Azərbaycanın müasir iqtisadi inkişaf
strategiyasına fundamental elmi baxış
Prezident Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz
Mehdiyevin çoxsaylı əsərlərində ölkədəki
iqtisadi inkişaf prosesləri sanballı elmi təhlilə cəlb
olunur
Müasir
dövrdə iqtisadi cəhətdən güclü olmayan
dövlətin nəinki hüquqi dövlət və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu prosesində, eləcə də
xarici siyasətdə hansısa ciddi uğurundan danışmaq
mümkün deyildir. Tarixən iqtisadi inkişaf
potensialının hər bir dövlətin gücünü
şərtləndirən başlıca amil qismində
çıxış etdiyini ilk gündən düzgün
müəyyənləşdirmiş dövlət
başçısı İlham Əliyev də rəhbərlik
etdiyi komandanın bütün səylərini məhz bu istiqamətdə
səfərbər etmişdir. Ölkə rəhbəri
davamlı siyasi sabitliyə, təhlükəsizliyə, vətəndaş
sülhünə, habelə güvənli xarici siyasətə
nail olmaq üçün, ilk növbədə,
iqtisadiyyatın sürətli inkişafına
çalışmış və ötən 8 ildə bu sahədə
həlledici uğurlara imza atmışdır.
Nazirlər
Kabinetinin 2011-ci ilin birinci rübünün sosial-iqtisadi
yekunlarına həsr olunmuş iclası Azərbaycanın
ötən illərdə bütün sahələrdə
dinamik inkişaf etdiyini göstərir. Qısa müddətdə
ölkə iqtisadiyyatı 1,6 faiz
artmış, qeyri-neft sektorunda bu rəqəm 5,6 faiz, qeyri-neft
sənayesində 9,8 faiz təşkil etmişdir.
İqtisadiyyatın bütün sahələrində sistemli
islahatların davam etdirilməsi nəticəsində yanvar-mart
aylarında əhalinin pul gəlirləri keçən ilin
müvafiq dövrünə nisbətən 16,8
faiz, orta aylıq əməkhaqqı 11,7 faiz artmış, əhalinin
adambaşına düşən gəlirləri inflyasiya səviyyəsini
7,7 faiz üstələmişdir.
Mühüm
uğurlardan biri də qısa müddətdə Azərbaycanın
strateji valyuta ehtiyatlarının 4 milyard dollardan çox
artmasıdır. Möhtərəm Prezident İlham Əliyev Nazirlər
Kabinetinin son iclasında bununla bağlı demişdir:
"Ölkəmizdə yığılan valyuta ehtiyatları
34,2 milyard dollara bərabərdir. Bu istiqamətdə də bütün
tapşırıqlar yerinə yetirilir və valyuta
ehtiyatlarımız artır. Ölkəmizdə
böyük investisiya layihələri icra edilir və bu layihələr
böyük vəsait tələb edir. Buna
baxmayaraq, biz həm investisiya layihələrimizi təmin
edirik, eyni zamanda, valyuta ehtiyatlarımızı da
artırırıq. Bu, özlüyündə
gözəl göstəricidir. Eyni zamanda,
bu, ölkənin iqtisadi və maliyyə gücünü
göstərir. Heç şübhə
etmirəm ki, ilin sonuna qədər bizim valyuta
ehtiyatlarımız artacaqdır. Bu
artım çox təsirli olacaqdır".
Sosial-iqtisadi
inkişafın keyfiyyətcə yeni mərhələsi ictimai
həyatın bütün sahələrində kardinal
islahatlara əsaslı təkan verdiyindən, təbii olaraq
ayrı-ayrı tədqiqatçılar - filosoflar,
iqtisadçılar, siyasətşünaslar respublikanın
milli inkişaf strategiyasının mahiyyətini elmi prinsiplər
əsasında açmağa, obyektiv təhlillər
aparmağa çalışırlar. Bu tədqiqatlar sırasında isə
Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri,
həqiqi dövlət müşaviri akademik Ramiz Mehdiyevin
respublikamızın qloballaşma, demokratikləşmə və
iqtisadi modernləşmə kursundan bəhs edən, dərin
elmi məzmun yükünə malik olan sanballı əsərləri
xüsusi diqqət çəkir.
Respublikadakı
iqtisadi inkişaf proseslərinin politoloji müşayiətində
də akademik Ramiz Mehdiyevin tədqiqatları xüsusi rol
oynayır və bu baxımdan onun son illərdə qələmə
aldığı əsərlər olduqca əhəmiyyətlidir. Həmin əsərlərdə
Azərbaycanın iqtisadçı alimləri
qarşısında yeni dövrdə tədqiqi vacib olan
problemlər qoyulur, onların araşdırılmasına daim
dəyərli metodoloji yanaşmalar təklif olunur. Görkəmli akademikin əsərlərində
iqtisadi inkişaf məsələlərinə geniş
toxunulur, aparılan islahatlar elmi şəkildə təsnifatlaşdırılır,
həllini gözləyən problemlər ətrafında cəsarətli
polemikalar açılır. Filosofun son 10 ildə
işıq üzü görmüş "Azərbaycanın
inkişaf dialektikası" (2000), "Azərbaycan: tarixi irs
və müstəqillik fəlsəfəsi" (2001), "Azərbaycan:
qloballaşma dövrünün tələbləri" (2005),
"2005-ci il parlament seçkiləri: ilkin təhlil
(mülahizələr, nəticələr və proqnozlar)
(2006), "Vətəndaş cəmiyyətinə yol
açan ideyalar" (2006), "Demokratiya yolunda: irs haqqında
düşünərkən" (2008), "Gələcəyin
strategiyasını müəyyənləşdirərkən"
(2008), "Modernləşmə xətti yenə də gündəlikdədir"
(2008), "Yeni siyasət: inkişafa doğru" (2008),
"Azərbaycan 2003-2008: reallığa çevrilən
qeyri-adi zaman" (2008), "Zaman haqqında düşünərkən
və yaxud elitanı transformasiya edərkən" (2008),
"İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" (2009), "İnkişafın Azərbaycan modeli"
(2010), "Azərbaycanın kursu: sabitləşmədən
modernləşməyə doğru" (2011) və digər əsərlərində
düzgün olaraq göstərilir ki, Azərbaycanın
bütün başlıca problemlərinin həlli məhz
davamlı iqtisadi inkişaf proseslərindən keçir.
Uğurlu iqtisadi islahatların banisi
Akademik Ramiz
Mehdiyevin qələmə aldığı sanballı əsərlərin
cəmiyyət üçün aktuallığı, elmi dəyəri,
əhəmiyyəti ilk növbədə onunla
ölçülür ki, müəllif bilavasitə real həyatdakı
mövcud problemləri əsl vətəndaş və
ziyalı təəssübkeşliyi ilə gündəliyə
gətirir. Həmin
əsərlərdə Azərbaycanın 20 illik şərəfli
müstəqillik tarixinin ayrı-ayrı mərhələləri
- çətinlikləri, uğur və nailiyyətləri
emprik müqayisə yolu ilə göz önündə
canlandırılır, ictimai-siyasi, iqtisadi proseslərə
tarixi irs və müasirlik prizmasından nəzər
salınır. Uzun illər dövlət idarəçiliyində
işləmiş və milli müstəqilliyin möhkəmləndirilməsi
prosesinə sanballı töfhələr vermiş həqiqi
dövlət müşaviri akademik Ramiz Mehdiyev əsərlərində
birmənalı olaraq müstəqil dövlətin əsas
qurucusu, banisi kimi ümummilli lider Heydər Əliyevin tarixi
xidmətlərini xüsusi önə çəkir.
Akademik qeyd edir ki, ulu öndər
Heydər Əliyev qlobal dünya nizamı fonunda tamamilə fərqli
- xalqın demokratik idealları və milli dövlətçilik
təfəkkürü ilə uzlaşan, hər bir mərhələ
üçün konkret fəaliyyət prioritetləri, taktiki və
strateji məqsədləri olan milli inkişaf
strategiyasını irəli sürərək uğurla həyata
keçirmişdir. Böyük strateq mərkəzi
planlaşdırma və bölgü prinsiplərinin hakim
olduğu ictimai-iqtisadi formasiyadan azad bazar iqtisadiyyatına
optimal keçid modelini müdrikliklə irəli
sürmüş, onun mərhələlərlə həyata
keçirilməsinə çalışmışdır.
Demokratik həyat
tərzinin diktə etdiyi gerçəklik kimi, Azərbaycanda
da bazar iqtisadiyyatının fundamental prinsipləri - fərdi və
ictimai maraqların qorunması, mülkiyyətin
ayrı-ayrı növləri, azad rəqabət, sahibkarlıq
fəaliyyəti, özəlləşdirmə, qeyri-neft
sektorunun, sənayenin inkişafı, sosial infrastrukturun yeniləşdirilməsi
prioritet seçilmişdir. Uğurla
reallaşdırılan bu strategiya nəticəsində ölkə
iqtisadiyyatının strukturu mülkiyyət və təşkilati-hüquqi
baxımdan köklü surətdə dəyişdirilmiş,
bir sıra mərkəzi və dövlət idarəetmə
orqanları ləğv edilmiş, digərlərinin tənzimləmə
funksiyaları saxlanılmaqla təsərrüfat
funksiyaları dayandırılmışdır.
2005-ci ildə çapdan
çıxmış "Azərbaycan: qloballaşma
dövrünün tələbləri" əsərində
isə akademik Ramiz Mehdiyev 1995-ci ildə Azərbaycan
Konstitusiyasının qəbulu ilə ölkənin milli
iqtisadi inkişaf strategiyasının hüquqi bazasının
yaradıldığını yazır: "1995-ci ilin
noyabrında ümumxalq referendumunda qəbul edilmiş Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyası ölkədə yeni iqtisadi
sistemə keçidin hüquqi əsası oldu. Həmin tarixdən Azərbaycanın iqtisadi həyatında
yeni mərhələ başlayır. Ötən
illər ərzində ölkə iqtisadiyyatı bazar dəyişiklikləri
yolu ilə sürətlə irəliləyərək, keyfiyyətcə
yeni görkəm kəsb etmişdir. Yeni
iqtisadi sistemin formalaşdırılması üçün
500-dən çox qanun qəbul olunmuşdur. Onların arasında mülkiyyət, torpaq
haqqında, maliyyə-bank, valyuta, vergi və məhkəmə-hüquq
sistemlərinin islahatı sahəsində qanunlar mühüm
yer tutur. Qəbul olunmuş qanunların
praktikada gerçəkləşdirilməsi iqtisadi münasibətlərin
və mexanizmlərin əhəmiyyətli dərəcədə
liberallaşmasına, təsərrüfat həyatının
dövlət tərəfindən tənzimlənməsinin
azalmasına gətirib çıxarmışdır".
Akademik həmçinin
göstərir ki, Azərbaycanda modernləşmənin
müasir mərhələsi 1994-cü ildə aparıcı
neft şirkətləri ilə "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanmasından başlanır. Bu müqavilə milli iqtisadiyyatın
inkişafına nəinki təkan vermiş, həm də onun
keyfiyyətcə yeni vəziyyətini müəyyən
etmişdir. Neftin yüksək qiymətləri
ilə şərtlənən əlverişli xarici iqtisadi
konyuktur Azərbaycanda mərhələli, ardıcıl
inkişaf proqramlarının həyata keçirilməsinə
kömək edir. Lazımi hüquqi
bazanın formalaşdırılması və region
üçün zəruri neft-qaz layihələrinin
reallaşdırılması respublikanın iqtisadi gələcəyi
barədə nikbin proqnozlar irəli sürməyə imkan
verir.
İqtisadi islahatların əsas hədəfi - modernləşmə
Akademik Ramiz
Mehdiyevin əksər tədqiqatlarında kifayət qədər
ciddiliklə araşdırılan və elmi mühitdə
böyük maraqla qarşılanan məsələlərdən
biri də Azərbaycanda modernləşmə istiqamətində
həyata keçirilən çoxşaxəli
islahatlardır. Bu əsərlərdə modernləşmə
sosial-iqtisadi inkişafın keyfiyyətcə yeni mərhələsində
cəmiyyət həyatının bütün sahələrinin
müasirləşməsi, yeniləşməsi ilə
xarakterizə olunan mütərəqqi və dönməz
proses kimi dəyərləndirilir.
Filosof 2008-ci ildə qələmə
aldığı "Modernləşmə xətti yenə də
gündəlikdədir" əsərində milli modernləşdirmə
dedikdə, üç məsələnin həlli vacibliyini
diqqətə çəkir: vətəndaş həmrəyliyinin
təmin edilməsi, demokratik təsisatların və ənənələrin
təkmilləşdirilməsi, müvafiq sosial sistemlərin
formalaşdırılması; səmərəli və
möhkəm iqtisadi sistemin yaradılması və onun Ümumavropa
strukturuna daxil edilməsi, milli iqtisadiyyatın rəqabət
qabiliyyətinin gücləndirilməsi; nəhayət, azərbaycançılığın
və milli "Mən"in mahiyyətinin başa
düşülməsinin üstünlük təşkil
etdiyi möhkəm sosiomədəni mühitin qurulması. Akademik Ramiz Mehdiyevin qənaətincə, bu
üç məsələ milli inkişaf strategiyasında
birinci dərəcəlidir və yaxın gələcəkdə
Azərbaycanın intensiv inkişafına, innovasiya mədəniyyəti
bazisinin formalaşmasına təkan verməlidir.
Müəllifin
bu fikri də maraq doğurur ki, modernləşmə dedikdə,
kosmetik deyil, keyfiyyətcə təkmilləşdirməni,
iqtisadiyyatın xarakterinin mahiyyətcə dəyişdirilməsini
başa düşmək lazımdır. Bu, ilk növbədə,
iqtisadiyyatı bazar prinsiplərinə keçirməkdən,
sərt bürokratik nəzarətdən xilas etməkdən, sərmayə
mühitini yaxşılaşdırmaqdan, büdcə siyasətini
sağlamlaşdırmaqdan ibarətdir. Eyni
zamanda, cəmiyyətin varlı və yoxsul təbəqələri
arasında aralıq mövqe tutan orta sinfin yaradılması
üçün dövlətin məqsədyönlü səyləri
olmadan modernləşmə mümkün deyildir. Müasir cəmiyyətdə bu sinif təkcə
öz klassik qrupları - orta və kiçik sahibkarlar, ticarətçilər,
sənətkarlar və başqaları ilə deyil, həm də
iri müəssisələrin menecerləri, elmi-texniki və
humanitar ziyalılarla təmsil edilmişdir.
2008-ci ildə çap
olunmuş "Gələcəyin strategiyasını müəyyənləşdirərkən:
modernləşmə xətti" əsərində isə
akademik Ramiz Mehdiyev yazır ki, cənab İlham Əliyevin
prezidentliyinin əsas konsepsiyası güclü iqtisadi
bazanın yaradılmasından ibarətdir. Bununla
yanaşı, müəllif yeni dünya nizamı
formalaşdıran ümumdünya transformasiyaları
dövründə Azərbaycanın qlobal proseslərdə
iştirakının təmin edilməsini son dərəcə
zəruri hesab edir. Alim yazır ki, bu həqiqəti
başa düşən ölkənin hakim siyasi elitası
inteqrasiya təşəbbüslərində Azərbaycanın
iştirakının təmin edilməsi üçün
mühüm amilə çevrilmiş bir sıra
taleyüklü layihələri uğurla həyata
keçirmişdir. Azərbaycan neftinin dünya
bazarlarına, o cümlədən Avropa bazarına
çıxarılmasına imkan vermiş Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas
ixrac boru kəməri, Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəməri
kimi qlobal layihələr başa
çatdırılmış, regional iqtisadi əməkdaşlığın
mühüm tərkib hissəsinə çevriləcək,
perspektivdə Şimal və Cənubun genişmiqyaslı əməkdaşlığına
imkanlar yaradacaq Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolunun tikintisinə
başlanmışdır: "Böyük İpək yolunun
bərpası çərçivəsində Azərbaycan təkcə
tranzit ölkəyə çevrilmir, həm də çox
vaxt özü ixracatçı ölkə qismində
çıxış edir, bu isə milli iqtisadiyyat
üçün yeni imkanlar, perspektivlər yaradır. Eyni
zamanda, Azərbaycan özünün təbii qazının
Gürcüstan, Türkiyə, Yunanıstan, İtaliya ərazisi
ilə sonradan Avropa İttifaqı ölkələrinə nəql
edilməsini nəzərdə tutan NABUKKO kimi layihələrə
fəal surətdə qoşulur, "Yeni qonşuluq"
proqramı çərçivəsində Avropa
İttifaqı ilə sıx əməkdaşlıq edir".
Akademik Ramiz
Mehdiyev ümumilikdə son illəri haqlı olaraq milli
iqtisadiyyatın liberallaşmasında müəyyənləşdirici
mərhələ hesab edir. Görkəmli filosofun qənaətincə,
sahibkarlıq fəaliyyəti subyektlərinin "bir pəncərə"
prinsipi üzrə qeydiyyatının başlanması,
birbaşa xarici investisiyalar axınının
liberallaşdırılması, dövlət xərclərində
prioritetlərin oriyentasiyasının yüksək iqtisadi səmərəni,
rentabelliyi təmin edən və gəlirlərin
bölgüsünü yaxşılaşdırmağa imkan
verən sahələrin xeyrinə dəyişməsi inqilabi dəyişikliklər
olmuşdur. Bütün bunlar həm də təsərrüfatçılıq
subyektlərinin işinin və qeydiyyat sisteminin daha artıq dərəcədə
şəffaflığına, milli iqtisadiyyatın səmərəli
inkişafına şərait yaradır.
Akademik eyni zamanda
iqtisadiyyatın inkişaf tempinə adekvat olaraq cəmiyyətin
və dövlətin sosial və institusional strukturunun da dəyişdiyini
qeyd edir: "Əhalinin alıcılıq qabiliyyətinin
artması, eləcə də ölkəyə investisiyalar
axını nəticəsində iqtisadiyyatın daha çox
fəaliyyət qabiliyyətli və səmərəli
olması, təsərrüfat həyatının mərhələli
modernləşməsinə şərait yaradır. Bu da, öz növbəsində, Karl Marksın bəhs
etdiyi vəziyyətə gətirib çıxarır -
ölkədə təsərrüfat modernləşəndə,
kapitalizm möhkəmlənəndə və burjuaziya yarananda
siyasi sistemin transformasiyası labüddür. Marksın terminologiyası ilə desək, bazisdə
baş verən dəyişikliklər həmişə
üstqurumda dəyişikliklərə səbəb olur".
Ümumiyyətlə,
filosofun əksər əsərlərində yer almış
mühüm tezislərdən biri məhz ondan ibarətdir ki,
demokratikləşmə prosesi yalnız iqtisadi cəhətdən
təmin olunmuş ölkələrdə özünə
möhkəm dayaqlar tapa bilər. Demokratik idarəetmə
forması vətəndaşların sosial-siyasi, mədəni
və iqtisadi rifahına, bu sahələrdə baş verən
müsbət dəyişikliklərə reaksiya verməli və
uyğunlaşmalıdır. Akademik Ramiz Mehdiyev "Azərbaycan:
qloballaşma dövrünün tələbləri" əsərində
haqlı olaraq xatırladır ki, 1990-cı illərin əvvəllərində
Azərbaycanda adambaşına düşən məhsulun həcmi
cəmi 300-400 dollar arasında idi. Və belə
bir şəraitdə müstəqil Azərbaycan demokratik
proseslərin əsaslarını qoysa belə, demokratik ölkə
sayıla bilməzdi. Son illərdə isə
Azərbaycanda adambaşına ümumi daxili məhsulun həcmi
artaraq 5 min dolları ötmüşdür. Milli gəlir, adambaşına düşən məhsul
istehsalı artdıqca, təhsilə, elmə, səhiyyəyə,
informasiya vasitələrinə, informasiya texnologiyalarına
ayrılan vəsaitlər də artır. Bu
da insanların bir-birinə yaxınlaşması, demokratik
proseslərin inkişafı üçün böyük təməl
yaradır.
Akademik Ramiz
Mehdiyevin hər bir ölkədə demokratiyanın inkişaf
səviyyəsini adambaşına düşən ümumi
daxili məhsulun həcmi müəyyənləşdirir fikri
isə son dərəcə maraqlı və yeni yanaşma kimi
diqqəti çəkir. Bu cəsarətli yanaşma deməyə əsas
verir ki, yüksək iqtisadi rifaha nail olmayan dövlətin
demokratik ideallara yetişməsi mümkün deyildir. Eləcə də demokratik proseslərə yol
açmayan iqtisadi islahatların davamlı olaraq səmərə
verməsi mümkün deyildir. Liberallaşma prosesinə
başlamaq üçün milli gəlirin müəyyən
bir səviyyəyə qaldırılması zərurəti əsərdə
konkret nümunələrlə əsaslandırılır:
"Əslində, siyasi dəyişikliklər çox vaxt
inkişaf etməkdə olan iqtisadi sistemin, - Sinqapurda,
İndoneziyada və ya Malayziyada olduğu kimi, - dönməz
aspektinə çevrilir. Məsələn, 20 il
müddətində liberallaşmağa cəhd göstərən
Meksikada real irəliləyiş yalnız əhalinin hər nəfərinə
düşən milli gəlir 9000 dollara çatdıqdan sonra
baş vermişdir. Bu hədd demokratikləşmə
prosesinin dönməz olduğunu göstərdi və
Meksikanı konsolidasiya olunmuş demokratiya ölkələri
sırasına çıxardı. Türkiyədə
demokratik dəyişikliklər iqtisadi vəziyyətin sabitləşməsindən,
inflyasiya azalandan və cəmiyyətin maddi rifahı yüksəlməyə
başlayandan sonra uğurlu oldu. Türkiyənin siyasi rəhbərliyi
qısa müddətdə əhalinin hər nəfərinə
düşən ÜDM-in, demək olar ki, 6500 ABŞ
dollarına çatmasına nail oldu ki, bu da ölkə
iqtisadiyyatının sabit şəkildə və mərhələli
inkişafını göstərir".
İqtisad elminin problemlərinə fundamental yanaşma
Dövlət
başçısı İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında gerçəkləşdirilən səmərəli
islahatların nəticəsi kimi respublikamızın sürətlə
modernləşməsi elm və təhsil sferasında da adekvat
modernləşməni, əsaslı keyfiyyət dəyişikliklərini
zərurətə çevirir. Prezident Administrasiyasının rəhbəri
akademik Ramiz Mehdiyev 2009-cu ildə ictimai və humanitar elmlərin
problemlərinə həsr olunmuş "İctimai və
humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" məqaləsində
haqlı olaraq qeyd etmişdir ki, Azərbaycanın davamlı tərəqqisi
və iqtisadi sahədə keçid mərhələsini
uğurla başa çatdırması elmi ictimaiyyət
qarşısında yeni hədəflər müəyyənləşdirir.
Əsərin ictimai və elmi dəyəri ilk
növbədə onunla ölçülür ki, burada
mövcud problemlərlə yanaşı, keyfiyyətcə yeni
mərhələdə elm xadimlərinin üzərinə
düşən vəzifələr konkret şəkildə
göstərilir.
"İctimai
və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış" əsərində
iqtisad elminin üzləşdiyi problemlər kifayət qədər
dolğun və obyektiv tənqid ruhunda açıqlanır,
eyni zamanda, bu sahənin alimləri qarşısında duran
başlıca vəzifələrdən söz
açılır. Haqlı olaraq vurğulanır ki, həyata
keçirilən islahatların elmi-metodoloji, fəlsəfi əsaslarının
hazırlanması, dinamik inkişafı təmin edən
effektiv islahatların konseptual təhlilə cəlb edilməsi
vacib məsələlərdən biridir. "Bizdə
iqtisad elmindəki mövcud vəziyyəti bütövlükdə
qənaətbəxş hesab etmək olmaz. Ölkəmizin iqtisadi inkişafının vahid
konsepsiya çərçivəsində təqdimi məsələsi
hələ də öz həllini tapmaq mərhələsindən
çox uzaqdır. Məlumdur ki, həyata
keçirilən iqtisadi islahatlar və dəyişikliklər
məhz vahid iqtisadi siyasət çərçivəsində
nəzəri cəhətdən təhlil olunmalıdır.
Lakin bu istiqamətdə heç bir irəliləyiş
gözə çarpmır. Bununla yanaşı, indiyədək
sosial-iqtisadi inkişafımızın sürətləndirilməsinin
nəzəri əsasları da işlənilməyibdir", -
deyə akademik Ramiz Mehdiyev sözügedən əsərində
yazır. Eyni zamanda vurğulayır ki, daxili
bazarda qiymətlərin formalaşmasının nəzəri
problemləri, maliyyə-kredit sistemi və insanların tələbatlarının
proqnozlaşdırılması ilə bağlı məsələlər
elmi həllini gözləyir.
"İnkişafın
Azərbaycan modeli" ilə bağlı son illərdə
sanballı tədqiqatların azlığı da əsərdə
haqlı olaraq problem kimi diqqətə çəkilir. Söhbət,
əslində, respublikanın bir ictimai-iqtisadi formasiyadan digərinə
keçid dövründə həyata keçirdiyi kompleks təşkilati-hüquqi
tədbirlər sisteminin nəzəri əsasda tədqiq edilməsi,
əldə olunan elmi nəticələrin vahid inkişaf
strategiyası şəkilində ümumiləşdirilməsi
zərurətindən gedir. Respublikamızın
qlobal böhrandan minimum itki ilə çıxmasının səbəbləri,
hökumətin bu sahədə həyata keçirdiyi preventiv
tədbirlərin mahiyyəti yeni mərhələdə
dissertasiya mövzuları kimi işlənməlidir.
Akademik Ramiz Mehdiyev məhz bu
reallıqdan çıxış edərək yazır:
"Bu gün dünya Azərbaycanı yenidən kəşf
edir. Ölkəmizə olan bu diqqət və
marağın əsasında Prezident İlham Əliyevin fədakar
fəaliyyəti dayanır. Artıq
politoloji tədqiqatlarda "Azərbaycan modeli" haqqında
fikirlər səslənir. Lakin bizdə hələ
də inkişafın Azərbaycan modeli ilə bağlı
fundamental təhlillər aparılmır, bu modelin
uğurlarını dəstəkləyən və onun əsas
meyillərini üzə çıxaran əsərlər
yazılmır. Nəşr edilən və
problemlə az-çox əlaqəsi olan cild-cild,
qalın-qalın kitabların isə elmi səviyyəsi son dərəcə
aşağıdır. Halbuki biz yeni cəmiyyətin
qurulması praktikasını dərindən öyrənib təhlil
edərək gələcək inkişafımızın
bazasını yaradırıq".
İqtisadi nəzəriyyə
bütün iqtisad elmləri sisteminin təməli kimi
çıxış edir. Bu, ilk növbədə
onunla izah olunur ki, bu elm, fundamental qanunlar olan, yəni iqtisadi
hadisələrin mahiyyətini bütövlükdə əks
etdirən iqtisadi münasibətlər sisteminin ümumi
qanunauyğunluqlarını öyrənir. İqtisad elmləri sistemində iqtisadi nəzəriyyənin
fundamental rolunun qnoseoloji əsası məhz bununla əlaqədardır.
Məhz buna görə də bu elm
dünyagörüşü xarakteri daşıyır, yəni
iqtisadi problemlərə ümumiləşdirilmiş prinsiplər
müstəvisindən sistemli yanaşma metodlarını
formalaşdırır. Deməli, iqtisadi nəzəriyyə
artıq öz tədqiqat predmetinə görə başqa
iqtisad elmləri üçün metodoloji resurs rolunda
çıxış edir. İqtisadi nəzəriyyənin
müəyyənləşdirdiyi kateqoriyalar, qanunlar,
onların arasında olan qarşılıqlı əlaqə
digər iqtisad elmlərinin tədqiqat metodologiyasının əsası
kimi çıxış edir. Bu metodoloji əsas
üzərində inkişaf edən iqtisad elmlərinin sonradan
formalaşaraq müstəqil elm sahəsinə çevrilməsinin
özü də iqtisadi nəzəriyyənin elmi məntiqinə
söykənir.
Son illərdə
tədris prosesində ekonomiksin metodologiya və metodikasına əsaslanan
mikroiqtisadiyyat və makroiqtisadiyyat kurslarında istifadə
edilməsi ilə əlaqədar iqtisadi nəzəriyyənin
"qərbləşməsi" baş vermişdir. Zənnimizcə, cəmiyyətin
iqtisadi həyatına "ekonomiks" prizmasından nəzər
salsaq görərik ki, onun imtina etdiyimiz ənənəvi
siyasi iqtisadla müqayisədə nöqsanları heç də
az deyildir. Bəli, siyasi
iqtisadın əvvəlki kursları məddahlıq xarakterli mərkəzləşdirilmiş
- bölgü, əsasən də inzibati-amirlik iqtisadiyyatı
ilə fərqlənirdi. Lakin dünya
iqtisad elminin istiqamətlərindən biri ilə bağlı
özütənzimlənən sistem olaraq, bazar
iqtisadiyyatının abstrakt nəzəri ifadəsi kimi,
"ekonomiks" də müasir dövrün bir çox
suallarına və tələblərinə cavab vermir. "Ekonomiks" iqtisadiyyatın, onun
sosiallaşdırılmasının idarə oluna bilməsinin
sürətləndirilməsi, fəaliyyət göstərməsində
və inkişafında sosial-mədəni amillərin əhəmiyyətinin
artırılması kimi əsas meyillərə faktiki olaraq
reaksiya vermir. İqtisadyönümlü
mütəxəssislərin iqtisadi təhsilini
"ekonomiks"in dar çərçivəsi ilə məhdudlaşdırmaq
bu təhsili kasıblaşdırır, onu ümumiyyətlə,
müasir sosial-iqtisadi reallıqlardan, xüsusən ölkənin
iqtisadi həyatından ayrı salır.
Söhbət
heç də tədris prosesində "ekonomiks"dən
imtina olunmasından getmir. Lakin vəzifə tədris
prosesində ölkənin sosial-iqtisadi gerçəkliyini daha
dolğun şəkildə işıqlandırmaqdan, ölkədə
bazar iqtisadiyyatının təşəkkülündəki
ziddiyyətləri görməkdən ibarətdir. Həm də bu ziddiyyətləri Qərbin abstrakt nəzəri
mühakimələrinə deyil, ilk növbədə
keçmişimizə və indimizə arxalanaraq, eyni zamanda
müəyyən dərəcədə gələcəyə
nəzər salaraq göstərmək lazımdır.
Ekonomiks iqtisadi
nəzəriyyənin mühüm, lakin yeganə olmayan hissəsidir. Buna görə
də iqtisadi təhsilin tam dolğun olması məqsədi ilə
iqtisadi nəzəriyyənin bütün elmi məktəblərini
öyrənmək və mənimsəmək lazımdır.
Çünki yalnız bu yolla iqtisadiyyat və
onun ictimai inkişafda yeri haqqında hərtərəfli və
dərin təsəvvür formalaşdırmaq olar. Təsadüfi deyil ki, son illərdə ABŞ, Avropa
və Yaponiya kimi inkişaf etmiş ölkələrdə tələbələrin
müasir problemlərin həllində siyasi iqtisadın öyrənilməsinə
ciddi fikir verilir. Azərbaycan ali məktəblərində
də iqtisadi nəzəriyyəni, ekonomiksin bugünkü
inhisarçı vəziyyətindən qaçaraq və onu dəf
edərək, bütün rəngarəngliyi ilə tədris
etmək vaxtı çatmışdır. Dünya
təsərrüfatında rəqabətin güclənməsi
şəraitində ölkənin iqtisadi inkişafı gənc
nəslin bəşəriyyətin
formalaşdırdığı iqtisadi biliklərin məcmusuna
tam yiyələnməsini, zamanın tələblərinə
hazır olmasını tələb edir.
Azərbaycanın milli inkişaf modelinin xüsusiyyətləri
Bazar
iqtisadiyyatının inkişafının çoxəsrlik
tarixi təkcə ümumi qanunauyğunluqları
aşkarlamağa və ümumi nəzəri bazar modelini
formalaşdırmağa imkan verməmiş, həm də fərqli
ölkələrdə bazar prinsiplərinin istifadə edilməsinin
özəlliklərini açmağa imkan
yaratmışdır. Əgər iqtisadi uğur yalnız xalq təsərrüfatının
bazar qanunları üzrə inkişafından asılı
olsaydı, onda bu gün bütün bəşəriyyət
sosial və iqtisadi çiçəklənmə
dövründə olardı.
Sual olunur: müxtəlif
ölkələrin iqtisadiyyatının bazar zəmininin nəticələrindəki
hədsiz böyük fərqlərinə səbəb nədir?
Bu sualın çoxsaylı cavablarından ən
azı ikisini fərqləndirmək olar. Birincisi,
ölkələrin tarixi inkişafı və hazırkı vəziyyəti
göstərir ki, bütün ölkələrin və
ayrılıqda onların hər birinin şəraitlərinə
uyğun olan vahid standart bazar modeli yoxdur. İkincisi,
bazar inkişaf yolunun həyata keçirilməsinin qeyri-bazar
amillərinin hər ölkədə öz xüsusiyyətləri
var və onlar bilavasitə bazar proseslərinə, iqtisadi
proseslərə fərqli təsir edirlər. Qabaqcıl ölkələrin vətəndaşları
(ABŞ, Yaponiya və Almaniya) da yaxşı bilirlər ki,
onların ölkələri bir-birindən təkcə
dövlət dilinə görə deyil, həm də
iqtisadiyyatın bazar quruluşu, bazar modeli ilə fərqlənir.
Bu baxımdan
Azərbaycanın bazar inkişafı yolunun özəlliklərinə
məhəl qoymamaq, ona zorla hansısa "Qərb" və
ya "Şərq" modelini calamaq praktiki nöqteyi-nəzərdən
müasir tarixin özünün dərslərindən nəticə
çıxarmamaq, nəzəri baxımdan isə cəmiyyətin
canlı orqanizminə mücərrəd konstruksiyaların tətbiqi
kimi qiymətləndirilə bilər. İstənilən
başqa ölkə kimi, Azərbaycan da bazar mexanizmlərindən
öz iqtisadiyyatının inkişafı üçün dərindən
ölçülüb-biçilmiş, özəl
xüsusiyyətlərin riyazi dəqiqliklə nəzərə
alınması şərtilə istifadə edir. Bu şəraitdə bazar inkişafının Azərbaycan
modeli haqqında məsələnin qaldırılmasına
müasir iqtisad elmi və ona yaxın elmlərin axarında - fənlərarası
tədqiqatlar çərçivəsində
araşdırılan elmi-praktiki problem kimi
baxılmalıdır.
İyirmi illik
keçid prosesinin iqtisadi nəticələri üzərində
dayanaraq əminliklə demək olar ki, hazırda Azərbaycanda
bazar iqtisadiyyatının bütün zahiri əlamətləri
mövcuddur. Ölkə dövlət mülkiyyətinin
inhisarı ilə vidalaşmışdır və hazırda
iqtisadi vahidlərin, təsərrüfatçılıqla məşğul
olan subyektlərin mütləq çoxluğu iqtisadiyyatın
qeyri-dövlət sektorunu əmələ gətirir. Və bu da təsərrüfatın bütün sahələri
və istiqamətlərində hakim mövqeyə malikdir.
Səhmdar cəmiyyətləri milli inkişafda
böyük rol oynayır və onların ən iriləri
iqtisadiyyatın fəal hissəsini təşkil edir. Dövlət də praktik olaraq bütün
aparıcı səhmdar şirkətlərində öz səhm
kapitalı payını saxlamışdır.
Ölkədə
iqtisadiyyatın bazar infrastrukturu da tam təşəkkül
tapmışdır. Ənənəvi əmtəə
bazarına kapital bazarı, əmək bazarı, xidmətlər
bazarı, informasiya bazarı əlavə olunmuşdur. Xüsusi banklar sistemi bazar dəyişikliklərinin
maliyyə tərkib hissəsinin "karkas"ını əmələ
gətirmişdir. Adekvat "oyun qaydaları"nı müəyyənləşdirmək,
iqtisadiyyatın rəqabət mexanizmini dəstəkləmək
üçün dövlət təsərrüfatçılıq
qanunvericiliyini formalaşdırır. Fond
bazarını və təbii inhisarların tariflərini tənzimləyən,
antiinhisar və fiskal siyasəti təmin edən, gömrük
və başqa funksiyaları yerinə yetirən dövlət
institutları yaranmışdır. Mülkiyyət
formalarının və sahibkarlıq formalarının rəngarəngliyi
bazar dəyişikliklərinin lap erkən mərhələsindən
Azərbaycan iqtisadiyyatının qarışıq səciyyəli
olmasına təsirini göstərmişdir. Daxili rəqabətə xarici ticarət və
manatın daxili konvertəliyi güclü təsir edir. Buna səbəb əhalinin yalnız istehlak
bazarında deyil, həm də şəxsi yığım etməkdə
- şəxsi yığımları dollarda, avroda və ya
manatda etməkdə - seçimi olmuşdur. Son nəticədə vətəndaşlar başa
düşmüşlər ki, problemlərini heç kimin
üstünə atmadan vəziyyətdən özləri
çıxış yolu tapmalıdırlar. Bazar əhvali-ruhiyyəsi yalnız iqtisadiyyata deyil, həm
də cəmiyyət həyatının bütün sahələrinə
nüfuz etmişdir. Bu baxımdan demək
olar ki, Azərbaycan keçid dövrünü başa vurub və
hazırda bütün bazar atributları mövcuddur.
Akademik Ramiz Mehdiyevin ön
söz və ideya müəllifi olduğu "İnkişafın
Azərbaycan modeli" kitabında vurğulandığı
kimi, Azərbaycanda keçid dövrünün başa
çatmasını xarakterizə edən əsas cəhətlər
isə, şübhəsiz ki, bazar iqtisadiyyatı
üçün müvafiq qanunvericilik bazasının
yaradılmasında, sahibkarlar institutunun formalaşmasında,
mülkiyyətin çoxnövlüyünün təmin
olunmasında, özəlləşdirmə haqqında
müvafiq qanunvericilik bazasının yaradılmasında, aqrar
islahatların həyata keçirilməsində, müəssisələrin
təsərrüfat fəaliyyətində dövlətin
rolunun məhdudlaşdırılmasında, bazar institutlarının
formalaşdırılmasında, daxili və xarici iqtisadi fəaliyyətin
liberallaşdırılmasında, qiymətlərin bazar tərəfindən
müəyyənləşdirilməsində, ümumilikdə
dövlətin özəl sektora əsassız müdaxiləsinin
aradan qaldırılmasında, institusional islahatların həyata
keçirilməsində və bu qəbildən olan digər məsələlərdə
özünü göstərir.
Obyektiv amillərdən və
eyni zamanda, milli iqtisadiyyatın müasir mütərəqqi
dünya meyilləri ilə uzlaşdırılması zərurətindən
çıxış edərək, Azərbaycan bazar
iqtisadiyyatı modelinin ən mühüm cizgilərini
aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar:
- yüksək
özünütəminetməyə (texnoloji, elmi-texniki, təbii-resurs,
energetik, maliyyə və s.) malik, geniş milli təkrar
istehsalı təmin etməyə, qloballaşmanın verdiyi
imkanlardan istifadə zamanı milli maraqları həyata
keçirməyə qabil olan suveren iqtisadiyyat;
- "standart" bazar
iqtisadiyyatları ilə müqayisədə dövlətin tənzimləyici
rolunun daha güclü olması;
- mülkiyyət
formalarının - strateji mühüm sahələrdə
dövlət mülkiyyətinin mühüm rolu da daxil olmaqla
- çoxnövlüyü;
- təsərrüfat
formalarının, yüksək dərəcədə bir yerə
cəmlənmiş istehsal strukturlarının - xüsusilə
də təbii inhisar sahələrində, mühüm əhəmiyyətliliyi
də daxil olmaqla - rəngarəngliyi;
- iqtisadiyyatın
yüksək dərəcədə
sosialyönümlüyü;
- iqtisadi
həyatda, yaradıcılıq fəaliyyəti, mənəvi
motivlər də daxil olmaqla, sosial-mənəvi aspektlərdən
fəal istifadə;
- innovasiyalı,
biliklərə əsaslanan şaxələndirilmiş
iqtisadiyyat;
- bütün
təzahürlərində (texnoloji, elm-təhsil,
maraqlandırma və s.) güclü postsənaye bölməli
iqtisadiyyat;
- özündə
dünyaya açıqlıq dərəcəsini milli iqtisadi
təhlükəsizlik və milli maraqlarla - ölkə əmtəə
istehsalçılarının maraqları da daxil olmaqla -
uzlaşdıran açıq iqtisadiyyat.
Bütün
bunlarla yanaşı, milli iqtisadi inkişaf modelinin ən səciyyəvi
cəhətləri sırasında
sosialyönümlüyü xüsusi vurğulamaq olar. Sosialyönümlü
siyasət postkeçid dövründə Azərbaycanın
milli iqtisadi inkişaf modelinin mahiyyətini təşkil etməklə,
əhalinin rifahı, onun tələbatının ödənilməsi
mənbələrinin tənzimlənməsinə və idarə
olunmasına yönəlmişdir. Respublikada
sosialyönümlü siyasətə hər bir iqtisadi tədbirin
effekti kimi və öz növbəsində, sosial təminatın
iqtisadi artımına dayanıqlı, yüksək iqtisadi
artım konsepsiyasının vacib amili kimi baxılır.
Azərbaycanın davamlı iqtisadi inkişafının sosial
nəticələri əhalinin həyat səviyyəsinin
yüksəldilməsi, yeni iş yerlərinin
açılması və sosial ehtiyacların dolğun ödənilməsi
yolları ilə müəyyən olunur.
Azərbaycan Respublikasında əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində qəbul edilmiş qanunlar, fərman və sərəncamlar, respublikamızın qoşulduğu beynəlxalq konvensiyalar, əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində əsaslı islahatlar bu sahədə prinsipcə yeni vəzifələr yaratmış, qarşıya milli normaların beynəlxalq təcrübəyə uyğunlaşdırılması, əhalinin sosial müdafiəsinə yeni yanaşma və ənənəvi metodların təkmilləşdirilməsi kimi tələblər qoymuşdur.
Ümumilikdə, Prezident Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz Mehdiyevin tədqiqat əsərləri ilə qısaca tanışlıq deməyə əsas verir ki, cənab İlham Əliyevin prezidentliyinin ötən 8 ili sabit iqtisadi və siyasi sistemin yaradılmasına, sosial vəzifələrin həllinə, əhalinin alıcılıq qabiliyyətinin və rifahının yüksəldilməsinə, infrastrukturun yeniləşməsinə, cəmiyyətdə ictimai konsensusun əldə edilməsinə yönəlmişdir. Qazanılan uğurlar isə Azərbaycanın davamlı və sonu görünməyən demokratikləşməsinə, iqtisadi inkişaf yolunda daha uğurla irəliləməsinə, dünya miqyasında nüfuzunu yüksəltməsinə, özünüifadəsinə geniş imkanlar yaratmışdır.
Əlican BABAYEV,
Azərbaycan Dövlət
İqtisad
Universitetinin "İqtisadi nəzəriyyə-1"
kafedrasının müdir əvəzi, iqtisad elmləri
doktoru, professor, Azərbaycandan Kənarda
Təhsil Almış Mütəxəssislər Təşkilatının
Ali Məclisinin sədri
Azərbaycan.- 2011.- 16 aprel.- S. 6.