Azərbaycan
musiqisinin Xanı
Qarabağın havasındandır, ya da suyundan, körpələri muğamla, segahla dil açır. Dağların quşqonmaz qayalarının qoynundan süzülüb arana doğru yorğun-arğın axan, indi o yerlərin həsrətini çəkənləri yandırıb-yaxan Qarqarın, Tərtərin, HəkərininE həzin laylasında var bu səslər, tər nəfəslər. Segah və muğamlarımızın boyuna biçilmiş bu səslər bənzərsizlikləri ilə seçiliblər. Cabbar Qaryağdıoğlu, Seyid Şuşinski, Xan əmiE kimi dili nəğməli ustad xanəndələrimiz həmin səsləri bizə əmanətləyib gediblər.
Söhbət heç də Qarabağın muğam beşiyi, Şuşanın konservatoriya olmasından getmir və bu barədə kifayət qədər yazılıb, deyilib. Şuşanın dağlarının daim başı dumanlı olmasının yozumunu özünəməxsus vermiş Xan Şuşinskinin həyat və fəaliyyətinə bir daha sənət prizmasından baxmaq qərarına gəlməyimiz də təsadüfi deyil.
Azərbaycan muğam sənətinin korifeyi olan Xan Şuşinskinin anadan olmasının 110-cu ildönümüdür. 1901-ci il avqust ayının 20-də anadan olmuş, hələ on-on iki yaşlarından əsl "adı unudulmuş", səsin və musiqinin xanı kimi tanınmış İsfəndiyar Aslan oğlu Cavanşirov Şuşada, musiqi və muğam beşiyinin bünövrəsini qoymuş məşhur Cavanşirlər sülaləsinin nəsil daşıyıcılarından idi.
Sovet hakimiyyəti digər bəylər və xanlar kimi, onun babası Aslanın da Şuşadakı mülkünü müsadirə edib, özünü isə doğma yurdundan didərgin salıb. Bundan sonra Aslan bəy Bərdədə məskunlaşmalı olub.
Heç kim inkar edə bilməz ki, Qarabağda dünyaya göz açanların əksəriyyətinin səsi və nəfəsi muğama, segaha necə yatımlı olub. Balaca İsfəndiyara da bu vergi ulu Tanrıdan verilmşdi. Onun səsinin cilalanmasında, ümumiyyətlə, bu sənətə gəlişində Segah İslamın xüsusi əməyini ustad xatirələrində də bildirib. Xatirələrdən məlumdur ki, "Xan" ləqəbinin ona verilməsi də maraqlı bir hadisə ilə bağlıdır. Segah İslam səsini bəyənib şəyird götürdüyü İsfəndiyarı özü ilə Ağdamın Novruzlu kəndində keçirilən məclislərin birinə aparıb. Məclis başlanmamış ev sahibi xanəndə İslamın arzusu ilə qrammofonu qurub. Təbrizli Əbülhəsən xanın ifasında "Kürd-Şahnaz"ı dinləyiblər. Bu məşhur xanəndənin səsinin məclis əhlini xəyallara qərq etdiyi anlarda ustad üzünü şəyirdi İsfəndiyara tutaraq deyib:
- Bəlkə, sən də bizim üçün bir "Kürd-Şahnaz"ı oxuyasan?
Hələ sənət meydanında ilk və titrək addımlarını atan İsfəndiyar bu təklifdən tutulub. Xeyli fikirləşməli olub. 12-13 yaşlarından saatlarla Cabbar Qaryağdıoğlunun, Seyid Şuşinskinin, Əbülhəsən xanın vallarını oxudub diqqətlə qulaq assa da, onları, hətta əməlli-başlı təqlid etsə də, o, tərəddüd içərisində qalıb. Amma ustadın təklifinə yox deməyə də cürət etmir. Məclis əhli bu dəfə də İsfəndiyarın ifasında "Kürd-Şahnaz" muğamını dinləyib. Muğamın zil hissəsində hamı çaş-baş qalıb. Yerbəyerdən "əhsən" sədaları ucalıb və "əsl Xan bu imiş ki...", - deyiblər.
Şəyirdinin bu məharəti ustadı vəcdə gətirib, elə oradaca ona xeyir-dua verib: "Bu gündən sən oldun Xan Şuşinski"...
Xan Şuşinski təkcə muğam
ustası olmayıb, o, eyni zamanda,
həm şeir yazır, həm də mahnı bəstələyirmiş.
Lakin uzun müddət onun bəstələri xalq mahnısı
kimi təqdim edilib. Bir çox hallarda xalq mahnısı kimi təqdim
edilən "Qəmərim", "Şuşanın
dağları...", "Ay gözəl", "Al
yanağında", "Məndən gen gəzmə",
"Gözəl yarım", "Ölürəm",
"Dağlarda çiçək...", "A ceyran bala"nın müəllifi Xan Şuşinski olmuşdur. Onu da qeyd edək ki, "Şuşanın dağları..." mahnısının sözləri də Xan əminindir. Deyilənlərə görə, o zaman mahnının sözlərinə "siyasi don" geyindirənlər tapılmış və bəstəkar-xanəndəni çək-çevirə də salmışlar. Şuşanın dağlarının başının
niyə dumanlı olması, bununla onun nə demək istəməsi
barədə sorğu-sual, az
qala, istintaq səviyyəsinədək yüksəlmişdi.
Bundan yaxa qurtarmaq üçün, hətta Xan Şuşinski
mahnının sözlərini bilərəkdən dəyişib,
"Şuşanın dağları deyil dumanlı" şəklində ifa edibmiş.
Deyirlər
ki, Xan əmi çox məsuliyyətli olub. Daim öz səsini
qoruyub. Püxtələşmiş, tanınmış, sevilmiş xanəndə olanda da
onun keçirdiyi daxili həyəcan
hiss edilib. Səsinə İlahinin əmanəti kimi baxan Xan
Şuşinski hələ gənclik illərindən ona verilən
yüksək adın - "Xan"ın şərəfini qoruyub.
Ona görə də onu Azərbaycan musiqisinin Xanı kimi
sayıblar.
Daim səsinin
sehrinə düşdüyü və özünə ustad
bildiyi təbrizli Əbülhəsən xanla Xan
Şuşinski 1944-cü ildə görüşüblər.
Ustad xanəndənin yaddaşına yazılan xatirələrdən
biri də Əbülhəsən İqbal Soltanın onunla yaxından maraqlanması və
"Qrand hotel"də şərəfinə qonaqlıq verməsi olub.
XVIII əsrdə
yaşamış Qarabağın məşhur xanəndəsi
Mirzə Hüseynin adı ilə bağlı yaranan segah "Mirzə
Hüseyn" adlanır. Xan
Şuşinskini də segahın həmmüəllifi
sayırlar. Ona görə ki, sonralar bu segaha Xan Şuşinski
"Manəndi müxalif" şöbəsini əlavə
edib.
Daha
maraqlı məqamlardan biri də
odur ki, Xan Şuşinski Üzeyir Hacıbəylidən
başqa heç bir bəstəkara müraciət etməyib.
Bunun əsas səbəbi Üzeyir bəyin Xan
Şuşinskinin ifasında öz mahnılarını dinləməsindən
xüsusi zövq alması imiş. Xan Şuşinskinin
ifasında səslənən "Qaragöz"
mahnısı isə dahi bəstəkarın daha çox
xoşladığı mahnılardan biri olub. 1926-cı ildə
bəstələnən bu mahnı ilk dəfə Xan
Şuşinskinin ifasında səslənib. Bir sözlə, həmin
mahnıya qızıl möhrü Üzeyir bəy demişkən,
Xan əmi vurub. Peşəkar musiqiçilər yaxşı bilirlər ki, simfonik
muğamlarda solo hissəni ifa etmək o qədər də asan deyil. Simfonik
orkestrin müşayiəti ilə bu məsuliyyətli işi
ilk dəfə olaraq Xan Şuşinski öz üzərinə
götürüb. Musiqi tarixində ilk duetin (Şövkət
xanım Ələkbərova ilə) ifası da onun adı ilə
bağlıdır.
Maraqlıdır,
belə bir səs diapazonuna malik ustad sənətkar opera səhnəsində
görünməyib. Əlbəttə, bu, olduqca təəccüb
doğuran haldır. Belə bir
sənətkarın opera səhnəsində
görünməməsi maraqlı olduğu qədər də
təəssüfləndiricidir. Bu maraqlı və təəccüblü
sualın cavabına Xan Şuşinskinin xatirələrində
rast gəlmək mümkündür. Ustad xanəndə
yazır: "Üzeyir bəy ayrı adam idi. Belə insan
dünyaya beş yüz ildən bir gəlir. Onunla heç bir kəsi tərəziyə
qoymaq olmaz. Mənim xətrimi çox istəyirdi. Yamanca
muğampərəst idi. "Şur"u çox sevirdi.
Özü də həmişə deyərdi ki, heç kəs
"Qarabağ şikəstəsi"ni və "Simayi-şəms"i
Xan kimi oxuya bilməz. Çox çalışdı ki, məni
operaya gətirsin, özüm getmədim. Dedim ki, a bəy, mən
üzümə ənlik-kirşan yaxıb səhnəyə
çıxa bilmərəm. Bir də səhnədə
xalqın qızına, gəlininə eşqnamə
oxuyacam?"
Xan
Şuşinskinin özünün sevdiyi "Qarabağ şikəstəsi"
idi, ona görə də daha çox
onu oxuyardı. Şikəstə ondan əvvəl məclisdə
neçə dəfə ifa olunursa-olunsun, Xan Şuşinski
bütün çıxışlarında birinci sevimli
muğamını təqdim edərdi.
Deyirlər ki, bu, çox təbii
qarşılanırmış.
Seyid
Şuşinskinin maraqlı bir xatirəsini də yada salmaq
yerinə düşərdi. Seyid Şuşinski ilə Cabbar Qaryağdıoğlu
neçə illər imiş ki, Qarabağa getmirmişlər. Bir gün Cabbar
Qaryağdıoğlu Seyid Şuşinskiyə deyir ki, Xanı
neçə müddətdir görmürəm, xəbər
göndər bizə gəlsin. Seyidin sifarişini Xan əmiyə
çatdırıblar. Xan Şuşinski Cabbar
Qaryağdıoğlugilə gəlib. Orada ustadların
xahişi ilə "Mirzə Hüseyn" segahını və
"Qarabağ şikəstəsi"ni oxuyub. İfadan sonra
Cabbar Qaryağdıoğlu Xan əmiyə deyib:
"Üç-dörd ildir ki, Qarabağa getmirdik. Dedik sənin
səsinlə Qarabağın axar-baxarlı
dağlarını, Turş suyunu, İsa bulağını,
Cıdır düzünü, Topxananı gəzib gələk.
Çox sağ ol, gəzib-gəldik".
Demək,
ustadların da duyduğu və xatirələrində
yazdıqları kimi, Xan əminin səsi Qarabağın şikəstəsi - ab-havası
idi.
Cabbar Qaryağdıoğlu Xan
Şuşinskiyə öz
tövsiyə və məsləhətlərini verərkən
deyərmiş: "Səsin sənə qulaq asmadı - oxuma,
zökəm oldun - oxuma, yorğun oldun - oxuma və bir də
Bakının dəli havasından özünü qoru. Küləkli
havada bayıra çıxma, istidən tərləsən belə,
soyuq su içmə".
Bu ustad sözləri onun səsini və
nəfəsini qoruyub.
Ömrünün müdrik çağlarında da Xan
Şuşinskinin avazından gənclik təravəti
duyulardı.
Xan
Şuşinski səsinin qanadlarında təkcə
dünyanı dolaşmırdı. O, eyni zamanda, Azərbaycan
xalqının zəngin musiqi mədəniyyətini
bütün dünyaya tanıdırdı. Buna görə də böyük nüfuz və
hörmət-izzət sahibi olub. Mürəkkəb
muğamların mahir bilicisi və ifaçısı olan Xan
Şuşinski Azərbaycan milli musiqisinin təbliği yolunda
böyük nailiyyətlərə imza atıb. Səsinin ahəngi
zəngulələrə böyük imkanlar açıb. O,
muğamların ruhuna uyğun qəzəllər seçməkdə
də mahir olub.
Sənət
o zaman sevilir ki, sənətkarda xarakter bütöv olsun. Kamil
sənətkar eyni zamanda həm də şəxsiyyət kimi
formalaşmış insan deməkdir. Xan Şuşinskidə
bu fəlsəfi anlamlar bitkin və
bütöv olduğundan, o, sözün əsl mənasında,
ustad və şəxsiyyət kimi tanınıb. O, ictimaiyyətdə sevildiyi və
sayıldığı qədər də ailədə
hamının doğması və əzizi olub: ailəcanlı, qayğıkeş
ata, ünsiyyətli və sədaqətli
dost kimi xatırlanır. Xan Şuşinskinin oğlu Aslan
Cavanşirov da bu deyilənləri təsdiqləyir. O,
atasını əsl Azərbaycan kişisi kimi xatırlayır və belə
xarakterizə edir: hündürboylu, yaraşıqlı,
şux yerişli, enlikürəkli, buxara papaqlı...
O,
bütün muğamları məharətlə
ifa edirdi. Ritmik muğamları
isə qeyri-adi bir ustalıqla oxuyar, dinləyicidə
böyük ruh yüksəkliyi
yaradardı. Azərbaycan musiqi tarixinin əvəzsiz
korifeyi sayılan Xan Şuşinskinin səsinin yadigarı kimi
onun 40 saatlıq lent yazısı qalıb.
Xan
Şuşinskinin ömrü onun səsi, nəfəsi ilə
cilalanmış muğamlarımız qədər əbədiyaşardır, baxmayaraq
ki, 1979-cu il mart ayının 18-də dünyadan bir xan
köçdü...
Yeri gəlmişkən
qeyd etməliyik ki, 1943-cü ildə Azərbaycanın xalq
artisti adına layiq
görülmüş, müstəsna fitri istedadlı,
geniş diapazonlu, gur və məlahətli səsi, yüksək
ifaçılıq mədəniyyəti sayəsində Xan
Şuşinski hələ gənclik illərindən
şöhrətin zirvəsinə
ucalıb.
Bioqrafiyasına
yazılanlara bir daha nəzər saldıqda görürük
ki, yaradıcılığında "Mirzə
Hüseyn", "Şahnaz", "Qarabağ şikəstəsi",
"Kürd-Şahnaz", "Rast",
"Bayatı-Şiraz", "Qatar", "Cahargah",
"Mahur", "Heyratı", "Şur" kimi
muğam və segahlar əsas yer
tutur.
Ustad xanəndənin
iştirakı ilə çəkilmiş və yaradıcılığına həsr
olunmuş bir çox filmlər də vardır:
"Muğamat var olan yerdə", "Muğamlar",
"O olmasın, bu olsun",
"Bakı bağları: Buzovna", "Biz
qayıdacağıq", "Havalansın Xanın səsi",
"Mədəniyyət salnaməsi: Əbülfət Əliyev",
"Özgə ömür", "Prima",
"Qızıl Fonddan seçmələr", "Səs"...
Xan
Şuşinskinin yaradıcılığı
musiqişünasların, peşəkar qələm sahiblərinin,
ədəbi aləmin tanınmış simalarının diqqətindən
kənarda qalmayıb. Neçə-neçə əsərlər
məhz ölməz muğam ustadının həyat və
yaradıcılığına həsr edilib.
Bir vaxtlar
sədaları Şuşadan, İsa bulağından, Turş
sudan, Cıdır düzündən gələn, bir sözlə,
aranlı-dağlı cənnət-misal
Qarabağımızın azman
və ölməz sənətkarlarının duyğularımıza
sığal çəkən səslərini
bu gün lent yazılarından eşidir və kövrəlirik.
Xan əminin "Qarabağ şikəstəsi",
"Şur"u, "Cahargah"ı hopmuş qayalardan
xınalı kəklikləri perik düşsə də,
bulaqların gözü tutulsa da, cığırları ot
bassa da, el yaylağa qalxa bilməsə də, Topxanada xanələr
qurulmasa da, ruhumuzda, canımızda bir məhəbbət
yaşayır: torpağa, yurda, doğma ellərə
qayıdış həvəsi, mübarizlik, dönməzlik və əyilməzlik...
Şuşanın
dağlarının başı olsa da dumanlı, o yerlərə
qayıtmağa hələ çoxdu gümanlı...
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.- 2011.- 20 avqust.- S. 5.