Novruz Məmmədov: Qərbin Azərbaycana
qarşı mövqeyində obyektivlik yoxdur, həqiqi ədalət
prinsipi görünmür
Azərbaycan Prezident Administrasiyasının Xarici əlaqələr şöbəsinin müdiri Novruz Məmmədov "Amerikanın Səsi" radiosuna müsahibəsində Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsi ilə bağlı danışıqlar, Azərbaycan-Amerika münasibətləri, Qərb qurumlarının Azərbaycanda demokratiya çağırışları və müxalifətin son fəaliyyətindən danışıb.
- Azərbaycan-Ermənistan
danışıqlarında hazırda çətin anlar nədir?
Danışıqların yubanmasına əsas səbəb nədir?
- Mənim fikrimcə, Azərbaycanla Ermənistan arasında münaqişənin həlli istiqamətində gedən danışıqlarda, bu gün diqqəti cəlb edən əsas məqam ondan ibarətdir ki, dünya birliyi, beynəlxalq təşkilatlar, başda ABŞ və Avropa İttifaqı olmaqla bütün dövlətlər Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıdıqlarını bəyan etsələr də, bunu vaxtaşırı təkrar etsələr də, Azərbaycanın ərazilərinin işğalına müəyyən mənada göz yumurlar. Bununla bağlı, beynəlxalq hüququn normaları çərçivəsində konkret münasibət bildirmirlər. Münaqişənin həlli ilə bağlı Ermənistana təzyiq göstərmirlər. Bəzən isə əksinə, bütün bunlarla bərabər, Ermənistana hətta yardımlar edilir, kreditlər verilir və s. Bunlar bu gün münaqişənin həllində əsas məsələdir. Kimin üçünsə bu görünə bilər, kimin üçünsə görünməyə bilər, amma mahiyyət bundan ibarətdir. Eyni zamanda, buna paralel olaraq bu gün danışıqlar prosesində Minsk qrupunda üç həmsədr olduğu halda (hər üç həmsədr danışıqlar prosesində iştirak edir) amma dövlətlərin iştirakında bir balanslaşdırma yoxdur. Yalnız son bir il yarımda Rusiya Federasiyasının Prezidenti bu proseslərdə çox fəaldır, münaqişənin həllində maraqlı olduğunu nümayiş etdirmək istəyir və bununla bağlı müəyyən addımlar atır. Lakin bunlar da hələ bir nəticə verməyib. Digər dövlətlər müəyyən mənada Minsk qrupunun həmsədri olsalar da, kənardan müşahidə etməklə kifayətlənirlər. Mən sizə səmimi deyirəm, yalnız həmsədr təyin edilmiş şəxsin bu məsələni həll etməyə gücü çata bilməz.
- Danışıqlarda Azərbaycanın
ərazi bütövlüyü, Ermənistan
qoşunlarının Azərbaycan ərazilərindən
çıxarılması və Dağlıq Qarabağın
statusu ilə bağlı razılıq əldə edilibmi?
-
Ümumilikdə, hələ bununla bağlı
razılaşma əldə edilməyib. Belə razılaşma əldə
edilsə idi, onda heç bir problem olmazdı. Baxmayaraq ki, bütün
bunlar həll edilməlidir və danışıqlar prosesində
gündəlikdə olmalıdır, amma Ermənistan tərəfi,
Ermənistan rəhbərləri məsələ ilə
bağlı nə həmsədrlərin, nə də beynəlxalq
birliyin, beynəlxalq təşkilatların onlara təzyiqini, tələbini
görmür. Belə olan halda, onlar vəziyyəti
saxlamaqla, danışıqlar prosesini uzatmaqla məşğul
olur. Bununla da vaxt gedir.
- Danışıqlar hansı bəhanələrlə
uzadılır?
- Onların əlində bəhanələr
çoxdur. Bu erməni dövləti də,
xalqı da öz tarixini saxta sənədlər üzərində
qurub. Bununla bağlı, Avropada da, Amerikada
da, bizim regionda da həddindən artıq ciddi mənbələr,
yazılar var. Bu mənbələri, yazıları azərbaycanlılar
yazmayıb. XIX əsrdə də, XX əsrin
əvvəllərində də amerikalı, rusiyalı,
avropalı tədqiqatçılar yazırdılar ki, tarix ermənilərin
dediyi kimi olmayıb. Lakin buna baxmayaraq onlar
bu gün, müəyyən bəhanələri ortaya qoyur.
Görün necə vəziyyət yaranır ki, Dağlıq
Qarabağın müstəqillik statusunu bəhanə edərək
həm Azərbaycanın 7 rayonunu əllərində
saxlayırlar və bu rayonlardan guya ki, bufer zonası kimi uzun
müddət istifadə etməyə
çalışırlar. Bu, beynəlxalq
hüquqda olmayan bir istəkdir. Söhbət ondan gedir ki,
əgər bu gün dünyanın aparıcı dövlətləri
- həm Amerika Birləşmiş Ştatları, həm Avropa
İttifaqı, onların əsas qurumu olan NATO bu məsələlərə
belə laqeyd yanaşdıqları halda, necə ola bilir ki,
Liviyaya qarşı bir gündə həm yekdilliklə olmayan
qətnamə qəbul edilir, həm də sanki hər bir
şey hazırmış kimi, o gün də qətnamənin
icrasına başlanır. Axı, Azərbaycanla bağlı
da 20 il əvvəl, özü də
yekdilliklə qətnamələr qəbul edilib. Nə
üçün NATO Avropa ərazisində baş vermiş
işğalla bağlı müəyyən söz demir, demək
istəmir, amma Afrikada bunu edir, yaxud deyir. Bütün bunların hamısı bizim tərəfimizdən
çox təəssüflə qarşılanır, bizdə
təəccüb doğurur. Azərbaycan
belə münasibətə layiq deyil. Azərbaycan
postsovet məkanında ABŞ və Avropa ilə ən
uğurlu layihələr həyata keçirən yeganə
dövlətdir, siyasi islahatlar da aparıb, inteqrasiya prosesində
də ciddi addımlar atıb, beynəlxalq terrorizmə
qarşı mübarizədə çox ciddi fəaliyyət
göstərib. Lakin çox təəssüflər
olsun ki, hansı səbəblərdənsə, - onların bəziləri
haqqında bizdə məlumatlar da var, - bunu bu gün,
görüb qiymətləndirmək istəmirlər.
- Amerika-Azərbaycan münasibətlərinin
bugünkü səviyyəsini və perspektivlərini necə
görürsünüz? Problemlər nədir?
- Amerika-Azərbaycan
münasibətlərində də mənim bayaq dediyim elementlər
özünü göstərir. Biz müstəqillik
qazanandan sonra ən güclü və hərtərəfli əməkdaşlıq
etdiyimiz dövlət ABŞ olub. Məhz
ABŞ ilə birgə böyük layihələri həyata
keçirmişik. Çox mürəkkəb
bir geosiyasi məkanda böyük uğurlar əldə
etmişik. Bunun haqqında geniş
danışmağa ehtiyac yoxdur. Bu layihələrin
həyata keçirilməsində ən böyük maraq
ABŞ və Avropa İttifaqının idi. Belə maraqların da reallaşmasına qısqanclıqla
yanaşanlar çoxdur. İkinci tərəfdən isə
biz bu böyük layihələrin ardınca
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu layihəsini həyata
keçirmək istədik, Şərqlə Qərbi, Mərkəzi
Asiya ilə Avropanı birləşdirmək üçün
yeganə dəmir yol idi. Birdən-birə həmin
o tərəflərdən bizə, mesaj gəldi ki, bu layihədə
maraqlı deyilik, biz bunu istəmirik. Bu,
bizi çox təəccübləndirdi. Nə
üçün belə olmalıdır? Yaxud
Türkiyənin rəhbərləri 1992-ci ildən bu günədək
durmadan, ardıcıl surətdə, sistemli halda bəyanat
verirlər ki, onlar Ermənistanla sərhədləri ona
görə bağlayıblar ki, Ermənistan Azərbaycanın
rayonlarını işğal edib. Lakin Qərbdə
bütün bunları bilə-bilə, birdən mövqe
nümayiş etdirirlər, bəyan edirlər ki, bu,
düzgün deyil, məsələlər bir-biri ilə əlaqədar
deyil, münaqişə ilə sərhəd məsələsini
əlaqələndirməyək, sərhədlərin
açılması məsləhət görülür.
Bu cür standartlara heç cür normal
münasibət bildirmək mümkün deyil. Biz dünyadan ədalətli mövqe istəyirik.
Necə olur ki,
böyük ərazini yerlə yeksan edirlər, ona münasibət
bildirilmir. Bu yaxınlarda bu məsələ ATƏT-in sahə
qiymətləndirmə missiyasının hesabatında da əksini
tapıb. Bütün ərazi tamamilə
dağıdılıb. Orada 760 min
insanın hüquqları tamamilə pozulub, qaçqın və
köçkün vəziyyətinə düşüblər.
Lakin onlar haqqında bir dəfə belə,
güclü, qətiyyətli, beynəlxalq hüquq çərçivəsində
bəyanat verilməyib. Amma 250-300 nəfərin
şəhərin izdihamlı, insanların
toplaşdığı yerlərə pravokasiya xarakterli
addımlarla çıxmasına, o dəqiqə Avropa
İttifaqı ilə ATƏT birləşib bəyanat verir.
Bu məsələlər bizi çox
düşündürür, çox təəssüfləndirir
və çox təəccübləndirir. Mərdi qova-qova, namərd etməzlər. Bu, çox mühüm məsələdir. Amma çox təəssüf ki, bu gün bir
çox addımlara hərtərəfli qiymət verəndə,
onların nə qədər ədalətsiz olduğu göz
qabağına gəlir. Belə olan halda,
münasibətləri daha da genişləndirmək, daha da dərinləşdirmək,
strateji tərəfdaşlığı daha yüksək səviyyəyə
qaldırmaq çətin olur. Bizim
dünyadan, ABŞ da başda olmaqla beynəlxalq birlikdən
bircə istəyimiz var idi. Bu
münaqişənin həlli istiqamətində bizə bir qədər
normal kömək etsinlər. Mən şəxsən
öz mövqeyimi deyirəm, 20 ildir bunların heç birini
etmirlər. Bundan sonra məmur Novruz Məmmədov
olmasın, Azərbaycanın küçələrində
taksi sürən bir sürücü, ya bir fəhlə, ya bir
müəllim, həkim, mühəndis olsun. Axı, burada böyük biliklərə malik olmaq
lazım deyil, böyük təhlillər aparmaq lazım deyil.
Bunların hamısı göz qabağında
olan bir haldır. Zəngilanlı,
ağdamlı, qubadlılı, kəlbəcərli, Füzulidən
olan bilir ki, bu onun torpağıdır. Buraya Ermənistanın
heç bir iddiası yoxdur, ola da bilməz.
Amma dünya birliyi bu insanların hüquqlarını
müdafiə etmək üçün heç nə demir.
Əksinə,
bura göndərdiyi beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatları,
burada başqa maraqlar uğrunda çarpışır,
hesabatlar yazır və sair. Sualınıza mən
sualla cavab verirəm. Belə olan halda biz
necə etməliyik ki, yenə də bu münasibətlər
daha da inkişaf etsin? Bu münasibətlərin
inkişaf etməsi üçün Azərbaycanın
gördüyü işləri düzgün qiymətləndirmək
lazımdır. Təbii ki,
nöqsanları tənqid etmək lazımdır. Nöqsanlar var, biz bunu da etiraf edirik.
Amma
nöqsanları da aradan qaldırmaq üçün xoş məram,
normal münasibət, ədalətli mövqe olmalıdır. Görülən
işlərin üzərində fundament qurmaq lazımdır.
Yoxsa onların üzərindən xətt
çəkib, onları görməməzliyə vurub,
hansı tərəfdənsə qarışdırmaq lazım
deyil. Yenə də deyirəm, onlar da bilir, burada olan
diplomatik korpus da çox yaxşı bilir, biz də
yaxşı bilirik ki, küçənin ortasında 200-300 adam, özü də müxtəlif yerlərdə
yığışıb. Məsələ
burasındadır ki, əgər mövqe bildirmək istəyirsən,
bir qurum kimi, palata kimi, partiya kimi, yığ tərəfdarlarını
bir yerə, hamısı yığışsın,
mövqeyini orada bildir. Görünsün ki, kim arxandadır, kim nə deyir və sən nə
deyirsən. Amma şəhərin müxtəlif
yerlərində 10-15 nəfərlə pravokasiya etmək,
insanları bir yerə toplamaq əvəzində yaymaq, buna nə
cür aksiya adı vermək olar? Sənə
verilən yerə də getmirsən, pis yer olsa da, yaxşı
yer olsa da. Bunun əvəzində
buradakı diplomatik korpusun nümayəndələrinin, bundan
bir gün sonra yığışıb söhbət
aparması, danışıqlar aparması, şəffaflıq
deyilən yerdə nədən
danışdıqlarının bilinməməsi birmənalı
qəbul edilə bilməz. Mən çox
təəssüf edirəm ki, bu qədər görülən
işlərin fövqündə, ümumiyyətlə, Qərbin
Azərbaycana qarşı mövqeyində obyektivlik yoxdur və
həqiqi ədalət prinsipi görünmür.
- Qərb və Amerika institutları Azərbaycanda
demokratiya, insan hüquqları, azad seçki, toplaşmaq, mətbuat,
fikir azadlığı barədə tənqidlər səsləndirir.
Bu çağırışlara münasibətiniz
necədir? Təbii ki, Azərbaycan iqtisadi və biznes
çağırışları ilə bağlı münasibət
bildirib.
- Birincisi Qərb
alimləri, siyasətçiləri, mütəxəssisləri
bilməlidirlər ki, hər bir dövlətin, xalqın
özünün demokratik inkişaf yolu olmalıdır. Bunu xalqın
özünəməxsus xüsusiyyətlərini, öz tarixi
identikliyini saxlaması ilə həyata keçirmək ən
düzgün yoldur. Yəni, bu, bir qəlib
deyil ki, hamı Avropanın, Amerikanın getdiyi yolu tam təqlid
etsin. Bunu düşünənlər səhv
düşünürlər. İkincisi, demokratiya deyəndə,
burada söhbət fundamental dəyərlərdən gedirsə,
dünyada tarixən, hələ min il
bundan qabaq demokratiya sözü olmayanda belə, ədalət
prinsipi olub. Ədalət fundamental dəyərlərdən
biridir və birincisidir. Bu gün
bütün dünya üçün də demokratiyadan daha
birinci ədalət prinsipidir. Lakin əgər
bu institutlar, bu təşkilatlar ən mühüm dəyərin
üstündən xətt çəkib, tapdalaya-tapdalaya,
başqa dəyərləri siyasi maraqları üçün
istifadə edirsə, bunu başa düşmək olmur. Çox təəssüf ki, bu gün həmin o,
sizin dediyiniz dəyərlər haqqında söhbət
açanda, onları bir siyasi instrumentə çevirmək
meyilləri daha güclü görünür. Bu, indi də görünür, gələcəkdə
də görünəcək və buna qiymət veriləcək.
Bu gün bunun qabarıq şəkildə
nümayiş etdirilməsinə, mənim özüm çox
qabarıq şəkildə təəccüb edirəm.
- Təbii ki, Heydər Əliyev konstitusiyasında Azərbaycan
prezidentliyində iki dəfədən çox qalmamaqla
bağlı bənd var idi. Eyni zamanda, Prezident Heydər Əliyev
müxalifətin ölkənin müxtəlif yerlərində
və meydanlarında mitinqlər keçirməsi
üçün göstəriş vermişdi və mitinqlər
də keçirilirdi. Bu gün Heydər Əliyev
konstitusiyasından iki dəfədən artıq prezident
olmamaqla bağlı müddəa çıxarıldı və
müxalifətə onların istədiyi müvafiq yerlərdə
mitinq keçirməyə icazə verilmir. Eyni zamanda,
jurnalistlərin fiziki təzyiqlərə məruz qalması ilə
bağlı araşdırmalar da başa çatmır. Bunlara
münasibətiniz necədir?
- Mən sizə artıq dedim. Siz
müxalifətlə bağlı hər hansı hadisə
olanda, onun araşdırılmasını istəyirsiniz. Mən
isə ərazilərin 20 ildən artıq işğalda
qalmasının araşdırılmasını istəyirəm.
Siz buna fikir verməyəndən sonra məndən nəyi tələb
edə bilərsiniz? Siz bir milyon insanın taleyi ilə
bağlı fikir bildirməyəndən sonra onda nəyin
araşdırılmasını istəyirsiniz? Bu bir tərəfdən,
digər tərəfdən, sizə bilmirəm, xoruz
lazımdır, yoxsa quyruğu? Müxalifətin aksiya
keçirməsi üçün ona yerlər təklif edilib
və verilib. Hansı ölkədə, məgər ABŞ-da
müxalifətin istədiyi yerdə deyirlər, get aksiya
keçir?
Dünyanın
heç bir ölkəsində bu yoxdur. İkincisi, heç
olmasa burada bir səfir, diplomatik korpusun bir nümayəndəsi
deyərdi ki, ay qardaş, Fəvvarələr meydanı aksiya
keçirmək yeri deyil. Yaxud hansısa bir Nizami küçəsi
aksiya keçirmək yeri deyil. Axı, bunları görə-görə,
bilə-bilə buna göz yumub, buna siyasi rəng verib, məna
verib, bu cür dünyaya təqdim etmək düzgün deyil.
Dünyaya bu gün bir təqdimetmə vasitəsi var, o da Qərbin
KİV-idir. Axı, bu düzgün deyil, bu, ədalətli
deyil. Bax, söhbət də bundan gedir. Bax, qaraya ağ deyib,
camaatın beyninə yeritmək düzgün deyil. Yenə də deyirəm, bütün bunlara ədalətli
münasibət olmalıdır. İnsanların
hüquqları üçün də, azadlıq
üçün də, demokratiya üçün də bizim
konstitusiyada bütün müddəalar var, yazılıb.
İkinci tərəfdən, siz dediniz iki dəfədən
çox seçilmək. Necə ola bilir ki, hansısa
bir ölkədə beş dəfə seçilənə
Avropa İttifaqından təbrik məktubu gedir? Siz buna necə
cavab verə bilərsiniz? Necə olur bu? Mən ad çəkmək
istəmirəm. Biz bir-birimizlə bağlı belə söhbətlər
deməli deyilik. Ancaq bunu mən başa düşməliyəm.
Qoy, Qərbdə buna cavab versinlər? Amma cavab vermirlər. Mən
yenə demək istəyirəm. Əgər ədalət
prinsipi pozulursa, demək, dünyada bütün prinsiplər
pozulur, bütün dəyərlər tapdanır. Bunu etmək
lazım deyil.
Azərbaycan.- 2011.- 16 aprel.- S. 8.