Regional telekanallarda regionlar necə
görünür
Müstəqillik
dövründə Azərbaycanda teleradio yayımı
böyük inkişaf yolu keçib. Hazırda televiziya
kanallarının texniki imkanları və auditoriyası hədsiz
dərəcədə genişlənib. Bir çox
ümumrespublika kanalları peyk, region kanalları isə
internet vasitəsilə dünyaya yayımlanır. Azərbaycan
teleməkanında fəaliyyət göstərən 8
ümumrespublika, 14 regional televiziya, 13 kabel televiziyası
mövcuddur ki, bunların da bir çoxu müasir texniki
avadanlıqla təmin olunub.
Müstəqil
ölkəmizdə söz azadlığına, fikir müxtəlifliyinə
geniş meydan açıldığı bir dövrdə
kütləvi informasiya vasitələrinin, eləcə də
telekanalların şəbəkəsi getdikcə genişlənir.
Hazırda Bakıdakı ümumrespublika kanalları ilə
yanaşı Mingəçevirdə, Xaçmazda, Zaqatalada,
Sumqayıtda, Qubada, Lənkəranda, Tovuzda, Şəkidə və
Yevlaxda regional televiziyalar fəaliyyət göstərir.
"Yerli" televiziyaların ikisi də - Kəpəz TV və
"Alternativ" Gəncədə yayımlanır. Məqsəd
təmsil etdiyi bölgədə əhaliyə operativ
informasiya verməkdən, regionun tarixini, taleyini və
müasir durumunu tamaşaçıya tanıtmaqdan, cəmiyyətin
sosial-iqtisadi və mədəni həyatında gedən prosesləri
dolğun işıqlandırmaqdan, əyləncəli
proqramları, reklamları və digər verilişləri
nümayiş etdirməkdən ibarətdir. Buna görə də
həmin televiziyalarda proqramların bir hissəsini yerli
materiallar, şəxsi istehsal təşkil etməlidir.
Televiziya
güclü ideoloji vasitədir, təsir dairəsi çox
genişdir. Akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycanın efir məkanı:
problemlər və vəzifələr" adlı məqaləsində
deyildiyi kimi, "Heç şübhə yoxdur ki, ictimai fikrə
təsir imkanları baxımından televiziya və radio
bütün digər kütləvi informasiya vasitələrindən
yüksəkdə dayanır. Televiziya və radio hər evə,
ailəyə daxil olmuş, insanların gündəlik həyatının
ayrılmaz hissəsinə çevrilmişdir".
Ona
görə də bu güclü ideoloji vasitədən səriştəli
istifadə etmək hər bir telekanalın, hər bir
jurnalistin borcudur.
Kəpəz
TV ölkəmizdə ilk özəl regional televiziyadır.
1993-cü ildə fəaliyyətə başlayıb. Əvvəllər
verilişlər yüksək keyfiyyətli
olmadığına görə tamaşaçıları
öz ətrafına toplaya bilmirdi. Son üç-dörd ildə
Kəpəz TV yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoyub. Hazırda burada otuza qədər veriliş
yayımlanır ki, bunların da böyük əksəriyyəti
şirkətin öz istehsalıdır. Ötən illərlə
müqayisədə kollektiv həm verilişlərin
sayına, həm də keyfiyyətinə görə xeyli
formalaşıb. Xüsusən "Gəncə adlı salnamə",
"Həmsöhbət", "Bağban", "Söz
incisi", "Olaylar" və s. proqramlar
tamaşaçıların marağına səbəb olur.
Azərbaycanda
ilk dəfə səsli dublyaj studiyası 2008-ci ildə məhz
burada - Kəpəz TV-də yaradılıb. Daha çox
sinxron dublyaja vərdiş etmiş tamaşaçılar yeni
üsulla səsləndirilmiş "Alovlu həyat"
teleserialını maraqla qarşıladılar.
Yeri gəlmişkən
deyək ki, respublika teleməkanında əsas problemlərdən
biri - xarici dildə istehsal olunan film və verilişlərin
dublyajı ilə bağlıdır. Bir də görürsən
ki, 20 nəfərin danışığını cəmi 2-3
nəfər səsləndirir. Bir çox hallarda isə mətnin
tərcüməsi zamanı ədəbi dilin normaları
unudulur. Niyə belədir? Mütəxəssislər deyirlər
ki, bəzən dublyaj üçün münasib səs tembrinə
malik, ləhcəsiz, təmiz Azərbaycan dilində
danışan kadrların tapılmasında çətinlik
çəkirik. Bu, məsələnin bir tərəfidir.
Yerli filmlərin və serialların azlığı da
ümumi işə əngəl törədir. Qonşu
Türkiyə və ya Rusiya televiziyalarında yayımlanan
filmlərin və serialların təqribən 80-90 faizi öz
məhsullarıdır. Bu da onlarda dublyaja olan tələbatı
azaldır. Bizdə də yerli filmlər və seriallar çəkilsə,
təbii ki, xarici film və serialların dublyajına olan tələbat
aradan qalxacaq, bu da ümumi işin keyfiyyətinə müsbət
təsir edəcəkdir.
2009-cu il
iyunun 4-də Kəpəz TV-nin www.kepeztv.az saytı fəaliyyətə
başlayıb. Məqsəd Azərbaycanda və xarici ölkələrdə
yaşayan soydaşlarımızın Gəncəbasarda
baş verən hadisələrdən və televiziyanın
bütün fəaliyyətindən xəbərdar olmasına
şərait yaratmaqdır.
Hazırda
Kəpəz TV üçün müasir üslublu yeni bina
tikilir. Təzə bina ən müasir avadanlıqlarla təchiz
ediləcək, hamı üçün normal iş şəraiti
yaradılacaq, yəqin ki, bununla da verilişlərin, xəbər
bülletenlərinin sayı və formatı dəyişəcəkdir.
Burada daha bir yeniliyin olacağı, yəni xəbər
studiyasının təşkili gözlənilir.
"Alternativ"
televiziyası isə 2001-ci ildə təsis edilib. Özünə
görə müəyyən uğurları yox deyildir.
Xüsusən "Görüş yeri", "Həyat xətti",
"Olimpiya dünyası" verilişlərində
yaradıcı münasibət zəif olsa da, niyyət, məqsəd
diqqəti cəlb edir. Şirkətin şəraiti, imkanı
az olduğuna görə verilişləri məna-məzmun cəhətdən
çox zaman solğun, sönük görünür. ATV səhərdən-axşama
kimi mənşəyi, mənası bəlli olmayan kliplərlə
və yerli-yersiz reklamlarla baş girləyir. Bir xeyli baxandan
sonra öz-özündən xəbər alırsan: yadda nə
qaldı, nəyi öyrəndin? Bir sıra
açıq-saçıq kliplərin qanqaraldan ovqatından
başqa heç nə! Adam məəttəl qalır. Bu
sayı-hesabı bilinməyən kliplər, görəsən
necə əldə edilir, onların çoxu pirat materiallar
deyil ki?
Bu qeydləri
hazırlayarkən Gəncədəki həmkarlarımla,
ziyalılarla fikir mübadiləsi etmək istədim. Kimdən
xəbər alırdımsa, "mən o kanala
baxmıram" - dedi.
ATV-də
çalışan işçilərin zəhmətinə və
mənim şəxsən tanıdığım jurnalistlərin
əməyinə qiymət qoymaqla bərabər deməliyəm
ki, televiziyanın geniş imkanlarından səmərəli
istifadə olunmur. "Alternativ" TV-də yerli istehsal
çox azdır. Bir neçə veriliş var ki, bunlar da elə
bil yalnız efiri doldurmaq xatirinə yaradılıb. "Muzik
xitt"in adından görünür ki, məşhur kliplər
nümayiş etdirilməli, yeni musiqilərə, kamil sənətçilərə
yer verilməlidir. İndiki halda isə həmin proqram xoş əhval
yaratmaq əvəzinə tamaşaçı auditoriyasına
açıq-saçıqlığı, bir növ mənəviyyatsızlığı
ötürür.
"Toy
evi" verilişinin adı çəkiləndə gözləyirsən
ki, konkret məkanın misalında xalqımızın zəngin
adət-ənənələri ilə tanış olacaqsan. Elə
ki, veriliş başlanır, ekranda bir xaos, hərc-mərclik
yaranır, gəl görəsən (Toy bir ailənin, bir nəslin
arzusu, sevincidir. Mübarək olsun). Bu sistemsiz vurnuxmaların,
şəxsi aspektdə olan mənasız, məzmunsuz
sağlıqların, əllərində araq gözünü
kameraya zilləyən cavanların şit sözlərinin,
bayağı təriflərinin geniş tamaşaçı
auditoriyasına nə dəxli var?! Ara qızışıb
xarici musiqilər meydan suladıqca, əhvalları durulmuş
toy adamları sinələrini şəstlə kameranın
qabağına verib atılıb-düşəndə məəttəl
qalırsan, müqəddəs Azərbaycan toyları
haqqında geniş tamaşaçı kütləsinə beləmi
məlumat verərlər? Adı çox xoş olan
"Mücrü" layihəsi də tamaşaçıya təəssüfdən
başqa heç nə bəxş edə bilmir! Peşəkar
hazırlığı çox da kamil olmayan bir nəfər
efirə üz tutaraq ağlına gələn sualları
verir. Tamaşaçılardan cavab gəlməyəndə isə
vaxtı doldurmaq üçün mənalı-mənasız
danışmalı olur. Belə verilişlərdən birində
sözü tükənən aparıcıya operatorun dediyi lətifəyəbənzər
söz-söhbət geniş yayılıb: "Əşi nə
bilirsən danış. Onsuz da bu verilişə bizdən
savayı baxan yoxdur".
"Piyada"
verilişi də sənətkarlıq baxımından piyada təsirini
bağışlayır. Bir də görürsən
aparıcı küçənin ortasında hər yoldan
ötənin qarşısını kəsir: "Suallara
düzgün cavab versən bizdən iki manat pul
qazanacaqsan".
Bütün
bu dadsız-duzsuz verilişlər vaxtlı-vaxtsız reklamlarla
müşahidə olunur. Hər dəfə təkrar-təkrar
eyni reklamları görəndə düşünürsən,
görəsən onların yerləşdirilməsi, yeri və
həcmi barədə tələblərə necə əməl
olunur? Normadan artıq reklamlar necə uçota alınır?
İkili mühasibat, sosial ödəmələrdən
yayınma halları yoxdur ki?
Televiziya
çox böyük tribuna, təbliğat, məlumat mənbəyidir.
Layihələrin, verilişlərin janrı, istiqaməti
çox müxtəlif ola bilər (olmalıdır da!). Lakin
onun bütün çoxcəhətli fəaliyyəti - əyləncəli
proqramlara, folklor nümunələrinə, lətifələrə,
ən sadə dialoqlara kimi efirdə verilən hər bir
söz-söhbətin sətiraltı mənası olmalı,
bu və ya digər şəkildə ölkənin, xalqın
ümumi mənafeyinə xidmət etməli, bu isə televiziya
işçilərinin peşəkarlığından, işə
münasibətindən, dünyagörüşündən
çox asılıdır. Mövzuların seçilməsi,
aparıcıların efirə cəlb edilməsi fərdi
zövqlərə görə yox, ictimai münasibətə
görə olmalıdır. Nitqi, səviyyəsi etik və əxlaqi
dəyərlər mütləq nəzərə
alınmalıdır.
Tamaşaçılar
tərəfindən verilişlər necə
qarşılanır? Qısa sorğunun cavabları çox
şeydən xəbər verir.
Gəncəli
sürücü Sahib Abbasov deyir ki, yerli televiziyalarda yerli
materiallara daha çox yer verilməsi vacibdir. Bəzi
aparıcılar verilən materiala uyğun əhval yarada
bilmirlər. Aparıcı hansısa qəza və ya
ölüm xəbərini təbəssümlə
çatdırır. Belə çıxır ki, həmin bədbəxt
hadisə aparıcıda ya gülüş doğurur, ya da o,
nə haqda danışdığını sadəcə
bilmir.
Mədəniyyət
işçisi Bəxtiyar Muradov daha çox ölkənin mədəni
həyatı, xüsusən Gəncənin tarixi, taleyi ilə
bağlı materiallara baxmaq istədiyini söyləyir.
Digər
bir tamaşaçı - Firudin Əliyev bəzi müxbirlərin
danışığında hiss olunan qüsurlardan söz
açır. Bir aparıcı beş-altı verilişdə
görünəndə maraqsız olur. Həm də
verilişlərdə dilin rəvanlığına xüsusi
fikir verilməlidir.
Zenfira
Bayramovanın fikrincə, dublyaj filmlərində dil o qədər
də təmiz, səlis olmur. Bu səbəbdən adamın
filmlərə marağı azalır. İstəyirik ki, bizdə
də ya yaxşı seriallar çəkilsin, ya da mövcud əsərlər
yaxşı dublyaj olunsun.
Kəlbəcərli
məcburi köçkün Samirə Hacıyevanın
haqlı iradlarını isə təkcə Gəncə
televiziyalarına yox, respublikanın bütün
telekanallarına aid etmək olar. S.Hacıyeva vətənpərvərlik
mövzusuna xüsusi diqqət yetirilməsini, milli qəhrəmanlar,
şəhidlər, işğal altında olan torpaqlar
haqqında müntəzəm surətdə daha geniş məlumatlar
verilməsini arzulayır.
Tamaşaçı
deyir ki, bu gün hansı kanalda Dağlıq Qarabağla
bağlı duyğuları tərpədən veriliş
hazırlanır? Hansı verilişlərdə Şuşa,
Xocalı, Füzuli, Kəlbəcər, Laçın və
digər işğal altında olan rayonlarımızdan
çıxan istedadlı insanlar barədə məlumatlar
verilir, o yerlərin taleyi, adət-ənənələri təbliğ
olunur? Bir qayda olaraq yalnız işğal günlərində
həmin torpaqlar yada düşür. O da köhnə
görüntülərlə. Nəyə baxaq, kimə baxaq?
Hansısa müğənninin digər müğənniyə
olan iradlarına, mətbəx söhbətlərinəmi?
Doğru
sözə nə deyəsən! Zənnimcə, bu haqlı
iradlar bütün jurnalistləri düşündürməlidir.
Peşəkar
jurnalist məsələsi günün ən vacib problemlərindən
biridir. Özü də bu təkcə regional kanalların
qayğısı deyildir. Respublikada kabel televiziyalarından
başqa 23 TV fəaliyyət göstərir. Burada təxminən
4500 nəfər işçi çalışır. Onlardan
olsa-olsa 10-15 faizi televiziya mütəxəssisidir, qalanları
isə sadəcə həvəskarlardır, peşəni əsasən
iş prosesində öyrənir (Ona da hər kəs nail ola
bilirmi?). Ölkəmizdə sırf peşəkar televiziya
jurnalisti hazırlayan təhsil ocağı yoxdur. Bu gün bizdə
bir neçə ali məktəb jurnalist yetişdirir,
rejissorlar üçün isə vur-tut bir ali təhsil müəssisəsi
mövcuddur (Nəzərə almaq lazımdır ki, teatr və
kino rejissoru televiziya rejissorlarından tamamilə fərqlidir).
Həm də teatr və kino rejissoru, televiziyanın kadr heyəti
təkcə jurnalist və rejissorlardan ibarət deyildir. Burada
işıqçı, montajçı, operator, dizayner və
s. kimi işçilər çalışırlar. Bəs
onlar harada yetişdirilir? Təəssüf ki, heç yanda.
Televiziyalar artdıqca kadrlara olan tələbat da
çoxalır. Gərək aidiyyəti qurumlar bunu nəzərə
alsınlar.
Ölkədə
televiziya mütəxəssisi hazırlayan mükəmməl
qurum olmadığı üçün yad təsirlərə
məruz qalırıq. Amerika mütəxəssisləri maneəsiz
şəkildə bu boşluqdan istifadə edərək teleməkana
daxil olur, öz ölkələrində gəncləri
xüsusi kurslara dəvət edir, nəticədə
"İnternyus" və "Areks" kimi
prodakşınlar yaranır. Onlar da təbii ki, haradan maliyyələşirsə,
orada xidmət edirlər.
Regional
televiziyalarda bölgələrin ümumi mənzərəsini,
rəngarəng həyatını, tarixini, taleyini, məişətini,
bugünkü coşqun tərəqqisini, eləcə də
qayğı və problemlərini görə bilərikmi? Təəssüf
ki, yox!
Əlbəttə,
televiziya məkanı, o cümlədən regional televiziya
müəyyən mənada yeni sahədir. İndi-indi
formalaşır. Ona görə də istər respublika
televiziyalarında və istərsə də regional kanallarda
kifayət qədər qüsurlar, qayğı və problemlər
mövcuddur.
Yağışdan
sonra çıxan göbələklər kimi
günü-gündən sayı artan qəzet və jurnallarda
da vəziyyət belədir. Lakin Azərbaycan Mətbuat
Şurası yol verilən qüsurların aradan
qaldırılması üçün müntəzəm surətdə
fəal mübarizə aparır, tədbirlər görür.
Təəssüf ki, daha böyük rəsmi statusu və səlahiyyəti
olan Milli Televiziya və Radio Şurasında bu fəallıq
hiss olunmur.
Vəziyyət
getdikcə mürəkkəbləşir. Akademik Ramiz Mehdiyevin
dediyi kimi, "televiziya və radio kanallarında maarifləndirici,
məlumatlandırıcı və əyləncə
funksiyaları arasında ciddi disbalans yaranmış, peşəkarlıq,
yaradıcılıq, yeniliklərin təbliği, milli-mənəvi
dəyərlərin qorunması kimi məsələlər
teleradio rəhbərliyini o qədər də
maraqlandırmır".
Bu,
vaxtında qaldırılmış əsl həyəcan
siqnalıdır. Aidiyyəti qurumların hamısı, ilk
növbədə isə Milli Televiziya və Radio Şurası
ciddi nəticə çıxarmalıdır. Axı
şuranın əsas vəzifəsi televiziya və radio
yayımlarının fəaliyyətini tənzimləmək,
onların müstəqilliyini və yayım zamanı ictimaiyyətin
maraqlarını qorumaq, televiziya və radio yayımı
haqqında qanunvericiliyə, eləcə də reklamların
yerinə və həddinə əməl edilməsi üzərində
nəzarəti həyata keçirməkdir. İndiki halda
bölgələrdəki telekanallar sanki ümumi mütəxəssis
nəzarətindən, səriştəli köməkdən,
fəal təsir dairəsindən kənarda qalıb! Yerlərdə
vaxtaşırı monitorinqlər keçirilirmi, nəticəsi
necə olur, işlərin nizama salınması
üçün nə kimi tədbirlər görülür?
Regional kanalların bu sahədə şuranın konkret
qayğı və köməyinə ehtiyacı
böyükdür, çox böyükdür!
Əhməd
İSAYEV
Azərbaycan.- 2011.-10 avqust.- S. 5.