Bədii plakatın dili ilə
Təsviri
incəsənətin geniş yayılmış növlərindən
biri olan plakat orta əsrlərdə meydana gəlmişdir.
Bütün Avropaya sürətlə yayılan bu sənət
növü XIX əsrin sonunda Fransada daha geniş inkişaf
etmişdir. Almanca
"plakat" fransızca "placard" sözündən
olan bu ifadə elan, afişa mənasındadır.
Yarandığı ilk vaxtlar ondan təşviqat, reklam, məlumat
vermək məqsədilə istifadə edilib. Adətən
ictimai yerlərdə, izdihamlı küçələrdə
asılan plakat müxtəlif zaman və quruluşlarda dəyişikliyə
məruz qalıb. Əvvəlcə cəmiyyətə, millətə,
hansısa bir qurumun maraqlarına xidmət edən plakat Rusiyada
da istifadə olunub. Sovet hakimiyyəti illərində isə
yönü tamamilə dəyişdirilib. Sovet Rusiyasında dəbdə
olan siyasi plakatlar bütün müttəfiq respublikalara
yayıldı. Artıq bu zaman plakat öz janr xüsusiyyətlərindən
uzaqlaşaraq siyasi bir tribunaya çevrildiyindən şüar
xarakteri daşıyırdı.
Təbii ki, Azərbaycanda da
plakat janrından istifadə edilib. Ötən əsrin əvvəllərində
Ə.Əzimzadə, İ.Axundov, Q.Xalıqov və
başqalarının plakat janrında yaddaqalan qrafik işləri
olub. Sonrakı illərdə E.Şahtaxtinskaya, H.Nəzərov,
O.Sadıqzadə, C.Qasımov, A.Əzizov və başqa rəssamlar
plakat sahəsində bir sıra əsərlər
yaradıblar. İkinci Dünya müharibəsinə qədər
Azərbaycanda plakat çox sönük şəkildə, demək
olar ki, tamamilə siyasiləşmiş vəziyyətdə
olub. Sovet partiya rəhbərlərinin məruzə və
çıxışlarından seçilən fikirlər rəngli
hərflərlə yazılaraq afişa şəklində
müxtəlif ictimai yerlərdən asılırdı. Bəzən
də həmin fikirlərə uyğun müxtəlif rəsmlər
çəkilirdi. Yalnız müharibə başladıqdan
sonra plakat janrında yeni bir mərhələ başladı.
Bütün yaradıcılıq sahələrində
olduğu kimi, vətənpərvərlik mövzusu, faşizmə
nifrət, qələbəyə inam hissləri plakatlarda əks
olundu. O dövr bu plakatların böyük təsiredici
qüvvəsi var idi: "Hər şey cəbhə, hər
şey qələbə üçün" - sözləri
yazılmış plakatlar demək olar ki, hər yerdə
asılmışdı.
Zaman ötdükcə
plakatların yenə siması dəyişdi. Xüsusilə də,
süni şüarlar, pafoslu ifadələr, sosializm
yarışını əks etdirən rəqəmlər yenidən
plakata ayaq açdı. Beləliklə də, incəsənətin
mühüm növlərindən olan bu qrafika sənəti
ölməyə başladı. Halbuki, bədii plakat tamamilə
başqa bir özəlliyə malik, rəssamların dediyi
kimi, təsviri incəsənətin aforizmi olmalıdır.
Plakata baxan hər bir seyrçi rəssamın nə demək
istədiyini dərhal anlamalıdır. Bədii plakatda
mütləq ideya olmalıdır. Dünyada bu janra həmişə
ciddi münasibət göstərilib.
Tanınmış rəssam
Kirman Abdinlə apardığımız söhbətdə də
məhz bu janrın inkişaf mərhələlərinə
toxunduq. Sevindirici haldır ki, Kirman Abdin dəfələrlə
istər Azərbaycanda, istərsə də xarici ölkələrdə
keçirilən bədii plakat müsabiqələrində fəxri
diplomlarla təltif edilib. O, 2003-cü ildə keçirilən
"Heydər Əliyev - müstəqil Azərbaycan" beynəlxalq
ekslibris müsabiqəsinin iştirakçısıdır.
Bir çox xarici ölkələrdə - Türkiyədə,
İranda keçirilən beynəlxalq müsabiqələrdə
plakatları mükafatlara layiq görülən Kirman Abdin Rəssamlar
İttifaqının üzvüdür. Onun bədii
plakatları, karikaturaları bır sıra sərgi
salonlarında nümayiş olunub. Söhbət əsnasında
bəlli oldu ki, dövlət müstəqilliyimizi
qazandıqdan sonra bədii plakat janrında gözəl sənət
əsərləri yarandı. Bu sahənin istedadlı
fırça ustaları üzə çıxdı. Azərbaycan
incəsənətinin mühüm bir qolu olan bədii plakat
janrı vətənpərvərlik və cəmiyyətdə
maarifləndirmə işini indi çox məharətlə
yerinə yetirir. Rəssam söyləyir: "Bu janr vasitəsilə
bütün sahələrdə ideoloji təbliğat və
maarifləndirmə işi aparmaq mümkündür. İstər
plakat, istərsə də karikaturada rəssam adi insanın
görə bilmədiyi hədəfi nişan alır və onu
diqqətə çəkir. Görkəmli sənətkarımız
Ömər Eldarovun rəhbərliyi ilə "Müasir Azərbaycan
plakatı" adlı kitab-albom çapdan çıxıb.
Bu topluda Azərbaycan rəssamlarının ən uğurlu
plakatları cəmləşib. Bu gün rəssamlarımız
plakat janrında çox maraqlı, yaddaqalan, o cümlədən
aktual mövzularda maraqlı əsərlər
yaradırlar".
Kirman Abdinin plakat janrında
çəkdiyi əsərlər həqiqətən də
bir-birindən maraqlıdır. Onun müxtəlif mövzularda
yaratdığı plakatlar həmişə diqqət çəkir.
Qarabağ mövzusunda, ermənilərin son 200 ildə
başımıza gətirdiyi hadisələrlə
bağlı, eləcə də iqtisadi cəhətdən
inkişaf etmiş Azərbaycanın bugünkü durumu ilə
əlaqədar Kirman Abdinin dəyərli plakatları var. Rəssamın
20 Yanvarla bağlı çəkdiyi plakatlar da təsiredicidir.
Tariximizin qan yaddaşını plakatlarda əks etdirən
Kirman Abdin bədii təxəyyülü sayəsində
çox düşündürücü məqamları
tamaşaçının ixtiyarına verir.
F.XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2010.-19 yanvar.- S. 7.