Məntiq şikəstliyi
Şikəstlik deyən kimi cismani şikəstliyi düşünürük. Çünki o, tez gözə çarpır. Çox vaxt belə şikəstlikdə insanın özünün günahı olmur, olsa da, az olur. İmkanı olan hər kəs belə şikəstliyin müalicəsi üçün çalışır, onu düzəltmək istəyir. Amma elə şikəstlik var ki, o, birbaşa ətraf mühitə, insanlara, cəmiyyətə zərər verir. Bu, məntiq şikəstliyidir, düşüncə tərzinin şikəstliyidir. Bu şikəstlik o saat nəzərə çarpmır. Onun bəzi elementlərini ilk baxışdan insanda hiss edə bilərsiniz. Məsələn, zövqündə, geyimində, davranışında özünü göstərə bilər. Düşünə bilərsən ki, bəlkə imkanı yoxdur, nə tapıb onu da geyinib və yaxud davranışına fikir verməyə vaxtı olmayıb, düşündüyünü deyil, danışmaq xatirinə danışıb. Bunlar hamısı ola bilər. Lakin məntiq şikəstliyi şüurun səviyyəsi, düşüncə tərzi, əxlaqi keyfiyyətlərdən yaranır.
Söhbət
məntiqdən getdiyi üçün elə bu məntiqlə
də "niyə indi bu problem yadınıza
düşüb" soruşa bilərsiniz? Birincisi və əsas ona görə
ki, indi parlament seçkilərinə gedirik. Beş il müddətinə
özünüzə millət vəkilləri seçəcəksiniz.
Onlar dövlət səviyyəsində sizi təmsil edəcəklər.
Seçmək istədiyiniz o adamın bütün həyatını
diqqətlə nəzərdən keçirin. Ömrü boyu
o namizəd sizin hansı dərdlərinizin düzəlməsi
üçün çalışıb, həyəcan təbili
çalıb? Ən adi bir işdə olsun sizi
düşünübmü? Xəbəriniz olmadan hardasa
haqqı qorumaq üçün sizi müdafiə edibmi? Bunlar
yoxsa, hansı məntiqlə siz indi onu millət vəkili
seçmək istəyirsiniz. Məntiq tələb edir ki,
özünə sual verəsən, niyə bu insan millət vəkili
olmaq istəyir? Hansı keyfiyyətləri ilə o, məndən
üstündür ki, Milli Məclisdə mənim əvəzimə
danışacaq, həm də məndən yaxşı, məndən
məntiqli...
Bəlkə o insanın fəaliyyətində
elə məqamlar var ki, indi ona millət vəkili
toxunulmazlığı vacibdir.
Bəlkə
düşünür üç-dörd ay seçki müddətində
əziyyət çəkərəm, sonra beş il rahat
iş yerim olar. Yüksək maaşı, həftədə
üç dəfə gedib yumşaq kresloda oturub
mürgüləyərəm. Hara da getsəm, hörmətlə
qarşılanaram.
Eləsi də var ki,
doğrudan da, başqalarının dərdini demək
üçün (belələri təəssüf ki, çox
deyil, amma var) məmurların qapısını döyür.
Saatlarla qəbul otağında gözləyir. Bəzən təhqir
olunur. Millət vəkili olmaq istəyir ki, bu maneələri
asan keçsin, sözünün kəsəri olsun. Belələri
var. Sizin üçün çalışanda, əlbət
ki, özünü də düşünür.
Çalışdığı işi düzəlsə də,
düzəlməsə də, təsəlli tapır ki, mən
bacardığımı elədim. Öz vicdanının
qarşısında üzüağ olur. Evində rahat yata
bilir, xanımının və övladlarının
qarşısında alnıaçıq olur. Hətta məğlub
olduğunu da evdə açıq deyir. Çünki o, ər,
ata olmaqdan başqa, evdə müləllimdir. Ona xanımı,
balaları pərəstiş edir, onun hər bir hərəkətini
evdəkilər təkrar etməyə hazırdır. O, bir dəfə
evdə riyakarlıq etsə, nəyin xatirinə olur-olsun,
haqsızlığın tərəfində olsa hər şey
batacaq. Evdəkilərin haqqa inamı öləcək.
Axırda illərlə toxuduğu qaranquş yuvası ilan
yuvasına dönəcək. O bunu hamıdan yaxşı
bilir. Ona görə də haqqın tərəfində olmaq
ona hər şeydən vacibdir. O da ailəsində
aclığa, susuzluğa dözə bilər, dözüblər
də, amma haqsızlığa dözə bilməzlər.
Onların ağlı yerində, şüuru sağlamdır.
Elə ona görə də fikirlərinin və əməllərinin
polad məntiqi qarşısında bərbəzəkli
yalanlar, riyakarlıqlar sabun köpüyü kimi şüarlar
diz çökür. Belələri cəmiyyətin
sarsılmaz təməlidir. Məhək daşıdır.
İnanın mənə, belə insanlar var! Nə yazıq ki,
bu qarışıqlıqda onlar gözə çarpmır.
Özünü gözə soxmaq da onların məntiqinə
uyğun deyil. 1-ci və 2-ci növ namizədlərin bəzi
seçicilərə təsir edə bilən bir güclü
arqumentləri var, o da puldur. Bəzi seçicilər (onlar
çox deyil, amma var) pulla qiymətli hədiyyəyə səsini
satır, hətta o adamın təbliğatçısına
çevrilir. Namizəd də onun səsini bazardan ət alan
kimi alır. Seçilir. Bir qədər sonra həmin
seçici haqsızlığa rast gələndə millət
vəkilinin üstünə qaçır. Millət vəkili
onu yarıtmayanda, biganə olanda hirslənir:
- Mən sənə səs
vermişəm, - deyir.
- Xeyr, səsini satmısan, mən
də almışam. Pulunu da vermişəm, daha nə istəyirsən?
Baxanda bu dialoqda məntiq var.
Lakin bizim dediyimiz şikəst məntiq elə budur.
Millət vəkili beş
illik seçilib, arxayınlaşıb. Amma ömür beş
il olmur axı. Bəzən artıq olur. Alver ikinizin
arasında olsa da, bunu insanlar görüb. İnsanlar hər
şeyi görür, dərs götürür. Siz həm
özünüzü tanıtdınız, həm də bir
çoxunu ayıltdınız. Sizin şüurunuzun - məntiqliyinizin
şikəstliyini öz əməlinizdən yaxşı
heç kəs sübut edə bilməzdi. Səsini satanda
gördü ki, səsini deyil, mənəviyyatını
satıb. Vaxtilə sovet dövründə belə bir cəza
növü vardı. İnsanı səsdən məhrum
edirdilər. Yəni, mühüm məsələlərdə
o insanın səsvermə hüququ olmurdu. O qoşqu
heyvanı, iş aləti kimi bir şey olurdu. İndiki zamanda
öz səsini satan insan görün şüurca nə qədər
xəstə, məntiqi nə qədər şikəstdir ki,
özü də öz azadlığını satıb. Bu
cahillikdir! Cahillik dediyimiz it kəlləsi kimi bir şeydir.
Xonçaya necə qoysan, xeyri yoxdur, ya burnu görünəcək,
ya da qulağı! Məntiq şüurun, ağlın məhsuludur.
Xəstə ağıl - cahil ağıl deyək elə
fikirlərin əsasında məntiq durur, adama ilk
baxışda inandırıcı görünür. Məsələn,
"mən səs verməsəm də, bu adam keçəcək.
Hazır elə səs verim, pul alım". Axı sən səs
verməsən, o, səs verməsə, mən səs verməsəm,
o, necə seçilə bilər? Lap seçilsə də, sən
öz vicdanının qarşısında özünü
rahat hiss edərsən, öz-özünə "mən ona
yox, daha ləyaqətli insana səs verimşdim" deyərsən!
Məsələ odur ki, şikəst məntiqli insanın
vicdanı da axsayır. Vicdanı ilə
küsülüdürlər. Bir zaman belə bir şeirim
vardı:
Hamı Allahından
var-dövlət dilər,
Allah, mənim payım az oldu
deyər.
Allah ağlımızı
elə bölüb ki,
Heç kəs öz
ağlından gileylənməyir.
Yetmiş il Allahsız bir
ölkədə yaşadıq. O zaman Allahsızlıqdan dərs
deyən müəllimlərin bəzisi indi mollalıq eləyir,
bəzisi ilahiyyətdən dərs deyir, bəzisi də elə
Allahsız olaraq qalır. Çox nöqsanları, eybəcərlikləri
o dövrün boynuna atırıq. Əlbət ki,
Allahsızlıq elə əxlaqsızlığa aparıb
çıxarır. Bəs indiki əxlaqın şikəstliyini,
mənəvi və məntiqi şikəstliyi kimin
üstünə yazaq? Təkallahlılıq dini çox
müdrik və dərin elmdir. Allah insanın üstündə
heç kəsi nəzarətçi qoymayıb. İnsandan
yuxarıda yalnız Allahdır. Özü də insana nəzarət
etmir. Hər kəsə nəzarəti o adamın özünə
tapşırıb. Deyir, o dünyada sənə şahid
lazım deyil. Sənin əllərin sənin üzünə
duracaq, ayaqların səni hara apardığını deyəcək.
Dilin, dodaqların, gözlərin sənin üzünə
dayanacaq. İnsan özündən hara qaça bilər, cinayət
törətməyə, haram yeməyə, əxlaqsızlığa
yer qoyulmayıb burda. Xüsusilə indi. Dinimiz tədris olunur.
Məscidlər, ziyarətgahlar fəaliyyət göstərir.
Müstəqil Azərbaycan Respublikasının qanunları da
riyakarlığı, haram yeməyi, oğurluğu, əxlaqsızlığı
qadağan edir. Bəzi hallarda biz haqqı sübut etməkdə,
qorumaqda çətinlik çəkirik. Bəs necə olur ki,
bunlar dinimizin və dövlətimizin qanunları ilə
qadağan olunduğu halda yaşaya bilir, kökü kəsilmir.
Sovet dövrünün məşhur
bir lətifəsi vardı. Ağdaş o zaman pambıq rayonu
idi. Biri qonşusunu dolaşdırmaq istəyir. Heç bir
fakt tapa bilmir. Yazır ki, Əhməd arxasını pambıq
tarlasına çevirib oturmuşdu. O, kolxozun və
pambığın əleyhinədir. Lətifədi, amma
gülməli deyil, ağlamalı lətifədir. Deyirdim, nə
yaxşı belə şeylər qaldı keçən əsrdə.
Sən demə, yox! Elə lap bu yaxınlarda, sentyabrın ilk
günlərində canım kimi sevdiyim Ağdaşdan mənə
zəng etdilər. Rayonda bir qohumum var. Politexnik İnstitutunun
avtomobil nəqliyyatı fakültəsini bitirib. Rayonda
münasib iş yeri yoxdur. Bir köhnə "Jiquli" ilə
ora-bura qaçıb üç məktəbli
uşağını dolandırır. Onu yol polisi saxlayıb:
- Maşınının
tüstüsü var. Aparatla ölçüm. Ekologiya ilə
əlaqədar tədbir keçiririk.
- Maşının motoru
yaxşıdı.
- Yaxşı, on beş manat
ver, get.
- Elə mən də pul
üçün çıxmışam da. On beş manatım
olsaydı, burda nə işim vardı?
- Ölçdüm.
Tüstüsü artıqdır.
- Bəlkə benzindəndi.
- On beş manatını gəl,
görüm!
- Yoxdur!
- Sən deyirsən dövlətin
benzini xarabdı?
- Yox, elə demirəm. Deyirəm
bəlkə.
- Nə bəlkə ə...
Sən dövlətə söyürsən?
- A qardaş, sən nə
danışırsan, mən dövlət sözü işlətdim?
- Ə, bizim neftimiz, benzinimiz
dünyada şöhrət tapıb, sən deyirsən
xarabdı! Gəl səni polis şöbəsinə
aparıram!
- Mən neyləmişəm
axı?
- Dövləti söyürsən!
İki şahidim də var.
- Burda şahid nə gəzir.
- Üzünə duranda görərsən.
Xülasə, kişini
aparırlar polis şöbəsinə. Üç manatlıq
şahidlər də tapılıb. Dedilər gör neyləyirsən,
bilmək olmaz hələ üstünə daha nələr
yazacaqlar. Zəng edib bir-iki yoldaşdan xahiş etdim. Hörmətli
yoldaşlar tapşırandan sonra buraxıblar. Məni dəhşətə
gətirən başqa şeydi. Buna öz rəhəbərliyi
tapşırandan sonra kişini məcbur edib borc
aldırtdırıb ondan iyirmi manat alıb. İnanıram ki,
o yol polisinin iyirmi manata ehtiyacı yoxdu. Burda hökmdar onun xəstə
şüurunun şikəst məntiqi olub. "Mən prinsip
adamıyam. On beş dedim, tapşırdılar, iyirmi
aldım, gələn dəfə dediyimi həmin an ver".
İndi dediyini elədin. Ömür uzun şeydi. Bir zaman təqaüdə
çıxıb bu insanlarla domino yoldaşı olacaqsan. O
vaxtacan bu məsləklə şəhərin
yarısını özünə düşmən edəcəksən
axı! Ağdaş kiçik bir şəhərdi,
yaxşı araşdırsan hamı bir-birinə qohum
çıxar. Toyda-yasda yanaşı oturanda bu adamların
üzünə necə baxacaqsan? Aidiyyəti orqanlar bu polisi
axtarıb cəzalandırmasın. Xahiş edirəm, siz ona
toxunmayın! Onu öz vicdanı ilə üz-üzə qoyaq!
Bir də ağdaşlıların və öz ailəsinin
qınağına tapşıraq. İnzibati yola əl
atılanda insan özünü müdafiə
üçün bəhanələr tapacaq, uyduracaq. Qoy Allah
qarşısında əlinin, ayağının,
ağlının suallarına cavab versin! Yamanlıq əvəzinə
hər biriniz bir-birinizə kiçicik bir yaxşılıq
eləsəniz, bundan daha yaxşı dolanarsınız.
Bir-birinizin adını hörmətlə, məhəbbətlə
çəkərsiniz. Ağlınızla, ürəyinizlə
bir qərar verəndə o qərarı bir neçə dəfə
yoxlayın, baxın bu sağlam ağlın
çıxardığı məntiqdir? Bu məntiqin zədəli,
şikəst tərəfi yoxdur ki...
Mənim əzizlərim,
qardaşlarım, övladlarım siz hər biriniz Allahın
möcüzəsisiniz. Hər biriniz nadir nüsxəsiniz. Bir
də sizi heç kəs heç zaman olduğunuz kimi təkrar
etməyəcək. Qədrinizi bilin. Allahdan sağlam
ağıl istəyin. Allahdan məhəbbət istəyin
özünüzə, ətrafınızdakılara, insanlara.
Fikrət QOCA
Azərbaycan.- 2010.-19
sentyabr.- S. 5.