı kimi Bakıda yaşadı və
xalqının mədəniyyətinə xidmət etdi.
Ü.Hacıbəyli
bütün vəziyyətlərdə düzgün mövqe
tuta bilir, məqalə və felyetonlarında, problem
yazılarında cəmiyyətə və ən əsası
gəncliyə doğru istiqamət verirdi. Birinci rus
inqilabı dövründə Azərbaycan milli şüuru
üçün ağrılı olan erməni-müsəlman
qırğınları törədildi. Mərkəzi
hakimiyyətin laxlaması bu zaman, hər yerdə olduğu
kimi, cinayətkar və məsuliyyətsiz, avantürist
adamların siyasət meydanına gəlməsinə səbəb
oldu. Lakin həmişə öz fikir
müstəqilliyini saxlayan və gələcəyə
baxmağı bacaran Üzeyir bəy doğru mövqe tutdu.
Həm öz doğma xalqını, həm də
Qafqaz millətlərini birliyə çağırdı.
Çünki qırğınlar yox, əməkdaşlıq
və normal qonşuluq münasibətləri hər bir
xalqın sosial və iqtisadi tərəqqisinə, öz
müqəddəratı uğrunda mübarizəsinə
kömək edə bilərdi.
Üzeyir bəy
natura etibarı ilə ifratlara meyilli deyildi. Onun sadə və
məntiqli yazı üslubunun arxasında əsas bir keyfiyyət
- aydın ağıl və sağlam düşünmə
istedadı dururdu. Sənətkarın daha bir keyfiyyəti
vardı: o fəal və qurucu bir adam idi,
canlı işi və insanlarla ünsiyyəti sevirdi, sxolastik
söhbətlərdən xoşlanmırdı. Onun
həyat yolunu təyin edən digər cəhət isə
musiqiyə və musiqili məclislərə
bağlılıq idi. Bu bağlılıq da Azərbaycan
Opera və Musiqili Komediya Teatrının yaranması ilə nəticələndi...
Bu asan yol deyildi, Üzeyir bəy bu yolda da publisist
mübarizliyi ilə addımladı və onu şərəflə
başa vurdu, mədəniyyətimizə misilsiz töhfələr
verdi. Lakin ədib bir
çox cahillərə özünün haqlı olduğunu
da sübut etməli oldu.
Üzeyir bəy
Hacıbəyli publisistikasının mühüm bir qolu həmfikirlərinin
və özünün min bir əziyyət və məhrumiyyətlər
bahasına yaratdığı teatrı və səhnə sənətini
müdafiə etmək idi. Ədib bu işi
birinci növbədə öz gündəlik işi ilə
birgə görürdü. Teatrın əhəmiyyətini
başa düşməyənlərin, ona yuxarıdan
aşağı baxan tox feodalların iddialarına məhəl
qoymur və öz tarixi işinin mənasını dərk edərək
tərəddüd etmədən gecə-gündüz
çalışırdı, yeni opera və musiqili dramlar
yazıb səhnəyə qoyurdu.
Lakin cəhalət
tüğyan edəndə, müdrik dona
girəndə o, dayana bilməyib qələmə
sarınır və öz öldürücü publisist məntiqini
işə salırdı. XX əsrin əvvəllərinin
mətbuatı jurnalistikanın keyfiyyəti baxımından
indiki mətbuata oxşayırdı. O mənada ki, o zaman
da qəzet çox, professional hazırlıqlı jurnalistlər
az idi. Ona görə mətbuatda
cahil və paxıl insanlar bəzən at oynadırdılar,
teatr sənətini mütrüblük və təlxəklik
kimi qələmə verir, səhnəyə çıxan ilk
aktyor kadrlarını daim təhqir edir, məsxərəyə
qoyur, hər yolla gözdən salmağa
çalışırdılar.
XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan teatrının musiqili qanadı güclü idi. Teatr xadimləri
və Üzeyir bəy anlayırdı ki, musiqi qapalı
müsəlman mühitində teatr yaratmağa, ona kütləvi
maraq oyatmağa güclü bir vasitədir. O zaman hər
sıravi tamaşaçı səhnə əsərinin tərbiyəvi
tərəfini görə və qiymətləndirə
bilmirdi. Ona görə də opera və dram əsərlərinin
musiqi və vokal müşayiəti gərəkli məzmunu və
zövq verən musiqini bir-birinə bağlayır, bu yolla
teatrın kütləviliyini artırırdı. Bu
kütləvilik olmadan isə milli səhnə yaşaya bilməzdi:
çar hökuməti yaranmaqda olan teatrı maliyyələşdirmirdi.
Yeni teatrın əsas dayağı
tamaşaçı və onun kassaya ödədiyi pul idi.
Üzeyir bəyin operaları və musiqili
komediyaları bu baxımdan da uğurlu idi. Lakin cahillər həmin nisbi maddi uğurdan da qəzəblənir,
böyük bəstəkara qarşı acı yazılar və
eyhamlı, kinayəli uydurmalar ortaya atırdılar.
İstedadsız
adamlar Üzeyir bəyin həm ədəbi, həm də
musiqi folklorundan məharətli istifadəsini tənqid edir və
onun yaradıcı zəhmətini, xidmətlərini gözdən
salmağa çalışırdılar. Onlara cavab verən
Üzeyir bəy Avropa xalqlarının opera musuqisini misal
göstərir və sübut edirdi ki, bütün xalqlarda
professional musiqi xalq musiqisi əsasında formalaşıb.
Bunsuz heç bir bəstəkar sevilməz.
Kosmopolit, zəminsiz musiqinin seviləcəyi
böyük şübhə altındadır. Ona görə Üzeyir bəyin yeni professional musiqi
məktəbini xalq musiqisi əsasında yaratması qüsur
yox, misilsiz tarixi xidmət idi. "Səhnənin
tərbiyəvi əhəmiyyəti haqqında", "Opera
və dramın tərbiyəvi əhəmiyyəti
haqqında" (1917) adlı silsilə məqalələri bu
problemlərə həsr olunmuşdu və həm də öz
bədxahları ilə polemika xarakteri daşıyırdı.
Üzeyir bəy
böyük siyasi burulğanların içindən
keçmişdir. Lakin həmişə namuslu və
xalqın xeyrinə olan mövqe tutmuşdur. 1960-cı illərdə onun seçilmiş əsərlərinin
10 cildliyi buraxılanda ədibin bir çox yazıları
siyasi mülahizələrə görə onun kitabına
salınmamışdır. Qocaman mətbuat
tarixçisi Şirməmməd Hüseynov indi bu
yazıları toplayıb çap etdirir. Artıq
Üzeyir bəyin publisist irsinin yenidən toplanıb tam şəkildə
çap edilməsinin vaxtı çatıb. Onun tam irsi bizə Üzeyir bəy şəxsiyyətinin
bütövlüyünü və müdrikliyini, ən
çox isə müasirliyini daha yaxşı görməyə
kömək edər.
Üzeyir bəy
dövrünün ən uzaqgörən, demokratik ruhlu
ziyalılarından biri idi. O, qələmi ilə təbliğ
etdiyi böyük fikirləri öz əməllərində də
təcəssüm etdirirdi. Onun şəxsi həyatı
bir xeyriyyəçinin və maarifçinin parlaq nümunəsidir.
Ü.Hacıbəyli heçdən müasir bir
musiqi mədəniyyəti yaratdı. Bütöv
bir nəsil tərbiyə edib bizə yadigar qoydu. Onun yadigar qoyduğu dəyərlər içərisində
xalqın tərəqqisi və müasir mədəniyyət
yoluna çıxması barədə publisist tövsiyələri
də var. Bu tövsiyələr dahi şəxsiyyətin
bütün irsi kimi bizə həmişə gərək
olacaqdır, cəmiyyətimizi təkmilləşdirməyə
kömək edəcəkdir. O, müasir
düşüncəmizi yaradan millət atalarından biridir,
bu gün də yaşayır.
Nurlana ƏLİYEVA,
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Kollecinin direktoru,
filologiya elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.- 2010.- 18 sentyabr.- S. 5.