Dəbdəbə əsarəti
Ondan necə xilas olmalı
Xeyli
vaxtdır ölkə ictimaiyyətini narahat edən problemlərdən
biri, bəlkə də ən ağrılısı ciddi
müzakirə mövzusudur. Söhbət toy və yas mərasimlərində
israfçılıqdan, dəbdəbədən gedir. Məsələ,
həqiqətən, son dərəcə ciddidir. Xüsusilə
yas mərasimlərinin keçirilməsi vətəndaş
üçün ağır yükə çevrilmişdir. Mərhumun
1, 3, 7, 40, 52 və ilinin verilməsi ailə büdcəsinə
ağır zərbədir. Halbuki dəfələrlə qeyd
edildiyi kimi, dəfndən sonra təşkil edilən bu mərasimlərin
dinimizə heç bir aidiyyəti yoxdur. Doğrudur, bəzi
müsəlman ölkələrində yas mərasimləri
keçirilir. Amma bizdəki kimi dəbdəbəli şəkildə
yox! Bizdən başqa heç bir müsəlman ölkəsində
yas mərasimlərinə gəlib ölü sahibinə
başsağlığı verənləri
yedirdib-içirdib, yola salmırlar. Süfrədə
uzaqbaşı çay və xurma olur. Bizdə isə yas məclisi,
sözün həqiqi mənasında, qonaqlığı
xatırladır. Ölü sahibinin imkanı artdıqca təmtəraq
da artır.
Bu əcaib
ənənənin tarixi çox da qədim deyil. Doğrudur, dəfndən
sonra həmişə ehsan verilib, hərçənd şəriətdə
belə bir qayda yoxdur. Hazırda
qarşılaşdığımız vəziyyət isə
olduqca acınacaqlıdır. Son 10-15 ildə ölkə
iqtisadiyyatının inkişafı nəticəsində
varlılar təbəqəsi formalaşmışdır. Bu təbəqəni
təmsil edənlərin heç də hamısı
abırlı adamlar deyillər. Onların içərisində
var-dövlətini nümayiş etdirib, başqalarından fərqli
olduğunu nəzərə çarpdırmaq istəyənlər
də az deyil. Belələri özlərini hər addımda
göstərməyə çalışırlar - toyda da,
yasda da. Birisinin ölüsü düşəndə ənənəvi
yas süfrəsinə nəsə yeni bir ərzaq məhsulu əlavə
edir. Ondan geri qalmaq istəməyən başqa biri isə daha
"irəli gedərək" yas məclisi
iştirakçılarını yeni "əlavə"si
ilə heyrətləndirmək fikrinə düşür. Beləcə,
yas süfrəsi "zənginləşib"
qonaqlığa çevrilir. Beləcə, cəmiyyət dəbdəbəyə,
təmtərağa "əsir düşür". Nə qədər
qəribə olsa da, bu "əsirlik" başqaları
üçün nümunəyə çevrilir. Özü də
pis nümunəyə.
Maddi
imkanından asılı olmayaraq, heç kim başqasından
geri qalmağı özünə
sığışdırmır; hamı camaatın
qınağından ehtiyat edir. Qiymətlər məlumdur. Bahalıqdan
çox yazılıb, çox deyilib. Yas mərasiminin xərci
orta statistik azərbaycanlıya baha başa gəlir. Heç
bir zərurət olmadan ailə büdcəsinə xeyli ziyan dəyir.
Borca düşənlər uzun müddət özlərinə
gələ bilmirlər. Varlılara gəldikdə isə, dəbdəbə
əsiri olan bu şəxslər də itirirlər. Xəmiri
haramdan yoğrulmuş belələri (zəhmətlə pul
qazananın heç biri var-dövlətini əbəs yerə
sərf etməz!) yas məclisinə də haram qatmaqla pis ənənənin
davamçısı kimi çıxış edirlər. Bu
minvalla bütövlükdə cəmiyyət itirə-itirə
gedir. Nəticədə cəmiyyətdə həyat səviyyəsi
aşağı düşür; axı ölüm xəbəri
hər kəsin qapısını döyür! Amma qazananlar, dərddən
pul çıxaranlar da var - çadır xidməti göstərənlər,
yas zalları açanlar, qab-qacaq kirayə verənlər, yas
məclislərini çeşidli ərzaqla təchiz edənlər...
Axı nə
vaxta kimi? Doğrudanmı, cəmiyyətimizdə ehtiyacı
olanlar yoxdur? Yas məclisinə 35-40 min manat xərcləməyi
özlərinə rəva bilənlər heç olmazsa 20
ildir yataqxanalarda ağır vəziyyətdə yaşayan on
minlərlə köçkün həmvətənlərimizi
görmürlər? Bütün işləri dövlətmi
görməlidir? Yoxsa iqtisadiyyatımızın sərmayəyə
ehtiyacı yoxdur? Yadımdadır, ötən əsrin
90-cı illərində Hindistandan yenicə qayıtmış
rusiyalı deputatlardan biri səfər təəssüratlarını
televiziya tamaşaçıları ilə bölüşərək
deyirdi: "Bu ölkədə bir milyard adam yaşayır.
Onların 100 milyonu çox varlıdır. Amma onlar öz
pullarını bahalı maşınlar, dəbdəbəli
saraylar almağa sərf etmirlər, vəsaitlərini
iqtisadiyyata qoyurlar ki, kasıb həmvətənlərinin vəziyyəti
yaxşılaşsın". Vətənpərvərlik,
milli təəssübkeşlik başqa bir şey deyil, elə
budur!
Biz isə
kənara yox, bir-birimizə baxırıq. Geri qalmaq istəmirik.
Bəlkə, başqalarına da baxaq? Məsələn,
qardaş Türkiyəyə. Az qala hər evdə peyk
televiziyası var. Baxın, Türkiyədə yas mərasimləri
necə keçirilir, bizdə necə. Toylar da onun kimi. Hər
şey sadədir. Qəbiristanlıqlarda heç bir qəbirüstü
abidəyə rast gəlməzsən. Qəbirlər bir-birindən
fərqlənmir. Bizdə isə, Məmməd Araz demişkən,
"gorda da arxalı yaşayır hələ". Anadolu
türklərindən çoxmu müsəlmanıq? Yoxsa, Türkiyədə
pullu adam yoxdur?
Nə
ölüyə, nə də diriyə heç bir xeyri olmayan
dəbdəbəli yas mərasimlərinin keçirilməsinə
son qoymağın vaxtı çoxdan gəlib
çatmışdır. İndi günahkar axtarıb
tapmağın da faydası yoxdur. Onsuz da itirdiyimizi
itirmişik. Belə getsə, elə hey itirəcəyik.
Artıq dayanmaq lazımdır. Dinimizə, mentalitetimizə
uyğun gəlməyən bu təzahürü aradan
qaldırmaq, sözün həqiqi mənasında, həyati zərurətdir.
Bu məqsədlə müxtəlif fikirlər irəli
sürülür. Bəzilərinin fikrincə, müvafiq
dövlət hakimiyyəti orqanları məsələyə
müdaxilə edib toy və yas mərasimlərinin
keçirilməsi qaydalarını müəyyənləşdirsə,
yaxşı olardı. Lakin dövlət dindən ayrı
olduğundan və nəticə etibarilə dini xidmətlər
göstərmədiyindən bu fikrin reallaşacağı
ağlabatan görünmür.
Şübhəsiz,
maarifləndirmə işinin aparılması zəruridir və
artıq proses başlamışdır. Bu sahədə din
xadimlərinin, ziyalıların, ağsaqqalların üzərinə
böyük vəzifə düşür. Onların
iştirakı ilə yığıncaqlar keçirib vətəndaşları
məsələnin mahiyyəti ilə tanış etmək
lazımdır. Kütləvi informasiya vasitələri, ilk
növbədə televiziya kanalları da bu işdə əhəmiyyətli
rol oynaya bilər.
Eyni zamanda konkret addımlar atmağa ehtiyac var. Doğrudur, ayrı-ayrı imkanlı şəxslər müsbət
nümunə göstərirlər.
Ancaq bu azdır: problem artıq bütün cəmiyyətə
sirayət etmişdir.
Açıq danışaq.
Biz bu cəmiyyətdə
yaşayırıq, dəbdəbə
aşiqlərini də
yaxşı tanıyırıq.
Qudurğanlıq həddini
çoxdan aşmış
bu adamları öyüd-nəsihətlə düz
yola gətirmək müşkül məsələdir.
Necə deyərlər,
Quran oxumaqla donuz darıdan çıxmaz. Heç kimə sirr deyil ki,
bəzi bölgələrimizdə
yas mərasimlərinin
sadələşdirilməsi inzibati tədbirlər nəticəsində mümkün
olmuşdur. Özü
də bir nəfər kimi hamı bu tədbirləri
razılıqla qarşılayır!
Kim nə deyir-desin, maarifləndirmə işi
kifayət etməyəcək!
İnzibati tədbirlərə
əl atmadan dəbdəbə əsarətindən
qurtula bilməyəcəyik!
Sadəcə olaraq, problemin həllini istəmək lazımdır.
Bir fars məsəlində deyildiyi
kimi, istəmək bacarmaqdır!
A.MEHDİYEV
Azərbaycan.- 2011.- 5 avqust.- S. 6.