Bazar iqtisadiyyatının Azərbaycan modeli
İqtisadi
potensialından asılı olmayaraq müasir dövrdə hər
bir dövlətin inkişaf səviyyəsini müəyyən
edən əsas meyarlardan biri də məhz milli lider amilidir. Milli lider
fenomeninin müəyyən etdiyi mütərəqqi inkişaf
modeli ölkənin mövcud potensialını hərəkətə
gətirməklə yanaşı, onun səmərəli realizəsini
də təmin edir, bunun üçün zəruri əsasları,
prioritet istiqamətləri müəyyənləşdirir.
Bu mənada əminliklə demək olar ki,
ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycanın intibahı
üçün zəruri inkişaf kursu müəyyənləşdirməklə
bərabər, banisi olduğu dövlətçilik irsinin əbədiliyini
təmin edəcək layiqli siyasi davamçı da
yetişdirmişdir. Bu gün Heydər Əliyev
mənəvi-siyasi irsinin layiqli davamçısı - cənab
İlham Əliyevin müəllifliyi ilə Azərbaycanın
çağdaş tarixinin əlamətdar səhifələri
yazılır.
Sabit və dayanıqlı iqtisadi inkişaf kursu
Son 8 ildə
ictimai həyatın bütün sahələrində yeni
dövrün tələblərinə uyğun mütərəqqi
islahatların aparılmasını təmin etmiş Prezident
İlham Əliyev respublikamızı uğurlu inkişaf yoluna
çıxarmaqla Cənubi Qafqaz bölgəsində həyata
keçirilən qlobal enerji-kommunikasiya layihələrinin
başlıca təminatçısına çevirmişdir. Xalqa layiqli
xidmət məramını əməli işi ilə
doğruldan dövlət başçısı Azərbaycanın
iqtisadi inkişaf prioritetlərini ilk gündən dəqiq
müəyyənləşdirir, hər bir vətəndaşın
maraq və mənafeyinin yüksək səviyyədə təminatına
yönələn modernləşmə strategiyasını
inamla həyata keçirir.
Sürətli
intibah yolunda olan, qarşıya qoyduğu hədəflərə
doğru inamla yetişən, bütün sahələrdə
yeniləşən Azərbaycan beynəlxalq aləmdə
mövqelərini ildən-ilə möhkəmləndirir,
ümumregion əhəmiyyətli qlobal layihələri daxili
imkanları hesabına gerçəkləşdirir. Ölkədə bazar
münasibətlərinə söykənən liberal iqtisadi
sistemin qurulmasının, vətəndaşların iqtisadi
azadlığına, təşəbbüskarlığına
geniş meydan verilməsinin, Azərbaycanın zəngin təbii
sərvətlərindən səmərəli istifadə edilməsinin,
respublikanın investisiya cəlbediciliyinin yüksəldilməsinin
və digər konseptual əhəmiyyətli tədbirlərin
nəticəsi olaraq son illər Azərbaycan iqtisadiyyatı təkcə
sürətli inkişafla deyil, eyni zamanda, yeni keyfiyyət
parametrləri ilə də özünü təsdiqləmişdir.
Azərbaycanın
20 illik müstəqillik tarixinin ən mühüm uğuru isə
ölkənin heç bir dövlətdən və beynəlxalq
təşkilatdan asılı olmadan müstəqil siyasət
yeritməsi, milli maraqlarını qətiyyətlə
müdafiə etməsidir. Prezident İlham Əliyevin 21 yanvar
2011-ci il tarixli "Azərbaycan Respublikasının dövlət
müstəqilliyinin bərpasının iyirminci
ildönümü haqqında" sərəncamında qeyd
olunduğu kimi, dövlət müstəqilliyinin bərpasının
iyirmiillik yubileyinin ölkəmizin həyatında müstəsna
əhəmiyyət daşıyan ictimai-siyasi hadisə
olduğu nəzərə alınaraq, Azərbaycanın
keçdiyi zəngin inkişaf yolunda qazandığı parlaq
nailiyyətlərin təbliği son dərəcə vacibdir.
Sərəncamda eyni zamanda keçid dövrünü başa
vuran respublikamızın bu gün özünün uzunmüddətli
inkişaf strategiyasının istiqamətlərini müəyyən
edən ölkə olduğu vurğulanır: "Azərbaycan
dünya miqyasında iqtisadi artım sürətinə görə
ön sıralarda gedərək islahatçı ölkə
kimi tanınır. Respublikamızda neft və
qeyri-neft sektorlarının yüksəlişi, çoxşaxəli
iqtisadiyyatın ahəngdar inkişafı təmin
olunmuşdur. Ümumi daxili məhsul,
büdcə və valyuta ehtiyatları ildən-ilə
artmaqdadır. Güclü sahibkarlar sinfi və
orta təbəqə yaranır. Azərbaycanın
enerji təhlükəsizliyi təmin olunmuşdur. Yeni infrastruktur formalaşır, beynəlxalq
aeroportlar istismara verilir, minlərlə kilometr yol və
müasir körpülər salınır".
Sərəncamdan
da göründüyü kimi, əsası ulu öndər Heydər
Əliyev tərəfindən qoyulmuş davamlı inkişaf və
tərəqqi kursu bu gün bütövlükdə müstəqil
Azərbaycanın siyasi simasını müəyyən edir. Bu kursun ən
layiqli davamçısı - Prezident İlham Əliyevin elmi təmələ
əsaslanan iqtisadi siyasəti respublikanın inkişafı
prosesində yüksək dinamizmi və məqsədyönlülüyü
təmin etmiş, hər bir mərhələ
üçün qarşıda duran vəzifələrin həllinə
real imkanlar açmış, cəmiyyətin ümumi
potensialının milli məqsədlər naminə səfərbər
olunmasına etibarlı zəmin
formalaşdırmışdır.
Ölkədə
bazar münasibətlərinə söykənən liberal
iqtisadi sistemin qurulmasının, vətəndaşların
iqtisadi azadlığına, təşəbbüskarlığına
geniş meydan verilməsinin, Azərbaycanın zəngin təbii
sərvətlərindən səmərəli istifadə edilməsinin,
respublikanın investisiya cəlbediciliyinin yüksəldilməsinin
və digər tədbirlərin nəticəsi olaraq Azərbaycan
iqtisadiyyatı 2011-ci ilin ilk rübündə təkcə
sürətli inkişafla deyil, eyni zamanda yeni keyfiyyət
parametrləri ilə də özünü təsdiqləmişdir. Nazirlər
Kabinetinin ilin birinci rübünün sosial-iqtisadi yekunları
ilə bağlı keçirilən iclası respublikanın
davamlı inkişaf və tərəqqi yolunda olduğunu,
qısa müddətdə makroiqtisadi göstəricilərə
imza atdığını göstərir. Hesabat
dövründə ölkə iqtisadiyyatı 1,6
faiz artmış, qeyri-neft sektorunda bu rəqəm 5,6, qeyri-neft
sənayesində 9,8 faiz təşkil etmişdir.
İqtisadiyyatın bütün sahələrində sistemli
islahatların davam etdirilməsi nəticəsində yanvar-mart
aylarında əhalinin pul gəlirləri keçən ilin
müvafiq dövrünə nisbətən 16,8,
orta aylıq əməkhaqqı 11,7 faiz artmış, əhalinin
adambaşına düşən gəlirləri inflyasiya səviyyəsini
7,7 faiz üstələmişdir.
Hökumətin son iclası
deməyə əsas verir ki, sosialyönümlü mahiyyət
daşıyan bu iqtisadi siyasət inkişaf prosesində yeni
keyfiyyət göstəricilərinin əldə olunması,
qeyri-neft sektorunun inkişafı yolu ilə regionların
tarazlı və davamlı inkişafının sürətləndirilməsi,
əhalinin sosial rifah halının daha da
yaxşılaşdırılması, faydalı məşğulluğunun
təmin edilməsi, milli sahibkarlığın hərtərəfli
dəstəklənməsi kimi vacib məsələləri
özündə ehtiva etmişdir. Yeni neft strategiyasının
uğurla davam etdirilməsi, Azərbaycanın xarici sərmayələr
üçün cəlbediciliyinin qorunması, milli
iqtisadiyyatın müxtəlif sferalarına yönələn
sərmayələrin qeyri-neft sektoruna, regionların inkişafına
doğru istiqamətləndirilməsi, "qara
qızıl"dan əldə olunan gəlirlərin
respublikada güclü insan kapitalının
formalaşdırılması məqsədinə yönəldilməsi
iqtisadi siyasətin əsas prioritetləri kimi diqqəti çəkmişdir.
Səmərəli iqtisadi islahatların uğurlu təməli
Bu gün mütləq əksəriyyət
etiraf edir ki, XXI əsrin başlanğıcında Azərbaycanın
müstəqil dövlət kimi bölgədə və
dünyada layiqli yerini tapması, regional liderliyini təmin etməsi,
iqtisadi sahədə keçid dövrünü uğurla
başa vurması məhz ümummilli lider, dünya
şöhrətli ictimai-siyasi xadim Heydər Əliyevin
xalqın rəyinə əsaslanmaqla əsasını
qoyduğu uzaqgörən siyasətin nəticəsidir.
Kifayət qədər
mürəkkəb tarixi siyasi şəraitdə dövlət
müstəqilliyini əldə edən Azərbaycan yalnız
ümummilli lider Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi
ilə hakimiyyətə qayıtmasından sonra həyata
keçirilən uzaqgörən siyasət və gərgin fəaliyyət
nəticəsində sürətli sosial-iqtisadi inkişaf
yoluna çıxmış, dünya təsərrüfat
sisteminə səmərəli inteqrasiyanı təmin
etmişdir. Ulu öndərin gərgin zəhməti, uzaqgörən
siyasətinin məntiqi nəticəsi olaraq müstəqil
iqtisadiyyat formalaşmış, Azərbaycanın öz suveren
iqtisadi siyasətini həyata keçirməsi
üçün ilk növbədə neft-qaz sektoru inkişaf
etdirilmiş, xarici investorlar Azərbaycana cəlb olunmuş,
investisiya təhlükəsizliyi mühiti
formalaşdırılmışdır. Neft-qaz
sektorunun sürətli tərəqqisi digər sahələrin
inkişafına da ciddi təkan vermişdir. Makroiqtisadi
sabitliyə nail olunması fonunda isə həyata keçirilən
sürətli islahatlar Azərbaycanın qarşısında
tamamilə yeni inkişaf mərhələsi
açmışdır. Xüsusən də
aqrar sahənin bazar iqtisadiyyatına məxsus prinsiplər əsasında
yenidən qurulması, bu sahədə dövlət mülkiyyətinin
özəlləşdirilərək əhaliyə
paylanması, həyata keçirilən struktur dəyişiklikləri
kənd təsərrüfatının yenidən
canlanmasına, sürətli tərəqqisinə,
istehsalın həcminin əhəmiyyətli dərəcədə
çoxalmasına səbəb olmuşdur.
Dövlət
mülkiyyətinin özəlləşdirilməsi nəticəsində
bazar iqtisadiyyatı prinsipinə xas olaraq təsərrüfat
subyektləri arasında yeni münasibətlər
formalaşmış, infrastrukturun inkişaf etdirilməsi,
xarici sərmayədarlar üçün əlverişli
mühitin yaradılması, perspektivli sektorların beynəlxalq
miqyasda məharətli təbliği xarici investorların Azərbaycana
gəlişini sürətləndirmişdir. Sosial sahədə
mövcud problemlərin kompleks həlli məqsədilə əhaliyə
göstərilən xidmətlərin həcm və keyfiyyəti
artırılmış, insanların maddi rifah halı yüksəlməyə
başlamışdır.
2003-cü ildən
Azərbaycana inamla rəhbərlik edən dövlət
başçısı İlham Əliyev isə keyfiyyətcə
yeni mərhələ üçün milli inkişaf prioritetlərini
düzgün müəyyənləşdirmiş, ölkənin
bütün potensialını məhz bu yöndə səfərbər
etmişdir. Cəmiyyətin ümumi potensialının milli məqsədlər
naminə səfərbər olunması inkişaf prosesində
dinamizm və məqsədyönlülüyü təmin
etmiş, hər bir mərhələ üçün
qarşıda duran vəzifələrin həllinə real
imkanlar açmışdır.
Prezident İlham Əliyevin
ötən illərdəki ən ciddi uğurlarından biri
respublikamızın mürəkkəb ictimai-iqtisadi proses kimi
səciyyələnən keçid dövrünü başa
vurmasıdır. Bakı Dövlət Universitetinin 2009-cu il noyabrın 1-də keçirilən 90 illik təntənəli
yubiley mərasimində dövlət başçısı
iqtisadi sahədə keçid dövrünün başa
çatdığını, Azərbaycanın keyfiyyətcə
yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoyduğunu bildirmişdir. Ölkədə keçid
dövrünün başa çatmasını xarakterizə
edən əsas cəhətlər isə şübhəsiz
ki, bazar iqtisadiyyatı üçün müvafiq qanunvericilik
bazasının yaradılmasında, sahibkarlar institutunun
formalaşmasında, mülkiyyətin
çoxnövlülüyünün təmin olunmasında,
özəlləşdirmə haqqında müvafiq qanunvericilik
bazasının yaradılmasında, aqrar islahatların həyata
keçirilməsində, müəssisələrin təsərrüfat
fəaliyyətində dövlətin rolunun məhdudlaşdırılmasında,
bazar institutlarının formalaşdırılmasında,
daxili və xarici iqtisadi fəaliyyətin
liberallaşdırılmasında, qiymətlərin bazar tərəfindən
müəyyənləşdirilməsində, ümumilikdə
dövlətin iqtisadiyyata müdaxiləsinin minimuma endirilməsində,
institusional islahatların həyata keçirilməsində və
bu qəbildən olan digər məsələlərdə
özünü göstərir. Beləliklə, aydın görünür
ki, dövlətin idarəsində yer alan, cəmiyyətin tələbatına
operativ reaksiya vermək imkanından məhrum olan,
istehsalçılarda resurslardan səmərəli istifadə
üçün hər hansı ciddi stimul yaratmayan, əmtəə
və xidmətlərin geniş çeşidinə gətirib
çıxarmayan, innovasiyalara meyilli olmayan, istehsal vasitələrinin
dövrün tələblərinə uyğun olaraq modernləşdirilməsində
ləngimələrə yol verilməsi kimi
çatışmayan cəhətlərə malik olan inzibati
komanda iqtisadiyyatından əsas prinsipləri sahibkarlıq,
mülkiyyət və istehsal vasitələrinin müxtəlif
formalarının yaranması, qiymətlərin bazar tərəfindən
tənzimlənməsi, təsərrüfat subyektləri
arasında müqaviləli münasibətlər, eləcə
də təsərrüfat fəaliyyətinə dövlətin
məhdud müdaxiləsi olan bazar iqtisadiyyatına keçid
kifayət qədər çətin bir prosesdir. Əsas cizgiləri
səmərəli texnologiyaların və təşkilati
sistemlərin seçimi, özəl, kollektiv, dövlət
mülkiyyət formalı, inzibati müstəqillik, əmlak
istehsalçısının öz məhsulunun tam sahibi
olması, məhsul təchizatçılarının və
istehlakçıların azad seçimi, tərəqqipərvər
vergi siyasəti olan bazar münasibətləri Azərbaycan
iqtisadiyyatı üçün də səciyyəvidir.
Son 3 ildə dünyanın
iqtisadi cəhətdən inkişaf etmiş dövlətlərini
də ciddi sınaqlarla üz-üzə qoyan maliyyə-iqtisadi
böhran "İnkişafın Azərbaycan modeli" ilə
bağlı müzakirələrə yeni nəfəs
vermiş, respublikanın yeni ictimai-iqtisadi formasiyaya sürətli
keçidinin spesifik cəhətləri, eləcə də
çətin vəziyyətdə ümumi daxili məhsulun
yüksək inkişaf tempini şərtləndirən amillər
nüfuzlu iqtisadçıların elmi müzakirə
mövzusuna çevrilmişdir. Bu müzakirələr
göstərir ki, hər bir ölkədə inkişaf proseslərinin
davamlı və sabit olmasını təmin edən
başlıca amillərdən biri də iqtisadi islahatların
elmi təməl üzərində aparılması, bu sahələrin
qarşılıqlı əlaqəsinin futuroloji planda
proqnozlaşdırılması, elmi-nəzəri, fəlsəfi
əsaslarının işlənib hazırlanmasıdır.
Azərbaycanın
iqtisadi sahədə keçid dövrünü uğurla
başa vurması elm və təhsil sferasında da adekvat
modernləşməni, əsaslı keyfiyyət dəyişikliklərini
zərurətə çevirir. Sürətli iqtisadi inkişaf
yolunda olan Azərbaycanda elmin inkişaf təmayüllərinin
ölkənin müasir reallıqlarına nəzərən
müəyyənləşdirilməsi, bu sahədə
mövcud problemlərin mərhələlərlə aradan
qaldırılması, elmlə idarəçiliyin üzvi vəhdətinin
təmini, bu sahəyə yönəldilən vəsaitlərin
rentabelliliyinə nail olunması yeni mərhələdə
qarşıda mühüm vəzifələr kimi durur.
Azərbaycan Respublikası
Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyevin ön sözü və ideya müəllifliyi ilə
işıq üzü görmüş "İnkişafın
Azərbaycan modeli" kitabı respublikamızın milli
inkişaf modelinin konkret elmi postulatlar üzərində əsaslandırılması,
onun nəzəri-metodoloji əsaslarının işlənib
hazırlanması istiqamətində ilk uğurlu addımlardan
biridir. Dərin elmi-nəzəri araşdırmalara
əsaslanmaqla ensiklopedik səciyyə daşıyan əsərdə
xalqın tarixi-etnik köklərinə, dövlətin iqtisadi
müstəqilliyini təmin edən real təsərrüfat
sisteminə, dünya iqtisadiyyatının qloballaşması
prosesinin müasir meyillərinə əsaslanan milli iqtisadi
inkişaf modelinin spesifik cəhətləri
araşdırılmışdır. Eləcə
də Azərbaycandakı çağdaş sosial-iqtisadi
proseslərə elmi-politoloji rakursda nəzər
salınmış, respublikamızın müstəqillik illərində
əldə etdiyi uğur və nailiyyətlər,
çoxşaxəli islahatlar prosesi dərindən tədqiq
olunmuşdur.
Keçid iqtisadiyyatı anlayışının nəzəri-praktik
xüsusiyyətləri
"İnkişafın
Azərbaycan modeli" əsərində akademik Ramiz Mehdiyev
haqlı olaraq elmi tədqiqatların azlığını
ciddi problem kimi qarşıya qoyur. Söhbət, əslində,
inzibati-amirlik sistemindən bazar iqtisadiyyatına keçid
dövründə kompleks təşkilati-hüquqi tədbirlər
sisteminin nəzəri əsasda tədqiq edilməsi və vahid
inkişaf strategiyası kimi ümumiləşdirilməsi zərurətindən
gedir. Əsərdə vurğulandığı kimi,
"Keçid dövrü kimi xarakterizə edilən tarixi mərhələdə
keçilən mürəkkəb, çətin və şərəfli
yola elmi-pedaqoji və fəlsəfi rakursdan nəzər salmaq,
respublikanın milli inkişaf modelinin xüsusiyyətlərini
cəmiyyətə açıqlamaq prosesində bu gün təkcə
iqtisadçı və filosoflar, ümumilikdə, elm xadimləri
və siyasətşünaslar deyil, ictimai rəyə əsaslı
təsir imkanları olan kütləvi informasiya vasitələri
də yaxından iştirak etməlidirlər. Bu,
həm də ən yeni Azərbaycan tarixinin olduğu kimi qələmə
alınması, hazırkı inkişafı təmin edən
islahatlar prosesinin mahiyyətinin açıqlanması
baxımından zəruridir".
İnzibati-amirlik
sistemindən bazar iqtisadiyyatına keçid dövrü
iqtisadi proseslərdə qeyri-müəyyənliyin kəskin
şəkildə genişlənməsi və ümumiyyətlə,
sistemsizlik böhranının bütün məziyyətləri,
xüsusiyyətləri ilə birlikdə təzahürünü
özündə ehtiva edir. İqtisadiyyatın sahə
və sferaları arasında inteqrativ və funksional
bağlılığın qırılması ilə
müşayiət olunan keçid dövrü iqtisadi
inkişaf modelinə dəyişən iqtisadi münasibətlər
sisteminin tələbləri prizmasından baxmağı tələb
edir. İnzibati-amirlik sistemi ilə bazar
iqtisadiyyatının mahiyyət uyğunsuzluğu yeni bir
iqtisadi inkişaf modelinin yaradılması probleminə
yanaşmada varisliyin tam həcmdə tətbiqini
qeyri-mümkün edir. Eyni zamanda bazar
iqtisadiyyatlı ölkələrin bu sahədə əldə
etdikləri təcrübədən Azərbaycanın
keçid iqtisadiyyatı şəraitində, sözün
müstəqim mənasında, yararlanmaq mümkün deyildir.
Beləliklə, tarixi təkamül prosesində
analoqu olmayan bir mərhələdə - inzibati-amirlik sistemindən
bazar iqtisadiyyatına keçid dövründə iqtisadi
inkişaf modeli problemi mövcüd situasiyaya uyğun şəkildə
qoyulmalıdır.
Keçid
iqtisadiyyatı mahiyyət etibarı ilə köhnə sistemdən
yeni sistemə keçid dövrünün sistemlilik
baxımından qeyri-müəyyənliyi deməkdir. Keçid
iqtisadiyyatı hər iki sistemin elementlərindən istifadə
etməklə yeni sistemin tədrici təkamülünə,
formalaşmasına, qurulmasına yönəldilmişdir.
Yəni nə qədər ki, söhbət
keçid iqtisadiyyatından gedir, bir o qədər milli iqtisadi
sistem formalaşma mərhələsində olacaqdır. İqtisadiyyatın sahə və sferaları
arasında üfüqi əlaqələr kompleksinin
intişarı yalnız bazar münasibətlərinin
mövcudluğu halında baş tuta bilər. Real bazarsız bütövlükdə iqtisadi
münasibətlərin əsasını təşkil edən
üfüqi əlaqələr sisteminin formalaşması
qeyri-mümkündür. Deməli, əgər
bazar münasibətlərinin inkişaf səviyyəsi
göstərilən optimallığa çatmamışsa,
onda ölkə iqtisadiyyatının sahə və sferaları
arasında inteqrativ bağlılıqdan danışmaq olmaz.
Bu isə o deməkdir ki, milli iqtisadiyyat müəyyən
keyfiyyət xassələrinə malik vahid məcmuluq kimi
yoxdur. Digər tərəfdən, vaxtilə
əyalət iqtisadiyyatı kimi formalaşmış bir sistem
siyasi müstəqillik əldə etdikdən sonra mexaniki olaraq
milli səviyyəyə yüksələ bilməz. İqtisadiyyatın özünəməxsus
inkişaf qanunauyğunluqları belə bir halın
reallaşma imkanını aradan qaldırır.
Müstəqilliyini
bərpa etdikdən sonra özünün siyasi və iqtisadi
quruluşunu dəyişən, ictimai həyatın
bütün sahələrində islahatlar aparan Azərbaycan
bütün bu böyük və əsaslı dəyişiklikləri
müharibə şəraitində apardığından
ölkəmiz analoqu olmayan bir dövrə qədəm qoydu. Bir iqtisadi
sistemdən digər iqtisadi sistemə keçidin əsasında
hər bir ölkənin spesifik xüsusiyyətlərini
özündə əks etdirən iqtisadi inkişaf modeli və
konsepsiya durur. Burada söhbət ilk
növbədə beynəlxalq təcrübəni və milli
xüsusiyyətləri özündə əks etdirən,
ölkənin inkişaf səviyyəsinə uyğun gələn
modelin olmasından gedir. Müharibə
şəraitində yaşayaraq əsaslı dəyişikliklər
aparan Azərbaycanın iqtisadi inkişaf səviyyəsinə
uyğun gələn, buna bənzər elə ölkə yox
idi ki, onun təcrübəsindən istifadə etmək
mümkün olsun. Digər tərəfdən,
inkişafın Amerika modeli olan liberal bazar iqtisadiyyatı
modelini, Almaniya modeli olan sosialyönümlü bazar
iqtisadiyyatı modelini və nəhayət, İsveç modeli
olan sosial-demokrat modelini Azərbaycanda adekvat olaraq tətbiq etmək
mümkün deyildi. O illərdə nə Çin modeli,
nə Koreya modeli, nə yapon modeli, nə də hazırda bizə
məlum olan iqtisadi inkişaf modelləri yox idi. İnzibati-amirlik sistemindən bazar iqtisadiyyatına
keçən Azərbaycan isə özünün ən
ağır dövrünü yaşayırdı. İqtisadiyyat tamamilə
dağıdılmış, onun bütün sahələri
arasında əlaqələr tamamilə kəsilmiş,
iqtisadi proseslərdə qeyri-müəyyənliyin kəskin
şəkildə genişlənməsi prosesi müşahidə
olunurdu. Bir sözlə, Azərbaycan sistemsizlik
böhranını bütün xüsusiyyətləri ilə
birlikdə öz taleyində yaşayırdı. Keçid dövrünün ilkin mərhələsində
Azərbaycan iqtisadiyyatının dünya bazarına daxil
olması üçün iqtisadiyyatın bərpa edilməsi
və səmərəliyinin artırılması, rəqabət
qabiliyyətli istehsalın yaradılması zəruri idi.
Belə çətin və mürəkkəb
şəraitdən ölkəni yalnız zəngin dövlətçilik
təcrübəsinə, dərin biliyə, dönməz iradəyə
malik olan bir şəxsiyyət çıxara bilərdi.
Davamlı inkişafın real göstəriciləri
"Əsrin müqaviləsi"nin bağlanması ilə Azərbaycan tez
zamanda iqtisadi böhrandan çıxdı. 2001-ci ilə qədər
dünyanın 15 ölkəsinin 33 şirkəti ilə 23 beynəlxalq
müqavilə imzalandı, bunun nəticəsində 6 il
yarım ərzində Azərbaycan iqtisadiyyatına 11,4 milyard
dollar investisiya qoyuldu. Bunun da 8,3 milyard
dolları xarici investisiyalar idi. Keçid dövrünün
sonuncu - 2009-cu ilini nəzərdən keçirsək görərik
ki, bir ildə Azərbaycana qoyulmuş 9,2 milyard dollar
investisiyanın 1,9 milyard dolları xarici, 7,3 milyard dolları
isə daxili investisiyalardır. Halbuki, 2001-ci ilə qədər
ölkə iqtisadiyyatına yatırılan investisiyaların
72,8 faizini xarici, 27,2 faizini daxili
investisiyalar təşkil edirdi.
Azərbaycanın iqtisadi
qüdrətinin yüksək dinamizmlə artmasının nəticəsidir
ki, 2009-cu ildə daxili sərmayələr 79,3,
xarici sərmayələr 20,7 faiz təşkil etmişdir.
2010-cu ildə isə respublika iqtisadiyyatına 13,9
milyard və ya əvvəlki ildəkindən 32,4 faiz çox
investisiya qoyulmuşdur. Əsas kapitala yönəldilmiş sərmayələrin
məbləği 21,2 faiz artaraq 9,7 milyard
manata çatmışdır və onun da 75,2 faizi daxili
investisiyalar olmuşdur. Xüsusi qeyd
olunmalıdır ki, investisiyaların 70 faizi qeyri-neft sektorunun
və infrastruktur sahələrin inkişafına sərf
edilmişdir. Ölkəyə qoyulmuş
investisiyaların tərkibində daxili investisiyaların
xüsusi çəkisinin belə sürətlə artması
Azərbaycan iqtisadiyyatının yüksək sürətli
inkişafını və onun iqtisadi qüdrətinin
artmasını göstərir. Bu böyük nailiyyətlərin
əldə edilməsi Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə güclü siyasətin,
düşünülmüş strategiya və taktikanın,
iqtisadi islahatların həyata keçirilməsi, siyasi iradənin
olması, ölkədə güclü maliyyə iqtisadi
potensialının yaradılması, enerji, nəqliyyat, ərzaq
və iqtisadi təhlükəsizliyin təmin edilməsi
hesabına mümkün olmuşdur. Bu
böyük uğurların bir səbəbi də ölkə
başçısı İlham Əliyevin yeni idarəetmə
modeli sayəsində, ölkəni elmi surətdə əsaslandırılmış
çoxsaylı dövlət proqramlarının vasitəsi ilə
idarə etməsidir.
Hələ 2006-cı ildə
Dünya Bankı bəyan etmişdir ki, Azərbaycan iqtisadi
inkişaf sürətinə görə hələ 6 il dünya birinciliyini qoruyub saxlayacaqdır.
2005-ci ildə ümumi daxili məhsulun artımının 26,
2006-cı ildə 35, 2007-ci ildə 25, 2008-ci ildə 11, 2009-cu
ildə 9,3, 2010-cu ildə isə 5 faiz
olması Dünya Bankının bu proqnozlarının nə qədər
doğru olduğunu bir daha təsdiq etdi. Nəzərə
almalıyıq ki, hər bir artım faizinin kəmiyyət
tutumu əvvəlki illərdəki artım faizinin kəmiyyət
tutumundan xeyli yüksəkdir.
Azərbaycanda
istehsal olunmuş ÜDM-in üçdə iki hissəsi ixrac
edilir və respublikada iqtisadi artımın yarıdan çoxu
xarici tələb amilləri hesabına
formalaşmışdır. İqtisadi böhrana baxmayaraq, 2009-cu
ildə adambaşına düşən ümumi daxili məhsulun
həcmi 7,9 faiz artaraq 4874 ABŞ
dollarına yüksəlmişdir. 2003-cü ildə
adambaşına düşən ümumi daxili məhsul 800,
2007-ci ildə isə 3660 ABŞ dolları olmuşdur. 2003-cü illə müqayisədə 2009-cu ildə
adambaşına düşən ümumi daxili məhsul 6 dəfədən
çox artmışdır. Dünya
ölkələri ilə müqayisə etsək, 2009-cu ilin nəticələrinə
əsasən Azərbaycan adambaşına düşən
ümumi daxili məhsulun həcminə görə orta gəlirli
ölkələr qrupuna daxil edilmişdir. İqtisadi
və maliyyə böhranı şəraitində əksər
dünya ölkələrinin bu sahədə xeyli gerilədikləri
halda, Azərbaycan həmin göstəriciyə görə vəziyyətini
əsaslı dərəcədə
yaxşılaşdırmışdır. Eyni
zamanda ötən 3 ildə Azərbaycan adambaşına
düşən milli məhsulun həcminə görə
dünya ölkələri içərisində yerini 40 pilləyə
qədər yüksəltmişdir. Beynəlxalq
aləmdə bu, olduqca yüksək göstərici
sayılır.
Ulu öndər
Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu yeni neft strategiyası
bu gün uğurla həyata keçirilir və ölkənin
iqtisadi qüdrətinin artırılmasına xidmət edir. 2010-cu ildə neft
hasilatı 51 milyon tona, qaz hasilatı 26,2
milyard kubmetrə çatmışdır. Neft
strategiyasının müvəffəqiyyətlə həyata
keçirilməsinin nəticəsidir ki, hazırda Azərbaycanda
neft-qaz kəmərlərinin çəkilməsi,
yataqların işlənməsi sahəsində beynəlxalq
münasibətlərin inkişaf etmiş sistemi
formalaşmışdır. Azərbaycan
özünün enerji təhlükəsizliyini təmin etməklə
yanaşı, Avropanın enerji təhlükəsizliyinin təminatı
sahəsində ciddi addımlar atır. Respublikada
elektrik stansiyalarının tikintisi belə bir nəticəyə
gəlməyə əsas verir ki, ölkəmiz elektrik enerjisi
istehsalının artım sürətinə görə də
dünyada ilk yerlərdən birini tutur. Bu
gün Azərbaycan elektrik enerjisinə olan tələbatını
tam ödəyir və xarici ölkələrə ixracı
ildən-ilə artırır. Beləliklə,
Azərbaycan nəinki neft-qaz ixracı ilə imkanlarını
genişləndirir, eyni zamanda elektrik enerjisini böyük həcmdə
xarici ölkələrə satmaqla özünün iqtisadi
qüdrətini gücləndirir.
Ümumiyyətlə,
həyata keçirilən uğurlu inkişaf
strategiyasının nəticəsidir ki, son 7 ildə ümumi
daxili məhsul 3 dəfə artmışdır. Nazirlər Kabinetinin 2011-ci
ilin I rübünün sosial-iqtisadi inkişafının
yekunlarına həsr olunmuş iclasında Prezident İlham Əliyev
demişdir: "Son illər ərzində
iqtisadiyyatımız durmadan artmışdır. Son 7 il ərzində
ümumi daxili məhsul təxminən 3 dəfə
artmışdır, hətta böhranlı 2009 və 2010-cu
illərdə iqtisadiyyatımız 14 faiz artmışdır. Ona görə də bu yüksək təməl,
yüksək baza üzərində birinci rübdə yenə
də müşahidə olunan artım, əlbəttə ki,
bizi çox sevindirir".
2004-2010-cu illərdə
ümumi daxili məhsulun həcmi 3, o cümlədən
qeyri-neft sektoru 2, sənaye istehsalı 2,8 dəfə
artmışdır. Bu illər ərzində dövlət
büdcəsinin xərcləri 9,5 dəfə yüksəlmiş,
sosial müdafiə və sosial təminat sahəsində xərclər
5,3, səhiyyədə 7,8, təhsildə 5, mədəniyyət,
incəsənət və informasiya sahələrində 5,4,
müdafiə sahəsində 8,7 dəfə
artmışdır. Bütün dünyanı
bürümüş iqtisadi böhran şəraitində
valyuta ehtiyatlarını 34,2 milyard ABŞ
dollarına çatdıran Azərbaycan milli inkişaf
strateqiyasını uğurla davam etdirmiş, bütün sahələrdə
yüksək artım templərinə nail olmuşdur. 2010-cu
ildə 41,6 milyard manatlıq ümumi daxili
məhsul istehsal edilmiş, onun real həcmi 5 faiz
artmışdır. Ölkə iqtisadiyyatının neftdən
asılılığının aradan qaldırılmasına
yönəldilən siyasətin nəticəsi olaraq qeyri-neft
sektorunda bu artım 7,9 faizə
çatmışdır.
İnzibati-amirlik
sistemindən bazar iqtisadiyyatına keçidin başa
çatması Azərbaycanın həyatında tarixi bir hadisədir. Biz artıq
dövlət mülkiyyətinin inhisarına son qoymuş,
iqtisadiyyatın qeyri-dövlət sektorunun sürətli
inkişafına nail olmuşuq. Qeyri-dövlət
sektoru indi iqtisadiyyatın bütün sahələrində
hakim mövqeyə malikdir. 2009-cu ildə
inzibati-amirlik sistemindən bazar iqtisadiyyatına keçid
dövrünü başa vurmuş Azərbaycanda ümumi
daxili məhsulun 85 faizdən çoxu xüsusi mülkiyyətdə
olan müəssisələrdə istehsal olunur. Deməli, bazar münasibətləri bütün
sistemi demək olar ki, əhatə edir.
Qürur hissi
ilə deyə bilərik ki, hazırda respublikamızın
heç bir dövlətin inkişaf yoluna oxşamayan,
hansısa təcrübəni təkrarlamayan milli inkişaf
modeli formalaşır və hazırda dünyanın
aparıcı elmi mərkəzləri bu modelin öyrənilməsi
istiqamətində işlər aparır. Bu istiqamətdə Azərbaycanın
iqtisadçı alimlərinin yeni-yeni araşdırmalar
aparması ölkənin ötən 20 ildə keçdiyi yola
konseptual nəzər salınması, uğurların təhlil
edilib ümumiləşdirilməsi, habelə gələcək
inkişaf perspektivlərinin öyrənilməsi
baxımından son dərəcə vacibdir. Hesab
edirik ki, bu istiqamətdə araşdırmalar Azərbaycanın
hazırda üstünlük verdiyi sabitləşmə və
modernləşmə strategiyasının tədqiqi
baxımından da əhəmiyyətlidir.
Modernləşmə mürəkkəb proses olaraq cəmiyyətin ayrılıqda götürülmüş hansısa bir sahəsini əhatə etmir, onun hüdudları son dərəcə genişdir. Ən ümumi formada desək, modernləşmə yeni əsrdə ictimai həyatın bütün sahələrində ciddi kəmiyyət və keyfiyyət dəyişikliklərini, ictimai şüur və vərdişlərin müasirləməsini nəzərdə tutur. Azərbaycanın hazırkı dinamik inkişafı deməyə əsas verir ki, ulu öndərin modernləşmə strategiyasının gerçəkləşdirilməsi üçün təməlini qoyduğu islahatlar Prezident İlham Əliyev tərəfindən qətiyyətlə davam etdirilir. Bu siyasət isə yeni əsrdə Azərbaycanın inkişaf etmiş ölkələr sırasına sürətlə daxil olmasını təmin etmək məqsədinə hesablanmışdır.
Rasim NƏBİYEV,
Azərbaycan İctimai-Siyasi
Universitetinin rektoru,
iqtisad elmləri doktoru,
professor
Azərbaycan.- 2011.- 6 may.- S. 10.