Ustad və cəsarətli sənətkar
Azərbaycan ədəbiyyatının, mətbuatının inkişafında özünəməxsus xüsusi yeri olan görkəmli nasir, publisist, dramaturq, tərcüməçi, yumoristik novellalar, hekayələr müəllifi Seyfəddin Dağlının anadan olmasının 90 ili tamam olur. Ötən əsrin 60-70-ci illərindən başlayaraq Seyfəddin Dağlının qələmindən çıxan hər bir yazı həm ədəbi ictimaiyyət, həm də oxucular tərəfindən maraqla qarşılanardı. Yazıçının əsərləri sevilə-sevilə oxunardı. Özünəməxsus yaradıcılıq üslubu, dadlı-duzlu, yumorlu dili onu həmkarlarından fərqləndirirdi. Həyat həqiqətlərinə sadiqlik onun əsərlərinə əsl işıq gətirmişdi. Hər bir yazıçının ədəbi aləmə gətirdiyi müəyyən yenilik olur. Seyfəddin Dağlı son dərəcə zəhmətkeş bir yazıçı idi. O, sözün üstündə cəfakeşliklə çalışar, hər kəlmə, ifadə uğrunda məsuliyyət hissi keçirərdi. Seyfəddin Dağlını tanıyanların xatirələrində onun işıqlı obrazı belə boylanır: "Qələm tutan barmaqları düyün-düyün idi. İllər boyu bu düyünlü barmaqları müşahidə etmişdim və onlara həsəd aparmışdım. Bu düyünlər üç günün, beş günün deyildi. Əlinə qələm aldığı vaxtdan qabarlanıb düyünə dönmüşdü o barmaqlar... Vərəqlər onun tarlası, qələm xışı, kotanı idi" (Ağasəfa). Buna görə də səpdiyi toxumlar göyərirdi.
O, 1921-ci
ilin avqustunda Xızıda anadan olmuşdu. İlk
əmək fəaliyyətinə hələ tələbə
ikən "Kommunist" qəzeti redaksiyasından başlayan
gənc Seyfəddin pillə-pillə ucalmışdı.
O, sonralar bu redaksiyada müxbir, şöbə müdiri və
məsul katib işləmişdi. Elə o
dövrdən də felyetonları ilə diqqət çəkirdi.
İkinci Dünya müharibəsi zamanı ordu
sıralarına çağırılan Seyfəddin
Dağlı 1941-ci ildən 1956-cı ilə qədər hərbi
xidmətdə olmuşdu. O, bu müddət ərzində
"Ordu" qəzetində ədəbi işçi,
"Diviziya" qəzetinin redaktoru vəzifələrində
çalışmışdır.
1956-1959-cu illərdə Dövlət Radio Komitəsində
baş redaktor, sonra "Bakı" telestudiyasının
direktoru və sədr müavini işləmişdir. Seyfəddin
Dağlı uzun müddət "Kirpi" siyasi-satira
jurnalının baş redaktoru olmuşdur. 1980-ci ilin mayından ömrünün sonunadək
"Yazıçı" nəşriyyatında redaktor
işləmişdir. Məzmunlu və dəyərli
əsərləri ilə Azərbaycan ədəbiyyatında əbədi
yer tutmuş Seyfəddin Dağlı 1983-cü ildə
dünyasını dəyişmişdi.
Yaradıcılığa əslində şeirlə
başlayan Seyfəddin Dağlı məşhur şair olmasa
da, duzlu-məzəli misralar yazmışdır. Hətta ustad
bəstəkarımız Cahangir Cahangirov onun neçə-neçə
şeirinə musiqi də bəstələmişdi. Amma Seyfəddin Dağlı ədəbi aləmdə
satirik hekayələr ustadı, gözəl felyetonçu və
publisist kimi qəbul olunurdu. Dramaturgiya sahəsində
də qələmini sınayan müəllifin bir neçə
pyesi teatrlarda tamaşaya qoyulmuşdu, uzun müddət
repertuardan düşməmişdi, televiziya kanallarında
maraqla izlənilmişdi.
Onun ilk kitabının adı "Məşəl"
idi. İndi bu əsəri yenidən oxuyanda müəllifin
cəsarətinə, vətəndaşlıq qayəsinə,
qətiyyətinə, ana dilimiz uğrunda apardığı
mübarizəyə heyrət etməyə bilmirsən.
1937-ci ilin ağır xofunun ovqatlardan çəkinmədiyi
bir məqamda - 1948-ci ildə Seyfəddin Dağlı qələmə
aldığı hekayəsində yazırdı:
"- Siz buyurduğunuz şairlərin dili uşaqlar
üçün qəlizdir, bu tifillər onları başa
düşmürlər, cənab müfəttiş bunlara
anlayacaqları dildə kiçik, sadə şeirlər gərəkdir.
-
Hansı dildə dedin?
- Vətən
dilində.
- Yəni...
- Ana
dilində, Azərbaycan dilində...
Bu sözləri eşitcək müfəttiş qəzəbli
gözlərini geniş açdı, sürətli nəzərlərini
dolandırıb vəhşi baxışlarla sinfi -
uşaqları, kürsüləri, masanı süzməyə
başladı.
Elə bil Azərbaycan daş-torpağından
tikilmiş bu otağı bir ləhzədə uçurub yer
ilə yeksan etmək istəyirdi. Müfəttişin
bu baxışları birdən müəllimin masası
üstündəki kitaba zilləndi. O, quduz hərəkətlə
kitabı qamarladı, burnunun ucuna qədər aparıb bərkdən
bağırdı:
- "Vətən dili". Olmaya sən bu dili
deyirsən, gədə?!
Artıq
bütün bədəni əsəbiliklə əsən
müəllim zorla hirsini boğub təmkinlə səsləndi:
- Bəli,
cənab, həmin dili...
- Bəs
onda, ala! Bu sənin dilin, bu da kitabın, şeirin!.. Pədər süxtə!..
Müfəttiş
bir anda əvvəl kitabı parça-parça cırıb
ayaqları altına atdı, sonra da tələsik əski
parçasını qapıb yazı lövhəsini silməyə
başladı..."
Seyfəddin Dağlı bu hekayədə baş verən
hadisələri özündən uydurmamışdı. O, ordu sıralarında xidmət
edərkən Təbrizdə olmuş, şagirdlərin
gözü qabağında kitablardan çatılmış
tonqalları öz gözü ilə görmüş, azərbaycanlı
müəllimin faciəli taleyini qələmə
almışdı. Müəllifin
yaradıcılığını tədqiq edəndə iki hal
diqqəti cəlb edir: Seyfəddin Dağlı Arazın o
tayındakı soydaşlarımızın taleyi ilə
bağlı müntəzəm əsərlər
yazmış, bacı-qardaşlarımızın çətin
güzəranı onu heç zaman rahat
buraxmamışdır. "Kəcil
qapısı" romanı da məhz Cənubi Azərbaycan həyatına
həsr edilmişdir.
"Məşəl"in ədəbi aləmdə
doğulması uğurlu oldu. Müəllif
sonrakı bütün əsərlərini demək olar ki, bu
"Məşəl"dən düşən
işığın altında yazmışdı.
"Sadiqlər", "İpək gül", "Bahar
oğlu", "Yay qayğıları", "Nəğməli
çanta", "Şakərlilər", "Aldada bilməzsən",
"Mənziliniz mübarək" və nəhayət,
ölümündən sonra işıq üzü
görmüş "Məşəl yanır" və
"Şirin duz" kitabları.
Olduqca həssas, dərin yazıçı
müşahidəsinə malik olan Seyfəddin Dağlı
öz satirik hekayələrində kimlərə
gülürdü? İlk növbədə,
fırıldaqçılara, hiyləgərlərə,
rüşvətxorlara. Onun tənqid hədəfləri
öz müasirləri idi. Bir müəllif
kimi satirik hekayələrində çox aydın, sadə bir
dillə və məharətlə mənfi tipləri
gülüş hədəfinə çevirərək
onları bu yolla islah etməyə
çalışırdı. Seyfəddin
Dağlı "Rüşvətdar" adlı hekayəsində
öz mənfi qəhrəmanını sadəcə gülməli
vəziyyətdə təqdim etmir, həm də onun vəziyyətinə
bir növ ağlayır. Əli
rüşvət verməyə alışmış bu tipin
öz ailəsi çox acınacaqlı vəziyyətdə
yaşayır.
Seyfəddin Dağlı dramaturq kimi də
yazıb-yaratmışdır. Müəllifin "Adı sənin,
dadı mənim", "Aydınlığa doğru",
"Mənziliniz mübarək", "Təzə gəlin",
"Kölgələr pıçıldaşır" və
başqa dramları respublikamızın müxtəlif
teatrlarında tamaşaya qoyulmuşdu. 1979-cu ildə
onun ssenarisi əsasında "Bahar kimi solmaz" filmi də
çəkilmişdi. Çoxcəhətli
yaradıcılığı ilə seçilən Seyfəddin
Dağlı müntəzəm surətdə xarici ölkə
ədəbiyyatının nümunələrini dilimizə
çevirirdi. Digər bir tərəfdə
isə onun öz əsərləri müxtəlif dillərə
tərcümə edilirdi. Onu
keçmiş sovetlər ittifaqının bütün
müttəfiq respublikalarında yaxşı
tanıyırdılar, sevə-sevə oxuyurdular.
Seyfəddin Dağlı sağ olsaydı, bu gün onun qələmə
aldığı mövzular daha rəngarəng, daha maraqlı
səslənərdi. Sovet hökumətinin ağır təzyiqlərinin
və məhdudiyyətlərinin hökm sürdüyü bir
dövrdə quruluşun diktəsindən doğan
nöqsanlara gülmək, qüsurları dilə gətirmək,
ziddiyyətli həyat tərzini təsvir etmək
yazıçıdan böyük cəsarət, qətiyyət
tələb edirdi. Seyfəddin Dağlı
sözün həqiqi mənasında, ustad və hünərli
sənətkar idi. O, sözünü elə məqamda,
elə tərzdə məharətlə deməyi
bacarırdı ki, hətta ondan narazı qalan da ciddi şəkildə
öz etirazını bildirməyə çəkinərdi. Yazıçı bu fəaliyyətini "Kirpi"
jurnalında da çox ustalıqla davam etdirmişdir. Onun redaktorluğu ilə nəşr olunan bu satirik
jurnalın səhifələrində elə qəm dolu
gülüş, qəhqəhəli faciə notları tapmaq
olur ki, bir daha bu böyük sənətkarın
yazıçılıq, jurnalistik qüdrətinə məftun
kəsilirsən.
Seyfəddin Dağlı novella ustası, böyük
türk satiriki Əziz Nesinlə uzun müddət dostluq
etmişdir. Seyfəddin Dağlı Əziz Nesinlə Türkiyə
səfəri zamanı görüşmuş və onların
bu ünsiyyəti möhkəm dostluğa çevrilmişdi.
Sonralar Əziz Nesin bir neçə dəfə
Bakıya gəlmiş, öz dostu ilə
görüşmüşdür. Bütün
söhbətlərində Əziz Nesin bildirirdi ki, məni Azərbaycana
çəkən, ona vurğun edən Seyfəddin bəy olub.
Əziz Nesin türk ədəbiyyatı
üçün hansı xidmətlərin sahibidirsə, Seyfəddin
Dağlı da Azərbaycan ədəbiyyatında həmin
statusa malik görkəmli yazıçıdır. Ömrü boyu sadə, təvazökar olub. İşi, peşəsi isə ancaq yazmaq, yaratmaq
olub. O nə hansısa təltifi gözləyib, nə də
mükafat barədə
düşünüb. Yazıçının
ən böyük mükafatı xalqı tərəfindən
sevilməyidir. İndiki zamanda qəfil
peyda olan bəzi "yazıçılar"ı görəndə
istər-istəməz Seyfəddin Dağlı kimi nasirlərimizə
rəhmət oxuyur, yaxşı ki, sizin əsərləriniz
var, deyirik.
Burada bir məsələni də diqqətə çəkmək
yerinə düşərdi. İndi bu görkəmli ədibin
anadan olmasının 90 ili tamam olur. 1988-ci
ilə kimi 20-yə yaxın kitabı nəşr olunmuş
Seyfəddin Dağlının seçilmiş əsərlərinin
latın qrafikası ilə çap edilib
oxuculara çatdırılması çox vacibdir. Onun əsərlərində elə məsələlər
var ki, bu gün də aktuallığını qoruyub
saxlayır. İkinci əsas məsələ
odur ki, gələcək nəsil də Seyfəddin
Dağlını tanımalıdır.
Ötən əsrin ortalarında
yandırdığı "Məşəl"in odu elə
sönməz oldu ki, onun hər parçasından qopan
qığılcım bu yazıçını sevən
oxucuların qəlbinə nur kimi axdı. Bir vaxt bu
dünyada var olmuş Seyfəddin Dağlını
unudulmağa qoymadı. Əslində, bu
işıq payı unudulmaz yazıçının Vətənə,
torpağa, millətə bağlı ürəyinin sevdiyi
insanlara əbədi ərməğanı oldu.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2011.-23 avqust.- S.
5.