Düşünülmüş,
sürətli və davamlı inkişaf
Yeni proqramın üstün cəhətlərindən biri də ondar ibarətdir ki, onun hazırlanması zamanı Prezident İlham Əliyevin göstərişi ilə regionlardan gələn təkliflər nəzərə alınmışdı. Məhz bunun nəticəsində bölgələrdə yaşayan insanların həllini prioritet hesab etdiyi məsələlər bu proqramda ön plana çəkilmiş, onların çözümü üçün həm icra mexanizmləri və vaxt müəyyən olunmuş, həm də bunun üçün lazım olan maddi resursların hər il dövlət büdcəsindən ayrılması nəzərdə tutulmuşdu.
Yeni dövlət proqramında qarşıya qoyulmuş məqsədə nail olmaq üçün aşağıdakı vəzifələrin yerinə yetirilməsi nəzərdə tutulurdu: ölkənin təbii və əmək potensialından səmərəli istifadə etməklə qeyri-neft sektorunun sürətli inkişafının təmin edilməsi; infrastruktur təminatının yaxşılaşdırılması istiqamətində tədbirlərin davam etdirilməsi; sahibkarlıq mühitinin yaxşılaşdırılması ilə bağlı məqsədyönlü tədbirlərin həyata keçirilməsi və sahibkarlığın inkişafının daha da sürətləndirilməsi; iqtisadiyyatın inkişafına investisiyaların cəlb olunması işinin davam etdirilməsi; ixracyönümlü məhsul istehsalının stimullaşdırılması; müasir tipli infrastruktur obyektlərinin yaradılması, mövcud obyektlərin beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması; əhalinin kommunal xidmətlərlə təminatının yaxşılaşdırılması; məşğulluq səviyyəsinin artırılması istiqamətində tədbirlərin davam etdirilməsi; yoxsulluğun səviyyəsinin azaldılması.
Dövlət proqramının tədbirlər
planı aşağıdakı bölmələr üzrə
tərtib edilmişdi:
1. Ölkə əhəmiyyətli tədbirlər. 2. Bakı şəhərinin rayon və qəsəbələri üzrə tədbirlər. 3. Ölkənin iqtisadi rayonları üzrə tədbirlər: 3.1. Abşeron iqtisadi rayonu (Abşeron, Xızı rayonları, Sumqayıt şəhəri); 3.2. Aran iqtisadi rayonu (Ağcabədi, Ağdaş, Beyləqan, Bərdə, Biləsuvar, Göyçay, Hacıqabul, İmişli, Kürdəmir, Neftçala, Saatlı, Sabirabad, Salyan, Ucar, Zərdab rayonları, Şirvan, Mingəçevir, Yevlax şəhərləri); 3.3. Dağlıq Şirvan iqtisadi rayonu (Ağsu, İsmayıllı, Qobustan, Şamaxı rayonları); 3.4. Gəncə-Qazax iqtisadi rayonu (Ağstafa, Daşkəsən, Gədəbəy, Goranboy, Göygöl, Qazax, Samux, Şəmkir, Tovuz rayonları, Gəncə və Naftalan şəhərləri); 3.5. Quba-Xaçmaz iqtisadi rayonu (Dəvəçi, Xaçmaz, Quba, Qusar, Siyəzən rayonları); 3.6. Lənkəran iqtisadi rayonu (Astara, Cəlilabad, Lerik, Masallı, Yardımlı, Lənkəran rayonları); 3.7. Naxçıvan iqtisadi rayonu (Naxçıvan şəhəri, Babək, Culfa, Ordubad, Sədərək, Şahbuz, Kəngərli, Şərur rayonları); 3.8. Kəlbəcər-Laçın iqtisadi rayonu (Kəlbəcər, Laçın, Zəngilan, Qubadlı rayonları); 3.9. Şəki-Zaqatala iqtisadi rayonu (Balakən, Qax, Qəbələ, Oğuz, Zaqatala, Şəki rayonları); 3.10. Yuxarı Qarabağ iqtisadi rayonu (Ağdam, Tərtər, Xocavənd, Xocalı, Şuşa, Cəbrayıl, Füzuli rayonları, Xankəndi şəhəri). Təbii ki, işğal altındakı rayonların sosial-iqtisadi inkişafına dair tədbirlərin reallaşdırılması onların azad olunmasından sonrakı dövrə hesablanmışdı. Dövlət Proqramının icraçıları kimi müvafiq mərkəzi və yerli icra hakimiyyəti orqanları müəyyən olunmuşdu. Onun icrasının əlaqələndirilməsi İqtisadi İnkişaf Nazirliyi tərəfindən həyata keçirilirdi və keçirilməkdədir.
Dövlət proqramının
uğurla icrasına xidmət edən mükəmməl taktika
Dövlət proqramında diqqətə çatdırılır ki, müəyyən edilmiş məqsədlərə nail olunması, eləcə də qarşıya qoyulan vəzifələrin yerinə yetirilməsi üçün ölkədə makroiqtisadi sabitliyin davam etdirilməsi mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Makroiqtisadi sabitliyi nəzərə alaraq proqramın qəbulundan sonra qarşıdakı illərdə bütövlükdə iqtisadiyyatın, o cümlədən regionlarda ayrı-ayrı sahələrin inkişafının başlıca şərtlərindən biri olan orta illik inflyasiya tempinin və milli valyutanın məzənnəsinin məqbul səviyyədə saxlanılması, vergi dərəcələrinin optimal həddə müəyyənləşdirilməsi, kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarına tətbiq edilən güzəştlərin müddətinin artırılması, yeni iş yerlərinin yaradılmasının stimullaşdırılması, gömrük dərəcələrinin optimal səviyyədə saxlanılması, xarici borcların səmərəli idarə olunması siyasəti davam etdiriləcəyi bildirilir. O da qeyd edilir ki, valyuta gəlirlərinin artırılması, inflyasiya risklərinin azaldılması, monetar və büdcə-vergi siyasətinin koordinasiyasının gücləndirilməsi, dövlət xərclərinin artımının nəzarətdə saxlanılması və digər tədbirlər hesabına makroiqtisadi vəziyyətə, habelə qeyri-neft sektorunun inkişafına mənfi təsirlərin qarşısının alınması növbəti illərdə də iqtisadi siyasətin başlıca məsələləri hesab olunur. Ölkə iqtisadiyyatının dünya təsərrüfat sisteminə inteqrasiyasının sürətləndirilməsi məqsədilə gələcəkdə Azərbaycanın nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarla, iqtisadi birliklərlə əməkdaşlığının genişləndirilməsi üçün qanunvericiliyin, standartların beynəlxalq tələblərə, o cümlədən Ümumdünya Ticarət Təşkilatının (ÜTT) tələblərinə uyğunlaşdırılması prosesinin sürətləndirilməsi də nəzərdə tutulur.
Xarici iqtisadi siyasət proqramına görə istehsal olunmuş məhsulların ixracı üçün əlverişli şərait yaradılmasına, eyni zamanda, daxili bazarın haqsız rəqabətdən qorunmasına yönəlir. Büdcə-vergi siyasətində əsas məqsədlərdən biri isə qeyri-neft sektorunun dayanıqlı inkişafına, ölkənin makroiqtisadi vəziyyətinin sabit saxlanılmasına, iqtisadiyyatın səmərəli tənzimlənməsi və onun dinamik inkişafının stimullaşdırılmasına nail olmaqdan ibarətdir. Bu baxımdan proqramın qəbulundan sonra qarşıdakı illərdə ölkədə istehsalın genişləndirilməsinə, rəqabət qabiliyyətli iqtisadiyyatın, infrastrukturun, əlverişli investisiya mühitinin yaradılmasına və iqtisadiyyata cəlb olunacaq sərmayələrdə ölkənin daxili resurslarının payının artırılmasına nail olunması zəruriliyi vurğulanır. Eyni zamanda, burada kənd təsərrüfatına dövlət qayğısının və bu sahəyə birbaşa subsidiyaların artırılması, emal müəssisələrinin yaradılmasına investisiyaların cəlb edilməsi, qeyri-neft, qeyri-xammal sənaye sahələrinin, turizmin inkişafının təmin edilməsi 2009-2013-cü illərdə qarşıda duran prioritet istiqamətlər hesab olunur. Proqrama əsasən, pul-kredit siyasətində manatın rəqabət qabiliyyətliliyinin əlverişli səviyyədə saxlanmasını təmin edən məzənnə siyasətinin həyata keçirilməsinə və pul təklifi kanallarının optimallaşdırılmasına xüsusi diqqət yetirilir.
Qeyri-neft sektorunun tərəqqisi yeni
sürət mərhələsində
Proqramda qeyd edilir ki, ölkənin uzunmüddətli iqtisadi və sosial inkişafını təmin etmək üçün investisiya siyasəti mühüm alətlərdən biridir. Bu sahədə əsas vəzifə iqtisadiyyatın bütün sahələrinə investisiya qoyuluşu imkanlarının genişləndirilməsi və daha əlverişli investisiya mühitinin təmin edilməsi məqsədilə bütün investorlar üçün azad rəqabət mühitinin yaradılmasından və sahədə mövcud normativ-hüquqi bazanın təkmilləşdirilməsindən ibarətdir. O da vurğulanır ki, özəlləşdirməyə açılmış müəssisələrdə şəffaf və səmərəli özəlləşdirmə prosesinin həyata keçirilməsi davam etdirilir. Qeyri-neft sektorunda müəssisələrin investisiya fəaliyyətinin dəstəklənməsi istiqamətində məqsədyönlü işlər həyata keçirilir, müasir istehsal avadanlıqlarının idxalı təşviq edilir. Dövlət investisiya siyasəti regionlarda yeni iş yerlərinin açılmasına, infrastruktur obyektlərinin etibarlı istismarının təmin edilməsinə, insan kapitalının inkişafı və vətəndaşların sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi kimi prioritetlərin həyata keçirilməsinə yönəldilir. Məşğulluq siyasətinin mühüm istiqamətlərindən biri yeni iş yerlərinin açılmasını məhdudlaşdıran amillərin aradan qaldırılması və məşğulluq səviyyəsinin artırılmasını stimullaşdıran şəraitin yaradılmasıdır. Bu baxımdan sahibkarlığın, əsasən, kiçik və orta sahibkarlığın inkişafına yönəlmiş tədbirlər xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Proqramın qəbulundan sonrakı müddətdə məşğulluq siyasətində əsas məqsəd əmək ehtiyatlarından daha dolğun istifadə etməklə əhalinin səmərəli fəaliyyətinin təmin edilməsindən ibarətdir.
"Azərbaycan Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"nda nəzərə çatdırılır ki, ölkə iqtisadiyyatı inkişaf etdikcə, daxili əmək bazarında iştirak edən əcnəbilərin sayı artmaqdadır. Azərbaycanın əlverişli geosiyasi mövqeyi, ölkədə aparılan iqtisadi islahatlar, sahibkarlığın inkişafı, beynəlxalq kommunikasiya layihələrinin həyata keçirilməsi və sair əmək miqrasiyası axınlarının artmasına səbəb olub. Proqramın icraya yönəldilməsindən sonra miqrasiya siyasətinin əsas istiqamətləri aşağıdakılardır: miqrasiya proseslərindən ölkənin inkişafı üçün səmərəli istifadə olunması; miqrasiya proqramlarının və tədbirlərinin həyata keçirilməsində dövlətin və cəmiyyətin mənafelərinin nəzərə alınması; miqrantların mövcud sosial-iqtisadi vəziyyətə adaptasiyasını sürətləndirən şəraitin yaradılması; miqrantların hüquqlarının müdafiəsi; qeyri-qanuni miqrasiyanın qarşısının alınması.
Qeyd olunur ki, sahibkarlığın inkişafı ölkə iqtisadiyyatının diversifikasiyası baxımından həyata keçirilən dövlət siyasətinin aparıcı istiqamətlərindən birini təşkil edir. Bu siyasət iqtisadiyyatın bütün sahələrində, xüsusilə, prioritet inkişaf sahələrində işgüzar fəaliyyət üçün normativ-hüquqi, təşkilati və maliyyə təminatı səviyyəsinin yüksəldilməsinə yönəldilir.
Azərbaycanda qeyri-neft sektorunun inkişafına yönəlmiş tədbirlərin kompleks şəkildə həyata keçirilməsi ixracyönümlü məhsulların istehsalını sürətləndirən müvafiq iqtisadi mexanizmlərin tətbiqi əsasında mümkün sayılır. Ölkənin ixrac potensialının inkişaf etdirilməsi, Azərbaycan malları və xidmətlərinin xarici bazarlara çıxarılması, bunun üçün əlverişli şəraitin yaradılması, ölkə iqtisadiyyatının dünya iqtisadiyyatına səmərəli inteqrasiyasını təmin etmək üçün tədbirlərin həyata keçirilməsi prioritet istiqamətlərdəndir. Ölkənin ixrac potensialının səmərəli reallaşması, daxili bazarda sağlam rəqabət mühitinin formalaşması, istehlakçıların hüquqlarının qorunmasının təmin edilməsi. Standartlaşdırma və metrologiya sahələrinin beynəlxalq tələblərə uyğunlaşdırılması məqsədilə aşağıdakı tədbirlər reallaşdırılır: özəl sektorda ixracın stimullaşdırılması və ixrac mallarının çeşidinin artırılması; milli istehsalçıların xarici bazarlarda mövqelərinin möhkəmləndirilməsi, onların maraqlarının müdafiəsinin gücləndirilməsi istiqamətlərində müvafiq tədbirlərin həyata keçirilməsi; ticarət, iaşə və məişət sahələrində xidmət səviyyəsinin daha da yüksəldilməsi və ÜTT prinsipləri çərçivəsində daxili bazarın qorunması tədbirlərinin həyata keçirilməsi; haqsız rəqabət hallarına qarşı mübarizənin gücləndirilməsi və rəqabətin inkişafı ilə bağlı tədbirlərin həyata keçirilməsinə sahibkarların və istehlakçıların cəlb olunması; istehlak mallarının keyfiyyətinə və təhlükəsizliyinə nəzarətin gücləndirilməsi. Proqramda o da bildirilir ki, sənaye sahəsində əsas məqsədlərdən biri regionlardakı mövcud sənaye müəssisələrinin fəaliyyətinin bərpası və yenidən qurulmasından, yeni müəssisələrin yaradılmasından ibarətdir. Burada kənd təsərrüfatı məhsullarının emalı müəssisələrinin bərpasına və ixrac potensialının artırılmasına xüsusi diqqət yetirilir. Sənaye sektorunda əsas məqsədə nail olmaq üçün aşağıdakı tədbirlər həyata keçirilir: sənayenin qeyri-neft sektorunun inkişaf istiqamətlərinin müəyyənləşdirilməsi; rəqabətədavamlı sənaye məhsullarının istehsalının dəstəklənməsi və ixracyönümlü istehsal sahələrinin yaradılmasının təşviqi; dövlət mülkiyyətində olan və ya səhmlərinin nəzarət zərfi dövlətə məxsus olan sənaye müəssisələrinin sağlamlaşdırılması və özəlləşdirilməsi; özəlləşdirmədən sonra müəssisələrin fəaliyyətinin dəstəklənməsi; istehsalın texnoloji cəhətdən yenidən qurulması; ixtisaslı kadrların hazırlanması.
Bununla yanaşı, proqramda diqqətə çatdırılır ki, ötən dövr ərzində institusional baxımdan torpaq və aqrar islahatların uğurla başa çatması - kənd təsərrüfatı istehsalçıları üçün yeni imkanların yaranması sərbəst bazar münasibətlərinə əsaslanan və özünüinkişaf qabiliyyətinə malik olan bütöv iqtisadi sistemin - müstəqil milli iqtisadiyyatın formalaşdırılması prosesi ilə səciyyəvidir. Kənd təsərrüfatı məhsullarının istehsalının müxtəlif təsərrüfat formaları üzrə, o cümlədən kollektiv təsərrüfat forması üzrə inkişafı regionlarda birgə əmək kooperasiyasının genişlənməsinə və daha məhsuldar olan ictimai qüvvənin əmələ gəlməsinə səbəb olması üzündən Azərbaycanın kənd təsərrüfatında ənənəvi sahələr olan taxılçılığın, üzümçülüyün, meyvəçiliyin, pambıqçılığın, tütünçülüyün, çayçılığın, ipəkçiliyin və digər sahələrin inkişafı prioritet vəzifə olaraq müəyyən edilir. Bildirilir ki, aqrar sektorda islahatlar davam etdiriləcək, dağ rayonlarının inkişafına xüsusi diqqət yetiriləcək. Aqrar bölmənin inkişafı istiqamətləri aşağıdakılardan ibarətdir: aqrar bölmənin normativ hüquqi bazasının, elmi-metodik təminatının və kadr hazırlığı sisteminin təkmilləşdirilməsi; aqrar bölmənin xammal istehsalı və emalı sahələrinin əlaqəli inkişafı, rəqabətqabiliyyətli məhsul istehsalının artırılmasının stimullaşdırılması; aqrar bölməyə maliyyə dəstəyinin artırılması; aqrar bölmənin maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi; aqrar sektora xidmət edəcək və bazar prinsipləri əsasında fəaliyyət göstərəcək yeni strukturlara dəstək verilməsi; kənd təsərrüfatında suvarma və meliorasiya təminatının yaxşılaşdırılması; torpaq və su ehtiyatlarından səmərəli istifadənin təmin edilməsi.
2011-ci ilin "Turizm ili" olması baxımından da
proqram aktuallıq kəsb edir. Burada diqqətə
çatdırılır ki, turizmi iqtisadiyyatın yüksək
gəlirli sahəsinə çevirmək, sosial və ekoloji tələblərə
cavab verəcək səmərəli və rəqabətqabiliyyətli
müasir turizm kompleksləri yaratmaq və bu sahədə yeni
iş yerlərinin açılmasını təmin etmək
qeyri-neft sektorunun inkişafı istiqamətində
qarşıda duran mühüm vəzifələrdəndir.
Turizm sahəsinin inkişaf istiqamətləri proqramda aşağıdakılardan ibarətdir:
rəqabətqabiliyyətli turizm infrastrukturunun və turizm sənayesinin
yaradılması; mövcud turizm obyektlərinin beynəlxalq
standartlara uyğunlaşdırılması; turizm xidməti
üzrə mütərəqqi üsulların və
standartların hazırlanması və tətbiqi; ölkə
turizm-rekreasiya zonalarının hüquqi statusunun müəyyən
edilməsi, ölkə ərazisində turizm zonalarının
və turist marşrutlarının müəyyən
olunması; turizm sahəsində zəngin təcrübəsi
olan ölkələrlə kadr hazırlığı sahəsində
beynəlxalq əməkdaşlığın genişləndirilməsi.
2009-2013-cü
illərdə yanacaq-enerji kompleksində dövlət siyasətinin
əsas istiqamətləri kimi aşağıdakılar
göstərilir: neft-qaz hasilatı, nəqli və emalı
infrastrukturunun yenidən qurulması və modernləşdirilməsi;
yeni yataqların və perspektiv strukturların geoloji kəşfiyyat
işlərinin sürətləndirilməsi və onların
istismara hazırlanması; ölkənin qazla təmin edilməyən
məntəqələrinin qazla təchiz edilməsi;
regionların inkişafı və bununla əlaqədar elektrik
enerjisinə tələbatın artım sürətini nəzərə
alaraq yeni güclərin yaradılması, alternativ və bərpa
olunan enerji mənbələrindən istifadənin genişləndirilməsi
nəticəsində ölkənin enerji təhlükəsizliyinin
təminatının yüksəldilməsi; energetika sektorunda
sahibkarlıq fəaliyyətinin dəstəklənməsi;
müasir tipli elektrik stansiyalarının inşasının,
yenidənqurulmasının və inkişafı layihələrinin
həyata keçirilməsinin davam etdirilməsi; elektrik
ötürücü xətlərin və
yarımstansiyaların yeniləşməsi və tamamilə yeniləri
ilə əvəz olunması.
Bununla
yanaşı, proqramda mənzil-kommunal təsərrüfatı
sahələrində istehlakçılara göstərilən
xidmətlərin səviyyəsinin dünya standartlarına
uyğunlaşdırılması, nəqliyyat sisteminin kompleks
inkişafına nail olunması və nəqliyyat xidmətlərinin
inkişafının daha da
yaxşılaşdırılması, informasiya və
kommunikasiya texnologiyalarının (İKT-nin) inkişafı,
daha da modernləşdirilməsi nəzərdə tutulur, qeyd
edilən sahələr üzrə prioitetlər müəyyən
edilir. Ölkədə ətraf mühitə mənfi təsir
edən amillərin qarşısının alınması və
ekoloji vəziyyətin yaxşılaşdırılması əhalinin,
o cümlədən regionlarda yaşayan vətəndaşların
həyat şəraitinin daha da
yaxşılaşdırılmasının təmin edilməsi,
təhsil sisteminin inkişafının davam etdirilməsi, gənclərin
ümumbəşəri dəyərlər əsasında
layiqli ali təhsil almaları üçün lazımi şəraitin
yaradılması, elmi sferanın tərəqqisinin sürətləndirilməsi, elmi kadr potensialının
artırılması və onun sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi,
tibbi xidmətlərin keyfiyyətinin daha da yüksəldilməsi,
əhalinin sağlamlığının
yaxşılaşdırılması, əhalinin bütün
təbəqələrinin keyfiyyətli tibbi xidmətlə təmin
edilməsi, ölkənin şəhər və rayonlarında
bədən tərbiyəsi və idmanın maddi-texniki
bazasının inkişaf etdirilməsi, ölkənin mədəni
potensialının, sərvətlərinin və ənənələrinin
qorunub saxlanması və inkişaf etdirilməsi də əsas
istiqamətlər sırasında yer alır. Proqramda
konkret rayonlar və onların sosial-iqtisadi inkişafı
üzrə görülməsi nəzərdə tutulan tədbirlər,
buna cavabdeh dövlət qurumları müəyyən edilib.
İcra dövründə isə dövlət
başçısı görülən işlərin daha da
sürətləndirilməsi, əlavə maliyyə
yardımlarının ayrılması və bu qəbildən
olan digər məsələləri əhatə edən yeni fərman
və sərəncamlar verib.
Nəticələr
yeni möhtəşəm uğurlardan xəbər verir
Təbii ki, dövlət proqramında qeyd olunan istiqamətlərdə
nəzərdə tutulmuş tədbirlərin həyata
keçirilməsi ölkənin sosial-iqtisadi inkişafında
vacib mərhələ olmaqla ölkənin iqtisadi
inkişafında və "2008-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı" çərçivəsində
nəzərdə tutulan məqsədlərə nail
olunmasında, eləcə də ölkə əhalisinin
rifahının yaxşılaşdırılmasında
mühüm rol oynayır. Bunu II Dövlət
Proqramının icrasından keçən ilk iki ilin nəticələri
də təsdiq edir. Qeyri-neft sektorunun
inkişafının sürətləndirilməsi,
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, regionların
tarazlı inkişafı, əlverişli biznes və investisiya
mühitinin formalaşdırılması, əhalinin maddi
rifahının daha da yüksəldilməsi tədbirləri
"Azərbaycan Respublikası regionlarının
2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı"nın icra
müddətində ümumi iqtisadi tərəqqidə
özünü qabarıq büruzə verən hallar olub.
Bunun nəticəsi olaraq 2004-2009-cu illər ərzində
ümumi daxili məhsul 2,8 dəfə, dövlət büdcəsinin
gəlirləri 4,8 dəfə, orta aylıq əməkhaqqı
3 dəfə, minimum pensiyanın məbləği 3,8 dəfə,
minimum əməkhaqqı 6,3 dəfə artmış, 33 mindən
artıq yeni müəssisə, 840 mindən artıq yeni
iş yeri açılmış, yoxsulluğun səviyyəsi
4,1 dəfə azalaraq 11 faizə enmişdir. Bu
nailiyyətlərin əldə olunmasında regionların
sosial-iqtisadi inkişafı dövlət proqramlarının
müstəsna rolu olub. Görülmüş
işlər regionlarda istehsal və sosial infrastruktur təminatının
yaxşılaşdırılması sahəsində
böyük dəyişikliklərə səbəb olub, vətəndaşların
rifahını xarakterizə edən keyfiyyət göstəriciləri
əhəmiyyətli dərəcədə
yaxşılaşıb. II Dövlət
Proqramının icrasını şəxsi nəzarətinə
götürən Prezident İlham Əliyev proqramın qəbulundan
sonra keçən 1 il ərzində regionlara 27 dəfə səfər
edərək istehsal, nəqliyyat, təhsil, səhiyyə, mədəniyyət,
idman, turizm və digər sahələri əhatə edən
105 obyektin açılış, 14 obyektin təməlqoyma mərasimində
iştirak edib, 50-dən çox müxtəlif təyinatlı
müəssisənin fəaliyyəti ilə tanış olub. Müntəzəm olaraq həyata keçirilən bu
səfərlərin regionların sosial-iqtisadi
inkişafının sürətləndirilməsində
müstəsna əhəmiyyəti olmaqla yanaşı, hər
bir rayonun inkişafı ilə bağlı qarşıda duran
spesifik vəzifələrin müəyyən edilməsini və
həyata keçirilməsini də təmin edib.
II
Dövlət Proqramının icrasının ilk iki ilinin tamam
olması fonunda isə araşdırmalar göstərir ki, həmin
vaxtda dövlət başçısı regionlara səfərləri fonunda
istehsal, nəqliyyat, təhsil, səhiyyə, mədəniyyət,
idman, turizm və digər sahələr üzrə 170-dən
çox müəssisənin açılış və təməlqoyma
mərasimində iştirak edərək onların fəaliyyətləri
ilə şəxsən tanış olub. Bu səfərlərdən
sonra dövlət başçısı bir sıra şəhər
və rayonların sosial-iqtisadi inkişafının sürətləndirilməsi
ilə bağlı əlavə tədbirlər haqqında sərəncamlar
imzalayıb. Məhz Prezident İlham Əliyevin regional
inkişafa verdiyi önəmin, rayonlarda, kəndlərdə
yaşayan əhalinin həyat səviyyəsinin davamlı
olaraq yüksəldilməsinə göstərdiyi diqqət və
qayğının nəticəsidir ki, istehsal və sosial
infrastruktur təminatının
yaxşılaşdırılması sahəsində
böyük dəyişikliklər davam edir, regionların
siması gündən-günə dəyişir, gözəlləşir
və müasirləşir.
Hesablamalar
göstərir ki, regionların inkişafına 2004-2010-cu illər
ərzində bütün maliyyə mənbələri
hesabına 15,5 milyard dollar, o cümlədən
2010-cu ildə 3,4 milyard dollar məbləğində investisiya
yönəldilib, bunun sayəsində yüzlərlə əhəmiyyətli
layihələr icra olunub. 2010-cu il ərzində isə
"Şimal-Cənub" və "Şərq-Qərb"
nəqliyyat dəhlizlərinin yaradılması layihələri
davam etdirilib, 635 kilometrdən çox yollar beynəlxalq
standartlara uyğun tikilib və təmir olunub, o cümlədən
dövlət başçısının bilavasitə
iştirakı ilə Bakı dairəvi avtomobil yolu, Ələt-Astara-İran
sərhədi avtomobil yolunun 22 kilometrlik hissəsi, Mingəçevir-Xaldan
yolu, Biləsuvar dairəvi avtomobil yolu, Bakı-Rusiya sərhədi
avtomobil magistralında Şabran dairəvi yolu və
körpü kompleksi, Naxçıvan-Sədərək
magistral yolu və digərləri istifadəyə verilib. Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolunun, 2010-cu ildə təməli
qoyulmuş Beynəlxalq dəniz limanının və gəmiqayırma
zavodunun inşası ölkəmizin tranzit potensialının,
ümumiyyətlə, regiondakı rolunun və əhəmiyyətinin
daha da artmasını təmin edəcək. 2010-cu ildə
regionlar elektrik enerjisi ilə tam təchiz olunub və həmin
ildə təkcə Ordubadda Biləv SES, Qəbələdə,
Salyanda və Bakıda yeni yarımstansiyalar və yüksək
gərginlikli xətlər istifadəyə verilib, 4 kiçik
SES-in təməli qoyulub, 5 elektrik stansiyasının tikintisi
davam etdirilib. Bununla yanaşı, 2010-cu ildə dövlət
proqramı çərçivəsində regionlarda 3770 kilometr
yeni qaz kəmərləri çəkilib, 500 kilometr qaz xətti
təmir və bərpa edilib, 49 yaşayış məntəqəsi
qazla təchiz olunub. Əhalinin keyfiyyətli su ilə təminatının
yaxşılaşdırılması çərçivəsində
Kür-Araz çaylarının sahilləri boyu 18 rayonun 156
yaşayış məntəqəsində sutəmizləyici
qurğuların quraşdırılması 300 min nəfərdən
artıq əhalinin içməli su ilə təminatını
yaxşılaşdırıb, Oğuz-Qəbələ-Bakı
su kəməri istifadəyə verilib. Suvarılan
torpaq sahələrinin artırılmasında, torpaqların
meliorativ vəziyyətinin yaxşılaşdırılmasında
mühüm rolu olan Samur-Abşeron, Yuxarı Mil
kanallarının, Şəmkir dəryaçasının,
Tovuzçay su anbarının tikintisi davam etdirilib.
Rabitə xidmətlərinin
yaxşılaşdırılması ilə bağlı
görülən işlər regionlarda bu xidmətlərin
keyfiyyətini və əhatə dairəsini xeyli
artırıb.
Azərbaycan Prezidenti tərəfindən 2010-cu ilin
"Ekologiya ili" elan edilməsi ilə əlaqədar
ekoloji vəziyyətin yaxşılaşdırılması və
ölkənin bütün ərazisinin, xüsusilə də,
Abşeron yarımadasının
yaşıllaşdırılması, çirklənmiş
torpaqların təmizlənməsi sahəsində
genişmiqyaslı tədbirlər görülüb,
ümumilikdə 10600 hektardan artıq sahədə meşəsalma
və meşəbərpa işləri həyata keçirilib.
2010-cu ildə
müasir turizm xidməti infrastrukturunun yaradılması istiqamətində
də işlər davam etdirilib, 32-si regionlarda olmaqla 47 turizm
obyektinin, o cümlədən Qusar rayonunda Şahdağ
qış-yay turizm kompleksinin tikintisi davam etdirilib.
Regionların ənənəvi istehsal sahələrinə
uyğun ixtisaslaşması, kənd təsərrüfatının
intensiv yüksəlişi, yeni heyvandarlıq və
südçülük komplekslərinin, damazlıq və
quşçuluq təsərrüfatlarının, kənd təsərrüfatı
məhsullarının saxlanması infrastrukturunun
yaradılması, toxumçuluğun inkişafı, daxili tələbatın
əsasən yerli istehsal hesabına ödənilməsi,
qeyri-neft məhsullarının ixracının artırılmasına xidmət edən tədbirlərin
uğurlu icrası da görülən əsas işlər cərgəsindədir.
2010-cu ildə regionlarda 160-dan
çox sənaye, kənd təsərrüfatı, xidmət
və ticarət müəssisəsi, o cümlədən Lənkəranda
konserv zavodu və çay fabriki, Naxçıvanda avtomobil
zavodu, bir neçə tikinti materialları zavodu, Sumqayıtda
texnopark, Masazırda duz zavodu, Biləsuvarda konserv zavodu, Gədəbəydə
qızıl zavodu, bölgələrdə heyvandarlıq və
süd emalı kompleksləri və digər müəssisələr
tikilib istifadəyə verilib, 200-dən çox müəssisənin,
o cümlədən 12 kənd təsərrüfatı məhsullarının
emalı müəssisəsinin, bir çox rayonda tikinti
materiallarının istehsalı zavodlarının və digər
müəssisələrin tikintisi davam etdirilib. Bu
müəssisələrin 112-də Sahibkarlığa Kömək
Milli Fondunun güzəştli kreditlərindən istifadə
olunub. Müasir texnologiyaların tətbiqi ilə aqrar
sektorun inkişafında mühüm rolu olan, ildə 20 min ton
quş əti, 60 mln damazlıq, 17 mln əmtəəlik yumurta
istehsal edən 14 müasir quşçuluq, illik gücü 61
min ton olan 5 süd emalı zavodu və 5150 başlıq 5
südlük cins heyvandarlıq kompleksi, kənd təsərrüfatı
məhsullarının saxlanılması infrastrukturunun
yaradılması məqsədi ilə bütün regionlarda
ümumi tutumu 85 min ton olan 25 müasir soyuducu və ümumi
tutumu 270 min ton olan 17 taxıl anbarı komplekslərinin
inşası güzəştli
kreditlər hesabına maliyyələşdirilib. Bundan əlavə,
Səngəçalda 100 min tonluq, Naxçıvanda 30 min
tonluq taxıl elevatorları istismara verilib, Gəncədə
60 min tonluq elevatorun tikintisi davam etdirilib. II
Dövlət Proqramında sosial infrastrukturun daha da inkişaf
etdirilməsi, müasir tələblər səviyyəsində
yenidən qurulması prioritet vəzifələrdəndir.
Əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində
dövlətin həyata keçirdiyi siyasətin ən
mühüm istiqamətlərindən biri də sosial
müdafiəyə daha çox ehtiyacı olan təbəqəyə,
o cümlədən əlillərə, veteranlara, aztəminatlı
vətəndaşlara, qaçqın və məcburi
köçkünlərə xüsusi diqqətin yetirilməsidir.
2010-cu ildə Bakı şəhərində 243 mənzilli 3,
regionlarda isə 272 mənzilli 12 yaşayış binası və
200 fərdi yaşayış evi tikilib. Prezident İlham Əliyevin
iştirakı ilə qaçqın və məcburi
köçkünlər üçün Qəbələdə
2 yaşayış binası və 188 şagird yerlik məktəb,
Yevlaxda 612, Ağdamda isə 689 ailə üçün zəruri
infrastruktura malik olan qəsəbələr istifadəyə
verilib. 2010-cu ildə 25-i regionlarda olmaqla 45 səhiyyə
müəssisəsi tikilib istifadəyə verilmiş, 43-ü
regionlarda olmaqla 70 məktəb binası inşa və əsaslı
təmir olunmuş, 4 olimpiya idman kompleksi, 4 idman mərkəzi
istifadəyə verilmiş, 9 idman kompleksinin tikintisi davam etdirilmişdir.
Həmin
il Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü ilə
əhalinin daha çox ehiyac duyduğu bir çox obyektlər,
o cümlədən 1100 şagird yerlik 3 məktəb,
Ağdaş şəhər musiqi məktəbi, Qəbələdə
uşaq bağçası, məhdud fiziki imkanlı insanlar
üçün Naxçıvan Regional İnformasiya Mərkəzi
inşa olunub. Ümumiyyətlə, dövlət proqramı
çərçivəsində həyata keçirilən tədbirlər
nəticəsində 2010-cu il ərzində
4300-ə yaxın yeni müəssisə yaradılıb, 52 min
700-ü daimi olmaqla 73 min iş yeri açılıb. Həmin
il regionların sosial-iqtisadi inkişafı
sahəsində görülmüş işlər nəticəsində
yoxsulluğun səviyyəsi 9 faizə enib.
Təsadüfi deyil ki, ölkəmizdə insanların
fiziki, mənəvi, sosial tələbatlarının təminatının
ildən-ilə yaxşılaşması beynəlxalq səviyyədə
də yüksək qiymətləndirilir, Azərbaycan insan
inkişafı indeksinə görə dünya üzrə
böyük müvəffəqiyyətlərə imza
atmış dövlətlərdən biri kimi göstərilir. Ümumiyyətlə, insan
inkişafı indeksinin orta illik tempinə görə Azərbaycan
keçmiş Sovet İttifaqı ölkələri
arasında son 10 il ərzində
aparıcı dövlət kimi qəbul olunur. BMT
İnkişaf Proqramının 2010-cu il İnsan
İnkişafı Hesabatından da aydın görünür
ki, Azərbaycan bu istiqamətdə hətta dünya üzrə
qabaqcıl sayılan iki dövləti - Çin və
Hindistanı da arxada qoymağa müvəffəq olmuşdur.
2010-cu ilin noyabr ayında açıqlanmış və Bakıda təqdimatı
keçirilmiş hesabatdan aydın olur ki, 2005-2010-cu illərdə Azərbaycan insan
inkişafı sahəsində ən sürətli irəliləyişə
imza atan ölkə kimi çıxış etmiş və
bunun nəticəsidir ki, 2005-ci ildə 101-ci yerdə olan Azərbaycan
2010-cu ildə 67-ci yerə yüksəlmişdir. Ölkəmiz
2000-2010-cu illər arasında postsovet məkanında insan
inkişafı indeksinə görə illik 1,77
artım dərəcəsi ilə ən yüksək göstəriciyə
nail olmuşdur. Nəticədə Azərbaycan
"orta insan inkişafı" qrupu ölkələrini tərk
edərək, "yüksək insan inkişafı"
ölkələri kateqoriyasına daxil edilib.
Bütün bu nailiyyətlərin əldə
olunmasında regionların inkişafına dair I Dövlət
Proqramında olduğu kimi, ikinci müvaiq proqram da
mühüm rol oynayıb. İkinci proqramın
icrasının davam etməsi regionların sosial-iqtisadi
inkişafına, eləcə də ümumilikdə Azərbaycan
iqtisadiyyatının tərəqqisinə bundan sonra da
mühüm töhfələr verməkdə davam edəcək.
(ardı var)
Azərbaycan.- 2011.- 26 avqust.- S. 2.