Cəmiyyətin
azadlığı fikrin və sözün azadlığı qədərdir
"Fikir azadlığı olduqda kritikanın faydası olacaqdır ki, nəhayət, get-gedə müxtəlif fikir və rəylərin toqquşmasından haqq yerini tutacaq və mədəniyyət aləmində tərəqqiyat zühur edəcəkdir".
M.F.Axundov.
"Con Stuart Mill
azadlıq haqqında" əsərindən
1998-ci ilin 6 avqustu Azərbaycan mətbuatının, eləcə də ictimai fikrinin tarixində yeni bir səhifə açdı. Ümummilli lider Heydər Əliyevin həmin gün imzaladığı "Azərbaycan Respublikasında söz, fikir və mətbuat azadlığının təmin edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında" fərmanla 1966-cı il 27 oktyabr tarixdə yaradılan və Azərbaycanın bütün informasiya vasitələri üzərində senzura fəaliyyətini həyata keçirən Nazirlər Kabineti yanında Mətbuatda və Digər Kütləvi İnformasiya Vasitələrində Dövlət Sirlərini Mühafizə edən Baş İdarə ("Qlavlit") ləğv olundu. Fərmanla həmçinin Azərbaycan Respublikası Prezidentinin hərbi senzura yaradılması haqqında 16 aprel 1992-ci il tarixli fərmanı və bütün informasiya yayımı üzərində nəzarət tətbiq edilməsi ilə bağlı 15 aprel 1993-cü il tarixli sərəncamı qüvvədən düşmüş hesab edildi.
Bu qətiyyətli addım 1875-ci ildə işıq üzü görən, nəşrini böyük mütəfəkkir M.F.Axundovun da sevinclə alqışladığı, xeyir-dua verdiyi "Əkinçi" qəzeti ilə əsası qoyulan Azərbaycan milli mətbuatının ilk dəfə senzuradan azad olması demək idi. Bu, eyni zamanda, milli mətbuatın sürətli inkişafına təkan verməklə yanaşı, cəmiyyətin, dövlətin həyatında mətbuatın artan rolunu bir daha təsdiqləmiş oldu.
Bu tarixi sərəncamdan əvvəl isə ictimai fikrin bu qeyri-adi sahəsi ilə əlaqədar mühüm addımlar atılmışdı. Belə ki, həmin dövrdə Azərbaycan Prezidentinin qanunvericilik təşəbbüsü əsasında bir necə qanun qəbul olunmuşdur. Bunların arasında 10 iyun 1997-ci il tarixli "Vətəndaşların müraciətlərinə baxılması qaydası haqqında", 3 aprel 1998-ci il tarixli "İnformasiya, informasiyalaşdırma və informasiyanın mühafizəsi haqqında", 19 iyun 1998-ci il tarixli "Məlumat azadlığı haqqında" qanunların qəbulu mühüm siyasi əhəmiyyətə malik olmaqla bərabər, cəmiyyətin demokratikləşməsi yolunda atılan mühüm addımlar sayılmalıdır.
Bunların ardınca qəbul edilən bir sıra qanun və qərar
isə prosesin uzunmüddətli
olacağından, ən başlıcası, azad
fikrin və mətbuatın
inkişafına hər cür şərait
yaradılacağından xəbər verirdi.
Bu mənada,
2000-ci il 6 mart tarixli fərman mətbuat tarixində daima yaşayacaqdır. Həmin fərmanla "2000-2001-ci illərdə
kütləvi informasiya
vasitələrinin maddi-texniki
şəraitinin yaxşılaşdırılması
üçün tədbirlər
proqramı" təsdiq
olundu.
Ulu öndərin 2001-ci il 20 iyun tarixli "Kütləvi informasiya vasitələrinə
dövlət qayğısının
artırılması haqqında"
fərmanı isə mətbuata dövlət qayğısının bariz
nümunəsi idi. 12
mart 2002-ci il tarixli "Ətraf mühitə dair informasiya almaq haqqında" qanunun qəbulu da mətbuatın, kütləvi
informasiya vasitələrinin
inkişafı baxımından
mühüm addımlardan
biri idi.
Ümumiyyətlə, mətbuatla bağlı problemlər bütün dövrlərdə olub. Ancaq müstəqilliyin
ilk illərində respublikada
yaranmış ağır
ictimai-siyasi vəziyyət,
Qarabağ cəbhəsindəki
uğursuzluqlar, siyasi çəkişmələr mətbuata
da təsirsiz ötüşmədi. Müstəqil
mətbuata təzyiqlər
güclənir, az qala bütün
uğursuzluqlarda mətbuat
günahlandırılır, jurnalistlər təqsirkar bilinirdilər. 1992-ci il aprelin 12-də hərbi senzuranın gücləndirilməsi buna
yaxşı bir sübutdur. Sonrakı hadisələr mətbuata
basqıları, təzyiqləri
daha da gücləndirdi.
Azad fikirli qələm
sahiblərinin hansı
fiziki təzyiqlərə
məruz qaldığını
hamı yaxşı xatırlayır.
Bütün bunlar 1993-cü ilin iyununa qədər davam etdi. Ümummilli liderin
xalqın tələbi
ilə hakimiyyətə
yenidən qayıdışından
sonra hər sahədə olduğu kimi, mətbuata, kütləvi informasiya vasitələrinə münasibət
də kökündən
dəyişdi.
1995-ci ildə ümumxalq
səsverməsi ilə
qəbul olunan Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında ölkə
vətəndaşlarının təhlükəsiz yaşamaq,
söz, fikir, vicdan azadlığı təsbit edildi. Bu, mətbuatın və jurnalistlərin fəaliyyətinə
geniş imkanlar açdı.
Azərbaycan Respublikasının bir sıra beynəlxalq sazişlərə və müqavilələrə qoşulması
bu prosesləri daha da sürətləndirdi. Mətbuat və
İnformasiya Nazirliyinin
ləğvi isə kütləvi informasiya vasitələrinin təsis
olunmasında yaranan bəzi süni maneələri aradan qaldırmış oldu.
Üstəlik KİV-lərin dövlət
nəzarətindən çıxarılması
prosesi başa çatdırıldı.
Azərbaycanda iqtisadi proseslərlə siyasi islahatların bir-birini tamamlaması zərurətini daim önə çəkən
Prezident İlham Əliyev də son illər söz və mətbuat, fikir azadlığının
bərqərar olması
üçün bütün
zəruri addımları
atır. Milli mətbuatın 135 illiyinin qeyd olunması, mətbuata birdəfəlik yardımların
göstərilməsi, Mətbuat
Şurasının yeni
binasının istifadəyə
verilməsi bu qəbildəndir.
Dövr, zaman sürətlə dəyişir. Bu isə
yeni dövrdə mətbuatdan, söz adamından yeniliklər tələb edir. Bu, xalqa, Vətənə
təmənnasız xidmət,
vətənpərvərlik duyğularının mətbuatda,
həyatımızın bütün
sahələrində bərqərar
olması tələbidir.
Bütün bunları nəzərdə
tutaraq ulu öndər mətbuatın
cəmiyyətin, dövlətin
həyatındakı özünəməxsus
rolundan danışarkən
demişdir: "Jurnalistika
böyük zəhmət,
xüsusi səy,
professional yanaşma, hadisələri
operativ qiymətləndirmək
və prosesləri düzgün analiz bacarığı tələb
edən sənətdir".
Axı cəmiyyətin və dövlətin azadlığı
onu yaradan vətəndaşların fikir
və söz, vicdan azadlığı qədərdir.
Bəxtiyar QARACA
Azərbaycan.- 2011.-6 avqust.- S. 3.