Qalalar
Zamanın sərt dönəmlərindən keçib günümüzə qədər yol gələrək sözün həqiqi mənasında tariximizə iz salan maddi mədəniyyət nümunələri arasında qalaların öz yeri var. Qalaların folklor nümunələrində öz əksini tapması heç də təsadüfi deyil. Yadellilərin hücumlarının qarşısının alınmasında onların əvəzsiz rolu barədə əfsanəyə bənzər kifayət qədər həqiqətləri bugünümüzə çatdıran hekayətlər və rəvayətlər çoxdur.
Qalalar uzunmüddətli dairəvi müdafiə üçün hazırlanmış, daimi qarnizonu, silahları, ehtiyatları olan strateji əhəmiyyətli məntəqə (şəhər) deməkdir. İbtidai icma cəmiyyətində ilk qalalar möhkəmləndirilmiş məskənlər şəklində imiş. Bu məskənlər torpaq bəndlər, ağac, kərpic, daş və sairə divarlarla əhatə olunurdu. Sonralar hasarların ətrafında, adətən su ilə doldurulan, dərin xəndəklər qazılırdı. İnşaat işlərinin təkmilləşməsi qədim şəhərlər ətrafında kvadrat və ya dairəvi şəkilli qülləvari divarlar çəkməyə imkan verdi. Divarların hündürlüyü 9-10 metrə, bəzi hallarda 30 metrə çatırdı. Divarların qalınlığı hündürlüyünün 1/3 hissəsini təşkil edirdi. Divarlarda mazğallar düzəldilir, yuxarısı dişvarı şəkildə hörülürdü. Qala bürcləri çoxmərtəbəli tikili şəklində olub, müstəqil müdafiə üçün uçaldılırdı. Şərq ölkələrində bir neçə sədli qala-şəhərlər mövcud idi (məsələn, Suz şəhəri). Quldar dövlətlərin bir çox şəhərləri (Karfaken, Roma, Bizans, Qəbələ və s.) eyni zamanda qala idi. Qalanın içərisində sonuncu dayaq məntəqəsi kimi içqala (yunanlarda akropol, romalılarda kapitoli adlanırdı) tikilirdi. Orta əsrlərdə Qərbi Avropa ölkələrində möhkəmləndirilmiş qala-qəsrlər vardı.
XIV əsrdə artilleriyanın yaranması və xüsusilə XV əsrdə çuqun mərmilərin kəşf olunması qalaların quruluşunu dəyişməyi tələb edirdi. Odur ki, qala divarlarını daha alçaq və qalın, bürcləri isə divarlar hündürlüyündə, həm də geniş sahəli tikməyə başladılar. Çoxsaylı orduların yaranması ilə (XVIII əsrin sonu - XIX əsrin əvvəli) qalaların hərb sənətinin yeni prineiplərinə uyğunsuzluğu üzə çıxdı. Qala hasarlarının qarşısında xüsusi istehkamlar - fortlar yaradılmağa başladı. Birinci və İkinci dünya müharibələri arasındakı dövrdə bütün dövlətlər tədricən quru sərhədlərinin yeni möhkəmləndirmə formalarına - istehkam rayonlarına (möhkəmləndirilmiş rayonlar) və istehkam zolaqlarına keçdilər.
Azərbaycanda ən qədim qalalar siklop tikintiləridir. Sasanilər dövründə bir sıra qala
(Beyləqan, Bərdə,
Şəmkir, Şamaxı
və s.) tikilmişdir.
Azərbaycanda qalaların
əsasən üç
tipi olmuşdur: məbədləri
və din xadimlərinin
əmlakını qorumağa
xidmət edən qalalar. Ləkit məbədi (Qax),
Govurqala (Ağdam), Xanəgah (Pirsaat çayı kənarında)
və digər qalalar bu qəbildəndir.
Qalaların təsnifatını verərkən
deməliyik ki, feodal şəhərlərinin
yaranması ilə meydana gəlmiş şəhərtipliləri bəzən
iki və üçqat divarla və xəndəklə əhatə olunurdu. Bu qalalar üçün dördkünc, dairəvi və yarımdairəvi bürclər xarakterikdir.
Qəbələ, Dərbənd,
Gəncə, Beyləqan
və Bakı qalaları şəhərtipli
qalalara misaldır.
Sığınacaq rolu oynayan qalalar
daha möhkəm və əlçatmaz yerlərdə tikilirdi. Məsələn,
Çıraqqala, Cavanşirqala,
Əlincəqala, Gülüstan
qalası, Qız qalası (Bakı), Buğurt qalası belələrinə nümunədir.
1932-1933-cü illərdə İsmayıllı
rayonunun mərkəzi
olmuş Basqalın
"Qalabaşı" məhəlləsinin
ərazisində qalınlığı
bir neçə metrə çatan qala divarlarının üzləri bugünədək
qalmaqdadır. Bunun XIV əsrdə tikildiyi
güman edilir.
"Basqal" toponimi
təmiz türk sözüdür və
"qala başı",
"qala qur",
"qala yarat",
"qala ucalt",
"baş qala" mənasını ifadə
edir. Basqal Tarix-Mədəniyyət Qoruğuna XVI əsrə
aid hamam və məscid kimi qədim abidələr aiddir. Basqal Bakı-Laqodexi şose
yolunun 151-ci kilometrliyindən
4 kilometrə şimala
olan məsafədə
yerləşir. Qəsəbəyə avtomobillə getmək olar.
Azərbaycan ərazilərində qalaların
sayca çoxluq təşkil etməsi bir daha göstərir
ki, bu yerlərə
yadellilərin qəfil
hücumları daim gözlənilən olub. Bəzilərinin
adını çəkmək
də olar: Abbasabad qalası, Aza qalası, Ağcaqala, Bakı qalası, Basqal qəsəbəsi, Bağrəvan,
Bayat qalası, Bayıl qalası, Bəlləbur qalası, Beyləqan qalası, Bilgah qalası, Bərdə qalası, Bəzz qalası, Bəzzeyn qalası, Cavanşir qalası, Dərbənd qalası...
Ərazisində qalaların çox və əksəriyyətinin
də alban dövlətinin yadigarı
olmasına görə
Kəlbəcər və
İsmayıllı rayonları
daha çox diqqət çəkib.
Kəlbəcər qalalarını tədqiq edənlərin fikrincə,
onlar əsasən karvan yollarının üstündə tikilirmiş
ki, həmin yollara nəzarət olunsun. Ən məşhur qalalardan
sayılan "Löh"
qalasının üstündə
qayadan yonulmuş, dərinliyi 3-5 metrə çatan quyular var. Bu quyularda ərzaq, ya da su
saxlanılırmış. Həmin quyuların içərisində
nəhəng palıd
ağacları bitib ki, hər birinin
diametri bir metrə çatırdı.
Qalanın Lev çayı istiqamətində
iki mağarası aşkar olunub. Bura ən qədim insan məskənlərindən
hesab olunur. Yayda olduqca sərin, qışda isə isti olan bu
mağarada istənilən
ərzaq məhsulunu bir ay saxlamaq mümkündür.
Tarixin sərt sınaq və imtahanına məruz qalmış bu yadigarlar (abidələr, qalalar) insan əli ilə yapıldığı
kimi, insan əli ilə də tamamilə məhv olmaq təhlükəsinə qədər
dağıdılmış və hətta, bəziləri yerlə-yeksan
olunmuşdur. Amma bu da möcüzədir ki, tarixin yaddaşı olan qalalar, mağaralar
bəzən özü-özünü
hifz etmiş və bizim əsrimizə
qədər bir neçə min illik ömür yaşamışlar.
Kəlbəcər qalalarının içərisində ən
yüksəklikdə yerləşəni
"Comərd" qalasıdır.
Comərd kəndindən xeyli
yuxarıda, qayalıq
başında tikildiyi
üçün "Comərd"
qalası kimi tanınmışdır. Qaraçanlı və ya Uluxan
qalası Qaraçanlı
kəndinin yaxınlığında,
Kəlbəcərdən İstisuya
gedən yolun solunda, Tərtərin sol sahilindədir.
Daha çox dağıdılmış
və məhv edilmiş qalalardan biri də "Qalaboynu" qalası idi. Qalanın içərisində 200-dən
çox binanın kalafa yerləri var. Buraya da dağlardan
yeraltı su xətti çəkilibmiş.
Kəlbəcərdəki qala və abidələrin
sırasına daxil olanlardan biri də "Laçınqaya"
qalasıdır. Qala monqollar tərəfindən
dağıdılmış, əhali qılıncdan elə keçirilmişdir
ki, tarixçilərin
məlumatına görə,
insan qanı qayalar arasından sel kimi axıb
Tərtər çayını
boyamışdı...
Rayonda Qaçaq Nəbinin adı ilə də qala vardı. Kənd camaatının
ərizəsinə burada
baxdığı üçün
qalanın adı
"Ərizə" qalası
kimi yayılmışdır.
Bakı və ümumiyyətlə,
Abşeron ərazisindəki
abidə-qalalar da tarixi və əhəmiyyəti baxımından
dəyərli madd-mədəniyyət
nümunələridir. Şağanda bir sıra dəyərli
tarixi-memarlıq abidələri
qeydə alınıb.
Bunlardan XII əsrin sonu, XIII əsrin əvvəllərində inşa
edilən 24 metr hündürlükdə dördbürclü
(hazırda qalanın bir bürcü salamatdır) qalanı, tarixi 1320-1321-ci illərə
aid olan qubala-türbəni
(alban abidəsi),
1658-ci ildə inşa
olunan piri, 1889-cu ildə tikilən məscidi, tarixi 1894-1895-ci
illərə təsadüf
edilən mədrəsəni,
1895-ci ildə Hacı
Atababanın tikdirdiyi hamamı, kənd qəbiristanlığında olan
dördsütunlu türbəni
(1907), sayı 40 olan sərdabələri qeyd etmək olar.
Qalanın bir hissəsi uçsa da, bir hissəsi dövrümüzə qədər
gəlib çatmışdır. XII-XIII əsrlərə
aid edilən və müdafiə məqsədi
ilə inşa olunan Şağan
qalası Abşerondakı
digər qalalar kimi ağ daşdan
tikilib.
Qazax rayonu da Azərbaycanın
digər bölgələri
kimi, qala tipli müdafiə qurğuları ilə zəngindir. Bunların demək olar ki, hamısı, digər qalalar (Xunan,Gəncə, Girdman, Kəndman oğlu və s.) da şəhəri qorumaq üçün inşa edilmiş gözətçi məntəqələridir.
Onlar dağ və təpələrin yüksəkliklərində
yerli daşlardan inşa edilib və əksəriyyəti
yaşayış üçün
yararsız olub.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanın son illər
dünya xalqlarının
nəzərlərində daha
möhtəşəm görünməsi
onun bugünkü inkişafı, Avropaya inteqrasiyası ilə yanaşı, tarixi və mədəniyyətini
özündə qoruyub
saxlayan maddi mədəniyyət nümunələri
ilə zənginliyidir. Bunların isə
ölkəmizdə turizmin
inkişaf etdirilməsində
mühüm əhəmiyyəti
var. Təkcə təbiətimizin
deyil, tariximizin daşlaşmış yadigarlarından
səmərəli istifadə
və onların gələcək nəsillərə
çatdırılması isə bizim vətəndaşlıq borcumuzdur.
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.- 2010.- 24 sentyabr.- S. 7.