Yeni ədəbiyyatın manifesti
Ötən əsrin
iyirminci illəri ədəbiyyat tariximizə yeni şeirimizin
yaranıb formalaşdığı, yüksəlib inkişaf
etdiyi, həm də təzadlı, ziddiyyətli,
qarşılıqlı ittihamlar və diskussiylarla dolu bir mərhələ
kimi daxil olmuşdur. Aparılan bütün diskussiyaların məzmunu
isə təbii ki, yeni yaradılacaq poeziyanın əsasən
mövzu və məzmunu, ölçü və qəlibləri,
sənətkarlıq vüsəti, milli həyatı və
yeni qurulmuş cəmiyyəti əks etdirmə imkanları
çevrəsində idi. Yeni yaradılacaq proletar ədəbiyyatı
necə olmalı, hansı həyat gerçəkliklərini əks
etdirməli, yenədəmi dini-mistik düşüncədən
gəlmə dəyərlər təkrarlanmalı, yoxsa
xalqın real həyatından, əzab və məhrumiyyətlərindən,
arzu ve istəklərindən, azadlıq uğrunda mübarizə
ideallarından, inqilabi mübarizənin təntənəsindən,
yeni həyatın insanları işgəncə və
zülmün pəncəsindən xilas edib onun üzünə
xoşbəxt bir səhərin açılması kimi millət
üçün tale-yüklü məsələlər ətrafında
formalaşmalıdır?! Müzakirələr genişləndikcə,
yazarlar mövqelərini aydınlaşdırdıqca
yaradıcılıq yolları haçalanır, seçilən
istiqamətlər müəyyənləşdikcə meyarlar
dürüstləşdirilirdi.
Azərbaycan sovet
şeirinin bu dövr mərhələsi barədə bir
çox dəyərli əsərlərin yazılmasına
baxmayaraq dövrün problemlərinin geniş elmi mənzərəsinin
tam şəkildə müəyyənləşdirilib
tamamlandığına qəti hökm vermək təbii ki,
mümkün deyildir. Dünən olduğu kimi, bu gün də
həmin dövrün bir sıra məsələlərinə
bir daha yenidən qayıtmağa, açıqlanan faktlara, ədəbi
prosesdə baş verən hadisələrə müasir
mövqedən münasibət bildirməyə ehtiyac
vardır. Bu baxımdan görkəmli ədəbiyyatşünas
professor Aqil Hacıyevin yeni çapdan çıxmış həcmcə
kiçik, məzmunca aktual "Poeziyadan nəsrə" (Mir
Cəlal nəsrinin poetik əsasları. Baki, 2011) kitabı
diqqəti cəlb edir.
Kitab böyük ədib
Mir Cəlalın ötən əsrin 20-ci illərində qələmə
aldığı sovet dövrü Azərbaycan ədəbi,
elmi-nəzəri tədqiqat istiqamət və meyillərinin
müəyyənləşdirilməsi –üçün
bu gün mühüm əhəmiyyəti
olan şeir yaradıcılığı problemlərinə həsr
olunmuşdur.
Burada Azərbaycan sovet
şeirinin yaranma dövrü, onun təsirləndiyi qaynaqlar, məfkurə
və sənətkarlıq məsələləri ətrafında
aparılan mübahisə və diskussiyalar barədə
müxtəsər məlumat verildikdən sonra həmin
dövrün ədəbi prosesinə qoşulan sənətkarlar
içərisində gənc Mir Cəlalın yeri xatırlanır,
onun yaşadığı ədəbi mühit, Gəncədə
təhsil aldığı illərdə ədəbiyyat məsələlərinə
göstərdiyi maraq çevrəsi barədə məlumatlar
qısaca xülasə edilir. Kitabçada, eyni zamanda, Mir Cəlalın
yaradıcılığa şeirlə başlaması, ilk qələm
təcrübələrinin xeyli müddət mətbuatdan kənarda
qalması, bir tərcümə şeirindən sonra bir
neçə şeirinin mərkəzi mətbuatda nəşri,
onların ədibin poeziyadan uzaqlaşıb nəsrə
keçməsindəki rolu barədə maraqlı mülahizələr
irəli sürülür.
Aqil Hacıyev müasirlərindən
fərqli olaraq ehtimal edir ki, Mir Cəlalın şeirləri
uzun müddət onun ilk qələm təcrübələri
hesab edilərək ədəbi tənqidin və ədəbiyyatşünaslığın
diqqətindən kənarda qalsa da, onlar yeni şeirmizin ideya və
məfkurə istiqamətinin formalaşmasına öz müsbət
təsirini göstərmişdir. Müəllif
xatırladır ki, "Azərbaycan sovet ədəbiyyatşünaslığında
dəfələrlə belə bir fikir səslənmişdir
ki, 1920-ci illərin ortalarından etibarən milli ədəbiyyatda,
xüsusən, milli poeziyada yeni nəslin təmsilçilərinin
sədası daha ucadan eşidilməyə
başlamışdı. Bu, o zamankı milli ədəbiyyatın
bir çox təmsilçilərinin 1917-20-ci illərdə
baş verən hadisələr zamanı həlak olduğu
(Abbas Səhhət, Firudin bəy Köçərli, Bayraməli
Abbaszadə, Mir Fəttah Musəvi), bir qisminin isə ölkəni
tərk etdiyi (Əhməd Cəfəroğlu, Almas
İldırım, Məmməd Əmin Rəsulzadə, Əziz
Şərif, Məhəmməd Ağaoğlu), digərlərinin
isə cərəyan edən hadisələrin təsiri
altında ədəbi fəaliyyətdən
uzaqlaşdığı (Nağı, Nağıyev, Nemət
Hacıyev, Ömər Faiq Nemanzadə, Şəkili Əfəndizadə)
bir dövr idi.
Müəllif həmin
zamanın ədəbi mənzərəsini bir daha
xatırladaraq göstərir ki, bütün bu təbəddülatlara
baxmayaraq ədəbiyyata yeni-yeni qüvvələr gəlməkdə
idi. Onlar daha nədən və necə yazmağı, yeni
şeirin ideya-məfkurə və mövzu istiqamətinin nədən
ibarət olduğunu bilmədiklərindən ədəbi cəbhədə
bir boşluq, məfkurəsizlik davam etməkdə idi.
Bu dövrdə -
1923-cü ildə şeirə gələn Süleyman Rüstəm
və onlarla digər gənc istedadlar proletar mədəniyyəti
cəbbəxanasının hələ hansı ictimai-siyasi
etik-estetik və məfkurə zəminində
formalaşacağını müəyyən edə bilmədiklərindən
yeni şeirin, bütövlükdə ədəbiyyatın
hansı səmtə yönəldiləcəyini müəyyənləşdirməkdə
çətinlik çəkirdilər.
Aqil Hacıyev də təqdim
etdiyi əsərdə öncə digər ədəbiyyatşünas
həmkarları kimi, Azərbaycan sovet şeirinin yaranma
dövrünün məfkurə görüşlərinin
Şimalda yaradılmış bolşevik hökuməti tərəfindən
formalaşdırıldığını təsdiqləyir. Müəllif
1926-1927-ci illərdə rus şairlərinin Azərbaycana
tez-tez gəlib-getdiyini burada təntənəli ədəbi
görüşlər, poeziya gecələri keçirdiklərini, inqilabi pafoslu
bəlağətli çıxışlar etdiklərini,
bununla da, Azərbaycan yazıçılarına yeni yaranacaq ədəbiyyatın
- proletar ədəbiyyatının mövzu və məfkurə
texnologiyalarını transfer edilməsini xatırladır, bu
tarixi prosesi inkar etmir. Təbii ki, bütün bunlar, əslində,
Azərbaycan sənətkarlarına öz ədəbi
mövqelərinin və yaradıcılıq istiqamətlərinin
müəyyənləşdirilməsinə göstərilən
mühüm təzyiqlər və cəhdlər idi. Həmin
dövrün mənzərəsini Süleyman Rüstəm belə
xatırlayırdı: "...Mayakovski poeziyası ilə
1925-ci ildən tanışam, ədəbiyyatda ilk
addımlarından daim onun yaradıcılığına
ehtiramım olub. O zamanlar rus proletar şairlərindən
öyrənirdik. Sağlam yeni ruh, onların poeziyasına xas
yeni görüntülər şairlərimizə böyük
təsir göstərirdi. O zaman Moskvadan Bakıya tez-tez
şair və yazıçılar gəlir, bizə
dostcasına kömək edirdilər. Nəhayət, 1927-ci ilin
dekabrında Bakıya Mayakovski gəldi...
...Moskvada
yaşamasına baxmayaraq o, ədəbiyyatımıza və
Bakıya yaxından bələd idi.
...Görüşdə
söhbət canlandı. O, yaradıcılığa yeni
başlayan yazıçılarla ciddi, qayğıkeş
şəkildə işləməyin
mümkünlüyündən, ədəbiyyatın kütlələr
arasında yayılması üçün fəhlə
rayonlarında ədəbi axşamlar keçirməyin zərurətindən
danışdı..."
Müəllif haqlı
olaraq yazır ki, bütün bunlar ədəbiyyatşünaslarımızın
vurğuladığı kimi, Azərbaycanda yeni ədəbiyyatın
yaranmasına öz təsirini göstərməkdə idi. Təsadüfi
deyildir ki, 20-ci illərin ikinci yarısından həmin təsir
Süleyman Rüstəmin, S.Vurğunun, M.Rahimin, Osman Sarıvəllinin
yaradıcılığında artıq hiss edilirdi. Aqil
Hacıyev də yeni şeirimizin yaranmasında bu təsirin
mühüm rol oynadığını göstərən ədəbiyyatşünas
həmkarları ilə tam şərik olduğunu bildirməklə
yanaşı, 1926-1927-ci illərdə Gəncədə
pedaqoji texnikumun axırıncı kursunda oxuyan aydın təfəkkürə
və milli məfkurə görüşlərinə malik gənc
Mir Cəlalın dövrün ədəbi mühitinə daxil
olmasını, poeziya sahəsində qələm
çaldığını bir daha xatırladır. Həm də
təkcə xatırlamaqla kifayətlənmir,
kitabçasında böyük ədibin şeir
yaradıcılığının müxtəsər təhlilini
verir.
Yaxşı cəhətdir
ki, Aqil Hacıyev Mir Cəlalın şeir
yaradıcılığı barədə məlumat verərkən
öncə müəllifin xatirələrinə istinad edir:
"...Pedaqoji texnikumun son sinfində oxuyanda mərkəzi qəzetləri
(respublika qəzetləri nəzərdə tutulur - A.N.),
xüsusən, "Gənc işçi"ni müntəzəm
mütaliə edər, özüm də burada məqalələr
yazardım. "Gənc işçi"də rast gəldiyim
"Ədəbiyyat səhifələri" məni çox
maraqlandırardı. Mən istəyirdim ki, orada yazam. Bir
neçə şeiri qaralayıb poçt ilə göndərdim.
Cavab çıxmadı. Bir dəfə Mayakovskinin "Zərbəçi
marşı" adlı şeiri əlimə keçdi, onu
oxudum və nədənsə tərcümə etmək fikrinə
düşdüm. Bir həftə sonra "Zərbəçi
marşı" adlı tərcümə şeirim
çıxdı. Bu, mənim mətbuatda ilk tərcümə
şeirim idi".
A.Hacıyev Mir Cəlalın
yaradıcılığı barədə məlumat verən ədəbiyyatşünasların
xidmətlərini yüksək dəyərləndirsə də,
ədibin şeir yaradıcılığı barədə hələ
mükəmməl ədəbi elmi-nəzəri
baxışın olmamasına haqlı olaraq təəssüfünü
bildirir.
Ötən əsrin
20-ci illərindən yaranıb formalaşmağa başlayan
yeni şeirimizin yaranma tarixi üçün əhəmiyyətli
ədəbi hadisə olan bu yaradıcılığın
öyrənilməsi sahəsindəki boşluğu aradan
qaldırmaq məqsədilə müəllif Mir Cəlalın
ötən əsrin 20-ci illər dövrünün mətbuatında
çap edilmiş dörd şeirini toplayıb çap edərək,
onlarla bağlı mülahizələrini ümumiləşdirib
mövzu-məzmun xüsusiyyətlərini
aydınlaşdırmağa, eləcə də həmin
şeirlərin yeni dövr Azərbaycan sovet poeziyasının
yaranma mərhələsindəki yerini müəyyənləşdirməyə
təşəbbüs göstərir.
Müəllif yazır
ki, Mir Cəlalın çap edilmiş ilk şeiri
"Şimaldan səs"dir. 1928-ci ildə "Qızıl
Gəncə"jurnalının ikinci sayında nəşr
olunmuşdur. "Müəyyən qədər forması ilə
V.Mayakovskinin tonik (ritmik -A.N.) poeziyasının təsiri
altında yazılmış bu şeirdə Mir Cəlal 1920-ci
il hadisələrinə bolşevik baxışını
açıqlamışdır. Şeirin doqquz sətirdən
(misradan - A.N.) ibarət ekspozisiyasında müəllif lirik qəhrəmanının
məşəqqətli vəziyyətini, əhatəsində
olduğu əşyaların təsviri üçün istifadə
olunan söz və ifadələrdən məharətlə
istifadə etdiyini qeyd edir.
...Şeirin qeyri-adi
kulminasiyası olan iyirmi iki misralıq ikinci hissəsində
geniş, sadə xalq kütlələri ilə eyniləşdirilən
lirik qəhrəmanın həyatında və şüurunda
baş verən dəyişikliklərdən
danışılır. Bu dəyişikliklər Şimaldan -
Rusiyadan gəlmişdir və əsərin adı da buna
işarədir..." Müəllif, eyni zamanda, Mir Cəlal
şeirinin səs və söz komplekslərində "məhbəs",
"dəmir qəfəs", "dəmir divar", "məzar",
"daim ayıq gözlü canavar", "ağır zəncir",
"əzilmək", "səsim sönür",
"varlığımın sonu" kimi ifadələrin ahəngdar
bir ritm, qafiyəli nəsr yaratdığını
xatırlatsa da, burada açıq-saçıq inqilabi ifadələrin,
zaman və məkan daxilində baş verən hadisələrin
təsviri sonunda poeziyadan nəsrə keçid bədii
detallarından bəhs edərək belə bir qənaətə
gəlir ki, "Şimaldan səs" şeirində əks
olunan və daha sonrakı iki şeirdə təkrarlanan
üslub Azərbaycan sovet şeirində tarixən yeni
üslubdur və sonrakı illərdə o, İ.Turgenevin
yaradıcılığında olduğu kimi, Azərbaycan nəsrində
də yeni formada təkrarlanmışdır. Bununla belə,
müəllif Mir Cəlalın 1928-ci ilin 18 iyununda Batumidə
yazılmış "Dənizin cinayəti" şeiri ilə
"Şimaldan səs" arasında sənətkarlıq və
poetik ifa üslubu arasında bir yaxınlıq müşahidə
edir, ikinci şeirin birincinin təsiri altında
yarandığı fikrini də vurğulayır: "Mustafa
Sübhi" adına gəminin Qara dənizdə
batmasından doğan təəssüf şeirin
başlıca qayəsini təşkil edir". Ancaq burada gələcəyə
nikbin baxış birinci şeirdə olduğundan
güclüdür. Həm də burada Mir Cəlal əvvəlki
şeirində olduğu kimi məcazi danışır. "Gəminin
keçmişi gecə kimi qara olan" Qara dənizlə
müqayisə edərək özünəməxsus mənalı
şəkildə mətnaltı mətləblər ifadə
etməklə bildirir ki, əgər Qara dənizdə belə
qəzalar davam edib təkrarlansa, Qara dənizdəki
"Sübhilər" - "batmış gəmilər"
daha böyük qiyamlar qaldıracaqlar". Burada Mir Cəlalın
hədəfi aydın olduğu kimi, onun rus şeirinin təsiri
altına düşdüyünü iddia etməyə əsas
verən heç bir mətləb yoxdur.
Kitabçada ədibin
üçüncü şeiri - "Anamın vəsiyyəti"
əsasən forma və struktur baxımından təhlil
edilir. Ancaq mürəkkəb poetik quruluşlu şeirdə müəllifin
elmə, təhsilə çağırışla dolu maarifçilik
görüşlərini də sükutla qarşılamaq
mümkün deyildir. "Anamın vəsiyyəti"ndə
mədəniyyətə çağırış notları
aydın duyulur ki, bu da təkcə Mir Cəlalın gələcəyindən
doğan nigarançılıq deyil, eyni zamanda, millətin
sabahından narahat olan ana qəlbinin həyəcanlı
çırpıntılarıdır.
Aqil Hacıyev burada
şeirə köçürülmüş nəsr
detallarının açıqlanmasını önə
çəkir. O, ədibin nəsrə məxsus ekspozisiya,
kulminasiya və epiloq yaradıcılıq qəliblərinin
poeziyaya tətbiqi texnologiyasından söz açır.
Müəllif V.Q.Belinskiyə əsaslanaraq ədəbiyyatda
belə bir yaradıcılıq ənənəsinin mövcud
olduğunu - şeirlə yaranmış nəsr ədəbi
tipinin işləndiyini xatırladır və ədibin həmin
ənənədən yuxarıda deyildiyi kimi, bəhrələnərək
poeziyadan nəsrə körpü salmasına işarə edir.
Ədibin
"Müxbir" şeiri 1929-cu ildə cəmiyyətdə
sinfi mübarizənin kəskinləşdiyi, milli məfkurənin
başı üzərində "qara buludların"
görünməyə başladığı bir dövrdə
yazılmışdır. Aqil Hacıyev mülahizəsində
tamamilə haqlıdır ki, müəllif bu şeirdə
"yeni dövrün gündəlik həyatından söz
açır" və "Müxbir" "müəllifin
artıq şairlərin sırasını tərk edərək
nasirlər sırasına qoşulmaqda qərarlı
olduğu" dövrdə qələmə
alınmışdır. Şeirə diqqət yetirdikdə
artıq burada müəllifin heç bir məcazi ifadəsinə,
mətnaltı eyhamlarına rast gəlmək mümkün
deyildir. Dörd bəndlik "Müxbir" şeirində cəmiyyətdə
ideoloji mövqeyini möhkəmlətməkdə olan
müxbirin artıq "Sosializm elinin gözətçisi"
olması öz aydın poetik ifadəsini tapmışdır.
Bununla belə, "sosializm elinin" bu gözətçisinə
yaradıcılığında məcaz, kinayə, eyhamlardan məharətlə
istifadə edən Mir Cəlalın münasibəti pozitiv
deyildir, neqativdir. Çünki Mir Cəlal bu dövrdə
yaradıcı insanların, xüsusilə, şairlərin
başı üzərində əsən "qara yelləri"
hiss edirdi. Özünü "keşikçi müxbirlərin
hədəfinə tuş etməmək üçün bizcə
artıq öz məfkurə görüşlərini daha
etibarlı ədəbi yaradıcılıq sahəsi olan nəsrdə
ifadə etməkdə qərarlı olduğundan poeziyadan
uzaqlaşmağa başlamışdı.
Professor Aqil Hacıyev
"Poeziyadan nəsrə (Mir Cəlal nəsrinin poetik əsasları)"
kitabı ilə Azərbaycan sovet poeziyasının yaranma və
formalaşma mərhələsində özünəməxsus
yeri olan bir sənətkarın
yaradıcılığını iki istiqamətdə dəyərləndirməyin
vacibliyini gündəmə gətirmişdir. Onlardan birincisi təbii
ki, Mir Cəlalın şeir
yaradıcılığını tam formatda toplayıb daha təfərrüatlı
tədqiqata cəlb etmək zərurətidir. Unutmaq olmaz ki,
Mir Cəlal xatirələrində yazır ki, "Zərbəçi
marşı"na qədər bir neçə şeir
qaralayıb mətbuata göndərmişdim. Məlumdur ki, ədib
burada özünəməxsus təvazökarlıq göstərir.
Mir Cəlal mətbuata zəif, ideyasız "qaralama"
şeir göndərməzdi. Digər tərəfdən,
başqa bir faktı da xatırlatmaq yerinə düşərdi.
Bir vaxtlar bu sətirlərin müəllifini Mir Cəlal müəllim
1978-ci ildə keçirilməsi nəzərdə tutulmuş
70 illiyi ilə bağlı nəşrə hazırlanacaq 6
cildlik seçilmiş əsərlərinin plan-prospekti ilə
tanış etmişdi. Bu layihədə çoxcildliyin birinci
cildinin ədibin şeirləri, oçerkləri və məqalələri
əsasında tərtibi nəzərdə tutulmuşdu. Ədibin
özünün dediyinə görə, onun lirik şeirləri
"...o dövrün yeni şeirinin yaxşı nümunələri
idi. Bir qismi siyasi mövzuda, əllidən artığı isə
lirik səpgidə olmuş, qadın azadlığı,
qadın hüququ məsələlərini əhatə
etmişdir". Onların içərisində sevgi şeirləri
də olmuşdur, bir çoxu yandırılan kitablarda, qəzet
və jurnallarda məhv olub getmiş, müəyyən qismi isə
"...qovluqlarda yatıb qalmışdır". Ədib
özünün dediyi kimi, "...onların ələ gələnini"
tapıb birinci cildə daxil etməyi nəzərdə
tutmuşdu. Kitabçanın ikinci mühüm cəhəti
isə ədibin şeir yaradıcılığının
yeni yaranacaq ədəbiyyatın ideya və məfkurə istiqaməti
ilə bağlı görüşlərini əks etdirməsidir.
Aqil Hacıyev müəllifin 20-ci illər dövrü
şeirlərini bir yerə toplayıb nəşr etməklə
nə qədər böyük iş
görülmüşdürsə, onların ilkin
variantlarını bərpa etmək, sənətkarlıq
xüsusiyyətlərini, müəllifin fərqli üslubla-arasındakı
keçidin aktuallığını açıqlamaq
baxımından da ədəbiyyatşünaslığa dəyərli
xidmət göstərmişdir. Eyni zamanda, burada toplanan poetik
nümunələr V.Mayakovski poeziyasından təsirlənib,
şeirə gələn başqa həmkarları və
müasirləri kimi Mir Cəlala da ədəbiyyatda sənət
və sənətkarlıq məsələlərinə dərindən
yiyələnməkdə öz təsirini göstərmişdir.
Lakin bu təsir ədibin ədəbiyyatda məfkurə və
milli ənənələrə baxışı məsələlərinə
ehtimal ki, nüfuz edə bilməmişdir. Bizcə istər
"Şimaldan səs", "Dənizin cinayəti", istərsə
də "Anamın vəsiyyəti" şeirlərində
inqilabın təntənəsinə yönələn
alqışlardan daha çox Şimaldan gələn səsin
vahiməsi, beşiyində boğulan demokratik hərəkatın
fədakar xadimlərinin "dənizlərə qərq edilərkən"
ucalan fəryad və nalələri, onların müstəqilliyin
gələcək təntənəsinə olan böyük
ümid dolu kədərli harayları daha aydın eşidilir.
Mir Cəlalın
şeir yaradıcılığında özünü
göstərən bütün bu kimi qabaqcıl demokratik dəyərlər,
maarifçilik və məfkurə idealları yeni dövr
şeirimizin başlanğıc mərhələsində bütün
əlvanlığı ilə bərq vurur, milli dəyərlərə
və kökə qayıdışa çağıran ədibin
Azərbaycan ədəbiyyatının yeni manifesti kimi
bütün gücü və qüdrəti ilə səslənir.
Bu manifesti vərəqləmək, yeni ədəbiyyatın gələcək
taleyi barədə gənc ədibin düşüncələrini
açıqlamaq isə günümüz üçün
çox vacibdir.
Təsadüfi deyil ki,
şeir yaradıcılığında öz ədəbi
manifestini irəli sürən, onu həyata keçirmək
üçün poeziyadan nəsrə keçən Mir Cəlal
sonralar yeni ədəbiyyatın silsilə klassik hekayələrini,
"Dirilən adam", "Şəfəqdən qalxanlar",
"Bir gəncin manifesti", "Yolumuz hayanadır" kimi
ölməz ədəbi əsərlərini, milli məfkurə
yolunu işıqlandıran "Füzuli sənətkarlığı",
"Ədəbi məktəblər" kimi sanballı tədqiqatlarını,
Səməd Vurğunun "Komsomol poeması"na
hücumların kəskinləşdiyi vaxtda bu gun də
aktuallığını itirməyən "Yeni şeirin
manifesti"ni yazdı.
Şübhəsiz ki,
Mir Cəlalın ədəbi manifesti - müstəqilliyimizin bərpa
edilib möhkəmləndiyi indiki mərhələdə
yaranmaqda olan ən yeni ədəbiyyatımızın ideya və
məfkurə mövqelərinin müəyyənləşdirilməsində
bu gün də dəyərli örnəklərdəndir.
Azad NƏBİYEV,
professor
Azərbaycan.- 2011.- 2 aprel.- S.10.