Parlaq istedad çoxcəhətli
yaradıcılıqda özünü göstərir
Azərbaycan mədəniyyətinin çox maraqlı və istedadlı nümayəndələrindən olan Ağadadaş Qurbanov teatrsevərlərin böyük məhəbbətini qazanan, parlaq istedadı və aktyor məziyyətləri ilə seçilən sənətkarlardan idi. Onun Azərbaycan dram sənətinin tarixindəki yeri ilə bağlı nəzəriyyəçilər bir fikir söyləyirlər ki, Ağadadaş Qurbanov həmişə öz oyunu ilə bütün həmkarlarından fərqlənib. O, Azərbaycan səhnəsinin çoxcəhətli yaradıcılıq qabiliyyəti olan sənətkarlarından biri kimi şöhrət qazanmışdı. Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrının banilərindən sayılan, həm faciə, həm dram, həm də komediya janrlı əsərlərdə yaddaqalan obrazlar yaradan Ağadadaş Qurbanovun milli kinomuzun inkişafında da özünəməxsus xidmətləri var.
Ötən əsrdə yaşayıb-yaratmış bu unudulmaz sənətkarın Azərbaycan teatrının inkişafında gördüyü işlər bəlkə də bu gün bir çox gənc həmkarlarına bəlli deyildir. Çünki teatr sənəti elədir ki, baxıldıqca yaşayır, yaddaşlara iz salır. Bu səbəbdən də belə unudulmuş unudulmazları yad etmək, xatırlamaq onların sənətinin ölməzliyindən, əbədiliyindən bəhrələnir. Belə qüdrətli aktyorları ehtiramla yad etmək, həm də onların böyük cəfakeşliklə yaratdığı məktəbin var olduğunu, ardıcıllarının gəldiyini, mənəvi irsinin yaşadığını təsdiqləməkdir.
Ağadadaş Qurbanov 1911-ci
ilin yazında Bakıda anadan olub. Səhnə fəaliyyətinə
16 yaşında başlayan Ağadadaş Qurbanov 1927-ci ilin
martında "Dənizçilər klubu"nda tamaşaya
qoyulmuş "Fırtına" pyesində ilk rolunu
yaradıb. Bununla da Bakıda Fəhlə Uşaqlar
Teatrının (sonralar Gənc Tamaşaçılar
Teatrı adlandırılacaq) bünövrəsi qoyulub.
Ağadadaş Qurbanov həmin vaxtdan 1952-ci ilədək bu
teatrda çalışıb və qısa müddət ərzində
kollektivin aparıcı aktyorlarından olub. Onun bu teatrın səhnəsində
yaratdığı Molla İbrahimxəlil ("Molla
İbrahimxəlil kimyagər"), Hacı Qəmbər
("Yağışdan çıxdıq yağmura
düşdük"), Aydın ("Aydın"), Xlestakov
("Müfəttiş"), Karl Moor ("Qaçaqlar"),
Qanes ("Əfilər") və s. rolları onu tezliklə
tamaşaçıların sevimlisinə çevirmişdi.
Ağadadaş Qurbanov əsasən
baş rollarda çıxış edirdi. Həmkarları
öz xatirələrində bildirirlər ki, Ağadadaş
Qurbanovun yaratdığı onlarca rol var ki, milli teatr sənətimizin
nailiyyətləri sayıla bilər.
Ağadadaş Qurbanov 1952-ci
ildən ömrünün sonunadək Milli Dram Teatrında
işləyib. Onun bu səhnədə yaratdığı
obrazlar Azərbaycan teatr tarixinin unudulmaz səhifələrini
naxışlayır. Ağadadaşın böyük səhnə
ustalığı rejissorların diqqətini cəlb edirdi.
Xüsusilə də o, təzadlı rollar yaratmaqda
seçilirdi. Ağadadaş səhnəmizin çox əvəzsiz
və qeyri-adi aktyorlarından biri idi. Onun məziyyətləri
barədə danışdıqca yetməz.
Tanrı ona həqiqətən
qeyri-adi istedad və səhnə üçün lazım olan
zahiri görünüş də vermişdi. Yəni, aktyor
üçün vacib olan bütün məziyyətlər
Ağadadaş Qurbanovda var idi. Ucaboy, olduqca
yaraşıqlı, mənalı baxışlar, məlahətli,
həm də gur səs, amiranə yeriş - bütün bunlar
onun çoxcəhətli yaradıcılıq qabiliyyətinin
üzə çıxmasına kömək edirdi. O, bir tərəfdən
səhnədə komik obraz - Hacı Qəmbəri
yaradırdısa, digər halda faciəli qəhrəman -
Şeyx Sənanı təqdim edirdi. Görkəmli rejissor,
unudulmaz Adil İsgəndərov Hüseyn Cavidin bu məşhur
əsərinə - "Şeyx Sənan"a maraqlı
quruluş vermişdi. Amma faciənin uğurlu
alınmasında baş rolda çıxış edən ilk
aktyorun xüsusi xidmətini rejissor özü də etiraf
edirdi. Rza Əfqanlı və Ağadadaş Qurbanov. Hər iki
aktyorun ifası elə təkraredilməz məziyyətlərlə
diqqət çəkirdi ki, onlar bir-birlərindən həm fərqlənirdilər,
həm də haradasa, deyək ki, tamaşaçı sevgisində,
rəğbətində, alqışında birləşirdilər.
O, bir tərəfdən güldürməyi, digər tərəfdən
də düşündürməyi, yeri gələndə,
ağlatmağı bacarırdı. Onun təbiətən
romantik olması yaratdığı obrazlarda da öz əksini
tapırdı.
Ağadadaş Qurbanovun
çox sevdiyi dramaturq Hüseyn Cavid idi. Söhbətlərinin
birində o demişdi: "Cavidin əsərlərində
oynamaq aktyoru zənginləşdirir. Onun qanadlı sözlərini
deyəndə sanki adamın özü də pərvazlanır,
sənətin zirvələrinə yüksəlir".
Bu istedadlı aktyor həm də
son dərəcə təvazökar idi. Həmişə həmkarlarını,
səhnədə gördüyü müqtədir
aktyorları - Abbas Mirzə Şərifzadəni, Ülvi Rəcəbi,
İsmayıl Hidayətzadəni, Sidqi Ruhullanı yüksək
dəyərləndirirdi. Onların rollarına baxdıqdan
sonra tələbkarlıqla deyərdi: "Mən belə
gözəl oyunu görəndə fikirləşirəm ki,
biz hara, Abbas Mirzə Şərifzadə hara, Rza Əfqanlı
hara? Onlar əvəzsizdirlər. Biz birtəhər
çulumuzu
Ağadadaş Qurbanov
Hüseyn Cavidin "İblis" faciəsini demək olar ki, əzbər
bilirdi. Hətta dostları ilə görüşlərin
birində İblisin monoloqunu necə ahənglə söyləyibsə,
həmkarları sehrlənmiş halda ona qulaq asaraq heyrətləniblər.
Oynamadığı əsərin personajlarını əzbər
bilirdi. Mütaliəsi geniş, daxili aləmi çox zəngin
idi. Ağadadaş Qurbanov böyük Cavidin
yaradıcılığını və adıçəkilən
bu əsərini çox sevirdi. Təəssüf ki,
sağlığında "İblis" faciəsi teatrın
repertuarından çıxarıldı. Ona görə də
qüdrətli səhnə ustası bu faciədə rol
yaratmaq arzusuna çatmadı.
Yarım əsrdən
artıq yaradıcılıq yolunun xeyli hissəsini Milli Dram
Teatrına bağlayan Ağadadaş Qurbanov bu mədəniyyət
ocağının səhnəsində son dərəcə
parlaq və yaddaqalan rollar yaradıb. 1943-cü ildə əməkdar,
1954-cü ildə xalq artisti fəxri adlarına layiq
görülən Ağadadaş Qurbanov milli kinomuzun
çiçəklənməsində də öz əməyini
əsirgəməyib. "Bir qalanın sirri", "Bizim
küçə", "Koroğlu", "Kölgələr
sürünür", "Qızmar günəş
altında", "Səbuhi", "Telefonçu
qız", "Yun şal", "Zəncirlənmiş
adam" və s. filmlərdə yaratdığı rollarla əbədiyaşarlıq
qazanıb. O, həm də "Arşın mal alan" filmində
Soltan bəy roluna çəkilirdi. Təəssüf ki,
aktyora bu filmin tamamlanmasını görmək qismət
olmayıb. Çəkiliş zamanı Salyanda qastrol səfərində
olan Ağadadaş Qurbanovun qaldığı mehmanxananın
eyvanı qəflətən uçub və o, faciəli surətdə
dünyasını dəyişib.
Bakıda Fəxri xiyabanda dəfn
olunan Ağadadaş Qurbanov təkcə öz
yaradıcılığı ilə sənətə, teatra
xidmət etmirdi. Onun başçılıq etdiyi ailə
bütövlükdə Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında öz istedadları ilə əsl fədakarlıq
göstərirdi. O, opera müğənnisi Gülxar Həsənovanın
həyat yoldaşı idi. Oğlu Hamlet Qurbanov və
qızı Gülşən Qurbanova istər teatr, istərsə
də kino sənətində özlərinə məxsus fəaliyyət
göstərirdilər. Onların hər biri istedadlı idi və
öz sənətlərinin mahir ifaçıları kimi
sevilirdilər. Hamlet də, Gülşən də...
atalarının yolunu ləyaqətlə davam etdirir, onun
çalışdığı sənət ocağında
işləyirdilər. Hamlet Qurbanovun Akademik Milli Dram
Teatrının səhnəsində yaratdığı
bir-birindən fərqli və maraqlı obrazlar hələ də
tamaşaçıların yadından çıxmayıb.
Özünəməxsus yaradıcılıq üslubu olan bu
müqtədir aktyor da televiziya tamaşalarına, filmlərə
çəkilib, müxtəlif fəxri adlara layiq görülüb.
Xalq artisti Gülşən Qurbanova isə mədəni
mühitin ən fəal nümayəndələrindən biri
idi. Gənc Tamaşaçılar Teatrının
aparıcı aktrisalarından sayılırdı. Onun da
obrazlar qalereyası zəngin idi.
Bu gün haqq
dünyasında olan bu unudulmaz insanların həyat yolu,
yaradıcılıqları Azərbaycan teatr, kino və
ifaçılıq sənətinin ən parlaq səhifələrini
təşkil edir. Həyat təsdiqləyir ki, istedad və
yaradıcılıq qabiliyyətləri ilə xalqa, millətə,
onun sənət dünyasına xidmət edənlər
heç zaman unudulmurlar. Yaxşı ki, belə mənalı
ömrə imza atanlar həmişə ehtiramla
xatırlanırlar.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2011. 8 -aprel.- S. 10.