Dövlət müstəqilliyinin
bünövrəsi
Azərbaycanda
dövlət müstəqilliyinə nail olmaq XX əsrin
əsas ideallarından biri olmuşdur. Tanınmış
ictimai-siyasi xadimlər, böyük mütəfəkkirlər
müxtəlif formalarda ölkəmizin müstəqillik
qazanması, milli dövlətçiliyin bərqərar
olması, xalqımızın azadlığa çıxması
üçün daim
düşünüb-daşınmış, mübarizə
aparmışlar. Bu ali məqsədə çatmaq
üçün federasiya, konfederasiya, respublika və sair dövlətçilik
tipləri barədə mülahizələr irəli
sürülmüş, yollar, vasitələr
axtarılmışdır.
Böyük demokrat ədib Cəlil
Məmmədquluzadənin hələ 1917-ci ildə
yazdığı "Cümhuriyyət" məqaləsinin
adı və əsas müddəaları Azərbaycan
ziyalılarının respublika tipli dövlət qurmaq
idealına üstünlük verməsinin
ümumiləşmiş ifadəsi kimi səslənirdi.
Məqalədə deyilirdi: "Cümhuriyyət, yəni
latınca "Respublika" elə bir hökumətə
deyirlər ki, orada məmləkətin idarəsi camaatın
öz öhdəsində və ixtiyarındadır. Camaat
dedikdə Vətənin sahibidir... Məmləkət
müəyyən qanunlar gücü ilə idarə olunur. O
qanunları yazan və təsdiq edən millətin
məbusları, yəni vəkilləridir.
Məmləkətin rəisinə "Prezident" deyilir.
Prezidenti ya millət özü seçir, ya parlaman, yəni
millət vəkilləri seçir. Prezident
məmləkəti idarə etməyə özünə
köməkçi hesabında vəzirlər təyin edir...
Cümhuriyyət idarəsinin bir zinəti də var ki, o da
tamam azadlıqdır. ...Əgər bizdə insanlıq hissi
hələ ölməyibsə, ...o vədə gərək
uca səs ilə cümhuriyyət qəhrəmanlarını
alqışlayıb deyək: Yaşasın
Cümhuriyyət!"
Bu mənada
1918-ci il mayın 28-də yaranmış Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti təkcə bu demokratik dövlətin
qurucularının deyil, bütövlükdə
xalqımızın, milli ziyalılığın
arzularının ifadəsi idi. Fikrimizcə, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin qısamüddətli mövcudluğunun
ən böyük nəticəsi xalqın milli-tarixi
yaddaşına müstəqillik düşüncəsini
əbədi, həmişəlik olaraq həkk etdirməsi
olmuşdur. Buna görə də 1991-ci il
oktyabrın 18-də Azərbaycanda yenidən respublika tipli
dövlət müstəqilliyinin bərqərar olması
milli-tarixi yaddaşın təzə epoxadakı oyanışı
və ya müstəqil dövlətçiliyin bərpa
edilməsi mənasında mühüm
əhəmiyyətə malik çox böyük siyasi
hadisədir. Həmin gün qəbul edilmiş
"Azərbaycan Respublikasının Müstəqilliyi
haqqında Konstitusiya Aktı" milli
düşüncədə yaşayan müstəqil dövlətçilik
idealının bəyannaməsi idi. Bu tarixi Aktın bir
böyük əhəmiyyəti də cəmi 23 ay yaşaya
bilmiş Xalq Cümhuriyyətinin varisi elan etməklə
Azərbaycanda respublika tipli dövlətçilik
ənənəsinin qorunub saxlanılacağına təminat
verilməsindən ibarətdir.
Təəssüf ki, keçən əsrin
doxsanıncı illərinin başlanğıcında
hakimiyyətdə olan qüvvələrin, xüsusən siyasi
möhtəkirlikdən uzağa gedə bilməyən Ayaz
Mütəllibovun, təcrübəsiz, səriştəsiz
və iddialı AXCP-Müsavat hakimiyyətinin
bacarıqsızlığı və yanlış siyasi
xətti ucbatından yenidən bərpa edilmiş milli
dövlətçilik real itirilmə, məhvolma
təhlükəsi ilə üzləşməli olmuşdu. Görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin 1993-cü ildə xalqın tələbi ilə
hakimiyyətə qayıdışı ilə yenicə elan
olunmuş, lakin böyük uçuruma
yuvarlandırılmış Azərbaycan Respublikası
sözün həqiqi mənasında dağılmaqdan xilas
edilmişdir. Məhz ulu öndər Heydər Əliyevin
apardığı qətiyyətli və ardıcıl
mübarizənin sayəsində Azərbaycan Respublikası
öz varlığını qoruyub saxlaya bilmiş və daha
da möhkəmləndirilmişdir. Heydər
Əliyev "Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyi əbədidir" bəyanatını
irəli sürməklə kifayətlənməmiş, bu
əbədiyyətin siyasi-ideoloji və hərbi-iqtisadi
əsaslarını formalaşdırmış,
özünəməxsus qətiyyətlə böyük
xilaskarlıq missiyasını həyata keçirmişdir.
Bu mənada Cəlil
Məmmədquluzadələrin arzu etdiyi, Məmmədəmin
Rəsulzadələrin, Fətəli xan Xoyskilərin...
axıradək qoruyub saxlaya bilmədikləri, Nəriman
Nərimanovun ümidlərinin qırılması ilə
nəticələnən Azərbaycan dövlətçiliyi
böyük dövlət xadimi Heydər Əliyevin
sayəsində həmişəlik bərpa olunmaq imkanı
qazana bildi. Bütün bunlara görə məhz Heydər
Əliyev Azərbaycanda müstəqil dövlətçiliyin
yaradıcısı və memarıdır. Xaricdən
axıb gələn böyük təzyiqlərin və
mürəkkəb daxili çətinliklərin
hamısına qalib gəlməyi bacaran Heydər Əliyev
Azərbaycan xalqı qarşısında təkcə
xilaskarlıq deyil, həm də qəhrəmanlıq
missiyasını böyük iradə ilə həyata keçirmişdir.
Onun müstəqil Azərbaycan dövlətinin xilası
yollarındakı dönməz və qətiyyətli
mübarizəsi həqiqi qəhrəmanlıq
nümunəsidir. Geniş yayılmış "Azərbaycan
xalqının qəhrəman oğlu" sözləri real
tarixi qəhrəmanlığın ümumxalq ehtiramı səviyyəsində
etiraf olunmuş ifadəsidir. Heydər Əliyev Azərbaycanda
müstəqil dövlət qurmaq cəbhəsinin böyük
qəhrəmanıdır.
Ölkəmizdə
milli dövlətçilik işinin möhkəm
əsasları, etibarlı dayaqları görkəmli
dövlət xadimi Heydər Əliyev tərəfindən
yaradılmışdır. Bu şərəfli
və məsuliyyətli vəzifələri o, sovet
hakimiyyəti illərindəki uzaqgörən siyasəti
və keçən əsrin doxsanıncı illərinin
əvvəllərində Azərbaycanın ayrılmaz
tərkib hissəsi olan Naxçıvan Muxtar
Respublikasındakı düşünülmüş,
məqsədyönlü fəaliyyəti ilə
gerçəkləşdirmişdir. Sovetlər
İttifaqı çərçivəsində çətin
siyasi-ideoloji məhdudiyyətlər dövründə iqtisadi
cəhətdən inkişaf etmiş, milli
mədəniyyətini önə çıxaran Azərbaycan
Respublikasını formalaşdırmaqla gələcək
dövlət müstəqilliyinin ilkin əsaslarını
hazırlamışdır. Əslində, həm
keçmiş İttifaqa daxil olan
müttəfiq respublikaların rəhbərləri, daha
çox isə Siyasi Büro üzvləri ilə
müqayisədə qat-qat nüfuzlu görünən,
beynəlxalq siyasi mühitdə görkəmli dövlət
xadimi kimi qəbul olunan Heydər Əliyevin rəhbərlik
etdiyi sovet hakimiyyəti illərində də Azərbaycan bir çox cəhətdən müstəqil
ölkə təsiri bağışlayırdı. Nəinki
Sovetlər İttifaqında, hətta yaxın-uzaq xaricdə
də ciddi siyasi ideoloqlar Heydər Əliyev haqqında
mülahizələrini bildirərkən onun müstəqil
dövlət idarəçiliyi qabiliyyətinə malik
olduğunu etiraf etməli olmuşdular.
Hətta o
zaman belə bir fikir də yayılmışdı ki, Brejnev
və Andropov hakimiyyətinə Heydər Əliyevin
əhəmiyyətli dərəcədə təsiri
vardır. Heydər Əliyev Sovet İttifaqı
məkanında qazandığı böyük nüfuzdan
Azərbaycanın xeyrinə istifadə etməyi
bacarmışdır. Beləliklə, ötən əsrin
70-80-ci illərində Azərbaycan nəinki
iqtisadi-mədəni cəhətdən sürətlə
inkişaf etmiş, siyasi-ideoloji baxımdan da milli
zəmində ciddi hazırlıq dövrü
yaşamışdır. Azərbaycanın az sonra siyasi
proseslərin önünə çıxmış milli
ziyalılığının bütöv bir nəsli
Heydər Əliyev epoxasında yetişib formalaşan,
tanınıb məşhurlaşan qüvvə idi. Akademik Ziya Bünyadov, xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadə, Elmlər Akademiyasının prezidenti
Fəraməz Maqsudov, böyük vətəndaş alim Abbas
Zamanov, istiqlal carçıları Xəlil Rza Ulutürk,
Məmməd Araz, Xudu Məmmədov və onlarca
başqaları Heydər Əliyev dövründə
mühafizə edilib yaşadılmış, fəxri ad,
yüksək elmi rütbə qazanıb şöhrətin
zirvəsinə yüksəlmiş, ictimai həyatda
möhkəmlənmiş görkəmli
şəxsiyyətlər idilər. Sovet rejimi
dövründə Azərbaycan dilini dövlət dili
səviyyəsində Konstitusiyada rəsmiləşdirməsi,
ədəbiyyatda və incəsənətdə
azərbaycançılıq ideyasına geniş meydan
açması, milli ziyalılar nəslini yetişdirib
hazırlaması ilə Heydər Əliyev Azərbaycanda
gələcək dövlət müstəqilliyi
düşüncəsini formalaşdırmışdır.
Azərbaycan Respublikasının müstəqil
dövlətçilik taleyində görkəmli dövlət
xadimi Heydər Əliyevin həyatı və
fəaliyyətinin Naxçıvan dövrü də
xüsusi yer tutur. Ərazi etibarilə və siyasi status
baxımından kiçik olmasına baxmayaraq, Heydər
Əliyevin fəaliyyətinin Naxçıvan dövrü müstəqilliyimizin tarixi
müqəddəratının həll edilməsində
əhəmiyyətli dərəcədə rol
oynamışdır. Əslində, görkəmli dövlət
xadimi Heydər Əliyevin sayəsində Naxçıvan
Muxtar Respublikasında 1990-1993-cü illərdə həyata
keçirilən siyasi-ideoloji xarakterli böyük
tədbirlər müstəqil
dövlətçiliyimizin möhkəm və etibarlı
bünövrəsinə çevrilmişdir. Ulu öndərin
bu dövrdəki fəaliyyətini aşağıdakı
istiqamətlərə ayırmaq olar:
1)
Naxçıvan Muxtar Respublikasının xilas edilməsi,
qorunub saxlanılması istiqamətində həyata
keçirilən tədbirlər;
2)
Naxçıvandan başlanan ümummilli Azərbaycan
miqyaslı hərəkat;
3) Dünya
azərbaycanlılarını birləşdirmək
səyləri.
Bu istiqamətlərin hər biri üzrə
aparılan mübarizə, əldə edilən
nəticələr ümumiyyətlə Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin qorunub mühafizə
edilməsi, möhkəmləndirilməsi baxımından
böyük əhəmiyyətə malik idi.
Artıq
hər kəsə yaxşı məlumdur ki, ümummilli lider
Heydər Əliyev böyük xilaskarlıq missiyasına
Naxçıvan Muxtar Respublikasından
başlamışdı. Bu dövrdə Naxçıvan Muxtar
Respublikası ölkənin xilası laboratoriyası
funksiyasını həyata keçirirdi. Naxçıvan
Heydər Əliyevin xilaskarlıq məktəbinə
çevrilmişdi.
Hər şeydən əvvəl qeyd etmək
lazımdır ki, 21 yanvar 1990-cı il tarixdə
görkəmli dövlət xadimi Heydər Əliyevin
çətin şəraitdə Azərbaycanın
Moskvadakı daimi nümayəndəliyinə gələrək
ictimaiyyətin qarşısında böyük
cəsarətlə çıxış edərək 20 Yanvar
faciəsinin günahkarlarını və
səbəbkarlarını kəskin tənqid etməsi
ölkəmizin hər yerində olduğu kimi,
Naxçıvanda da böyük ümidlə, mübarizlik
əhvali-ruhiyyəsi ilə qarşılanmışdı.
Əslində, konseptual xarakterli bu çıxış
müstəqillik uğrunda ümumxalq mübarizəsinə
çağırışın Moskvadakı Azərbaycan nümayəndəliyindən
ifadə edilən əks-sədası idi. Bu dərin
məzmunlu çıxışı Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi uğrunda mübarizəyə
dair Heydər Əliyev bəyannaməsi adlandırmaq olar. O vaxta qədər də böyük
mitinqlərdə dəfələrlə böyük iftixarla
portretləri qaldırılan Heydər Əliyevin adı
Moskvadakı daimi nümayəndəlikdəki
çıxışından sonra Azərbaycandakı
müstəqillik hərəkatının siyasi lideri
səviyyəsində açıq etiraf olunmağa başladı.
Doğrudur, məsələnin bu cəhəti
Moskvada Kremlin nəzarəti altında yaşayan Heydər
Əliyevin həyatı üçün ciddi
çətinliklər yaratmışdı. Ancaq xalqına
və vətəninə ürəkdən bağlı olan,
onun azadlığı və müstəqilliyi uğrunda
mübarizəsindən kənarda özünü təsəvvür
edə bilməyən Heydər Əliyevin ölkəmizdə
baş vermiş qanlı faciələrə laqeyd qalması
qeyri-mümkün idi. Ona görə də 21 yanvar 1990-cı
ildə yüksək vətəndaşlıq
cəsarətinə malik bəyanatın səslənməsi
müstəqillik uğrunda mübarizənin dönməzliyini
ifadə edən dönüş nöqtəsi idi. Bu,
görkəmli dövlət xadimi Heydər Əliyevin
böyük siyasətə qayıdışının parolu
idi. Bəyanatda ifadə edilən
aşağıdakı sərt və ötkəm fikirlər
çətin və mürəkkəb şəraitdə
Azərbaycan həqiqətlərinin dünyaya
yayılmasına kömək etmiş və
xalqımızın mübarizə əzmini daha da
qüvvətləndirmişdir: "Azərbaycanda baş
verən hadisələrə gəlincə, mən onları
hüquqa, demokratiyaya yabançı, humanizmə və
ölkəmizdə elan olunmuş hüquqi dövlət
quruculuğu prinsiplərinə zidd hesab edirəm... Hesab edirəm ki, Dağlıq Qarabağ
hadisələrinin ilkin mərhələsində
ölkənin (SSRİ-nin - İ.H.) ali partiya rəhbərliyi
tərəfindən vaxtında zəruri tədbirlər
görülsəydi, gərginlik indiki həddə çatmaz,
...1990-cı il yanvarın 19-dan 20-nə keçən gecə
çoxlu insan qırğını ilə
nəticələnən hərbi müdaxilə
üçün zəmin yaranmazdı... Bütün
vəziyyətlərdə məsələni siyasi
cəhətdən tənzimləmək, xalqla
mükaliməyə girmək üçün əlverişli
imkanlar olmuşdur. Lakin onlardan səmərəli istifadə
edilməmişdir... Nəticəsi isə göz
qabağındadır. Bəli, kobud siyasi səhv buraxılmışdır.
Onlar sadəcə olaraq respublikadakı əsl vəziyyəti
qiymətləndirə bilməmiş, Azərbaycan
xalqının psixologiyasını anlamamış, əhalinin
müxtəlif təbəqələri ilə
əlaqələri zəiflətmişlər...
Qırğın törədənlərin hamısı
layiqincə cəzalandırılmalıdır".
Ümummilli liderin adı ilə bağlı olan bu
böyük tarixi hadisədən iki gün əvvəl, 19
yanvar 1990-cı ildə Naxçıvan MSSR-in Ali Soveti
"Naxçıvan MSSR-də yaranmış ictimai-siyasi
vəziyyət haqqında" məsələ müzakirə
etmiş, muxtar respublikanın ərazi bütövlüyü
və vətəndaşların həyatı
təhlükədə qaldığından, Qars
müqaviləsinin şərtləri kobud surətdə
pozulduğundan Naxçıvan Muxtar Sovet Sosialist
Respublikasının SSRİ-nin tərkibindən
çıxmaq və özünü müstəqil respublika
elan etmək barəsində qərar qəbul etmişdi. Azərbaycan Respublikasının rəhbərliyi
Naxçıvan MSSR Ali Sovetinin qərarını
dəstəkləməmiş, əksinə, bu regiona
qarşı sərt tədbirlər görməyə
başlamışdı. Bu dövrdə Ermənistanın
muxtar respublikanın ərazisinə basqınları,
təcavüzü də artmış, 1990-cı ilin yanvar-iyun
aylarında Naxçıvan Muxtar Respublikasının
Ermənistanla sərhəd olan Sədərək, Şahbuz
və Babək rayonlarındakı atışmalarda
şəhidlər verilmişdi.
Belə
çətin şəraitdə dünya miqyasında
böyük nüfuz qazanmış görkəmli
dövlət xadimi Heydər Əliyevin 21 iyul 1990-cı
ildə Naxçıvana qayıdışı böyük
siyasi-tarixi hadisədir. Bu tarixi
qayıdış Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün qorunub saxlanılması, ölkənin
tərkib hissəsi olan Naxçıvanın erməni
işğalından xilas edilməsi, müstəqillik
uğrunda mübarizənin ümummilli maraqlar və sağlam
siyasi əsaslar istiqamətində aparılması
baxımından yeni imkanlar açdı.
Təəssüf ki, Azərbaycan Respublikasının
rəhbərliyi Heydər Əliyev kimi təcrübəli
və nüfuzlu, böyük ümumxalq ehtiramı
qazanmış görkəmli dövlət xadiminin
imkanlarını yaranmış çətin vəziyyəti
aradan qaldırmaq üçün dəyərləndirmək
əvəzinə ona qarşı haqsız-ədalətsiz
mövqe tutmaqda davam etdi. Naxçıvanda
hazırlanan dövlət çevrilişi cəhdləri,
iqtisadi yardımın maneələrlə
göndərilməsi, regionda sabitliyi pozmaq meyilləri və
sair proseslər imperiya və qrup maraqları üstündə
köklənmiş Ayaz Mütəllibov və AXC-Müsavat
hakimiyyətinin yarıtmaz mövqeyinin nəticələri
idi. Bütün bunlara baxmayaraq,
Azərbaycan xalqının böyük oğlu Heydər
Əliyev Naxçıvan Muxtar Respublikasının xilası
yolunda böyük uzaqgörənliklə dönmədən fəaliyyət
göstərməklə Azərbaycan xalqı və
dövlətçiliyi qarşısında tarixi
xidmətlər göstərməyə nail oldu.
Naxçıvana
qayıdış geniş mənada vətənin
xilasının hərəkətverici qüvvəsini,
möhkəm əsasını təşkil etdi. Azərbaycan rəhbərliyinin
narahatlığına baxmayaraq, 1990-cı il avqustun 25-də
Naxçıvan Muxtar Respublikası seçiciləri
qarşısıalınmaz möhkəm siyasi iradə
nümayiş etdirərək Heydər Əliyevi Babək
rayonunun Nehrəm dairəsindən Azərbaycan SSR Ali
Sovetinə və Mirzə Fətəli Axundov dairəsindən
Naxçıvan MSSR Ali Məclisinə deputat
seçməklə böyük dövlət xadiminin
fəaliyyət dairəsini daha da
genişləndirməsinə yönəldilmiş maneçiliklərin
bir çoxunu aradan qaldırmağa nail oldular. Bundan
sonra Heydər Əliyev Naxçıvan Muxtar
Respublikasının xilası və inkişafı
yollarında ciddi və tarixi əhəmiyyətə malik olan
qəti addımlar atmaqla müstəqilliyin qazanılmasına
və möhkəmləndirilməsinə geniş miqyasda
mühüm xidmətlər etmişdir. Qısa
müddətdə SSRİ Nazirlər Soveti partiya
təşkilatına müraciət edərək Kommunist
Partiyasının sıralarından çıxan Heydər
Əliyevin Naxçıvan Muxtar Respublikasında partiya və
komsomol təşkilatlarını ləğv etdirərək
bu təşkilatların əmlakını müsadirə edib
təzə yaradılmış qurumların
istifadəsinə verməsi yeni cəmiyyət quruculuğunun
əhəmiyyətli addımları idi. Muxtar
respublikanın paytaxtında və rayon
mərkəzlərində mitinq
iştirakçılarının tələbi ilə Leninin
abidələrinin götürülməsi prosesinin həyata
keçirilməsi keçmiş cəmiyyətdən yaxa
qurtarmaq, müstəqilliyə doğru inamla irəli getmək
üçün böyük stimul yaradırdı.
Nəhayət, Naxçıvan Muxtar Respublikası
əhalisinin və Ali Məclisin deputatlarının təkidli
tələbi ilə Heydər Əlirza oğlu Əliyevin 3
sentyabr 1991-ci il tarixdə Naxçıvan Muxtar Respublikası
Ali Məclisinin Sədri vəzifəsinə
seçilməyə razılıq verməsi ilə regionda
ictimai-siyasi vəziyyətin və iqtisadi inkişafın
məqsədyönlü şəkildə
istiqamətləndirilməsinin etibarlı təməli qoyuldu.
Görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali
Məclisinə sədr vəzifəsinə seçilməsi
geniş mənada Azərbaycanda dövlət hakimiyyətinin
möhkəmləndirilməsi istiqamətində həyata
keçirilmiş ümumrespublika əhəmiyyətli tarixi
hadisədir. Azərbaycan xalqı
Naxçıvan Muxtar Respublikasında ümummilli
vəzifələri qətiyyətlə həyata
keçirən Heydər Əliyevin simasında
ölkəmizin müstəqilliyinin qarantı olacaq
qüdrətli dövlət xadimini görür, ona
böyük ümid və inam bəsləyirdi.
Naxçıvan
Muxtar Respublikası Ali Məclisinin Sədri kimi Heydər
Əliyevin həyata keçirdiyi genişmiqyaslı
tədbirlər bu regionun Azərbaycanın tərkibində
varlığını qoruyub saxlamasına tam təminat verdi. Sovet ordusu hissələrinin dinc yolla Naxçıvan
MR ərazisindən çıxarılması, Dövlət
Müdafiə Komitəsinin yaradılması (7 sentyabr 1991-ci
il), Naxçıvana ağır yüklü
təyyarələrin gələ bilməsi üçün
yeniləşdirilmiş aeroportun işə salınması (1
mart 1992-ci il), Naxçıvan MR Dövlət Gömrük Komitəsinin təsis edilməsi (24 mart 1992-ci il),
Ankarada "Azərbaycana bağlı Naxçıvan Muxtar
Respublikası ilə Türkiyə Cümhuriyyəti
arasında Əməkdaşlıq Protokolu"nun
imzalanması (24 mart 1992-ci il), Ali Məclisdə "Zərərlə
işləyən kolxoz və sovxozların
özəlləşdirilməsi haqqında" qərarın
qəbul olunması (6 aprel 1992-ci il) regionda müstəqil
dövlətçilik prinsiplərinin
möhkəmləndirilməsini, inkişafın yeni
meyillərinin təmin edilməsini
şərtləndirmişdir. Eyni zamanda,
Sədərək ərazisində Araz çayı
üzərindən keçməklə salınmış
və Naxçıvan Muxtar Respublikasını Türkiyə
Cümhuriyyəti ilə əlaqələndirən
"Ümid" körpüsünün istifadəyə
verilməsi regionun taleyində həlledici amillərdən
birinə çevrilmişdir. Böyük
dövlət xadimi Heydər Əliyevin Naxçıvan MR Ali
Məclisinin Sədri kimi Türkiyə Cümhuriyyətinə
və İran İslam Respublikasına səfərləri və
həmin ölkələrin rəhbərləri ilə
keçirdiyi görüşlər və apardığı
danışıqlar konkret olaraq Naxçıvanın taleyi
ilə bağlı olsa da, siyasi mənada yenicə
müstəqillik qazanmış gənc ölkənin
beynəlxalq münasibətlərinin əlamətdar
hadisələri idi.
Bundan başqa, Naxçıvan Ali Məclisinin
Sədri kimi Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
Azərbaycan romantizminin banilərindən olan Hüseyn Cavidin
anadan olmasının 110 illiyinin Naxçıvanda qeyd
olunması yeni mərhələdə milli
mədəniyyətin dirçəldilməsi
qayğıları ilə məşğul olmağın
nümunəsi sayılmalıdır. Həmçinin
12 noyabr 1992-ci ildə blokada şəraitində
Naxçıvan Dövlət Universitetinin 25 illik yubileyində
görkəmli dövlət xadimi Heydər Əliyevin
iştirakı və dərin məzmunlu
çıxışı müstəqillik dövrü
Azərbaycan ali məktəbinin istiqamətləndirilməsinə
göstərilən dövlət qayğısının
konkret əməli ifadəsi idi. Heydər
Əliyevin mühüm tarixi əhəmiyyətə malik olan
çıxışında Naxçıvan Dövlət
Universiteti "Azərbaycan Respublikasının yüksək
təhsilli kadrlarla təmin olunmasına öz töhfəsini
verən nüfuzlu ali məktəb" kimi yüksək
qiymətləndirilməklə bərabər, ümumiyyətlə
ali məktəbin yeni tarixi epoxadakı
vəzifələrinə də xüsusi diqqət
yetirilmişdir. Ulu öndərin
Naxçıvan Dövlət Universiteti qarşısında
qoyduğu vəzifələr bütövlükdə
Azərbaycan ali məktəbinin müstəqillik
dövrünün proqramı səviyyəsində
səslənir: "İndi Azərbaycan bir müstəqil
dövlət kimi dünyanın hər bir dövləti
ilə, hər bir ölkəsi ilə müstəqil
əlaqə yaratmağa və bu əlaqələrdən
öz ölkəsinin, öz dövlətinin
gələcək inkişafı üçün istifadə
etməyə malik olan bir dövlətdir. Bu baxımdan
Naxçıvan Dövlət Universiteti indi sərbəst bir
ali məktəbdir. Onun Azərbaycanın
bütün ali məktəbləri ilə əlaqəsini
inkişaf etdirməyə daha da əlverişli şərait
var və eyni zamanda, dünyanın bütün ölkələri
ilə, orada olan ali məktəblərlə, elm
mərkəzləri ilə, elm ocaqları ilə əlaqə
saxlamağa imkanları vardır. Çox yaxşı
bir haldır ki, artıq bu barədə müəyyən
addımlar atılıb... Fəqət indi qarşıda
çox böyük və mürəkkəb həyat yolu durur.
O da Azərbaycan Respublikasının dövlət
müstəqilliyi əldə etməsi, Azərbaycanda yeni
siyasi-iqtisadi quruluşun yaranması, yeni bir cəmiyyətin
yaranması, Azərbaycanın milli dövlətçiliyinin
inkişaf etdirilməsi ilə əlaqədardır. Bu
sahədə ziyalıların, alimlərin, ali məktəb
müəllimlərinin fəaliyyəti indi Azərbaycan Respublikası
üçün çox gərəklidir, çox
faydalıdır. Ona görə də bizim bu
gün tövsiyələrimiz ondan ibarət olacaqdır ki, siz
bu müstəqil Azərbaycanın və onun tərkib
hissəsi olan Naxçıvan Muxtar Respublikasının
ictimai-siyasi həyatında daha da fəal iştirak edəsiniz
və öz işinizi yeni tələblər
əsasında qurasınız".
Heydər
Əliyev Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olan
Naxçıvanda müstəqil dövlətçilik
prinsiplərinin bərqərar olması,
möhkəmləndirilməsi üçün zəruri olan
əsas tədbirləri həyata keçirdi. Bu mənada
işğaldan xilas edilmiş, böyük inkişafın
möhkəm əsasları yaradılmış
Naxçıvan Muxtar Respublikası görkəmli
dövlət xadimi Heydər Əliyevin müstəqil
Azərbaycana böyük ərməğanıdır.
Bununla
belə, böyük siyasi xadim Heydər Əliyevin həyat
və fəaliyyətinin Naxçıvan dövrü həm
də Azərbaycan miqyaslı tədbirlərin həyata
keçirilməsi ilə tarixə vəsiqə
almışdır. Belə ki, 1990-cı il
noyabrın 17-də Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali
Sovetinin birinci sessiyasında iclasa sədrlik edən xalq
deputatı Heydər Əliyevin təşəbbüsü və
təklifi ilə Azərbaycanın üçrəngli
bayrağının dövlət rəmzlərindən biri
kimi qəbul edilməsi ölkəmiz və xalqımız
qarşısında misilsiz tarixi xidmətdir. Sovetlər
İttifaqının hələ mövcud olduğu bir
şəraitdə həmin quruluşun təsis etdiyi bayraqdan
imtina etmək, əvəzində həm də o quruluşun
yetmiş il ərzində düşmən elan etdiyi
keçmiş bir hökumətin bayrağının qəbul
edilməsini həyata keçirmək üçün yalnız
Heydər Əliyev olmaq lazım idi. Başqa formatda kimsə
belə çox böyük cəsarət və risk
tələb edən hadisəni həyata keçirməkdə
tərəddüd keçirərdi. Ancaq və ancaq Heydər
Əliyevin sayəsində Azərbaycanın milli dövlət
bayrağı ölkənin Müstəqillik Aktını
qəbul etməsindən on bir ay əvvəl dövlət
rəmzi kimi qəbul olunmuşdur. Tarixdə buna bənzər
hadisə tapmaq çətindir, böyük ehtimal ki, bu hadisənin
analoqu yoxdur. Ali Məclisin həmin gün
keçirilmiş tarixi iclasında Heydər Əliyevin
təklifi əsasında "Naxçıvan Muxtar Sovet
Sosialist Respublikası" ifadəsindən "Sovet Sosialist"
sözlərinin çıxarılması, "Ali Sovetin"
adının dəyişdirilərək "Ali Məclis"
adlandırılması kimi mövcud sovet dövlətinin
prinsipləri ilə uzlaşmayan qərarların
qəbul edilməsi Sovetlər İttifaqının daha
heç bir ölkəsində baş verməsi mümkün
olmayan qeyri-adi hadisələrdir. Bunlar Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinə Heydər Əliyevin sanballı,
böyük siyasi-tarixi əhəmiyyətə malik olan
töhfələri idi. Obrazlı şəkildə bu
hadisələri Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinin Heydər Əliyev dərsləri
adlandırmaq olar.
Görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin Ali Məclisin Sədri kimi Naxçıvanda
ikən 1991-ci il dekabrın 16-da keçirilmiş iclasda
hər il 31 dekabrın Dünya Azərbaycanlılarının
Həmrəylik Günü kimi qəbul edilməsi haqqında
imzaladığı qərar planetin müxtəlif
guşələrində yaşayan azərbaycanlıların
birliyinə nail olmaq baxımından
düşünülmüş uzaqgörən, mühüm
siyasi əhəmiyyətə malik olan tarixi hadisədir.
Sonralar keçirilmiş dünya
azərbaycanlılarının qurultayları və bu sahə
ilə məşğul olan xüsusi dövlət
komitəsinin yaradılması həmin tarixi qərarın
bəhrəsidir.
Beləliklə,
ümummilli lider Heydər Əliyevin həyatının və
fəaliyyətinin Naxçıvan dövrü Azərbaycanda
dövlət müstəqilliyinin möhkəm
bünövrəsini formalaşdırmışdır. Sonralar
müstəqil Azərbaycan dövlətinin inkişaf
etdirilməsində həmin təməl prinsiplərin və
əldə edilmiş zəngin təcrübənin
böyük rolu olmuşdur.
Ümummilli lider Heydər Əliyev 1993-2003-cü
illərdə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti kimi
ölkəmiz üçün çox böyük
işlər görmüş, dəfələrlə
təhlükələrlə üz-üzə qalan
müstəqil dövlətçiliyi
möhkəmləndirmiş, ona əbədi həyat
vəsiqəsi bəxş etmişdir. Müstəqil Azərbaycan
Heydər Əliyevin şah əsəridir. Ulu
öndərdən sonra Prezident İlham Əliyevin
apardığı ardıcıl və
məqsədyönlü fəaliyyət sayəsində
dövlət əhəmiyyətli, beynəlxalq miqyaslı
layihələr uğurla həyata keçirilir.
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəməri, Bakı-Tbilisi-Ərzurum
qaz kəməri Prezident İlham Əliyevin uğurla başa
çatdırdığı nəhəng layihələrdir.
Bakı-Tbilisi-Qars-Naxçıvan dəmiryol xətti
Heydər Əliyevin dövlət quruculuğu
ənənəsinə möhtərəm Prezidentin
möhtəşəm əlavəsidir.
Oğuz-Qəbələ-Bakı su kəməri öz
mahiyyəti etibarilə Azərbaycan xalqının rifahına
hesablanmış və Bakı-Ceyhana bərabər layihə
səviyyəsində dəyərləndirilməyə
layiqdir.
Möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevin
analitik təfəkkürdən, çoxaspektli siyasi-elmi
yanaşmalardan doğan düşünülmüş
qərarları və təhlilləri, təmkinli və
məqsədyönlü islahatçılıq
düşüncəsi, genişmiqyaslı quruculuq
proqramlarını həyata keçirmək
istiqamətindəki ardıcıl fəaliyyəti, cəmiyyət həyatının bütün
sahələrini əhatə edən
müasirləşdirmə, sosial rifahın və xalqla
ünsiyyətin ön mövqeyə çəkilməsi
əsasında qurulmuş dövlət idarəçiliyi
sistemi Azərbaycan Respublikasının möhtəşəm
uğurlarının əsas hərəkətverici qüvvəsini
təşkil edir.
Azərbaycan
Respublikasının paytaxtında və regionlarında
gedən sürətli yeniləşmə və tərəqqi
ölkəmizdəki hərtərəfli, dinamik
inkişafın parlaq göstəricisidir. O
cümlədən, görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin vaxtilə işğaldan xilas etdiyi və
möhkəm əsaslarını yaratdığı
Naxçıvan Muxtar Respublikası da sonrakı
mərhələlərdə həmin etibarlı siyasi
bünövrə üzərində inkişafdan intibaha
doğru böyük yol keçmişdir. Yeni
tarixi epoxada Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi
olan Naxçıvan Muxtar Respublikasının sürətli
inkişafı Heydər Əliyevin siyasi kursuna dərin
sədaqətin və ölkəmizdə geniş miqyas alan
yeniləşmə proseslərini məqsədyönlü
şəkildə, uğurla həyata keçirməyin bariz
nümunəsidir. Bütövlükdə bu gün
dövlət müstəqilliyimizin iyirminci ilində
yeniləşən və modernləşən, böyük
addımlarla irəliyə doğru inkişaf edən müasir
Azərbaycan İlham Əliyev iqtidarının
möhtəşəm əsərinə çevrilməkdədir.
Bütün bunlar ölkəmizdə dövlət
müstəqilliyinin keçdiyi çətin,
mürəkkəb və şərəfli yolun, əldə
edilmiş mühüm nəticələrin müstəqillik
qazanmış digər ölkələr üçün
nümunə, örnək olduğunu nümayiş etdirir.
Keçilmiş yolun zəngin təcrübəsi və
möhkəmlənmiş ənənələri
ölkəmizin bundan sonrakı inkişafı
üçün mühüm əhəmiyyətə malik olan
böyük təməl funksiyasını da həyata
keçirir. Ona görə də
"Azərbaycan Respublikasının dövlət
müstəqilliyinin bərpasının iyirminci
ildönümü" haqqında Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 21 yanvar 2011-ci il tarixli Sərəncamı
qazanılan böyük təcrübənin öyrənilib
ümumiləşdirilməsi, dövlət müstəqilliyi
düşüncəsinin daha da
dərinləşdirilməsi, gələcək inkişaf
strategiyasının müəyyən olunması
baxımından böyük əhəmiyyətə malik olan
tarixi sənəddir. Bu tarixi sərəncam dövlət
müstəqilliyi proseslərinin mərhələlər
üzrə siyasi və elmi cəhətdən
dəyərləndirilib öyrənilməsinə, aydınlaşdırılmasına
gur işıq salır.
Prezident sərəncamının
işığında Azərbaycanda müstəqil
dövlətçiliyin Heydər Əliyev dövrünün
dərslərinin ana xətlərinin, təməl
prinsiplərinin ictimai-siyasi mühitin ön mövqeyinə
çıxarılması ilə ölkəmizdə daha
böyük inkişafa nail olmağın sınaqlardan
çıxmış magistrallarının aydın
üfüqləri diqqət mərkəzinə
çəkilir. Beləliklə, bu
sərəncam möhkəm və etibarlı
bünövrədən başlanan və
mərhələ-mərhələ inkişaf edən yeni
Azərbaycanın tam, bütöv mənzərəsini və
daha parlaq gələcəyini aydın təsəvvür
etməyə imkan yaradır. Möhkəm
bünövrə, təməl prinsiplər, ardıcıl
inkişaf və sürətli müasirləşmə iyirmi
ildən çıxarılan mühüm nəticədir. Eyni
zamanda, bu tipli yüksək inkişaf modeli
neçə-neçə gələcək illər
üçün də böyük inkişaf
strategiyasının əsasını təşkil edir.
İsa HƏBİBBƏYLİ,
Naxçıvan Dövlət
Universitetinin rektoru,
Milli Məclisin deputatı, akademik
Azərbaycan.- 2011.-3 fevral.- S. 2.