Şamaxı - ulu Şirvanın qədim diyarı
Minillik tarixi olan Şirvanşahlar
dövləti burada mövcud
olmuşdur
Şirvan
ərazisində minillik tarixi dövrü əhatə edən
Şirvanşahlar dövlətinin (VI-XVI əsrlər) mövcudluğu barədə qədim mənbələrdə
xeyli məlumatlar var. Şamaxının da həmin dövlətin
paytaxtı olaraq adı bir çox qədim mənbələrdə
göstərilir. II minillikdə yaşamış yunan
coğrafiyaşünası Klavdi Plometey də Şamaxının uzun
müddət Şirvanşahlar dövlətinin mərkəzi
olması barədə məlumat vermişdir.
Hər
bir coğrafi məkanın özünəməxsusluğu,
orada yaşamış insanların adət-ənənələri
və məişəti onun tarixi keçmişi barədə
məlumatlarla zəngin olan diyarşünaslıq muzeylərində
qorunub saxlanılır. Bu mənada, həmin muzeyləri
xalqımızın "tarixə dönmüş incilərinin
sandığı" da adlandırmışlar. Belə
maddi-mədəniyyət xəzinəsini özündə
saxlayan ocaqlardan biri də Şamaxı
Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyidir. Ümumiyyətlə,
respublikamızın ayrı-ayrı rayonlarında fəaliyyət
göstərən belə muzeylər
maddi-mədəniyyət nümunələri şəklində
xalqımızın tarixini,
sosial məişət şəraitini özündə qoruyur.
Burada
xalqımızın qədim kökə malik olmasını
sübut edən zəngin materiallar vardır. Qeyd edək ki,
Seyid Əzim Şirvani adına
Şamaxı Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyi 1945-ci ildə təşkil olunub. O zaman Ölkəşünaslıq
Muzeyi kimi fəaliyyətə başlayıb və ilk direktoru
görkəmli filoloq-alim Bilal İbrahim olub. Muzeyin ilk
ekspozisiyası 1948-ci ildə tərtib edilib. 1950-2000-ci illər
ərzində Şamaxı ərazisində arxeoloji tədqiqatlar
aparan arxeoloqlar - Cabbar Xəlilov, Aləm Nuriyev, Hüseyn Ciddi
və Şirzad Əhmədovun
muzeyə verdiyi eksponatlar ən dəyərli tarixi
materiallar hesab edilir. Uzun müddət muzeyin direktoru
olmuş Firqiyyə
Zamanovanın adı isə yeri gəlmişkən, xüsusi
qeyd edilməlidir. Belə ki,
o, Şamaxının kəndlərindən,
şəhərin özündən, daha geniş məkanda
götürsək, respublikamızın hüdudlarından kənarda
olan (təbii ki, Şirvana dair) qiymətli eksponatların, o
cümlədən 1902-ci ildə burada baş vermiş zəlzələ
ilə əlaqədar sənədlərin də toplanıb gətirilməsində
əsl vətəndaşlıq mövqeyi nümayiş
etdirib.
Şamaxı
Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyinin 2008-ci ildə yeni elmi
ekspozisiyasının qurulması ilə əlaqədar layihə
bəyənilib və həyata keçirilməsinə
başlanıb. Onu digər tarix-diyarşünaslıq muzeylərindən
fərqləndirən bir çox cəhətlərə malik
olmasıdır. İlk baxışdan diqqəti cəlb edən
odur ki, burada rənglərin məna çalarlarından istifadə
edilib. Muzeyin adının yazılışında da bu
özünü göstərir: yaşıl təbiətin
simvolu olduğu üçün
"diyarşünaslıq" bu rənglə yazılıb.
Şamaxıda evlərin qədim dövrlərdən indiyə
kimi sarı rənglə "şirələnməsi" -
boyanması da burada öz mənasını tapmaqdadır. "Şamaxı qədim
dövrdə" və "Şirvanşahlar dövründə
Şamaxı"nın sarı rənglə verilməsi isə
vaxtilə bu yerlərin "süd ölkəsi"
adlandırılması ilə əlaqədardır.
"Şirvan" sözünün "Süd ölkəsi"
olması mənası da buradakı eksponatların birində
qorunub saxlanılır. Şirvanşahlar dövlətinin
adını simvolizə edən "günbəz içərisində
üz-üzə dayanmış iki şir və onların
arasında bir inək başı"nın muzeyin emblemi kimi həkk
edilməsi yuxarıda söylənilənlərin əyani təsviridir.
Muzeyin
"Diyarşünaslıq" salonunda Şamaxının zəngin
flora, fauna, Astrofizika Rəsədxanası, palçıq
vulkanları (xatırlatmaq yerinə düşərdi ki,
dünyada mövcud olan palçıq vulkanlarının 40 faizi
Şamaxı ərazisindədir) barədə məlumat və
eksponatlar saxlanılır. Orta əsr Şamaxı şəhərinin
avropalı səyyah-rəssamları Adam Oleari və Korneli de
Breyn tərəfindən çəkilmiş rəsmlərinin
reproduksiyası ekspozisiyanın ən maraqlı yerlərindədir.
Şirvanda
ilk məskunlaşmanın Paleolit dövrünə təsadüf
etməsi barədə muzeydə
saxlanan eksponatlar da diqqətçəkən
faktlardandır. Qobustan qayaüstü təsvirləri
Şirvan regionunun və Azərbaycan mədəni irsinin
nadir nümunələrindən
hesab edilir. Çünki burada qədim insan qaya üzərinə tarix yazmış, incəsənət
əsəri yaratmışdır. Miflərdə olduğu kimi, arxeoloji tədqiqatlar da göstərir
ki, Şamaxıda həyat Makedoniyalı İsgəndər tərəfindən
canlandırılıb. Bunu təsdiqləyən maddi sübutlardan biri də
Makedoniyalı İsgəndərin pullarına oxşar sikkələrin
burada kəsilməsidir.
Gələn
qonaqları, qədim
Şirvanın tarixi ilə maraqlananları yaxından tanış edən bələdçinin
bildirdiyinə görə, Şirvanşahlar dövləti Səfəvi
şahı Təhmasib tərəfindən 1538-ci ildə
süquta uğradıqdan sonra burada bəylərbəylik
yaradılıb: "Şahlıq süqut etdikdən sonra Səfəvilər,
Osmanlılar, Əfşarlar, Qacarlar, nəhayət, çar
Rusiyası əsarəti zamanı Şamaxı
döyüş meydanlarına çevrildiyindən, ayaqlar
altında qaldığından, əhalisi azalmış,
mahalın ziyalıları, sənətkarları, din xadimləri
uzaq ellərə üz
tutmuşlar. 1747-ci ildə Nadir şah
öldürüldükdən sonra burada müstəqil Şirvan
xanlığı yaradılıb.
Muzeyin "Şirvan Səfəvilər və Şirvan
xanlığı dövründə"ki zalında da məhz
həmin illərin maddi-mədəniyyət nümunələri
nümayiş etdirilir. 1820-ci ilə
kimi davam edən xanlıq
dövrünün həsrəti Rusiyanın müstəmləkə
siyasətini yeritdiyi, çar məmurlarının
özbaşınalıqları geniş
yayıldığı dövrlərdə çəkilib. Məhz
çar Rusiyasının yeritdiyi siyasət nəticəsində bu yerlərə
köçürülmüş malakanlara
şamaxılıların torpaqları pay edilib.
"Şirvan çar
Rusiyası dövründə"ki
zalında bu ərazidə XIX-XX əsrlərdə geniş
yayılmış xalq sənətkarlığı nümunələri,
Avropa və Şərq dünyasından gətirilmiş ticarət
malları, məişət əşyaları, həmçinin
Şirvan atlı milisinin bayrağı, o dövrün
pulları sərgilənir.
Fondunda
9 minə yaxın eksponat saxlanan muzeylə yaxından
tanışlıq, əslində, Şamaxının tarixi
keçmişinə səyahət deməkdir. Akademik Nailə
Vəlixanlının elmi redaktorluğu, tarix elmləri üzrə
fəlsəfə doktoru Fariz Xəlillinin müəllifliyi ilə
2009-cu ildə nəşr edilmiş
"Şamaxı tarix-diyarşünaslıq
muzeyi" kitab-kataloqunu
Şirvan torpağının tarixi keçmişi ilə bu
gününü qovuşduran bir körpü də
adlandırmaq olar. Tarixi sənədlər, Şamaxının ayrı-ayrı
dövrünü əks etdirən fotoşəkillərlə
zənginləşdirilmiş toplu təkcə muzeyin deyil, əslində, bu yerlərin bələdçisidir.
Şirvan torpağında müxtəlif dövrlərin
yadigarı olan maddi-mədəniyyət abidələri (Pir-Mərdəkan
türbəsi - XII əsr, Pir Hüseyn xanəgahı - XIII-XIV əsrlər,
Diri baba türbəsi - XIV-XV əsrlərin yadigarı) barədə
müfəssəl məlumat verən topluda o da xüsusi
olaraq vurğulanır ki, 1902-ci
ildə bu yerlərdə baş verən təbii fəlakət
- zəlzələ nəticəsində minilliyin yadigarı Şamaxı
yerlə yeksan olub, tamamilə dağılıb. Buradakı
fotogörüntülər və o dövrün qəzet
materialları da bunu təsdiqləyir. Dəhşətlisi o
deyil ki, Şamaxı zəlzələ nəticəsində
tamamilə məhv edilib. Ən dəhşətlisi Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin süqutundan sonra Şamaxıda bolşeviklərin dəstəyi ilə
ermənilərin törətdiyi
qırğınlarda 13 min nəfərdən artıq
şamaxılının qətlinə fərman verilməsi
idi. Həmin qırğınları əks etdirən sənədlər,
fotomaterialları, silahlar, o dövrün pulları və s.
muzeyin "Şirvan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə" adlı
zalında nümayiş etdirilir.
Sovet
dövrü ilə bağlı eksponatlar da
tamaşaçılara təqdim edilir. Şirvan tarixini əks
etdirən sənədli kinofilm də (xalq artistləri Alim
Qasımovun "Şirvan şikəstəsi" və
İlham Namiq Kamalın təqdimatında)
tamaşaçıların bələdçisinə
çevrilir. Bu film vasitəsilə öyrənmək olur ki, əhalisi
9 min nəfərə yaxın olan Şamaxının ərazisi
1610 kv.km-dir. Məşhur Pirqulu Dövlət Qoruğu bu
rayondadır. AMEA-nın N.Tusi adına Şamaxı Astrofizika Rəsədxanası,
Geofizika Mərkəzi, M.Ə.Sabirin ev-muzeyi, 53 kitabxana, 39 klub,
72 ümumtəhsil məktəbi, Şamaxı Mədəni-Maarif
Texnikumu və s. mədəniyyət müəssisələrinin
fəaliyyət göstərdiyi
bu rayonun iqtisadiyyatının əsasını
taxılçılıq və heyvandarlıq təşkil
edir.
Adıçəkilən
muzeyin digərlərindən fərqi çoxdur. Onlardan biri və
bəlkə də ən əsası 32-35 milyon il əvvələ
aid daşlaşmış ağacın burada
saxlanmasıdır. Bu yerlərdə qocalmış ağaclara
daha çox rast gəlinir. XIV əsrdə yaşamış xəlvətilip
təriqətinin piri Ömər Avaxili Şirvaninin müasiri
hesab edilən ağac həmçinin müqəddəs hesab
edilir. Ona görə ki, deyilənlərə görə, pir
Ömər Avaxili həmin ağacın koğuşuna çəkilib ki, bu da onun daha yaşlı
olmasını təsdiqləyir. Maraqlıdır ki, həmin
ağac əsrləri yola saldığından
çürüyüb tökülsə də, yerindən yenidən pöhrələyir.
Şamaxı
təkcə tarixi, etnoqrafiyası, bütövlükdə
coğrafi ərazisi, əhalisinin məşğuliyyəti, təbii
sərvətlərinin zənginliyi ilə diqqəti cəlb
etmir. Şirvan torpağının elm və mədəniyyət
xadimlərinin adları yüzilliklərin o tayından gəlir.
Fələki Şirvani, Əfzələddin Xaqani, İzzəddin
Şirvani, İmadəddin Nəsimi,
Şirvanşah I İbrahim, Seyid Əzim Şirvani, Mirzə Ələkbər
Sabir, Abbas Səhhət, Məhəmməd Hadi, Sultanməcid Qənizadə,
Mirzə Məhəmmədhəsən, Zivər bəy Əhmədbəyov
və bu kimi tarixi şəxsiyyətləri xalqımıza bəxş
edən ulu diyardır.
Şamaxılı
ziyalılar da ötən əsrin ortalarında, daha
doğrusu, repressiya illərində dəhşətlər
yaşamış, doğma yurd-yuvalarından didərgin
salınaraq uzaq Sibir çöllərinə səpələnmiş,
bir çoxları qəddarcasına və amansızcasına
qətlə yetirilmişlər. Abbas Mirzə Şərifzadə,
Möhsün Qədirli (İsrafilbəyov), İsmayıl Axundov, Ağa Axundov,
Məmməd Xələfbəyov və başqaları bu
acınacaqlı həyatı yaşamışlar.
Tarixi
keçmişi ilə müasirliyi qovuşduran Şamaxı
müstəqil Azərbaycan Respublikasının inkişaf etməkdə
olan, gündən-günə gözəlləşən
şəhərlərindən biridir. Bu da dövlət
başçısının regionların sosial-iqtisadi
inkişafı ilə bağlı
imzaladığı Dövlət Proqramı və ondan
irəli gələn sənədlərin icrasının nəticəsidir.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin Şamaxının
inkişafı üçün hələ ötən əsrin
ortalarında göstərdiyi diqqət və qayğı şamaxılıların
yaddaşına yazılıb.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev 2005-ci il aprelin
26-da Şamaxıda olarkən söylədiyi fikirlər bu qədim
və müasir şəhərin inkişafından xəbər
verir: "Mən çox şadam ki, Şamaxı inkişaf
edir. Şamaxı Azərbaycanın inkişaf proqramında
xüsusi yerə malikdir".
Heydər
Əliyev Fondu burada da genişmiqyaslı işlər
görüb. Belə ki, fondun hesabına Şamaxı rayon
internat, Qaleybuğut kənd orta məktəblərinin
binaları əsaslı təmir etdirilib, Avaxlı,
İkinci Cabanı, Birinci
Çaylı, Quşçu və Saqiyan kəndlərində
yeni məktəb binaları tikilərək istifadəyə
verilib. Həmin məktəblər müasir texniki
avadanlıqlarla təchiz edilib. Bunlardan başqa, Heydər Əliyev
Fondunun təşəbbüsü və dəstəyi ilə
Şamaxı şəhərində gənc məcburi
köçkün ailələri üçün on altı mənzilli yaşayış binası tikilib.
Bütün zəruri məişət avadanlıqları ilə
təmin olunmuş şəkildə
evlər onların ixtiyarına verilib. YUNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin deputatı, Heydər
Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyeva 2006-cı
il sentyabrın 16-da Şamaxıya gələrək əsaslı
təmir olunan və yeni tikilən
internat tipli texniki, humanitar və təbiət fənləri təmayüllü
liseyin, məcburi köçkün ailələri
üçün inşa edilən yaşayış evinin və
Saqiyan kənd orta məktəbi binasının
açılış mərasimində iştirak edib.
Şamaxılılar
bütün dövrlərdə Vətən
torpağının müdafiəsində fərqlənən
oğul və qızları ilə fəxr edib. Qarabağ
uğrunda qanlı savaşların getdiyi günlərdə həmyaşıdlarından
fərqlənən, Xocalı
faciəsini kamera ilə xalqın yaddaşına yazan Azərbaycanın
Milli Qəhrəmanı Çingiz Mustafayevin döyüş
yolları barədə məlumatlar muzeyin "Şamaxı
müasir dövrdə" zalında yerləşdirilib.
Burada Şamaxıdan torpaqlarımızın
işğalçılardan müdafiəsi uğrunda
canlarından keçən gənc şamaxılı şəhidlərin
fotoşəkilləri və bir
çoxlarının sənədləri də toplanıb.
Şamaxı
Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyi, bir sözlə,
Şirvanın yaddaş salnaməsidir. Bu tarixi məbəd qədim
Şirvanla bugünkü Şamaxını özündə
qovuşdurur.
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.- 2011.- 17 avqust.- S. 5.