Xeyirxahlığın fəlsəfəsi
və fəlsəfəsiz xeyirxahliq
Xeyirxah olmaq üçün nə etmək, yaxud nəyi etməmək lazımdır? Xeyirxahlığı maddi ölçüsündə zənginlik şərtləndirir, yoxsa bu mənəvi məziyyətdir, ruhani ehtiyacdır, qannan, iliknən, tərbiyəynən süzülüb gələn genetik yaddaşın bir qəlpəsidir?
Hər nədirsə, təşnə insanın dodaqları gözü qurumuş bulaqdan umsuq düşdüyü kimi, hamının gözlədiyi bir mətahdır, tərifə, təhlilə, sübuta ehtiyacı olmayan bir mənəvi özünüifadə forması, davranış tövrüdür.
Xeyirxahlıq həm də yaxşılıqdır, mayası insana məhəbbətlə yoğrulmuş humanizmdir, nəciblik, mərhəmət, şəfqət və alicənablıqdır. Məhz bütün bu mənəvi dəyərləri özündə birləşdirməyi bacarmış şəxs Tanrının dərgahında kamil insan sayıla bilər.
Xeyirxahlıq barədə dünya mütəfəkkirlərinin çox qiymətli fikirləri var. Hələ məşhur ispan dramaturqu Servantes deyirdi ki, xeyirxahlıq - artığı ziyan verməyən bir əməldir. Həzrət Əlidən (ə.s.) də bir iqtibas gətirmək yerinə düşərdi: - Dörd şeydən ikisini yadda saxlayın, ikisini unudun- deyib əleyhüssəlam. - Sizə olunan yaxşılığı unutmayın, etdiyiniz yaxşılığı yaddan çıxarın. Sizə olunmuş pisliyi unudun, etdiyinizi yaddan çıxarmayın.
Əgər birinci halda xeyirxahlıq bir nəticə, nəcib sosial akt kimi təbliğ olunursa, ikinci nöqteyi-nəzər daha çox bu hərəkətin dərin mənəvi-fəlsəfi saxlanclarından xəbər verir, təvazökarlıq, alicənablıq kimi məziyyət cizgilərini, ümumbəşəri əxlaq, etika və nəzakət normalarını təşviq edir. Xeyirxah olmaq üçün insana nə lazımdır? Bəziləri ilkin şərt kimi maddi imkanı göstərirlər. Müvafiq mənsəb sahibliyini də variant kimi nəzərdən keçirənlər az deyil. Millətin ac-yalavacına, qaçqın-köçkününə əl uzatmaqdan söhbət düşəndə Müqəddəs Qurandan misal çəkərək - əvvəl evin içi, sonra çölü - deyən elə imkanlı adamlar görmüşük ki...
Amma düşünürük ki, xeyirxah olmaq üçün insan ilk növbədə mənən zəngin, böyük ürək sahibi olmalıdır. Elədiyi yaxşılığı ögey-doğmalıq qoymadan, təmənna-minnət gözləmədən, Allah rizasına eləməlidir.
Bu, hər bəndəyə qismət olmayan ilahi bir qabiliyyətdir. İmkanlı kəslər var ki, Tanrı onu xeyirxah olmaq səadətindən məhrum edib. Çörəyi yeyilmir, suyu boğazdan keçmir, əməlinin urvatı, parasının bərəkəti bilinmir.
Maraqlıdır, bəlkə də təəssüfdoğurandır ki, bizdə imkanlı adamlar daha çox şou əhlinə "əl tutmağı" xoşlayırlar. Bəli, ciddi sənətkarlara da deyil, məhz şou əhlinə. Özü də qadınlara... bir də ekranın rənginə uyğunlaşmış kişilərə. Səhnəyə təzəcə ayaq basmış "ətcəbala"lara "atalıq" qayğısı göstərən imkanlılar var ki, sonradan onların "professional" inkişaflarının da qayğısına qalırlar. Bahalı avtomobillər, zinət əşyaları, villalar... Amma bir soruşan gərək, öz əhlikef "damazlıqlarından" savayı hansısa savadlı bir gəncin də xaricdə təhsil almasına kömək ediblərmi? Əsla! Bir yetimə əl uzadıb, bir çarəsizə həyan durublarmı? Bilmərrə! Bir alimin ideyalarının gerçəkləşməsinə, bir yazıçının kitabının nəşrinə dəstək veriblərmi? Qətiyyən!
Əcnəbi müğənnilərə 20 min avroluq çanta, 100 min dollarlıq mikrafon bağışlayan oğlanlar var ki, xalqı üçün iki daşı üst-üstə qoymayıblar.
Belə çıxmırmı ki, ötən əsrin əvvəllərində yaşamış mesenatlarımız o qədər sadəlövh, yəni "hərif" imişlər ki, milyonlarla pul xərcləyib özgə uşaqlarını xaricdə təhsil almağa göndərirdilər!
Bunca sadəlövhlüyün bircə "bəraəti" vardı - bu adamlar millətini sevir və onun gələcəyini düşünürdülər.
Bugünkü imkanlıları "sələflərindən" fərqləndirən də məhz bu məqamdır; biri millətini, o biri isə ailəsini çox sevir. Biri Azərbaycanı, o biri isə bu coğrafiyanın hündür barı ilə çəpərlənmiş, sadəcə, ona məxsus həyətini sevir.
Əfsuslar olsun ki, bizdəki imkanlıların bir qismi "kütbeyin, əfəl olsun, ancaq özümünkü olsun" kimi çürük təfəkkürlə "işığı" yalnız öz ətraflarına "saçmağı" prinsipləşdirib. Hacı Zeynalabdin Tağıyev, Müsa Nağıyev ... də milyonçu idilər. Amma ən siftəsi Azərbaycanlı idilər. Millət yolunda pul xərcləməyi bu millətin gələcəyinə sərmayə qoymağa bərabər bir iş hesab edirdilər. Bugünkü milyonçular isə sələflərinin xələfi ola bilmirlər. Bacarmırlar. Görünür, mənəvi-əxlaqi dəyərlər, təfəkkür, istedadla yanaşı, xeyirxahlıq, mərhəmət kimi hisslər də genlərdə kodlaşıb irsən keçə bilmək xassəsinə malik imiş. Belə isə heyif bugünümüzə, təəssüf sabahımıza!
Dünyanın iki ən zəngin insanı - amerikalı milyarder-filantroplar Bill Qeyts və Uorren Baffet öz varidatlarının əhəmiyyətli bir hissəsini xeyriyyə dərnəklərinə bağışlayıblar. Planetin üçüncü ən zəngin şəxsi, meksikalı Karlos Slim hər il ölkəsində humanitar məqsədli layihələrə 5 milyard dollar vəsait ayırır, 160 min nəfərdən artıq tələbə onun təqaüdü ilə təhsil alır. Belə misalların sayını artırmaq da olar. Xeyirxah əməlləri ilə bütün türk dünyasının zinətinə çevrilmiş, ulu öndərimiz Heydər Əliyevin yaxın dostu İhsan Doğramaçının nümunəsini xatırlamaq kifayətdir.
Dəbdəbəli imarətlər, bahalı avtomobil və yaxtalar heç vaxt və heç kimin insanlıq meyarına çevrilməyib. İnsanın zinəti onun ağlı, savadı, tərbiyə və əxlaqı, dəyəri isə əməlləridir. Əgər xeyriyyəçilərin sayını ölkədəki imkanlı adamların kəmiyyəti ilə müqayisə etsək, Azərbaycan bu sarıdan bəxti gətirməyən ölkələrin sırasında yer alacaq. Bəs görəsən bizə mane olan nədir?
Xeyirxahlıqla xeyriyyəçilik anlayışlarını semantik-linqvistik "ekspertizadan" keçirsək, cüzi fərqlə təxminən eyni mənanı verəcək. İnsanın imkanı məhdud, lakin xeyirxah niyyəti bir boy yüksək ola bilər. Yəni, maddi sıxıntı heç vəchlə mənəvi zənginliyə kölgə sala bilməz. Xeyriyyəçilik isə müəyyən mənada altruizmlə bağlıdır və onu isbatlamağın yolu mütləq fərdin maddi imkanlarından keçir. Ancaq bu o demək də deyil ki, hər maddi imkanı bol adam xeyriyyəçiliklə məşğul olmağa qabildir.
Amma nə yaxşı olardı!.. Ölkəmizdə
zəngin adam çoxdur.
İş adamı
da, məmuru da. Doğrusu da, oğrusu
da. Və onsuz da xalq öz "qəhrəmanlarını" tanıyır, kimin nə ilə "nəfəs" aldığını
yaxşı bilir.
Nə olaydı, belələri Allahın dərgahında günahlarını
"yumaq" üçün
bir kimsəsizə əl tutaydılar, acın qarnını doyuraydılar, fağıra
pasiban olub, yol tikib, su
çəkib, savab iş görəydilər...
Söhbət ondan gedir ki, xeyriyyəçilik pul kisəsinin qalınlığı ilə
deyil, ürəyin genişliyi ilə ölçülən bir
jestdir, keyfiyyət göstəricisidir.
Bəs indiyədək bizdə çatışmayan nə
idi? Xeyriyyəçilik institutunun,
bu sahədə kütləvi təşəbbüsün
olmaması!
Azərbaycanın birinci xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyeva belə bir xeyriyyəçilik institutunun təməlini qoydu, ilk addımı atdı. Mehriban xanımın
zaman etibarilə qısa müddət ərzində Azərbaycan
mədəniyyəti, incəsənəti,
təhsil və səhiyyəsi üçün
etdiklərini yalnız
universal bir nazirliyin öhdəsindən gələ
biləcəyi iş həcmi ilə müqayisə etmək mümkündür. Kimsəsiz uşaqlar
üçün valideyn
qayğısını, ana
nəvazişini əvəz
edən uşaq evlərinin yenidənqurulması,
onların bugünkü
siması mesenatlığın
əməli təcəssümü
olmaqla qalmayıb, həm də mənəvi zənginliyin,
nəciblik və alicənablığın bariz
təzahürünə çevrilmişdir.
İnsanlıq naminə
həyata keçirdiyi
əməlləri ilə
YUNESKO və İSESKO kimi
nüfuzlu beynəlxalq
təşkilatların xoşməramlı
səfiri titulunu qazanmış Mehriban xanım Əliyevanın xeyriyyəçiliklə bağlı
düşüncələri fəlsəfiliyini saxlamaqla
yanaşı, həm də daha praktikdir,
əlçatandır: "... xeyriyyəçilik - insanların
hər hansı direktiv və göstərişlər əsasında
deyil, öz qəlbinin və vicdanının səsi ilə öz vəsaitlərini, qüvvələrini,
vaxtını və enerjisini sərf edərək gördüyü
xeyirxah işlərdir.
Mənə belə
gəlir ki, xeyriyyəçilik fəlsəfəsinin
əsası, ilk növbədə,
insanların yaxşılıq
etməyə çalışması,
başqasının dərdinə
şərik olmaq, onun halına yanmaq, altruizm, ehtiyacı olanlara kömək əli uzatmaq istəyi kimi insani keyfiyyətlərin
və qabiliyyətlərin
fundamental xarakterinin qəbul
edilməsidir".
Azərbaycan çapında xeyriyyəçilikdən
söhbət düşəndə
ilk öncə Mehriban
xanımı düşünürük. Bir gülnən
də bahar olarmış. O bunu sübut etməyi bacardı.
Xeyirxahlığın bir hüdudu, belə deyək, dayanacağı varmı?
Məgər insanın arzu və istəklərini qapalı bir hücrəyə həbs etmək mümkündürmü? Nəcibliyin, mərhəmətin, şəfqətin
çərçivəsi, qoruq-qaytanı mövcuddurmu?
Vücudu, fitrəti əməlpərvərlikdən, insankeşlikdən yoğrulmuş
birinə - Bəsdir!
Dayan, dur, əl saxla! - deyə
bilərsənmi?
- Əl tutmaq Əlidən qalıb! Verən əlin usanmasın! Allah
min əvəzini versin!
- kimi kəlmələr
xalqımızın milli-əxlaqi
keyfiyyətlərindən süzülüb
gələn şükranlıq,
alqış nidalarıdır.
Dini əxlaqda
xeyirxahlıq Tanrı
ilə qovuşmaq, ruhun xilas edilməsi,
rəhmdillik, bir sözlə, qəlbində
Allah sevgisi gəzdirən
hər bir şəxsin can atdığı
ali dəyərlər
anlamına gəlir. Dini təsəvvürdən kənarda
yüksək əxlaqi
dəyərlər dedikdə
humanizm, ədalət və məhəbbət nəzərdə tutulur.
Həzrəti-Muhəmməd (s)-dən - İnsanların ən sevimlisi kimdir? - deyə soruşduqda belə cavab vermişdi: "İnsanlara fayda verən xalqın ən sevimlisidir".
XIV Dalay Lama "Xeyirxahlıq
siyasəti" toplusunda
deyir ki, dinə inanmaq və inanmamaq mümkündür, insanın
yenidən dünyaya gələ biləcəyi
fərziyyəsinə inanmaq
da olar, inanmamaq da. Fəqət elə
bir insan yoxdur ki, xeyirxahlıq
və mərhəməti
dəyərləndirə bilməsin.
Əxlaqi təfəkkürdə əsl
xeyirxahlıq hamı üçün - həm bütövlükdə bəşəriyyət,
həm də ayrılıqda hər bir individə yönəlik aktdır. Lakin tələb,
arzu və fərdi qənaətlərin
toqquşduğu dünyada
bu xeyirxahlıq abstrakt görünür.
Hamı üçün ideal xeyirxahlıq
bəşəriyyətin hərəkət
istiqamətini göstərən
ideyadır.
Bu, bir həqiqətdir ki, cəmiyyətdə xeyriyyəçilik sisteminin
bir sosial instituta cevrilməsi, filantropiyanın mənəvi-mədəni
təməlinin formalaşması
mənəvi-psixoloji ab-havanın
münbitləşməsinə, insanların qarşılıqlı
münasibətlərinin humanistləşməsinə,
səmimilik və həssaslıq mühitinin
yaranmasına da müsbət təsirini göstərir. Bu statusunda
xeyriyyəçilik bir
ictimai-bioloji reanimator funksiyası daşıyır.
Tarix özünü tanıyıb
anladığı gündən
bəri böyük pullar heç kimə böyük xoşbəxtlik bəxş
etməyib. Pul kütləsinin çoxluğu
problemlərin də çoxluğunu şərtləndirib.
Hacı Qaralar, Qarpaqonlar ədəbiyyatda
gülüş və
satira, həyatda isə kinayə və sarkazm hədəfi olublar. Sərvəti ilə deyil,
xeyirxah əməlləri
ilə zəngin olanlar isə əbədiyaşarlıq və
ehtiram qazanıblar.
Xalid NİYAZOV
Azərbaycan.- 2010.- 30 sentyabr.- S. 7.