Dağlıq Qarabağın Azərbaycanlı
İcması Qarabağ problemi 1828-ci ildə ermənilərin
kütləvi şəkildə Zaqafqaziyaya
köçürülməsi başlayanda
yaranmışdır
Azərbaycanın
işğal edilmiş Dağlıq Qarabağ bölgəsinin
erməni icmasının faktiki rəhbəri Bako Saakyan, xidməti
xarici pasportuna görə mühakimə yürütsək, həm
də Ermənistan Respublikasının dövlət məmurudur.
O, Fransaya qeyri-rəsmi səfəri zamanı bu Avropa ölkəsindəki
erməni diasporunun nümayəndələri
qarşısında bir sıra bəyanatlarla
çıxış etmişdir. Məsələn, Saakyan özünün
bu səyyar məclislərində etnik soydaşlarına
demişdir ki, Dağlıq Qarabağ tarixi Ermənistanın əyalətlərindən
biridir və uzun müddət müstəqil erməni dövlətçiliyinin
son parçası və milli azadlıq mübarizəsinin
episentri olmuşdur (qəribədir, görəsən,
Dağlıq Qarabağ nə vaxt “müstəqil”, üstəlik,
alban Arsax knyazlığını və türk Qarabağ
xanlığını hesaba almasaq, kiminsə dövlətçiliyinin
“son parçası” olmuşdur?! – (AzərTAc).
O, 1918-ci ili “Qarabağ
probleminin yaranmasının başlanğıcı”
adlandırmışdır. Onun sözlərinə görə,
həmin ildə “Osmanlı Türkiyəsinin müdaxiləsi
ilə Zaqafqaziyada “Azərbaycan” adlı dövlət
yaranmışdır. O vaxta qədər tarixdə heç
vaxt belə bir dövlət mövcud olmamışdır və
o, yarandığı ilk gündən etibarən Osmanlı
imperiyası ilə quru sərhədlərini formalaşdırmaq
və pantürkist dövlət yaratmaq məqsədilə
bütün qonşu dövlətlərə qarşı ərazi
iddiaları irəli sürməyə
başlamışdır”.
1921-ci il iyulun 5-də Qafqaz bürosunun plenumu tərəfindən Qarabağın Azərbaycanın tərkibində olmasının təsdiq edilməsini isə Saakyan “Azərbaycana zorla birləşdirilmə” adlandırmışdır. Saakyanın qastrol klounadasına bir sıra başqa nömrələr də daxil idi, lakin biz onun solo çıxışının yalnız ən “parlaq” nömrələrini seçmişik.
Dağlıq Qarabağın Azərbaycanlı İcması (DQAİ) öz həmyerlisinin Fransaya səfəri haqqında REGNUM informasiya agentliyinin məlumatına (http://regnum.ru/news/polit/1381281.html) münasibət bildirmişdir. DQAİ-nin bəyanatı elə həmin agentliyin saytında dərc edilmişdir (http://regnum.ru/news/polit/1381675.html). Bəyanatın mətnini oxucularımıza təqdim edirik:
“Özünü bir “ölkənin” “prezidenti” adlandıran, lakin Şengen zonasına tamam başqa ölkənin pasportu ilə gedən (etiraf edək ki, belə “dövlət başçısı”na hər gün rast gəlməzsən), əslən bizim diyardan olan Bako Saakyan öz dinləyicilərinin (əsasən elə ermənilərin) qulaqlarını yalan və saxtakarlıq lehməsi ilə doldurmuşdur. Məsələn, o bildirmişdir ki, guya Qarabağ problemi 1918-ci ildə, “Osmanlı Türkiyəsi Azərbaycan adlı dövlət yaradan vaxt” ortaya çıxmışdır.
Əvvələn, tarix elmində “Osmanlı Türkiyəsi” adlı dövlət olmamışdır. Vaxtilə Osmanlı imperiyası olmuşdur, bu gün isə Türkiyə Cümhuriyyəti vardır. “Osmanlı Türkiyəsi” eynilə “Parfiya İslam Respublikası”, “Tevton Federativ Respublikası” və ya “Kirenaik Cəmahiriyyəsi” kimi nonsensdir. Özünü hətta mövcud olmayan bir dövlətin “prezidenti” adlandıran adam, ümumiyyətlə, bu cür adi şeyləri bilməli idi.
İkincisi, Bako Saakyanın naftalin qoxusu gələn erməni təbliğat ştamplarına söykənib söylədiyi kimi, Qarabağ problemi 1918-ci ildə deyil, ondan düz 90 il əvvəl, Rusiya imperiyasının yenicə zəbt etdiyi İran ərazisində, əsasən türklərin məskunlaşdığı İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarında o vaxta qədər həmin ərazilərdə mövcud olmamış qondarma “Erməni vilayəti” yaratmağı qərara alanda (bu vilayət 1828-ci il martın 21-də yaradılmışdır), Türkmənçay müqaviləsinin 15-ci maddəsinin şərtlərinə əsasən oraya İrandan və Osmanlı imperiyasından on minlərlə ermənini köçürəndə yaranmışdır. Həmin müqavilə bağlanandan sonra cəmi 80 il ərzində Osmanlı imperiyasından və İrandan Cənubi Qafqaza bir milyona yaxın erməni köçürülmüşdür. Rus publisisti N.Şavrov bu barədə yazırdı: “Ermənilər əsasən Yelizavetpolun və İrəvan quberniyasının münbit torpaqlarında yerləşdirilirdi. Burada onların sayı çox cüzi idi. Həmin ermənilər Yelizavetpol quberniyasının dağlıq hissəsində (Dağlıq Qarabağ və Zəngəzur) və Göyçə gölünün sahillərində məskunlaşdırılmışdı” (bax: Шавров Н.И. «Новая угроза русскому делу в Закавказье: предстоящая распродажа Мугани инородцам», С-Петербург, 1911, сс. 59-61.).
Qeyd etmək lazımdır ki, 1918-ci ildə İrəvan xanlığının (sonralar İrəvan quberniyası) ərazisində, habelə Dağlıq Qarabağ və Naxçıvan xanlıqlarının ərazisinin bir hissəsində (Yelizavetpol quberniyası), daha dəqiq desək, tarixən Qarabağın bir hissəsi olmuş Zəngəzurda Ermənistan respublikası yaradılmışdı. Bu, həmin torpaqlarda ilk erməni dövləti idi. XIX əsrin birinci qərinəsində bu vilayətlər Rusiyaya birləşdirilənə qədər həmin ərazinin əhalisinin 85 faizi müsəlmanlar idi. Yeni yaradılmış Ermənistan Respublikasının ərazisinin erməni əhalisinin sayı Cənubi Qafqazın Rusiya imperiyasının tərkibində olduğu 90 il müddətində artaraq 50 faizə çatmışdır. Çoxsaylı deportasiya və mühacirət dalğalarından sonra da türklər (azərbaycanlılar) yenə əhalinin xeyli hissəsini təşkil edirdi. Erməni tarixçiləri Ronald Suni və Corc Burnutyan da bu barədə yazırlar.
Məsələn,
Corc Burnutyan yazır: “Bir sıra erməni mənbələri
1830-cu illərdən sonrakı statistikadan danışarkən
İran hakimiyyəti dövründə Şərqi Ermənistanda
ermənilərin sayını düzgün göstərmir və
onların əhalinin ümumi sayının 30-50 faizini təşkil
etdiklərini bildirirlər. Həqiqətdə isə rəsmi
statistik məlumatlara görə, rus işğalından sonra
ermənilər Şərqi Ermənistanda ümumi əhalinin
güclə 20 faizini, müsəlmanlar isə 80 faizdən
çoxunu təşkil edirdi. İstənilən halda, Rusiya
istilasınadək ermənilər burada heç vaxt
çoxluq təşkil etməmişlər. Kameral
siyahıyaalma Şərqi Ermənistanın bir neçə
mahalında ermənilərin çoxluq təşkil etməsini
göstərsə də, bu dəyişiklik artıq 35 mindən
çox müsəlmanın həmin bölgədən
mühacirətindən sonra baş vermişdir. Beləliklə,
İran administrasiyası illərində heç bir dairədə
ermənilərin çoxluq təşkil etməsini sübuta
yetirən sənəd yoxdur. Çox güman ki, ermənilərin
yerli səviyyədə çoxluq təşkil etdiyi yeganə
yer Qərbibasar mahalı idi. Burada Üçkilsə
(Eçmiədzin) erməni dini mərkəzi yerləşirdi.
1832-ci ildə minlərlə müsəlmanın
köçürülməsi, İrandan və Osmanlı
imperiyasından 57 min erməni immiqrantın gəlməsi ilə
xristian əhalinin sayı xeyli artmış və müsəlmanlara
bərabər olmuşdur. Yalnız 1855-56-cı və 1877-78-ci
illərdəki rus-türk müharibələrindən sonra
Osmanlı imperiyasından daha çox erməni
köçüb gələndən, buradan isə daha
çox müsəlman köçüb gedəndən sonra
ermənilər, nəhayət, çoxluq təşkil etməyə
başladılar. Hətta bundan sonra da XX əsrin əvvəllərindək
İrəvan şəhəri, əsasən, müsəlman
şəhəri olaraq qalırdı” (bax: "Transcaucasia,
Nationalism and Social Change. Essays
in the History of
Burnutyanın misal gətirdiyi
statistik məlumatlara görə, 1826-1832-ci illərdə
İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarında müsəlmanların
sayı təxminən 30 faiz azalmışdır. Ermənilərin
sayı isə köçkünlərin hesabına 3,5 dəfə
artmışdı. Burnutyan daha sonra qeyd edir: “Statistikadan
görünür ki, Rusiya istilasınadək ermənilər
Şərqi Ermənistan əhalisinin təxminən 20 faizini,
müsəlmanlar isə 80 faizini təşkil edirdilər.
Rusiya ilhaqından sonra İrandan və Osmanlı
imperiyasından bura 57 min erməni immiqrant gəlmiş, 35 min
müsəlman Şərqi Ermənistanı tərk etmişdir.
1832-ci ildə ermənilər ümumi əhalinin
yarısını təşkil edirdilər” (bax: yenə orada,
s.79).
Ermənilərin İrəvana, Qarabağa və Naxçıvana köçürülməsi faktının özü müasirlər tərəfindən ətraflı sənədləşdirilmişdir və inkar edilə bilməz (bax: Грибоедов А.С. «Записка о переселении армян из Персии в наши области». http://feb-web.ru/feb/griboed/texts/piks3/3_4_v3.htm; Глинка С.Н. «Описание переселения армян аддербиджанских в пределы России, с кратким предварительным изложением исторических времен Армении». Москва, 1831, с. 131. http://www.libex.ru/detail/book166843.html). 1914-1916-cı illərdə isə keçmiş İrəvan xanlığına daha 350.000 erməni gəlmişdir. Bax: «История армянского народа». Ереван, издательство Ереванского университета, 1980 год, с. 268; Подборка статистических данных по Кавказу. Тифлис, 1869 г., том I, глава I, часть III; Кавказский календарь за 1917 год. Тифлис: канцелярия Кавказского генерал-губернатора Его Императорского Величества, 1916 г., с. 183, 219–221; Акты Кавказской археологической комиссии. Тифлис, 1870 г., т. 4, док. 37, с. 37.).
1978-ci ildə ermənilərin Qarabağa köçürülməsinin 150 illiyi bayram ediləndə Ağdərə rayonunun Marağa kəndində abidə ucaldılmışdı. “Miatsum” avantürası başlanandan dərhal sonra bu abidə ermənilərin həmin diyarda Nuh əyyamından əvvəl yaşaması barədə yayılan mifə mane olan bir monument kimi ermənilər tərəfindən tez-tələsik məhv edilmişdir. Lakin abidənin fotoşəkli və yubiley haqqında qısa material “Sovetski Karabax” qəzetində dərc edilmişdi və qəzetin həmin nömrəsinin surəti bu gün də arxivlərdə saxlanılır.
Türkmənçay sülh müqaviləsi bağlanana qədər İrəvan xanlığının əhalisinin 3/4 hissəsi müsəlmanlardan ibarət idi. Qraf Paskeviç öz qeydlərində bunu iki dəfə təsdiqləmişdir: “…Azərbaycanın (İran hissəsi nəzərdə tutulur – DQAİ) və İrəvan vilayətinin idarəçiliyi arasındakı kəskin fərqi görməmək olmaz. Şəxsi heyəti 25 minə yaxın (ərzaq payı alan insanların sayı bu qədər olmuşdur) olan qoşunlarımızın beş ay Azərbaycanda olmasına, yerli sakinlərin bununla əlaqədar üzləşdiyi çətinliklərə, 1/2 milyon g.r. (gümüş rubl– DQAİ) məbləğində pul və sursat toplanmasına, nəhayət, bizim hökumətə qarşı böyük narazılıq yaratmağa çalışan Abbas Mirzənin bütün intriqalarına baxmayaraq hər şey qaydasında idi. Yerli sakinlər bizim qoşunların bu əyalətdən çıxarılmasını həqiqətən kədərlə qarşılayırdılar. Rusların orada olması haqqında xatirələr bizim üçün ən xoş mənada orada uzun müddət yaşayacaqdır. Əksinə, əvvəllər də sərdarın zülmündən və ağır vergilərdən təngə gəlmiş, bizim hökumətin dövründə indiyə qədər bütün oklad vergilərindən azad edilmiş İrəvan vilayətində isə bütün əhalinin 3/4 hissəsini təşkil edən müsəlmanlar arasında narazılıq doğurmuşduq və indi onlar sərdar üsul-idarəsini artıq təəssüf hissi ilə xatırlayırlar (bax: Отношение графа Паскевича к начальнику Главного Штаба Е.И.В., от 2 апреля 1828 года, № 51. Акты, собранные Кавказскою археографическою комиссиею. Архивъ главного управления намъстника Кавказского, том VII. Изданъ под редакциею председателя комиссии дсс. А.Д.Берже (Тифлисъ: Типография главного управления намъстника Кавказского, 1878), Документ № 438, с. 488.).
Elə həmin Paskeviç daha sonra yazırdı: “Lakin mən heç vaxt güman etməzdim ki, hər halda özünün səy göstərməsini bəyan edən bu arxiyepiskop (arxiyepiskop Nerses - DQAİ)
yalnız bütün qayğılarını təkcə ermənilərə yönəltmək məqsədilə öz üzərinə belə bir öhdəlik götürəcək, dövlətin mənfəətinə az qayğı göstərəcək, erməni ruhanilərinin, xüsusən Eçmiədzin monastırının xeyrini dövlətin mənafeyindən üstün tutacaqdır. Mən onu da qabaqcadan görə bilməzdim ki, general Krasovski Nersesin iradəsinin icraçılarından birinə çevriləcək və mənim ona verdiyim bütün tapşırıqlara məhəl qoymadan hətta bu ram edilmiş diyarın adi abadlığına qayğı göstərməyəcək və əhalinin 3/4 hissəsini təşkil edən müsəlmanları himayəsiz və müavinətsiz qoyacaqdır” (yenə orada, s.491).
Qarabağda da demoqrafik vəziyyət təxminən belə idi. Qarabağın Rusiyanın tərkibinə daxil olması haqqında Kürəkçay müqaviləsini 1805-ci ildə Rusiya tərəfindən knyaz Pavel Sisyanov, Qarabağ tərəfdən şuşalı İbrahimxəlil Xan imzalamışdır (traktatın mətni ilə tanış olmaq üçün bax: http://azeri.ru/az/karabakh/412/). Onun erməni etnosuna mənsub olmasını güman etmək çətin idi. 150 ildən sonra ermənilər “Qarabağ ermənilərinin Rusiyanın tərkibinə könüllü daxil olması” haqqında mif yaradacaqlar. Bu, “Zaporojye Seçi ermənilərinin Rusiya imperiyasının tərkibinə könüllü daxil olması” kimi absurd səslənir.
Bununla bərabər, Rusiya statistik məlumatlarına görə həmin dövrdə Qarabağın əhalisi 12.000 ailədən, o cümlədən 9.500 türk-müsəlman (azərbaycanlı) və 2.500 erməni ailəsindən ibarət olmuşdur (bax: Акты, собранные Кавказскою археографическою комиссиею. Архивъ главного управления намъстника Кавказского, том IV. Изданъ под редакциею председателя комиссии дсс. А.Д.Берже (Тифлисъ: Типография главного управления намъстника Кавказского, 1870), Документ № 37, с. 38-39.). Adətən müsəlman ailələrində üzvlərin sayı erməni ailələrindən daha çox olduğunu nəzərə alsaq, ermənilərin və türklərin (sonradan rahatlıq üçün onları azərbaycanlı adlandırmağa başlamışlar) say nisbəti mütləq mənada türklərin xeyrinə idi.
“Müstəqil erməni dövlətçiliyinin son parçasının” və “milli azadlıq mübarizəsinin episentrinin” (yəni, Qarabağ ermənilərinin) yaxın tarixi ilə bağlı faktlar belədir. A.S.Qriboyedovun uzaqgörənliklə xəbərdarlıq etdiyi kimi onlar “müvəqqəti buraxıldığı torpaqlara həmişəlik sahib olmaq” üçün əllərindən gələni edirdilər” (bax: Грибоедов А.С. «Записка о переселении армян из Персии в наши области». http://feb-web.ru/feb/griboed/texts/piks3/3_4_v3.htm). Bu faktların çoxu akademik Ramiz Mehdiyevin bu yaxınlarda çapdan çıxmış “Gorus-2010: absurd teatrı mövsümü” kitabında yer almışdır. Bu kitab 2010-cu ilin payızında Gorus şəhərində Ermənistan prezidenti Serj Sarkisyanın irqçi çıxışına layiqli cavab olmuşdur.
Əgər Bako Saakyan “o vaxta qədər tarixdə heç vaxt mövcud olmamış dövlət” deyəndə həqiqətən 1918-ci ildə yaradılmış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini (AXC) nəzərdə tutursa, o, nədəsə haqlıdır – istər XIX əsrdə, istər XVIII əsrdə, istər Miladdan əvvəl AXC olmamışdır. Hərçənd, 1918-ci ilə qədər Ermənistan Respublikası da olmamışdır. Bir kiçik sirr açaq: 1922-ci ilə qədər tarixdə Sovet İttifaqı da olmamışdır, XX əsrin ortalarına qədər Misir Respublikası da olmamışdır. Nə edəsən ki, bizim eradan əvvəl müasir Misir ərazisində heç bir respublika olmamışdır!
Azərbaycan Respublikası 1918-ci ildə, Ermənistan Respublikası ilə eyni gündə doğulmuşdur. Amma Saakyanın özünü “prezident” hesab etdiyi “respublika” hələ də doğulmamışdır və heç vaxt doğulmayacaqdır.
REGNUM informasiya agentliyinin oxucularının nəzərinə çatdırırıq ki, Osmanlı imperiyası AXC-ni “yaratmamış”, onu (onunla birlikdə isə bütün qardaş Azərbaycan xalqını, habelə tat, xınalıq, ləzgi, kürd və talış xalqlarını) cəllad Stepan Şaumyan başda olmaqla daşnak-bolşevik banditlərin bütün Şərqi Zaqafqaziya müsəlmanlarına qarşı başladığı, sözün hərfi mənasında soyqırımından xilas etmişdir. Buna görə cəsur general Nuru Paşanın xatirəsi qarşısında baş əyirik!
Bako Saakyanın təfəkkürünün məhdudluğu, onun əyalət səviyyəsində düşünməsi hətta tarixi hadisələri primitiv interpretasiya etməsində də görünür: işə baxın ha, belə çıxır ki, əvvəlcə Osmanlı imperiyası Azərbaycanı “yaradır”, sonra isə Azərbaycan dərhal elə həmin Osmanlı imperiyası ilə quru sərhədi yaratmaq üçün bütün qonşulara ərazi iddiaları “irəli sürməyə başlayır”. Bako Saakyanın ağlına gəlmir ki, əgər Osmanlı imperiyası Azərbaycanı “yaratmış olsaydı”, o, öz “övladı” ilə onun arasında quru sərhədi olmasının qeydinə hansı şəkildəsə qalardı. Bu, müasir erməni təbliğatının miskinliyinin nümunələrindən biridir.
Bako Saakyan onu da bilməli idi ki, onun təbirincə desək, “Osmanlı Türkiyəsi tərəfindən yaradılmış” AXC 1920-ci il yanvarın 12-də Millətlər liqası tərəfindən de-fakto tanınmışdır və bu faktiki tanıma Qarabağ, Naxçıvan və Zəngəzur da daxil olmaqla AXC-nin bütün ərazisinə şamil edilirdi. AXC-nin de-yure tanınmasına 1920-ci ilin aprelində, yəni AXC-nin formal baxımdan tanınmasına dair millətlər liqasında təyin edilmiş səsvermə tarixinə qədər 11-ci Qızıl Ordu tərəfindən işğal edilməsi mane oldu. AXC-nin Millətlər Liqası tərəfindən de-yure tanınmamasının yeganə səbəbi bu olmuşdur. Öz xəritələrinə ucsuz-bucaqsız və nəzarət etmədiyi əraziləri özbaşına daxil etmiş Ermənistan Respublikası isə onun iki nümayəndə heyəti göndərdiyi Paris sülh konfransında rəğbətlə qarşılanmadı və onun ərazi iştahası dəstəklənmədi.
Erməni
diplomatlar bunun əvəzinə avropalılardan gözlənilməz
bir şapalaq aldılar: 1919-cu ilin aprel ayında müttəfiq
dövlətlər AXC hökuməti tərəfindən
1919-cu ilin yanvarında təsis edilmiş və mərkəzi
Şuşa şəhərində olmaqla Şuşa,
Cavanşir, Cəbrayıl və Zəngəzur qəzalarının
daxil olduğu Qarabağ general-qubernatorluğunu
tanıdılar. Azərbaycanın yurisdiksiyası altında
yaradılmış bu qurumun qubernatoru Xosrov bəy Sultanov idi.
Bu fakt mübahisəsiz olaraq təsdiq edir ki, 1918-1920-ci illərdə
Qarabağ, Zəngəzur və Naxçıvan AXC-nin tərkibinə
daxil idi və müttəfiqlər tərəfindən Azərbaycanın
tərkib hissəsi kimi tanınmışdır.
General-qubernatorluq Qarabağın bütün ərazisinə səmərəli
nəzarət edirdi. Nəticə etibarilə ermənilər
özləri də bunu etiraf etməyə məcbur olmuşdu.
1919-cu ildə Dağlıq Qarabağ ermənilərinin milli
qurultayı Azərbaycan hakimiyyətini rəsmən
tanımışdır ( “Azərbaycan hökuməti və Dağlıq
Qarabağ erməniləri arasında 26 avqust 1919-cu il tarixli
Müvəqqəti Saziş”in mətni ilə tanış
olmaq üçün bax: «К истории образования Нагорно-Карабахской
автономной области Азербайджанской ССР. 1918–1925 годы: документы и материалы»
(Баку: Азернешр, 1989 год), сс. 23–25. Həmçinin bax:
Bu fakt erməni tərəfin
həmin dövrdə Dağlıq Qarabağın Ermənistanın
tərkibinə daxil olması, “müstəqil hüquq subyekti”
və ya “müstəqil siyasi vahid” statusuna malik olması barədə
iddialarını tamamilə təkzib edir. Bu, yalnız
onların xəyallarında, ya da “dqr konstitusiyası” deyilən,
heç bir əhəmiyyəti olmayan kağız üzərində
mümkündür. Elə həmin il Anastas Mikoyan V.İ.Leninə
yazırdı: “Ermənistan hökumətinin agentləri olan
daşnaklar Qarabağın Ermənistana birləşdirilməsinə
çalışırlar. Lakin Qarabağ əhalisi
üçün bu, Bakıdakı həyat mənbəyindən
məhrum olmaq və heç vaxt, heç nədə
bağlı olmadıqları İrəvanla bağlanmaq demək
olardı. Erməni kəndliləri özlərinin beşinci
qurultayında Azərbaycana birləşməyi qərara
almışlar” (Bax: Marksizm-Leninizm İnstitutunun Mərkəzi
Partiya Arxivi – MLİ MPA, fond 461, siyahı 1, saxlama vahidi 4525, vərəq
1).
Qarabağ ermənilərinin
nümayəndə heyəti Bakıda AXC-nin baş naziri
N.Yusifbəyovla görüşdə “Qarabağ probleminin dinc
yolla həll edilməsinə görə” Azərbaycan hökumətinə
dərin minnətdarlığını bildirmişdi. Bu
sazişin imzalanması Ermənistanın Dağlıq
Qarabağı “Ermənistan ərazisi” elan etmək niyyətlərinin
puç olması demək idi. AXC Cənubi Qafqazda ilk dəfə
Qarabağın erməni azlığının
hüquqlarına zəmanəti təmin etməklə milli
azlıqların problemlərinin dinc və mülki yolla həll
edilməsinə əməli nümunə göstərmişdir,
qonşu Ermənistan isə eyni problemləri “özünəməxsus
tərzdə” – insanların fiziki cəhətdən məhv
edilməsi və deportasiya metodu ilə həll edirdi.
Britaniyalı jurnalist Skotland-Liddel Şuşadan Londona
yazırdı: “Qarabağa sülh gəlmişdir. Ermənilər
Azərbaycan hökumətinə tabe olmağa
razılaşmışlar... Ermənilər mənə
deyirdilər ki, Şuşada və Qarabağda indiyə qədər
bu cür asayiş və sülh olmamışdır” (bax: Azərbaycan
Dövlət Tarix Arxivi, f.894, siyahı 10, saxlama vahidi 103, vərəq
18). Daha sonra o yazır: “Hər iki xalq dinc həyatını
davam etdirməyə hazır idi və əgər təşviqatçılar
müdaxilə etməsəydi belə də edəcəkdilər.
Mən əminəm ki, Zaqafqaziyanın digər rayonlarında
erməni-tatar (erməni-azərbaycanlı – qeyd DQAİ-nindir
) qırğınına
görə məhz onlar məsuliyyət daşıyır. Erməni
təbliğatçılar öz əməllərini bilərəkdən
törədir. Lakin mən əminəm ki, onların
Zaqafqaziyadakı fəaliyyəti xalis təhrikçilikdir”
(yenə orada).
1920-ci ilin mart ayında
daşnaklar xaincəsinə qiyam qaldırmağa cəhd
etmişdilər. O vaxt bütün Dağlıq Qarabağ erməniləri
Novruz bayramını sakitcə qeyd edən Azərbaycan kəndlilərinin
evlərində qanlı talanlar törətmiş, Xankəndi,
Bako Saakyan Parisdə
Qarabağın Azərbaycana Stalin tərəfindən “zorla
verilməsi” haqqında köhnə bayatıları səsləndirmişdir.
1921-ci ildə Dağlıq Qarabağı heç kəs zorla
Azərbaycana birləşdirməmişdir. Qafqaz Bürosu
Qarabağı Azərbaycana “zorla vermək” haqqında deyil,
onun Azərbaycanın tərkibində SAXLANILMASI haqqında qərar
qəbul etmişdir. Bu qərarın lehinə erməni
Nazaretyan da (yəqin “zorla”) səs vermişdir. Qafqaz
Bürosunun arxivdə saxlanılan qətnaməsində məhz
belə deyilir: Qarabağ Azərbaycanın tərkibində
SAXLANILSIN. Eyni zamanda əhalisinin əksəriyyəti azərbaycanlılar
(mənbələrdə “tatarlar”) olan Zəngəzur Azərbaycan
İnqilab Komitəsi tərəfindən Ermənistanın tərkibində
“saxlanmamış”, məhz orada sovet hakimiyyəti qurulan
gün – 1920-ci il dekabrın 2-də Ermənistanın bolşevikləşdirilməsinə
kömək etmək və ermənilərin yeni hakimiyyətə
rəğbətini qazanmaq üçün Ermənistana hədiyyə
edilmişdi.
Qarabağ əhalisinin əksəriyyətini
azərbaycanlılar təşkil edirdi. Buna görə də
Qafqaz Bürosu Qarabağın erməni azlığını
birtəhər sakitləşdirmək və onların
arasında daşnakların təsirini azaltmaq
üçün Qarabağın dağlıq rayonlarında
yaşayan ermənilərə Azərbaycanın tərkibində
muxtariyyət hədiyyə etməyi qərara
almışdır. Lakin təəssüf ki, sakinlərinin əksəriyyəti
azərbaycanlılar olan Zəngəzura və Şərqi
Göyçəyə buna oxşar muxtariyyət verilməmişdir.
Sovet hakimiyyətinin süqutu ərəfəsində ermənilər
bu cür hədiyyələrə ənənəvi “təşəkkür”
formasında cavab verərək bəyan etdilər ki, burada
ümumiyyətlə heç vaxt azərbaycanlılar
olmamışdır, ermənilər özləri isə az
qala “8000 ildir” orada yaşayırlar.
Məlumat üçün
bildirək ki, 1897-ci ildə Rusiya imperiyasında ilk ümumi
siyahıyaalma məlumatlarına görə (bu məlumatlar
İnternetdə yerləşdirilmişdir), Zəngəzur qəzasının
137.871 sakinindən 71.206 nəfəri “tatar” (yəni Azərbaycan)
dilini ana dili hesab etdiyi halda erməni dilini ana dili hesab edənlərin
sayı 63.622 nəfər olmuşdur
(http://demoscope.ru/weekly/ssp/emp_lan_97_uezd.php?reg=387). Özü də
bu rəqəmlər azərbaycanlıların həmin
bölgədən fasiləsiz mühacirətindən və ermənilərin
Rusiya tərəfindən təşviq edilən
immiqrasiyasından sonrakı məlumatlardır! Elə həmin
siyahıyaalma məlumatlarına görə o dövrdə
bütün İrəvan quberniyasında 313.176 nəfər azərbaycanlı
və 441.000 erməni yaşayırdı (bunlar əsasən
Aleksandropol, Yeni Bayazid və Eçmiədzin qəzalarında
əksəriyyət təşkil edən ermənilərin
hesabına yaranmış rəqəmlərdir). İrəvan
qəzasında azərbaycanlıların və ermənilərin
sayı, müvafiq surətdə 77.491 və 58.148 nəfər
(əvvəlki kimi azərbaycanlılar əksəriyyət təşkil
edir), İrəvan şəhəri nəzərə
alınmadan İrəvan qəzasında (yəni əsasən
kənd təsərrüfatı ilə məşğul olan əhali)
65.132 və 45.625 nəfər ayrıca, İrəvan şəhərində
12.359 və 12.523 nəfər, Naxçıvan qəzasında
64.151 və 34.672, ayrıca Naxçıvan şəhərində
6.161 və 2.263, Ordubad şəhərində 4.088 və 284,
Şərur-Dərələyəz qəzasında 51.560 və
20.726, Sürməli qəzasında 41.417 və 27.075,
Eçmiədzin qəzasında 35.999 və 77.572 nəfər
olmuşdur. Beləliklə, Türkmənçay müqaviləsindən
sonra ermənilərin immiqrasiyası və müsəlman əhalinin
kənara axını nəticəsində XIX əsrin
axırlarında İrəvan quberniyasının 7 qəzasının
4-də əvvəlki kimi azərbaycanlılar və yalnız
3 qəzada ermənilər əksəriyyət təşkil
edirdi.
Qarabağın daxil
olduğu Yelizavetpol quberniyasında 1897-ci ildə “tatar” (Azərbaycan)
dilini ana dili hesab edən 534.086 nəfər və ana dili erməni
dili olan 292.188 nəfər yaşayırdı
(http://demoscope.ru/weekly/ssp/emp_lan_97_uezd.php?reg=372). Bu
quberniyanın səkkiz qəzasından yeddisində azərbaycanlı
əhali əksəriyyət təşkil edirdi. Siyahıyaalma
məlumatları Yerevan siyasətçilərinin
bugünkü Dağlıq Qarabağın erməni əhalisinin
90 faiz təşkil etməsi barədə uydurduğu mifi
alt-üst edir.
Hətta 1828-ci ildən
başlayaraq ermənilər bu regiona köçürüləndən
sonra da Qarabağda ermənilər nisbi çoxluq təşkil
etməmişlər. Yelizavetpol quberniyasının tərkibinə
daxil olan Qarabağ dörd qəzadan ibarət idi – Cavanşir
(1897-ci ildə bu qəzada 52.041 azərbaycanlı və 19.551
erməni yaşayırdı), Cəbrayıl (49.189 və
15.746),
Rəsmi Yerevanın məntiqinə
görə səkkiz qəzanın yalnız birinin əhalisinin
tərkibində ermənilərin cüzi çoxluq təşkil
etməsi bütün Yelizavetpol quberniyasının Azərbaycana
“zorla birləşdirilməsi” haqqında bütün Parisə
car çəkmək üçün kifayətdir. Belə
olan təqdirdə Rusiya imperiyası əhalisinin tamamilə qərəzsiz
şəkildə siyahıya alınması nəticələrinə
əsasən İrəvan və Sürməli qəzalarında
azərbaycanlı əhalinin aşkar əksəriyyət təşkil
etməsinə baxmayaraq, həmin qəzaların Ermənistana
birləşdirilməsinə nə ad vermək olar? Əgər
Naxçıvan qəzasında erməni əhalinin 34 faiz təşkil
etməsi 90 ildən sonra bu diyarın “əhalisinin iradəsinə
rəğmən” onun Azərbaycanın tərkibinə
“qanunsuz daxil edilməsi” barədə bütün dünyada
şivən qaldırmaq üçün kifayətdirsə,
onda bütün İrəvan quberniyasının əhalisinin
40 faizini təşkil edən azərbaycanlıların fikri nə
üçün həmin ərazidə erməni
köçkünlərin varisləri üçün süni
dövlət yaradılmasının yolverilməz olması barədə
analoji protestlər üçün kifayət hesab edilməməlidir?
Üstəlik, elə həmin qərəzsiz qraf
Paskeviçin məlumatlarına görə 1828-ci ildə
İrəvan vilayətinin bütün sakinlərinin 3/4 hissəsini
təşkil etmiş yerli müsəlman əhalisi deportasiyaya
məruz qalmışdır! Əgər Naxçıvana Azərbaycanın
tərkib hissəsi statusu verilməsi təkcə o səbəbdən
qanunsuz hesab edilirsə ki, bu, Naxçıvan əhalisinin 34
faizinin xoşuna gəlmirdi, onda türk (azərbaycanlı) əhalinin
nisbi sayı, müvafiq surətdə 51 faiz (ermənilər 38
faiz), 47 faiz (ermənilər 30 faiz) və 52 faiz (ermənilər
46 faiz) təşkil edən İrəvan, Sürməli və
Zəngəzur qəzalarının ərazilərində Ermənistan
Respublikasının və Ermənistan SSR-in yaranması da eyni
qaydada qanunsuz hesab edilməlidir.
Yeri gəlmişkən, əgər
1921-ci ildə Qafqaz Bürosu Qarabağın Ermənistana
verilməsini qərara alsaydı, bu həqiqətən zorla
birləşdirmək olardı, çünki bu qərar nə
diyarın tarixi keçmişini, nə də onun əhalisinin
əksəriyyətinin iradəsini əks etdirməzdi.
Saakyan Parisdə tez-tez
“Qarabağ xalqı” ifadəsini işlətmişdir. Lakin o,
bir məsələni unudur ki, onun bütün
qarabağlıların adından çıxış etmək
səlahiyyəti yoxdur. Ola bilsin ki, o, Qarabağ xalqının
erməni icmasının lideridir, lakin bu xalqın Azərbaycan
seqmenti də vardır – Qarabağın təkcə
dağlıq rayonlarının əhalisinin üçdəbir
hissəsindən çoxu azərbaycanlılardır! Lakin əgər
qarabağlılar dedikdə Qarabağın təkcə
dağlıq hissəsinin sakinlərini deyil, onun bütün
sakinlərini nəzərdə tutsaq, (əslində belə də
olmalıdır) belə çıxır ki, Saakyan
qarabağlıların cəmi 20 faizini təmsil edir,
özü isə hamının adından
çıxış edir. Qoy o hər yerdə elə belə
də desin – mən qarabağlıların 20 faizinin
adından, məhz ümumi Qarabağ xalqının erməni
hissəsinin adından çıxış edirəm. Hindi rezervasiyalarından
birinin başçısı bütün amerikalıların
prezidenti sayıla bilərsə, Saakyan da
qarabağlıların prezidenti ola bilər.
Ümumiyyətlə qeyd etmək
lazımdır ki, Saakyanın Fransaya səfəri, orada əsasən
ermənilərlə görüşməsi və necə deyərlər,
Fransanın ermənidaxili gettosunun hüdudlarından kənara
çıxmaması daha çox keçmiş DQMV-nin ermənilər
yaşayan kəndlərinə səyahəti xatırladır.
Aydındır ki, erməni təşviqatı
və təbliğatı növbəti dəfə dəlilsiz-sübutsuz
Azərbaycanı “tarixi saxtalaşdırmaqda” təqsirləndirməyə
tələsəcək və heç bir ciddi akademik əks
arqument olmadığı halda, iki xalqdan hansının “daha qədim”
olması və Stalin dövrünün möcüzəli
sınaq şüşəsindən kimin hamıdan sonra
çıxması mövzusunda mənasız fəlsəfi
mühakimələrə qapılacaqdır. Təkcə onu
qeyd edək ki, yuxarıda göstərilən bütün
faktlar müstəqil, mötəbər və əlyetərli
tarixi mənbələrdən, əsasən Rusiya mənbələrindən,
bəzi hallarda isə erməni müəlliflərin özlərinin
təsdiqlədiyi mənbələrdən
götürülmüşdür. Əgər bundan sonra
kimisə tarixi saxtalaşdırmaqda və yalanda ittiham etsələr,
bu ittihamlar 1828-ci il Türkmənçay müqaviləsinin
müəlliflərinə, qraf İ.F.Paskeviçə, knyaz
P.D.Sisyanova və imzalanmış traktat üzrə onun
qarabağlı tərəfdaşı şuşalı
İbrahimxəlil Xana, A.S.Qriboyedova, S.N.Qlinkaya, N.Şavrova, A.D.Berjeyə,
C.Burnutyana, R.Suniyə, A.Mikoyana, ingilis Skotland-Liddelə, Kameral
Siyahıyaalma müəlliflərinə, 1897-ci il Rusiya
imperiyasının birinci ümumi siyahıyaalmasının
iştirakçılarına, RK(b)P Qafqaz Bürosunun
stenoqrafçılarına, Marağa kəndindəki abidənin
və “Sovetski Karabax” qəzetindəki məqalənin müəlliflərinə,
bir sözlə bu cür ittiham irəli sürənlərin
özlərindən başqa hamıya ünvanlanmış
olacaqdır. Pitekantroplar qəbiləsindən kimin daha tez
aralanaraq millətə çevrilməsi mövzusunda marazmatik
diskussiyalara gəldikdə isə, bağışlayın, biz
həmin diskussiyalarda iştirak etmirik. Belə diskussiyalar
üçün cənab Şavarş Koçaryanın və
Ara Saqatelyanın idarələri vardır”.
AzərTAc
Azərbaycan.- 2011.-16 mart.- S. 6.