Bir ömrün kino salnaməsi
Xalqımızın tarixi
keçmişini bugünə gətirən və sabaha aparan
sahələrdən ən maraqlısı incəsənətin
bir qolu olan kinodur. Teatr tamaşalarından fərqli olaraq,
kinofilmlər daha uzunömürlü və yaşarlı hesab
edilir. Kinonun incəsənət inciləri sırasına
çıxarılmasında rejissorun dünyaya və hadisələrə
fəlsəfi baxışı, duyum və
dünyagörüşü mühüm rol oynayır. O da
danılmazdır ki, hər hansı əsərin obrazları,
onları ifa edən aktyorlar istər yazıçı və
dramaturqdan, istərsə də rejissordan daha çox yadda
qalır və sevilirlər. Kadr arxasında qalmağın nəticəsi
bax budur.
Maraqlıdır, görəsən,
kadrarxası həyat rejissorların
yaradıcılığına mənfi təsir etmir ki?
Axı, aktyorların tamaşaçılar tərəfindən
alqışlanması onun fəallığını bir qədər
də artırmış olur ki, yeni səhnədə o, daha
canlı ampluada görünür. Sən demə, bütün
bunlar heç də hər hansı rejissorun
yaradıcılığına mənfi təsir göstərmir
və əksinə, yeni filmlərin daha canlı və
obrazlılığı üçün əsas stimula
çevrilir.
Ömrünü və
yaradıcılığını bütünlüklə
kinoya həsr etmiş sənətkarlarımızdan olan
kinorejissor Eldar Quliyevin göz açdığı ailə sənət
ocağı, musiqi beşiyi sayılıb. Mahnıları ilə
könülləri fəth etmiş, uzun müddət Bəstəkarlar
İttifaqının rəhbəri olmuş professor Tofiq
Quliyevin ailəsində 1941-ci ilin qarlı-şaxtalı bir
qış günündə dünyaya göz açan
Eldarın gələcəkdə hansı sənətdə
özünü tapması və tanımasını o zamanlar
söyləmək çətin idi. Lakin onun tərbiyə
aldığı ocağın sənət çeşməli,
musiqi laylalı olmasını unutmasaq, o zamanlardan Eldar Quliyevin
yaradıcı insanlardan dərs və tərbiyə
almasını, beləliklə, uşaqlıqdan incəsənətə
meyil salmasını söyləmək çətin
olmazdı.
Bu yaxınlarda ölkə
Prezidenti İlham Əliyevin sərəncamı ilə
"Şərəf" ordeni ilə təltif olunan Eldar
Quliyevin 70 yaşı tamam oldu. Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafındakı xidmətlərinə görə
respublikanın ən ali mükafatını alan kinorejissorun
çəkdiyi filmlər təkcə sevimli
tamaşaçılarının rəğbətini
qazanmayıb, eyni zamanda dövlət tərəfindən
yüksək dəyərləndirilib. Geniş
tamaşaçı auditoriyasının rəğbətini
qazanan Eldar Quliyev 1960-1966-cı illərdə Moskvada
Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun rejissorluq
fakültəsində məşhur sənətkarlardan dərs
alıb. 1967-ci ildən "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında çalışan kinorejissor kifayət qədər
tanınmış bədii, sənədli film və ssenarilərin
müəllifidir. Çəkdiyi filmlərin bir neçəsi
kinofestivallarda mükafatlara layiq görülüb. Dövlət
mükafatı laureatı Eldar Quliyev "Debüt"
studiyasının bədii rəhbəri, Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində
kino kafedrasının professorudur.
"Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında yaradıcılıq fəaliyyətinə
kinorejissor ilk ekran əsərini nağıllar aləmindən
başlayıb: "Biri var idi, biri yox idi..."
Azərbaycan kino sənəti
tarixində ədəbi hadisəyə çevrilmiş
"Bir cənub şəhərində" filmi Eldar Quliyevin
ilk böyük ekran əsəri sayılır. 1970-ci ildən
ekrana çıxan bu film Azərbaycan kinosunda yeni bir mərhələnin
təməlini qoydu.
Kinorejissorun 1979-cu ildə
çəkdiyi "Babək" filmi istər
professionallığına, istər kütləviliyinə, eləcə
də batal səhnələrinin miqyasına görə
heç də xaricdə istehsal olunan məşhur və bəyənilmiş
kinolardan geri qalmadı. Mühüm faktlardan biri də budur ki,
film həmin illərdə 60-a yaxın ölkə tərəfindən
satın alınıb.
Bunlarla yanaşı,
professorun yaradıcılıq bioqrafiyasına yazılan və
yaddaqalan filmlərin sayı az deyil: "Ən vacib müsahibə",
"Var olun, qızlar", "Nizami", "Ürək...
ürək...", "Nə gözəldir bu dünya",
"Girov", "Abşeron ritmləri", "Ata",
"Azərbaycan kinosu-80", "Azərbaycan naminə",
"Bəxtəvər", "Bəyin oğurlanması",
"Bizim Nəsibə xanım", "Burulğan",
"Cənub buxtası", "Dantenin yubileyi", "Əfqan
gündəliyi", "Elegiya", "Heydər Əliyev.
Dünyaya pəncərə", "Güllələnmə
təxirə salınır", "Girov",
"Gümüşgöl əfsanəsi", "Əsirin
qayıtması", "Güzgü", "Kədərimiz...
vüqarımız", "Mənim ağ şəhərim",
"Özüm və zaman haqqında", "Odla
qol-boyun", "Qızıl uçurum", "Səmt
küləyi", "Səməd Vurğun", "Şəhidlik
zirvəsi" və s.
Kinorejissorla C. Cabbarlı
adına "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında
görüşdük. Kino sənətinin incəliklərinə
mükəmməl bələd olan professor ömrünü bu
sənətə həsr etməsindən məmnunluğunu
bildirdi. Özünü tamamilə qane edən əsərini hələ
də ekranlaşdırmadığını gizlətmədi:
"İstədiyimi çəkməmişəm, - belə də
demək olar. Amma mən istədiklərimi çəkmişəm.
İstəməsəydim çəkdiklərimi çəkə
bilməzdim. Bütün hallarda hesab edirəm ki, nə zamansa
həmin filmi, yəni bütün məziyyətlərinə
görə istədiyimi çəksəm, onda mənim
növbəti əsər üzərində işləməyimə
ehtiyac qalmayacaq. Güman edirəm ki, hər bir sənətkar
onu təmin edən əsərin daim arzusunda olub. Bu da təbiidir.
Üzərində çalışdığımız hər
bir sənət nümunəsi ondan sonrakının ilkini
olduğundan, axtarışlar yenisini gətirir və sevdirir.
Demək, ilk əsərlə, sonuncu sayılanlar arasında kəskin
fərq olmalıdır. Çox güman ki, mənim əsərlərimdə
də bu ənənə özünü göstərməlidir".
Eldar Quliyev ötən il
tamaşaçılarına daha bir film təqdim edib:
"İstanbul reysi". Qeyd etmək lazımdır ki,
tanınmış kinorejissor, eyni zamanda bir çox filmin həm
də ssenari müəllifi olub ki, "İstanbul reysi" də
bu sıraya daxildir.
Bədii və sənədli
filmlərin həm ssenari müəllifi, həm aktyoru, həm
də rejissoru olan professor Eldar Quliyev Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin Kremldə
çalışdığı zamanlarda onunla iki dəfə
görüşdüyünü belə xatırlayır:
"Bütün hallarda sənədli əsərlərdən
fərqli olaraq, bədiilərin yaranmasına zaman
lazımdır. 1941-45-ci illər müharibəsində ön
cəbhə, xüsusən faşizm üzərində qələbə
üçün Azərbaycanın göstərdiyi kömək
təkcə Xəzər nefti olmayıb. Mən Moskvada o
zamanlar SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini
işləyən Heydər Əliyevlə görüşəndə
bir daha bunu yəqinləşdirdim. Heydər Əliyev mənə
bununla bağlı əsaslı bir iş görmək,
Bakının əsl qəhrəman şəhər
olmasını təsdiq edəcək film çəkməyi
tapşıranda o böyük şəxsiyyətin qəlbindəki
vətənpərvərlik məni həm
qürurlandırdı, həm də doğrusu, kövrəltdi.
Onda biz qərara gəldik ki, Azərbaycanın Böyük Vətən
müharibəsi illərində arxa cəbhədəki vəziyyətini
əks etdirən əsəri yaradaq. O, istəyirdi ki,
xalqımızın döyüşkənliyini və
mübarizliyini əks etdirən ekran əsərləri
yaradılsın. "Vətən keşiyində" filmi məhz
Heydər Əliyevin ideyası əsasında
ekranlaşdırıldı. Elə ona görə də ulu
öndərin özünün həyatını və
ictimai-siyasi fəaliyyətini əks etdirən ekran əsəri
yaradılmalı idi. "Portret" filmində Azərbaycan
Ordusunun yaradılması və möhkəmləndirilməsi
istiqamətində ictimai-siyasi xadim Heydər Əliyevin
gördüyü işlərdən söhbət
açılır. Məhz Heydər Əliyevin səyi nəticəsində
1971-ci ildə Azərbaycanda ilk hərbi məktəb
yaradıldı və orada azərbaycanlı uşaqlar təhsil
alaraq sonradan ali hərbi məktəblərə qəbul
edildilər. Bu, Azərbaycanın dünənindən
bugününə bir siyasi baxış, fədakarlıq, vətənpərvərlik,
ən əsası isə müstəqilliyə
qovuşmağın çox da uzaqda olmadığını dərk
etmək idi. Belə olmasaydı, bu gün Azərbaycan Ordusunun
sıralarında xalqımızın öz övladları
komandir kimi çalışa bilərdimi?"
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin professoru Eldar Quliyev
öz bilik və təcrübəsini gəncliyə öyrətməyi
də unutmur. Ona görə də "Debüt"
eksperimental gənclik yaradıcılıq studiyasını və
Professional Kinorejissorlar Gildiyasını yaradıb.
Yaradıcılığı
dövlət tərəfindən layiqincə qiymətləndirilən
Eldar Quliyev Dövlət mükafatı laureatı, Azərbaycanın
xalq artisti fəxri adlarına layiq görülüb,
Qırmızı Əmək Bayrağı Ordeni,
"Şöhrət" və "Şərəf"
ordenləri ilə təltif edilib.
Azərbaycan kinosunun
inkişafı ilə bağlı Prezident İlham Əliyevin
üç il öncə sərəncam
imzaladığını xatırladan professor onu da qeyd etdi ki,
müstəqillik illərinin əvvəllərində
bütün digər sahələrdə olduğu kimi, kinomuz da
durğunluq, süstlük mərhələsini yaşamalı
oldu. Məhz həmin illər kinoteatr binalarının
salonları tamaşaçı nəfəsinə həsrət
qaldı. Az qala, sovet hakimiyyətinin qalıqlarıdır deyə,
bütün infrastrukturlar darmadağın edilib, binalar
yararsız hala salınanda kinoqurğular öz əhəmiyyətini
itirdi. Amma, gəlin keçmiş sovet illərində kino sənətinə
olan marağı əks etdirən bir fakta diqqət yetirək:
bir ildə kinoteatrlarda "Dədə Qorqud" (rejissor Tofiq
Tağızadə) filminə 1,9 milyon nəfər, "Babək"ə
isə ondan bir qədər az, 1,7 milyon tamaşaçı
baxmışdı.
Zaman keçdikcə,
informasiya texnologiyaları məişətimizə və həyatımızın
ayrı-ayrı sahələrinə daxil olduqca yeniliklərlə
üzləşirik. Televiziyalarda dünya dövlətlərinin
ekran əsərlərinə baxan tamaşaçı, əlbəttə,
kinoteatrların (həm də yararsız kinoteatrlar) yolunu yaddan
çıxaracaqdır. Son illərin serialları da həmçinin
tamaşaçı zövqünü korlayan, kinofilmlərin əhəmiyyətinə
kölgə salan amillərdəndir. "Qızıl
onluq"ları "SMS"lə qiymətləndirən
tamaşaçıların filmlə serialları bir-birindən
ayıra bilməmələri də kinofilmlərə
münasibəti korlayan səbəblərdəndir.
"Girov" filmi xarici
ölkələrdə - Polşa, Misir, Hindistan, İran,
Almaniya... yayılıb. Erməni vandalizminin çirkin siyasətini
ifşa edən bu ekran əsəri bir sıra beynəlxalq
festivallarda layiqli yer tutub. Fransa və İngiltərə kimi
dünyanın inkişaf etmiş dövlətlərində Azərbaycan
bayrağı "Girov" filmi ilə qaldırılıb.
Bu, həmçinin xalqımızın Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsindən çəkdiyi
əzabın beynəlxalq ictimaiyyətə və geniş tamaşaçı
auditoriyasına çıxarılması deməkdir.
Quruluş verdiyi bütün
ekran əsərlərində həm də özünü
ifadə edən yubilyara yaradıcılıq uğurları
arzulayırıq və inanırıq ki, o, çəkmək
arzusunda olduğu "Qələbə"yə də imza
atacaq.
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.- 2011.-1 may.- S. 7.