Milli ideya: müstəqillik
simvolundan dövlətçiliyin gələcək inkişaf
modelinə doğru gerçəkləşən yolda
Milli ideya öz-özünə
formalaşan bir hadisə deyil. Əgər ictimai sosiallaşma
institutlarının - elm, təhsil, KİV-nin, gündəlik
məqsədyönlü və hədəfləri aydın
olan səyləri yoxdursa, son nəticə acınacaqlı
olur. Ölkəmizdə çox milli, çox konfessiyalı
münasibətlərin hüquqi təməlləri Əsas
Qanunda təsbit edilmişdir.
Tarixi zamanla birgə
dövrün ideya və idealları da dəyişir. Hər
dövrün öz idealı formalaşır. Bəli, bu gün
Azərbaycan 20 il müstəqil olmağın qalibiyyət
sevincini yaşayır. Onun fəxr etməyə mənəvi
haqqı var! Eyni zamanda, bu qələbə hissini, qəlbləri
riqqətə gətirən bu ali məqamları Azərbaycan
xalqının hələ gələcək neçə-neçə
nəsillərinin yaşaya bilməsi, onun tükənməz
bir çeşməyə çevrilməsi üçün
milli ideya kimi təməlin möhkəmliyini hər zaman
qorumaq lazımdır. Bu, birlik və qalibiyyət hissinin
heç zaman xalqımızı tərk etməməsi
üçün gərəkdir. Milli ideya, onun mahiyyəti, dəyişən
reallıq kontekstində yeniləşən məzmununun dərk
edilməsi bunu təmin etməyin mühüm vasitələrindəndir.
Bu problemdə iki əsas
aspekt mövcuddur: 1. millilik ideyası; 2. missiya ideyası;
Bu aspektlərin bir-biri ilə
qarışıq salınmaması önəmlidir. Belə ki,
missiya başlıca olaraq Azərbaycandan dünyaya doğru, əsasən,
gələcəyə istiqamətlənmişdirsə,
millilik-daxili müstəviyə-indiyə yönəlmişdir.
Missiya kimi - "Müstəqilliyimiz daimidir,
sarsılmazdır, əbədidir" müdrik deyimi əsrlər
üçün məqsədi müəyyən etmişdir.
Milli ideyanın milli
şüura sirayət etməməsi hər cür təhdidlərə
yol açır. Bu dövlətçilik adlı sistemin
bütün dayanıqlı mexanizmlərini zəiflədir. Bu
baxımdan ictimaiyyətşünaslarımızın
qarşısında onun ictimai şüura
çatdırılması və izahı baxımından
geniş humanitar və sosial vəzifələr durur.
Tarix sübut etmişdir ki,
milli ideya və ideologiyaya malik olan dövlət
ideologiyasızlığın hökm sürdüyü
dövlətdən qat-qat güclü olur. İdeya-uğurun
strategiyası kimi çıxış edir. İdeya-Azərbaycan
xalqının dövlətçiliyinin tarix boyu mövcud olan
bütün nəsillərinin arzusu olmuş, bu gün
gerçəkliyə çevrilmişdir.
Hegel deyirdi: "Yalnız
yeni olan, gələcəyə adlamaq haqqı olan yeganə
fenomendir. Perspektiv yalnız yeniyə məxsusdur."
Azərbaycanın XXI əsrdə
milli inkişafının mənəvi əsaslarını
müəyyən edilməsi 20 il, 100 il əvvəl olduğu
qədər vacibdir. Akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsi belə
bir mövzuya aydınlıq gətirir ki, cəmiyyətin
böyük əksəriyyəti indi və gələcək
haqqında nə düşünür. Azərbaycanın
müstəqil inkişafının 20 ili göstərdi ki,
heç bir perspektivli siyasət, davamlı inkişaf vətəndaşların
şüurunda olan təsəvvürlərə biganə qala
bilməz. Bu isə, öz növbəsində, nəyi isə,
o cümlədən milli ideyanı ixtira etməyi deyil, vətəndaşların
düşüncələrində daşıdığı
dəyərləri aşkara çıxarmağı nəzərdə
tutur.
Bu baxımdan akademikin məqaləsi
xüsusi olaraq vurğulayır ki, milli ideya olanları və həm
də daha çox olacaqları özündə əks edən
konstruktiv, praqmatik, yaradıcı məzmuna malik
olmalıdır. Gələcək hədəfləri nəzərdə
tutan ideya ona necə nail olmağın real şərtlərini,
yollarını da əks etdirməlidir. Milli ideya perspektiv
inkişaf strategiyasının əsasıdır. Azərbaycanın
siyasi və iqtisadi baxımdan öz-özünü təmin
edən ölkə olması milli ideyanın vacib tərkib hissəsidir.
Gerçəklikdə milli ideyanın siyasi institutsional məkanda,
siyasi proseslərdə və dövlət idarəçiliyində
reallaşması, onun düzgünlüyünün əsas
meyarı kimi çıxış edir.
Qloballaşan dünyada milli kimliyə olan
çağırışlar
Qloballaşan dünyada milli
varlığa təhdidlər kiminsə seçimi məsələsi
deyil, bu çağırışlara kimin hazır
olub-olmaması, konkret milli cavablar deməkdir.
Qloballaşan dünyada milli
dövlət də, onun sütunu sayılan milli kimlik
(identiklik) də çoxsaylı təsirlərə məruz
qalır. Bu gün milli dövlətlə - "qlobal dünya
dövləti" (mondializm) adlanan qeyri-bərabər güc
üz-üzə durur. "Roma klubu" çərçivəsində
son 50 ilə yaxın müddətdə milli dövlətin,
milli suverenliyin məhdudlaşdırılması
üçün konsepsiyalar intensiv inkişaf etdirilir.
Bütövlükdə qlobalizm adlanan bu meyillərin milli
dövlət üçün təhdidləri mövcuddur.
Bütövlükdə qlobalizm adlanan , mahiyyətcə yeni
"ideologiyasızlaşdırma" planı kimi
çıxış edən bu meyillərin milli dövlət
üçün konkret təhlükələri mövcuddur.
Bunlar hansılardır:
1. Siyasi baxımdan milli
dövlətin tədrici olaraq zəiflədilməsi, səlahiyyətlərinin
fövqəlmilli strukturlara ötürülməsi;
2. Sosial mədəni
baxımdan-milli mədəniyyətlərin etnik komponentinin
qabardılması, "ekzotik" planda təqdimatı;
3. Etnosiyasi
baxımdan-inkişaf gedişində təbii olan sosial gərginlik
məqamlarının informasiya və immiqrasiya siyasəti ilə
sivilizasion-mədəni müstəviyə keçirilməsi;
4. Mədəni baxımdan-mədəni
hegemoniya və kosmopolit dünyagörüşünün
yayılması;
5. Geosiyasi baxımdan -
qlobalizm meyillərinə qarşı dura biləcək hər
hansı səmərəli regional qurumların
yaranmasını əngəlləmək;
Hər bir cəmiyyətin
yaradıcı başlanğıcı - fəal, təşəbbüskar,
dünyada gedən proseslərə həssas şəxsiyyətdir.
Rəqabətə davamlı dövlətin mövcudluğunu
rəqabətə davamlı vətəndaşdan, onun
aydın məqsədlərə, milli ideyaya əsaslanan
dünyagörüşündən başlanır. Müasir
dövrün yeni ideologiyasızlaşdırma cəhdlərindən
olan "qlobalizm" ideologiyası kontekstində milli ideya necə
görünür, hansı təsirlərə məruz
qalır? Onun kosmopolitik ideyalara münasibəti necə
formalaşır?
Qloballaşma identikliyin
formalaşmasına bütün səviyyələrdə təsir
edir. Müasir dövlətin öz vətəndaşları
üçün təmin etdiyi identiklik məkanı bir tərəfdən
- mədəni hegemoniya və informasiya qlobalizminin unifikasiya
meyillərinə, digər tərəfdən, etnik-dini və
s. birliklərin təzyiqinə məruz qalır.
İdentikliyin ənənəvi meyarlarının hüdudları
sezilməz olur. Bir qütbdə kosmopolitik dünya vətəndaşlığı,
digər qütbdə alternativ qismində fundamentalist etnik-dini,
konfessional, sivilizasion identiklik seçimləri üz-üzə
gəlir.
İdentiklik adlanan möhkəm
təməllər üzərində xalq özünü təsdiq
edir. İdentikliyin etnik səviyyəsi tarixi baxımdan daha əvvəl
formalaşır, yeni identiklik səviyyələri ilə zənginləşir,
inkişaf edir. Dövlətin tərəqqisi və milli
ideyanın uğurla reallaşması üçün etnik
müstəvinin fövqünə ucalmaq,
yaşadığın ölkənin taleyini bölüşmək,
milli identiklik seçimini etmək önəmli və labüd
olur. Bu, daha yüksək səviyyədir. Bu, dövlətimizin
Əsas Qanununda təsbit edilmiş ümumvətəndaşlıq
prinsiplərinə, dövlətçiliyimizin ərazi-vətəndaşlıq
modelinə tamamilə uyğundur.
İdentiklik (lat. "identifico-eyniləşdirirəm"
deməkdir) ötən əsrin 70-ci illərindən Qərb
ictimai elminin leksikonunda möhkəm yer tutan
anlayışlardandır və sosial-psixoloji fenomen kimi
E.Eriksonun 1969-cu ildə yazdığı "İdentiklik: gənclər
və böhran" əsərində hərtərəfli nəzəri
təqdim edilmişdir. Tədqiqatlar gedişində insanın
məhz sosial identikliyinin cəmiyyətdə birgəyaşayış
üçün çox önəmli olduğu üzə
çıxmışdır. Vətəndaş şəxsiyyətinin
formalaşmasının ən dinamik komponenti kimi onun
formalaşması dövlətin və cəmiyyətin həssaslığını
tələb edir.
Milli identiklik ən ümumi
mənada sosial identikliyin forması hesab edilir.
Elmi baxımdan identiklik nəzəriyyəsi
hazırda üç yanaşma çərçivəsində
nəzərdən keçirilir: primordializm (ot anql. primordial-əzəli,
ilkin), konstruktivizm və instrumentalizm; Birinci yanaşma tərəfdarları
milli identikliyi insan birliklərinin tarixən
formalaşmış yaşayış ərazisi, dil, din və
s. kimi meyarların tarixi-mədəni ümumiliyi kimi qəbul
edir. Bu yanaşmada milli identiklik birdəfəlik və həmişəlik
formalaşan, etnik identikliyin daha çox inkişaf etmiş,
kamilləşmiş səviyyəsini ifadə edir. Bir tərəfdən
etnomilli birliklərin formalaşmasının obyektiv-tarixi
faktorlarının mütləqləşdirilməsi, digər
tərəfdən isə etnos və milləti fərqləndirən
aydın meyarların olmaması bu yanaşmanın
nöqsanlı cəhətidir.
Konstruktivizm çərçivəsində
milli identikliyin insanın ardıcıl
düşünülmüş və məqsədyönlü
səylərinin nəticəsi kimi ortaya
çıxdığı , buna görə də proses
olduğu və dinamik təbiəti qeyd edilir.
İnstrumentalizm də
bütövlükdə buna bənzər nəzəri müddəalar
irəli sürməklə yanaşı, milli identikliyi,
başlıca olaraq, insan birliyinin konkret məqsədlərə
nail olmaq üçün siyasi səfərbərliyini təmin
edən vasitə (instrument) hesab edirlər.
Milli identikliyin həssas və
kövrək məsələ olduğu nəzərə
alınaraq onun bitkin mənzərəsinin yaradılması
üçün hər üç mövqeyə kompleks
yanaşma, hesab edirik ki, önəmlidir.
Mikro və makroidentiklik
müstəvilərinin, məna hüdudlarının, tarixi
dinamikasının, fərdi və kollektiv identiklik
böhranı yaşanmasının, onların aradan
qaldırılmasının səbəblərinin ümumi təhlili
önəmlidir.
Hesab edirik ki, mövcud
identiklik konsepsiyalarından "ya bu, ya da o biri" prinsipi ilə
tətbiq etmək düzgün deyil. Romantik primordializm XXI əsrin
reallığında milli quruculuğun formalaşması
üçün kifayət deyil. Xususilə də, erməni
kimliyinin mənfi identikliyi kimi keçmişin obrazı üzərində
qurulan bu model gələcəyi olmayan bir əngələ
çevrilmişdir. Buna görə də konstruktivizm və
instrumentalizmin, istər etnomilli, istərsə də vətəndaşlıq
identikliyi konsepsiyalarının sintezi ən optimal
variantdır.
İnsanın
özünü cəmiyyətdə yerinə, ictimai
baxımdan məqbul sayılan mədəni-mənəvi
oriyentirlərə və davranış modellərinə,
sosial institutlara və münasibətlərə aid etməsinə
əsaslanan təsəvvürlər sistemi sosial identiklik
adlanır.
Sosial identikliyin ən
mühüm vahidləri "böyük birliklər"-
ictimai qruplar, konfessiyalar, etnoslar, dövlət və
sivilizasiyadır. Qloballaşma və informasiya cəmiyyətinin
inkişafı ilə əlaqədar olaraq müasir insan
üçün dəyərli hesab edilən oriyentirlər
sisteminin geniş seçimi sosial identikliyin
bütövlüyünün parçalanmasını şərtləndirir,
"multikultur vətəndaşlıq" anlayışı
bunu ifadə edir. Hazırda geniş yayılan "ikiqat",
hətta "üçqat" vətəndaşlıq bu
cür çox tərkibli identikliyi hüquqi cəhətdən
legitimləşdirir.
Milli identiklik dünyəvi cəmiyyət
üçün səciyyəvi olan, həm də Qərbdə
meydana gələn bir hadisədir. O, mənsub olduğu,
yaşadığı xalqın, millətin çərçivəsində
birliyi təmin etməyi nəzərdə tutur. Dini identiklikdə
bu komponent iştirak etmir. Burada millət anlayışı
yoxdur, ümmət var. Çünki qeyd etdiyimiz kimi, millət
etnosdan fərqli olaraq sırf dünyəvi, Avropa hadisəsidir
və burjua inqilabları dövrünün hadisəsidir. Təsadüfi
deyil ki, bu gün dünyada sabitliyin olmadığı,
dövlətçiliyin təhlükə altında qaldığı,
milli identikliyin və birliyin zəif olduğu əsas bölgə
islam ölkələridir. Qloballaşmanın da zəiflətdiyi
bu proseslər qeyri-bərabər şəkildə davam edir.
Maraqlıdır ki, milli
identikliyi zəiflədən digər amil - neoliberalizmdir,
qlobalizmdir və o da dini fundamentalizmlə səsləşir.
Çünki milli maraqların keşiyində duran milli
dövlət neoliberal qloballaşma tərəfdarlarına sərf
etmir. Qərb ölkələrində yaşanan identiklik
böhranının bir səbəbi də budur.
Müasir dünya -
çoxsaylı kimliklər dövrüdür. İlk
baxışda elə görünə bilər ki, insana
azadlıq verilib və o özünü hansı etnosa, xalqa, mədəniyyətə
mənsub edirsə, öz işidir.
Sirr deyil ki, özünü
identikləşdirmədə seçim azadlığı
müəyyən hədlərin dərk edilmədiyi hallarda
artıq təhdidlər doğurur, ailə, cəmiyyət,
dövlət və s. kimi sosiallaşma institutlarına ehtiyac
olmayan durum yaradır. Lakin identiklik şəxsiyyətin bu
düşünülmüş seçimə qədər qət
etdiyi uzun bir yolun keçilməsi deməkdir. Etnik, dini,
sivilizasion, milli və nəhayət vətəndaş
identikliyi pillələrinin ardıcıl olaraq qət edilməsi,
qana hopması, nəhayət, iliyə işləməsi deməkdir.
Öz köklərinə, xalqına, millətinə, mədəniyyətinə
bağlılığın dərki deməkdir. Hər yeni gələn
nəsil dəyişən siyasi reallıqda milli ideyanı,
oriyentirləri dərk etməyə çalışır.
Kollektiv identiklik
meyarlarının müəyyən edilməsi yönündə
axtarışlar hətta milli dövlətin tarixən bir
neçə əsrə bərabər tarixə malik olduğu
ölkələrdə də davam edən bir prosesdir.
İstənilən dövlət
öz inkişafında böhran-keçid, inkişaf və
çiçəklənmə dövrünü, müvafiq
olaraq da identikliyin formalaşması və itməsi, yenidən
mənimsənilməsi mərhələlərindən
keçir.
Milli identiklik xalqın, millətin
siyasi institut kimi təşkilatlanmasının legitimlik
meyarı kimi çıxış edir.
1. Milli identiklik şəxsiyyətin
özünü müəyyən millətə mənsubluq
hissini şüurlu olaraq dərk etməsinin nəticəsi
olub, kimliyini müəyyən edən sosial-psixoloji və
sosial-mədəni fenomendir. Buna görə də makro və
mikroidentiklik müstəvilərini özündə
daşıyır. Bu müstəvilər etnik identiklik səviyyəsindən
milli və vətəndaşlıq identikliyi səviyyəsinə
doğru dinamikanı, identikliyin məzmununun daha da zənginləşməsi
və tamamlanmasını nəzərdə tutur.
3. Mili identiklik
çoxçalarlı mahiyyətə malikdir. Buraya dini, mədəni,
mənəvi, sosial, siyasi və s. identiklik qatları daxildir. Ən
vacib olan - milli identikliyin formalaşmasında bu qatlar
arasında balansın saxlanılmasına nail olmaqdır. Belə
ki, məsələn, dini identikliyin digərlərini üstələməsi
bütövlükdə balansı pozur və sonda ziyan çəkən
yenə də milli identiklik olur. Nəticə - kosmopolitizm,
desakralizasiya, nihilizm, marginallaşma kimi böhran məqamlar
yarada bilər. Bu baxımdan hər bir qatın öz əvəzsiz
rola malik olmasını nəzərdə saxlamaq, hər birinin
formalaşmasında hədlərin və nisbətin gözlənilməsi
həyati vacib məsələdir.
4. Milli ideya müfaviq olaraq
"milli ideal" anlayışını gündəmə gətirir.
İdentikliyin fərdi və
sosial səviyyələri mövcuddur. Fərdi (şəxsi)
kimlik - insana xas olan unikal və bənzərsiz xüsusiyyətlərin,
həyatı və onun mənasına dair özünəməxsus
cəhətlərin ifadəsidir. Sosial və ya kollektiv kimlik -
ən ümumi mənada insanın özünün
yaşadığı sosial mühitin normaları və
gözləntilərinə, meyarlar sisteminə müvafiq olaraq
kimliyinin formalaşmasını nəzərdə tutur.
Kollektiv identikliyin
formalaşmasının təməlini ideya və ideologiya təşkil
edir. Yalnız milli ideya qavranılan milli məkanın tarixi və
coğrafi obrazını, daşıyıcısı olan
insanların idealı ola biləcək liderlərin, qəhrəmanların
simvolunu təqdim edir, milli birliyi ümumi məqsədlərə
nail olmaq yönündə qadir milli enerjiyə çevirir.
İdentiklik qeyd edildiyi kimi,
mürəkkəb struktura malikdir. Burada fərdi və kollektiv
səviyyələrdən başqa, məqsəd, məzmun və
meyar amillərinin vəhdəti də iştirak edir.
Bir məsələ diqqəti
cəlb edir ki, müasir identiklik nəzəriyyələrində
fərdi aspekt kollektiv aspektlə müqayisədə ikinci dərəcəli
hesab olunur, arxa plana keçirilir. İnsan həyatında ilk
pillə kimi fərdi kimlik yaşanılan həyat boyu digər
komponentlərlə zənginləşir, tamamlanır, dəyişir.
Hesab edirik ki, kimlik komponentlərinin hər biri özünə
görə əvəzsiz və dəyərlidir. Onların
bir-biri ilə müqayisədə hər hansı birinə
üstünlük verilməsi identikliyin məzmununa xələl
gətirir.
Müasir etnopolitologiyada bu
cür model vətəndaş millətçiliyi kimi
adlandırılır.
Yeni yüzillikdə
qloballaşma, inteqrasiya və beynəlxalq miqrasiya prosesləri
çoxmilli, çoxkonfessiyalı bütün dövlətlər
qarşısında multietnik əhalinin yüksək identiklik
səviyyəsində vahid birliyinə nail olmaqla milli
konsolidasiyanın təmin edilməsi vəzifəsini irəli
sürmüşdür. Ölkənin titul əhalisi ilə
digər qism arasında ziddiyyətlərə yol verilməməsi
bugünkü Avropada xüsusi kəskinliklə durur.
Milli ideyanın və millətin
etnomədəni və vətəndaşlıq anlamı
arasındakı real ziddiyyətləri necə həll etməli
- sualı cavabını gözləyir. Üstəlik də,
Azərbaycan kimi çoxsaylı xalqların tarixi birgəyaşayış
ənənəsinə malik olmayan dövlətlər
üçün bu, ağrılı problemdir.
Bu gün siyasi və vətəndaş
mövqeyindən asılı olmayaraq hər kəs Azərbaycanda
özünəməxsus tarixi təcrübənin olduğunu əminliklə
deyə bilər.
Azərbaycan xalqı
formalaşma xarakterinə görə (ABŞ-dakı kimi)
emiqrant millət olmamışdır. Eyni zamanda, məmləkətdə
yaşayan bütün xalqlar özünü bir ailənin
üzvləri kimi hiss etmişlər və bu, indi də belədir.
Xalqımızın təşəkkülünün bu
etnotarixi aspekti onu fərqləndirən cəhətlərdəndir.
M.Veberə görə milli identiklik xalqın öz dövlətinin
taleyi üçün keçirdiyi siyasi yaşantı
hissidir. Bu cür kollektiv yaşantıların ən ali
forması - vətənin müdafiəsi, azadlığı
naminə olan səfərbərlikdir. Məsələn,
fransız milli identikliyi Napoleon müharibələrində,
alman identikliyi Napoleon işğalından azadlıq uğrunda
mübarizədən keçərək möhkəmlənmişdir.
Millət və milli ideyaya
dair mövcud olan nəzəri konsepsiyaların bütün
yaxşı məqamlarının sintezdə
götürülərək tətbiq edilməsi hesab edirik ki,
ən məqbul variantdır.
İdentiklik böhranı hər
bir dövlətin üzləşə biləcəyi ən təhlükəli
məqamdır. İdentiklik dayaq nöqtəsi, nüvə
kimi təməlin möhkəmliyini təmin edir. İdentiklik
vakuumu belə təməlin olmamasından formalaşır.
İdentiklik öz tərkibində etnik-milli, dini və siyasi
çalarların balansını təmin edən amildir.
Polietnik dövlətlərin
təcrübəsinə nəzər saldıqda məlum
"5-c qrafa" məsələsi yada düşür. Söhbət
millət anlayışının tərkibindən
"etnos" müstəvisinin, şəxsiyyət vəsiqəsində
"milliyyət" qrafasını saxlayan və ya saxlamayan
dövlətlərin təcrübəsindən gedir. Məsələn,
polietnik Fransada etnik mənsubiyyəti göstərən
"5-c qrafa" ləğv edilmişdir. Postsovet ölkələrindən
bəziləri də (Rusiya, Qırğızıstan) bu təcrübəni
tətbiq etmişdir. Heç bir ölkənin təcrübəsi
qeyd-şərtsiz qəbul edilə, təqlid oluna bilməz.
Azərbaycan bütün sahələrdə olduğu kimi, bu sahədə də istənilən təcrübəyə yaradıcı və eyni zamanda, tənqidi şəkildə yanaşır. Unutmaq olmaz ki, bəhs edilən bu "qrafa" sosializm dövründə həyata keçirilən sovetləşdirmə siyasətindən milli identikliyin hiss edilmədən qorunmasını təmin edə bilmiş, xalqlar öz mənsubiyyətini hüquqi çərçivədə saxlaya bilmişlər. Azərbaycanda identiklik və milli siyasət yalnız dövlətimizin polietnik mahiyyətini, xalqımızın tarixən formalaşan xüsusiyyətlərini nəzərə alaraq aparılır. İdentikliyin formalaşmasında ümumi konsolidasiya amili bu xalqların bir ailədə - Azərbaycan ailəsində əsrlər boyu yaşadığı ümumi tarix, bölüşdüyü ümumi tale, həmçinin ümumi möhtəşəm ümumi gələcəyə olan nikbin inamı durur. Məhz bu özəllik Azərbaycana dünyanın digər ölkələrində yaşanan milli model böhranlarından yan keçməyə imkan verir.
Sirr deyil ki, bəzi postsovet ölkələrində hal-hazırda üstünlük edən identiklik forması etnik və yaxud da regional identiklik formalarıdır.
Dünyada əzəli olaraq həm milli, həm də universal başlanğıçlar qoşa mövcud olmuşdur. Tarixin ilk dönəmlərindən bütün dünyaya səpələnən, bir-birindən xəbərsiz olan insan birlikləri ümumilikdə praktiki olaraq bənzər qanunlarla yaşayıb fəaliyyət göstərmişlər. İnsan öz tələbatı, mahiyyəti baxımından həm universal, həm də özəl varlıq olduğu kimi xalqlar da belədir. Millilik və bəşəriliyin sintezi inkişafa əngəl deyil, obyektiv qanunauyğunluqdur.
(Ardı var)
Rəbiyyət ASLANOVA,
Milli Məclisin İnsan
hüquqları
daimi komitəsinin sədri, fəlsəfə elmləri
doktoru,
professor, BDU-nun "Fəlsəfə tarixi və
mədəniyyətşünaslıq"
kafedrasının müdiri
Azərbaycan.- 2011.-22 iyun.- S.2.