Teatr tarixinin unudulmaz siması
Şəmsi Bədəlbəyli - 100
Azərbaycanda elə
şöhrətli, nəcabətli və möhtəşəm
nəsillər var ki, onları həmişə
dərin ehtiramla, həm də minnətdarlıq
duyğuları ilə yad edirik: elmin, mədəniyyətin,
maarifın inkişafında silinməz izlər qoyaraq
adlarını tarixə yazan Bədəlbəylilər
soyadı kimi. Qarabağdan pərvazlanan bu məşhur nəslin
şəcərəsi qədim və çoxşaxəlidir.
Onların digər məşhur soyadlarla da qohumluq əlaqəsi
var ki, məhz həmin nəsillər (Qacarlar, Əliverdibəylilər,
Hacıbəylilər) Azərbaycanın tanınmış
simalarıdır. Şuşada doğulmuş Bədəl bəy
XX əsrin lap əvvəllərində maarif fədaisi olmaq
şərəfinə çatdı.
O, sonralar Bakıya
köçərək paytaxtın keçmiş
"Sovetski" küçəsində hələ də
yaddaşlardan silinməyən "Bədəl bəyin məktəbi"
adı ilə tanınan bir binada uzun illər boyu müəllimlik
etmişdir. Bədəl bəyin qardaşı Əhməd bəy
Azərbaycan səhnəsində qadın rollarının ilk
ifaçısı məsuliyyətini boynuna
götürdü. Belə bir ziyalı və fədakar ailədə
doğulan övladlar da təkcə öz nəsillərinə
deyil, bütövlükdə Azərbaycan mədəniyyətinə
şərəf və şöhrət gətirdilər. Əfrasiyab
Bədəlbəyli müsəlman Şərqində ilk
baletin ("Qız qalası") yaradıcısı oldu.
Şəmsi Bədəlbəyli də Azərbaycan Musiqili
Komediya Teatrının qurucusu kimi adını mədəniyyət
tarixinə həkk etdi. Bu nəslin davamçısı olan
xalq artisti, pianoçuların beynəlxalq müsabiqələr
laureatı, dünya şöhrətli mədəniyyət
xadimi, Bakı Musiqi Akademiyasının rektoru Fərhad Bədəlbəyli
isə ata-babalarından ona etibar edilmiş missiyanı ləyaqətlə
davam etdirməkdədir.
Ömrü boyu incəsənətə
yüksək amalla xidmət edərək onu zənginləşdirən,
teatra yeni quruluş gətirən, şöhrət
qazandıran Şəmsi Bədəlbəyli sənətinin pərəstişkarları
bu unudulmaz insanın ad gününü böyük ehtiramla
yad edirlər. Həqiqətən də xalq üçün
yaradanlar, çalışanlar heç vaxt unudulmurlar. Özləri
həyatda olmasalar da, xatirələri anılır, xidmətləri
yaddan çıxarılmır. Şəmsi Bədəlbəyli
kimi örnək insanlar isə mədəniyyət tariximizin əbədiyaşar
simalarıdır.
Şəmsi Bədəlbəyli
1911-ci il fevralın 23-də Şuşada anadan olub. Bu dilbər
guşə həmişə Azərbaycanın musiqi, nəğmə,
sənət beşiyi sayılıb. Şuşanı "Azərbaycanın
konservatoriyası" adlandıranlar çox
haqlıdırlar. Azərbaycan mədəniyyətinin,
maarifinin, ədəbiyyatının, hətta nəbatat və
xeyriyyəçiliyin elə məqamları var ki, onun ilkin yaradıcıları
məhz şuşalılar olub. Doğrudur, Şəmsi orta məktəbi
bitirdikdən sonra atası Bədəl bəy kimi müəllim
olmaq istəyi ilə Bakı Pedaqoji Texnikumuna daxil olub. Amma
içdən gələn bir hökm onu başqa sahəyə
aparıb. Hələ yeni-yetmə çağlarından
musiqiyə həvəs göstərən Şəmsi
qardaşı Əfrasiyabın məsləhəti ilə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında Üzeyir Hacıbəylinin
sinfində təhsil alıb. Dövrün məşhur
dramaturqu Cəfər Cabbarlı ilə Əfrasiyab Bədəlbəylinin
dostluğu, onların teatrla, musiqi ilə bağlı söhbətləri
Şəmsini də özünə çəkərmiş.
O, evlərində dövrün tanınmış
ziyalılarını, mədəniyyət xadimlərini tez-tez
görərdi. Özündən yaşca böyük sənətkarlarla
dostluq etməyi çox sevən Şəmsi sonralar Cəfər
Cabbarlı, rejissorlardan İsmayıl Hidayətzadə,
Aleksandr Tuqanovla həm fikir oldu. Onun teatra olan həvəsi
getdikcə sönməz məşələ
dönürdü. 1932-ci ildə Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrında əmək fəaliyyətinə başlayan Şəmsi
Bədəlbəyli bu teatrda on il rejissor vəzifəsində
çalışıb. Arada Moskvada rejissorluq üzrə təcrübə
keçməyə göndərilərək Malı Teatrda
Şillerin "Don Karlos" əsərinin
hazırlanmasında assistent kimi təcrübə keçib.
Bu qədim teatrın yaradıcı heyəti ilə ünsiyyət
qurub. Sonradan doğma şəhərə qayıdaraq fəaliyyətini
davam etdirib. Onun Dram Teatrında ilk yaradıcılıq işi
Mirzə Fətəli Axundovun "Müsyö Jordan və Dərviş
Məstəli Şah" komediyası oldu. İlk
yaradıcılıq işi ona fərəh gətirdi.
Tamaşa yüksək qiymətləndirildi. Sonrakı işlərindən
biri də. 1939-cu ildə quruluş verdiyi "Ölülər"
komediyası oldu. Bu tamaşa haqqında mətbuatda müxtəlif
yazılar dərc edildi. Bəyənənlər də oldu, tənqid
edənlər də. Sabit Rəhmanın "Xoşbəxtlər"
əsərinə verdiyi quruluş da uğurlu alındı. O,
bu tamaşanı Adil İsgəndərovla müştərək
hazırlamışdı. Sənətşünaslıq
doktoru Mehdi Məmmədov bu əsər haqqında rəy yazarkən
rejissorların işini də təqdir etmişdi. Bu teatrda
Şəmsi Bədəlbəylinin quruluş verdiyi son
tamaşa Şekspirin "Kral Lir" pyesi oldu. İkinci
dünya müharibəsinin başlanması bir çox məsələləri
yarımçıq qoydu. Şəmsi Bədəlbəyli hərbi
müxbir kimi İrana ezam edildi. O, burada öz həmkarları
ilə birlikdə "Vətən uğrunda" qəzetində
ədəbi işçi kimi çalışıb, həm mədəniyyət
mövzusunda məqalələr yazıb, həm də həvəskar
aktyorlarla birlikdə Üzeyir Hacıbəylinin
"Arşın mal alan", Zülfüqar Hacıbəylinin
"Əlli yaşında cavan", "Evli ikən subay"
əsərlərini tamaşaya qoyub. 1943-cü ildə
Bakıda Musiqili Komediya Teatrı yaradılır və Şəmsi
Bədəlbəyli geri çağırılaraq həmin
teatra rejissor təyin edilir. O, əsası dahi bəstəkar
Üzeyir Hacıbəyli tərəfindən qoyulmuş
Musiqili Komediya Teatrının yenidən yaradılmasında,
inkişaf etdirilməsində böyük zəhmət çəkib.
Bir rejissor kimi o, ilk növbədə teatrın repertuar məsələsinə,
mükəmməl seçilməsinə, truppanın
istedadlı insanlardan təşkil olunmasına
çalışır. Şəmsi Bədəlbəyli Azərbaycan
mədəniyyət tarixində bu teatrın
yaradıcısı kimi silinməz izlər qoyub. O,
dövrünün çox tanınmış, istedadlı
dramaturqları, şair və yazıçıları, bəstəkarları
ilə əməkdaşlıq etməyi bacarırdı. Məsələn,
Sabit Rəhman, Süleyman Rüstəm, Mirzə
İbrahimov, Səid Rüstəmov, Fikrət Əmirov,
Süleyman Ələsgərov kimi sənətkarlarla məsləhətləşərək
elə əsərlərə səhnə həyatı verərdilər
ki, onlar həm tamaşaçılar, həm də teatr tənqidçiləri
tərəfindən rəğbətlə
qarşılanardı. Onun quruluş verdiyi tamaşalarda əsas
rolları Lütfəli Abdullayev, Əlihüseyn Qafqazlı,
Münəvvər Kələntərli, Nəsibə Zeynalova,
Şəfiqə Qasımova, Bəşir Səfəroğlu,
Məmmədsadıq Nuriyev, Məleykə Şahmərdanova,
Daqmara Seyidzadə kimi aparıcı aktyorlar iştirak edirdi.
Onların saldığı izlərlə istedadlı gənclər
gəlirdi. Bu aktyorlar həm də teatr sənətimizdə
öz yollarını, öz məktəblərini
yaratmış müqtədir sənətkar idilər.
Ümumilikdə, Şəmsi
Bədəlbəyli zahirən çox ciddi, qaraqabaq təsir
bağışlasa da, nikbin ruhlu şəxsiyyət idi. Yumoru
çox sevərdi. Bu səbəbdən də quruluş
verdiyi əsərlərdə duzlu gülüş, əsl
yumor olardı. O, bir rejissor kimi dramaturqun ideyasını, bəstəkarın
musiqisini, aktyorun ifasını səhnədə təcəssüm
etdirə bilirdi. O bu teatrın həm bədii rəhbəri, həm
də direktoru vəzifəsində müxtəlif illərdə
və fasilələrlə çalışmışdı.
Bir müddətdə filarmoniyanın bədii rəhbəri və
direktoru olan Şəmsi Bədəlbəyli 1976-cı il-dən
ömrünün sonuna kimi Teatr Cəmiyyətinin sədri vəzifəsində
də səmərəli fəaliyyət göstərib.
Şəmsi Bədəlbəyli
hərtərəfli rejissor kimi geniş yaradıcılıq
imkanlarına və potensialma malik idi. Opera və Balet
Teatrında "Koroğlu", "Əsli və Kərəm",
"Sevilya bərbəri" kimi operalara da quruluş verib. Hətta
1957-ci ildə onu Türkmənistan Opera və Balet Teatrına
dəvət ediblər. O, burada "Koroğlu"
operasını tamaşaya qoyub. Keçmiş sovet məkanında
Şəmsi həqiqətən çox məşhur idi. Onun
rejissor işi haqqında Moskvada yaşayıb-yaradan
tanınmış teatrşünaslar müsbət fikirlər
söyləyirdilər.
Bütün
varlığı ilə Azərbaycan mədəniyyətinə
xidmət etməkdən doyumsuzluq tapan Şəmsi Bədəlbəyli
kino sənətinin də inkişafında öz əməyini
əsirgəməyib. Hətta bir sıra bədii və sənədli
filmlərdə aktyor kimi də iştirak edib. Bu gün də
həmin filmlərə ("O qızı tapın",
"Axırıncı aşırım", "Xatirələr
sahili" və s.) baxanda Şəmsi Bədəlbəylinin
can verdiyi rollar diqqət çəkir. Hər şeydən əvvəl
bu obrazlar ciddiliyi və təbiiliyi ilə seçilir.
Bir rejissor kimi quruluş
verdiyi tamaşalarda seyrciləri güldürməyi,
düşündürməyi, bəzən də kədərləndirməyi
bacaran Şəmsi Bədəlbəyli aktyor kimi də
çox inandırıcı və dərin təsir
bağışlayırdı. Onu unutmaq mümkün deyildi. Təəssüf
ki, istər teatr aktyorları, istərsə də rejissorlar qəribə
taleyə malikdirlər. Onların sənəti ancaq görənlərin
yadında qalır. Kino isə tamam başqa aləmdir.
Nümayiş olunanda istər rejissorun, istər aktyorun, istersə
də ssenari müəllifinin əməyi, istedadı bir daha
yada düşür. Amma teatrda məsələ tamam başqa
cürdür. Bu gün biz ancaq xatirələrdən oxuyuruq
ki, Şəmsi Bədəlbəyli necə qüdrətli
rejissor və mədəniyyət xadimi olub. Onun can verdiyi
tamaşalar isə tarixin arxivindədir. Yalnız bir
"Hicran" tamaşası bütövlükdə lentə
alınıb. Xoşbəxtlikdən bu səhnə əsərində
də dövrün korifey sənətkarları iştirak ediblər.
Emin Sabitoğlu ilə birlikdə Azərbaycan teatr sənətinə
ərməğan edilən bu tamaşa tez-tez televiziyada
nümayiş etdirilir. Qəribədir ki, baxdıqca doymursan. Hər
dəfə də bir yeni jest, bir yeni söz, bir yeni məna!
Teatr tariximizin unudulmaz Şəmsisi sənətin
yaşaması, inkişaf etməsi üçün,
sözün əsl mənasında, böyük cəfakeşlik
göstərmiş bir insan idi.
Deyirlər ki, Şəmsi
Bədəlbəyli ilk dəfə fəaliyyətə
başlayarkən teatrın orkestrində tar
çalırmış. Şəmsi bütün ömrü
boyu məhz bu gözəl sənətlərin ən mahir
ifaçısı kimi yaşayıb-yaratdı. O, həssas
musiqiçi, qayğıkeş müəllim, böyük
rejissor idi!
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2011.-23 fevral.- S.8.