İnkişafın Azərbaycan modeli: sığorta-pensiya
sisteminin uğurlu islahatı
Bazar iqtisadiyyatı prinsipləri
bir sıra liberal xüsusiyyətləri ilə yanaşı, əhalinin
sosial müdafiəsi institutunun yaradılması kimi
sosialyönümlü tədbirləri də özündə
ehtiva edir. Bu mənada, bazar iqtisadiyyatı və əhalinin
sosial müdafiəsi bir-biri ilə üzvi şəkildə
bağlıdır. Sosial müdafiə sistemi, ilk növbədə,
hər bir insanın Konstitusiya hüquqlarının müdafiəsini
nəzərdə tutur. Onun vasitəsilə həm də əhalinin
əmlak sahəsində mövcud olan bərabərsizliyinin
müəyyən dərəcədə aradan
qaldırılmasını nəzərdə tutan, vətəndaşların
bütün təbəqələri üçün eyni
başlanğıc şərtlərini təmin edən sosial ədalət
prinsipləri reallaşır. Eyni zamanda dövlətin sosial
siyasəti - sosial sferada müəyyən məqsədlər
güdən, konkret tarixi şəraitlə əlaqələndirilən,
zəruri təşkilat və təbliğat cəhdləri,
maliyyə vasitələri ilə dəstəklənən və
müəyyən mərhələli sosial nəticələri
nəzərdə tutan dövlət fəaliyyətidir.
Ötən 17 ildə Azərbaycan
Respublikasında əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində
qəbul edilmiş qanunlar, fərman və sərəncamlar,
respublikamızın qoşulduğu beynəlxalq konvensiyalar, əhalinin
sosial müdafiəsi sahəsində əsaslı islahatlar bu
sahədə prinsipcə yeni vəzifələr
yaratmış, qarşıya milli normaların beynəlxalq təcrübəyə
uyğunlaşdırılması, əhalinin sosial müdafiəsinə
yeni yanaşma və ənənəvi metodların təkmilləşdirilməsi
kimi tələblər qoymuşdur. Respublikada həyata
keçirilən pensiya-sığorta siyasəti aparılan fəal
sosial siyasətin nəzəri-praktik aspektlərinin tədqiqini
tələb edir.
Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyevin ön söz müəllifi və ideya rəhbəri
olduğu "İnkişafın Azərbaycan modeli"
kitabında ölkəmizin milli inkişaf modelinin əsas fərqləndirici
xüsusiyyətləri sırasında analoqu olmayan
sığorta-pensiya sisteminin formalaşması məsələsi
xüsusi önə çəkilir. Eyni zamanda hər bir vətəndaşın
mənafeyinə xidmət edən pensiya islahatlarına
elmi-analitik rakursda nəzər salınır.
"Azərbaycan" qəzetinin
təşkilatçılığı ilə Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunda keçirilən "dəyirmi
masa"da respublikada ciddi elmi təmələ söykənən,
praktik olaraq sınaqdan çıxan sığorta-pensiya
islahatlarına bir daha nəzər salınmış, bu sahədə
qazanılan uğurlar qeyd olunmuş, qarşıda duran vəzifələrdən
söz açılmışdır. Tədbirdə Fondun
ayrı-ayrı struktur bölmələrinin rəhbərləri,
o cümlədən kütləvi informasiya vasitələrinin
nümayəndələri iştirak etmişlər.
"Dəyirmi masa"nı giriş sözü ilə
açan Milli Məclisin deputatı, "Azərbaycan" qəzetinin
baş redaktoru Bəxtiyar SADIQOV dedi:
- Hörmətli "dəyirmi
masa" iştirakçıları!
Hər bir cəmiyyətin tərəqqisinin
əsas məqsədləri sırasında yer alan sosial rifah və
onun daim yüksələn xətt üzrə inkişafına
nail olunması müasir dövrdə ən vacib vəzifələrdən
biridir. Çünki sosial rifah halının, insanların həyat
səviyyəsinin yüksək olmadığı cəmiyyətdə,
dövlətdə möhtəşəm nailiyyətlərlə
müşayiət edilən inkişafdan söhbət
açmaq mümkün deyil. Bu mənada sürətli tərəqqiyə
can atan istənilən dövlətin qarşısında duran
əsas məsələlərdən biri də maddi rifahın
davamlı yüksəlişinə xidmət edən uğurlu
sosial siyasətin həyata keçirilməsidir.
Aydındır ki, geniş mənada
sosial siyasət insanların həyatnın bütün sahələrini
- əmək və məişət şəraitinin
yaxşılaşdırılmasını, sosial ədalət
prinsipinin reallaşdırılmasını, əhalinin
etibarlı sosial müdafiəsinə nail olunmasını, məşğulluq
probleminin həllini, maddi və mənəvi tələblərin
təminatını və digər bu qəbildən olan
halları əhatə edir. Bu da öz növbəsində
ondan xəbər verir ki, sosial siyasət strategiyasının
hazırlanması böyük uzaqgörənlik və dəqiqlik,
elmi əsaslara söykənən prinsiplərin,
metodologiyanın tətbiqini tələb edir. Yeni müstəqillik
tariximizin son 17 ilinin təhlili göstərir ki, əhalinin
sosial müdafiəsinin daim gücləndirilməsi istər
ümummilli lider Heydər Əliyevin, istərsə də onun
layiqli davamçısı Prezident İlham Əliyevin
çoxşaxəli fəaliyyətində başlıca məqsədlərdən
biri kimi yer almışdır.
Ölkədə bu sahədə
həyata keçirilən uğurlu siyasət nəticəsində
əhalinin, onun müxtəlif, o cümlədən aztəminatlı
təbəqəsinin etibarlı sosial müdafiəsi
yaradılmış, insanların həyat səviyyəsi
davamlı olaraq yüksəlmiş, yoxsulluq səviyyəsi son
7 ildə 4-5 dəfə azalaraq 9 faizə
düşmüşdür. İqtisadi sferada islahatlar prosesi dərinləşdikcə,
dövlət vətəndaşların sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi ilə bağlı üzərinə
yeni-yeni öhdəliklər götürür,
sosialyönümlü siyasətin miqyasını daha da
genişləndirir. Təsadüfi deyildir ki, 2009-cu il martın
19-da Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına ümumxalq
referendumu yolu ilə edilmiş dəyişiklik nəticəsində
Əsas Qanunun 15-ci maddəsinin 2-ci bəndi
aşağıdakı formada ifadə olunmuşdur: "Azərbaycan
dövləti bazar münasibətləri əsasında
sosialyönümlü iqtisadiyyatın inkişafına şərait
yaradır, azad sahibkarlığa təminat verir, iqtisadi
münasibətlərdə inhisarçılığa və
haqsız rəqabətə yol vermir".
Əməkqabiliyyətli
insanların fəaliyyətlərinin
reallaşdırılması üçün hər cür
şərait yaradılır, dövlət təqaüdçülər,
əlillər, əmək qabiliyyətindən məhrum olan
digər insanlar, eləcə də büdcədən sosial
müavinətlər alanlar qarşısındakı sosial
öhdəliklərini də müvəffəqiyyətlə
yerinə yetirir. Bununla yanaşı, ölkədə dövlət
tərəfindən həyata keçirilən sosial siyasətin
vacib prioritetləri sırasında optimal sosial infrastrukturun
yaradılması və onun inkişafı, maddi nemətlərin
və gəlirlərin ədalətli şəkildə
bölünməsi, məşğulluq səviyyəsinin daim
yüksəldilməsi də xüsusi yer tutur.
İqtisadi sahədə
keçid dövrünü tarix üçün olduqca
qısa sayılan zaman kəsiyində uğurla başa vuraraq
bazar iqtisadiyyatı şəraitində inkişafını
davam etdirən Azərbaycanda əhalinin etibarlı sosial
müdafiəsinin yaradılması ölkə vətəndaşlarını
işsizlik, inflyasiya kimi sosial risklərdən də uğurla
himayə edir. Beləliklə, ölkəmizdə həyata
keçirilən iqtisadi siyasətin mahiyyətində duran əsas
məqamlardan biri kimi xalqın sosial rifahının daha da
yaxşılaşdırılması çıxış
edir və bu, Azərbaycanın daha qüdrətli bir ölkəyə
çevrilməsini təmin edən mühüm faktorlar
sırasında yer alır.
Prezident İlham Əliyevin
sosial-iqtisadi siyasətinin əsas məqsədi cəmiyyətin,
onun hər bir fərdinin sosial rifahının mütəmadi
qaydada yüksəlməsi, insan kapitalının
inkişafıdır. Bunun nəticəsidir ki, ölkəmizdə
insanların fiziki, mənəvi, sosial tələbatlarının
təminatı ildən-ilə yaxşılaşır və
bu, beynəlxalq səviyyədə də açıq etiraf
olunur. Xatırlatmaq yerinə düşərdi ki, insan
inkişafı indeksinin orta illik tempinə görə Azərbaycan
keçmiş Sovet İttifaqı ölkələri
arasında son 10 il ərzində aparıcı dövlət
kimi qəbul olunur. BMT İnkişaf Proqramının 2010-cu il
İnsan İnkişafı Hesabatından da aydın
görünür ki, Azərbaycan bu istiqamətdə hətta
dünya üzrə qabaqcıl sayılan iki dövləti -
Çin və Hindistanı da arxada qoymağa müvəffəq
olmuşdur. Ötən ilin noyabr ayında
açıqlanmış və Bakıda təqdimatı
keçirilmiş hesabatdan aydın olur ki, son 5 ildə Azərbaycan
insan inkişafı sahəsində ən sürətli irəliləyişə
imza atan ölkədir. Bunun nəticəsidir ki, 2005-ci ildə
101-ci yerdə olan Azərbaycan 2010-cu ildə 67-ci yerə
yüksəlmişdir. Ölkəmiz 2000-2010-cu illər
arasında postsovet məkanında insan inkişafı indeksinə
görə illik 1,77 artım dərəcəsi ilə ən
yüksək göstəriciyə nail olmuşdur. Nəticədə
Azərbaycan "orta insan inkişafı" qrupu ölkələrini
tərk edərək, "yüksək insan
inkişafı" ölkələri kateqoriyasına daxil
edilmişdir.
İqtisadi cəhətdən
qüdrətli bir dövlət halına gələn müasir
Azərbaycanda həyata keçirilən sosial siyasətin səmərəlilik
əmsalı şübhəsiz ki, qarşıdakı
dövrdə daha da artacaq. Bu da öz növbəsində yenə
ölkəmizdə insanların yaşayış səviyyəsinin
yüksəlməsində, sosial proqramların uğurla icra
olunmasında, vətəndaşların rifah halının
daha da yaxşılaşmasında əksini tapacaq. Beləliklə
də heç bir şübhə yoxdur ki, qarşıdakı
illərdə də Azərbaycanın qət edəcəyi tərəqqi
yolu, o cümlədən sosial rifahın yüksəlişi
yenə möhtəşəm uğurlarla müşayiət
olunacaq.
Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Administrasiyasının rəhbəri, həqiqi
dövlət müşaviri, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının həqiqi üzvü Ramiz Mehdiyevin ideya
müəllifliyi və təşəbbüsü əsasında
işıq üzü görmüş
"İnkişafın Azərbaycan modeli" kitabında
ölkədə həyata keçirilən
sosialyönümlü siyasətin mahiyyəti dolğun və
hərtərəfli şəkildə açılır. Əsərdə
bir çox fundamental məsələlərlə
yanaşı, ölkədə elmi əsaslarla gerçəkləşdirilən
pensiya islahatlarına da geniş yer verilmiş, bu sahədə
əldə olunan uğurlardan söz
açılmışdır.
Bugünkü "dəyirmi
masa"nın Dövlət Sosial Müdafiə Fondunda
keçirilməsi də qətiyyən təsadüfi deyildir.
Son illər Azərbaycanın pensiya sistemində aparılan
islahatlar beynəlxalq səviyyədə maraqla
qarşılanır və şəffaflığın təminatına
yönəldilmiş mühüm addımlardan biri kimi dəyərləndirilir.
Bu barədə danışmaq üçün söz Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunun sədri, iqtisad elmləri doktoru Səlim MÜSLÜMOVa verilir.
Səlim MÜSLÜMOV:
- Müasir mərhələdə
hər bir ölkənin inkişaf modelinin uğuru
qloballaşmanın diktə etdiyi yanaşma meyarları ilə
milli reallıqlara əsaslanan baxışların əlaqələndirilməsindən
birbaşa asılıdır. Azərbaycanın inkişaf
modeli onun sosial-iqtisadi həyatının əsas mərhələlərinin
təsiri ilə formalaşmış, dövlət
quruculuğu fəlsəfəsinin başlıca elementlərindən
biri kimi meydana gəlmişdir. Ölkəmizin yeni iqtisadi sistemə
keçid dövrünü müvəffəqiyyətlə
başa vurmasını şərtləndirən bu modelin
uğurlu nəticələri ümummilli lider Heydər Əliyevin
milli inkişaf strategiyasının və onun icrası sahəsində
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
həyata keçirdiyi islahatların alternativsiz olduğunu bir
daha təsdiqləyir.
Tariximizin çətin və
şərəfli mərhələsi olan "keçid
dövrü"nün sosial-iqtisadi xüsusiyyətlərinə
nəzər salınması, əldə edilmiş
uğurları şərtləndirən çevik siyasət və
düzgün qurulmuş çoxşaxəli fəaliyyətin
ətraflı təhlili ölkəmizin iqtisadi
inkişafının vahid konsepsiya çərçivəsində
təqdimi üçün mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin
ideya rəhbərliyi ilə ərsəyə gələn
"İnkişafın Azərbaycan modeli" kitabının
ön sözündə qeyd edildiyi kimi, bu, həm də ən
yeni Azərbaycan tarixinin olduğu kimi qələmə
alınması, hazırkı inkişafı təmin edən
islahatlar prosesinin mahiyyətinin açıqlanması
baxımından zəruridir.
Hakimiyyətə gəldiyi
ilk günlərdən ulu öndər Heydər Əliyevin gələcəyə
hesablanan strateji proqramında sosial müdafiənin daim gücləndirilməsi
çoxşaxəli fəaliyyətin başlıca məqsədi
kimi təyin olunmuşdur. Öz xalqının rifahının
yüksəldilməsi və sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi
ümummilli liderin bütün fəaliyyətinin əsas məqsədini,
onun dövlətçilik fəlsəfəsinin ana xəttini
təşkil etmişdir. Bu üslub bazar iqtisadiyyatının,
geosiyasi maraqların, qlobal güclərin diktəsi kimi sərt
tələblərin əsasında formalaşmış
müasir dünya müstəvisində də ümummilli
liderin əsas prinsipi olmuşdur.
Dövlət müstəqilliyini
əldə etdikdən sonra ən məqbul inkişaf istiqaməti
kimi sərbəst bazar iqtisadiyyatı yolunu tutmuş Azərbaycanda
keçid dövrü cəmiyyətin müxtəlif sahələrində
özünü göstərən çeşidli problemlərlə
müşayiət olunmuşdur. Bununla yanaşı, yeni
iqtisadi sistemə keçid prosesində sosial müdafiə
sisteminin məzmununun, konseptual, qanunvericilik və maliyyə əsaslarının
yeni şəraitlə ziddiyyət təşkil etməsi daha
qabarıq görünürdü.
Azərbaycanda yeni iqtisadi
sistemə keçid dövründə hansı modelə
üstünlük veriləcəyi ilə bağlı
çoxlu fərqli fikirlər irəli sürülsə də,
ümummilli lider bazar münasibətləri əsasında
formalaşan sosialyönümlü milli iqtisadiyyatın
qurulmasını əsas strategiya kimi müəyyən
etmiş və Azərbaycan xalqının sosial
rifahının artırılmasını fəaliyyətinin
başlıca məqsədi kimi elan etmişdir.
Ötən dövr ərzində
respublikamızın həyatının bütün sahələrində
olduğu kimi, sosial sahədə də ümummilli lider Heydər
Əliyevin müəyyənləşdirdiyi prinsiplər
uğurla reallaşdırılmışdır. Eyni zamanda, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə qısa müddətdə çox ciddi iqtisadi
islahatların aparılmasının məntiqi nəticəsi
kimi beynəlxalq standartlara uyğun yeni sosial müdafiə
modeli təşəkkül tapmışdır. Bu məqsədlə
2003-2005-ci illərdə pilot və hazırlıq tədbirləri
başa çatdırılmış, 2006-cı ildən
sığorta-pensiya sistemi ilə dövlət sosial yardım
sistemlərinin bir-birindən ayrılması və beynəlxalq
standartlar əsasında fəaliyyət göstərməsi təmin
edilmişdir. Beləliklə, ölkədə sosial
sığorta münasibətlərinə əsaslanan əmək
pensiyaları sisteminin tətbiq olunması ilə
pensiyaçıların sosial müdafiəsinin dövlət
tənzimləməsi və bazar münasibətləri əsasında
təminatının müasir forması təşəkkül
tapmışdır. Habelə əmək qabiliyyətini
itirmiş, lakin əmək pensiyası hüququ olmayan şəxslərin
sosial müdafiəsi üçün dövlət sosial
müavinətlərinin, gəlirləri aşağı olan
ailələrin sosial müdafiəsi üçün isə
ünvanlı dövlət sosial yardımı sisteminin
uğurla tətbiqinə başlanılmışdır.
Hazırda ölkədə
qurulmuş sığorta-pensiya sistemi məcburi dövlət
sosial sığortası əsasında fəaliyyət
göstərir və sistemin əsas məzmununu sığorta
olunanlar üçün ödənilən sığorta
haqlarının fərdi uçotunun qurularaq, vətəndaşların
pensiya təminatının həmin uçotun məlumatlarına
əsasən aparılması təşkil edir. Bu baxımdan
qurulmuş modeli sosial sığorta, fərdi uçot və
pensiya təminatı sahəsindəki funksiyaların bir-birini
tamamladığı vahid mexanizm kimi də xarakterizə etmək
olar.
Ötən dövr ərzində
bu sahədə idarəetməni həyata keçirən
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun fəaliyyəti beynəlxalq
standartlar əsasında tamamilə yenidən qurulmuşdur. Məcburi
dövlət sosial sığorta haqlarının
toplanmasının avtomatlaşdırılmasına fərdi
uçotun tətbiqi nəticəsində nail olunmaqdadır və
bu o deməkdir ki, hər bir işləyən şəxs
öz gələcək pensiya təminatı naminə sosial
sığorta haqlarının tam və vaxtında ödənilməsində
maraqlı olur, beləliklə, inzibati nəzarət daha səmərəli
ictimai nəzarətlə əvəzlənir. Hazırda bu məqsədlə
qurulmuş Fondun mərkəzi məlumat bazasında ölkə
əhalisinin 3-də 1-i, yəni 1 milyon 292 min nəfər
pensiyaçı və 1 milyon 800 min nəfər
sığortaolunan barədə müvafiq məlumatlar
toplanmışdır.
Pensiya və müavinət təyinatının
avtomatlaşdırılması yeni qurulan sığorta-pensiya
sisteminin əsas elementidir. Bu məsələlərin həlli
üçün artıq kifayət qədər iş
görülmüş, avtomatlaşdırılmış
iş yerləri və proqram təminatı
hazırlanmışdır. Hazırda sistemin pilot ərazilərdə
tətbiqi aparılır.
Pensiya və müavinətlərin
ödənişinin avtomatlaşdırılması məqsədilə
bu ödənişlərin əhaliyə plastik kartlarla
bankomatlar vasitəsilə çatdırılması əldə
edilmiş mühüm nəticələrdəndir. Hazırda
şəhərlərdə yaşayan
pensiyaçıların 100 faizi, kənd əhalisinin isə
98 faizinin pensiyaları plastik kartlarla ödənilir və qeyd
olunan göstəricilər üzrə Azərbaycan dünyada ən
şəffaf praktikaya malik ölkələrdən biri hesab
olunur.
Yeni sığorta-pensiya
sistemində pensiyaların artırılması mexanizminin bazar
iqtisadiyyatının tələblərinə uyğun şəkildə
dəyişdirilməsi mövcud maliyyə imkanlarının
bütün pensiyaçılar arasında ədalətli
bölgüsünə imkan vermişdir. Belə ki, əvvəlki
sistemdə pensiyalara artımların müxtəlif dövrlərə
uyğun fərqli indeksləşdirmə metodları əsasında
və müxtəlif vaxtlarda aparılması həmin tədbirdən
kənarda qalan bu və ya digər pensiyaçılar
kateqoriyasının haqlı narazılığı ilə nəticələnirdi.
2006-cı ilin 1 yanvarından tətbiq edilən sığorta-
pensiya sistemi əmək pensiyalarının baza hissəsinin
istehlak qiymətləri indeksi nəzərə alınmaqla bütün
pensiyaçılar üzrə bərabər məbləğdə
artırılması, sığorta hissəsinin isə indeksləşdirilməsini
nəzərdə tutur. Bu da bazar iqtisadiyyatı mühitində
vətəndaşların pensiya təminatı hüququnun
etibarlı müdafiəsini ifadə edir. Beləliklə,
ölkədə ilk dəfə olaraq istehlak qiymətləri
indeksinin illik səviyyəsinə, yəni inflyasiyaya uyğun
indeksləşdirmə aparılmağa
başlanmışdır. Ötən 5 ildə Azərbaycan
Respublikası Prezidenti tərəfindən yaşa görə
əmək pensiyasının baza hissəsinin
artırılması ilə bağlı 7, sığorta hissəsinin
artırılması ilə bağlı 5 sərəncam
verilmişdir. Nəticədə, yeni sistem fəaliyyətə
başladığı dövrdən hazıradək əmək
pensiyalarının minimum məbləği 3,4 dəfə,
orta aylıq məbləği isə 4 dəfə
artmışdır.
Azərbaycanın
sığorta-pensiya modeli nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlar
və maliyyə institutları tərəfindən yüksək
qiymətləndirilir, keçid dövrü ölkələri
üçün bir örnək kimi tövsiyə olunur.
Artıq sığorta-pensiya sistemlərini yenidən qurmaq niyyətində
olan bir sıra dövlətlərin - Əfqanıstan,
Türkmənistan, Monqolustanın və başqalarının
müvafiq qurumları Azərbaycan təcrübəsindən
yararlanmaq üçün Dövlət Sosial Müdafiə
Fonduna müraciətlər edirlər. Bunun nəticəsi kimi,
2007-ci ildə ölkəmiz inkişaf etmiş Avropa ölkələri
ilə bir sırada Beynəlxalq Sosial Təminat
Assosiasiyasının Avropa Şəbəkəsinin Rəhbər
Komitəsinin üzvü seçilmiş, Dünya Bankı
2007-ci ilin iyun ayında Azərbaycanın sığorta-pensiya
sistemində aparılan islahatları və qurulan modeli müsbət
təcrübə kimi dəyərləndirmişdir. 2009-cu ildə
Dünya Bankı missiyasının rəsmi məlumatında
Azərbaycanın sığorta-pensiya sisteminin beynəlxalq
model olaraq çıxış etdiyi və Fondun beynəlxalq
sosial təminat aləmində nüfuzlu bir quruma
çevrildiyi əks etdirilmişdir. Həmçinin 2010-cu
ilin martında Polşa Respublikasının Varşava şəhərində
keçirilən Avropa Sosial Təminat Forumunda Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Sosial Müdafiə Fondu
"Avropanın uğurlu təcrübəsi" müsabiqəsinin
"İnformasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi
ilə effektiv idarəetmə" nominasiyası üzrə
Avropa qalibi elan edilmişdir. 2010-cu ilin dekabr ayında BMT
İnkişaf Proqramının Avropa və MDB üzrə
Regional bürosu Azərbaycan Respublikasında
sığorta-pensiya sisteminin islahatları üzrə layihənin,
həmin büronun xəttilə gerçəkləşdirilən
layihələr arasında birinci yerə layiq görüldüyünü
açıqlamışdır.
Bununla yanaşı, 29 noyabr
- 4 dekabr 2010-cu il tarixlərində Cənubi Afrika
Respublikasının Keyptaun şəhərində Beynəlxalq
Sosial Təminat Assosiasiyasının təşkilatçılığı
ilə keçirilən Dünya Sosial Təminat Forumunda Beynəlxalq
Sosial Təminat Assosiasiyasının MDB və türkdilli
ölkələr üzrə Regional Koordinasiya Mərkəzinin
Bakıda yaradılması qərara alınmışdır.
Hazırkı mərhələdə
sığorta-pensiya sisteminin özü-özünü tənzimləyən
və müstəqil gələcək inkişafına nail
olunması, bu konteksdə əsas məqsəd və vəzifələrin,
həyata keçiriləcək tədbirlərin müəyyənləşdirilməsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Azərbaycan
Respublikası Prezidenti cənab İlham Əliyevin 30 dekabr
2008-ci il tarixli sərəncamla təsdiq etdiyi "2009-2015-ci
illərdə Azərbaycan Respublikasında
sığorta-pensiya sisteminin inkişafına dair Dövlət
Proqramı" qeyd olunan vəzifələrin kompleks həllinə
yönəlmişdir və ölkəmizdə
sığorta-pensiya sistemində həyata keçirilən
islahatların növbəti mərhələsini müəyyənləşdirir.
Proqramla müəyyən edilmiş tədbirlərin həyata
keçirilməsində sığorta-pensiya sisteminin maliyyə
dayanıqlığına nail olunması, sosial sığorta
prinsiplərinin gücləndirilməsi, bu zəmində vətəndaşların
pensiya təminatının daha da təkmilləşdirilməsi
diqqət mərkəzindədir.
Bəxtiyar SADIQOV:
- Beynəlxalq standartlara əsaslanan
islahatların aparılması Azərbaycanda
sığorta-pensiya siyasətinin strateji istiqamətlərindəndir.
Respublikada uğurla reallaşdırılan
sığorta-pensiya islahatlarının beynəlxalq miqyasda
böyük maraqla qarşılanması, model olaraq qəbulu
da məhz bu strategiyanın bəhrəsidir. Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunun sədr müavini Elman MEHDİYEV yəqin
ki, bu barədə daha ətraflı məlumat verəcəkdir.
Elman MEHDİYEV:
- Keçid
dövrünün başlanğıcında Azərbaycanın
üzləşdiyi ciddi sosial təhlükələr əhalinin
sosial vəziyyətinin ağırlaşmasının əsas
səbəbləri kimi çıxış etmiş, həmçinin
sovet dönəmindən qalmış sosial müdafiə
institutlarının bazar iqtisadiyyatı ilə ciddi
uyğunsuzluğu ölkəmiz üçün ümumi bir
problem olmuşdur. Həmin dövrdə ümummilli lider Heydər
Əliyevin müdrikliyi, təcrübəsi və gərgin əməyi
sayəsində ictimai-siyasi və iqtisadi həyatın
bütün sahələrində həyata keçirilən tədbirlərlə
ölkədə hökm sürən böhran
dayandırılmış, inkişaf elementlərinin əhalinin
sosial müdafiəsinə yönəldilməsinə
başlanmışdır. Həyata keçirilən
davamlı sosial müdafiə tədbirləri nəticəsində,
ölkə əhalisinin daha həssas təbəqəsi olan
pensiyaçılar, keçmiş sovet sisteminin iqtisadi məzmununa
daha çox bağlı olan, qısa vaxt ərzində isə
dəyişdirilməsi çətinliklər törədən
pensiya sisteminin bazar iqtisadiyyatı ilə ciddi
uyğunsuzluğunun təsirini kəskin hiss etməmişdir.
Buna paralel olaraq Avropaya inteqrasiya yolunu seçmiş Azərbaycan
Respublikasında beynəlxalq standartlara uyğun yeni sosial
müdafiə institutlarının yaradılması əsas
prioritetlərdən biri kimi müəyyənləşdirilmişdir.
Ötən dövr ərzində
möhtərəm Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə ölkədə çox ciddi iqtisadi islahatların
aparılmasının məntiqi nəticəsi olaraq müasir
qloballaşma dövrünün reallıqlarına cavab verən
müstəqil milli iqtisadiyyat
formalaşdırılmış, bu əsasda beynəlxalq
standartlara uyğun yeni sosial müdafiə modeli təşəkkül
tapmışdır. Həmin modelin mühüm tərkib hissəsi
olan sığorta-pensiya sistemində islahatların davam etdirilməsinin
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin daim diqqət mərkəzində
saxlaması bütün uğurların başlıca təminatçısı
olmuşdur.
Azərbaycanın beynəlxalq
standartlara tam cavab verən sığorta-pensiya modeli müasir
dünyada sığorta-pensiya sistemləri üzrə ən
mühüm elementləri özündə birləşdirir.
Bu sırada aparılan islahatlarda sosial sığortaya mahiyyətinə
uyğun daha düzgün yanaşılması,
sığorta-pensiya sistemi və dövlət sosial
yardımı sisteminin bir-birindən tam ayrılması
xüsusi qeyd olunmalıdır. Beynəlxalq təcrübə
göstərir ki, bazar iqtisadiyyatı şəraitində vətəndaşlar
qocalıq, əlillik və ya ailə
başçısını itirmə səbəbindən gəlir
əldə etmək imkanlarından məhrum olduqda onların
sosial müdafiəsinin birinci elementi kimi sosial sığorta
sistemi çıxış edir. Həmin sistem iqtisadi aktivliyi
daha çox təşviq etməklə şəxslərin
işlədikləri zaman onların özləri və işəgötürənlər
tərəfindən edilən sığorta ödənişlərinə
əsaslanır. Bunun üçün hər bir
sığortaolunana fərdi hesabın açılaraq ödənilən
sığorta haqlarının həmin hesabda fərdi
uçotunun qurulması, vətəndaşların pensiya təyinatının
bu uçotun məlumatları əsasında aparılması
nəzərdə tutulur. Qeyd edilən sistemə qoşulmaq
iqtidarında olmayan insanların isə dövlət büdcəsi
hesabına sosial müavinət və sosial yardımlarla əhatə
olunması düzgün addım sayılır. Ölkəmizdə
təyin edilmiş islahat istiqamətlərinə uyğun
olaraq, sığorta-pensiya sistemi və dövlət sosial
yardımı sistemlərinin ayrı-ayrılıqda beynəlxalq
standartlar əsasında fəaliyyət göstərmələri
təmin olunmuşdur.
Növbəti əsas meyar
ölkədə vahid sığorta-pensiya orqanının fəaliyyətinin
təşkili, sosial sığorta, fərdi uçot və
pensiya təminatı funksiyalarının həmin orqanda cəmləşdirilməsidir.
Halbuki, Azərbaycandan xeyli əvvəl yeni sistemə
keçmiş qonşu ölkələrdə sosial
sığorta haqlarının toplanmasının fərdi
uçotu və pensiya təminatını aparan orqan tərəfindən
icrasına, daha doğru addım kimi, yalnız son illərdə
başlanılmışdır. Ötən dövr ərzində
sosial sığorta, fərdi uçot və pensiya təminatı
sahəsində idarəetməni həyata keçirən
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun fəaliyyəti tamamilə
yenidən qurulmuş, Fond beynəlxalq sosial təminat aləmində
nüfuzlu bir quruma çevrilmişdir.
Göstərilənlərlə
yanaşı, ölkəmizdə qurulmuş
sığorta-pensiya sisteminin üçpilləli olması
onun çevikliyini şərtləndirən əsas amildir. Azərbaycan
Respublikasında 2006-cı ildən qüvvədə olan "Əmək
pensiyaları haqqında" qanunla baza, sığorta və
yığım hissələrindən ibarət olmaqla
üçpilləli pensiya təminatı sistemi qəbul
olunmuşdur. Ölkədə qurulmuş yeni
sığorta-pensiya sistemi çərçivəsində əmək
pensiyalarının baza və sığorta hissələrinin
təyini və artırılması mexanizmləri uğurla tətbiq
edilmişdir və bu prosesdə dövlətin həlledici
rolu, pensiyaçıların sosial müdafiəsinə
birbaşa dəstəyi aydın görünür.
Yığım komponentinin tətbiqi ilə bağlı isə
son dərəcə ehtiyatlı mövqe tutulmuşdur. Dünya
maliyyə böhranı Azərbaycanda məhz üçpilləli
sistemin tətbiqinin, dövlətin sosial müdafiədə
aktiv rolunun saxlanılmasının və real yığım
elementinin tətbiqi məsələsində ehtiyatlı
davranmanın nə dərəcədə doğru olduğunu
da sübut etmiş oldu. Bu modelin uğurlu tətbiqi, eləcə
də Azərbaycan Respublikası Prezidenti tərəfindən
sığorta-pensiya sistemində maliyyə
dayanıqlığının qorunmasını və
islahatların davam etdirilməsinin diqqət mərkəzində
saxlanılması dünyada davam edən maliyyə
böhranı şəraitində belə ölkəmizdə
pensiya proqramlarının vaxtında və tam icra edilməsinin
başlıca təminatçısı olmuşdur.
Sığorta-pensiya sisteminin
Azərbaycan modelinin digər mühüm bir cəhəti onun əhatəliliyidir.
Yeni sığorta-pensiya sisteminə keçidin xarakterik
xüsusiyyətlərindən biri əvvəlki sistemlə əhatə
olunmuş insanların da bu sistemlə əhatə olunması,
onların pensiya hüquqlarının qorunmasında sosial ədalətin
gözlənilməsi və heç bir məhdudiyyət
qoyulmadan yeni şəraitə inteqrasiyasıdır. Bununla
yanaşı işləyənlərə pensiya və sosial
sığorta müavinətlərinin verilməsi də yeni
qaydalarla əhatə olunmuşdur. 2007-ci il yanvarın 1-dən
hərbi qulluqçular və xüsusi rütbəli şəxslərin
məcburi dövlət sosial sığortasına cəlb edilməsi
və fərdi uçotla əhatə olunmasına, həmin
şəxslərin və dövlət qulluqçularının
əmək pensiyaları ilə təminatına
keçilmişdir. Qeyd olunmalıdır ki, vaxtilə təcrübəsini
öyrəndiyimiz bir çox ölkələrin müvafiq
qurumları hazırda hərbi qulluqçular və xüsusi
rütbəli şəxslərin məcburi dövlət sosial
sığortasına cəlb edilməsi və fərdi
uçotla əhatə olunması sahəsində Azərbaycan
təcrübəsinə ciddi maraq göstərir.
Xaricdə
çalışan azərbaycanlıların gələcək
sosial müdafiəsi yeni sistemin tətbiqində həllinə
çalışılan məsələlərdən biridir.
Azərbaycanda bu problemin həlli yolu ilk növbədə
ölkəmizdə əcnəbilərin fərdi uçot
sistemi ilə əhatə olunması, sonra isə ikitərəfli
müqavilələrlə qarşılıqlı pensiya təminatı
proseslərinə qoşulmaqdan keçir. Ölkəmizdə
belə sistem artıq fəaliyyətə başlayıb.
Azərbaycanın
sığorta-pensiya modelinin uğurlu nəticələri
ümummilli lider Heydər Əliyevin sosial müdafiənin
yenidən qurulması strategiyasının və onun icrası
sahəsində Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin həyata keçirdiyi islahatların nə
qədər düzgün və alternativsiz olduğunu təsdiqləyir.
Bəxtiyar SADIQOV:
- Bazar iqtisadiyyatı şəraitində
sosial müdafiə sisteminin hər bir vətəndaşın
marağına uyğun qurulması baxımından sosial
sığortanın təşkili, bu sistemin təkmilləşdirilməsi
vacib amillərdən biridir. Bu barədə danışmaq
üçün söz Dövlət Sosial Müdafiə
Fondunun Maliyyə-büdcə şöbəsinin müdiri İdris İSAYEVə verilir.
İdris İSAYEV:
- Azərbaycan müstəqilliyini
bərpa etdikdən sonra iqtisadiyyatın bütün sahələrində
inkişafa nail olmuş və əldə olunan müsbət nəticələr
əhalinin maddi rifah halında da öz əksini
tapmışdır. Keçən dövr ərzində əhalinin
bütün təbəqələrinin həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində bir
çox əhəmiyyətli qərarlar qəbul edilmiş,
dövlətin maliyyə imkanları əsasən əhalinin
sosial müdafiəsinin yaxşılaşdırılmasına
yönəldilmişdir. Son beş ildə sosial müdafiə
və sosial təminat xərcləri 4 dəfədən
çox artmışdır.
Hazırda Azərbaycan
Respublikasının sığorta-pensiya sistemi əhatə
dairəsinə və maliyyə tutumuna görə ölkənin
sosial müdafiə modelinin əsas komponenti kimi
çıxış etməkdədir. Belə ki, bu sistem
bütün əhalinin 35 faizini əhatə edir, pensiya və
müavinət xərcləri isə sosial müdafiə və
sosial təminat xərclərinin 70 faizindən çoxunu təşkil
edir.
Sosial sığorta və
pensiya sistemlərinin islahatına qədər bu sistemlər
arasında qarşılıqlı əlaqə dolayı
xarakter daşımışdır. Sosial sığorta əslində
şəxslərin itirilmiş əməkhaqlarının, gəlirlərinin
və ya əlavə xərclərinin kompensasiya edilməsinə,
habelə itirilməsinin qarşısının
alınmasına yönəldilmiş təminat forması olsa
da, sosial sığorta ödəmələri ilə sosial
sığorta ayırmalarının arasında birbaşa əlaqə
olmamışdır.
Sosial sığortalanma ilə
pensiya və müavinət ödənişlərinin əlaqələndirilməsi
prinsipləri xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyevin
təsdiq etdiyi Pensiya İslahatı Konsepsiyası ilə müəyyənləşdirilmiş
və bu konsepsiyanın icrası nəticəsində vətəndaşların
pensiya təminatında sığorta prinsiplərinin tətbiqinə
nail olunmuşdur.
Fərdi uçot prinsiplərinə
əsaslanan və hər bir sığortaolunan
üçün ödənilən sosial sığorta
haqları ilə onun pensiya təminatı arasında
birbaşa əlaqəni təmin edən yeni sistemin əsas məzmununu
vətəndaşlara pensiya təyinatının fərdi
uçot məlumatlarına əsasən aparılması təşkil
edir ki, bu da onların sosial müdafiə
hüquqlarının ədalətli şəkildə və
şəffaf təmin edilməsi deməkdir. Bu sistem işləyənlərə
öz sosial sığorta və gələcək pensiya
hüquqlarının müdafiəsi üçün cari məlumatlardan
istifadə etmək imkanı verir.
Azərbaycanda sosial
sığorta sisteminin fərdi uçot prinsipləri əsasında
yenidən qurulması beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlıq
və onların maliyyə dəstəyi şəraitində həyata
keçirilmişdir. Bu sırada Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının İnkişaf Proqramı və
Dünya Bankı xüsusilə qeyd olunmalıdır ki, yeni
sistemin qurulması onlarla birgə layihələr əsasında
baş tutmuşdur. Həmin layihələr çərçivəsində
dövlət sosial sığorta sistemində fərdi
uçotun yaradılması, tətbiqi və idarə
olunmasına dair metodoloji, texnoloji və hüquqi əsasların
formalaşdırılması, bu sistemə keçidi təmin
etmək məqsədilə Fondun kadr potensialının
gücləndirilməsi, xüsusi təlim kurslarının
keçirilməsi yerinə yetirilmişdir.
Bütün respublika ərazisində
sistemin avtomatlaşdırılması və xüsusi
mühafizə olunan "Mərkəzi server"də cəmləşdirilməsi
üçün ardıcıl tədbirlər həyata
keçirilmiş, beynəlxalq standartlara cavab verən iş
yerləri yaradılmış, müasir informasiyakommunikasiya
texnologiyaları tətbiq edilmişdir. Hazıradək 1 milyon
800 mindən çox sığortaolunana sosial sığorta
nömrəsi verilmiş, onlar üçün fərdi hesab
açılmış və dövlət sosial sığorta
şəhadətnaməsi təqdim edilmişdir. Ötən
dövr ərzində işləyənlərə sosial
sığorta ödəmələrinin verilməsi tamamilə
yeni qaydalarla əhatə olunmuşdur.
Məcburi dövlət sosial
sığorta haqları hesabına verilən müavinətlərin
təyin olunması və uçotunun
avtomatlaşdırılmasına keçid tədbirləri
davam etdirilmişdir. İctimaiyyətin sosial sığorta
sistemində fəal iştiraka cəlb edilməsi
üçün təbliğat və maarifləndirmə
işləri gücləndirilmiş, televiziya kanallarında
sosial çarxlar nümayiş etdirilmiş, bukletlər nəşr
olunmuş, Fondun daim yeniləşən internet səhifəsi
vasitəsi ilə məcburi dövlət sosial sığorta
haqlarının yığımına, işləyən əhalinin
sosial sığortaya cəlb olunması məsələlərinə,
fərdi uçotun təşkilinə, informasiya
texnologiyalarının tətbiqinə dair məlumatlandırmaya
xüsusi yer ayrılmışdır. Təbliğat işlərini
gücləndirmək məqsədilə davamlı olaraq
sosioloji və internet vasitəsilə interaktiv sorğular
keçirilmişdir. Məcburi dövlət sosial
sığortası, fərdi uçotun təşkili, pensiya məsələlərinə
aid sualların "Call center" - "Mərkəzləşdirilmiş
Çağrı Sistemi"i vasitəsilə operativ
cavablandırılması işi qurulmuşdur.
Bütün bu tədbirlər
əhalinin sosial sığorta sisteminə etimadını və
məcburi dövlət sosial sığorta haqlarının
ödənilməsində maraqlarını
artırmışdır. Digər tərəfdən
regionların sosial-iqtisadi inkişafı ilə bağlı qəbul
edilmiş dövlət proqramlarında nəzərdə
tutulmuş tədbirlərin uğurla yerinə yetirilməsi
ölkə iqtisadiyyatının qeyri-neft sektorunda
inkişafını təmin edərək yeni iş yerlərinin
açılmasına və qeydiyyatda olan
sığortaolunanların sayının artımına şərait
yaratmışdır. Nəticədə son beş ildə məcburi
dövlət sosial sığortasında fərdi uçot
sistemində sığortaolunanların sayı 1,2 dəfə,
toplanmış məcburi dövlət sosial sığorta
haqlarının məbləği isə 3,5 dəfə
artmışdır. Sahibkarlıq fəaliyyəti ilə məşğul
olan fiziki şəxslər tərəfindən məcburi
dövlət sosial sığorta haqları üzrə
daxilolmaların artımı isə 7 dəfə təşkil
edir.
Hazırkı mərhələdə
ölkənin sosial sığorta sisteminin gələcək
inkişafının aktual tədqiqatlar əsasında
proqnozlaşdırılmasının təşkili məqsədilə
Azərbaycan Respublikası ilə Beynəlxalq İnkişaf
Assosiasiyası arasında Maliyyələşdirmə
Sazişi üzrə həyata keçirilən "Sosial
Müdafiənin İnkişafı" layihəsi çərçivəsində
Dünya Bankı ilə birgə tədbirlərin icrası
davam etdirilir.
Eləcə də dövlət
proqramına uyğun olaraq könüllü
sığortalanma, sosial sığortalanmada yığım
komponentinin tətbiqinə keçidin təmin edilməsi
istiqamətində müvafiq işlər həyata
keçirilməkdədir. Bu sahədə beynəlxalq təcrübənin
öyrənilməsi, normativ hüquqi bazanın
yaradılması və yeni sistemi çalışdıracaq
kadr potensialının gücləndirilməsi məqsədilə
Avropa Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq
Aləti çərçivəsində "Pensiya sistemində
yığım komponentinin tətbiq edilməsində Azərbaycan
Respublikası Dövlət Sosial Müdafiə Fonduna dəstək"
adlı tvinninq layihəsi hazırlanaraq müvafiq qaydada təqdim
olunmuşdur. Bundan əlavə, Dövlət Sosial Müdafiə
Fondu ilə Amerika Birləşmiş Ştatlarının
Ticarət və İnkişaf Agentliyi arasında "Pensiya
islahatları layihəsi üzrə texniki yardım
üçün nəzərdə tutulan Qrant haqqında
Saziş" çərçivəsində müvafiq tədbirlər
görülməkdədir.
Yeni iqtisadi münasibətlər
sistemində sosial sığortanın təşkilində əldə
olunmuş uğurlar bu sahədə həyata keçirilən
tədbirlərin uzunmüddətli real proqnozlara əsaslandığını
və hədəflərin düzgün seçildiyini bir daha
təsdiqləyir.
Bəxtiyar SADIQOV:
- Azərbaycan
Respublikasının sığorta-pensiya sistemi üzrə
milli qanunvericiliyi beynəlxalq hüququn ümumi prinsip və
normalarına uyğun formalaşmışdır. Eyni zamanda
son illərdə bu sahənin fəaliyyətini tənzimləyən
yeni-yeni qanunlar, qərarlar qəbul olunmuşdur. Bu mövzuda
çıxış etmək üçün söz Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunun Sığorta-pensiya siyasəti və
strateji araşdırmalar şöbəsinin müdiri Aynur ATAYEVAya verilir.
Aynur ATAYEVA:
- Azərbaycanda sosial
müdafiə sisteminin yenidən qurulması məqsədilə
islahatların aparılmasında müasir beynəlxalq
standartların və hamılıqla qəbul edilmiş beynəlxalq
hüquq normalarının əsas götürülməsi
sosial müdafiə siyasətinin strateji istiqamətini təşkil
edir.
Vətəndaş, iqtisadi,
sosial hüquqların əksini tapdığı beynəlxalq
hüquqi aktlarda bir qayda olaraq cəmiyyətin üzvü kimi
hər kəsin sosial təminat hüququ, hər kəsin
özünün və ailəsinin
sağlamlığını və rifahını təmin edən
layiqli həyat səviyyəsi hüququ, sosial təminat
hüququnun yaranması üçün əsas olan sosial risklərin
siyahısı təsbit olunmaqla yanaşı, baş verdiyi
hallarda bu ödənişlərin məcburi sığortalanma
vasitəsilə gerçəkləşdirilməsi mexanizmlərinə
də istinad edilir. Sığorta-pensiya üzrə Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyinin
formalaşdırılması bu sahədə mövcud olan beynəlxalq
hüquq normalarına uyğun şəkildə həyata
keçirilmişdir.
Müstəqil Azərbaycanda
pensiya sahəsində ilk qanunlardan biri 29 aprel 1992-ci ildə qəbul
edilən "Hərbi qulluqçuların pensiya təminatı
haqqında" qanun olmuşdur. Sonra 23 sentyabr 1992-ci ildə əhalinin
pensiya təminatı sisteminin hüquqi əsaslarını nəzərdə
tutan əsas normativ-hüquqi akt - "Vətəndaşların
pensiya təminatı haqqında" qanun qəbul edilmiş və
1 yanvar 1993-cü ildən qüvvəyə minmişdir. Qanun əhaliyə
iki növ (əmək və sosial) pensiyaların ödənişini
nəzərdə tuturdu. Əmək pensiyaları 62
yaşına çatmış və azı 25 il iş
stajı olan kişilərə və 57 yaşına
çatmış və azı 20 il iş stajı olan
qadınlara, sosial pensiyalar isə qanunun müvafiq müddəalarında
nəzərdə tutulan tələblərə uyğun olaraq,
məhdud əməkqabiliyyətli və işləməyən
vətəndaşlara təyin edilirdi.
1997-ci ildə "Sosial
sığorta haqqında" Azərbaycan Respublikası
Qanununun qəbul edilməsi ilə ölkəmizdə sosial
sığorta sahəsində münasibətlərin
nizamlanmasının əsası qoyulmuş, sosial
sığortanın hüquqi, iqtisadi və təşkilati əsasları
müəyyən olunmuşdur.
Azərbaycan Respublikasında
əhalinin sosial müdafiəsi sistemində köklü dəyişikliklərin
başlanğıcı 2001-2005-ci illəri əhatə edən
"Azərbaycan Respublikasında Pensiya İslahatı
Konsepsiyası"nın reallaşdırılması ilə
qoyulmuşdur.
"Dövlət sosial
sığorta sistemində fərdi uçot haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanununun tətbiq edilməsi barədə" Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 26 dekabr 2001-ci il tarixli 616 nömrəli
fərmanı ilə ölkəmizdə məcburi dövlət
sosial sığorta sistemində fərdi uçotun əsası
qoyulmuş, məcburi dövlət sosial sığorta sahəsində
idarəetməni həyata keçirən Dövlət Sosial
Müdafiə Fondunun funksiyalarında mühüm dəyişiklik
edilərək, ona fərdi uçotu həyata keçirmək
səlahiyyəti verilmişdir. "Azərbaycan
Respublikasında dövlət pensiya sisteminin təkmilləşdirilməsi
tədbirləri haqqında" Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 4 avqust 2003-cü il tarixli 908 nömrəli fərmanı
ilə isə pensiyaların təyini və maliyyələşdirilməsi
funksiyalarının məcburi dövlət sosial
sığorta sahəsində idarəetməni həyata
keçirən orqan tərəfindən icra olunmasını təmin
etmək məqsədilə vahid sığorta-pensiya qurumunun
yaradılması müəyyənləşdirilmişdir.
Bununla da İslahat Konsepsiyasında nəzərdə tutulan
yeni sığorta-pensiya orqanının fəaliyyəti təşkil
olunmuşdur.
2006-cı ilin 1 yanvarından
3 qanun - "Əmək pensiyaları haqqında",
"Dövlət sosial müavinətləri haqqında" və
"Ünvanlı dövlət sosial yardımı
haqqında" qanunlar qüvvəyə minmişdir. Beləliklə,
islahatın mahiyyətini təşkil edən
sığorta-pensiya sistemi ilə dövlət sosial yardım
sistemlərinin bir-birindən ayrılması və beynəlxalq
standartlar əsasında fəaliyyət göstərməsi təmin
edilmişdr. Hazırda sığorta-pensiya sistemi 3 qanun
("Sosial sığorta haqqında", "Dövlət
sosial sığorta sistemində fərdi uçot
haqqında", "Əmək pensiyaları haqqında"
qanunlar), dövlət sosial yardım sistemi isə ayrıca 2
qanun ("Dövlət sosial müavinətləri
haqqında" və "Ünvanlı dövlət sosial
yardımı haqqında" qanunlar) əsasında fəaliyyət
göstərir.
"Əmək pensiyaları
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununa dəyişikliklər
və əlavələr edilməsi barədə" Azərbaycan
Respublikasının 28 noyabr 2006-cı il tarixli Qanununa əsasən
2007-ci il yanvarın 1-dən hərbi qulluqçular və
xüsusi rütbəli şəxslərin məcburi dövlət
sosial sığortasına cəlb edilməsi və fərdi
uçotla əhatə olunmasına, həmin şəxslərin
və dövlət qulluqçularının əmək
pensiyaları ilə təminatına keçilmişdir.
"Əmək
pensiyaları haqqında" Azərbaycan Respublikasının
Qanununa dəyişikliklər və əlavələr edilməsi
barədə" Azərbaycan Respublikasının 27 oktyabr
2009-cu il tarixli 904-IIIQD nömrəli Qanununa əsasən 1
yanvar 2010-cu ildən sığortaolunanların 2006-cı ilin 1
yanvarınadək qazanılmış pensiya
hüquqlarının müəyyənləşdirilməsində
yeni sadələşdirilmiş qaydanın tətbiqi minimum məbləğdə
pensiya təyinatının aradan qaldırılmasına və
sosial ədalətin bərpa edilməsinə gətirib
çıxarmışdır.
Yeni sığorta-pensiya
sisteminin qanunvericilik bazasının inkişaf etdirilməsi Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 30 dekabr 2008-ci il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "2009-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin inkişafına
dair Dövlət Proqramı" çərçivəsində
davam etdirilir.
Qeyd olunmalıdır ki, Azərbaycan
Respublikasında sığorta-pensiya sistemi üzrə
qanunvericilik beynəlxalq hüququn ümumqəbul edilmiş
prinsip və normalarına tam uyğun olaraq
formalaşdırılmışdır. "Sosial
sığorta haqqında" Azərbaycan Respublikasının
Qanunu bu prinsip və normalara uyğun olaraq məcburi dövlət
sosial sığortası sahəsində münasibətləri
tənzimləyir, bu sistemin subyektlərinin hüquqi vəziyyətini,
onların hüquq və vəzifələrinin yaranma əsasları
və qaydasını, məsuliyyətini, həmçinin məcburi
dövlət sosial sığortasının dövlət tərəfindən
tənzimlənməsinin əsaslarını müəyyən
edir. "Dövlət sosial sığorta sistemində fərdi
uçot haqqında", "Əmək pensiyaları
haqqında" Azərbaycan Respublikasının qanunları isə
beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərinə uyğun
olaraq vətəndaşların sosial müdafiə
hüquqlarının ədalətli şəkildə təmin
edilməsinə yönəldilərək, pensiya təminatının
sığortaolunan üzrə ödənilən sosial
sığorta haqları ilə onun pensiya təminatı
arasında birbaşa əlaqənin yaradılmasına xidmət
edən fərdi uçot sisteminin məlumatları əsasında
həyata keçirilməsini müəyyənləşdirir.
Perspektivdə sığorta-pensiya
sisteminin qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsinin
beynəlxalq təcrübəyə əsaslanmaqla davam etdirilməsi
nəzərdə tutulur.
Bəxtiyar SADIQOV:
- Azərbaycanın yeni
sığorta-pensiya sistemi bazar iqtisadiyyatı şəraitində
pensiyaçıların sosial müdafiəsini təmin edir.
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun Əmək
pensiyaları şöbəsinin müdiri Elşən MƏMMƏDƏLİYEV bizə bu
istiqamətdə həyata keçirilən tədbirlər barədə
geniş məlumat verəcəkdir.
Elşən MƏMMƏDƏLİYEV:
- Beynəlxalq təcrübədə
özünü doğrultmuş sığorta-pensiya prinsiplərinə
əsaslanan "Əmək pensiyaları haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanununun tətbiqi əvvəllər qüvvədə
olmuş qanunvericiliyin yaratdığı bir sıra sosial ədalətsizlikləri
aradan qaldırmışdır. Əvvəlki "Vətəndaşların
pensiya təminatı haqqında" qanuna əsasən işləyən
pensiyaçılara pensiyaların yalnız 50 faizi ödənilirdisə,
yeni qanunvericiliyə əsasən bu məhdudiyyət aradan
qaldırılmış, işləyənlərə yaşa
görə əmək pensiyalarının tam məbləğdə
ödənilməsinə keçilmişdir. Əvvəlki
qanunvericiliyə əsasən pensiyalar 3 ay müddətində
müraciət edildikdə hüququn yarandığı tarixdən
təyin edilirdisə, hazırda əmək pensiyaları
pensiya üçün müraciət tarixindən
asılı olmayaraq heç bir məhdudiyyət qoyulmadan
hüququn yarandığı tarixdən təyin olunur.
Xüsusilə qeyd
olunmalıdır ki, əvvəlki qanunvericiliyə əsasən
pensiya təyin edilərkən nəzərə alınan orta
aylıq əməkhaqlarına məhdudiyyət tətbiq edilməklə
hesablanırdı və bu da yüksək sosial sığorta
göstəricilərinə malik şəxslər arasında
sosial ədalətsizliyə gətirib çıxarırdı.
"Əmək pensiyaları haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanununa edilmiş əlavəyə əsasən
həmin məhdudiyyət ləğv olunmuş və bu qanunun
qüvvəyə mindiyi günədək müvafiq orta
aylıq əməkhaqqına məhdudiyyət (ölkə
üzrə pensiya hesablanması üçün təsdiq
olunmuş orta aylıq əməkhaqqının üçqat
məbləğində) tətbiq edilməklə
hesablanmış əmək pensiyaları, həmin əməkhaqqının
tam məbləği əsas götürülməklə
yenidən hesablanmışdır.
Göstərilənlərlə
yanaşı, "Əmək pensiyaları haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanununun tətbiq olunduğu tarixədək
pensiya təyinatı aparılmış bütün
pensiyaçıların hər biri üçün
onların mövcud pensiya-müavinət məbləğlərinin
qanunun müddəalarına uyğun şərti çevrilməsi
aparılmaqla, bu sahədə yeni sənədləşdirmənin
tətbiqi başa çatdırılmışdır. Beləliklə,
əvvəlki pensiya sistemi ilə əhatə olunmuş şəxslərin
pensiya təminatı yeni normalara
uyğunlaşdırılmış və bütün
artımlar onların da pensiya məbləğlərinə tətbiq
olunmuşdur.
Ötən dövr ərzində
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin yaşa görə əmək
pensiyasının baza hissəsinin artırılması
haqqında sərəncamlarına əsasən yaşa görə
əmək pensiyasının baza hissəsinin 2006-cı il
aprelin 1-dən 30 manat, oktyabrın 1-dən 35 manat, 2007-ci ilin
yanvarın 1-dən 40 manat, fevralın 1-dən 50 manat, 2008-ci
ilin yanvarın 1-dən 60 manat, sentyabrın 1-dən 75 manat,
2010-cu ilin sentyabrın 1-dən 85 manat məbləğində
müəyyən edilməsi ilə bütün əmək
pensiyaçılarının pensiyalarına eyni vaxtda
artımlar tətbiq olunmuşdur. Eləcə də Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin əmək pensiyalarının
sığorta hissəsinin indeksləşdirilməsi barədə
sərəncamlarına əsasən müvafiq şəxslərin
əmək pensiyalarının sığorta hissəsinin hər
il indeksləşdirilməsi həyata keçirilmişdir.
Yeni sistemə keçid nəticəsində qeyd etdiyimiz
artımların avtomatlaşdırılmış şəkildə
vaxtında həyata keçirilməsi təmin edilmişdir.
Daha bir vacib məqam isə aparılan islahatlar nəticəsində
vətəndaşların pensiyalarının ödənişi
plastik kartlarla reallaşdırılmasıdır.
Ötən dövr ərzində
həyata keçirilən islahat tədbirlərinə
uyğun olaraq pensiya qanunvericiliyinə bir sıra əlavə
və dəyişikliklər edilmişdir ki, bunlardan da ən
mühümü keçmiş sistemin tətbiqi
dövründə qazanılmış əmək pensiyası
hüququ üzrə pensiya məbləğlərinin müəyyənləşdirilməsi
ilə bağlıdır. Həmin dəyişiklik pensiya təyinatında
yanlış hesablama qaydasını aradan qaldırmış,
bununla sistemdə böyük bir şəffaflıq təmin
olunmuşdur.
Belə ki, pensiya təyinatı
zamanı əsas problemlər 2006-cı ilə qədər
olan dövr üçün pensiya məbləğlərinin
müəyyən olunması metodikası ilə bağlı
idi. Həmin qayda 2004-2005-ci illərin (və ya bundan əvvəlki
istənilən ardıcıl 60 ayın) əməkhaqqı
arayışına istinadən hesablamaların
aparılmasına əsaslanırdı və göstərilən
tarixdən zaman keçdikcə vətəndaşlar bu sahədə
daha çox problemlərlə üzləşirdi. Bununla
yanaşı elm, təhsil, səhiyyə, mədəniyyət
və s. sahələrdə uzun müddət əmək
stajına malik şəxslərin əməkhaqqı göstəricilərinin
bəzən digər aşağı əmək stajlı
şəxslərin əməkhaqqı göstəricilərindən
az olması səbəbindən yaranan fərqli pensiya
hesablanması halları pensiyaçılar arasında
haqlı narazılığa səbəb olurdu.
Qanunvericiliyə edilən əlavə
və dəyişikliklərə əsasən, 1 yanvar
2006-cı ilədək sığortaolunanların
qazanmış olduqları pensiya hüquqları əmək
stajına uyğun olaraq pensiya kapitalına çevrilməklə
onların fərdi hesablarında nəzərə
alınır ki, bu sadələşdirilmiş qaydanın tətbiqi
ölkədə pensiyaların məbləğinin
artımına, minimum məbləğlə pensiya təyinatının
aradan qalxmasına və sosial ədalətin bərpa
olunmasına gətirib çıxarmışdır.
Bəxtiyar SADIQOV:
- Düşünürəm
ki, biz bu gün burada çox faydalı müzakirələr
apardıq, ölkədə həyata keçirilən mütərəqqi
sığorta-pensiya islahatlarının ayrı-ayrı
komponentləri, xüsusiyyətləri ilə yaxından
Azərbaycan
Respublikasının sosialyönümlü siyasəti son nəticədə
insan amilini nəzərdə tutan liberal bazar iqtisadiyyatı xəttini
əsas götürür. Bu siyasət elmi əsaslara söykəndiyindən,
bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin cəmiyyətimizdə
özünə dayaqlar tapması, özəl sektorun
inkişafına yaradılmış şərait,
iqtisadiyyatın liberallaşdırılması sosial himayəyə
ehtiyacı olan vətəndaşlarımızın
maraqları ilə qətiyyən ziddiyyətə girmir. Əksinə,
ölkənin iqtisadi inkişafından, neft
strategiyasının səmərəli nəticələrindən
əldə edilən dividendlər insanların sosial problemlərinin
həllinə, vətəndaşların həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılmasına yönəlir. Minimum əməkhaqlarının,
büdcə təşkilatlarında çalışan
ayrı-ayrı vətəndaş kateqoriyalarının məvaciblərinin,
pensiya və müavinətlərin artırılması,
sığorta-pensiya sisteminin getdikcə təkmilləşdirilməsi
dövlətin vətəndaşlarına olan diqqət və
qayğısının bariz təcəssümüdür.
Bugünkü müzakirələrin
sonunda hamı bir daha əmin oldu ki, dövlətimizin iqtisadi
imkanlarının artım dinamikasına uyğun olaraq ölkənin
sığorta-pensiya sistemi daha da müasirləşəcək,
hər bir vətəndaş yüksək pensiya almaqla
özünün rahat və firavan yaşayışını
təmin edəcəkdir.
Azərbaycan.- 2011.-1 mart.- S. 4, 5.