Elmin və təhsilin tərəqqisi
cəmiyyətin, dövlətin inkişafının əsasıdır
Hərbi xərclərdən sonra ikinci yerdə təhsilə ayrılan xərclərdir. Bu, Azərbaycan dövlətinin prioritetlərini göstərir və bizim siyasətimizin ən bariz nümunəsidir. Çünki hər bir ölkənin inkişafı üçün ən başlıca şərt o ölkənin təhsilinin səviyyəsidir. Əgər inkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə baxsaq, görərik ki, İkinci dünya müharibəsindən sonra və bəzi ölkələrdə ondan əvvəl elmi-texniki tərəqqi olan yerlərdə ölkələr inkişaf edib və bu gün dünyanın inkişaf etmiş ölkələri kimi tanınır. Nə təbii resurslar, nə coğrafi vəziyyət, - halbuki bu amillər də çox önəmlidir, - bu şərti təmin etmir. Ancaq təhsilin səviyyəsi, elmi-texniki tərəqqi, təhsilə verilən önəm və təhsil sahəsində aparılan islahatlar əsas şərtlərdir. Biz də bu yolu seçmişik. Biz də təhsildə islahatların aparılması ilə bərabər, bizim üçün ənənəvi olan təhsil formalarını saxlayırıq, öz ənənələrimizi qoruyuruq, bütün mütərəqqi təcrübələrə qoşuluruq... Təbii sərvətlər tükənən dəyərdir, ancaq təhsil, bilik, elm əbədi, hər bir ölkənin gücləndirilməsinə töhfə verən amillərdir.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
2009-cu il noyabr ayının 2-də Bakı Dövlət Universitetinin 90 illik yubiley mərasimindəki çıxışından
Qloballaşan,
elmi-texniki tərəqqinin, yeni texnologiyaların geniş tətbiqi
sayəsində gündən-günə kiçikləşən
dünyamızda hər gün insanların əksəriyyətinin
diqqətini çəkən onlarca hadisə baş verir. Bütövlükdə bəşəriyyətin,
konkret olaraq hər bir insanın taleyinə aid olan bu məsələlərə
heç kim biganə qalmır. Mübaliğəsiz demək olar ki, son günlərdə
Azərbaycan ictimaiyyətinin diqqətini ən çox çəkən
məsələ akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycan" qəzetinin
8 dekabr 2009-cu il tarixli sayında dərc olunmuş
"İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" adlı məqaləsində irəli
sürülən müddəalar və ortaya qoyulan
mövqedir. Yazı müəllifinin eyni
zamanda Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri, ölkəmizdə yeganə
həqiqi dövlət qulluğu müşaviri olduğunu nəzərə
alsaq, tam qətiyyətlə həmin mövqeyi ictimai-iqtisadi
inkişafın indiki mühüm mərhələsində Azərbaycan
dövlətinin münasibəti kimi də səciyyələndirmək
olar.
Mətbuatda dərc
olunan yazıları və çıxışları ilə
ölkə ictimaiyyətinin diqqətini həmişə birmənalı
olaraq çəkən akademik Ramiz Mehdiyevin bu dəfəki məqaləsi,
heç bir vaxt olmadığı kimi, daha geniş rezonansa səbəb
olmuşdur.
Bunun da bir çox obyektiv səbəbləri var. Əsərin
ilk cümləsində Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
2009-cu il noyabr ayının 2-də Bakı Dövlət
Universitetinin 90 illik yubiley mərasimində iqtisadi sahədə
keçid dövrünün başa çatması ilə
bağlı fikirlərinə istinad olunması diqqətin son dərəcə
ciddi bir məsələyə yönəldiləcəyindən
xəbər verir. Əsas məsələyə keçməmişdən
qabaq müstəqillik illərində Azərbaycanın
keçdiyi sosial-iqtisadi inkişaf yolunu hərtərəfl təhlil
edən akademik inkişaf etmiş Qərb dövlətlərinin
təcrübəsinə istinad edir, bir çox hallarda bizim barəsində
həsədlə danışdığımız Qərb həyat
tərzi və səviyyəsinin inkişafının əsasında
iki elementin - təhsil və elmin sintezinin
dayandığını qeyd edir.
Məqalə
ölkəmizin elmi və bütövlükdə ictimaiyyəti
tərəfindən son dərəcə rəğbətlə
qarşılanmışdır. Bu, sadəcə olaraq,
görkəmli dövlət xadiminin, akademikin yeni bir dəyərli
əsərinə ölkə zyalılarının növbəti
reaksiyası deyildir. Məqalə elə məhz
bu cür standartların, şablonların əleyhinə
yönəlmişdir, bu tipli çıxışlara
"Alqışlayırıq, bəyənirik, çoxdan
gözləyirdik" deyərək dağılışan,
öz işində, əməlində heç nəyi dəyişmədən
əvvəlki qaydada fəaliyyətini davam etdirən ən
müxtəlif səviyyəli səlahiyyət sahiblərinə
xəbərdarlıq, işdə ciddi dönüş edilməsinə
dəvət kimi qiymətləndirilməlidir.
Səmimiyyətlə
deyim ki, qaldırılan məsələlərin
hamısı, onlara verilən prinsipial qiymət
çoxlarının ürəyincədir. Ziyalıların əksəriyyətinin
mövqeyi belədir: çox vaxtında yazılmış, dərin
elmi təhlillərə, zəngin metodologiyaya əsaslanan məqalədir,
cəmiyyət həyatının yaxın on illər
üçün fəaliyyət proqramıdır. Ali məktəb müəllimlərinin, elmi
işçilərin, bəlkə də, hər gün öz
aralarında etdiyi söhbətlərin daha yüksək səviyyədə
ümumiləşdirilməsidir.
Bir alim və
pedaqoq kimi deməliyəm ki, bu gün hər iki sahədə
vəziyyət ürəkaçan deyil. Bir tərəfdən
dövlət tərəfindən kifayət qədər
böyük işlər görülür, son dərəcə
əhəmiyyətli dövlət proqramları qəbul edilir
və həyata keçirilir. Elmin, təhsilin
maddi-texniki bazası inkişaf etdirilir, yenilənir, ən
müasir qabaqcıl texnologiyalar ölkəmizə gətirilir,
onların əhalinin geniş kütlələri tərəfindən
mənimsənilərək ümumi işin səmərəsi
üçün tətbiq edilməsi istiqamətində tədbirlər
görülür. Dövlət təşkilatlarının,
Heydər Əliyev Fondunun vasitəsilə təhsil müəssisələrinin
şəbəkəsi genişləndirilir, bazası möhkəmləndirilir.
Bu gün Azərbaycan təhsilin, səhiyyənin,
bütövlükdə sosial sahənin inkişafına
dövlət qayğısına görə dünyanın ən
qabaqcıl ölkələri ilə bir sırada dayanır.
Təkcə ölkə Prezidentinin sərəncamı ilə
hər il "İlin ən yaxşı müəllimi",
"Ən yaxşı məktəbi" adlarını almaq
üçün keçirilən müsabiqələri
dövlətin təhsilin səviyyəsini yüksəltmək
üçün hansı vasitələrə əl
atdığını əyani şəkildə göstərir.
Lakin təəssüflə qeyd etməliyik ki,
görülən işlərin səmərəsi onların səviyyəsindən
nəzərəçarpacaq dərəcədə geri
qalır, başqa sözlə, maddi-texniki inkişaf insan
inkişafını üstələyir. Məqalədə
bu barədə deyilən çoxsaylı faktlara, öz təcrübəmizdən
çıxış edərək, bir çox əlavələr
də etmək olardı.
Müşahidələr
ilk baxışdan elmə, təhsilə həvəsin
azaldığını göstərsə də, əslində,
bunun əksini iddia etmək daha düzgün olardı. Elə
hörmətli akademikin yazısında göstərilən faktlar
da bunu bir daha sübut edir. Dəyişən
cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrinin elmə
olan münasibətidir. Elm görkəmli
şəxsiyyətlər üçün özünüifadə
vasitəsidirsə, bir sıra imkanlı şəxslər
üçün o, şıltaqlıq obyektinə çevrilməkdədir.
İnsanların bir qisminin öz qabiliyyətini
qeyri-dövlət fəaliyyəti, kommersiya, biznes və digər
bu kimi sahələrdə sınaması ömrü boyu alim
adına həsədlə baxan, lakin özünün elmi səviyyəsi,
intellekti ilə bu sahəyə layiq olmadığını dərk
edən şəxslərin qəlbində ümid
çırağı yandırmışdır. Belələri üçün alim adı tədqiqatçı
kimi yox, nüfuzlu bir qənimət, başqalarından
seçilmək vasitəsi kimi cəlbedici olmuşdur. Sovet dövründə ən yeni kitabları əldə
edərək evində toplasa da, onların birini belə
oxumamış bu insanlar indi daha yüksək kateqoriyalara
girişir, elmlər namizədi, doktoru diplomları əldə
edirlər. Bir çox hallarda həmin
şəxslərin əsl alimlərin yanında səslərini
çıxartmamağı, özünün alim diplomuna sahib
olduğunu etiraf etməməsi elmə dəyən zərəri
kompensasiya etmir. Ən azından ona görə
ki, bu cür hər bir səviyyəsiz alim bir nəfər əsl
elm xadiminin yerini tutur, onun öz yerini tamamilə başqa sahələrdə
axtarmasına, bir çox hallarda bu yeri ömrü boyu tapa bilməməsinə
səbəb olur. Bu məsələnin
ikinci xoşagəlməz tərəfi ondadır ki, bu cür
diplom sahiblərinin övladları da atalarının yolunu
davam etdirir.
Görülən
bütün mütərəqqi tədbirlərə baxmayaraq,
hər bir ali məktəb müəllimi
bilir ki, bu gün ali təhsil müəssisələrində
azsaylı olsa da, qəbul imtahanları nəticəsində
topladığı yüksək, bəzi hallarda son dərəcə
yüksək ballara layiq olmayan tələbələr oxuyur.
Onlar bəzən utandıqlarından özlərinin daha az balla qəbul olduqlarını bildirirlər.
Məqalədə göstərildiyi kimi, ali
məktəblərdə hökm sürən liberallıq bu
kimi tələbələrin vaxtında aşkar edilib
onların və himayədarlarının ifşa olunmasına
imkan vermir.
Bu gün
"hüquq elminə" meyil göstərən şəxslərin
digər qrupunu vaxtilə hüquq-mühafizə orqanlarında
işləmiş, bu və ya digər əməllərinə
görə orqanlardan uzaqlaşdırılmış şəxslər
təşkil edir. Bəziləri daha da uzağa gedərək
özlərini özəl qurumların əməkdaşları
kimi təqdim edir, bəzən həmin qurumlardan müsbət
xasiyyətnamələr də təqdim edirlər. Bu
yaxınlarda elmi katibi olduğum Milli Aviasiya Akademiyası nəzdində
elmlər namizədi (hüquq elmləri üzrə) alimlik dərəcəsi
almaq üçün yaradılmış Dissertasiya
Şurasına sənədlərini təqdim etmiş bir nəfərdən
"çalışdığı" Elmi İstehsalat
Birliyində son altı ay ərzində nə iş
gördüyünü təkidlə soruşduqda alimlik
adına iddiaçı həmin təşkilatda heç bir
iş görmədiyini, dissertasiya yazdığı
üçün hətta işə gedib-gəlmədiyini
bildirdi.
Başqa bir
iddiaçının "nailiyyətləri" daha çox
təəccüb doğurur: hətta respublikamızda da o qədər
tanınmayan özəl ali məktəblərin birinin
dördüncü kursundan dövlət universitetlərindən
birinin hüquq fakültəsinə dəyişilmiş, elə
həmin il universiteti bitirərək yüksək
kateqoriyalı dövlət orqanında baş məsləhətçi,
bir il sonra hüquq şöbə müdiri, iki il sonra daha
yüksək səviyyəli dövlət orqanında daha məsul
bir vəzifəyə təyin olunmuş birinin alim adı almaq
üçün dissertasiya təqdim etməsi artıq təəccüblü
görünmür. Necə deyərlər,
iştah diş altındadır. Həmin şəxsin təkcə
təqdim etdiyi sənədlərin səviyyəsi, məsələn,
kadrların şəxsi uçot vərəqini doldurarkən
nümayiş etdirdiyi "qabiliyyət" onun yüksək
dövlət vəzifəsində necə
çalışdığından ətraflı xəbər
verir.
Hörmətli
akademikin Azərbaycan dilinin cəmiyyətdəki mövqeyi,
onun inkişafı ilə bağlı yaranan problemlər barədə
həyəcan dolu çıxışı rəğbət
doğurur. Bu gün televiziya və radioda, qəzet və
jurnallarda Azərbaycan dilinə saymazyana münasibət son nəticədə
Azərbaycan cəmiyyətinə və xalqına olan
münasibətə çevrilir. Belə
münasibət elmi işlərdə də özünü
göstərir. Bu yaxınlarda müdafiə
üçün təqdim edilmiş, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti və Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinin
qarşılıqlı münasibətlərinin tədqiqinə
həsr edilmiş bir dissertasiyanın öyrənilməsi
maraqlı bir faktı üzə çıxardı. Məlum
oldu ki, istifadə edilmiş ədəbiyyat siyahısı 139
mənbədən ibarət olan bu elmi işdə Azərbaycan
dilində cəmi 11 ədəbiyyat göstərilmişdir ki,
onların da əksəriyyətində Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinin adı belə
çəkilmir. Yerdə qalan bütün mənbələr
rus müəlliflərinin əsərləridir ki, onlarda da Azərbaycan
Respublikasının adıçəkilən ali
hakimiyyət orqanlarının fəaliyyəti tədqiq
edilmir. Müəllifin öz elmi yeniliklərini
(əgər onlar varsa) hansı materialların təhlilinə əsaslanaraq
təqdim etməsi sual doğurur.
Başqa bir mövqe də
var. Dissertasiya Şurasının iclaslarından birində
İran İslam Respublikası vətəndaşının
elmi işini heç bir təhsil görmədiyi, dövlət
işlərində istifadə etmədiyi Azərbaycan dilində,
bu dilə böyük məhəbbət və hörmətlə
müdafiə etməsi şura üzvlərinin xatirindən
uzun müddət silinməyəcəkdir. Bununla əlaqədar
həmin müdafiədə iştirak edən, Azərbaycanda
doğulmuş, burada boya-başa çatmış, uzun illərdir
ki, dövlət ali məktəblərinin
birində hüquqşünas ixtisası üzrə Azərbaycan
dilində dərs deyən bir iddiaçıdan öz
dissertasiyasını nə üçün başqa dildə
yazdığını soruşduqda, o, "Mən Azərbaycan
dilində fikirlərimi yaxşı izah edə bilmirəm"
cavabını verdi. Necə deyərlər, əlavə
şərhə ehtiyac yoxdur. Bəlkə də
bu hal elə Azərbaycan dilinin xeyrinədir.
Bu gün ali
məktəblərdə müşahidə edilən daha bir
xoşagəlməz məsələ haqqında da fikrimi
bildirmək istəyirəm. Ola bilər ki, kimlərsə
bu məsələnin aktual olmadığını desinlər,
axı hər kəsin istədiyi yerdə təhsil almaq
azadlığı vardır. Bu gün kafedra müdiri
olduğum Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında
Dövlət İdarəçilik Akademiyası bir neçə
ildir ki, reytinqinə görə ölkəmizin ali
məktəblərinə başçılıq edir. Burada hər
il 20-25 nəfər əlaçı tələbə
Prezident təqaüdünə layiq görülür,
onların toplam sayı yüz nəfərə
yaxındır. Lakin hətta bu ali məktəbdə
belə bir nəfər də olsa, mərkəzi icra hakimiyyəti
orqanı rəhbərinin, tanınmış iş
adamlarının, iri kapital sahiblərinin övladları təhsil
almır. Görəsən bu uşaqlar harada
oxuyur? Təkzibedilməz faktdır ki, hər
bir valideyn öz övladının təhsil aldığı
tədris müəssisəsinin qayğılarına da həssaslıqla
yanaşır, onların aradan qaldırılması
üçün əlindən gələni edir. Bu
gün ali məktəblərdə tədrisin
səviyyəsinin yüksəldilməsi göstərilən
kateqoriyalara aid şəxslərin elə ölkəmizin
özündə təhsilə cəlb olunması ilə nəticələnə
bilər ki, bundan da hər iki tərəf faydalanar. Məktəblərdə təhsilin səviyyəsi
yüksələr, maddi-texniki baza yaxşılaşar. Yüksək hazırlığa malik gənclər
isə xarakterlərinin formalaşdığı bir dövrdə
öz ölkəmizdə yaşamaqla milli-mənəvi dəyərlərə
daha dərindən yiyələnər. Son
nəticədə öz ölkəsinin daha layiqli vətəndaşlarına
çevrilər, ölkəmiz bu insanların potensialından
daha səmərəli faydalanar.
"Təhsil
haqqında" qanunun bir çox məsələlərin həllində
müsbət rol oynayacağı ümidindəyik. Aspirantura
sistemindən imtina edilsə də, yeni qanunla doktoranturanın
ikipilləli olması mahiyyətcə elə aspiranturanın
mövcudluğu kimi qiymətləndirilməlidir. Təcrübə
göstərir ki, Azərbaycan kimi bir ölkədə onlarla ali məktəbin hər birinin ən müxtəlif
ixtisaslar üzrə öz magistraturası, aspiranturası,
yaxud doktoranturasının olması səmərəli deyil. Ölkə üzrə vahid hüquq
doktoranturasının olması kifayətdir. Burada ölkədə hüquq sahəsi üzrə
mövcud olan azsaylı yüksək potensiallı mütəxəssislərin
rəhbərliyi ilə müxtəlif hüquq elmləri
üzrə elmi tədqiqatlar aparan kadrlar formalaşa bilər.
İndiki halda isə aspirant fəaliyyəti, əsasən,
keyfiyyətinin yaxşılaşmasına böyük ehtiyac
duyulan qəbul imtahanları və formal olaraq namizədlik
minimumlarının verilməsindən ibarətdir.
Üç il aspiranturada əyani oxumuş
şəxsin təhkim olunduğu kafedranı, onun əməkdaşlarını
tanımaması artıq heç kimə təəccüblü
görünmür. Deyilənlər xeyli dərəcədə
magistratura təhsilinə də aid edilə bilər. Bəzi
ali məktəblərdə istiqamət
üzrə elmi dərəcəli şəxslərin
azlığına, bir sıra hallarda ümumiyyətlə
olmamasına baxmayaraq magistraturalar "müvəffəqiyyətlə"
fəaliyyət göstərir. Bir qədər
bundan əvvəl Dissertasiya Şurasına sənədlərini
təqdim etmiş bir nəfərin magistraturanı əla qiymətlərlə
bitirmək haqqında diplomundakı müvafiq qeydə
baxıb "Magistr dissertasiyanızın mövzusu nə
olmuşdur?" - deyə
soruşduqda aldığım cavabı olduğu kimi təqdim
edirəm: "Məgər magistraturada dissertasiya müdafiəsi
olur? Mən müdafiəni indi etməyə
hazırlaşıram". Düzdür,
akademiya rəhbərliyinin prinsipial mövqeyi sayəsində həmin
şəxs bizim şurada öz dissertasiyasını müdafiə
edə bilməsə də, dərhal sonra digər təşkilatda
yaradılmış birdəfəlik müdafiə
şurasında müvəffəqiyyətlə müdafiə
edərək müvafiq elmi dərəcənin sahibi oldu.
Doktoranturaya qəbul
qaydaları da dəyişdirilməli, ali məktəblərin
nəzarətindən çıxarılaraq TQDK-ya verilməlidir.
Yeri gəlmişkən, bütün ali məktəblərdə
ikinci ixtisas üzrə təhsil verilsə də, indiyə qədər
bu sahəyə qəbulun ali məktəblərin özləri
tərəfindən aparılmasının səbəblərini
heç cür izah etmək olmur. Bu sahənin də
TQDK tərəfindən nəzarətə götürülməsi
vaxtı çatmış məsələdir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti tərəfindən təsdiq
edilmiş "Alimlik dərəcələrinin və elmi
adların verilməsi qaydaları haqqında Əsasnamə"
ilə dissertasiyalara aid tələblər müəyyən
edilsə də, bir sıra hallarda bu tələblərə
sonadək əməl edilmir, heç bir elmiliyə malik
olmayan, başqa mənbələrdən
köçürülmə yolu ilə hazırlanmış
dissertasiyalara müsbət qiymətlər verilir. Təcrübə göstərir ki, bu məsələdə
də prinsipiallıq göstərmək olar və
lazımdır. Akademik Ramiz Mehdiyevin 21 noyabr 2009-cu il tarixdə
ictimai və humanitar elmlərin tədrisi ilə bağlı
keçirdiyi müşavirədən bir neçə gün əvvəl
Milli Aviasiya Akademiyası nəzdində Dissertasiya
Şurasında keçirilən elmi seminar zamanı respublikada
tanınmış bir nəfərin dissertasiyasına kifayət
qədər prinsipiallıqla yanaşılaraq plagiat
faktının olduğu aşkarlandı və bu barədə
müvafiq qərar qəbul edildi. Qərar qəbulundan
dərhal sonra əvvəllər dissertasiyalarının
müdafiə gününün təyin olunmasını
israrla tələb edən, bununla əlaqədar müxtəlif
instansiyalardan zənglər etdirən iddiaçıların
bir qismi əl-ayağa düşərək
dissertasiyalarının yenidən işlənmək
üçün geri qaytarılması barədə müraciətlər
etməyə başladı. Elə bu
faktın özü onu göstərir ki, tələbkarlığın
artırılması, akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsində
dediyi kimi, dövlət mənafeyinin şəxsi mənafedən
önə çəkilməsinin təmin edilməsi öz nəticəsini
mütləq göstərəcəkdir.
Ali məktəblərin
ən böyük problemlərindən biri elmi-pedaqoji kadr
problemidir. Kafedraların əksəriyyətində
aparıcı müəllimlərin böyük hissəsinin
yaşı pensiya yaşından yuxarıdır. Bu, bir tərəfdən, həmin şəxslərdən
tədrisin ən son nailiyyətlərinə, mütərəqqi
metodikalara yiyələnmək və onları tətbiq etmək
barədə tələbi əhəmiyyətsiz edir, digər
tərəfdən, həmin şəxslərin pedaqoji işdən
uzaqlaşacağı halda doldurulması çox çətin
olacaq boşluq yaranacağını göstərir. Müəllimlərin müəyyən hissəsi, bəzən
kafedra üzrə professor-müəllim heyətinin yarıdan
çoxu yarımştat hesabı ilə işləyənlərdir.
Belələrinin tədrisə gəlişi konkret məqsədlər
güdür, professor, dosent elmi adları aldıqdan sonra bir
çoxları əvvəlki həvəslə işləmir,
bəzən ali məktəblə
vidalaşırlar. Gənc müəllimlərin
xeyli hissəsinin təhsil standartları deyilən
anlayış haqqında təsəvvürləri yoxdur.
Bəzi ixtisaslar üzrə tələbə təhsil
aldığı dörd il ərzində
bir nəfər də olsun professor, dosentlə
rastlaşmır. Vəziyyətdən çıxış
yolu kimi ali məktəblərdə
professor-müəllim heyətinə işə qəbulu da mərkəzləşdirilmiş
qaydada aparmaq, bu işi ali məktəblərdən alıb
xüsusi olaraq belə məqsədlə yaradılmış
nüfuzlu ali məktəblərarası quruma vermək
mümkündür. İlkin olaraq isə
kütləvi informasiya vasitələri ilə boş olan yerlər
haqqında elanlar verdirib müsabiqə aparmaq yerinə
düşərdi. Belə bir müsabiqə
indi də aparılır, lakin o, qapalı xarakterlidir. Kənardan
istedadlı şəxslərin müsabiqə yolu ilə ali məktəbə düşmək
ehtimalı çox azdır.
Ali məktəblərin
səviyyəsinin ən obyektiv meyarı heç də fərqlənmə
diplomu alanların sayı yox, cəmiyyətdə hansı məktəbin
məzununa daha çox tələbat olmasıdır. Məktəblərə
qiymət də bu meyar əsasında verilməli, məktəblərin
kateqoriyası müəllim və tələbələrin
sayı ilə yox, məzunlara olan tələbatla
ölçülməlidir. Bu, bir çox
həqiqətlərin üzə çıxmasına səbəb,
pislə yaxşını ayırd etməkdə etibarlı
vasitə olardı.
Son illərdə həyata
keçirilən bir sıra tədbirlər nəticəsində
ali məktəblərin bir çoxunda
hüquqşünaslıq ixtisasları
bağlanmışdır. Məqalədə də qeyd edildiyi
kimi, savadlı hüquqşünas tapıb onu işə
götürmək problemə dönmüşdür, bəzən
bir iş yeri üçün dönə-dönə
müsabiqə elan edilir. Həm də bu, o şəraitdə
baş verir ki, hər il ölkə üzrə
ikinci təhsili də nəzərə alsaq, yüzlərlə
adam hüquqşünas diplomuna yiyələnir. Ən
xoşagəlməz məsələ odur ki, bütün
dünyada tətbiq olunan prinsiplərə zidd olaraq Azərbaycanda
əksər hüquq fakültələrində ali məktəbi bitirənlərin sayı həmin
ixtisas üzrə həmin məktəbə qəbul
olanların sayından əhəmiyyətli dərəcədə
çoxdur. Bu haqda da düşünməyə
dəyər.
Bu gün dissertasiya müdafiəsi
zamanı təsadüfən işıqlar söndükdə
"İşıq yananda sualınıza cavab verərəm"
deyən iddiaçılar, ali məktəbdə işləyən
və mühazirə oxumaqdan təkidlə imtina edən elmlər
namizədləri hələ də var. Bunlar isə artıq cəmiyyətdə
özünə kifayət qədər etibarlı yer tutmuş
"yola vermək" prinsipinin, daha doğrusu, prinsipsizliyinin
nəticələridir.
Geniş yayılmış mənfi
hallardan biri də ali məktəblərin
gündüz şöbələrində, əsasən
magistraturalarda təhsil alanların xeyli hissəsinin işləməsidir.
Ölkənin sosial-iqtisadi səviyyəsinin daim yüksəlməsi
yeni iş yerlərinin açılması ilə
müşayiət olunur, yüksək ixtisaslı kadrlara tələbat
getdikcə artır. Yaranmış vəziyyətdən
müvəffəqiyyətlə faydalanan bir çoxları elə
ali məktəbin bakalavr pilləsini bitirən
kimi özünə iş tapır, daha sonra magistraturaya daxil
olsalar da, tədris müəssisəsi rəhbərlərinin
razılığı ilə eyni zamanda həm oxuyur, həm də
işləməkdə davam edirlər. Bu, əmək
qanunvericiliyinin birbaşa pozulmasından əlavə, həm də
ətrafdakı tələbələr üçün pis
nümunəyə çevrilir, bir qədər sonra onlar da
özləri üçün analoji şərait
yaradılmasını tələb edirlər. Təkzibolunmaz faktdır ki, eyni zamanda hər iki sahədə
uğurla çalışmaq mümkün deyil. Xüsusi hallarda konkret şəraiti nəzərə
alıb kimin üçünsə istisna etmək
xeyirxahlıq sayıla bilər, lakin istisnanın normaya
çevrilməsi qanunun birbaşa pozulması deməkdir.
Hüquq elmləri üzrə
dissertasiyaların mövzularının çox az hissəsi aktuallığı ilə fərqlənir.
Bəzən mövzulara baxarkən 1970-ci illərdə
populyar olan "Kirpi" satirik jurnalının üz
qabığında dərc edilmiş karikaturalardan birini
xatırlamamaq olmur. Qalstuklu,
şlyapalı, sanballı görünüşlü, əli
portfelli çoxsaylı əmilərin bir camışın
buynuzundan sallandığını görən uşaq
yanındakı atasından bu adamların nə
üçün belə etdiyini soruşur. Atası
"Bunlar camışın buynuzu haqqında dissertasiya
yazanlardır, camış alimi olacaqlar", - deyə cavab
verir. Göründüyü kimi, dövr dəyişsə
də, zirək və qənimətçi adamların
münasibəti dəyişməyib.
Son bir neçə ayda MAA nəzdində
Dissertasiya Şurasına təqdim olunan dissertasiyaların bəzilərinin
adlarını sadalamaq dediklərimizə əyani sübut ola
bilər: "Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
təşkili və fəaliyyətinin hüquqi əsasları",
"Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsində
şikayətlərə baxılmasının hüquqi əsasları",
"Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
qərarlarının Azərbaycan Respublikasının
hüquq sistemində yeri", "Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin formalaşması və onunla
qarşılıqlı əlaqələr üzrə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fəaliyyətinin nəzəri və
hüquqi əsasları", "Konstitusiya ədliyyəsinin
hüquqları: problemlər və perspektivlər", "Məhkəmə
hakimiyyətinin təşkili və fəaliyyətinin
hüquqi əsasları". Nə bu
mövzular, nə də araşdırılan problemlərə
yanaşma üsul və metodları aktuallığı ilə
fərqlənir. Eyni "dərinlik və
aktuallıq", mövzuların məhdudluğu əmək
hüququ, sosial təminat hüququ ixtisasları üzrə təqdim
edilən dissertasiyalara da xasdır.
Bu gün ali
məktəb kitabxanalarının da iş üslubu dəyişilməli,
yeni ictimai münasibətlərə
uyğunlaşdırılmalıdır. Təəssüf ki,
elektron kitabxana sistemi bir çox hallarda yalnız kağız
üzərində mövcuddur, kitabxanalararası mübadilə
zəifdir, kitabxanaların əsas zənginləşmə mənbəyi
ali məktəb müəllimlərinin o qədər
də keyfiyyətli olmayan, bu səbəbdən də cəmiyyət
tərəfindən tələb edilmədiyindən həmin
kitabxanalara bağışlanılan əsərlərdir.
Ali məktəb
fəaliyyətinin tərkib hissəsi olan elmi-tədqiqat
işlərinin bugünkü vəziyyəti də qaneedici
deyil. Məqalədə qeyd edildiyi kimi, əslində bir
neçə nəfəri çıxmaq şərtilə belə
tədqiqatlar, demək olar ki, aparılmır. Başqa
halda necə izah etmək olar ki, bir il ərzində
yerinə yetirilməli olan elmi-tədqiqat işləri ənənəvi
illik konfransların başlanmasına bir neçə gün
qalmış yazılmağa başlanır və
yekunlaşır. Belə elmi tədqiqatdan heç kimə - nə
dövlətə, nə cəmiyyətə, nə də
müəllifin özünə heç bir səmərə
yoxdur və ola da bilməz. Müəllimlərin
öz elmi-tədqiqat işlərinə belə münasibəti
tələbələrə də sirayət edir, bu da
özünü əslində heç kimə lazım olmayan
buraxılış işlərinin səviyyəsində
göstərir. Bütün səviyyəli
elmi konfranslarda ən çox işlədilən və rəğbətlə
qarşılanan ifadənin "Vaxtın
azlığını nəzərə alaraq..." olduğu
çox şeydən xəbər verir. Əgər bizim
- ali məktəb müəllimlərinin,
elmi tədqiqat institutları əməkdaşlarının əsas
işimizə vaxtı çatmırsa, görəsən o
vaxt nəyə sərf edilir?
Akademik Ramiz
Mehdiyevin məqaləsində bir çox ümidverici
başlanğıclar var. Bunlardan ən əhəmiyyətlilərindən
biri elmin idarə edilməsi, maliyyələşdirilməsi və
təşkili işinə YUNESKO xətti ilə beynəlxalq
ekspertlər qrupunun cəlb edilməsidir. Nəticədə
elmə və onun nailiyyətlərinə münasibətin fəlsəfəsi
də dəyişilməli, elmin nailiyyətlərinin hər
bir insanın həyat və fəaliyyətində hiss edilməsi
təmin olunmalıdır. Belə bir nəticənin
əldə edilməsinə isə cəmiyyətin hər bir
üzvü, birinci növbədə ictimai və humanitar elmlər
sahəsində çalışanlar özlərindən
başlamalıdırlar.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin Bakı
Dövlət Universitetindəki çıxışına
istinadla başladığım bu yazını ümummilli
lider Heydər Əliyevin 1993-cü il
sentyabr ayının 21-də AMEA-da ziyalılarla
görüşündəki çıxışından bir
sitatla bitirmək istərdim: "Azərbaycan xalqına elmi rəhbərliyin
elmi əsası olan ictimai elmlər sahəsində tədqiqat
işləri inkişaf etdirilməlidir. Bu sahədə
əsas vəzifə dövlət quruculuğu təcrübəsini
öyrənib nəzəri cəhətdən ümumiləşdirməkdən,
demokratik respublikamızın iqtisadi, siyasi və mədəni
inkişafının qanunauyğunluqlarını tədqiq etməkdən
ibarətdir". Bu sözlər və
ideya hər bir elm və təhsil müəssisəsinin fəaliyyətinin
leytmotivi olmalıdır.
Fəxrəddin NAĞIYEV,
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında
Dövlət İdarəçilik Akademiyasının
kafedra müdiri,
dövlət qulluğunun baş müşaviri,
hüquq elmləri namizədi, dosent
Azərbaycan.- 2010.- 6 yanvar.- S. 2.