Köhnəlməyən şeirlər
Abdulla Şaiq – 130
Şair, nasir, dramaturq,
pedaqoq Abdulla Şaiq Azərbaycan ədəbiyyatının
çox görkəmli və unudulmaz simalarından biridir. Zəngin
mənəviyyata malik olan bu şəxsiyyətin həyat və
yaradıcılığına hansı yöndən
işıq salınsa maraqlı faktlar qarşısında heyrətlənməyə
bilmirsən. Hansı sənətin, işin, xidmətin
qulpundan yapışıbsa, zirvə fəth edib. Bəzən
də Abdulla Şaiqi necə təqdim etməkdə çətinlik
çəkirsən. Çünki bu böyük ürəkli
şəxsiyyət Azərbaycan mənəviyyatına, elminə,
maarifinə, ədəbiyyatına, siyasətinə elə
ürəklə xidmət edib, can yandırıb ki, belə
insanlarla ancaq fəxr etməyə dəyər.
O,1881-ci il fevralın
24-də Tiflis şəhərində müəllim ailəsində
anadan olub. Məktəbə ilk dəfə doğma şəhərdə
getsə də, sonralar ailənin Xorasan şəhərinə
köçməsi ilə bağlı təhsili
yarımçıq qalıb. Buna baxmayaraq, xüsusi məktəbdə
ərəb və fars dillərini mükəmməl öyrənən
Abdulla Şaiq hələ 16 yaşında ikən klassiklərin
təsiri altında qəzəllər yazıb. Xüsusilə
də Füzuli şeirinin vurğunu olan gənc Abdulla ilk qələm
təcrübəsində məhz Azərbaycanın bu
böyük şairinə bənzəmək istəyirdi. Tale
elə gətirib ki, ailə Tiflisə qayıtmalı olub. Beləliklə,
Abdulla Şaiq yarımçıq qalmış təhsilini
yenidən davam etdirib.
O, 1901-ci ildə
Bakıda I Aleksandr Gimnaziyasına imtahan verərək Bakı
şəhər məktəblərində müəllimlik
edib. O dövr həm də qarışıq idi. Ölkə
inqilab içində çırpınırdı. İnsanlar
baş verən hadisələrin təsiri altında gələcəyə
böyük ümidlər bəsləyərək azadlıq
arzuları ilə yaşayırdılar. Millətin maariflənməsində
məşələ dönən Abdulla Şaiq pedaqoji fəaliyyəti
ilə yanaşı, Bakıda çıxan bir sıra qəzet
və jurnallarda ədəbi yazılar dərc etdirirdi. Onun ilk
mətbu şeiri 1906-cı ildə "Dəbisran" jurnalında
dərc sdilən "Lay-lay" şeiri idi.
Abdulla Şaiqlə Nəriman Nərimanovun yaxın dostluğu var idi. Doktor Nəriman Abdulla Şaiqi həm gözəl qələm sahibi, həm də vətənpərvər, millət sevdalı pedaqoq kimi çox sevirdi. Elə bu səbəbdən də onun dəstəyi ilə ilk dəfə (1914) Realnı məktəbin nəzdində milli siniflər əsasında "Şaiq adına nümunə məktəbi" yaradıldı. Abdulla Şaiqin tərtib etdiyi "Uşaq çeşməyi" (1907), "İkinci il" (1908), "Uşaq gözlüyü" (1910), "Gülzar" (1912) və başqa dərs kitabları, "Tülkü həccə gedir", "Tıq-tıq xanım", "Yaxşı arxa", "Murad", "Şələ quyruq", "Kimdir haqlı?", "Çoban Məmiş" və başqa pyesləri çap olunmuşdur. Bütün bu ədəbiyyat da həmin məktəbdə uşaqlara öyrədilirdi. Maraqlıdır ki, sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra da bu məktəb fəaliyyətini davam etdirə bilib. O dövrdə Abdulla Şaiq bir neçə həmkarı ilə birlikdə "Ədəbiyyatdan iş kitabı" adlı ilk ədəbiyyat tarixi nəşr etdirib.
Abdulla Şaiq uzun illər müxtəlif orta ixtisas məktəblərində, fəhlə fakültələrində, Şuşa Pedaqoji Texnikumunda, Sənaye və Pedaqoji institutlarda Azərbaycan dilindən dərs deyib. İstər orta, istərsə də ali məktəb üçün Azərbaycan dili, ədəbiyyat tarixi və poetikası üzrə dərs proqramları tərtib edən Abdulla Şaiq bir müddət nəşriyyatda, eləcə də teatrda çalışıb. Deputat kimi də fəaliyyət göstərib. Onun mənzum pyesləri teatrlarda tamaşaya qoyulub. Ömrünün sonuna kimi bir-birindən maraqlı əsərlər yazan Abdulla Şaiq tərcümə ilə də məşğul olub. Onun bu sahədəki xidmətləri də bənzərsizdir. Bəlkə də yeganə ədibdir ki, sağlığında 64, vəfatından sonra isə 30-a yaxın kitabı çap edilib.
Ən çox oxunan, yaddaqalan, sevilən ədib və şair Abdulla Şaiqin qəribə və təsirli bir vəsiyyəti var:
Yad et məni - qayibanə yad et,
Yad et məni - Şaiqanə yad et!..
Böyük Şaiqin
- unudulmaz ustadın haqq dünyasına qovuşmasından 52 il keçir. Dilimiz söz, əlimiz qələm tutandan yaddaşımıza elə
həkk olunub ki, onu unutduğumuz
gün yoxdur. İllərdir ki, şeirləri
nəsillərimizə dil
və göz açmağı, həyatı,
təbiəti, mühiti,
insanları görməyi,
tanımağı öyrədir.
Abdulla Şaiq təkcə uşaq ədəbiyyatının
təməlini qoymayıb.
Dərin
məzmunlu şeirləri
ilə elmi institutların görə
biləcəyi bir pedaqoji fəaliyyəti ustalıqla bu gün də yerinə yetirməkdə davam edir. Nəfəsi
duyğularımızdan çəkilməyib.
Süleymana qalmayan bu gidi dünyadan kimlər keçməyib?
Nə xoş ki Abdulla
Şaiq şeirləri
dünya durduqca onu ölümsüzlüyə
qovuşdurub.
Biz bu müəllifin şeirlərindən həqiqəti,
gözəlliyi, sədaqəti,
səmimiyyəti öyrənmişik. Təzəcə
dil açan körpədən tutmuş
ahıla kimi - hamının dilinin əzbəridir Abdulla Şaiq! Min bir zövqlə, şövqlə,
həvəslə
Ala-bula boz keçi,
Ay qoşa buynuz,
keçi.
Yalqız gəzib dolanma
Dağa, daşa dırmanma.
Bir qurd
çıxsa qarşına,
Sən nə edərsən ona?
Çoban açınca gözün
Qalar iki
buynuzun –
şeirini deməkdən
yorulmuruq, bezmirik. Az qala dünən oxuduğumuz şairin adını bu gün unuduruq.
Amma bir vaxt Abdulla
Şaiqin "Əlifba"
kitabında oxuduğumuz,
öyrəndiyimiz şeirləri
həmişə bizimlədir.
Heç bir şairə, heç bir yazara qismət olmayan xoşbəxtlikdir ki, Abdulla Şaiqin
şeirlərini hamı
əzbər bilir. Savadlı, savadsız,
alim, fəhlə -fərqi yox, bütün insan adlı varlıq üçün bu şair əbədi ustaddır. Şaiqin şeirlərində təravət, təbiilik bahar havası kimi adamın qəlbinə dolur, könlümüzün əbədi
varidatına çevrilir.
Onu oxuduqca doymursan. Abdulla Şaiq şeirləri özü bütöv bir məktəbdir və nə yaxşı ki bu məktəb olub. Xüsusilə də uşaqlar
üçün yazılmış
şeirlərdəki yığcamlıq,
təbiilik, sadəlik,
ahəngdarlıq, misralar
arasındakı musiqi,
ritm bu əsərlərə
elə bir möhür vurub ki, heç vaxt unudulmur.
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
möhtəşəm yer
tutan Abdulla Şaiq görkəmli dramaturq və tərcüməçi kimi
də məşhurdur. Bunlarsız
da belə təkcə "Keçi",
"Uşaq və dovşan", "Xoruz",
"Kəpənək", "Dovşan", "Səhər",
"Bahar", 'Təmizlik"
şeirləri Abdulla Şaiqin ədəbiyyatda
əbədi qalmasına
bəs edərdi. Çünki onun bu şeirləri təkcə
dil əzbəri deyil, həm də həyat tərzimiz, vərdişimizdir.
Səhər durunca,
Əlimdə fırça.
Bildim işimi,
Sildim dişimi.
İnanmırsan bax,
Dişim ağappaq.
Üstüm tərtəmiz,
Bax, beləyik biz.
Abdulla Şaiq şeirlərinin bir məziyyəti də onların insanlarda nəcib, saf duyğular oyatmasıdır. Hər şeiri bir
lövhədir. Sanki şeirdə təsvir olunanları görürsən
və səsini də eşidirsən.
Elə buna görə də müəllifin şeirləri uzunömürlüdür.
Unudulmaz sənətkarımızın uşaqlar
üçün qələmə
aldığı mənzum
nağıl və poemaları da bu baxımdan təsirli və yaddaqalandır. Abdulla Şaiq elə
xoşbəxt sənətkardır
ki, onu bircə
dəfə oxumaq kifayət edir. "Tülkü həccə
gedir", "Yaxşı
arxa" mənzum hekayələrindəki sadəlik,
xalq ifadələrinin
bolluğu bu əsərlərin həm
tez qavranmasına kömək edir, həm də yadda qalır. Bütövlükdə Abdulla Şaiqin
şeirlərini əzbərləmək
üçün əziyyət
çəkməli olmursan.
Çox
qəribədir ki, müəllif misralarını
elə söz və kəlmələrlə
bir-birinə bağlayıb
ki, bu şeirlərin
ahəngindəki şirinlik,
cazibə bir himə bənd kimi adamın yaddaşından dilinə
süzülür. Bircə kəlməni
bildinsə, bəs edər. O öz sırasını çəkib
gətirəcək.
Təbii ki, bizim hər
birimiz orta məktəbdə Şaiqlə
bərabər çox
şairin şeirlərini
əzbərləmişik. Amma etiraf
edək, uzun illərdən sonra deyək ki, 6-7 yaşlarında əzbər
bildiyimiz şairlərdən
Abdulla Şaiq, Mirzə Ələkbər
Sabir, Abbas Səhhət qədər yadımızda qalan varmı?
İndi sözün atdan düşdüyü bir vaxtda Məmməd Arazın təbirincə söyləsək "şeir
yazmaq siqaret çəkməkdən asan
olub". Bu "asan"
şeirlərin də
ömrü Molla Nəsrəddinin sözü
olmasın, bir küləyə bənddir
ki, qovud kimi dağılıb getsin. Bax, belə əzici
fikirlərin məngənəsində
yorulduğumuz vaxt başqa bir təbəssümün şükranlığı
bizi sevindirməyə
bilmir. Əsl sənətin ömrü
əbədidir. Gör, Abdulla
Şaiqin şeirləri
yaddaşdan qopurmu?
Gör, fidanlarımız başqa
sözə, misraya, yad ahəngə meyil edirlərmi? Hər körpə nəfəsində bir yaşantıdır, əbədiyyətdir
Abdulla Şaiqin şeirləri! Var ol, ustad! Xalqımız
sənin 130 yaşını
qeyd edir indi, amma şeirlərin
hələ də körpədir, təzədir,
tərdir! Bu qocalmaq bilməyən poeziyana, bu köhnəlməyən
şeirlərinə, bu
qönçəli əsərlərinə
görə həmişə
ruhuna duaçıyıq!
Özümüz oxuduq,
övladlarımız öyrəndi,
indi də nəvələrimiz Abdulla
Şaiqin şeirləri
ilə dil açır...
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2011.-24 fevral.- S. 7.