Mədəniyyətin
inkişafına xidmət edən tədris müəssisəsi
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universiteti yarandığı gündən ölkədə milli mədəniyyətin inkişaf səviyyəsi bu tədris müəssisəsinin yetişdirdiyi kadrların sayəsində mümkün olmuşdur. Milli mədəniyyətin inkişafı, zənginləşməsi kimi müqəddəs bir missiyanın ağırlığını çiyinlərində şərəflə daşıyan, mədəniyyət və incəsənətin müxtəlif sahələri üzrə peşəkar - aktyor, rejissor, musiqi ifaçıları və müğənnilər, rəssamlar, heykəltaraşlar, mədəniyyət işçiləri bu unikal ali məktəbin yetişdirdiyi kadrlardır.
İncəsənətin bir çox sahələrinin sintetikliyi faktoru universitetin istər tədris-təlim, istərsə də mədəni-ictimai, tərbiyəvi istiqamət üzrə həyata keçirilən müxtəlifyönümlü tədbirlərdə öz əksini tapır. Kurs, diplom tamaşaları, hesabat konsertləri təkcə həmin ixtisas üzrə təhsil alanların deyil, həm də bu tədbirlərin keçirilməsini şərtləndirən ssenarist, ədəbi yaradıcılıq, rəssam, dizayner və digər sahə üzrə təhsil alanların imtahanına çevrilir. Çünki adları qeyd olunan həmin ixtisas üzrə təhsil alan tələbələr bir peşəkar kimi öz həmkarlarına kömək edirlər. ADMİU-dakı bu yaradıcı fəallıq artıq ənənəyə çevrilib.
Şərəfli tarixə malik olan ADMİU-nun özünəməxsus inkişaf prosesi olmuşdu. Bu ali məktəbin təşəkkül tarixi ötən əsrin 20-ci illərinə təsadüf edir. Azərbaycanda teatr sənətinin inkişaf dinamikası bu sahə üzrə ixtisaslı kadrların - aktyor və rejissorların yetirşdirilməsini zəruri etdiyindən ilk qadın vokalçı müğənni Şövkət Məmmədovanın təşəbbüsü ilə Xalq Maarif Komissarlığı Teatr Məktəbinin fəaliyyətə başlaması haqqında qərar çıxardı. Bu hadisə 1923-cü ildə baş verdi. O vaxtlar bu təhsil müəssisəsinə Teatr Texnikumu da deyirdilər. Teatr Texnikumu unikal təhsil ocağı adlandırdığımız Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin ilk təməl daşıdır. Azərbaycanda incəsənət sahəsi üzrə kadrlar hazırlayan təhsil ocaqlarından biri kimi teatr texnikumunda milli mədəniyyətimizin korifey sənətkarları müəllimlik etmişlər. Texnikumun yarandığı ilk vaxtlarda Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı, A.A.Tuqanov kimi görkəmli ustadlar dərs demişlər. A.M.Şərifzadə, M.Ə.Əliyev, Sidqi Ruhulla, Rza Darablı kimi görkəmli dramaturq və ustad aktyorların yaradıcı-pedaqoji fəaliyyəti milli teatr mədəniyyəti üçün çox uğurlu və məhsuldar oldu. Teatr texnikumunun birinci iki buraxılışı Azərbaycan teatrının sonrakı inkişafında böyük rol oynayan istedadlı aktyorlar idi. Texnikumun ilk buraxılışı olan on bir nəfər gənc aktyor - Rza Əfqanlı, Hacı Məmməd Qafqazlı, Sultan Fikrət, Fazil Dadaşov, Fatma Qədri və digərləri peşəkar teatr sənətkarları kimi milli mədəniyyətin inkişaf etməsinə təsir göstərmişlər.
Bakı Teatr Texnikumu əsasında 1945-ci ildə ali məktəb təsis olundu. 1945-1968-ci illərdə bu ali məktəb Azərbaycan Teatr İnstitutu kimi fəaliyyət göstərdi. İnstitutun ilk buraxılışı 1949-cu ildə oldu. 1954-cü ildə isə instituta bu ali təhsil müəssisəsinin fəaliyyətində xüsusi xidməti olmuş M.Ə.Əliyevin adı verildi. 1968-ci ildən etibarən institutun əhatə dairəsi daha da genişləndirilərək Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutu adlandırıldı. Teatr Texnikumunun təməli əsasında təşəkkül tapmış bu institut səkkiz ixtisas üzrə mütəxəssislər hazırlamağa başladı. Bu ixtisaslara teatr kadrları, teatrşünaslıq, mədəni-maarif işi, bədii konstruktivləşdirmə, keramika-şüşə -plastik kütlə məmulatı üzrə bədii tərtibat, sənaye qrafikası və başqaları daxil idi.
M.Ə.Əliyev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunun təşkil olunduğu ilk vaxtlardan başlayaraq respublikanın görkəmli incəsənət xadimləri burada dərs demiş, sənətkarlıq məktəblərinin ardıcıllarını yetişdirmişdilər. SSRİ xalq artisti A.İsgəndərov, SSRİ xalq rəssamı, SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının müxbir üzvü M.Abdullayev, respublikanın xalq artistləri R.Təhmasib, T.Kazımov, H.Salayev, Azərbaycan SSR xalq rəssamı, SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının müxbir üzvü T.Məmmədov, K.Kazımzadə kimi görkəmli incəsənət xadimləri bu ali məktəbin möhkəm mənəvi dayaqları olmuş, özlərinin yaradıcılıqları ilə zəngin irs, ənənə qoymuşlar.
Respublikanın ictimai tələbatından irəli gələrək Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutu hazırladığı kadrların istər kəmiyyət, istərsə də keyfiyyət səviyyəsinin yüksəldilməsi məqsədilə dinamik inkişaf prinsiplərinə riayət edirdi. Mütəxəssislərin elə təhsil illəri müddətində düzgün təməlin əsasında yetişdirilməsi məqsədilə bütün daxili imkanlardan səmərəli surətdə istifadə olunurdu. Hələ ötən əsrin 70-ci illərində 42 min nüsxə çap vahidindən ibarət olan zəngin kitabxana, arxiv fondu, tədris teatrı, müxtəlif janrdan olan musiqi kollektivləri, rəqs ansamblı və s. tələbələrin yaradıcılıqlarının tam hərtərəfli üzə çıxarılmasına əhəmiyyətli şəkildə təsir göstərirdi. Bu sahədə Tədris Teatrının fəaliyyətini xüsusi vurğulamaq lazımdır. Tədris teatrının fəaliyyətinin məqsədəuyğun təşkilində "Teatr və aktyor sənəti" fakültəsində bir müddət dekan vəzifəsində çalışmış Timuçin Əfəndiyevin xidmətlərini xüsusi qeyd etmək lazımdır. Teatrın repertuarının tədris-dərs prosesinə müvafiq şəkildə tərtibi, bunların ardıcıllığı, eləcə də tədris teatrının mövcud imkanlarından təkcə həmin fakültə deyil, digərlərinin də bəhrələnməsi sahəsində onun məsləhət və tövsiyələrinin praktiki cəhətdən çox böyük əhəmiyyəti vardır.
Bu illər ərzində gənc istedadların üzə çıxarılaraq institutda təhsilə cəlb olunması, təlim-tədris, təcrübi-məşq prosesi üçün əlverişli münbit şəraitin yaradılmasına çox böyük diqqət yetirildi. Yaradıcılıq potensialının aşkarlanması, bunun getdikcə püxtələşməsi üçün münbit şəraitin nə qədər zəruri olmasının dərindən dərki tələbə, aktyor, rejissor, teatrşünaslar üçün bütün imkanların yaradılmasını ön plana çəkdi. Yaradıcılıq-tədris prosesi üçün imkanları çox məhdud olan auditoriyalarda sağlam pedaqoji yaradıcı əhvali-ruhiyyə yaratmaq çətinliyi var idi. Əvvəlcə institutda həm struktur, həm də pozitiv keyfiyyət-kəmiyyət dəyişmələri həyata keçirildi. Əlbəttə, institutun işıqlı perspektivlərindən xəbər verən bu reforma xarakterli proseslər, ilk növbədə, ali təhsil ocağındakı işgüzar mühitlə bağlı idi.
İnstitutun sırf "incəsənət" istiqamətindən əlavə, mədəniyyətin bir çox yeni ixtisasları üzrə mütəxəssislərin hazırlanması bu təhsil ocağının geniş profilliyinə səbəb oldu ki, nəticədə 1990-cı ildə onun Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universiteti adlandırılmasını zəruri etdi. Azərbaycan Dövlət Universitetindən sonra bu ada, məhz haqqında danışılan ali məktəb müvəffəq oldu. Lakin onu da xüsusi vurğulamaq lazımdır ki, hər hansı bir yüksək səviyyəyə qalxmaq nə qədər çətin və məsuliyyətlidirsə, sonralar bu səviyyəni qorumaq, inkişaf etdirmək də bir o qədər böyük bacarıq tələb edir.
Universitetdə kino-rejissorluq, televiziya rejissorluğu, xoreoqrafiya, modelyer rəssam, dizayner rəssam, teatr-dekor sənəti, muzeyşünaslıq, kulturologiya, ədəbi iş kimi yeni ixtisaslar üzrə mütəxəssislərin hazırlığına nail olundu. Əvvəllər bu ixtisaslara Moskva, Leninqrad (indiki Sankt-Peterburq), o cümlədən keçmiş SSRİ-nin digər Mədəniyyət və İncəsənət İnstitutlarında yiyələnmək mümkün idisə, indi bunlar Azərbaycanda həyata keçirilir. Bununla yanaşı, Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində müxtəlif ixtisaslar üzrə həm də xarici ölkələr üçün mütəxəssislər hazırlanır. Bu ali məktəbin inkişaf tarixində çox mühüm və əlamətdar bir hadisədir və universitetin beynəlxalq inteqrasiya prosesindəki rolunu əhəmiyyətli dərəcədə nəzərə çarpdırır.
Yeni ixtisasların
təşkili üçün bu sahəni tədris edən
pedaqoq və mütəxəssislərin cəlb edilməsi,
onların fəaliyyətinin nizamlanması yeni kafedra və
dekanlıqların yaradılması deməkdir. Buna isə universitetin yerləşdiyi
binada heç cür imkan yox idi. Məhz ulu öndərin
qayğısı universiteti bu çətin durumdan da xilas
etdi. Ümumrespublika Gənclərinin I forumunda fasilə
zamanı ümummilli lider Heydər Əliyev ali
məktəblərin təşkil etdiyi sərgiyə
baxışı zamanı Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin rəssam tələbələrinin nümayiş
etdirdikləri yaradıcılıq işlərinə yüksək
qiymət verərək ali məktəbin vəziyəti ilə
də maraqlandı. Bununla da universitetin tələblərinə
müvafiq binanın zəruriliyi haqqında edilən xahiş
operativ şəkildə həll olundu. Möhkəm,
geniş təchizata malik binanın Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin ixtiyarına verilməsi
onun inkişaf tarixində mühüm bir hadisəyə
çevrildi. Yeni fakültə, kafedra və
dekanlıqlar təşkil olundu. Yeni tədris
teatrının binası öz fəaliyyətinə
başladı. 1970-1980-ci illərdə
institut bir inzibati binaya malik olduğu halda, hazırda Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti üç inzibati-tədris
korpusu və Tədris Teatrına malikdir.
Teatr, kino
aktyorluğu, rejissorluğu, teatrşünaslıq kimi ənənəvi
ixtisaslardan başqa, son onilliklərdə təşkil olunmuş
yeni fakültələrdə müxtəlif istiqamətli
mütəxəssislər (kulturoloq, mədəniyyətin
meneceri, muzey işi və tarixi-mədəni abidələrin
mühafizəsi, prodüser, beynəlxalq mədəni əlaqələr
və s.) hazırlanmışdır.
Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti hazırladığı kadrlara çox
böyük qayğıkeşliklə yanaşır. Universitetin
pedaqoji personalında gənclər aparıcı yer tuturlar.
Bundan əlavə, tədris prosesinə cəlb
olunan mədəniyyət və incəsənətin
aparıcı nümayəndələrinin - xalq artistlərinin,
xalq rəssamlarının, əməkdar incəsənət
xadimlərinin, əməkdar artistlərin, tanınmış
alimlərin birgə işgüzar fəaliyyəti universitetin
tədris prosesini davamlı olaraq canlandırır, təhsilin
keyfiyyətinə əhəmiyyətli şəkildə təsir
göstərir. Yetişdirdiyi kadrların
elmi səviyyəsinin yüksəldilməsinə xüsusi
diqqət yetirən rektor bu məsələyə tələbkarlıqla
yanaşır. Bu səbəbdəndir ki,
universitet kafedraları mütəmadi olaraq pedaqoji heyətin
elmi nəşrlərinə, yaradıcılıq işlərinə
həsr olunmuş hesabat konfransları təşkil edir. Universitetin alimləri, tədqiqatçıları mədəniyyət
və incəsənətin müxtəlif sahələri
üzrə maraqlı fikir, mülahizələr ilə məruzə
edirlər. Bu işdə universitetin 86.399
kitabdan ibarət olan zəngin kitabxanasının əhəmiyyətli
fəaliyyətini də vurğulamaq lazımdır.
Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin
elmi mərkəzinin fəaliyyətini təsdiqləyən
başlıca cəhətlərdən biri də namizədlik
dissertasiyalarının müdafiəsi məqsədilə
ixtisaslaşdırılmış müdafiə
şurasına malik olmasıdır. Bu da həmin ali
məktəbin tarixində mühüm hadisədir. İxtisaslaşdırılmış Müdafiə
Şurasının fəaliyyəti, məsuliyyətli işi
universitetin elmi cəhətdən nüfuzunu yüksəldən
amillərdəndir. Tədris işində
beynəlxalq inteqrasiyaya xüsusi önəm verilir. Həyata
keçirilən mühüm reforma tipli tədbirlərdən
biri də Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin xarici ölkə ali məktəbləri ilə əməkdaşlığının
formalaşması və inkişaf etdirilməsi
faktıdır. Bu sahəyə ən uğurlu
addımı respublika tarixində ilk olaraq bu universitetin Avropa
İncəsənət Universitetlər Liqasının
(ELİA) fəal üzvü olmasıdır. Bu beynəlxalq
təşkilatda təmsil olunma Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin Avropa ali
məktəbləri ilə beynəlxalq əməkdaşlığı
üçün əsaslı şəkildə imkan
yaratmışdı. Belə ki, universitet
ELİA-nın həyata keçirdiyi bütün tədbirlərdə
fəal iştirak edir. Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti qabaqcıl Avropa
ölkələrinin universitetləri ilə çox sıx,
qarşılıqlı əlaqələr
yaratmışdır. Universitetin qardaş
Türkiyə Respublikası ilə də beynəlxalq əməkdaşlığı
davamlı və ardıcıl xarakter kəsb edir. Təkcə bu faktı qeyd etmək kifayətdir ki,
100-ə yaxın türk gənci Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin tələbəsidir.
Universitet həm Türkiyə, həm də Avropanın digər
mədəniyyət, incəsənət təmayüllü ali məktəbləri ilə birgə layihələr
hazırlayaraq həyata keçirir.
Universitetdə
beynəlxalq əməkdaşlıq məsələsinə də
xüsusi diqqət yetirilir. Bu istiqamət üzrə
Yaponiya, Koreya, Fransa dövlətlərinin bir sıra layihələrində
iştirakımızı misal göstərmək olar. Koreyada keçirilən Azərbaycan Mədəniyyəti
günlərində universitetin rəssam tələbələrinin
əl işlərinin nümayişi koreyalıların
marağına səbəb olmuşdur.
2007-ci ildə
Fransa səfirliyinin təşəbbüsü ilə
universitetdə keçirilən "Frankofomiya günləri"
tədbirində bu ölkənin Azərbaycandakı səfirliyinin
mədəniyyət işləri üzrə müşaviri
İv Bertran iştirak etmişdi. Bu kimi tədbirlər
artıq Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində ənənəvi xarakter almağa
başlayır.
Universitetlə
beynəlxalq əməkdaşlığın mühüm
istiqamətlərindən biri də istər tələbələrin,
istərsə də burada çalışan professor-müəllim
heyətinin elmi, yaradıcılıq məsələləri
üzrə birgə layihələrdə iştirakının
təşkil edilməsidir. Universitetdə təhsil alan tələbələrin Almaniyanın DAAD
proqramlarında, habelə beynəlxalq festivallarda
iştirakı bu qəbildən olan tədbirlərdəndir.
Professor-müəllim
heyəti nümayəndələri elm, təhsil və
yaradıcılıq sahələrində beynəlxalq konqres,
simpozium, konfranslarda da maraqlı məruzələrlə
iştirak edirlər.
Beynəlxalq əhəmiyyətli
tədbirlərin həyata keçirilməsi üçün
universitet rəhbərliyi bütün mövcud imkanlardan
istifadə edir. Hazırda bu sahə üzrə mühüm prioritetlərdən
biri Luqansk Dövlət İncəsənət Universiteti, Kazan
Dövlət İncəsənət Universiteti, Sankt-Peterburq
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti və Moskva Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universiteti ilə əməkdaşlıq
haqqında memorandum imzalanmasıdır.
Təşəkkül
tapdığı vaxtdan bəri bu ali məktəb
Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafı məqsədilə
peşəkar kadrların hazırlanmasına xidmət göstərmişdir.
Dövlət müstəqilliyimizin bərpasının 20 ili isə universitetin həyatında
mühüm nailiyyət və uğurlarla əlamətdardır.
ADMİU-nun tarixi inkişaf mənzərəsini
yaradan bu qısa məlumatlardan göründüyü kimi, bu
təhsil ocağı özünün kamillik
çağını yaşayır. 90 illik yubileyi ərəfəsində
olan universitetin ölkəmizə mədəniyyətin, incəsənətin
daha da zənginləşdirilməsi sahəsi üzrə
yüksək nəticələr verə biləcək
perspektivləri var. Müxtəlif tarixi dövrlərin çətinliklərindən
fəxarətlə çıxmış, bütün
çağlarda ictimai-sosial tələblərə cavab verə
bilmiş bu qocaman təhsil ocağının daha böyük
uğurlar qazanacağına əminik.
Maral MANAFOVA,
ADMİU-nun elm və yaradıcılıq
işləri üzrə prorektoru,
pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru, professor
Sədaqət ƏLİYEVA,
Mədəniyyətşünaslıq kafedrasının
müdiri, kulturologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Azərbaycan.- 2011.-3 may.- S. 10.