Milli ideya məsələsinəmükəmməl
elmi baxış
Eyni təsərrüfat sisteminə, dilə, dinə, milli-mənəvi irsə, adət-ənənə və dəyərlər sisteminə xas insanlar qrupu qərinələr boyu milli dövlətlərini yaratmaq idealı ilə yaşasalar da, bunu gerçəkləşdirmək hamısına nəsib olmur. Bu mənada, istənilən xalqın qarşıya qoyduğu hədəflərə doğru inamla irəliləməsi prosesində milli dövlətin mövcudluğu vacib şərtlərdən biridir. Yalnız özünü milli etnos kimi dərk edən və gələcək inkişaf strategiyası barədə aydın təsəvvürə malik xalqlar müstəqil dövlətlərini quraraq onun mövcudluğunu qoruyub saxlaya bilirlər.
Milli ideya – davamlı inkişafın "lokomotivi"
Bu mürəkkəb
proseslərdə bir həqiqət də tam təsdiqini
tapmışdır ki, istənilən xalqın vahid məqsəd
naminə birləşməsi, konkret niyyətə doğru
inamla irəliləməsi, inkişaf və tərəqqi
yönümünü düzgün müəyyənləşdirməsi
müxtəlif tarixi mərhələlərdə
qarşıya qoyulan məqsədlərdən
asılıdır. Cəmiyyətdə
mütləq çoxluğun mənafeyini dolğun şəkildə
əks etdirən bu məqsədlər müəyyən
hallarda qlobal səciyyə daşımaqla, mütərəqqi
və nəcib mahiyyəti ilə ictimai şüurda möhkəmlənir,
tədricən inkişaf edərək milli ideya səviyyəsinə
yüksəlir. Müasir dövrdə hər
bir xalqın tarixi inkişaf yolundan soraq verən milli ideya
özündə həm də ictimaiyyətin müəyyən
gözləntilərini, məqsədlərini təcəssüm
etdirir. Cəmiyyətin
inkişafının ümumi məqsəd və
strategiyası olmaqla yanaşı, hərtərəfli tərəqqinin
vacib amilinə çevrilir. Milli ideya eyni
zamanda həyata keçirilməsi nəzərdə tutulan,
müəyyən nəticəyə gətirib
çıxarmalı olan niyyət, yaxud nəzəri sistemin əsasını
təşkil edən məntiqi prinsipdir. Milli
ideya xalqların tarixi inkişaf yolundan, maddi-intellektual
resurslarından, yerləşdiyi coğrafi-siyasi mövqedən,
ən əsas qarşıya qoyduğu perspektiv hədəflərdən
asılı olaraq müxtəlifdir.
Mənəvi dəyər və ölçülərin
aşınmaya məruz qaldığı hazırkı
qloballaşma əsrində ayrı-ayrı millətlərin təkcə
malik olduqları milli-mədəni irsin deyil,
bütövlükdə ümumbəşəri ideal və dəyərlərin
yad təsirlərdən qorunması vacib məsələ kimi
önə çıxmışdır. Hər bir
etnosun tarixi təkamül prosesləri nəticəsində
formalaşmış mədəni, bədii-estetik
baxışlarının, düşüncə sisteminin, adət-ənənələrinin
hifz edilərək gələcək nəsillərə
ötürülməsi, habelə cəmiyyətə yüksək
mənəvi keyfiyyətlərin əxz olunması məsələləri
də hazırda sosial sifariş kimi özünü göstərir.
Bu reallıq fonunda milli ideyanın hər bir
xalqın milli özünüməxsusluğunun qorunub
saxlanılması prosesində müstəsna rolu da qabarıq
duyulur. Tarixən olduğu kimi, müasir
dövrdə də etnik-milli identikliyin qorunub
saxlanılması prosesində milli ideya bir növ polad dəbilqə
rolunu oynayır.
Milli ideya xalqın gələcək taleyini müəyyənləşdirən
və həyati əhəmiyyətli məsələlərin
həllində onun potensial enerjisini səfərbər edən
inteqrativ milli mənlik şüuru kimi də nəzərdən
keçirilir.
Bəzən cəmiyyətdə ən antoqonist
və nihilist mövqedə dayanan, psixoloji
barışmazlıq ovqatındakı qüvvələr milli
ideyanın təsiri altında konsensusa gəlir,
taleyüklü məsələlərdə milli birliyin nə
qədər vacib olduğunu dərk edirlər. Yəni milli ideya dövlətlərin mövcud
potensialının daha sabit və dayanıqlı inkişaf,
habelə firavan gələcək naminə səmərəli
şəkildə səfərbər olunmasına imkan yaratmaqla
yanaşı, həmrəylik formulu kimi özünü təsdiqləmişdir.
Empirik təhlillər
göstərir ki, milli ideya əvvəlcə ictimai
şüurun oyanması və müstəqillik uğrunda
mübarizə ilə şərtlənən əqli nəticə,
ictimai ideya kimi yaranır. Dövlətçilik
təkamül etdikcə, ölkənin sosial-iqtisadi mövqeyi
möhkəmləndikcə, mədəniyyət inkişaf
etdikcə milli ideya tədricən milli maraqlarla, dövlətin
beynəlxalq birlikdə rolunun elmi dərki ilə qovuşur.
Bu halda, milli ideya həm də müvafiq
ideologiyanın formalaşması üçün bir növ
etibarlı təmələ, bünövrəyə
çevrilir. Tarix boyu milli ideya ətrafında
sıx birləşən xalqlar qarşıya qoyduqları məqsədlərə
doğru daha inamla irəliləmiş və uğurlu nəticələr
əldə etmişlər. Bu mənada,
dünya arenasında layiqli yer tutmaq istəyən hər bir
millətin milli ideyasının - inkişafının məqsəd
və prioritetlərinin olması son dərəcə vacibdir.
Daha dəqiqi, istənilən ölkənin
davamlı inkişafı, ilk növbədə,
yaradılmasına cəhd göstərilən cəmiyyət
modelinin ideoloji əsaslarının dəqiq müəyyənləşdirilməsindən,
onun geniş ictimaiyyətə çatdırılması
istiqamətində aparılan məqsədyönlü tədbirlərdən
başlayır. Cəmiyyətdə
mütləq çoxluğun qəbul etdiyi,
bölüşdüyü müsbət yüklü ideya, məqsəd
və dəyərlər məslək, əqidə, fikir və
dünyagörüşü yaxınlığı yaratmaqla
intibah baxımından son dərəcə zəruri məqsədlərin
həyata keçirilməsinə kömək edir.
Əminliklə deyə bilərik ki, müxtəlif tarixi
mərhələlərdə Azərbaycan xalqının
tapındığı milli ideya ölkənin gələcək
inkişaf prioritetlərinin müəyyənləşdirilməsində
mühüm rol oynamışdır. Yeni yüzillikdə də
qarşıya qoyduğu ali ideallara
doğru inamla irəliləyən xalqımız məhz bunun
sayəsində milli özünüməxsusluğunu qoruyub
saxlayır. Bu reallıq fonunda milli ideya
probleminin milli inkişaf prosesində yeri və rolunun elmi cəhətdən
araşdırılması, əldə olunmuş konseptual nəticələrin
ümumiləşdirilməsi son dərəcə vacib və əhəmiyyətlidir.
Reallıq göstərir ki, bu sahədə tədqiqatlar
kifayət qədər sistemli, ardıcıl xarakter
daşımır və respublikanın hazırkı iqtisadi
inkişaf dinamikasına adekvat deyildir.
Azərbaycan
milli ideyasının təşəkkül və formalaşma
mərhələləri
Son 15 ildə Azərbaycanın
keçdiyi mürəkkəb inkişaf mərhələlərini
dərin elmi təhlilə, analizə cəlb edərək
demokratikləşmə, iqtisadi modernləşmə və
siyasi liberallaşma məsələləri ilə
bağlı sanballı tədqiqatlarını elmi ictimaiyyətə
çatdıran, keçilən uğurlu yolun nəzəri-metodoloji,
fəlsəfi, politoloji və futuroloji şərhinə
geniş diqqət ayıran Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin bir
müddət əvvəl rəsmi mətbuatda işıq
üzü görmüş "Müasir milli ideyanı zənginləşdirən
odur ki, vətəndaş özünü dövlətin bir
hissəsi hesab edir, özündə dəyişikliklər
üçün qüvvə görür, güclü
dövlətin və güclü, iradəli liderin
varlığına ehtiyac duyur" adlı müsahibəsi bu
baxımdan müstəsna əhəmiyyətə malikdir.
Dərin elmi araşdırma və təhlillərin,
ümumiləşdirmələrin nəticəsi kimi ərsəyə
gələn, mövzu aktuallığı, fakt zənginliyi ilə
diqqəti çəkən əsər milli ideya probleminin
konseptual elmi izahına və dərkinə xidmət edən
ilk sanballı tədqiqatlardan biridir. Əsərdə milli
ideya problemi nəzəri-metodoloji aspektdə təqdim
olunmuş, eyni zamanda onun Azərbaycan dövlətçiliyinin
yaranması, milli şüurun, özünüdərk hissinin
inkişafı, habelə milli tərəqqi prosesindəki
müstəsna rolu önə çəkilmişdir. Elmi və praktik təcrübənin uğurlu sintezi əsasında
qələmə alınan əsərdə, eyni zamanda milli
ideyanın gerçəkləşdirilməsi mexanizmi olan
milli ideologiya problemi dərindən təhlil edilmişdir.
Müsahibədə
diqqəti çəkən mühüm cəhət milli
ideyanın formalaşması və inkişaf mərhələlərinin
konkret tarixi proses və hadisələrin elmi-nəzəri təhlili
əsasında şərh edilməsi, habelə müxtəlif
dövrlər üçün aktual ideoloji konstruksiyaların,
fəlsəfi-siyasi baxışlar sisteminin ortaya
qoyulmasıdır. Akademik gərgin elmi
araşdırmalarının nəticəsi olaraq bu qənaətə
gəlmişdir ki, spesifik məzmunu olan,
universallığı, humanistliyi, çevikliyi və təbiiliyi
ilə fərqlənən Azərbaycan milli ideyası mürəkkəb
təşəkkül yolu keçmişdir. Əsərdə diqqət çəkən bu fikirlə
da tam razılaşmaq olar ki, Azərbaycanda milli ideyanın təşəkkülü
XIX əsrin əvvəllərində müşahidə olan
milli mədəni intibah və maarifçilik hərəkatı
ilə eyni dövrə təsadüf edir. Ümumilikdə,
XIX-XX əsrlərdə Azərbaycanda ictimai fikrin təkamülü
milli inkişafın "türkləşmə, islamlaşma,
avropalaşma" prioritetlərini əks etdirən formulunu
yaratmışdır. Bu tarixi zaman kəsiyində C.Məmmədquluzadə,
M.Ə.Sabir, Y.V.Çəmənzəminli,
Ə.Topçubaşov, Ə.Ağayev, Ə.Hüseynzadə,
H.Zərdabi, F.Xoyski, M.Ə.Rəsulzadə və digər milli
klassiklər, görkəmli maarifçilər azərbaycanlıların
milli mənlik şüurunun oyanışında və milli
ideyanın formalaşmasında başlıca rol
oynamışlar.
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda sənaye
cəmiyyətinin yaradılması yolunda atılan addımlar
ölkədə milli mədəni inkişaf prosesini və
etnik-mədəni millətin formalaşması prosesini sürətləndirmişdir. Bu mərhələnin
səciyyəvi cəhəti ondan ibarətdir ki, Azərbaycan
elitası milli ideyanın son məqsədi kimi Rusiya
imperiyasının tərkibində milli ərazi muxtariyyəti
yaradılması uğrunda mübarizə yolunu
seçmişdir. Lakin sonradan bir tərəfdən
çar Rusiyasında baş verən proseslər, digər tərəfdən
ictimai şüurda milli identikliyin güclənməsi müstəqillik
istəyinin milli ideya səviyyəsinə yüksəlməsinə
təkan vermişdir. Beləliklə,
müsəlman Şərqində ilk demokratik və hüquqi
dövlətin - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaranması ilə milli ideya, qısamüddətli də olsa,
özünün strateji hədəfinə
çatmışdır.
Akademik
Ramiz Mehdiyev müsahibəsində bununla bağlı deyir:
"Beləliklə, 1918-ci il 28 may tarixi Azərbaycan milli
ideyasının həyata keçməsinin ilk rəmzi olmuşdur.
Xalqın ən yaxşı övladları bu
ideyanın təntənəsi uğrunda mübarizə
aparmışlar. Gənc dövlətin
baniləri Azərbaycanın müstəqil dövlət kimi
beynəlxalq aləmdə tanınması uğrunda gərgin
mübarizə aparmalı olmuşlar. Lakin
böyük dövlətlərin maraqları, siyasi konyunktur bu
məqsədə nail olmaq üçün ciddi maneəyə
çevrilmişdi. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti elan ediləndən az sonra Müvəqqəti
Milli Şura ölkənin müvəqqəti paytaxtına - Gəncə
şəhərinə köçmüş və yalnız
sentyabrın ortalarında Bakı "Sentrokaspi
diktaturası" qoşunlarından azad ediləndən sonra
hökumət fəal dövlət quruculuğuna və ölkənin
daxili həyatını tənzimləməyə başlaya
bilmişdi".
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
hərbi müdaxilə nəticəsində süqutundan sonra
qırmızı imperiyanın sərt təzyiq və
repressiyaları ilə üzləşən Azərbaycan
xalqı qəlbində qubar salmış müstəqillik
idealını qorumuş, ən ağır dönəmlərdə
belə milli özünəməxsusluğunu qoruyub
saxlamışdır. Lakin yalnız ötən əsrin 70-ci illərində
ulu öndər Neydər Əliyevin sovet Azərbaycanında
hakimiyyətə gəlişindən sonra azərbaycanlıların
qəlbində közərən müstəqillik, dövlətçilik
düşüncəsinin praktik reallaşdırılması
istiqamətində ciddi addımlar atılmışdır.
Böyük strateq hələ 70-ci illərdə
milli təfəkkürümüzü repressiya xofundan, təzyiq
və təhdidlərdən xilas etmiş, milli şüurun
yüksəlişinə xidmət edən ardıcıl tədbirlər
həyata keçirmişdir. Azərbaycan
xalqı dahi liderinin rəhbərliyi altında yüksək
iradə sərgiləməklə, milli yaddaşını, mənəvi,
əxlaqi dəyərlərini, tarixi dövlətçilik ənənələrini
qorumaq əzmini toparlaya bilmiş, dövlət müstəqilliyi
üçün zəruri potensial
formalaşdırmışdır. Keçmiş
imperiya daxilində hansı qlobal proseslərin getdiyini daha dərindən
müşahidə etmək imkanına malik olan Heydər
Əliyev Azərbaycanın nə vaxtsa müstəqillik əldə
edəcəyini öncədən görmüş, bu prosesi
sürətləndirən mühüm addımlar
atmışdır.
Müstəqillik
illərində milli ideyanın başlıca hədəfləri
Tarixdən məlumdur
ki, istənilən milli ideyanın gerçəkləşdirilməsi
üçün müstəqil dövlətin və xalqın
güclü idarəçilik səriştəsinə malik
liderinin olması vacib şərtlərdir. XX əsrin sonlarında dövlət müstəqilliyini
bərpa etmək şansı qazanan Azərbaycanın ilk illərdəki
acınacaqlı ictimai-siyasi, iqtisadi durumu lider fenomeninin milli
inkişafdakı müstəsna rolunu bir daha təsdiqləyir.
Təəssüflə qeyd etmək
lazımdır ki, 1991-ci ilin oktyabr ayından 1993-cü ilin iyun
ayınadək ölkədə cərəyan edən xaotik
proseslər fonunda Azərbaycan dövlətinin
mövcudluğunun qorunub saxlanılması özü milli
ideyaya çevrilmişdi. Bu mərhələdə
respublikada cərəyan edən mürəkkəb və ziddiyyətli
proseslər, eyni zamanda ölkənin müstəqilliyi
üçün real təhdidlərin baş qaldırması,
vətəndaş qarşıdurması meyillərinin güclənməsi,
hüquqi nihilizmin, xaos və anarxiya mühitinin dərinləşməsi
göstərdi ki, ölkəni yaranmış acınacaqlı
vəziyyətdən yalnız Heydər Əliyev kimi müdrik
və uzaqgörən şəxsiyyət xilas edə bilər.
Ulu öndər xalqın təkidli tələbi
ilə hakimiyyətə gəldiyi ilk gündən de-yure
müstəqil sayılan Azərbaycanın de-fakto qurmağa,
onun milli dövlətçilik atributlarını
formalaşdırmağa başlamış, müstəqilliyini
şərti müstəqillik aktı və bəyanatlar səviyyəsindən
çıxarmışdır.
Ulu öndər Heydər Əliyev bu mərhələdən
respublikanın yeni dövr üçün demokratik inkişaf
modelini müdrikliklə irəli sürmüş, eyni zamanda
mütərəqqi dəyişikliklərin ictimai
şüurda tədricən qəbul olunması zərurətini
önə çəkmişdir. Böyük öndərin
irəli sürdüyü milli ideya Azərbaycanın tarixi ənənələrini
və müasir Avropa dəyərlərini özündə
birləşdirən yeni inkişaf strategiyasının təməli
olmuşdur. İctimai-siyasi sabitlik faktoru bu
strategiyanın əsas dayaqlarından və istinad nöqtələrindən
biri kimi çıxış etmişdir. Şübhəsiz,
sabitliyə nail olmadan yeni idarəetmə sisteminə
keçid formulunu reallaşdırmaq, bazar iqtisadiyyatı və
demokratiya, insan hüquqları kimi fundamental prinsiplərin tətbiqinə
nail olmaq mümkün deyildir. Məhz bu
sabitliyin, iqtisadi tərəqqinin nəticəsidir ki,
hazırda demokratik normalar qanunların və milli dəyərlərin
tənzimlədiyi sərhədlərdən kənara
çıxmır və dialektik inkişafa uyğun olaraq
getdikcə ictimai şüur tərəfindən tam şəkildə
mənimsənilir.
Azərbaycan xalqının milli ideologiyasının vahid
sistem halına gətirilməsi də məhz ulu öndər
Heydər Əliyevin müstəqil respublikamıza rəhbərliyi
dövrünə təsadüf edir. Bütün ruhu,
qanı, canı ilə özünü azərbaycanlı sayan
ümummilli lider cəmiyyətin bütövləşməsi,
azərbaycançılıq ideologiyasının milli həmrəyliyin
aparıcı amilinə çevrilməsi istiqamətində
mühüm işlər görərək ümumxalq birliyinin
dərin politoloji-nəzəri əsaslarını irəli
sürmüşdür. Böyük strateq
azərbaycançılığın tarixən formalaşmış
ayrı-ayrı komponentlərini vahid konsepsiyada birləşdirərək
onu dövlət idarəçiliyinin elmi-nəzəri
bazasına çevirmiş və praktikada uğurla tətbiq
etmişdir.
Azərbaycançılıq ideologiyası real müstəqilliyə
nail olmaq, vahid, bölünməz Azərbaycanı qoruyub saxlamaq
və möhkəmləndirmək üçün vasitədir;
milli mənsubiyyəti, milli-mənəvi dəyərləri
hifz etmək, eyni zamanda onların ümumbəşəri dəyərlərlə
sintezindən, inteqrasiyasından bəhrələnmək deməkdir. Xalqımızın
milli-mənəvi dəyərlərini həm müdafiə
etməyi, həm də qoruyub saxlamağı bacaran, dövlətlə
vətəndaşların mənafeyini üzvi şəkildə
birləşdirən azərbaycançılıq
ideologiyası ölkədə vətəndaş birliyi və
vahid sosium üçün uğurlu təməldir.
Bu gün monoetnik və işğalçı Ermənistandan
fərqli olaraq Azərbaycan polietnik dövlət kimi ərazisində
yaşayan bütün xalqların vətənidir. Bu mənada,
ölkədə reallaşdırılmasına səy göstərilən
istənilən ideya təkcə azərbaycanlıların
deyil, digər milli azlıqların da maraqlarını
özündə tam ehtiva edir. Yəni
dövlətin hədəflədiyi hər hansı ideya və
proqramlar etnik mənsubiyyətindən, dinindən asılı
olmayaraq ölkənin bütün əhalisinin
maraqlarını önə çəkir. Dünyəvi və demokratik dövlət modelini qəbul
etməsinə rəğmən, respublikamızda insanların
dini inancları, habelə vicdan azadlığı yüksək
səviyyədə təmin olunur.
Ümummilli
lider Heydər Əliyev ölkədə mütərəqqi islam dəyərlərinin inkişafına
xüsusi diqqət yetirməklə yanaşı, başqa dinlərin
inkişafına da dözümlü mühitin
yaradılmasını təmin etmiş, dini konfessiyalar
arasında qarşılıqlı hörmətə söykənən
münasibətlərin formalaşmasına
çalışmışdır. Milli-dini mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, hər bir vətəndaşın bu
torpaq üçün milli yiyəlik hissini yaşaması da
tolerantlığın bariz təzahürüdür. Dini və etnik tolerantlıq Azərbaycan
xalqının qanında, canında, kökündə var.
Milli ənənələrimizdə, mentalitetimizdə,
düşüncə arxetiplərimizi özündə ehtiva
edən folklorumuzda başqa dinlərə, millətlərə
dözümlü münasibət özünü
yaşadır. Ulu öndər Heydər
Əliyevin irəli sürdüyü azərbaycançılıq
ideologiyası isə dini-etnik tolerantlığın ən
başlıca təminatçısı kimi
çıxış edir.
Akademik
Ramiz Mehdiyev "Müasir milli ideyanı zənginləşdirən
odur ki, vətəndaş özünü dövlətin bir
hissəsi hesab edir, özündə dəyişikliklər
üçün qüvvə görür, güclü
dövlətin və güclü, iradəli liderin
varlığına ehtiyac duyur" əsərində
milli-etnik tolerantlığı azərbaycançılığın
fundamental əsaslarından biri kimi dəyərləndirmişdir:
"Azərbaycançılıq ideyası Azərbaycanda
yaşayan və onu özlərinin ümumi Vətəni hesab
edən bütün etnik qrupların ideyası kimi
çıxış etmişdir. Azərbaycanın
polietnik təbiəti bizim böyük sərvətimizə
çevrilmişdir. Biz müasir Azərbaycanı
səciyyələndirən bu sərvətin qədrini bilməliyik.
Bu dövrdən etibarən milli
identifikasiyanın yeni forması daha geniş və yenilənmiş
formatda "azərbaycançılıq" ideologiyası ilə
eyniləşdirilir. Məhz həmin
dövrdə Azərbaycan millətinin dövlət müstəqilliyinin
yaranması və möhkəmlənməsi kontekstində
milli ideyanın formalaşması prosesi tam başa
çatmışdır".
Müstəqil
və qüdrətli Azərbaycan naminə
Milli ideya sabit və
statik xarakterli olmayıb zamanla inkişaf edir, yeniləşir,
fərqli hədəf və məqsədləri özündə
birləşdirir. Hələ 90-cı illərin
əvvəlində ulu öndər Heydər Əliyev obyektiv
ictimai-siyasi proseslərlə əlaqədar Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin qorunub saxlanılması və
möhkəmləndirilməsini, habelə yeni ictimai-iqtisadi
formasiya üçün zəruri iqtisadi islahatların həyata
keçirilməsini milli ideya səviyyəsinə yüksəltmişdir.
Lakin son illərdə Azərbaycanın ciddi
makroiqtisadi nailiyyətlər əldə edərək
bütün sahələrdə sürətlə modernləşməsi,
milli maraq və mənafeyini qətiyyətlə müdafiə
etməsi fonunda perspektiv üçün qarşıya qoyulan
milli ideya da mahiyyətcə dəyişmişdir.
İqtisadi sahədə keçid dövrünü
başa vuran Azərbaycan bu gün özünəməxsus
milli inkişaf modeli ilə tanınır. Bu modelin
üstün cəhətləri ilə bağlı beynəlxalq
maliyyə qurumlarında geniş müzakirələr, təhlillər
aparılır. Respublikamız son illərdə
bütün investisiya layihələrini daxili resursları
hesabına reallaşdırmaqla yanaşı, regionda sərmayədar
dövlət kimi çıxış edir. Ukrayna, Gürcüstan, Moldova, İçveçrə,
Rusiya və digər dövlətlərin iqtisadiyyatına sərmayə
qoyur. Bütün bunlar həm də
respublikamızın inkişaf etməkdə olan ölkədən
inkişaf etmiş ölkəyə çevrilmək əzmini
nümayiş etdirir. Əslində, Azərbaycan
bu gün adambaşına düşən 5000 dollarlıq milli
gəlirlə orta inkişaf etmiş ölkələr qrupunda
yer alır.
Ulu öndərin siyasətini bütün sahələrdə
inamla davam etdirən möhtərəm Prezident İlham
Əliyevin bəyan etdiyi kimi, hazırda qarşıda duran ən
başlıca məqsəd Azərbaycanı inkişaf
etmiş dövlətlər səviyyəsinə
çatdırmaqdır. Əminliklə deyə bilərik ki,
ölkədəki sürətli inkişaf və mütərəqqi
islahatlar fonunda bu məqsəd ictimai şüurda getdikcə
möhkəmlənir, milli ideyaya çevrilir. Bəli, bu gün hər bir azərbaycanlı
doğma Vətənini abad, müasir, inkişaf etmiş
görmək istəyir və bunu milli ideyanın əsas
prioritetləri kimi qəbul edir. Özünü
cəmiyyətə ziyalı kimi sırımağa
çalışan bəzi şəxslərdən fərqli
olaraq, ölkənin həqiqi ziyalıları, elm adamları
bu inkişaf və tərəqqini böyük qürurla
qarşılayırlar.
Prezident İlham Əliyev Azərbaycanı müasir və
qüdrətli dövlətə çevirmək məqsədini
sadəcə deklorativ bəyanatlarla ifadə etmir, onun konkret
icra mexanizmlərinin müəyyənləşdirilməsi
istiqamətində də ardıcıl addımlar atır. Dövlət
başçısının "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasının
hazırlanması barədə" 29 noyabr 2011-ci il tarixli sərəncamı bunun bariz nümunəsidir.
Belə bir sərəncamın imzalanması deməyə
əsas verir ki, ölkə başçısı Azərbaycanın
sadəcə bugünkü dinamik inkişafı ilə
arxayınlaşmağı məqbul saymır. Cənab İlham Əliyevin sözügedən sərəncamı
ölkənin uzunmüddətli inkişaf strategiyasının
dərin elmi proqnozlar əsasında işlənib
hazırlanmasını nəzərdə tutur. Sərəncamda
deyilir: "Hazırda Azərbaycan yeni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyur. Bu mərhələnin əsas hədəfi
çoxşaxəli, səmərəli və innovasiya
yönümlü iqtisadiyyatın
formalaşdırılması, sosial sahədə önləyici
inkişaf trendinin təmin olunması və əhalinin
rifahının layiqli, qabaqcıl beynəlxalq standartlara
uyğun səviyyəyə çatdırılması, habelə
elmin, mədəniyyətin inkişafında, ictimai həyatın
bütün istiqamətlərində yeni nailiyyətlərin əldə
olunmasıdır".
Sərəncamda
həmçinin qeyd olunur ki, ölkənin
inkişafının hazırkı mərhələsində əsas
hədəf çoxşaxəli, səmərəli və
innovasiya yönümlü iqtisadiyyatın
formalaşdırılması, sosial sahədə önləyici
inkişaf trendinin təmin olunması və əhalinin
rifahının layiqli, qabaqcıl beynəlxalq standartlara
uyğun səviyyəyə çatdırılması, habelə
elmin, mədəniyyətin inkişafında, ictimai həyatın
bütün istiqamətlərində yeni nailiyyətlərin əldə
olunmasıdır. Sərəncama əsasən, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin Administrasiyası gələn ilin
sonunadək 2020-ci ilə qədərki dövrü əhatə
edən "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasını
hazırlamalıdır. Şübhə etmədən
demək olar ki, belə bir konsepsiyanın hazırlanması Azərbaycanın
inkişaf etmiş ölkələr sırasına yüksəlməsində
mühüm rol oynayacaqdır.
Bu mərhələdə, eyni zamanda, Azərbaycanın
modernləşməsi prosesi uğurla başa
çatdırılacaqdır. Şübhəsiz,
modernləşmə dedikdə, kosmetik deyil, keyfiyyətcə
təkmilləşdirməni, iqtisadiyyatının xarakterinin
mahiyyətcə dəyişdirilməsini başa düşmək
lazımdır. Bu, ilk növbədə,
iqtisadiyyatı bazar prinsiplərinə keçirməkdən,
sərt bürokratik nəzarətdən xilas etməkdən, sərmayə
mühitini yaxşılaşdırmaqdan, büdcə siyasətini
sağlamlaşdırmaqdan ibarətdir. Eyni
zamanda, cəmiyyətin varlı və yoxsul təbəqələri
arasında aralıq mövqe tutan orta sinfin yaradılması
üçün dövlətin məqsədyönlü səyləri
olmadan modernləşmə mümkün deyildir.
Akademik
Ramiz Mehdiyev "Müasir milli ideyanı zənginləşdirən
odur ki, vətəndaş özünü dövlətin bir
hissəsi hesab edir, özündə dəyişikliklər
üçün qüvvə görür, güclü
dövlətin və güclü, iradəli liderin
varlığına ehtiyac duyur" əsərində iqtisadi
inkişaf və demokratikləşmə məsələlərinə
də xüsusi diqqət ayırır: "Azərbaycan
üçün vətəndaş cəmiyyəti elə bir
sosial mühitdir ki, orada bütün sosial və etnik qruplar
dinc yanaşı yaşayır, özlərini ölkənin
siyasi və iqtisadi inkişafında, bütün millətlərin
nümayəndələrinin birgə yaşayış
atmosferinin mütəmadi mənəvi-psixoloji yeniləşməsində
dərin marağı olan bərabərhüquqlu vətəndaşları
kimi hiss edirlər. Beləliklə, müasir
dövrdə milli ideyanın vətəndaş cəmiyyətinin
maraqları xaricində reallaşdırılmasının
perspektivi yoxdur. Müasir milli ideyanı zənginləşdirən
odur ki, vətəndaş özünü dövlətin bir
hissəsi hiss edir, özündə dəyişikliklər
üçün qüvvə görür, güclü
dövlətin və güclü, iradəli liderin
varlığına ehtiyac duyur. Prezident
İlham Əliyev elə siyasət həyata keçirir ki,
orada milli ideya özündə həm siyasi məkanın
demokratikləşməsini, mütərəqqi və hərtərəfli
iqtisadi inkişafı, dünya birliyinə inteqrasiyanı, həm
də milli ruhu və özünəməxsusluğu qoruyub
saxlamağı ehtiva edir".
Görkəmli filosof
haqlı olaraq qeyd edir ki, demokratik inkişaf və modernləşmə
yalnız yüksək maddi rifah şəraitində
özünə möhkəm ictimai dayaqlar tapa bilir. Təsadüfi deyildir ki, Prezident İlham Əliyevin
fəaliyyətində iqtisadiyyat həyata keçirilən
islahatların əsas ağırlıq mərkəzini,
nüvəsini təşkil etmişdir. Bu
da kifayət qədər əsaslı yanaşma olaraq Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin iqtisadi bazisini möhkəmlətmək,
cəmiyyətin davamlı inkişafı üçün zəmin
hazırlamaq məqsədindən irəli gəlmişdir.
Dövlət başçısının iqtisadi siyasəti nəticəsində
son illər vətəndaşların yaşayış tərzində,
sosial rifah halında özünü qabarıq göstərməyə
başlayan müsbət keyfiyyət dəyişiklikləri, hər
bir hüquqi dövlətdə ictimai-siyasi sabitliyin
başlıca təminatçısı sayılan orta təbəqənin
- milli sahibkarlar ordusunun mövqelərinin ildən-ilə
möhkəmlənməsi ümumbəşəri xarakter
daşıyan demokratik-hüquqi normaların ictimai rəydə
düzgün dərk olunmasına, qavranılmasına və
qiymətləndirilməsinə əlverişli şərait
formalaşdırır.
Vətəndaşa
sərmayə qoyulması, onun fərdi keyfiyyətlərinin və
qabiliyyətlərinin inkişafına nail olunması,
nanotexnologiyaları dərindən mənimsəmiş yeni
menecerlər sinfinin yaradılması, intellektin milli
inkişafda prioritet amili kimi müəyyənləşdirilməsi
Azərbaycanda son illər həyata keçirilən dövlət
siyasətinin əsasını təşkil edir. Prezident İlham Əliyev hesab edir ki, qlobal rəqabət
şəraitində respublikanın elmi potensialının
davamlı şəkildə yüksəldilməsi, gənc,
kreativ və intellektual səviyyəli insanların
istedadından maksimum istifadə edilməsi dövlətin
innovasiyalı inkişafını təmin etmək
baxımından son dərəcə zəruridir.
Sosial
dövlət konsepsiyası
Son 8 ildə iqtisadi
müstəqilliyini daha da gücləndirən Azərbaycan
dayanıqlı və dinamik iqtisadi artımını təmin
edə bilmiş, sosial rifahın əhəmiyyətli dərəcədə
yüksəlməsinə nail olmuşdur. Bu
müddətdə Azərbaycanda həyata keçirilən
islahatların Azərbaycanda insan və vətəndaş
amilinin yüksəlişinə xidmət etdiyini xüsusi
vurğulamağa ehtiyac yoxdur. Respublikanın
iqtisadi cəhətdən inkişaf etmiş dövlətə
çevrilməsi məqsədinin özü də, ilk
növbədə, ölkə vətəndaşlarının
sosial rifah səviyyəsinin yüksəldilməsi məqsədinə
hesablanmışdır. Üstəlik,
sosialyönümlülük respublikanın milli iqtisadi
inkişaf modelinin əsas xüsusiyyətlərindən
biridir. Bu baxımdan, Azərbaycanın
inkişaf modeli İçveç modelinə daha
yaxındır. İsveç modelində
sosial siyasət vacib yer tutur və işçi qüvvəsinin
(əsasən yüksək ixtisaslı) təkrar istehsalı
üçün qismən normal şəraitin
yaradılmasını təmin etməklə, sosial gərginliyin
azaldılmasında, sinfi antoqonizm və münaqişələrin
neytrallaşdırılmasında mühüm rol oynayır.
Ümumiyyətlə,
müasir dövrdə sosial ədalət meyarını rəhbər
tutan hər bir dövlətin qarşıya qoyduğu ən ali məqsəd vətəndaş amilinin tərəqqisi,
insanlar üçün maksimum firavan yaşayış şəraitinin
təmin edilməsidir. Neft gəlirlərinin iqtisadiyyatın
vacib sahələrinə, xüsusən də qeyri-neft
sektoruna, istehsal sahibkarlığına yönəldilməsi,
yeni müəssisələrin açılması yolu ilə
işsizlik probleminin aradan qaldırılması, bir sözlə,
əhalinin sosial müdafiə tədbirlərinin gücləndirilməsi
Azərbaycanda həyata keçirilən
sosialyönümlü iqtisadi siyasətin ana axarını təşkil
edir. Dövlət başçısı iqtisadi inkişafa
yalnız neft amili hesabına nail olmağı məqbul
saymayaraq tarazlı və davamlı tərəqqi naminə
qeyri-neft sektoruna xüsusi diqqət yetirilməsinin vacibliyini
önə çəkir. Bu siyasət neftdən
asılılığı azaltmaqla ölkədəki dinamik
iqtisadi inkişaf tempini sabit saxlamağa imkan verən fundamental
əsasların yaradılmasını nəzərdə tutur.
Fərəhli haldır ki, ölkəmizdə
insanların fiziki, mənəvi, sosial tələbatlarının
təminatının ildən-ilə yaxşılaşması
beynəlxalq səviyyədə də yüksək qiymətləndirilir,
Azərbaycan insan inkişafı indeksinə görə də
dünya üzrə böyük müvəffəqiyyətlərə
imza atmış dövlətlərdən biri kimi göstərilir. İnsan inkişafı
indeksinin orta illik tempinə görə Azərbaycan
keçmiş sovetlər ittifaqı ölkələri
arasında son 10 il ərzində
aparıcı dövlət kimi qəbul olunur. Son illərdə Azərbaycan
insan inkişafı sahəsində ən sürətli irəliləyişə
nail olan ölkə kimi çıxış edir və bunun nəticəsidir
ki, 2005-ci ildə 101-ci yerdə qərar tutan Azərbaycan
2010-cu ildə 67-ci yerə yüksəlmişdir.
Əldə edilmiş nailiyyətlər son hədəf olmadığından Prezident İlham Əliyev tərəfindən qarşıya Azərbaycanın inkişaf etmiş ölkələr sırasına daxil olması, bütün sahələr üzrə dayanıqlı tərəqqinin qorunub saxlanması kimi mühüm vəzifələr qoyulmuşdur. Bu məqsədlə sosial sferada da qarşıdakı dövr ərzində təbii olaraq mühüm addımlar atılacaq. Azərbaycan iqtisadiyyatının sosialyönümlü olması göstərir ki, qarşıda duran vəzifələr uğurla reallaşacaq.
Azərbaycanın iqtisadiyyatının sosialyönümlü olduğunu 2012-ci ilin dövlət büdcəsi də bir daha təsdiqləyir. Gələn ilin dövlət büdcəsində sosialyönümlü xərclərin xüsusi çəkisi 4,7 milyard manatdan çox olacaq. Orta aylıq əməkhaqqının məbləği bu ilin sonuna gözlənilən məbləğlə müqayisədə 45,7 manat çox olmaqla 432,5 manat və ya 547,5 ABŞ dolları təşkil edəcək. Növbəti ildə inflyasiyanın 6 faiz səviyyəsində proqnozlaşdırılmasına baxmayaraq, əhalinin gəlirləri üzrə artımın inflyasiyanı 0,8 faiz üstələməsi fərdi istehlak tələbinin qorunub saxlanılmasına müsbət təsir göstərəcəkdir.
Ümumilikdə, akademik Ramiz Mehdiyevin "Müasir milli ideyanı zənginləşdirən odur ki, vətəndaş özünü dövlətin bir hissəsi hesab edir, özündə dəyişikliklər üçün qüvvə görür, güclü dövlətin və güclü, iradəli liderin varlığına ehtiyac duyur" fikri bir daha təsdiqləyir ki, milli ideya tarixən hər bir xalqın inkişaf və tərəqqisində lokomotiv rolunu oynayaraq onun firavan gələcəyi üçün uğurlu təməl hazırlamışdır. Bu mənada, müstəqil Azərbaycan qarşısında duran ümummilli məqsədləri dəqiq müəyyən edərək, onların gerçəkləşdirilməsi istiqamətində ardıcıl, sistemli fəaliyyət göstərən ölkə kimi dünyanın yeni iqtisadi fenomeninə çevrilmişdir. Ümumi şəkildə ifadə etsək, bu gün ölkədə həyata keçirilən siyasətin ən başlıca məqsədi modernləşmə mərhələsini də sürətlə başa vuraraq Azərbaycanı inkişaf etmiş ölkələr səviyyəsində yüksəltmək, demokratik idealların cəmiyyətdə tam möhkəmlənməsinə nail olmaq, yeni düşüncəli vətəndaş yetişdirməkdir. Yeni dövrün milli ideallarına çevrilən bu məqsədlərin reallığa adekvatlığı isə qətiyyən şübhə doğurmur.
Hadi
RƏCƏBLİ,
Milli Məclisin Sosial siyasət
komitəsinin sədri, siyasi elmlər doktoru, professor
Azərbaycan.-2011.-16 dekabr.-S.4.