Düşünülmüş,
sürətli və davamlı inkişaf
Son 19 ildə Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli ilə bağlı məşğul olan əsas beynəlxalq təşkilat isə Avropada Təhlükəsizlik və Əməkdaşlıq Təşkilatı (ATƏT) olmuşdur. Azərbaycanın Avropanın mühüm təşkilatlarından olan ATƏM-ə (1 yanvar 1995-ci ildən ATƏT adlanır) üzvlüyü 1992-ci ilin 30 yanvarında reallaşmışdır. 1992-ci il fevralın 27-28-də ATƏM-in Yüksək Vəzifəli Şəxslər Komitəsinin iclasında ilk dəfə olaraq Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı müzakirələr aparılmış, nəticədə sənəd qəbul olunmuşdur. Dağlıq Qarabağın Azərbaycan Respublikasına mənsubluğunu təsdiq edən sənəddə, sərhədlərin dəyişdirilməməsi şərti ilə, münaqişənin sülh yolu ilə həllinə çağırış da əksini tapmışdır.
1992-ci ilin mart ayının 24-də ATƏM-in Xarici İşlər Nazirləri Şurasının (XİNŞ) birinci əlavə görüşündə Dağlıq Qarabağda vəziyyət müzakirə olunmuş və görüşdə ATƏM-in Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin sülh yolu ilə həll edilməsinə dair Minsk Konfransının çağırılması haqqında qərar qəbul edilmişdir.
1992-ci ilin 1 iyununda Romada Minsk qrupunun vasitəçiliyi ilə danışıqlar prosesinin ilkin mərhələsinə start verilmişdir. Lakin bundan sonrakı dövrdə də ATƏT çərçivəsində görülən tədbirlər heç bir müsbət nəticə vermədi. Bununla belə, Azərbaycan tərəfinin apardığı məqsədyönlü işlər sayəsində sözügedən təşkilat səviyyəsində Ermənistan işğalçı dövlət kimi qəbul olunmağa başlanmışdı. Bunun nəticəsi idi ki, 1993-cü ilin noyabrında ATƏM-ə üzv dövlətlərin Vyanada keçirilən görüşündə Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə əlaqədar qəbul edilən bəyanatda Ermənistanın Azərbaycan ərazilərini işğal etməsi faktının beynəlxalq hüququn prinsiplərinə zidd addım olduğu vurğulanır, işğalçı qüvvələrin Horadizdən və Zəngilan rayonundan çıxarılmasının zəruriliyi qeyd olunurdu. Bəyanatda ATƏM-in Minsk Konfransının çağırılması və buna qədər işğal edilmiş ərazilərdən hərbi qüvvələrin çıxarılması, atəşin dayandırılması məsələləri də öz əksini tapmışdı.
1994-cü ildə ATƏM-in Budapeşt Zirvə Toplantısının nəticəsinə əsasən, ATƏM 1 yanvar 1995-ci ildən yeni Avropanın sivilizasiyalı birgəyaşayış qaydalarını müəyyən edən, sülhün, demokratiyanın və insan hüquqlarının qorunmasını təmin edən, üzv ölkələrinin təhlükəsizliyini və qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq prinsiplərini həyata keçirən, özünüidarə mexanizmləri olan Ümumavropa təşkilatına - ATƏT-ə çevrilmişdir. Budapeşt sammitində ilk dəfə olaraq ATƏT çərçivəsində Avropa təhlükəsizlik tədbirlərində iştirak edə biləcək sülhməramlı qüvvələrin yaradılması və münaqişəli ərazilərə göndərilməsi qərara alınmışdır. İştirakçı dövlətlər ATƏT rəhbərliyi altında olan ilk sülhməramlı çoxmillətli hərbi hissənin Dağlıq Qarabağ bölgəsinə göndərilməsi haqqında razılıq əldə etmişlər. Bundan başqa, Budapeştdə Minsk prosesi çərçivəsində həmsədrlik institutu təsis olunmuş, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə dair Budapeşt sammitinin işinin konkret yekunu olaraq "Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə əlaqədar ATƏT-in fəaliyyətinin intensivləşdirilməsi" adlı qətnamə qəbul edilmişdir.
Budapeşt sammitinin nəticələrinə əsasən, 20 dekabr 1994-cü ildə Vyanada Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi üzrə ATƏT-in üzv ölkələrinin təyin etdiyi hərbi nümayəndələrdən ibarət olan Yüksək Səviyyəli Planlaşdırma Qrupu (YSPQ) təsis olunmuşdur. Sonrakı dövrlərdə də Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin beynəlxalq ictimaiyyətin daim diqqət mərkəzində qalmasında da ATƏT mühüm rol oynamışdır. Azərbaycanın ATƏT çərçivəsində Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı qazandığı növbəti uğur isə özünü 1996-cı ildə keçirilən Lissabon sammitində, ümummili lider Heydər Əliyevin qətiyyətli mövqeyi sayəsində göstərdi. Həmin vaxt ATƏT-in fəaliyyətdə olan sədri adından verilən bəyanatda Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizamlanmasının tərkib hissəsi kimi formalaşdırılan üç prinsipin tövsiyə edildiyi bir daha vurğulanırdı. Bəyanatda qeyd olunurdu ki, bu prinsipləri Minsk qrupunun bütün üzv dövlətləri dəstəkləyir:
- Ermənistan Respublikasının və Azərbaycan Respublikasının ərazi bütövlüyü;
- Azərbaycanın tərkibində Dağlıq Qarabağa ən yüksək səviyyəli özünüidarə verən, öz müqəddəratını təyin etməyə əsaslanmış sazişdə müəyyən edilmiş Dağlıq Qarabağın hüquqi statusu;
- bütün tərəflərin nizamlama müddəalarına riayət olunmasının təmin edilməsinə dair qarşılıqlı öhdəliklər də daxil olmaqla, Dağlıq Qarabağ və onun bütün əhalisinin təhlükəsizliyinin təmini.
Ulu öndər Heydər Əliyev sammitdəki çıxışı zamanı Azərbaycanın mövqeyini qəti şəkildə ortaya qoymuşdur: "Münaqişənin nizama salınmasına dair təklif etdiyimiz kompromis üsul aşağıdakı tərkib hissələrdən ibarətdir: Azərbaycan Respublikasının ərazi bütövlüyü, Azərbaycan Respublikasının tərkibində Dağlıq Qarabağın yüksək muxtariyyat statusu, Dağlıq Qarabağın bütün əhalisi üçün təhlükəsizlik təminatı. Bu üsul beynəlxalq vasitəçilər tərəfindən dəstəklənir, ATƏT-in indiki sədrinin 1996-cı ilin fevral ayında münaqişə regionunda olarkən təklif etdiyi prinsiplərə bir çox cəhətdən uyğun gəlir. Lakin çox təəssüf ki, Ermənistan Respublikası BMT Nizamnaməsinə, ATƏT-in prinsiplərinə, beynəlxalq hüquqa əsaslanan hər hansı bir qərarın qəbul edilməsindən boyun qaçırmaqda davam edir".
1997-ci ilin iyununda həmsədrlər münaqişənin həllinə dair ilk konsepsiyalarını - "Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinə dair hərtərəfli saziş" adlanan sənəd layihəsini hazırladılar və onu tərəflərə təqdim etdilər. Həmin vaxt ATƏT-in Minsk qrupunun irəli sürdüyü bu təkliflər daha çox "Paket həll variantı" kimi məşhurlaşmışdı. Təklif bir paketdə ehtiva olunan iki anlaşmadan ibarət idi. Birinci anlaşma silahlı münaqişənin dayandırılmasını, ikinci isə Dağlıq Qarabağın statusunun müəyyən edilməsini nəzərdə tuturdu.
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllini nəzərdə tutan "Paket həll variantı"nın şərtlərinə görə, silahlı qüvvələri iki mərhələdə çıxarmaq tövsiyə olunurdu. Birinci mərhələdə Dağlıq Qarabağdan şərqə və cənuba doğru indiki təmas xətti boyunca olan qüvvələr razılaşdırılmış xətlərə tərəf bir neçə kilometr geri çəkilir. Bu zaman ATƏT-in çoxmilli qüvvələrinin ön dəstəsinin hərbi nöqteyi-nəzərdən əsaslandırılmış bufer zonasında ilkin qaydada yerləşdirilməsi təmin olunmalı, həmçinin tərəfləri bu xətt boyunca ayırmağa və qüvvələrin çıxarılmasının ikinci mərhələsində təhlükəsizliyin təmin edilməsinə imkan yaratmaq məqsədilə yüksək səviyyədə planlaşdırma qrupunun tövsiyələri lazımınca nəzərə alınmalı idi.
İkinci mərhələdə erməni qüvvələri Ermənistan Respublikasının sərhədləri daxilinə aparılır, "Dağlıq Qarabağ qüvvələri" Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin 1988-ci ildəki hüdudları daxilinə qaytarılır, Azərbaycan qüvvələri yüksək səviyyədə planlaşdırma qrupunun tövsiyələri əsasında razılaşdırılmış xətlərə çəkilir.
Status adlanan ikinci sazişdə isə Azərbaycanın və Ermənistanın ərazi bütövlüyünün, sərhədlərinin toxunulmazlığının tanınması əsas prinsip kimi göstərilirdi. Bu sənədə görə, Dağlıq Qarabağ Azərbaycanın tərkibində dövlət və ərazi qurumudur və onun öz müqəddəratını təyin etməsi Azərbaycan Respublikası ilə Dağlıq Qarabağın hakimiyyət orqanları arasında sazişdə rəsmiləşdiriləndən, Minsk Konfransı tərəfindən bəyəniləndən, Azərbaycanın və Dağlıq Qarabağın konstitusiyalarında inkorporasiya olunandan sonra mümkündür. Belə bir razılaşmanın olduğu halda isə, Dağlıq Qarabağ və Naxçıvan Ermənistan və Azərbaycanla sərbəst, maneəsiz nəqliyyat və rabitə əlaqəsi saxlamaq hüququna malik ola bilərdilər. Bundan başqa, Dağlıq Qarabağın inzibati sərhədləri keçmiş Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin sərhədləri üzrə müəyyən edilməli idi.
Bir sıra çatışmazlıqlarına baxmayaraq, Azərbaycan tərəfi təklifi qəbul etdiyini bildirdi. Lakin Ermənistan tərəfi "Paket həll variantı"nda göstərilən müddəaları qəbul etmədiyini bildirərək problemin sülh yolu ilə çözümündə maraqlı olmadığını göstərdi. Məhz bunu əsas götürən Azərbaycan Ermənistanın işğalçı siyasətindən əl çəkmək niyyətində olmadığını beynəlxalq ictimaiyyətə çatdırmaq istiqamətində fəal təbliğata başladı.
Azərbaycanın haqlı mövqeyi və diplomatik fəaliyyətini gücləndirməsi nəticəsində 1997-ci ildə ATƏT-in Minsk qrupu "Dağlıq Qarabağ silahlı münaqişəsinin dayandırılması haqqında" adlı yeni saziş layihəsini tərəflərə təqdim etdi. Yeni təkliflər münaqişənin mərhələli şəkildə həllini nəzərdə tutduğundan daha çox "Mərhələli həll variantı" kimi tanınırdı.
"Paket həll variantı" ilə müqayisədə "Mərhələli həll variantı" Azərbaycan üçün daha əlverişli idi. Elə bu səbəbdən rəsmi Bakı "Mərhələli həll variantı"nı danışıqlara başlamaq üçün əsas kimi qəbul etdiyini və bu kontekstdə danışıqlara başlamağın mümkün olduğunu bildirdi. Sözügedən təkliflərdə də münaqişənin iki mərhələdə həlli nəzərdə tutulurdu. Birinci mərhələdə münaqişənin dayandırılması və onun nəticələrinin aradan qaldırılması haqqında müddəalar öz əksini tapmışdısa, ikinci mərhələdə ATƏT-in Minsk Konfransına qədər Azərbaycanın tərkibində Dağlıq Qarabağın statusunun müəyyənləşdirilməsi nəzərdə tutulurdu.
"Mərhələli həll variantı"nın digər üstünlüyü ondan ibarət idi ki, burada Azərbaycanın Dağlıq Qarabağdan başqa, işğal olunmuş digər 7 rayonundan 6-sının azad edilməsi göstərilmişdi. Bu rayonlar Kəlbəcər, Ağdam, Füzuli, Cəbrayıl, Qubadlı və Zəngilan idi. Laçın rayonunun taleyi sonrakı mərhələdə həll edilməli idi. Digər tərəfdən, saziş layihəsinin bir üstünlüyü də müvafiq müddəalara əməl etməyən tərəfə qarşı sanksiya tətbiqinin mümkünlüyünün göstərilməsində idi.
Həmin dövrdə Ermənistan prezidenti olan
Levon Ter-Petrosyan "Mərhələli həll
variantı" ilə münaqişənin həllinə
razılıq versə də, Robert Koçaryanın, Serj
Sarkisyanın rəhbərlik etdiyi separatçı qüvvələr,
xaricdəki erməni diasporu və bir sıra xarici qüvvələr
buna imkan vermədilər. Az sonra isə Levon Ter-Petrosyan hakimiyyətdən istefa
verməyə məcbur edildi. Lakin həmin dövrdə onun
işlətdiyi "Belə getsə, bir neçə ildən
sonra Dağlıq Qarabağla birlikdə Ermənistanı da
itirə bilərik", - ifadəsi artıq reallığa
çevrilməkdədir.
1997-ci il
dekabrın 2-də isə həmsədrlər "Mərhələli
həll variantı" layihəsinin Dağlıq
Qarabağdakı separatçı rejimin tərəf kimi
danışıqlarda iştirakını nəzərdə
tutan yeni variantını təqdim etsələr də, bu, Azərbaycan
tərəfindən qəbuledilməz olduğundan ümummilli
lider Heydər Əliyevin kəskin etirazı ilə
qarşılandı.
Bunun
ardınca 1998-ci ilin noyabrında həmsədrlərin irəli
sürdüyü "Ümumi dövlət" həll modeli
də Azərbaycan üçün qətiyyən qəbuledilməz
oldu. İşğal olunmuş ərazilərdə
yaradılan separatçı rejimə müstəqil dövlət
səlahiyyətlərinin verilməsini nəzərdə tutan
belə bir təklif Azərbaycan tərəfindən qəbul
edilə bilməzdi. Elə buna görə də Prezident Heydər
Əliyev buna qəti etirazını bildirdi və layihə qəbul
olunmadı.
1999-cu
ilin aprelindən etibarən ABŞ-ın təşəbbüsü
ilə prezidentlərin birbaşa dialoqu keçirilməyə
başlandı, ATƏT-in Minsk qrupu bu formatı bəyəndiyini
və dövlət başçılarının dialoqunun
davam etdirilməsinin zəruriliyini dəfələrlə bəyan
etdi. 2001-ci ilin fevralında Prezident Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə ATƏT-in Minsk qrupunun münaqişənin həlli ilə
bağlı təklif etdiyi üç saziş layihəsi Azərbaycanın
rəsmi mətbuatında çap olundu.
Sonrakı
danışıqlar prosesində isə Azərbaycanın
mövqeləri bir qədər də gücləndi. Bunun nəticəsi
kimi 2004-cü ilin aprelində keçirilən Azərbaycan və
Ermənistan xarici işlər nazirlərinin
görüşü sonradan çoxraundlu danışıqlar
mərhələsinə çevrilməklə "Praqa
prosesi" adlanmağa başladı. Sonradan bu prosesə digər
elementlər də əlavə olundu.
"Praqa
prosesi"nin ilk mərhələsi 2006-cı ilin fevralında
Paris yaxınlığındakı Rambuye qəsrində
keçirilən və geniş beynəlxalq rezonansa rəğmən,
yenə də Ermənistanın qeyri-konstruktiv mövqeyi
üzündən nəticəsiz qalan danışıqlarla
yekunlaşdı. 2007-ci ilin noyabrında həmsədrlər
"Praqa prosesi"nin ilkin nəticəsi kimi Madriddə Azərbaycan
və Ermənistan XİN başçıları ilə
görüşdə tərəflərə nizamlamanın
baza prinsiplərinə dair layihə təqdim etdilər.
Ümumiyyətlə isə, 2004-cü ildən bəri
danışıqlar məhz "Praqa prosesi" əsasında
gedir və bu proses Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün bərpasını nəzərdə
tutur.
ATƏT-lə
yanaşı, digər nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlar
da münaqişənin həlli istiqamətində fəaliyyət
göstərmiş, bu məsələyə diqqət
yetirmişlər. Belə təşkilatlardan biri olan Avropa
İttifaqı hələ 1993-cü ilin aprelində Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə
bağlı bəyanatla çıxış etmişdir. Həmin
ilin sentyabr ayında Ermənistanın işğalçı
qüvvələrinin cəbhə bölgəsində yeni əməliyyatlar
keçirməsi qurumun daha bir bəyanatla
çıxış etməsinə səbəb oldu. Bu sənəddə
ermənilərin Azərbaycana qarşı hərbi
hücumları pislənilir, qaçqınların
sayının həddən artıq çoxalmasından
narahatlıq ifadə olunurdu. Təşkilat BMT qətnamələrinə
hörmət göstərilməsini hər iki tərəfdən
tələb edir, Kəlbəcər, Ağdam, Füzuli, Cəbrayıl
rayonlarından qoşunların
çıxarılmasının zəruriliyini qeyd edirdi. Bundan
başqa, bəyanatda Ermənistandan Azərbaycan ərazilərinə
hücum edən yerli erməni qüvvələrinə
yardım göstərməmək də tələb olunurdu.
1993-cü
ilin noyabrında Avropa İttifaqı Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinə dair növbəti bəyanatını
qəbul etdi. ATƏM-in prinsiplərinə uyğun olaraq Azərbaycan
Respublikasının ərazi bütövlüyünə və
suverenliyinə xüsusi diqqət yetirilirdi. 2004-cü ildə
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Belçikaya
işgüzar səfəri zamanı Avropa Komissiyasının
sədri Roman Prodı ilə görüşündə təşkilatın
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həllinə təkan verməsinin
mümkünlüyü ilə bağlı müzakirələr
aparması Avropa İttifaqının münaqişəyə
diqqətinin daha da artmasına səbəb oldu. Təşkilat
bəyan etdi ki, Ermənistanla Azərbaycan arasında beynəlxalq
hüququn bütün prinsiplərini nəzərə alan
sülh əldə edilməsində maraqlıdır və
bunun üçün konkret addımlar atmağa
hazırdır.
Sonrakı
dövrdə Azərbaycanla daha sıx işbirliyinə gedən
Avropa İttifaqı Dağlıq Qarabağ münaqişəsi
və regionda olan digər münaqişələrin onun da təhlükəsizliyinə
hədə yaratdığını, belə problemlərin
dövlətlərin ərazi bütövlüyü çərçivəsində
həllinin vacibliyini dəfələrlə bəyan etdi.
Beynəlxalq
birliyə sürətli inteqrasiya edən Azərbaycanın təmsil
olunduğu təşkilatlar sırasında Avropa
Şurasının adı xüsusi qeyd olunmalıdır.
1992-ci il yanvarın 24-də Azərbaycan Respublikasının
parlamenti "xüsusi dəvət edilmiş qonaq" statusu
almaq üçün Avropa Şurasına müraciət
etmişdir. Avropa Şurası hələ Azərbaycanın bu
quruma üzv olmasından əvvəl Dağlıq Qarabağ
münaqişəsini diqqət mərkəzində
saxlamışdır. Belə ki, 1992-ci ilin fevralında Avropa
Şurası Parlament Assambleyasının (AŞ PA) quruma
üzv olmayan Avropa ölkələri ilə Əlaqələr
Komitəsi Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinə dair ilk bəyanatı qəbul
etmişdir. Sənəddə Dağlıq Qarabağda vəziyyətin
pisləşməsindən narahatlıq ifadə edilir və tərəflərə
atəşi dayandırmaq, münaqişəni sülh yolu ilə
aradan qaldırmaq tövsiyə olunurdu. Ancaq həmin sənəd
münaqişə ilə bağlı vəziyyətə tam
obyektiv qiymət vermirdi.
Bundan
sonra Avropa Şurası Nazirlər Komitəsində
münaqişə ilə bağlı qəbul edilən bir
sıra bəyanatlarda da Azərbaycanın mənafeləri
baxımından müəyyən
çatışmazlıqlar özünü göstərmişdir.
Bir qədər sonra, 1994-cü ilin noyabrında AŞ PA Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə dair ilk qətnaməsini
qəbul etdi. Burada münaqişə nəticəsində 20
mindən çox insanın həlak olması və bir milyon
insanın qaçqın düşməsi faktı öz əksini
tapmışdır.
11 sentyabr
1996-cı ildə Avropa Şurası Nazirlər Komitəsinin
573-cü iclasında Azərbaycanın Avropa Şurasına
daxil olması, Azərbaycanda demokratiyaya keçid prosesinin
sürətləndirilməsi məqsədilə Azərbaycan
hakimiyyət dairələri ilə danışıqların
intensivləşdirilməsini, əməkdaşlıq
proqramları formasında yardım edilməsini nəzərdə
tutan 32 saylı qətnamə qəbul edilmişdir.
1997-ci
ilin aprelində Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə
dair daha bir qətnamə qəbul edilmişdir. "Zaqafqaziyada
münaqişələrə dair" adlanan qətnamə Abxaziya
və Dağlıq Qarabağdakı münaqişələrin
həllinə təşkilatın kömək göstərməsinin
zəruriliyini vurğulayırdı. Sənəddə
münaqişələrin həllinin sərhədlərin
toxunulmazlığı, region xalqları üçün
çoxmillətli sülhməramlı qüvvələr tərəfindən
dəstəklənən təminatlı təhlükəsizlik,
Abxaziyaya və Dağlıq Qarabağa muxtariyyət statusunun
verilməsi, qaçqın və məcburi
köçkünlərin geri qaytarılması prinsipləri əsasında
mümkünlüyü nəzərdə tutulurdu. Sənədin
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə dair bölməsində
işğal olunmuş ərazilərin azad edilməsi,
münaqişənin sülh yolu ilə nizamlanması Avropa
Şurasının tövsiyəsi kimi öz əksini
tapmışdı.
2001-ci il
yanvarın 17-də Avropa Şurası Nazirlər Komitəsinin
nümayəndələr səviyyəsində
keçirilmiş iclasında Azərbaycan Respublikasının
Avropa Şurasına tamhüquqlu üzv qəbul edilməsi təşkilatın
münaqişənin həlli ilə bağlı fəallığını
daha da artırmışdır. 25 yanvar 2001-ci ildə
Strasburqda Azərbaycan Respublikasının Avropa Şurasına
tamhüquqlu üzv qəbul edilməsinə həsr olunmuş
rəsmi mərasim keçirilmiş, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev mərasimdə
geniş nitq söyləmişdir.
Azərbaycanın
Avropa Şurasında Dağlıq Qarabağ həqiqətləri
ilə bağlı daha genişmiqyaslı diplomatik uğuru da
məhz bu mərhələdən sonra
başlanmışdır. 2001-ci ilin yanvarında Azərbaycan
və Ermənistanın quruma tamhüquqlu üzv kimi qəbul
olunduğu sessiyada İngiltərədən olan deputat Corc
Teylor Azərbaycanda - Dağlıq Qarabağda ermənilərin
törətdiyi vəhşiliklərdən danışdı.
O, burada insan hüquqlarının kobud şəkildə
tapdalandığını, ermənilərin Azərbaycana
qarşı təcavüzkar siyasət apardıqlarını
bəyan etdi. C.Teylor qaçqınların və məcburi
köçkünlərin ağır vəziyyətdə
yaşadığına diqqəti çəkərək
Avropa Şurasının bu sahədə ciddi addımlar
atmasının zəruriliyini bildirdi. O, ermənilərin
işğal olunmuş ərazilərdə
dağıdıcılıqla məşğul
olduqlarını, buradakı mədəniyyət abidələrini,
xidməti binaları, məktəbləri, xəstəxanaları
məhv etdiklərini söylədi: "Dağlıq
Qarabağda ermənilər tərəfindən azərbaycanlılara
qarşı törədilmiş genosidə siyasi qiymət
verilməlidir".
Beləliklə,
ölkəmizin quruma üzvlüyündən sonra AŞ PA-da
Azərbaycanı təmsil edən nümayəndə heyətinin
rəhbəri cənab İlham Əliyevin təşəbbüskarlığı
və diplomatik fəallığı nəticəsində elə
ilk sessiyadan etibarən Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinə dair həqiqətləri
özündə əks etdirən sənədlər
yayılmağa başladı. Məhz cənab İlham Əliyevin
rəhbərliyi altında qurumda ölkəmizi təmsil edən
deputatlar AŞ PA-nın müxtəlif dövlətlərdən
olan üzvləri ilə yaxın münasibətlər qurur,
ölkəmizin qarşılaşdığı problemlər,
torpaqlarımızın 20 faizinin Ermənistan silahlı
qüvvələri tərəfindən işğal
olunması, bir milyondan çox insanın qaçqın və
məcburi köçkün kimi yaşaması barəsində
ətraflı məlumatlar verirdilər. Bunun nəticəsi
olaraq Avropa Şurası Nazirlər Komitəsinin 108-ci
sessiyasının rəsmi məlumatında Ermənistanın
təcavüzkar siyasəti pislənilirdi. Həmin sənəddə
aydın şəkildə qeyd olunurdu ki, Avropa Şurası
ölkələrin ərazi bütövlüyünü,
suverenliyini, sərhədlərinin
toxunulmazlığını dəstəkləyir.
2001-ci
ilin aprelində AŞ PA-nın yaz sessiyasında isə Azərbaycanın
işğal olunmuş ərazilərində narkoticarətin
genişlənməsinə, terrorizmin inkişafına dair
avropalı deputatlara lazımi məlumatlar
çatdırıldı. Bu sessiyada daha çox diqqəti cəlb
edən məqam Azərbaycan nümayəndə heyətinin rəhbəri
cənab İlham Əliyevin çıxışı oldu.
Avropada mütəşəkkil cinayətkarlığın mərkəzlərindən
birinin Azərbaycanın işğal edilmiş ərazilərində
olduğunu diqqətə çatdıran cənab İlham Əliyev
bildirirdi: "Azərbaycan ərazisinin 20 faizinin Ermənistan
silahlı qüvvələri tərəfindən işğal
olunması ilə nəinki bir milyon azərbaycanlı
qaçqın evsiz-eşiksiz qalıb, çoxsaylı şəhərlərimiz,
kəndlərimiz, mədəniyyət abidələrimiz, əcdadlarımızın
qəbirləri büsbütün dağıdılıb, bir
sözlə, erməni işğalçılarının zəbt
etdikləri ərazidə bütün infrastruktur məhv
edilib, həm də ermənilərin işğal etdikləri ərazidə
mütəşəkkil cinayətkarlığın
inkişafı üçün çox əlverişli şərait
yaranmışdır. "Dağlıq Qarabağ
respublikası" deyilən ərazidən narkotik bitkilərin
yetişdirilməsi və daşınması üçün
istifadə edilir. Narkotiklərlə məşğul olan
işbazlar və tiryək alverçiləri orada özlərini
təhlükəsiz və çox rahat hiss edirlər".
Cənab
İlham Əliyev ona da diqqət çəkirdi ki,
Dağlıq Qarabağda mövcud olan qanunsuz iqtisadi fəaliyyət
buradakı qondarma respublikanı "çirkli pulların
yuyulması" əməliyyatları sahəsində məşhurlaşdırıb.
Cənab İlham Əliyev Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinə ədalətli münasibət
bildirilməsinin zəruriliyinə də xüsusi diqqət
çəkirdi: "Nə vaxta kimi Avropa belə bir fakta
göz yumacaq ki, Avropa Şurasının bir üzvü olan
Ermənistan başqa bir üzvün - Azərbaycanın ərazilərinin
20 faizini işğal altında saxlayır?"
Məhz
belə qətiyyətli mövqedən sonra AŞ PA-da
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə münasibətdə
daha ciddi dönüş yarandı. Sessiyada britaniyalı
deputat Terri Devis AŞ PA-nın Dağlıq Qarabağ üzrə
məruzəçisi təyin edildi. Ermənistan AŞ
PA-nın Dağlıq Qarabağ münaqişəsi üzrə
məruzəçinin təyin olunmasına qarşı
çıxsa da, Azərbaycan nümayəndə heyətinin
prinsipial mövqeyi ermənilərin etirazına hər
hansı əhəmiyyət verilməməsi ilə nəticələndi.
Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə
bağlı qurumda növbəti uğuru isə 2002-ci ilin
payız sessiyasına təsadüf etdi. Sessiyada ermənilərin
ciddi müqavimətinə baxmayaraq, Azərbaycanın təkidi
ilə Ermənistan barədə qətnaməyə Azərbaycan
torpaqlarının işğal olunması, qaçqınlar və
məcburi köçkünlərin bu işğal nəticəsində
öz torpaqlarından didərgin düşməsi və Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin əsl səbəbləri
barədə düzəlişlər edildi. Bu məsələlər
Azərbaycana aid qətnamədə də öz əksini
tapdı.
2003-cü
ilin yanvarında Azərbaycan nümayəndə heyətinin rəhbəri
cənab İlham Əliyevin AŞ PA-nın sədr müavini
və büro üzvü vəzifələrinə seçilməsi
ilə ölkəmizin bu qurumla əlaqələri bir qədər
də yüksək səviyyəyə çatdı. Bundan
sonra Azərbaycanın qurumda yeni bir uğuru 2003-cü ilin yay
sessiyasında qeydə alındı. Həmin sessiyada
"Avropada muxtar vilayətlərin müsbət təcrübəsi"
məsələsi ətrafında müzakirələr
aparılırdı. Burada məhz cənab İlham Əliyevin
təklifi ilə muxtar vilayətlərin ərazi
bütövlüyünü pozmaq səlahiyyətlərinə
malik olmadığı barədə müddəa sənədə
əlavə edildi. Yenə də ermənilərin ciddi
müqavimətinə baxmayaraq, cənab İlham Əliyevin qətiyyətli
mövqeyi onların geri çəkilməsinə səbəb
oldu. Beləliklə, sözügedən sənədə
"Muxtariyyət verilməsi dövlətin özünün
suverenliyinə və ərazi bütövlüyünə əsaslanmalıdır"
cümləsi əlavə edildi. Bu, faktiki olaraq, Dağlıq
Qarabağdakı separatçı rejimin müstəqillik tələblərinin
qarşısına sədd çəkən çox
mühüm bir addım idi. Sənədin Azərbaycanın
istədiyi şəkildə qəbul edilməsi həm də
muxtariyyətin ərazi bütövlüyü prinsipindən
sonra gəldiyini göstərirdi. Ermənilərin buna
qarşı çıxması isə heç bir nəticə
vermədi və Azərbaycan qurumda növbəti uğurunu
qazanmış oldu.
Ümumiyyətlə, cənab İlham Əliyevin qurumda ölkəmizi təmsil edən nümayəndə heyətinə rəhbərlik etdiyi dövrdə AŞ PA-da Azərbaycan həqiqətlərini özündə əks etdirən 30-a yaxın sənəd hazırlanmış və təşkilatın rəsmi sənədləri kimi yayılmışdır. Sonrakı dövrdə də Azərbaycan Avropa Şurasında ermənilərin mövqelərinə bir-birinin ardınca diplomatik zərbələr endirməkdə davam etdi və təşkilatda Ermənistanın işğalçılıq siyasətinə qarşı yeni-yeni sənədlərin qəbul edilməsinə nail oldu. Belə mühüm sənədlərdən biri də AŞ PA-nın 2005-ci ilin yanvarında qəbul etdiyi 1416 saylı yeni qətnamədir. Bu qətnamə AŞ PA tərəfindən Ermənistanın işğalçılıq siyasətinə daha bir ciddi zərbə idi. Belə ki, burada yer alan müddəalar bir daha Ermənistanın işğalçı dövlət olduğunu təsdiq edir, Dağlıq Qarabağ regionunun separatçı qüvvələrin nəzarəti altında olduğu xatırlanırdı. Bununla bağlı qətnamənin xülasə hissəsində qeyd olunurdu: "Azərbaycan ərazisinin böyük bir hissəsi hələ də Ermənistan qoşunlarının işğalı altındadır. Hərbi əməliyyatlar və bu əməliyyatlardan qabaq geniş surətdə yayılmış etnik düşmənçilik etnik mənsubiyyətinə görə insanların geniş miqyasda yerlərindən qovulmasına və dəhşətli etnik təmizləmə konsepsiyasını xatırladan monoetnik ərazilərin yaradılmasına gətirib çıxarmışdır. Dağlıq Qarabağ regionu hələ də separatçı qüvvələrin nəzarəti altındadır.
Assambleya üzv dövlət tərəfindən xarici ərazinin işğal edilməsini bu dövlətin Avropa Şurasının üzvü kimi öhdəliyinin ciddi pozulması olduğunu bir daha təkrar edir və münaqişə ərazisindən olan məcburi köçkünlərin təhlükəsizlik şəraitində və ləyaqətlə öz evlərinə qayıtmaq hüquqlarının olduğunu bir daha təsdiqləyir".
Bu qətnamənin ən mühüm cəhəti Ermənistanın Azərbaycan torpaqlarını işğal etməsinin Avropada fəaliyyət göstərən beynəlxalq təşkilat səviyyəsində ilk dəfə belə açıq etiraf edilməsi və bunun presedent yaratması oldu. Ermənilərin etnik təmizləmə siyasətinin də tənqid olunduğu qətnamə Ermənistanın beynəlxalq aləmdə mövqeyini daha da sarsıtdı. Kifayət qədər obyektiv xarakter daşıyan bu qətnamənin ardınca AŞ PA-nın qəbul etdiyi 1690 saylı tövsiyə Ermənistana daha bir zərbə oldu. Çünki Avropa Şurasının Nazirlər Komitəsinə ünvanlanan tövsiyələrində bilavasitə 1416 saylı qətnamənin şərtlərinə istinad edilirdi. Qətnaməyə istinadən Nazirlər Komitəsinə ünvanlanan tövsiyələrin birinci bəndində qeyd olunurdu: "Müvafiq tərəfləri təkidlə BMT Təhlükəsizlik Şurasının 822, 853, 874 və 884 saylı qətnamələrinə əməl etməyə, xüsusilə istənilən hərbi əməliyyatlardan çəkinməyə və silahlı qüvvələri Azərbaycanın işğal edilmiş bütün ərazilərindən çıxarmağa çağırmaq".
Həmçinin tövsiyələrdə 1416 saylı qətnamənin milli, ikitərəfli və beynəlxalq səviyyələrdə dəstəklənməsi üçün üzv dövlətlərin hökumətlərinə göndərilməsinə də diqqət yetirilirdi. Beləliklə, Azərbaycanın yürütdüyü siyasət nəticəsində AŞ PA-dan kifayət qədər ciddi zərbə alan Ermənistan sonrakı dövrdə də bu qurumda uğursuzluğa düçar oldu. Azərbaycanın işğal edilmiş ərazilərində vəziyyət, tarixi-mədəni abidələrin məhv edilməsi və bu qəbildən olan digər məsələlərə görə də Ermənistan təşkilatda daim əsas tənqid hədəfləri sırasında yer alır.
(ardı var)
Azərbaycan.- 2011.- 10 avqust.- S. 3.