Jurnalist mənəviyyatı
və mətbuat əxlaqı
Dünyaya gələndə
insanın ən yaxşı bildiyi şey qidalanma, bir də
müxtəlif formada səslər çıxarma ( buna ətraf
aləmə reaksiya da demək mümkündür) olur.
Bunlardan biri onun
bioloji varlıq kimi yaşamasına, digəri isə ətrafdakılarla
əlaqə qurmasına kömək edir. Ərzaq növlərinin
dəyişməsini nəzərə almasaq, qida qəbulu
mahiyyətcə dəyişməz qalır. Zaman keçdikcə
cəmiyyətlə əlaqə yaratmağın isə təkcə
forma və üsulları yox, bəzən hətta mahiyyəti
də dəyişikliyə ugrayır. Buna elm və
texnikanın inkişafı da güclü təsir göstərir
. Məsələn, artıq insanlar ünsiyyət qurmaq
üçün qabaq-qənşər durub söhbətləşməyə
məcbur deyillər. Bir-birilə məsafədə
danışmaq (telefonla), təsvirlərini seyr etmək
(televiziya), fikirlərini yazılı şəkildə
çatdırmaq (faks və internet) imkanını da
qazanıblar. Bütün bunlara qədər isə istədiklərini
sözlərlə söyləməyi, cümlə
qurmağı, düşünməyi və düşüncələrini
müəyyən formada ifadə etməyi də öyrənməlidirlər.
Zaman çatanda
hər insan özünü və gələcəkdə ailəsini
dolandırmaq, cəmiyyətdə müəyyən mövqe
tutmaq üçün sənət seçməli olur. Bəziləri
seçimində jurnalistikaya üstünlük verir.
Jurnalistika digər sahələrdən fərqlidir. Odur ki, bu
sahədə çalışanlara tələb daha
çoxdur. Bir neçə əsas məqama toxunaq.
Əvvəlcə qeyd edək ki, hər
adamdan jurnalist olmaz! Heç oxumaqla da jurnalist kimi yetişmək
mümkün deyil! Birinci növbədə
insandan istedad və xüsusi qabiliyyət tələb olunur.
Sonra bunları inkişaf etdirməkdən
ötrü zəhmətsevərlik və öyrənmək əziyyətinə
qatlaşmaq gərəkdir. Jurnalist Azərbaycan dilini, onun
qayda-qanunlarını dərindən bilməli, fikrini səlis
və düzgün ifadə etməyi bacarmalıdır.
Peşə fəaliyyətinə
başlayarkən ilk növbədə sözün məsuliyyətini
dərk etməlidir. Bütün
bunlarla bərabər milli-mənəvi dəyərləri
yüksək tutmalı, cəmiyyətdə davranış
qaydalarını mənimsəməli və əməl etməli,
etik normaları heç zaman pozmamalıdır.
Ataların gözəl bir sözü var: söymə hambal dədəmi,
söyməyim bəy dədəni! Öz şəxsiyyətinə
hörmət edən, şərəf və ləyaqətini
qoruyan insan başqalarını heç zaman təhqir etməz,
aşağılamağa çalışmaz!
Yazılarda
"görünən" mənəviyyat
Hər qabın öz tutumu var. Stəkana 150-200 qram, vedrəyə
8-10 litr, çəlləyə isə 50-100 litr su yerləşir. Heç bir qaba öz
tutumundan artıq maye tökmək mümkün deyil!
İnsanlar da belədir, hərənin öz "
tutumu" var. Bu təkcə bilik, peşəkarlıq,
fakt toplamaq və təhlil etmək məharəti, ümumiləşdirmək
bacarığı deyil! Həm
də ibtidai tərbiyə, qabiliyyət və qanacaq tutumudur!
Buna "mənəviyyat tutumu" da demək olar! Bəli, insanları bir-birindən fərqləndirən
cəhətlər təkcə onların yaşı, cinsi, təhsili,
cəmiyyətdəki mövqeyi, ağıl və dərrakəsi
deyil, həm də mənəviyyat, etik dəyərlər
tutumudur.
Jurnalist peşəsi başqalarından fərqlidir. Təkcə ona görə
yox ki, o hər şey barədə hamıdan qabaq xəbər tutur və bunu
başqalarına da çatdırır. Həm
də ona görə ki, onun auditoriyası böyükdür.
Məsələn, həkimin dediyini bir nəfər,
müəllimin söylədiyini isə onlarla tələbə
eşidir. Jurnalistin auditoriyası isə
yüzlər, minlər, yüz minlər təşkil edir.
Odur ki, onun sözünün ictimai yükü
daha böyükdür. Fərdilikdən çıxan,
ictimaiyyətə çatdırılan, müəyyən
fikir və rəyin yaranmasına səbəb olan, bəzən
isə insanların mövqeyinə təsir edən
sözün məsuliyyəti də yüksəlir! Həm də jurnalist dediyinə və
yazdığına görə ilk növbədə mənəvi
məsuliyyət daşıyır. Yunanlarda qızıl
qayda var: özünə rəva bilmədiyini,
başqalarına da rəva görmə! Təəssüf ki,
bu prinsiplə hesablaşmaq istəməyən əli qələmlilər
də var! Yaxud başqa prinsipi rəhbər
tutanlara da rast gəlmək mümkündür. Məsələn, "Anamı oynaşı ilə tutsam,
jurnalist kimi ilk ağlıma gələn şey bunu ictimaiyyətə
necə çatdırmaq olar"- deyəndən hansı mənəviyyatı
gözləmək olar? (Yəqin ki, burada işlədilən "mənəviyyat"
sözü də yerinə düşmür!). Əlbəttə,
beləsinə "eybəcər övlad" deyib
üstündən keçmək olar. Amma, əgər bu
düşüncə sahibi hansısa kollektivə rəhbərlik
edirsə, ictimai yükü olan söz "istehsal" edirsə,
vay o kollektivin və onların "məhsullarından"
istifadə edənlərin halına!
Jurnalist peşəsi şəffaf, görünən
peşədir.
Onun necə fakt toplaması, getdiyi obyektdə nə
sayaq davranması, hazırladığı material göz
qabağında olur. Hər bir şəxs
jurnalist əməyinin məhsulunu əldə etmək, onu qiymətləndirmək
imkanına malikdir. Bunun üçün qəzet
almaq, yaxud internetin müvafiq saytına girmək kifayətdir.
Odur ki, jurnalistin obyektivliyi, yazı mədəniyyəti, etik
davranış qaydalarını nə dərəcədə
gözləməsi nəzərdən qaçan məsələ
deyil!
Başqa bir məqam. Yaradıcılığın
bütün sahələrində olduğu kimi, jurnalistikada da
insanın "mən"i bu və ya digər formada ortaya
qoyduğu "məhsulda" əksini tapır (Bu "məhsul"
qəzet olanda xarakter daha aydın sezilir). Müəllifin
düşüncə tərzi, səviyyəsi, etika və tərbiyəsi,
söz ehtiyatı, fikrini ifadə etmək bacarığı və
s. onun yazılarında (təbii ki, hər yazıda yox)
görünür. Hətta bəzən
jurnalistin yazısını oxumaqla necə ailədə tərbiyə
aldığını da müəyyənləşdirmək
mümkündür. Şəxsi maraq naminə insanı
şər və böhtan obyektinə çevirmək, istədiyinə
nail ola bilməyəndə
söyüş və təhqirə keçmək, şantaj
yolu ilə pul qazanmağa çalışmaq, informasiya
yayıcısı sayılan qəzeti reket alətinə
döndərmək həm də ibtidai tərbiyə və mənəviyyatdan
doğan məsələdir! Təəssüf doğuran hal
budur ki, belə əxlaq sahibləri mətbuata gələndə
jurnalist mühitinin ab-havasını götürmək, ona
uyğunlaşmaq əvəzinə korlanmış mənəviyyatları
ilə təmiz jurnalist adını ləkələyirlər.
Buna dair istənilən qədər fakt söyləmək
olar. Mətbuat Şurasında müraciətlərin
araşdırılmasına dəvət edilən müxbir və
redaktorların davranışlarında ibtidai tərbiyədən
doğan çox fəsadlarla üzləşirik.
Peşənin
norma və tələbləri
Mətbuat
əxlaqının birinci tərəfi mənəviyyat ilə
bağlıdırsa, ikinci komponenti peşə
davranışı qaydalarına necə əməl edilməsindən
qaynaqlanır. Özünün demokratiya pilləsinə
yüksələn cəmiyyət ictimai əhəmiyyətli
sözlə işləyənlərin "mənəviyyat
tutumu" barədə də düşünüb və belə
mənəviyyatın standartlarını hazırlayıb.
Söhbət jurnalistin peşə
davranışı qaydalarından gedir. Bu qaydalarda
sözün azadlığı birmənalı şəkildə
qorunsa da, sözlə işləyən jurnalistin mənəvi
sərbəstliyinin "çərçivə"ləri də
konkret və aydın şəkildə göstərilib.
Əslində, Azərbaycan Jurnalistlərinin Peşə
Davranışı Qaydaları (AJPDQ) ilə jurnalist mənəviyyatının
vəhdəti mətbuat əxlaqının əsasını təşkil edir.
Bu ikisindən birinin olmadığı qələm
daşıyıcıları jurnalistika aləmində təsadüfi
ünsürlər sayılır. Mətbuat
əxlaqı həm də Azərbaycan xalqının milli-mənəvi
dəyərlərinin tərkib hissəsidir.
Jurnalist
öz yazısını qələm və ağ
vərəqlə (bu gün isə kompyuterlə) gerçəkləşdirir.
Əslində ağ kağıza qara qələmlə
yazana qədər hər məsələni özü
üçün aydınlaşdırıb dəqiqləşdirmiş
olur. Təbii ki, konkret mövzuda yazı
yazılmasında bir niyyət də (məqsəd)
mövcuddur. Peşə prinsipini əsas
götürsək həmin niyyət insanlara operativ, obyektiv, qərəzsiz
və tərəfsiz informasiya çatdırmaq
olmalıdır. Təəssüf ki, hərdən
həmin niyyətə başqa "istəklər "də
qarışır. Bəlkə də
önə keçərək məqsədi tamam dəyişir.
Bu, siyasi və fərdi maraqdan doğa bilər.
Əgər birinci
halda (siyasi maraqda) obyektivlik və
tərəfsizlik pozulursa, ikincidə (fərdi maraqda) qərəz
önə keçir. Birincisinin adı mətbuatın
siyasiləşdirilməsidirsə, ikinci reketçiliyə
yuvarlanmadır. Hər ikisi demokratiyanın təməl prinsiplərindən
sayılan mətbuat və söz azadlığına ziddir. Jurnalist birinci növbədə həqiqətə
xidmət etməlidir, obyektivliyə söykənməlidir,
heç bir halda, heç nəyə görə faktı təhrif
edərək dəqiqliyə xələl gətirməməlidir.
Təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan Jurnalistlərinin Peşə
Davranışı Qaydalarının (AJPDQ) ilk prinsipi belə adlanır:
"Həqiqətə xidmət, dəqiqlik və
obyektivlik". Birinci prinsipin birinci maddəsində isə
deyilir: "Jurnalistikanın ali məqsədi
həqiqəti yaymaqdır, obyektivlik isə əsas peşəkarlıq
meyarıdır".
Son vaxtlar qəribə dəb yaranıb (Buna peşə
fırıldağı da demək olar). Əllərinə keçən,
yaxud kimsə tərəfindən onlara gizlincə ötürülən
"fakt və materialları" saf-çürük etmədən,
dəqiqləşdirmədən qəzet səhifəsinə
çıxarırlar. Yazının sonunda isə qeyd edirlər ki,
"gün ərzində yazıda göstərilən
faktları dəqiqləşdirmək üçün
bütün cəhdlərimiz puça çıxdı,
telefona cavab verən olmadı". Lap axırda
"Qarşı tərəfin də mövqeyini dərc etməyə
hazırıq" yazmaqla guya həm plüralizmə əməl
edirlər, həm də özlərini
sığortalayırlar. Bu üsul heç kəsi məsuliyyətdən
azad etmir və AJPDQ - nin 1.2-ci maddəsinə ziddir:
"Jurnalist hazırladığı yazıda tənqid obyektinin mövqeyini
öyrənib bildirməlidir. Bu, mümkün
olmadıqda, tənqid obyekti tələb edirsə, öz fikirlərini
çatdırmağa çox qısa vaxtda ona şərait
yaradılmalıdır. Plüralizm
prinsipinə əməl edilməlidir".
Qatar gedəndən sonra vağzala gəlməyin
mənası yoxdur! Dəqiqləşdirmədiyin
informasiyanı ver, yalanla insanları çaşdır,
heç bir təqsiri olmayanı isə "təkzib edən"
mövqeyinə yuvarlat! Qəribə məntiqdir! Nə qaçhaqaçdır, hara tələsirsən?
Kor da bilir ki, balıq şordur! Belədə nə
fakt yoxlanılıb dəqiqləşdirilir, nə də
plüralizmə əməl edilərək mövqe müxtəlifliyinə
yer verilir. Yazının sonunda söylənənlər
isə səmimiyyətdən irəli gəlməyərək müəllifin
məhkəmə məsuliyyətindən yayınmağa
göstərdiyi uğursuz cəhdindən başqa bir şey
deyil! Mətbuat əxlaqına isə tamamilə ziddir!
Çünki hələ bilmək olmaz ki, "qarşı tərəfin
mövqeyi" hansı "şərtlər" əsasında
veriləcək, necə bazarlıq gedəcək?!.
Operativlik naminə jurnalistlər (xüsusən də
internet qəzetlərində çalışanlar) çox
vaxt müsahibləri ilə telefon əlaqəsi saxlayır,
müəyyən məsələ ilə bağlı
açıqlamalar alırlar. Bu halda deyilənlərin olduğu kimi əksi
qarşılıqlı etimada əsaslanır. Belə ki,
müsahibə yeganə janrdır ki, jurnalist onu müsahibinə
oxutdurub imzalatdıqdan sonra çap etdirməlidir. Müsahib
isə müəyyən düzəliş və dəyişikliklər
etdikdə hökmən ona əməl edilməlidir. Təəssüf
ki, ən çox anlaşılmazlıq məhz bu məqamda
baş verir. Jurnalist təcrübəsizlikdən
və ya bilərəkdən cümləni yox, fikri özü
bildiyi kimi "redaktə" edir. Nəticədə
söylənilənlər "kəskinləşdirilir",
yaxud dəyişdirilərək başqa səmtə yönəldilir.
Hərdən isə müxbir öz şərhi
ilə müsahibinin dediklərini qəsdən
qarışdırır, dırnaq işarəsi işlətmədən
həftəbecər bir şey yaradır. Belə
hal müəyyən siyasi hadisələrlə bağlı
olduğundan xoşagəlməz rezonans doğurur, hətta bəzən
müsahib yenidən qəzetdə çıxış etməyə,
fikrini dəqiqləşdirib nə dediyini izah etməyə məcbur
olur. Bu isə
həmin insana qarşı əsassız
şübhələrin yaranmasına ( Əvvəldən belə
demişdi, yoxsa sözünü deyib arxasından
qaçır?) səbəb ola bilir. Deyilən məqamın
baş verməməsi üçün AJPDQ-də ciddi prinsiplər
müəyyənləşdirilib. 2.2-ci maddədə
deyilir:
"... İnformasiya çapa hazırlanarkən onun mənası
təhrif olunmamalıdır. Başqa mətndən və
ya çıxışdan sitat gətirərkən jurnalist həmin
sitatın harada başlandığını və bitdiyini dəqiq bildirməlidir".
Mətbuat əxlaqı insanların fikri ilə
sərbəst rəftarı, onun dəyişdirilməsini,
"redaktəsini" qəbul etmir. Sən
jurnalist olaraq kiminsə fikrini öz yazında verib-verməməkdə
sərbəstsən. Amma onu ictimaiyyətə təhrif
olunmuş formada təqdim etməyə haqqın yoxdur!
Jurnalistlə vətəndaş arasında ən
çox münaqişə doğuran və məhkəmə
çəkişmələrinə gətirən hal şərəf
və ləyaqətin qorunması, şəxsi həyatın
toxunulmazlığı prinsipidir. AJPDQ-də ən çox yer verilən və
diqqət ayrılan (Bu mövzuda bəhs olunan 3-cü prinsipdə
12 maddə var) məsələ də məhz budur. Göstərilən prinsipin fəlsəfəsini
"Jurnalist görüşdüyü, haqqında
yazdığı hər bir şəxsin şərəf və
ləyaqətinə, şəxsi həyatının
toxunulmazlığı prinsipinə hörmətlə
yanaşmalıdır"- tezisi təşkil edir.
İnsanlar bir-birilə mübahisə edərkən təsadüfən
ağızlarından kobud ifadə, yaxud söyüş (təhqir)
çıxara bilərlər. Qəzet yazısında isə bu
mümkün deyil! Çünki hərə yazdığını sonradan
oxuyur, düzəliş edə bilir, şöbə müdiri
və redaktor da materialı redaktə etmək səlahiyyətinə malikdir. Deməli,
qəzet səhifəsinə təhqiredici söz və
aşağılayan ifadə təsadüfən çıxa
bilməz! Şəxsi həyatın da sərhədləri
daim aydın görünür, o yalnız qəsdən qarışdırıla bilər.
"Reket qəzetlər" məhz bu yolu tutublar! İstədiklərini qopara bilməyəndə
şər və böhtana, təhqirə əl atır, vətəndaşların
şəxsi həyatına kobud şəkildə müdaxilə
edir, etik normaları gözləmirlər. Sonra
isə bu əməllərini riyakarcasına mətbuat və
söz azadlığı ilə bağlamağa
çalışırlar. Başqasının
hüquqları başladığı yerdə sənin
azadlığın bitir! Mətbuat və söz
azadlığı heç bir jurnalistə insanları təhqirə,
şərləməyə, şəxsi həyatına
müdaxiləyə əsas və hüquq vermir.
Əxlaqlı və mənəviyyatlı, özünə
hörmət edən hər bir insan isə başqasını
ictimai şəkildə təhqir edib aşağılamaz,
iddiasını təmin etmədiyi üçün qəzet vasitəsilə ondan
qisas almağa çalışmaz! Belə hərəkətlərlə
mətbuat əxlaqı bir araya sığmır!
Savadsız
yanaşma
Sovet dövründə
yalnız yazılarda səsləndirilən fikirlər müəyyən
qəlibə salınmırdı. İmzalara
da ciddi tələbkarlıq və nəzarət var idi. Məsələn, Yazıçılar
İttifaqının üzvü olmayan müəllif öz
yazısına "yazıçı" imzası qoya bilməzdi.
Buna heç bir nəşrin redaktoru yol verməzdi,
həm də oxuyanlar belə adamı lağa qoyardılar.
"Publisist" titulu isə tək-tük
yazıçıya qismət olardı. Həm
də yalnız öz yazıları ilə ictimai rəydə
qəbul olunanlara publisist deyərdilər. Kimsə
məqalə yazaraq onu "publisist filankəs" imzası ilə
redaksiyaya gətirsəydi, yazısını da qoltuğuna
verib elə qapıdanca geriyə qaytarardılar. İndi
meyar itib, hərə də öz qəzetinin sahibidir! Kim
imzasına nə əlavə edib yazırsa, söz deyən
yoxdur! Necə deyərlər, məscidin
açıq qapısından hamı içəri
dürtülür. Digər tərəfdən, əgər
özündən əlavə 2-3 işçisi olan redaktor qəzetinə
"səxavətlə" "baş redaktor" imzası
qoyursa, başqasına hansı mənəvi haqla irad tutacaq? Odur ki, hərə istədiyi imza ilə qəzet səhifəsinə
çıxır. Ən dəbdə olanları isə
"politoloq", "yazıçı-publisist",
"media-eksperti", "siyasətşünas" və digərləridir.
Siyasətdən xəbəri olmayanın özünün
"politoloq", "siyasətşünas"
adlandırması, düzgün cümlə qura bilməyənin
"yazıçı- publisist"
imzası ilə məqalə çap etdirməsi daha
heç kimi təəccübləndirmir! Ümumi
sözdür də, qoy istifadə etsin! Məgər
kasıb itinin adını Qızıl qoyanda qiyamət qopar?
Yaxud bundan ötəri kimdənsə icazə
almalıdır? Təbii ki, heç belə icazələri
verən konkret ünvan və qurum da yoxdur! Məsələ
bundadır ki, belələri sonradan ekspertlik iddiasına
düşür, hətta xəbərləri olmayan sahələrdə
gedən proseslər barədə rəy söyləməyə,
kifayət qədər
məlumatı olmayan insanları
çaşdırmağa çalışırlar. Özlərinin
bilməmələri (yaxud qərəzli şəkildə təhrif
etdikləri) bir yana, başqalarını
da bu savadsız yanaşma ilə razılaşmağa vadar etmək
istəyirlər.
Savadsız yanaşmanın iki qaynağı mövcuddur. Bunlardan
birincisi özünü "bilən" göstərərək
başını başlara qoşmağa
çalışmaqla "mən də varam"
iddiasıdır. Təbii ki, bütün
dövrlərdə savadsızlar imkan tapan kimi irəli
cummağa, özlərini gözə soxmağa can
atmışlar. İddia cılız olsa da, elə də
zərərli deyil! Çünki təklikdə ( məqalə yazıb altına imza atanlar)
qışqıranlar, adam içində (əsl mütəxəssislər
olan yerdə) susurlar. Qəzetdə məsələni
əymək, yaxud məkrli formada təqdim etmək
başqadır. Burada fərdi, korporativ
maraq öndə olur. Həm də həmin
marağın milli mənafe ilə üst-üstə
düşüb-düşməməsi həmin "ekspertlər"
üçün heç bir əhəmiyyət kəsb etmir.
Onları düşündürən alacaqları qrantdır!
Həmin qrant naminə hər şeydən keçməyə
hazırdılar! (Elə keçirlər də!).
Antiazərbaycançı şəbəkənin
yaratdığı "hüquq müdafiə" QHT-ləri
bunu yaxşı bildiklərindən onların xidmətindən
gen-bol bəhrələnməyə
çalışanlar çoxdur.
Müasir
demokratiyanın iki zəif yeri (buna "demokratiya
boşluğu" da demək olar) var: mətbuat və söz
azadlığı, bir də insan haqları! Saqqız kimi hər
tərəfə çəkilə bilən məsələdir!
Bu gün bir sira ölkələrin ziyan gördüyü
"ikili standartlar" həmin "boşluğa"
çox asanlıqla "yerləşdirlir". Məsələn, mətbuat və söz
azadlığına nələr daxildir? Jurnalisti
yazdığı hansı fikrə və sözə görə
cinayət məsuliyyətinə cəlb etmək olmaz? Yaxud
insan haqları anlayışının tərifi necədir?
Niyə hərdən bir nəfərin hüququ yüz minlərin
illərcə pozulmuş hüququndan üstün tutulur,
hay-küylü kampaniyalarla müşayiət edilir? Azərbaycanın
bir milyonluq qaçqın və məcburi
köçkününü "unudaraq" hansısa qondarma
"siyasi məhbusu" beynəlxalq
qurum və təşkilatların "arayış qəhrəmanına"
çevirmək hansı niyyətdən doğur?
Belə
bir məqamla razılaşıram ki, əgər jurnalist bilmədən,
təcrübəsizlikdən, yaxud səmimiliyinə
inandığı hansısa şəxsin informasiyası əsasında
başqasının imicinə xələl gətirən,
özündən asılı olmayan səbəbdən şər
və böhtan xarakterli material yazıbsa, buna görə onu
cinayət məsuliyyətinə cəlb etmək,
azadlığını məhdudlaşdırmaq olmaz! Kim səhv etmir ki? Bəyəm başqa sahədə
çalışan mütəxəssislərin (həkim,
müəllim, mühəndis və s.), məmurların səhvləri cinayət
məcəlləsi əsasında qiymətləndirilir? Təbii
ki, yox! Onda niyə jurnalistləri istisna kimi
götürməliyik? (Peşənin
bütün xüsusiyyətlərini və ictimai mahiyyətini
nəzərə alsaq da!). Məsələyə
başqa tərəfdən yanaşaq. Hansısa qəzet
və onun redaktoru mətbuat və
söz azadlığı hesabına özünə biznes
qurubsa, insanların şərəf və ləyaqətini təhqir
etməyi, adamlara şər,
böhtan atmağı, şantaj yolu ilə pul
qoparmağı "xüsusi fəaliyyət növünə"
çeviribsə, belələrinin əməllərini soyuqqanlılıqla müşahidə
etmək kifayətdirmi? Axı burada tənqidlə təhqirin,
həqiqətlə yalanın, mövcudluqla böhtanın sərhədləri
qəsdən, həm də müntəzəm və məqsədyönlü
şəkildə pozulur! Bəli, söhbət
"reket jurnalistikası"ndan gedir. Onların
gördükləri işlərin mətbuat və söz
azadlığına heç bir dəxli yoxdur! Doğrudur, belələri özlərini
sığortalamaq üçün
irəlicədən mətbuat sahəsində
yaradılmış hansısa qondarma quruma üzv ola bilirlər,
həmin qurumlar da onların müdafiəsinə qalxırlar. Ancaq
necə
yozulmasından asılı olmayaraq həqiqət
birdir! İnsanları qəzet vasitəsilə təqib etməklə
onlardan rüşvət qoparmağın mətbuat və
söz azadlığına heç bir aidiyyəti yoxdur və
ola da bilməz! Kimlərinsə Azərbaycanın beynəlxalq
imicinə zərbə vurmaq, ölkəmizin dünyaya
inteqrasiyasında problem yaratmaq niyyəti var. Bundan ötrü
sapı özümüzdən olan baltalardan istifadə edirlər. Qəzetdə çalışan hər
hansı insanla bağlı cinayət hadisəsini "söz
və mətbuat azadlığının boğulması",
"peşə fəaliyyətinə görə qisas
alınması" və s. kimi təqdim etməyə, eyni
zamanda özlərinə "qrant" mənbəyi yaratmaqla
qazanmağa çalışırlar. "Reket" fəaliyyəti
ilə məşğul olan qəzetlər və redaktorlar isə
arabir iqtidar rəsmilərini, dövlət
başçısını "tənqid edən" məqalələr
verməklə "dar gün üçün" özlərinə
tutalqac yaratmağa can atırlar. Xüsusən də
belə qəzetlərin və redaktorların adları Mətbuat
Şurasının "qara siyahı"sına
düşdükdən sonra "qabaqlama tədbirlərinə"
diqqəti artırırlar. Amma obyektiv və
ağlı başında olan insanlar belə oyunların mahiyyətini
yaxşı anlayırlar. Başqa cür hərəkət
edənlər ya qərəzlidirlər, ya da savadsız! Çünki "tənqidçi" qəzetlə
"reket qəzeti" ayırd etmək çox sadə və
asandır. Yalnız qərəzli və təmənnalı
olanda onları qarışdırmaq mümkündür!
Jurnalistika açıq və şəffaf fəaliyyət
sahəsidir. Qabiliyyət və istedadı olan şəxs bu sahəyə
gələ və ya çox asanlıqla icazə alaraq qəzet
çıxara bilər. Buraxdığı
qəzet isə göz qabağında olur, mütəxəssislər,
sadə oxucular tərəfindən dəyərləndirilir.
KİV-lər "KİV haqqında qanun", habelə
jurnalistlərin peşə fəaliyyətinin tənzimlənməsinə
dair digər qanunlar əsasında fəaliyyət göstərirlər.
Mətbuat Şurası tərəfindən Azərbaycan jurnalistlərinin
qurultayında AJPDQ-ı qəbul olunub. Bunlar məsələnin rəsmi tərəfləridir.
Ancaq qeyri-rəsmi şəkildə mətbuat əxlaqı
adlanan anlayış da var! Bu, hər bir jurnalistin qanun səviyyəsində
əməl etməli
olduğu etik normalar toplusudur. Doğrudur, onu
pozmaq cinayət məsuliyyəti yaratmır, amma əli qələmli
insanı gözdən və etibardan salan ciddi nəticələr
verir.
Jurnalistin imicini qoruyaq
Vaxt var idi müxtəlif sahələrin ən
istedadlıları jurnalistikaya üz tutar, özləri ilə
yeni səs, yeni nəfəs gətirərdilər. Ümumi axında
istedadları, deyim tərzi, fərdi yanaşma maneraları ilə fərqlənməyə
çalışar, bir qədər təcrübə
topladıqdan sonra isə öz üslublarına yiyələnərdilər.
Çox təəssüf ki, qəzetçilikdə
yaranan müvəqqəti maliyyə çətinlikləri,
jurnalistlərin həyat səviyyəsinin aşağı
düşməsi bu sahəyə ağıllı və
istedadlı insanların axınını dayandırıb.
Bu gün daha çox təsadüfi insanlar, hər
sahənin uğursuzları qəzetçiliyə üz
tuturlar. Uğursuz kitabxanaçı,
uğursuz iqtisadçı, uğursuz müəllim, hətta
uğursuz çilingər, çoban qəzet redaktoruna
çevrilir. Belə vəziyyətdə isə mətbuat
əxlaqının
saxlanması və qorunması xeyli çətinləşir.
Müasir jurnalistika yeni texnika və
texnologiyaların tətbiqi sayəsində operativliyini və çevikliyini xeyli artırıb.
İndi əldə olunan informasiyanın oxucuya
çatdırılması asanlıqla və qısa müddətdə
baş verir. Çətinlik informasiya mənbəyinə çatmaq və
informasiyanı əldə etməkdədir. Burada isə
jurnalistin nüfuzu və şəxsi əlaqələri heç
də az əhəmiyyət kəsb etmir. İnsanlar
hadisə baş verəndə inandıqları qəzetə və
müxbirə müraciət edirlər. Bu
inamı qazandıran amillərdən biri də jurnalistin mətbuat
əxlaqına malik olmasıdır. Fərdi
marağı önə çəkən, söylənilən
fikirləri təhrif edən, etibarı doğrultmayan qələm
əhli ilə heç kəs bir daha əlaqəyə girməz,
ona inanmaz! Mətbuat əxlaqı jurnalistin peşəkarlıq
göstəricilərindən biri olmaqla yanaşı, həm də
özünün və çalışdığı
KİV-in uğur təminatçısıdır.
Bəxtiyar SADIQOV
Azərbaycan.-
2011.- 6 dekabr.- S.4.