XXI əsrdə ictimai elm və cəmiyyət: milli və qlobal məkanın çağırışları və yeni vəzifələr

 

Azərbaycanda müstəqilliyin əldə edilməsindən sonra ötən 20 ildə qazanılan iqtisadi inkişaf və uğurlara dayaqlanaraq Prezident İlham Əliyevin irəli sürdüyü: yeni əsrdə elmə və biliyə əsaslanan yeni cəmiyyətin qurulması vəzifəsinin reallaşdırılmasına başlanmışdır. Tarixin dönüş nöqtələri ictimai elmin ən məsuliyyətli dövrüdür. 2011-ci ildə Azərbaycan məhz belə bir dönüş məqamını yaşayır, dövlət müstəqilliyinin 20-ci ilinə qədəm qoyur. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev "Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin bərpasının 20-ci ildönümü haqqında" sərəncam imzalayıb. Sərəncamda deyilir ki, Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin bərpasının iyirmi illik yubileyinin ölkəmizin həyatında müstəsna əhəmiyyət daşıyan ictimai-siyasi hadisə olduğunu nəzərə alaraq, müstəqillik illərində Azərbaycan Respublikasının keçdiyi zəngin inkişaf yolu, qazandığı parlaq nailiyyətlərin təbliği vacibdir. Bu sərəncam və şanlı tarixi hadisə ictimai elmimizin qarşısına çox mühüm vəzifələr qoyur.

 

Mürəkkəb dövr, yeni vəzifələr

 

Son illər akademik Ramiz Mehdiyev başa çatan bu mərhələnin həm də Azərbaycan ictimai və humanitar elmində keyfiyyət mərhələsinə doğru dönüş ilinin, ölkəmizin elm mərkəzi kimi tanınmasının başlanğıc nöqtəsi olmasını hədəfə götürən konseptual xarakterli əsərləri ilə respublika elmi ictimaiyyəti qarşısında həlli vacib olan bir sıra məsələlər qoymuşdur. Ölkəmizdə ictimai və humanitar elmlərin qarşısında duran məsələləri həm də, bütövlükdə dünya elminin müvafiq sahəsində mövcud olan problemlər aspektində nəzərə alınması zərurətini önə çəkmişdir.

Bu gün bəşəriyyət çoxsaylı problemlərlə üzləşir. XXI əsrin sürətlə dəyişən reallığı insanın cəmiyyət və dünya ilə qarşılıqlı münasibətlərinin yeni formalarının tapılmasını gündəmə gətirmişdir. Qloballaşan dünyada hər hansı nöqtədən başlanğıcını götürən böhranlar bütün dünyanı qərq edən labüd müşayiətçiyə çevrilmişdir. Belə şəraitdə isə ictimai elmlərə, nəzəri-fəlsəfi təfəkkürə ehtiyac da artır. Çünki ictimai elmin dəstəyi olmadan bu problemlərin həlli qeyri-mümkündür. Dəyişikliklərin, qeyri-müəyyənliyin olduqca yüksək olması fonunda baş verməsi, cəmiyyətdə gedən proseslərin ənənəvi başa düşülən planlaşdırma və proqramlar əsasında təhlilini və təşkilini qeyri-mümkün edir. Belə vəziyyətdə nəzəri düşüncə və təfəkkür çevikliyi təmin edən başlıca amilə çevrilir. Cəmiyyət ictimai elmdən daha çox intellektual cəsarət, əzmkarlıq, məsuliyyət və zəhmət, perspektivlər üzərində düşünməyi tələb edir. Nəzəri-fəlsəfi təhlil və düşüncənin əsasında mümkün dəyişiklikləri görə bilmək, arzu edilməyən prosesləri önləmək əsasında qərarlar qəbul etmək durur. Onun əsas məqsədi həm fərdi, həm də kollektiv səviyyədə baş verən və gözlənilən hadisələrin nəzəri dərk və təhlil vərdişlərini aşılamaq, onu ənənəyə çevirməkdir.

İctimai-humanitar elm sahələrinin özlərinin də dəyişən zamanın fonunda çoxsaylı inkişaf problemləri ortaya çıxır. Dünyanın yeni mənzərəsini dərk etməyə yardımçı olan humanitariya sahəsinin təmsilçiləri üzərinə böyük vəzifələr düşür. Bu vəzifələr insan potensialının, bütövlükdə humanizmin əsaslarının aşkar edilməsinə yönəlmişdir və müxtəlif ictimai elmlərdə əsas mövzuları, tədqiqatçı metodlarının və reallığın dəyərləndirilməsinin tamamilə yeni istiqamətlərini gündəmə gətirən proseslərə təkan verir. Bu da öz növbəsində həmin elmlərin həm tədqiqi metodları, müasir yanaşmalar tətbiq etməsi, tədrisi və təşkilatlanması, həm də elm-dövlət-cəmiyyət münasibətlərinə dair mövcud modellərin təhlili və ən məqbul olan formasının seçimi kimi olduqca geniş fenomenləri dərk etməyi zəruri edir.

XXI əsrdə humanitar biliyin inkişaf meyillərinin izlənilməsi mürəkkəb məsələdir. Son illərin qlobal hadisələri, "qütblərin çökməsi və yerdəyişməsi" bir daha göstərdi ki, bizim, yaxud humanitarların yeni nəslinin 5,10, 50 il sonra üzləşəcəyi bir çox problemləri bəzən heç vəchlə sezmək mümkün deyil, onların qısa zaman müddətində təzahürü məhz istər müsbət, istərsə də mənfi meyilli dəyişikliklərin yaranma səbəblərinin latentliyi, qeyri-müəyyənliyi, baş verməsi və təzahürünün isə "qəfil" xarakter daşımasıdır.

Bu vəziyyətin digər səbəbi dəyişikliklərin dərk və həll edilməsi istiqamətində humanitariya sahəsini təmsil edənlərin göstərəcəyi səylərin arzu olunan səviyyədə olmamasıdır. Artıq beş ildən sonra insanların həyatında hansı sosial-fəlsəfi, psixoloji, antropoloji meyillərin üzə çıxacağını və hansı nəticələrə gətirib çıxaracağını əminliklə söyləmək mümkün deyil. Təsəlliverici məqam odur ki, fəlsəfi ideyalar kosmosunda əsrlərin sınağından çıxan və bu gün üçün çox aktual olan düşüncələr istənilən dövrdə gündəmə gəlir.

Qarşılaşdığımız ən fundamental böhranlardan biri XXI əsrin insanının sürətlə mənəvi aşınmalara məruz qalması mənəvi böhranın dərinləşməsidir. İnsanın məruz qaldığı deqradasiya prosesi bəlkə də əvvəlki əsrlərdəkindən o qədər də çox görünmür. Kimsə əsrlərin mənəvi aşılanma faizini dəqiq müəyyən etmək iqtidarında deyil. Lakin ötən əsrlərdən fərqli olaraq bəşəriyyətin qarşıdurmalara, konfliktlər, insan haqlarının pozulmasına, ədalətsizliklərə münasibətdə acizliyi, laqeydliyi, ideoloji fəlsəfi nəzəriyyələrlə bu hallara haqq qazandırmaq imkanı bu səviyyədə olmamışdır. Bu baxımdan ictimai humanitar elmlərin mənəvi müqavimət qüvvəsini formalaşdıraraq mövcud durumdan çıxış yolları araması tarixi zərurətdir.

Müasir zamanın ən ağrılı problemlərinə cavab verməli olan ictimai-fəlsəfi idrak bir sıra həyati vacib məsələləri həll etmək zərurəti ilə üz-üzə qalmışdır. Bunlar: yaşanılan reallığın çox sürətlə davam edən virtuallıq fenomeni, onun ictimai şüuru alt-üst edən təzahürləri və xüsusiyyətləri, identiklik probleminin bütün səviyyələri-fərdi, şəxsi etnik, milli müstəviləri, münaqişələrin bütün növləri-milli, dövlətlərarası, insanın öz daxili aləmi ilə və insanlararası münaqişələrin bütün çalarları, mənəvi sözünün ifadə etdiyi bütün dəyərlər, dini dəyərlər və passionarlıq gücü kimi faktorlar, son illər intensiv müzakirə olunan yeni transhumanizm-insan varlığının və təkamülünün yeni səviyyəsini əks etdirən fenomenin (bio-nanoetika və s.) yaratdığı, sadalanması bitməyən və tükənməyən yeni ziddiyyətli problemlərdir.

Qloballaşan dünyada informasiya cəmiyyətində qeyri-elmi, anti-elmi sahələr insan şüuruna elmdən daha tez və daha çox nüfuz edir. Bu prosesdə də humanitar elmlər həm obyektiv, həm də subyektiv səbəblərlə bağlı olan amillərdən ziyan çəkir.

Bütün bu problemlərin dərinləşdiyini görərək həyəcan təbili çalan BMT-nin elm, təhsil və mədəniyyət sahəsində nüfuzlu beynəlxalq təşkilatı olan YUNESKO-nun 2008-2013-cü illər üçün müəyyən etdiyi Strategiyasında qeyd edilir ki, fəlsəfəyə, ictimai elmə bu gün dünyada tələbat və maraq artmaqdadır. Bu maraq, hər hansı digər elmin deyil, məhz fəlsəfi həllini tələb edən problemlərin sayının artması ilə bağlıdır.

Bu gün həm bütövlükdə bəşəriyyətin, həm də ictimai elmlərin müxtəlif səviyyələrdə mövcud olan problemlərinin həllində dünyanın müxtəlif ölkələrindən olan alimlərin birgə səylərinin artırılması və fəaliyyət mexanizmlərinin daha geniş formalarda təşkili, II Dünya müharibəsindən sonrakı dövrdə adı çəkilən beynəlxalq təşkilatın yaranmasını zəruri edən amillər qədər taleyüklü məsələdir və həmin vaxtda dünya alimlərinin göstərdiyi eyni qətiyyəti, birliyi və əzmkarlığı tələb edir.

 

İctimai elmlərin beynəlxalq miqyasda təşkilatlanması və problemlərin həllində birgə fəaliyyətinin mexanizmləri

 

Ümumi olan qənaətə görə təbiətşünaslıq elmlərinin bugünkü uğur və nailiyyətlərinin əldə olunmasında onların ilk vaxtlardan ümumdünya səviyyəsində təşkilatlanmasına, fəaliyyətini ümumi səylərlə davam etməyə imkan verən formaların tapılması olmuşdur. Ən sonuncu nümunə kimi bəşəriyyətin enerji problemlərinin həlli və alternativ enerji mənbələrinin kəşfi sahəsində Böyük Adron Kollayderin yaradılması işinin təşkilində əməkdaşlığı yada sala bilərik. Möhtəşəm proyektin reallaşmasında dünyanın yüz ölkəsindən 10 minə yaxın mühəndis və alim iştirak edirdi. Bu vahid məqsəd uğrunda böyük elmi əməkdaşlığın bariz nümunəsidir.

Həmin mövqe ictimai humanitar elmlər sahəsində də nümayiş etdirilsəydi, necə olardı? Bəşəriyyət millətçi şovinizmin, münaqişələrin təsəvvür edilən və edilməyən bütün növlərinin, intihar və suisidal terrorizmin, mənəvi tənhalığın, atomlaşmanın, nifrətin riyazi həlli üsulu olmadığını dərk etməmiş deyil! Antik filosofa görə "Xeyir və şər haqda bilik verməyən elmin heç bir mənası və əhəmiyyəti yoxdur. Bəlkə də dünyanın sonu bu iki məfhum arasında bərabərlik işarəsi qoyulan zaman olacaqdır". Elə isə bu sahədə mövcud olan vəziyyəti məqbul hesab etmək olarmı?

Hazırda ictimai elmlərin bir çox sahələri (profilləri) üzrə ümumdünya miqyaslı bir sıra beynəlxalq təşkilatlar yaradılmışdır və fəaliyyət göstərir. Bununla belə, həm sivilizasiyanın humanitar amillərdən qaynaqlanan, həm də ictimai elmlərin özünün inkişaf problemlərini dilə gətirməsi baxımından onların içərisində ən nüfuzlu olanı YUNESKO-dur. Təşkilat yarandığı vaxtdan etibarən onun təsis edilməsinə ilhamlandıran fəlsəfi idealların həyata keçirilməsi üçün gərəkli məkan rolunu oynayır. Onun yaranmasının zəruriliyini şərtləndirən tarixi şərait haqda qısa haşiyə çıxmaq istərdik.

1942-ci ildə II Dünya müharibəsi davam edirdi, onun nə vaxt bitəcəyi hələ məlum deyildi. Bununla belə, Avropa ölkələrinin təhsil nazirləri faşizmin fəlakətə qərq etdiyi dünyada nifrət, fanatizm və fəlakətdən azad olan yeni bəşəriyyətin yaradılmasına yardımçı ola biləcək intellektual və mənəvi dayaqların var qüvvə ilə səfərbər edilməsi naminə təşkilat yaratmaq məqsədi ilə bir araya gəldilər. 1942-ci ildə Böyük Britaniyada İngiltərə Təhsil Şurasının prezidenti R.Batlerin və Britaniya Şurasının prezidenti M.Robertsonun təşəbbüsü ilə müttəfiq ölkələrin təhsil nazirlərinin 16 noyabr - 5 dekabr tarixində görüşü keçirildi. Görüşün əsas məqsədi sülh əldə edildikdən sonra təhsil sisteminin yeni dövrün tələblərinə uyğun formalaşdırılması, tanınmış elm adamlarının əməkdaşlığının təşkili, ən dəyərli ideyaların reallaşması üçün şəraitin yaradılması və sair problemlər idi. Müharibə müxtəlif dünya ölkələrində yaşayan filosoflar arasında bütün əlaqələri iflic etmişdi, elmi tədqiqat və nəşrlərin dövriyyəsi yox dərəcəsində idi. Fəlsəfi ideyalar və konsepsiyalar təhrif edilmiş, totalitarizm və faşizmin təbliğinə xidmət məqsədi ilə istifadə edilmişdi, insan ləyaqəti, humanizm arxa plana keçmişdi. Məhz buna görə, dünya üçün son dərəcə çətin olan belə bir dönəmdə, şovinist millətçiliyə qapılmanı, zorakılıq və savaş məntiqini aradan qaldırmağa xidmət edən fəlsəfi idealların və fəlsəfi təfəkkürün beynəlxalq səviyyədə populyarlaşması zərurətinin bəşəriyyətə təqdimatı çox əlamətdar hadisə idi.

YUNESKO-nun 1945-ci ildə Londonda keçirilən birinci iclasında vitse-prezident Blyum çıxış edərək qeyd etdi ki, İkinci Dünya müharibəsi əslində insanların şüurunda "mənəvi-ideoloji parçalanmanın bəhrəsi" idi və bu savaş göstərdi ki, sən demə, mədəniyyət, təhsil və elm necə də bəşəriyyətin maraqları və gələcəyinin əleyhinə çevrilə bilərmiş. Bu fenomenlərin necə gəldi, sadəcə, "özlüyündə" inkişafı və artımı yetərli sayıla bilməz. Onların dünya birliyində hansı dəyərlərin təbliğinə və yayılmasına xidmət etməsi, hansı məqsədə yönəldilməsi çox vacibdir. Mövcud olan mədəni müxtəliflik, təhsil, elm və mədəniyyətin vəhdətinin parçalanmasına deyil, bəşəriyyətin ümumi, vahid gələcəyə malik olduğuna dair prinsiplərin daha dərindən dərk edilməsinə daim həssas olmağı diktə etməlidir. YUNESKO-un nizamnaməsinin preambulasındakı birinci maddədə deyilirdi: "Qarşıdurma, müharibələr ilk növbədə insanların şüurundan başlayır. Buna görə də bəşəriyyətin vəhdətini təmin edə biləcək yeganə qarant - intellektual, mənəvi həmrəylik prinsiplərini, qarşılıqlı anlaşma və dialoqa xidmət edən fəlsəfi biliklərin dərindən öyrənilməsi, bu sahədə əlaqə və mübadilələrin genişlənməsi ola bilər".

YUNESKO həmin dövrdə insanlığı narahat edən sülh və təhlükəsizik problemlərin həllinə istər Şərqdə, istərsə də Qərbdə filosofların irəli sürdüyü ideyaların həyata keçirilməsi üçün təşkilatlanmaq istiqamətində atılan cox gərəkli addım, tarix boyu mütəfəkkirləri düşündürən məsələlərin, fəlsəfi ideyaların gerçəkləşdiyi təsisata çevrildi.

Təşkilat dünyada mövcud olan problemlərlə bağlı fikir mübadiləsinin, düşüncələrin dialoqunun təşkil edildiyi məkan, ziddiyyətlərin həllini verə biləcək ideyalar emalatxanası olmaq missiyasını bəyan etmişdir. YUNESKO-nun ictimai və humanitar elmlər sektoru müasir dövrün əsas problemlərinin həlli üçün, dəyişikliklərin baş verməsi üçün ideyaların gücündən istifadə etməyi özünün əsas məqsədlərindən biri hesab edir. Aparılan işlərin hələ də kifayət etmədiyini isə 2002-ci ildən təsis və qeyd edilən Fəlsəfə günü ilə bir daha nümayiş etdirdi. Təşkilat İctimai Elmlər üzrə Beynəlxalq Şura (İEBŞ) ilə sıx əməkdaşlıq edir. İctimai Elmlər üzrə Beynəlxalq Şuranın prezidenti Qudmund Herns hesab edir ki, "ictimai elmlər artıq qlobal fenomenə çevrilmişdir. Çünki onları, demək olar ki, bütün dünyada öyrənirlər və tədqiqatların nəticələrini ən geniş miqyaslarda istifadə edirlər".

Məlum olduğu kimi, YUNESKO hər il İctimai Elmlər üzrə Beynəlxalq Şura ilə birlikdə dünyada ictimai elmlərin vəziyyəti barədə hesabatlar hazırlayır. Dünyanın bir çox ölkələrindən(Asiya, Afrika, Latın Amerikası, Avropa və Amerikadan olan) bir neçə yüz ictimaiyyətşünas alim bu hesabatların hazırlanmasına öz töhfələrini verir.

Sonuncu 2010-cu il üçün olan hesabat üzərində bir qədər geniş dayanmaq istərdik. Hesabat həmişə olduğu kimi, bütün dünya üzrə tanınmış yüzlərlə ictimaiyyətşünasın iştirakı ilə hazırlanmışdır. Müəlliflər qeyd edir ki, bu gün dünyada ictimai elmlərə hər zaman olduğundan çox ehtiyac var. Çünki bəşəriyyəti təhdid edən təhlükələrə həmişə olduğundan daha kəskindir. Münaqişələr, yoxsulluq, terrorizm, epidemiyalar, qlobal iqlim dəyişmələri və s. İctimai elmlər isə bu çağırışlara lazımi səviyyədə cavab verə bilmir. Çünki müxtəlif ölkələrdə ictimai və humanitar elmlər sahəsində tədqiqat aparmaq üçün zəruri olan potensial və imkanları qeyri-bərabərdir.

Adı çəkilən ümumdünya hesabatı "Biliklər arasında parçalanma?" (Biliklərin fraqmentasiyası) adlanır. (25 iyun,2010, Paris) (World Social Science Report 2010//http://www.unesco.org/new/en/social-and-humansciences/resources/ reports/ world-social-science-report).

Məruzədə aşağıdakı sahələr üzrə bölmələr təqdim edilir: İctimai elmlər və qlobal çağırışlar; ictimai elmlərin dünyadakı bölgələr üzrə vəziyyəti; elmi potensial və "beyin axını"; beynəlmiləlləşmə prosesləri; bilik cəmiyyətində rəqabətə dair; qərar qəbulu prosesləri.

Hesabatda marağımızı cəlb edən məsələ odur ki, bu dəfə iqtisadiyyatı inkişaf edən ölkələrdə ictimai elmlərin vəziyyəti təhlil predmeti kimi seçilmişdir. Burada qeyd olunur ki, "Uzun müddət müstəsna olaraq Qərb ölkələrinin üstünlük etdiyi ictimai elmlər, hazırda öz mövqelərini iqtisadiyyatı inkişaf edən ölkələrdə - Asiyada və Latın Amerikasında möhkəmləndirməkdədir. Burada tərəqqi müşahidə olunur".

Hesabatda ictimai elmlərin inkişafı sahəsində dünyanın müxtəlif regionlarında bir-birinə zidd meyillərin özünü göstərməsi ilk dəfə qeyd olundu. Təqdimat mərasimində YUNESKO-nun Baş direktoru İ.Bokova demişdir: "Hesabat aydın şəkildə göstərir: dünya tarixində dəfələrlə rast gəlindiyi kimi, ictimai elmlərə harada daha yüksək və kəskin ehtiyac varsa, onlar məhz orada daha zəif, az inkişaf edir. İctimai elmlərin bu regionlarda zəif inkişafının səbəblərini izah edən və digər narahatlıq doğuran məsələlərdən biri odur ki, həmin bölgələrdə az-çox yaradıcı və təşəbbüskar insanlar öz əsərlərini çap edəndə ingilis dilinə üstünlük verirlər. Beləliklə də başqa ölkələrdə mövcud olan mədəni və dil ənənələrinə xas olan paradiqma və perspektivlərini öyrənmək imkanlarını heçə endirir".

İctimai Elmlər üzrə Beynəlxalq Şuranın (İEBŞ) prezidenti Q.Herns tədbirdə belə bir fikir də səsləndirmişdir ki, başçılıq etdiyi Beynəlxalq Şuraya, məsələn, "Berlin divarının çökməsini və yaxud da 2008-ci ilin qlobal iqtisadi maliyyə böhranının baş verməsini ictimai elmlər nə üçün qabaqcadan görə bilməmişdir?" kimi suallar da verilir. Problemlərin mütləq proqnozunun verilməsini tələb etmək qeyri-məqbul mövqedir. Lakin bir məsələyə şübhə etmək olmaz ki, əgər bəşəriyyət sabahı barədə düşünürsə və gözlənilməz fəlakətli dönüşlərin girdabına qərq olmaq istəmirsə, o zaman ictimai elmlər sahəsində - insanlar bir-biri ilə necə münasibətlər qurmalıdırlar, dünya və cəmiyyət necə qurulmuşdur və s. kimi fundamental məsələlərə cavab verə bilən olduqca geniş və keyfiyyətli biliklər əldə etməlidir. YUNESKO-nun Baş direktoru İ.Bokova təşkilatın sosial elmlərə yüksək diqqət yetirdiyini bir daha sübut edir və bu təşkilatın yeni qlobal fəaliyyət proqramını hazırlamaq yönündə səylərini artırmağa sövq edir.

İqtisadiyyatı sürətlə inkişaf edən ölkələrdə ictimai elmlərin rolunun artmasını hesabatın müəllifləri məntiqi və məqsədəuyğun meyil hesab edirlər. Qərb ölkələrinin yeganə olaraq liderlik etdiyi ictimai elmlər bu gün özünü həmin bölgələrdə dirçəltməkdədir. Bununla belə, elmi tədqiqatların təşkili potensialı və biliklər arasında mövcud olan qlobal uçuruma uyğun olaraq hazırda yenə də Şimali Amerikada və Avropada ictimai elmlər sahəsində bütün dünya üzrə elmi jurnalların 75 faizi çap olunur. Onun 85 faizi və yaxud da hamısı tamamilə ingilis dilindədir. İctimai elmlər üzrə jurnalların üçdə ikisi Amerikada, İngiltərədə, Niderlandda və Almaniyada çap olunur. Bütün dünyada məqalələrin ən çoxu iqtisadiyyata və psixologiyaya həsr edilir.

Bununla belə, ictimai elmlər iqtisadiyyatı sürətlə inkişaf edən ölkələrdə sürətlə tərəqqi edir. Belə ki, son 10 ildə Braziliyada ictimai elmlərlə məşğul olan alimlərin sayı üç dəfə artmışdır. Çində 2003-cü ildən üzü bəri ictimai elmlərə sərf olunan büdcə xərcləri 15-20 faiz çoxalmışdır. Çap olunan məqalələrin ən çox sayını Latın Amerikasında və Avropada müşahidə etmək olar.

Digər tərəfdən bu cür çap məhsullarının sayı Rusiya Federasiyasında və MDB ölkələrinin digər ölkələrində kəskin şəkildə aşağı düşmüşdür. Bu tendensiyanı həmin sahədə çalışan alimlərin sayının azalması və yaş baxımından qocalması ilə izah etmək olar. Eyni zamanda həmin ölkələr yeni istedadları cəlb etmək üçün əllərindən gələni edirlər. Beyin axınına gəldikdə isə ABŞ-da öz əsərlərini dərc edən hər üç iqtisad elmləri doktorundan biri, hər beş sosial elmlər doktorundan da biri başqa (üçüncü) ölkələrdə doğulmuşdur və yalnız yetkin yaşlarında ABŞ-a emiqrasiya etmişlər.

Müasir dövrdə ictimai elmlərin maliyyələşdirilməsi, məqsədli tədqiqatlar, bu sahədə əldə olunan biliklərin daha geniş mübadiləsi və təbliği, eləcə də elmi tədqiqatlarda fənlərarası yanaşma və müxtəlif dillərin geniş istifadə olunması ölkələr qarşısında duran vacib vəzifələrdən biridir.

 

XXI əsrdə həllini tələb edən problemlər və ictimai humanitar elmin prioritetləri

 

YUNESKO-nun sonuncu beynəlxalq konfranslarından birində XXI əsrdə fəlsəfənin əsas vəzifəsi bəyan edilmişdir. Qeyd edilmişdir ki, "Millətçiliyin dəf edilməsi, aradan qaldırılması XXI əsrdə fəlsəfənin başlıca vəzifəsidir. Fəlsəfə mədəniyyət və təfəkkürün mənəvi kosmosunda bütün bəşəriyyət üçün universal olan dəyər və prinsipləri müəyyən edə bilir. XXI əsrdə mövcud olan problemlərin həllində fəlsəfənin əvəzsiz rolu və vəzifəsi də buradan irəli gəlir."

Ötən yüzilliyin sonlarında baş qaldıran şovinist separatizmin alovlandırdığı etnik siyasi münaqişələr bu gün dünyada təhlükəsizliyin təmin edilməsinə ən böyük təhdid kimi səciyyələndirilir. Dünya müharibələri ilə müqayisə olunmasa da, onların XXI əsrdə də həll edilməmiş qalması beynəlxalq elmi ictimaiyyəti dərindən düşündürməlidir. Beynəlxalq səviyyədə ictimai-humanitar elm təmsilçilərinin mövcud problemləri birlikdə həll etmək əzmi və səyləri kifayət qədərdirmi, yoxsa onlar dünyanı hədələyən həll olunmamış münaqişələrin fəlakətli nəticələrini daha əhəmiyyətsiz hesab edirlər. Ümumiyyətlə, qeyd olunan problemlərin həllində yeni beynəlxalq təşkilatlanma formalarının tətbiq edilməsi, yaxud da mövcud olanların fəaliyyətinin daha da intensivləşməsi, elmi fikir mübadiləsinin daha sıx aparılması nə dərəcədə aktualdır?

Akademik Ramiz Mehdiyev "Gorus - 2010: absurd teatrı mövsümü" adlı əsərində məhz bu məsələnin həllinə Azərbaycan aliminin, həm də şovinist separatizmin ən ağır nəticələrindən əziyyət çəkən bir ölkənin alimi kimi münasibətini təqdim etmişdir. Akademik qeyd edir ki, "yetmiş il bundan əvvəl alman alimləri və üçüncü Reyxin liderləri ari irqin müstəsnalığı barədə buna oxşar "qiymətli direktivlər" vermişdilər. Bir millətin başqalarından üstünlüyü, birinin qədim və təmizqanlı, digərlərinin gəlmə və qarışıq olması barədə söhbətlərin nə ilə nəticələnməsi hamıya yaxşı məlumdur. Təəssüf ki, öz xalqını təxminən eyni fəlakətli istiqamətə sürükləyən bugünkü Ermənistanın rəhbərləri yaxın tarixdən ibrət dərsi almamışlar."

Əgər insanlar və dövlətlər arasında qarşıdurma ilk növbədə şüurlarda başlayırsa, onda ictimai elm problemlərinin həlli, qlobal dialoq və konsensus baxımından ən əlverişli mexanizmə çevrilə bilər. Şüuru millətçilik virusuna yoluxan, dialoq mühitində sosiallaşmayan bir insanın böyüyəndə konsensusa gələ bilməsi qeyri-mümkündür. Belə ki, bu gün bəşəriyyət nəinki yalnız dünya birliyi səviyyəsində, həm də ayrıca götürülmüş bölgələr və dövlətlər səviyyəsində, o cümlədən insan varlığı öz-özünün "mən"i ilə parçalanma vəziyyətində, konfliktdə yaşayır. Daha geniş müstəvidə baxılarsa, sivilizasiyaların, dinlərin, mədəniyyətlərin, nəsillərin bir-biri ilə münaqişəsi (məşhur atalar-oğullar problemi), indinin keçmişlə və gələcəklə münaqişəsindən də danışmaq olar. Birgə səylərin məqsədyönlü təşkili və əməli nəticələrə hesablanan real fəaliyyəti qurmağa imkan verə bilər. Problemlər hər bir ölkədə və dünya elmi ictimaiyyətinin sıx əlaqələri şəraitində həll edilə bilər.

Unutmaq olmaz ki, dünyada yaşayan xalqların şüurunda kök salmış stereotiplərdən azad olmaq istəyən fəlsəfə, ictimai elm özü də tarixi stereotiplərdən azad olmalıdır.

Düşünürük ki, beynəlxalq elmi ictimaiyyətin daha intensiv gündəmə gətirməli olduğu aşağıdakı bir sıra məsələlərin həlli təxirəsalınmaz xarakter daşıyır. Burada hüquq və siyasətin fəlsəfəsi, idarəetmənin fəlsəfəsi, mədəniyyət, din və mənəviyyatın fəlsəfəsi və s. kimi problemlərə bu günün reallığı və fərqli yanaşmalar prizmasında yenidən baxılmalıdır.

Dünyaya demokratiya, azadlıq, hüquqi dövlət ideyalarını mütəfəkkir filosoflar təqdim etmişlər. Həmin ideyaların potensialından bu günün problemlərini həll etmək üçün necə istifadə etmək olar? Azadlıq və təhlükəsizliyin nisbəti və hüdudları problemini XXI əsrin qlobal terrorizm və transmilli təhdidlər şəraitində necə həll etməli? İnsan - dünya münasibətlərinin bu gün vəziyyəti, ifrat individualizmin, özgələşmənin fəlakəti, humanizmin ən böyük təhlükə altında olması və s. bizi qane edirmi? Bu gün onlarla ictimai elm: politologiya, tarix, sosiologiya, etika, estetika, hüquqşünaslıq və s. cəmiyyəti öyrənir, predmetlərinə uyğun olaraq mövcud problemlərin bu və ya digər aspektlərini təhlil edir. Fəlsəfə bəlkə də yeganə sahədir ki, cəmiyyətdə problemlərin konkret təzahürləri ilə yanaşı, proses və hadisələrin dərində olan səbəblərini və perspektivlərini ümumi vəhdətdə milli və universal mahiyyət xüsusiyyətlərini bir araya gətirməklə tədqiq etmək imkanlarına malikdir. Ən vacibi onu göstərir ki, cəmiyyət, sivilizasiya yekcins deyil, çoxçalarlı olduğu kimi, müxtəlifliklərin həyati vacib məsələlərdə ümumi mövqeyə gəlməsi, bir ola bilməsi də taleyüklü məsələdir.

Hazırda beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərinin işlək mexanizm kimi böhran dövrünü yaşaması ümumən qəbul olunmuş qənaətdir. Həll olunmamış münaqişələrin gerçək səbəblərindən biri də məhz budur. Deməli, hüquq fəlsəfəsi bu məsələləri ciddi təhlil predmetinə çevirməli, ən geniş müzakirələrin mövzusuna daxil etməlidir. Söhbət istər beynəlxalq hüququn dəyişən reallıqda təməl prinsiplərindən, istərsə də insan hüquqlarının müxtəlif sivilizasiyalarda təzahürü spesifikasından gedir. Dünya elmi ictimaiyyəti problemlərə münasibətini bildirəndə nəticəsini də görür. İnsan hüquqları və demokratiya, azadlıq sahəsində bütün dünyanı "təftiş edən" beynəlxalq təşkilat (Freedom Hause) 2009-cu ildə ABŞ-da insan hüquqlarının vəziyyətini yarandığı gündən ilk dəfə təhlil predmetinə çevirmişdir. Bu təşkilatın fəaliyyətinə verilən reaksiya ilə bilavasitə əlaqəli olmuşdur. Buna qədər isə təşkilat yalnız dünyanın ölkələrini qiymət verməyi vacib hesab etmiş, mövcud olduğu ölkəni isə ideal hesab etmişdir.

Məşhur alman filosofu Y.Habermas fəlsəfə üzrə sonuncu ümumdünya konfransındakı "Din, hüquq və siyasət: çoxçalarlı mədəni müxtəlifliyin olduğu dünyada siyasi ədalət haqqında" adlı məruzəsində bu məsələlərə geniş toxunmuşdur.

Hüquq fəlsəfəsi sosial fəlsəfənin ayrılmaz hissəsidir. Hüquq fəlsəfəsi ilk dəfə sistemli şəkildə G.Hegel tərəfindən işlənilmişdir. O, hüquq haqqında elmi məhz hüquq fəlsəfəsi hesab edirdi. Qeyd edirdi ki, hüquq fəlsəfəsi hüquqşünaslıq demək deyil. "Hüquq haqqında fəlsəfi elmin predmeti - hüquq ideyası, hüququn anlayışı və onun həyata keçirilməsi, reallaşmasıdır. Bu, insan fərdinə təbiətən verilən, xas olan hüququ nəzərdə tutur. Hüquqşünaslıq və ya pozitiv hüquq isə insan - fərd tərəfindən yaradılır, deməli, o, "süni" hüquqdur. Təbii hüquq isə heç kim tərəfindən yaradılmır. O, insan varlığının ontoloji mahiyyətidir".

Konkret hüquq fənlərindən fərqli olaraq, hüquq fəlsəfəsi ictimai münasibətlərin tənzimlənməsinin universal nöqtələrini, səciyyələrini arayır. Sosial fəlsəfə çərçivəsində o, insanların cəmiyyətdə qarşılıqlı münasibətlərinin ümumi prinsip və formalarını axtarır, tarixilik prinsipinə əsaslanaraq hüquqa yaranması, inkişafı və dəyişikliyi sivilizasiyanın konkret məkanlarda spesifik təzahürləri prizmasından baxır. Sivilizasiyanın universal dəyər və meyarları həm Qərbdə, həm də Şərqdə bənzərdir. Lakin hər bir məkanda özünəməxsus formada təzahür edir. Qərbdə insanın fərdi azadlığına daha çox fikir verilməsi ondan irəli gəlir ki, hüquq nəzəriyyəsi məhz orada meydana gəlib. İnsanların hamısının təbiətən azad olduğunun qeyd edilməsi, insan hüquqlarına daim önəm verilməsi də bununla bağlıdır. Şərqdə isə ənənə və adətlər də mənəvi irs kimi dəyərləndirilir. Böyüklərə, valideynə, dövlətə rəğbət hissi ilə yanaşılır. Şərqin malik olduğu qədim və zəngin hüquq təcrübə və irs Qərbin hüquq sistemindən, mədəniyyətindən kənarda qalıb. Bəlkə də Şərq və Qərb irsinin sintezi hüquq fəlsəfəsinin azadlıq və məsuliyyətin daha dərin, fundamental münasibətlərini izah etməsinə imkan verərdi. Dövlət və hüquq nəzəriyyəsinin təməl müddəalarının formalaşması və inkişaf etdirilməsi əsasən filosoflara məxsusdur. Hər dəfə bu və ya digər hüquq konsepsiyasının mahiyyətini dərk etmək üçün dönə-dönə onlara müraciət edilir. Yalnız bu halda dövlət, hüquq və ədalətin həqiqi mahiyyətini anlamaq olar.

Azərbaycan xalqımızın milli və mənəvi ənənələrini davam etdirərək hüquqi dövlət qurur. Bu baxımdan fəlsəfə tariximizin zəngin irsinə müraciət edərək buradakı ənənəvi və yeni ideyaları müqayisə etmək, aktuallaşdırmaq önəmlidir. Buna görə də insan hüquqlarının anlamı və tətbiqində eyni qəliblər, standartlar nəinki uğur gətirmir, həm də yeni ziddiyyətlərin yaranmasına səbəb olur. Bu problemə dair dünya alimlərinin ayrı-ayrılıqda tədqiqatları mövcuddur, lakin bu sahədə birgə səylərin bir araya gətirilməsi öz bəhrəsini verə bilərdi.

 

(Ardı var)

 

 

Rəbiyyət Aslanova,

Bakı Dövlət Universitetinin

Fəlsəfə tarixi və mədəniyyətşünaslıq

kafedrasının müdiri, fəlsəfə elmləri

doktoru, professor

 

Azərbaycan.- 2011.-11 fevral.- S. 6.