Uğurlu hüquqi islahatların
müəllifi
Əsası ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən qoyulan demokratik hüquqi dövlət quruculuğu prosesi Azərbaycan Respublikasının Prezidenti möhtərəm İlham Əliyevin müəyyən etdiyi müasirləşmə kursu çərçivəsində davam etdirilir. Ölkəmizdə həyata keçirilən hüquqi islahatlara tarixi prizmadan nəzər salsaq, müasir hüquq sisteminin keçdiyi inkişaf yolunu iki mərhələyə bölmək olar:
İlkin mərhələdə azad cəmiyyətin formalaşmasına, demokratik, hüquqi dövlət quruculuğuna, qanunun aliliyinin təmin olunmasına, müstəqil ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsinə yönəlmiş hüquqi islahatların konsepsiyası işlənib hazırlandı. Ümummilli liderin təşəbbüsü ilə 1995-ci il noyabrın 12-də müstəqil Azərbaycanın Konstitusiyası qəbul olundu. Əsas hüquqi təminatları və dövlət idarəçilik prinsiplərini müəyyən edən Konstitusiyanın qəbul olunması hüquqi islahatlar üçün zəmin yaratdı.
1996-cı il fevralın 21-də Prezident Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə yaradılan Hüquqi islahatlar komissiyası hüquqi islahatların prioritetlərini müəyyən etdi və Sovet İttifaqından miras qalmış hüquq sisteminin fəlsəfəsini tamamilə dəyişdirdi. Mahiyyət etibarı ilə hüquqi islahatlar qanunların və digər normativ hüquqi aktların hazırlanması, hüquqi informasiya sisteminin genişləndirilməsi, məhkəmə və bütövlükdə hüquq-mühafizə sisteminin islahatı, qanunların əhali arasında təbliği və öyrənilməsi kimi tədbirləri özündə ehtiva edir.
Komissiya tərəfindən hazırlanmış "Məhkəmələr və hakimlər haqqında", "Konstitusiya Məhkəməsi haqqında" qanunlar ölkəmizdə məhkəmə-hüquq islahatları sahəsində mühüm addım olmaqla müstəqil məhkəmə sisteminin yaradılmasına və fəaliyyət göstərməsinə imkan yaratdı, konstitusiya nəzarəti ideyası qəbul edildi.
"Məhkəmələr və hakimlər haqqında" 1997-ci ildə qəbul olunmuş qanun məhkəmə hakimiyyətinin müstəqil fəaliyyət göstərməsinə hüquqi zəmin yaratdı. Qanun yeni məhkəmə sistemini, onun təşkilati əsaslarını müəyyən edərək məhkəmələrin və hakimlərin müstəqilliyinin təmin edilməsinə, hər kəsin hüquq və azadlıqlarının məhkəmədə müdafiəsinə təminatın verilməsinə, məhkəmələrin fəaliyyətinin və hakimlərin statusunun beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılmasına yönəldi, köhnə hüquq sistemindən miras qalmış korporativ münasibətləri aradan qaldırdı.
Başlıca məqsədi Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının aliliyinin təmin edilməsinə yönəlmiş 1997-ci ildə qəbul edilən "Konstitusiya Məhkəməsi haqqında" qanun və sonrakı dəyişikliklər Konstitusiya Məhkəməsinə Konstitusiyanın və qanunlarının şərh edilməsi, qanunların və digər normativ aktların, Ali Məhkəmənin qərarlarının, bələdiyyə aktlarının, dövlətlərarası və hökumətlərarası müqavilələrin Konstitusiyaya uyğunluğunun yoxlanılması, insanların konstitusion hüquqlarının müdafiəsi ilə bağlı fərdi şikayətlərə baxılması, qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyətləri arasında səlahiyyətlər bölgüsü ilə bağlı mübahisələrin həll edilməsi səlahiyyətlərini verir.
1999-cu ildə qəbul edilən "Prokurorluq haqqında" qanunla prokurorluğun məhkəmələr üzərində nəzarəti və bazar iqtisadiyyatı münasibətlərinin inkişafına mane olan ümumi nəzarət funksiyaları ləğv olundu, onun mülki və kommersiya işlərinə müdaxilə etməsi məhdudlaşdırıldı. İnsan hüquq və azadlıqlarını məhdudlaşdıran prosessual hərəkətlərin prokurorluq tərəfindən həyata keçirilməsinə qanunla müəyyən edilmiş hallarda və qaydada yalnız məhkəmənin qərarına əsasən yol verildi. Prokurorluğun islah-əmək müəssisələrində və nəqliyyatda qanunların icrasına nəzarət funksiyaları aradan qaldırıldı.
2002-ci il sentyabrın 19-da qüvvəyə minmiş "Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında dəyişikliklər edilməsi haqqında" referendum aktına əsasən prokurorluğa həm də qanunvericilik təşəbbüsü hüququ verildi.
Hüquqi islahatlar çərçivəsində qəbul olunan "Vəkillər və vəkillik fəaliyyəti haqqında" qanun hər bir şəxsin məhkəmə prosesində, ibtidai istintaqda və təhqiqatda öz hüquq və mənafelərinin müdafiəsini həyata keçirmək üçün seçdiyi vəkilə müraciət etməsinə, tutulduğu, həbsə alındığı, cinayət törədilməsində ittiham olunduğu andan müdafiəçinin köməyindən istifadə etməsinə, fiziki və hüquqi şəxslərin hüquqlarının, azadlıqlarının və qanunla qorunan mənafelərinin müdafiə edilməsinə, onlara yüksək keyfiyyətli hüquqi yardım göstərilməsinə imkan yaratdı.
İnsan hüquq və azadlıqlarının təmin və polisin fəaliyyətini tənzim etmək məqsədilə "Polis haqqında" qanun qəbul edildi. Bu qanuna görə polis ictimai qaydanın qorunması, ictimai təhlükəsizliyin təmin edilməsi, cinayətlərin və digər hüquqpozmaların qarşısının alınması və onların açılması, habelə yol hərəkətinin təhlükəsizliyinin təmin edilməsi istiqamətində fəaliyyət göstərir. Polis fəaliyyəti üzərində nəzarət mexanizmləri təsis edildi, polis əməkdaşlarının qanunsuz hərəkətlərindən və qərarlarından məhkəməyə müraciət etmək hüququ təsbit olundu.
Penitensiar sistemdə də
islahatlar aparıldı. SSRİ respublikaları arasında ilk
dəfə ölkəmizdə cəzaçəkmə müəssisələri,
istintaq təcridxanaları Daxili İşlər Nazirliyinin tərkibindən
çıxarılaraq Ədliyyə Nazirliyinin tabeçiliyinə
verildi. Məhkəmə qərarlarının, həmçinin
cinayət işləri üzrə azadlıqdan məhrumetmə
ilə əlaqədar olmayan cəzaların icrasını təmin
edən məhkəmə icraçıları xidməti
yaradıldı.
Ölkəmizdə
aparılan hüquq islahatlarının mühüm tərkib
hissəsi olaraq dövlət və yerli özünüidarə
orqanları, vəzifəli şəxslər tərəfindən
pozulan insan hüquqları və azadlıqlarının bərpa
edilməsi məqsədilə 2001-ci ildə demokratik dövlətlərin
hüquq sistemində mühüm rol oynayan qeyri-məhkəmə
müdafiə mexanizmi - Azərbaycan Respublikasının insan
hüquqları üzrə müvəkkilli (ombudsman) institutu
yaradıldı.
Qanunvericilik tədbirləri
çərçivəsində yeni hüquq sisteminin fəaliyyət
göstərməsi üçün Cinayət, Cinayət-Prosessual,
Mülki, Mülki-Prosessual Məcəllələr, Əmək,
Ailə, İnzibati Xətalar, Gömrük, Vergi və digər
məcəllələri, "Notariat haqqında",
"Dövlət məhkəmə ekspertizası fəaliyyəti
haqqında", "Təhqiqat, istintaq, prokurorluq və məhkəmə
orqanlarının qanunsuz hərəkətləri nəticəsində
fiziki şəxslərə vurulmuş ziyanın ödənilməsi
haqqında", "Vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarını pozan qərar və hərəkətlərdən
məhkəməyə şikayət edilməsi
haqqında" və digər qanunlar qəbul edildi.
Avropa Şurasına
üzvlük ərəfəsində Azərbaycan ümumavropa
hüquq məkanına inteqrasiya olunmağa başladı.
Ölkəmiz 2001-ci il yanvarın 25-də Avropa Şurasına
üzv qəbul edildi, Avropa İnsan hüquqları
konvensiyasına qoşuldu və bununla Avropa İnsan
hüquqları məhkəməsinin yurisdiksiyasını qəbul
etdi. Azərbaycanın Avropa Şurasının sənədlərinə
qoşulması milli qanunvericiliyin təkmilləşməsi,
Avropa standartlarına cavab verən yeni qanunların qəbul edilməsi
prosesini daha da sürətləndirdi.
İqtisadiyyatın
inkişafı üçün əlverişli şəraitin
yaradılması, dövlət və yerli idarə
orqanlarının fəaliyyətinin səmərəliliyinin
artırılması, korrupsiyaya qarşı mübarizənin
normativ və institusional əsaslarının təkmilləşdirilməsi,
eləcə də korrupsiyaya qarşı mübarizə ilə
əlaqədar götürülmüş öhdəliklərin
həyata keçirilməsi məqsədilə bir sıra tədbirlər
görüldü. 2004-cü il yanvarın 13-də Avropa
Şurası ilə əməkdaşlıqda
hazırlanmış "Korrupsiyaya qarşı mübarizə
haqqında" qanun və korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə dövlət proqramı qəbul edildi. Dövlət
proqramı normativ - hüquqi aktların qəbul edilməsi,
dövlət qulluğuna qəbul və dövlət
orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın
təmin edilməsini, o cümlədən iqtisadi və sosial
sahədə, dövlət orqanları, o cümlədən
hüquqmühafizə orqanlarının fəaliyyəti sahəsində
tədbirlərin, maarifləndirmə və beynəlxalq əməkdaşlığın
həyata keçirilməsini və s. məsələləri
nəzərdə tutur. Bu məqsədlə Korrupsiyaya
qarşı mübarizə üzrə komissiya və Baş
Prokurorun yanında Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə
İdarəsi yaradıldı.
İctimai birliklərin
qeydiyyatı və müraciət prosedurlarını nizamlayan
qaydaların yenidən nəzərdən keçirilməsi və
təkmilləşdirilməsi üzrə də əsaslı
tədbirlər görülür. Avropa Şurasının
ekspertləri və yerli qeyri-hökumət təşkilatları
ilə əməkdaşlıqda hazırlanmış
"Hüquqi şəxslərin dövlət qeydiyyatı və
dövlət reyestri haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanunu 2003-cü il dekabrın 12-də qəbul
edildi.
Ümumiyyətlə,
dövlətin öz üzərinə götürdüyü
öhdəliklərin yerinə yetirilməsi istiqamətində
həyata keçirilmiş tədbirlər sırasında
2002-ci il avqustun 24-də keçirilmiş referendum nəticəsində
Konstitusiyaya dəyişikliklərin edilməsi, habelə
"Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və
azadlıqlarının həyata keçirilməsinin tənzimlənməsi
haqqında" Konstitusiya qanununun qəbul edilməsi müstəsna
əhəmiyyətə malikdir. Bu tədbirlərin həyata
keçirilməsi əsasən insan hüquqlarının daha
etibarlı təminatı mexanizminin yaradılması, Azərbaycan
Respublikasının Avropa Şurası qarşısında götürdüyü
öhdəliklərin yerinə yetirilməsi, məhkəmə
islahatları ilə bağlı dəyişikliklərin təsbit
edilməsi, hakimiyyət bölgüsü nəzəriyyəsi,
dövlətin idarə edilməsi ilə əlaqədar
mövcud qaydaların təkmilləşdirilməsi ilə
bağlıdır.
Konstitusiyada edilmiş bu dəyişikliklərdə
Azərbaycanın İnsan hüquqlarının müdafiəsi
haqqında Avropa Konvensiyasına qoşulması, referendumun və
seçkilərin keçirilməsi, hər kəsin, habelə
ümumi yurisdiksiya məhkəmələrinin, ombudsmanın
Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət etmək
hüququ və digər məsələlər öz əksini
tapdı. Bununla, Konstitusiya Məhkəməsinin səlahiyyətləri
artırıldı.
Milli insan hüquqları
standartlarının Avropa İnsan hüquqları
Konvensiyasına uyğunlaşdırılması məqsədilə
2002-ci ilin dekabrında "Azərbaycan Respublikasında
İnsan hüquq və azadlıqlarının həyata
keçirilməsinin tənzimlənməsi haqqında"
Konstitusiya qanunu qəbul edildi.
Beləliklə, ümummilli
lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında Azərbaycanda
həyata keçirilən hüquqi islahatların birinci mərhələsində
demokratik ədalət mühakiməsi prinsiplərinə əsaslanan
yeni üçpilləli məhkəmə sistemi, konstitusiya nəzarəti,
insan hüquqları üzrə müvəkkil kimi yeni təsisatlar
yaradıldı, hüquq-mühafizə fəaliyyəti təkmilləşdirildi,
qeyri-hökumət təşkilatlarının, kütləvi
informasiya vasitələrinin fəaliyyəti genişləndi,
insan hüquqlarının təmini sahəsində effektiv
müdafiə mexanizmləri formalaşdırıldı. Beynəlxalq
prinsiplərə və müasir tələblərə
uyğun mütərəqqi qanunlar və məcəllələr
qəbul edildi.
Hüquq sisteminin müasirləşməsi
mərhələsində həyata keçirilən iqtisadi
islahatlar, eyni zamanda, hüquq sisteminin daha da təkmilləşdirilməsini
şərtləndirir. Ümummilli lider Heydər Əliyevin
hüquqi siyasət kursunu davam etdirən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev hüquq
sisteminin və ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılması məqsədilə bir sıra
mühüm təşəbbüslərlə
çıxış edir.
Məhkəmə fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi üzrə Azərbaycan-Avropa
Şurası birgə işçi qrupu yaradıldı, hakimlərin
müstəqilliyi, seçilməsi, təyin edilməsi,
ixtisasının artırılması və fəaliyyətinin
qiymətləndirilməsi məsələləri üzrə
müvafiq fəaliyyət planı, bir sıra normativ hüquqi
sənədlər hazırlandı. "Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında" qanun qəbul olundu, "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" qanuna əsaslı dəyişikliklər
edildi.
Dəyişikliklərə əsasən
hakimlərin özünüidarə orqanı kimi nəzərdə
tutulan və demokratik əsaslarla formalaşdırılan Məhkəmə-Hüquq
Şurası ölkəmizdə məhkəmə sisteminin təşkilini
təmin edir, vakant hakim vəzifələrinə namizədlərin
seçilməsinin təşkili, hakimlərin fəaliyyətinin
qiymətləndirilməsi, vəzifədə irəli çəkilməsi,
intizam məsuliyyətinə cəlb edilməsi, habelə məhkəmələr
və hakimlərlə bağlı digər məsələləri
səlahiyyəti daxilində həll edir.
Hakimlərin seçki komitəsi
haqqında əsasnamə, vakant hakim vəzifələrinə
namizədlərin seçilməsi qaydaları təsdiq edildi,
ölkəmizdə ilk dəfə olaraq əsasən hakimlərdən,
habelə prokurorluq, vəkillik, müvafiq icra hakimiyyəti və
qanunvericilik orqanının nümayəndələrindən və
hüquqşünas-alimlərdən ibarət Hakimlərin
Seçki Komitəsi yaradıldı. Hakimlərin Seçki
Komitəsi vakant hakim vəzifələrini tutmaq istəyən
şəxslərin sənədlərini toplayır, onların
hakim peşəsinə yiyələnmələri
üçün şəffaf surətdə yazılı və
şifahi imtahan təşkil edir, hakim vəzifəsinə
namizədləri ilkin uzunmüddətli tədris kurslarına
cəlb edir, müsahibə yolu ilə onların peşə
yararlılığını müəyyən edir. Hakimlərin
səlahiyyət müddəti son yaş həddinə - 65
yaşınadək uzadılır. 2005-ci ildən etibarən
hakimlərin yeni prosedurlara əsasən seçilməsi
qaydası tətbiq olunur və bu sahədə beynəlxalq təşkilatlarla
sıx əməkdaşlıq edilir.
Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 19 yanvar 2006-cı il tarixli fərmanı ölkəmizin
məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi və
inkişafında mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsinin
başlıca məqsədi regionların sosial-iqtisadi
inkişafı şəraitində əhalinin hüquq
institutlarına və hüquqi yardıma tələbatının
ödənilməsi üçün regionlarda yeni apelyasiya və
iqtisad məhkəmələrinin yaradılması, vətəndaşların
narazılıqlarına səbəb olan sui-istifadəyə,
süründürməçilik, korrupsiya hallarının və
digər nöqsanların aradan qaldırılması, ədalət
mühakiməsinin səmərəliliyinin, məhkəmə
qərarlarının icra vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması və vətəndaşların
məhkəmələrə inamının
artırılması, məhkəmələrə müraciət
imkanlarının asanlaşdırılmasıdır.
Hazırda yüksək tələblərə
cavab verən yeni nəsil hüquqşünaslarından ibarət
hakim korpusunun formalaşdırılması üçün
kompleks tədbirlər görülüb. Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin sərəncamı ilə ölkəmizin
məhkəmə sisteminə daxil olan məhkəmə hakimlərinin
sayı artırılaraq 600 nəfərə
çatdırılıb.
Eyni zamanda, Ağır Cinayətlərə
Dair İşlər üzrə Azərbaycan
Respublikasının Məhkəməsi ləğv edilərək,
onun əvəzinə dörd regional ağır cinayətlər
məhkəməsi yaradılıb. Ağır Cinayətlərə
Dair İşlər üzrə Azərbaycan
Respublikasının Hərbi Məhkəməsi ləğv
edilərək, onun səlahiyyətləri hərbi məhkəmələrə
verildi. Ağdam, Qazax, Lənkəran və Sumqayıt hərbi
məhkəmələrinin ləğv edilməsi hesabına
qalan hərbi məhkəmələrin və yeni
yaradılmış Cəlilabad hərbi məhkəməsinin
say tərkibi və ərazi yurisdiksiyaları genişləndirildi.
2005-ci ilin oktyabrın 21-də
"İnzibati icraat haqqında" qanun, 2009-cu ilin iyunun 30-da
İnzibati Prosessual Məcəlləsi qəbul olunub. Qanun və
məcəllə 2011-ci il yanvarın 1-də qüvvəyə
minib.
Son illər hüquq sistemində
aparılan islahatlar, qəbul edilmiş qanunvericilik aktları ədliyyə
orqanlarının fəaliyyət istiqamətlərini
genişləndirərək, onların qarşısında
yeni vəzifələr qoyur və məsuliyyətini əhəmiyyətli
dərəcədə artırır. Ədliyyə sahəsində
dövlət idarəçilik mexanizmlərinin müasirləşdirilməsi
keyfiyyətcə yeni dəyişikliklərin həyata
keçirilməsini, ədliyyə orqanlarının fəaliyyətinin
şəffaflıq və aşkarlıq prinsipi əsasında
qurulmasını, Ədliyyə Nazirliyinin işinin və
strukturunun daha səmərəli şəkildə təşkil
edilməsini, yeni regional və yerli qurumlarının
yaradılmasını şərtləndirir. Azərbaycan
Respublikası Prezidenti bunları nəzərə alaraq ədliyyə
orqanlarının inkişafı məqsədilə 2006-cı
il avqustun 17-də fərman imzalayıb.
2006-cı ildə əhalinin
dövlət reyestrini aparmaq və dövlət reyestrini
formalaşdırılmaq məqsədilə Əhalinin
Dövlət Reyestri haqqında qanun qəbul edildi və
müvafiq olaraq Ədliyyə Nazirliyi yanında Əhalinin
Dövlət Reyestri Xidməti yaradıldı. Vətəndaşların
ədliyyə orqanlarına müraciət etmə
imkanlarının genişləndirilməsi, hüquqi və
fiziki şəxslərin dövlət qeydiyyatının,
notariat və müvafiq sahələrdə göstərilən
hüquqi xidmətlərin müasir tələblər səviyyəsində
qurulması, penitensiar müəssisələrin və məhkəmə
icraçılarının işinin, qanunyaradıcı fəaliyyətin
təkmilləşdirilməsi, məhkəmə
ekspertizalarının keyfiyyətinin artırılması,
hüquqi maarifləndirmə və yeni texnologiyalar tətbiq
edilməklə informasiya təminatının
yaxşılaşdırılması, yüksək peşəkar
mütəxəssislərin hazırlanması, işçilərin
fəaliyyətinin qiymətləndirilməsi, qəbulun şəffaf
prosedurlarla həyata keçirilməsi və digər istiqamətlər
üzrə ədliyyə orqanlarının
inkişafını təmin etmək məqsədi ilə
müvafiq tədbirlər həyata keçirildi.
Eyni zamanda, yüksək
peşəkar kadr korpusunun formalaşdırılması, ədliyyə
və prokurorluq orqanları, vəkillik fəaliyyəti
üçün ixtisaslı kadrların hazırlanması, ali
hüquq təhsili olmayan ədliyyə işçilərinin
hüquqi hazırlığının təmin edilməsi, ədliyyə
və prokurorluq orqanlarının, vəkilliyin inkişafı
üçün konseptual problemlərin tədqiq edilməsi,
hüquq elminin müxtəlif sahələri üzrə elmi
araşdırmaların aparılması məqsədilə Ədliyyə
Akademiyası yaradıldı.
Prokurorluğun strukturunun təkmilləşdirilməsi,
onun fəaliyyətində beynəlxalq təcrübənin,
elmi-texniki nailiyyətlərin tətbiqi, maddi-texniki
bazasının və əməkdaşlarının sosial
müdafiəsinin gücləndirilməsi məqsədilə
prokurorluq orqanlarının fəaliyyətinin müasirləşdirilməsinə
dair 2009-2011-ci illər üçün dövlət
proqramı qəbul edildi. Prokurorluq orqanlarına qulluğa qəbul
sahəsində də islahatlar davam etdirilir. Müsabiqə yolu
ilə qulluğa qəbul başlandıqdan sonra
prokurorluğun gənc əməkdaşlarının sayı
artaraq, 41 faizə çatıb.
Daxili İşlər
Nazirliyinin fəaliyyətində də irəliləyişlərə
nail olundu. Cinayətlərin qeydiyyatında bir sıra nöqsanlar
və çatışmazlıqlar aradan qaldırıldı,
işə qəbul prosesi müsabiqəyə əsaslanan yeni
şəffaf qaydalara uyğun aparılmağa
başlanıldı. 2004-cü ildə qəbul edilən polis
orqanlarının fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsinə
dair dövlət proqramı çərçivəsində əhalinin
təhlükəsizliyinin, dövlətin, fiziki və
hüquqi şəxslərin qanuni mənafelərinin
hüquqazidd əməllərdən qorunması məqsədilə
müasir informasiya - kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqini
nəzərdə tutan "Təhlükəsiz şəhər
" sistemi layihəsi həyata keçirildi, "Giriş-çıxış
və qeydiyyat" idarələrarası
avtomatlaşdırılmış məlumat-axtarış
sisteminin fəaliyyəti təkmilləşdirildi. Polis
orqanlarının "Elektron sənəd dövriyyəsi"
sisteminə qoşulması prosesi başa
çatdırıldı.
Milli təhlükəsizliyin
təmin edilməsi sahəsində də qanunvericilik bazası
təkmilləşdirildi. 2004-cü ildə suveren, demokratik
dövlət kimi Azərbaycanın inkişafını təmin
etmək məqsədilə milli təhlükəsizlik siyasətinin
hüquqi əsaslarını müəyyən edən, milli
maraqlarının müdafiəsi ilə bağlı kəşfiyyat
və əks-kəşfiyyət münasibətlərinin tənzimlənməsinə
yönəlmiş qanunlar qəbul olundu. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti 2007-ci ildə milli təhlükəsizlik
prioritetlərini müəyyən edən milli təhlükəsizlik
konsepsiyasını təsdiq etdi. Milli təhlükəsizlik
orqanlarının fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsinə
dair 2007-2011-ci illər üçün dövlət
proqramı qəbul edildi.
2006-cı ildə qəbul
olunmuş dövlət miqrasiya proqramında miqrasiya siyasətinin
prioritet istiqamətləri müəyyən edilir. Proqramın
icrası ilə bağlı bir sıra qanunvericilik,
institusional və təşkilati tədbirlər
görülüb. Miqrasiya sahəsində dövlət siyasətini
həyata keçirən Dövlət Miqrasiya Xidməti
yaradılıb. Miqrasiya idarəetmə mexanizminin təkmilləşdirilməsi,
Azərbaycana gələn əcnəbilərə ölkə ərazisində
qanuni əsaslarla yaşamaları və əmək fəaliyyəti
ilə məşğul olmaları üçün müvafiq
icazələrin verilməsi, onların yaşayış yeri
üzrə qeydiyyata alınması prosedurunun sadələşdirilməsi,
bu sahədə şəffaflığın təmin edilməsi
məqsədi ilə 2009-cu il iyulun 1-dən miqrasiya proseslərinin
idarəolunmasında "bir pəncərə" prinsipi tətbiq
olunur. Miqrasiya sahəsində uçot və nəzarətin
etibarlı təşkili məqsədilə vahid informasiya
sistemi formalaşdırılıb.
Biometrik eyniləşdirmə
sisteminin yaradılması üzrə 2007-2012-ci illər
üçün dövlət proqramı təsdiq olunub. Bu
proqram ənənəvi eyniləşdirmə üsulları
ilə müqayisədə daha səmərəli olan biometrik
eyniləşdirmə texnologiyalarının
yaradılmasını, beynəlxalq standartlara uyğun yeni nəsil
biometrik sənədlərin istehsalını və tətbiqini
nəzərdə tutur. Dövlət proqramının həyata
keçirilməsi milli təhlükəsizlik sisteminin təkmilləşdirilməsi,
o cümlədən terrorçuluğa, qeyri-qanuni miqrasiyaya,
insan alverinə və cinayətkarlığın
doğurduğu digər təhdidlərə qarşı
mübarizənin informasiya təminatının gücləndirilməsinə
xidmət edir.
2010-cu ildə Azərbaycan
Respublikasında yaşayan və müvəqqəti qalan əcnəbilərin
və vətəndaşlığı olmayan şəxslərin
uçotunun aparılması, miqrasiya proseslərinin idarə
olunmasında iştirak edən dövlət orqanlarının
zəruri informasiya ilə təmin edilməsi, miqrasiya ilə
bağlı sənədləşmə, yoxlama, sorğu və
təhlil işlərinin avtomatlaşdırılması və
bu sahədə göstərilən elektron xidmətlərin təkmilləşdirilməsi
məqsədi ilə Dövlət Miqrasiya Xidmətinin vahid
miqrasiya məlumat sistemi yaradılıb.
Bu il görüləcək
işlər sırasında Miqrasiya Məcəlləsinin layihəsinin
hazırlanması və qəbul edilməsi, biometrik eyniləşdirmə
sistemi ilə bağlı qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsi,
biometrik identifikasiya sisteminin tətbiqi üçün şəraitin
yaradılması, biometrik pasportların hazırlanması və
istehsalı ilə bağlı işlərin
yekunlaşdırılması, mövcud informasiya sistemlərinin
inkişaf etdirilməsi, vizalarla bağlı qanunvericilik
bazasının təkmilləşdirilməsi kimi məsələləri
qeyd etmək olar. 2011-ci il fevralın 15-də Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti vətəndaşların biometrik informasiya
texnologiyaları əsasında yeni nəsil şəxsiyyət
vəsiqəsinin istehsalı və tətbiqi ilə
bağlı sərəncam imzalayıb.
İnsan hüquqları sahəsində
də islahatlar davam etdirilir. Belə ki, normativ hüquqi aktların
insan hüquqlarına dair beynəlxalq standartlara tam
uyğunluğunun, dövlət orqanlarının, insan
hüquqlarının müdafiə mexanizmlərinin səmərəli
fəaliyyətinin təmin edilməsi, hüquqi maarifləndirmə
işinin genişləndirilməsi, dövlətlə vətəndaş
cəmiyyəti arasında qarşılıqlı əlaqələrin
inkişaf etdirilməsi kimi vəzifələr müəyyən
edilib. İnsan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində
görülən tədbirləri genişləndirilmək məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2006-cı il 28 dekabr
tarixli sərəncamı ilə Milli Fəaliyyət Planı
təsdiq edilib.
2009-cu il martın 18-də
keçirilən referendum nəticəsində Konstitusiyaya edilən
əlavə və dəyişikliklər hüquqi təminatları
daha da gücləndirib. Konstitusiyanın 12-ci maddəsinə
edilmiş əlavəyə görə dövlətin ali məqsədləri
sırasına insan və vətəndaş hüquq
azadlıqlarının təmin edilməsi ilə
yanaşı, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi daxil
edilib. Sosial dövlət quruculuğu konstitusion səviyyədə
təsbit olunub. Seçki hüququ olan vətəndaşların
qanunvericilik təşəbbüsü hüququ təsbit
olunub. Hamının qanun qarşısında bərabərlik
prinsipi bir daha təsdiqlənib. Şəxsi toxunulmazlıq
hüququnun, əqidə və söz
azadlığının səmərəli müdafiəsi ilə
bağlı əlavə müddəalar daxil edilib. Ədalət
mühakiməsi ilə bağlı bəzi normalara konstitusion
status verilib.
Dövlət və cəmiyyət
üçün əhəmiyyət kəsb edən proqram və
layihələrin həyata keçirilməsində dövlət
orqanları ilə qeyri-hökumət təşkilatlarının
əməkdaşlığını təmin etmək
üçün Azərbaycan Respublikasının Prezidenti qeyri-hökumət
təşkilatlarına dövlət dəstəyi
konsepsiyasını təsdiq edib. Konsepsiyaya əsasən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurası yaradılıb.
2010-cu ilin oktyabr ayında Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin qanunvericilik təşəbbüsü
ilə "Azərbaycan Respublikasının İnsan
hüquqları üzrə müvəkkili (ombudsman)
haqqında" Konstitusiya qanununa dəyişikliklər və əlavələr
edilməsi barədə Konstitusiya qanununun layihəsi Milli Məclisin
müzakirəsinə təqdim edilib.
Layihəyə əsasən
"İşgəncə və digər qəddar, qeyri-insani
və ya ləyaqəti alçaldan rəftar və ya cəza əleyhinə
Konvensiyanın Fakultativ Protokolunun icrasının təmin edilməsi
məqsədilə müvəkkilin milli preventiv mexanizm qismində
çıxış etməsinin Konstitusiya qanununda əks
etdirilməsi və bu məqsədlə müvəkkil
funksiyalarının gücləndirilməsi, milli preventiv
qrupun yaradılması, onun üzvlərinin müəyyən
toxunulmazlığa malik olması nəzərdə tutulur.
Azərbaycanın
sosial-iqtisadi inkişaf tempinin qorunub saxlanılmasına və
bu inkişafa mane olan amillərin aradan qaldırılmasına
yönəlmiş korrupsiyaya qarşı mübarizə tədbirlərinin
davam etdirilməsi məqsədilə 2007-ci ilin iyul ayında
"Şəffaflığın artırılması və
korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə Milli
Strategiya" qəbul edilib. Milli Strategiya dövlət idarəçiliyində
şəffaflığın artırılmasını əsas
vəzifə kimi müəyyən edir, vətəndaş cəmiyyəti
institut ilə əməkdaşlığa və tərəfdaşlığa
xüsusi önəm verir.
2009-cu il fevralın 23-də
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti "Cinayət yolu ilə
əldə edilmiş pul vəsaitlərinin və ya digər əmlakın
leqallaşdırılmasına və terrorçuluğun
maliyyələşdirilməsinə qarşı mübarizə
haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiq
edilməsi barədə fərman imzalayıb və bu fərman
əsasında Azərbaycan Respublikasının Mərkəzi
Bankı yanında Maliyyə Monitorinqi Xidməti
yaradılıb.
Korrupsiyaya qarşı
mübarizə üzrə milli strategiyanın uğurla həyata
keçirilməsi ardıcıl tədbirlərin
görülməsini şərtləndirir. Milli
strategiyanın davamı kimi 2011-ci il korrupsiyaya qarşı
mübarizə sahəsində tədbirlərin gücləndirilməsi
ilə başladı. Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyev yanvarın 14-də Nazirlər
Kabinetinin iclasında iqtisadiyyatın davamlı
inkişafını təmin etmək məqsədilə qiymətlərin
süni şəkildə qaldırılmasının
qarşısının alınması, azad rəqabətin təmin
edilməsi, inhisarçılıq meyillərinin,
lazımsız yoxlamaların, xüsusilə,
hüquq-mühafizə orqanları tərəfindən
lazımsız yoxlamaların, vergidən yayınma
hallarının aradan qaldırılması, biznes mühitinin
yaxşılaşdırılması kimi vəzifələr
qoydu.
Şəffaflığın
təmin edilməsi və korrupsiyaya qarşı mübarizənin
davamlı şəkildə aparılması Azərbaycan
Respublikasının Prezidentinin siyasi iradəsidir və ölkəmizdə
dinamik siyasi-iqtisadi inkişafın təmin edilməsi məqsədini
daşıyır.
Dövlət rəhbərinin
tapşırığına əsasən yanvarın 27-də
Prezident Administrasiyasının rəhbəri Ramiz Mehdiyevin rəhbərliyi
ilə Korrupsiyaya qarşı mübarizə
komissiyasının iclası keçirildi və qaşıya
qoyulmuş məsələlərlə bağlı
bütün dövlət orqanlarına müvafiq göstərişlər
verildi.
Görülən praktiki tədbirlərlə
yanaşı, korrupsiyaya qarşı mübarizə və
bürokratik əngəllərin, lazımsız yoxlamaların
qarşısını almaq məqsədilə bir sıra
vacib sənədlər qəbul olundu. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti 2011-ci ilin fevralında Daxili
İşlər Nazirliyinin yol patrul xidməti əməkdaşlarının
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi və yol hərəkətinin
tənzimlənməsi sahəsində bəzi tədbirlər
haqqında və "Sahibkarlıq sahəsində aparılan
yoxlamaların vahid məlumat reyestrinin forması və
aparılması qaydası haqqında Əsasnamə"nin təsdiq
edilməsi barədə fərmanlar imzaladı.
Beləliklə, hüquq
sisteminin müasirləşməsi mərhələsi bölgələrdə
hüquq infrastrukturunun genişləndirilməsi, Avropa Məhkəməsinin
presedent hüququnun öyrənilməsi və təcrübədə
tətbiqi, insan hüquqlarının müdafiəsi və
hüquqi maarifləndirmə sahəsində dövlətlə
vətəndaş cəmiyyəti arasında
qarşılıqlı əlaqələrin inkişaf etdirilməsi,
hüquqşünasların peşə səviyyəsinin
yüksəldilməsi, hüquq-mühafizə
orqanlarının maddi-texniki bazasının gücləndirilməsi
işçilərin maddi təminatlarının
yaxşılaşdırılması və sair kimi məsələlərinin
həllini müəyyən edir.
Göründüyü kimi,
hüquqi islahatlar ardıcıl bir prosesdir. Bu həm
qanunvericilik, həm də qanunvericiliyin praktiki tətbiqi sahəsində
daimi təkmilləşdirmə işlərində öz əksini
tapır. Əminliklə deyə bilərik ki, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin hüquq sisteminin müasirləşdirilməsi
konsepsiyası çərçivəsində həyata
keçirilən islahatlar ədalət mühakiməsini
keyfiyyətcə yeni səviyyəyə qaldıracaq, hüquq
sisteminin davamlı müasirləşməsini təmin edəcək.
Fuad ƏLƏSGƏROV,
Azərbaycan Respublikası
Prezidenti Administrasiyasının
Hüquq-mühafizə orqanları ilə iş
şöbəsinin müdiri
Azərbaycan.- 2011.- 29
aprel.- S. 5.