Yel gəldi, il gəldi
Üzü Novruza sarı
Novruzun gözəl çərşənbələrindən üçüncüsü martın 8-də yurdumuza qədəm qoyur. Xalq arasında ona Yel çərşənbəsi, Külək çərşənbəsi, Hava çərşənbəsi, Yelli çərşənbə, Küləkoyadan çərşənbə deyirlər. Beləcə, Boz ayın müqəddəs çərşənbələrindən sayılan və təbiətin ünsürləri ilə bağlı olan Sudan içdik, Oddan keçdik, indi də Küləyin həzin mehinə bələnirik.
Qədim etiqadlara görə, bu çərşənbə axşamında oyanan külək ərzi dolaşaraq suyu, odu hərəkətə gətirir. Yel çərşənbəsində əsən mehin də, küləyin də ahəngində bir hərarət olur. Gün ərzində havanın bir neçə dəfə dəyişməsi küləyin təmizlənməsi kimi başa düşülür. Hər bir çərşənbənin öz adı, öz mənası, öz yozumu var. Folklor nümunələrində, xüsusilə də dastanlarımızda, eləcə də əski etiqadlarda Yer üzündə küləyin iki rəngi göstərilir: qara və ağ. Hətta deyimlərdə belə bir ifadə var ki, hansı qarğışdan, xoşa gəlməyən ifadədən narazılıq yaranarsa, nənələr tez deyərdi: "Ağzından qara yellər aparsın". Yaxud da elə, obaya, ailəyə, nəslə xeyir-dua verəndə söyləyərdilər: "Üstünüzə ağ yellər əssin". Xəzərətrafı, xüsusilə də Abşeron bölgəsində küləyin başqa adları var: Xəzri və Gilavar. Əski inamlara görə, qara külək siyah, ağ külək bəyaz, xəzri göy, gilavar isə qırmızı libasda təsvir edilir. Bu rənglərin də mifik mənaları var. Deyilənə görə, çərşənbə bayramında yurdumuzda dolaşan külək məhz bu dördlüyün rəngindən özünə pay alır və qısa müddətdə aləmi gəzir. Ona görə də hava təbdən-təbə, rəngdən-rəngə düşür.
İlaxır çərşənbəsinin məhz üçüncüsünün Küləklə bağlanması qədim zamanlardan mövcuddur. Şifahi xalq yaradıcılığında Yelin müqəddəsliyi, ucalığı, qüdrəti ilə bağlı müxtəlif nəğmə, mif, əfsanə, inanc, atalar sözü, bayatılar, tapmacalar var.
İnsanın oda, suya, küləyə, torpağa ehtiyacı yalnız Novruz günlərində baş qaldırmır. Sadəcə, Novruz şənliklərində bu ünsürlərin adı ilə bağlı İlaxır çərşənbələrinin məhəbbətlə, təntənə ilə qeyd edilməsi etiqadla bağlıdır. Qəribədir, müdrik fikirlər elə məntiqi əsasa söykənib ki, hər oxuduqca sənə yeni gəlir və düşünürsən. Məsələn, "Yel qayadan nə aparar", "Yelnən gələn, selnən gedər", "Yel apardığını qaytarmaz", "Yelin işini bilmək olmaz", "Külək kimi hərdən bir yana əsmə" ifadələri tarixin sınağından çıxıb. Bayatı və ağılarda da küləklə bağlı yaddaqalan, dillər əzbəri olan, hətta mahnıya, nəğməyə çevrilən folklor nümunələri çoxdur:
Yel əssin yelə dəysin,
Meh əssin telə dəysin.
Tək əldən nə çıxar,
Əl gərək ələ dəysin.
* * *
Xırmanda şana qaldı,
Yel əsdi şana qaldı.
Xırmana bir qız gəldi,
Saçı nişana qaldı.
Bilməcələrdə də xalqın təfəkkürü, idrak, düşüncə tərzi özünü büruzə verir. Ümumiyyətlə, tapmacalara adi uydurma, oyun kimi baxmaq düz geyil. Hər bir tapmacada dövrün ovqatı, həm də öyrətmək, öyrənmək meyili güclüdür: "Əl ilə tutmaq olmaz, göz ilə görmək olmaz" (Külək).
Hər yan ələk-vələkdir,
İşi tamam kələkdir.
Dəyirmana can verər,
Xırmana da gərəkdir (Külək).
* * *
Üç qardaşım
var,
Biri suluyur,
Biri üfürür.
Biri bitirir (Yağış, Yel, Günəş).
Xalq hələ qədim dövrlərdən küləyə
Allahın qüdrəti
kimi baxmış, ona mehr və
məhəbbət göstərmişdir. Hətta bu
barədə dini ədəbiyyatlarda da müəyyən məlumatlar
var. Qurani-Kərimdə də
küləyin Allah tərəfindən
göndərildiyi və
onun mərhəmətli,
qəzəbli xüsusiyyətlərə
malik olduğu qeyd edilir. Nənələr həmişə
söyləyib: "Yel
əsdirəni söyləməzlər",
"Yelin adına
nəzir deyərlər".
İnanclara görə, Yel çərşənbəsi axşamı
ağac altında durub niyyət edərlər və Yel babanı köməyə çağırarlar. Əgər
həmin anda meh hiss etsən və ağacın budaqları torpağa toxunsa, deməli, arzun yerinə yetəcək. Tanrı diləyini eşidib.
Qədim
zamanlarda xırmanın
mövcud olduğu vaxtlarda Yellə bağlı yaranmış
ən çox inanclar taxılla, çörəklə xırmanla
bağlı olardı.
Hətta
bəzi yerlərdə
Küləyi tərənnüm
edərək onun şəninə ağız-ağıza
verərək nəğmə
oxuyarmışlar. Buna el arasında "Yel baba" mərasimi deyərdilər:
Ay Yel baba, Yel baba,
Tez gəl baba, gəl baba.
Sovur bizim xırmanı,
Atına ver samanı.
Dən yığılıb
dağ olsun,
Yel babamız sağ olsun.
Küləklə əlaqədar müxtəlif
miflər və mərasimlər mövcuddur. Deyilənə görə, Novruz bayramının obrazlarından
biri olan Fatı qarı yeddi rəngli ip əyirib hərəsini bir bağlamaya yığaraq dizinin altına qoyubmuş. Birdən necə olursa,
axırıncı bağlama
qarının dizinin altından çıxıb
kənara düşür.
Qəzəblənən Fatı
qarı Yelə qarğış edir:
"Azarım-bezarım dəymiş
Yel baba, hardan gəlib çıxdı axı?"
Bu deyinməkdən sonra qarının o biri bağlamaları da diyirlənməyə başlayır. Fatı qarı
buna dözməyərək
qarğışı-qarğışa calayır və onun bu gileyləri,
söyüşləri öz
başına bəla gətirir. Yel baba qarının
iplərini qanadlarına
alaraq üfüqlərə
qədər aparır.
Deyilənə görə, o vaxtdan
Fatı qarının
ipləri yeddirəngli
qurşağa dönərək
göydə parıldayır.
Qarı da nə qədər
edirsə, nə Yel babanı vura bilir, nə
də ipləri tutur. Odur ki, gur yağışdan sonra üfüqdə görünən
yeddirəngli qurşağa
el arasında "Fatı
qarının hanası"
da deyirlər. Sonralar Fatı qarı üzünü göyə tutaraq nə qədər nəğmə oxusa da, Yel baba
onu eşitmədi:
Yelli babam,
Yel babam.
Telli babam,
Tel babam,
Gül babam.
Dərdimi gəl bil babam,
Gəl babam, ay gəl, babam.
Artıq hər şey gec oldu. Qarının
aşı təknədə, başı
çiynində qaldı.
Ona görə də atalar deyib ki,
nə küləkdən
aman dilə, nə küləyə qarğış elə.
Bəlkə də elə buna görə
ataların hikmətli
sözlərini həmişə
yada salmaq lazımdır: "Yel aparan yelinki, yerdə qalan mənimki", "Yel əsəndə yellənər,
yol görəndə yollanar", "Yel üfürdü, su töküldü", "Yel
apardığını qaytarmaz",
"Yelə qoşulan
uzağa getməz".
Beləcə, Boz ayın müqəddəs
çərşənbələrindən
sayılan və təbiətin nemətləri
ilə bağlı olan
F.XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2011.-8 mart.- S. 8.