Müsəlman Şərqinin ilk demokratik parlamenti

 

Xalqımızı milli müstəqilliyə aparan yol nə qədər keşməkeşli, çətin olsa belə, bu tarixi həqiqət bütün azərbaycanlılarda fəxr və qürur hissi doğurur: 93 il əvvəl - 1918-ci il mayın 28-də müsəlman Şərqində müstəqilliyini ilk bəyan edən respublika olmuş Azərbaycan tarixən can atdığı, mübarizə apardığı azadlıq idealına qovuşmuşdur. Müsəlman Şərqində ilk demokratik, hüquqi və dünyəvi dövlətin məhz Azərbaycanda elan edilməsi, yüksək sosial-mədəni, iqtisadi tərəqqiyə, vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasına təkan verən çoxşaxəli islahatların bu məkanda gerçəkləşdirilməsi xalqımızın zəngin dövlətçilik ənənələrinə, yüksək milli qürura, yenilikçi düşüncə tərzinə malik olmasının parlaq təcəssümüdür.

Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti ilk gündən müstəqilliyi qoruyaraq inkişaf etdirməyi, xalqın firavan həyat tərzinə nail olmağı, hər bir fərdin qanuni maraq və mənafeyinin müdafiəsində dayanmağı mühüm vəzifələri kimi müəyyənləşdirmişdir. Tarixi faktlara nəzərən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin kifayət qədər mürəkkəb və çətin mərhələdə belə, demokratik ideallardan geri çəkilmədiyini, hər bir vətəndaşın hüquq və azadlıqlarının təmini istiqamətində qətiyyətli addımlar atdığını, ədalətə və qanunçuluğa tapındığını, maarifçilik ənənələrini inkişaf etdirdiyini əminliklə söyləmək olar. Elmi-mədəni, siyasi və iqtisadi intibaha zəmin yaradan islahatların həyata keçirilməsi və demokratik ruhlu qanunvericilik sisteminin formalaşdırılması göstərir ki, cümhuriyyəti yaradanlar o dövrün mütərəqqi ideya və saf düşüncəsi əsasında formalaşmış vətənpərvər insanlar, dəyərli ziyalılar olmuşlar. Bu düşüncə sahibləri azərbaycançılıq, türkçülük, islamçılıq, müasirlik, dövlətçilik kimi anlayışlara yüksək etiqad göstərmiş, xalqda milli özünüdərki, milli ruhu gücləndirməyə xidmət edən qətiyyətli addımlar atmışlar.

Cümhuriyyətin müxtəlif sahələrdə ciddi uğur qazanmasını şərtləndirən, eyni zamanda onun səmərəli daxili və xarici siyasətini təmin edən mühüm amillərdən biri də müsəlman Şərqində ilk dəfə olaraq 1918-ci ilin dekabrında demokratik seçkilər yolu ilə çoxpartiyalı parlamentin (Məclisi-Məbusan) yaradılması olmuşdur. Bundan xeyli əvvəl Azərbaycan Parlamenti 1918-ci il mayın 27-dən noyabrın 19-dək Milli Şura adı altında fəaliyyət göstərmiş, 44 nəfər müsəlman-türk nümayəndədən ibarət bu qanunverici qurum qısa zamanda 10 iclasını keçirərək mühüm tarixi qərarlar qəbul etmiş, ölkənin idarə olunması məsuliyyətini üzərinə götürmüşdü. Milli Şuranın qısa zamanda qəbul etdiyi "Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin elan edilməsi haqqında", "Birinci Müvəqqəti hökumətin tərkibi haqqında", "İkinci Müvəqqəti hökumətin tərkibi haqqında", "Müvəqqəti hökumətin hüquq və vəzifələri haqqında", "Milli Şuranın buraxılması haqqında" və "Azərbaycan parlamentinin yaradılması haqqında" qanunlar milli qanunvericiliyin inkişafı baxımından böyük əhəmiyyətə malik idi.

Həmin dövrdə yaranmış mürəkkəb siyasi vəziyyətə uyğun olaraq Azərbaycan Milli Şurası üzvlərinin "humanizm" prinsipindən çıxış edərək İrəvanı ermənilərə paytaxt kimi güzəştə getmələri isə təəssüf doğuran hal kimi qiymətləndirilməlidir. Bu barədə qərar Milli Şuranın 29 may 1918-ci il tarixli iclasında verilmişdi. İclasın 3 saylı protokoluna görə, F.X.Xoyski Milli Şurada erməni Milli Şurası ilə apardığı danışıqların nəticələri barədə məruzə etmiş, "erməni federasiyasının yaradılması üçün onlara siyasi mərkəz lazım olduğunu", "Gümrünün Türkiyəyə keçməsindən sonra belə mərkəzin yalnız İrəvan ola biləcəyi haqqında məlumat verdikdən sonra İrəvanın ermənilərə güzəştə gedilməsinin zəruri olduğunu bildirmişdir".

Milli Şurada səsvermədə şura üzvlərindən 16 nəfəri İrəvanın güzəştə gedilməsinin lehinə, 1 nəfər əleyhinə səs vermiş, 3 nəfər bitərəf qalmışdı. Bu məsələ Milli Şuranın 1 iyun 1918-ci il tarixli iclasında yenidən gündəliyə daxil olunmuş, şura üzvləri iclasda İrəvanın ermənilərə güzəştə gedilməsinə etiraz etmişdilər. Sonda Milli Şura bu etirazı müzakirə etmədən iclas protokoluna əlavə etməyi qərara almışdı. İrəvanın ermənilərə güzəştə gedilməsi sonrakı mərhələdə bədnam qonşularımızın daha böyük torpaq iddiaları ilə çıxış etmələrinə gətirib çıxardı. Prezident İlham Əliyev 18 yanvar 2008-ci ildə Ağdam rayonuna səfəri zamanı bu məsələ ilə bağlı demişdi: "İndiki Ermənistan dövləti tarixi Azərbaycan torpağında formalaşıbdır. İrəvan şəhərini Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin rəhbərliyi 1918-ci ildə Ermənistana hədiyyə edibdir. Yumşaq desək, o da böyük səhv idi. 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti yarananda İrəvan şəhərini Ermənistana bağışlamışdır. İrəvan xanlığı əzəli Azərbaycan torpağıdır. Ermənilər bu bölgəyə qonaq kimi gəlmişdilər. Ona görə haqq-ədalət, tarixi həqiqət, beynəlxalq hüquq, iqtisadi imkanlar, hərbi potensial - bütün bu amillər tərəzininin bir gözündə, Ermənistanın qeyri-konstruktiv və heç bir beynəlxalq normalara sığmayan siyasəti tərəzinin başqa gözündədir".

İyunun 17-də Milli Şura fəaliyyətini müvəqqəti dayandırmaqla, qanunverici və icraedici hakimiyyətin - 6 aydan gec olmayaraq Müəssislər Məclisi çağrılmaq şərti ilə - F.X.Xoyskinin sədrlik etdiyi Azərbaycan müvəqqəti hökumətinə verilməsi haqqında iki mühüm qətnamə qəbul etmişdi. Müvəqqəti hökumət həmin ilin iyun ayından noyabrınadək qanunverici orqanın səlahiyyətlərini həyata keçirmiş, cəmiyyət həyatının müxtəlif sahələrini tənzimləyən qanunlar qəbul etmişdi. 1918-ci il iyunun 4-də "Osmanlı imperatorluğu hökuməti ilə Azərbaycan Respublikası arasında dostluq müqaviləsi"nin imzalanmasını bu baxımdan xüsusi qeyd etmək lazımdır. 11 maddədən ibarət bu müqavilə cümhuriyyətin xarici dövlətlə imzaladığı ilk rəsmi sənəd olmuşdur. Strateji əhəmiyyətə malik sənədin 4-cü maddəsində "Dinclik və asayişi möhkəmləndirmək ölkənin təhlükəsizliyinin təmini üçün əgər zərurət olarsa, Osmanlı hökuməti Azərbaycan Respublikasına hərbi yardım göstərməyi üzərinə götürür" müddəasının əksini tapması iki ölkə arasında münasibətlərin strateji müttəfiqlik səviyyəsinə yüksəldiyini göstərirdi. Ölkənin müdafiə qabiliyyətini, təhlükəsizliyini təmin etmək istiqamətində digər mühüm addım isə Nazirlər Şurasının 1918-ci il 26 iyun tarixli 164 saylı sərəncamı əsasında Azərbaycan Milli Ordusunun yaradılması, avqustun 11-də isə "Hərbi mükəlləfiyyət haqqında" qərarın qəbulu olmuşdu.

Xalqda milli özünüdərki gücləndirməyə xidmət edən digər mühüm addım 1918-ci il iyunun 27-də "Azərbaycan dilinin dövlət dili elan edilməsi haqqında" fərmanın imzalanması idi. Həmin il iyunun 24-də üzərində ağ rəngli aypara və səkkizguşəli ulduz təsviri olan qırmızı bayraq dövlət bayrağı kimi qəbul olunmuşdu. (Noyabrın 9-da isə həmin bayraq üçrəngli - yaşıl, qırmızı və mavi zolaqdan ibarət olan bayraqla əvəz edildi). Qısa müddətdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin himninin qəbul edilməsi, milli valyutanın - manatın dövriyyəyə buraxılması məhz milli müstəqilliyin möhkəmləndirilməsinə xidmət edirdi. Bundan başqa, avqustun 23-də qəbul olunmuş "Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin vətəndaşlığı haqqında" qanun müstəqil respublika üçün mühüm əhəmiyyət daşıyırdı.

F.X.Xoyski hökumətinin qanunvericilik sahəsində mühüm addımlarından biri də 1918-ci il iyul ayının 15-də Fövqəladə Təhqiqat Komissiyasının yaradılması idi. Bu qərarla komissiya qarşısında Birinci Dünya müharibəsi illərində Zaqafqaziya ərazisində müsəlmanlara qarşı törədilən vəhşilikləri və onların əmlakına edilən qəsdlə bağlı məsələləri araşdırmaq, bu işdə günahkar olanları aşkarlamaq və onları məhkəmə məsuliyyətinə cəlb etmək vəzifəsi qoyulmuşdu.

1918-ci il sentyabın 15-də isə türk generalı Nuru Paşanın başçılıq etdiyi Qafqaz İslam Ordusunun bilavasitə köməyi ilə Bakı şəhərinin erməni-daşnak birləşmələrinin yaratdıqları qondarma "Sentrokaspi diktaturası"ndan azad edilməsi ilə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti parlamentinin formalaşdırılması ilə bağlı mütərəqqi təşəbbüslərin reallaşmasına münbit zəmin yaranmış oldu. Sentyabrın 17-də paytaxt Gəncədən Bakıya köçdükdən sonra isə Cümhuriyyət hökuməti istər ictimai-siyasi, istərsə də təsərrüfat və mədəni quruculuq sahəsində mühüm tədbirlər həyata keçirməyə başladı. İlk növbədə, Müəssislər Məclisinin çağırılması işinin təşkili üçün Nazirlər Şurasının sədri, daxili işlər və xalq maarif nazirlərindən ibarət komissiya yaradıldı.

1918-ci il iyunun 17-də Gəncədə fəaliyyətini dayandırmış Azərbaycan Milli Şurası noyabrın 16-da Bakıda öz işini yenidən bərpa etdi. Həmin gün keçirilən iclasda F.X.Xoyski hökumətin işlərinin çoxluğunu əsas gətirərək Müəssislər Məclisinin çağırılması üçün hazırlıq işlərinin Milli Şuraya həvalə olunmasını təklif etdi. Cümhuriyyət rəhbərliyi Azərbaycan parlamentini (Məclisi-Məbusanı) mümkün qədər tez formalaşdırmağa çalışır, bunu bir tərəfdən milli hakimiyyəti qanuniləşdirmək, digər tərəfdən dövlət idarəetməsini demokratik prinsiplər əsasında formalaşdırmaq istəyi ilə əsaslandırırdı. "Azərbaycan parlamentinin yaradılması haqqında" qanun layihəsinin qısa zamanda hazırlanaraq noyabrın 19-da qəbulu da məhz bu məqsədə xidmət edirdi. Qanun siyasi-hüquqi hadisə kimi təqdirəlayiq olmaqla, seçkilərin keçirilməsi üçün hüquqi baza yaradırdı.

"Azərbaycan parlamentinin yaradılması haqqında" qanuna əsasən, hər 24 min nəfərdən bir nümayəndə hesabı ilə parlamentdə təmsil olunması qaydası müəyyən edilirdi. Bu prinsiplə parlamentdə müsəlmanların 80, ermənilərin 21, rusların 10, almanların 1, yəhudilərin 1 nümayəndə ilə təmsil olunmaları nəzərdə tutulmuşdu. Ümumilikdə, Azərbaycan Parlamentinin 120 nəfərdən ibarət olmaqla formalaşdırılması qərara alınmışdı. Parlamentə seçiləcək 21 erməni nümayəndəsindən 8-i Gəncə, 8-i Şuşa, 5-i Bakı erməni komitələrindən seçilməli idi. Bakıdakı rus əhalisindən Rus Milli Şurası 10, alman əhalisi milli təşkilatından 1, yəhudi Milli Şurasından 1, gürcü komitəsindən 1 və polyak komitəsindən 1 nəfər nümayəndə göndərilməli idi. Bundan əlavə, qanunda Azərbaycan Cümhuriyyəti Parlamentinə Bakı Həmkarlar Təşkilatının 3, Bakı Sənaye-Ticarətin isə 2 nümayəndəsinin göndərilməsi nəzərdə tutulmuşdu. Məhz bu bölgü prinsipi Azərbaycan sərhədlərini dəqiqləşdirməklə, parlamentdə bütün bölgələrin təmsilçiliyinə imkan verirdi. Ümumiyyətlə, qanun siyasi, sinfi, dini, milli, cinsi fərqləri nəzərə almadan səsvermə hüququna malik bütün vətəndaşların iştirakını təmin edirdi. Demokratik ideallara yüksək sadiqlik göstərən Cümhuriyyət hökuməti qanunla qadınlara səsvermə hüququnun verilməsini də təmin etmişdi. Qadınlara seçki hüququnun verilməsi nəinki Şərqdə, bütün dünyada mütərəqqi bir hadisə olmaqla yanaşı, insan hüquqlarının qorunması və hüquq bərabərliyi kimi dünyəvi problemlərin həllinə Azərbaycan xalqının verdiyi dəyərli töhfə idi.

Parlamentin açılışı 1918-ci il dekabrın 3-nə nəzərdə tutulsa da, ingilis komandanlığının Azərbaycan hökumətinə ciddi təzyiqləri ilə bağlı bir qədər yubadıldı. Britaniya Krallığının baş qərargah rəisi S.Stoksun mayor Rolansona göndərdiyi məktubda göstərilirdi ki, koalisiya hökuməti müttəfiqlər komandanlığı tərəfindən tanınmayınca, parlamentin açılışına imkan verilməməlidir. Lakin bu və digər təzyiqlərə baxmayaraq, 1918-ci il dekabrın 7-də Azərbaycanın tarixində son dərəcə əlamətdar hadisə baş verdi. Bakıda H.Z.Tağıyevin qız məktəbinin binasında Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti Milli Şuranın sədri M.Ə.Rəsulzadənin giriş sözü və təbrik nitqi ilə açıldı.

Təsis iclasında başda F.X.Xoyski olmaqla, Nazirlər Şurasının bütün nümayəndələri iştirak edirdi. "Müsavat" fraksiyasının təklifi ilə Əlimərdan bəy Topçubaşov parlamentin sədri, Həsən bəy Ağayev onun müavini seçildi. Bitərəf və ixtisasca hüquqşünas olan Ə.M.Topçubaşov diplomatik və digər dövləti işlərlə əlaqədar parlamentdə iştirak etmirdi. Parlamentin ilk iclaslarında Azərbaycan parlamentarizmi ənənələrinin əsası yaradıldı və qanunverici orqanın ən gənc üzvü Rəhim bəy Vəkilov katib seçildi.

F.X.Xoyski başda olmaqla, hökumət parlament qarşısında tam tərkibdə istefa verdi. "Azərbaycan parlamentinin nakazı" adlanan daxili nizamnamə aparatın işini təşkil edirdi. "Parlament nakazı" Rusiya imperiyası Dövlət Dumasının daxili nizamnaməsi əsasında təşkil olunmuşdu. Azərbaycan parlamentində (Məclisi-Məbusanda) sədrdən, birinci müavindən və fraksiya nümayəndələrindən ibarət məşvərətçi orqan (Məsləhət Şurası) formalaşdırılmışdı. Parlamentin ilk iclaslarında mandat, reqlament və təsərrüfat komissiyaları yaradılaraq onların tərkibinə seçkilər keçirilmişdi.

Azərbaycan parlamentinin ilk iclasında müttəfiq (Antanta) qoşunların komandanı general Tomsonun şəxsi nümayəndəsi polkovnik Kokkerelin, İranın baş konsulu Sədülvüzarənin, Dağlılar Respublikası hökumətinin sədri T.Çermoyevin, bu hökumətin Azərbaycan hökuməti yanındakı təmsilçisi Qantamirovun, Gürcüstan Respublikasının təmsilçisi Karstvadzenin iştirak etməsi isə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin de-fakto tanınması demək idi.

Cümhuriyyət parlamentinin ilk iclasının yaddaqalan hadisələrindən biri də "İttihad" fraksiyasından olan Q.Qarabəylinin siyasi məhbuslara ümumi amnistiya verilməsi təklifi ilə çıxış etməsi oldu. Bu məqsədlə 5 nəfərdən ibarət işçi heyəti yaradıldı və "Azərbaycan parlamentinin açılması münasibətilə siyasi əfvi-ümumi" adlanan ilk qanun qəbul olundu.

Parlamentin ilk iclaslarında ayrı-ayrı partiyaların fraksiya və qrupları fəaliyyət proqramları haqqında da bəyanatlar verirdilər. Bu bəyanatlarda isə ümumi məqsədlər diqqəti cəlb edirdi: gənc Azərbaycan Cümhuriyyətinin müstəqilliyi və ərazi toxunulmazlığını, milli və siyasi hüquqlarını qoruyub saxlamaq; Azərbaycan xalqının və hökumətinin digər xalqlar və hökumətlərlə, xüsusilə qonşu hökumətlərlə dostluq əlaqələrini yaratmaq və möhkəmləndirmək; respublikada hüquqi-demokratik dövlət quruluşunu bərqərar etmək; geniş sosial islahatlar həyata keçirmək; ölkəni müdafiə edə biləcək güclü ordu yaratmaq.

Dövlət idarəçiliyi formasına görə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti parlamentli respublika olduğu üçün dövlətin idarə edilməsində parlamentin rolu çox böyük idi. Cəmi 17 ay fəaliyyət göstərməsinə baxmayaraq, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti özünün yüksək işgüzarlıq qabiliyyətini sübut etdi. Bu müddətdə Məclisi-Məbusanın 145 iclası keçirilmişdir. İlk iclas 1918-ci il dekabrın 7-də, son iclas isə 1920-ci il aprelin 27-də olmuşdur. Bu iclaslardan 15-i yetərsayın olmaması üzündən baş tutmamış, 130 iclasda ölkənin daxili, xarici siyasəti, iqtisadiyyat, maliyyə məsələləri, qanunvericilik aktlarının müzakirəsi, qəbulu, ordu quruculuğu və digər məsələlər müzakirə olunmuşdur. Fəaliyyəti dövründə Azərbaycan Cümhuriyyəti Parlamentinin müzakirəsinə 270-dən artıq qanun layihəsi çıxarılmış, onlardan 230-a yaxını təsdiq edilmişdir. Gənc müstəqil respublikada cəmiyyət həyatının müxtəlif sahələrini əhatə edən bu mükəmməl qanunlar özünün mütərəqqiliyi, demokratik ruhlu olması ilə fərqlənirdi.

Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Parlamenti öz mövcudluğu zamanı bütün fəaliyyətini ölkənin sosial-iqtisadi, maliyyə problemlərinin həllinə, ölkənin siyasi və ərazi toxunulmazlığını təmin etməyə, vətəndaşların hüquqlarını qorumağa, dövlətin demokratik və hüquqi əsaslarını möhkəmləndirməyə, Azərbaycanın beynəlxalq miqyasda tanınmasına, onun xarici ölkələrlə, ilk növbədə yaxın qonşuları ilə çoxşaxəli əlaqələrinin genişlənməsinə yönəltmişdi. Parlamentdə ümumilikdə 11 komissiya - maliyyə-büdcə, qanunvericilik təklifləri, Müəssislər Məclisinə seçkilər üzrə mərkəzi komissiya, mandat, hərbi, aqrar məsələlər, sorğular, təsərrüfat, sərəncamverici, ölkənin istehsal qüvvələrindən istifadə üzərində nəzarət, redaksiya və fəhlə məsələləri üzrə komissiyalar formalaşdırılmışdı.

Azərbaycan Parlamentinin qəbul etdiyi qanunların, qərarların hamısı müstəqil ölkənin ilk qanun və qərarları olduğu üçün çox əhəmiyyətli idi. Bu sırada bəzi qanunların strateji önəmini də xüsusi vurğulamaq lazım gəlir. "Vətəndaşlıq haqqında", "Ümumi hərbi mükəlləfiyyət haqqında", "Mətbuat haqqında", "Milli Bankın təsisi haqqında", "Bakı Dövlət Universitetinin yaradılması haqqında", Gömrük və poçt-teleqraf xidmətinin təkmilləşdirilməsi haqqında", "Məhkəmə qanunvericiliyi haqqında" və digər qanunları göstərmək olar.

Cümhuriyyət parlamentində qəbul olunmuş bəzi qanun və bəyannamələr insan hüquq və azadlıqlarının qorunmasına xidmət edir, hər bir fərdin sosial mənafeyinin təminatına yaxşı imkanlar yaradırdı. Məsələn, "İşçi məsələsi"nə dair bəyannamə ilə fəhlələrə 8 saatlıq iş gününün müəyyən edilməsi, həftədə bir günlük istirahətin verilməsi parlamentin vətəndaşların əmək hüquqlarının qorunması məsələsinə həssas münasibətini göstərirdi. Bəyannamə işçilərin qanunla müəyyən edilmiş vaxtdan artıq, eləcə də axşam saat 9-dan səhər saat 6-dək işlədilməsinə qadağa qoyurdu. 16 yaşına qədər yeniyetmələrin işləməsinin qadağan olunması; 16 yaşından 18 yaşınadək gənclər üçün 6 saatlıq iş gününün müəyyənləşdirilməsi; qadınların zərərli işlərdə çalışmasının yasaq olunması; hamilə qadınlara doğuşdan əvvəl 4 həftə, sonra isə 6 həftə ərzində əvəzi ödənilməklə məzuniyyətin verilməsi insan hüquqlarına yüksək hörmətin bariz təcəssümü idi.

Demokratik və hüquqi dövlət prinsiplərinə sadiq olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hakimiyyətlərin bölgüsü prinsipinə də ciddi riayət edirdi. 1919-cu il yanvarın 25-də parlamentdə qəbul edilmiş "Deputatlıq və məmurluq haqqında" qanun bunu bir daha təsdiqləyir. Qanun hakimiyyətlərin bölgüsü prinsipinə əsaslanmaqla, qanunverici və icraedici hakimiyyətlərin bir-birindən ayrılmasına, müstəqilliyinə imkan yaradırdı. Qanun nazirlərdən başqa, bütün hakimiyyət məmurlarına hər iki hakimiyyət qolunda təmsilçiliyi qadağan edirdi. Digər peşə sahibləri - təhsil işçiləri, həkimlər bu sırada istisnalıq təşkil edirdilər. Qanunların dərc olunduğu gündən qüvvəyə minməsi prinsipi də məhz "Deputatlıq və məmurluq haqqında" qanunla tənzimlənirdi.

Cümhuriyyət parlamenti fəaliyyətində xalq maarifinin inkişafı məsələlərinə də xüsusi yer ayırırdı. Maarif işinin yüksək səviyyədə təşkili, tədris və teatr-tamaşa müəssisələrinin milliləşdirilməsi, yeni tədris müəssisələrinin açılması, orada dərs deyən müəllimlərin maddi vəziyyətinin yaxşılaşdırılması məsələləri Məclisi-Məbusanın diqqət mərkəzində idi. Xüsusilə də Bakı Dövlət Universitetinin açılıb-açılmaması məsələsi bir neçə ay müddətində qızğın müzakirəyə səbəb olmuş, bununla bağlı dəfələrlə ciddi mübahisələr getmişdi. Bəzi deputatlar universitetdə dərs demək üçün yüksək ixtisaslı milli kadrların olmaması səbəbindən universitetin rus dilində açılması təklifi ilə çıxış edirdilər. Bununla bağlı əsasən "İttihad" və "Əhrar" partiyalarından olan nümayəndələr təkliflər irəli sürürdülər. Onlar universitetin rus dilində açılmasını Azərbaycanda ruslaşdırma siyasətinin davam etdirilməsi kimi başa düşürdülər. "Müsavat" və sosialistlər fraksiyasından olan deputatlar isə universitetin rus dilində açılmasının heç bir təhlükə törətmədiyini bildirir, universitetə daha çox azərbaycanlı tələbələrin cəlb olunmasını, onların milli kadrlar kimi yetişdirilməsi və bu yolla universitetdə təhsilin tədricən azərbaycanlılaşdırılmasının vacibliyini önə çəkirdilər.

"Bakı Universitetinin təşkil olunması haqqında" qanun layihəsi parlamentin üç iclasında - avqustun 21-də birinci, avqustun 25-də ikinci və sentyabrın 1-də üçüncü oxunuşdan keçərək təsdiq edilmişdi. Parlamentlə yanaşı, Azərbaycan hökuməti də universitetin maddi-texniki təchizatı, pedaqoji kadrların cəlb olunması, müvafiq binaların ayrılması üçün bütün tədbirləri görmüşdü. Universitetin yarandığı 1919-cu ildə akademik səviyyədə təhsil almış azərbaycanlıların sayı barmaqla sayılacaq qədər az idi. Onların da istisnasız olaraq hamısı xaricdə - xüsusilə Rusiyada, Fransada, Almaniyada, İtaliya və İngiltərədə təhsil almışdı. Bundan əlavə, o dövrdə Azərbaycanda sosial-iqtisadi və ictimai-siyasi vəziyyət son dərəcə mürəkkəb idi. Belə bir şəraitdə ali təhsil ocağı yaratmaq fikrinə düşməyin özü də çətin və perspektivsiz görünürdü. Bununla belə, xalqın elmə, təhsilə olan güclü meyli Bakı Dövlət Universitetinin yaranması ilə nəticələndi.

Azərbaycanda elm və təhsilin inkişafı, milli kadrların yetişdirilməsi üçün xarici ölkələrin müxtəlif ali məktəblərində təhsil almaq üçün azərbaycanlı tələbələrinin xaricə göndərilməsi sahəsində də Cümhuriyyət Parlamenti və hökuməti mühüm işlər görmüşdü. Azərbaycan hökumətinin 100 nəfər azərbaycanlı gənci xarici ali məktəblərdə təhsil almaq üçün dövlət hesabına xarici ölkələrə göndərmək haqqında hazırlanmış qanun layihəsi parlamentdə geniş müzakirə edilərək qəbul olunmuşdu. 1919-cu il sentyabrın 1-də Azərbaycan parlamenti xaricə göndərilən tələbələr üçün 7 milyon rubl vəsait ayrılması haqqında qərar çıxarmışdı. Xaricə göndəriləcək tələbələri seçmək üçün parlament üzvləri - Məmməd Əmin Rəsulzadə, Mehdi bəy Hacinski, Əhməd bəy Pepinov, Qara bəy Qarabəyov və Abdulla bəy Əfəndiyevdən ibarət xüsusi komissiya yaradılmışdı. 1919-1920-ci tədris ilində cəmi 100 abituriyent və tələbənin xaricə göndərilməsi nəzərdə tutulmuşdu. Abituriyentlər arasından seçilmiş yüz nəfər daha çox ümidverici gəncdən 45 nəfəri Fransanın, 23 nəfəri İtaliyanın, 10 nəfəri İngiltərənin, 9 nəfəri isə Türkiyənin müxtəlif ali məktəblərinə göndərilmişdi. Rusiyada təhsil almaq üçün göndərilməsi nəzərdə tutulan 13 nəfər gənc Rusiyada vətəndaş müharibəsinin davam etməsi ilə əlaqədar olaraq oraya gedə bilməmişdi. Avropaya göndərilən gənclərin hər birinə 1000 frank yol xərci və 400 frank hər ay vəsait ayrılması nəzərdə tutulurdu.

Cümhuriyyətin parlamenti və hökuməti 1918-ci il mart soyqırımının da təhqiqatının aparılmasını diqqətdə saxlayaraq bununla bağlı Fövqəladə Təhqiqat Komissiyası yaratmışdı. O dövrdə qarşıda duran başlıca vəzifələrdən biri də Azərbaycanın istiqlaliyyətinin beynəlxalq aləmdə tanınmasına nail olmaqdan ibarət idi. Bunun üçün hələ 1918-ci ilin yayında M.Ə.Rəsulzadənin rəhbərliyi ilə İstanbula nümayəndə heyəti göndərilmiş, sentyabrında isə Ə.M.Topçubaşov da onlara qoşulmuşdu. Bu nümayəndələrin məqsədi İstanbulda olan xarici ölkələrin diplomatik nümayəndəliklərinin vasitəsi ilə həmin ölkələrlə əlaqələr yaratmaq və onlar tərəfindən Azərbaycanın müstəqilliyinin tanınmasına nail olmaq idi. Lakin 1918-ci ilin payızında Almaniyanın və onun müttəfiqlərinin I Dünya müharibəsində məğlub olması vəziyyəti çətinləşdirirdi.

1918-ci il oktyabrın 30-da Türkiyə ilə İngiltərə arasında bağlanan "Mudros" sazişinə görə türklər Zaqafqaziyanı, o cümlədən Azərbaycanı tərk etməli oldular. Onların yerini general Tomson başda olmaqla ingilis qoşunları tutdu. Azərbaycan hökuməti, eləcə də parlament respublikanın müstəqilliyinin Paris sülh konfransının iştirakçısı olan qalib dövlətlər tərəfindən tanımasına çalışırdı. Buna görə də 1918-ci il dekabrın 28-də Azərbaycan hökuməti tərəfindən parlamentin ağsaqqallar şurası nümayəndələrinin iştirakı ilə Paris Sülh konfransında iştirak etmək üçün Azərbaycan Cümhuriyyəti Parlamentinin sədri, cümhuriyyətin beynəlxalq aləmdə tanınmasında əvəzsiz xidmətləri olmuş Ə.M.Topçubaşovun sədrliyi ilə Fransaya nümayəndə heyəti göndərildi. Böyük əziyyətlərdən və erməni təbliğatı ilə uzun müddətli mübarizədən sonra, nəhayət ki, həmin nümayəndə heyəti 1920-ci il yanvar ayının 12-də Sülh konfransındakı əsas ölkələr tərəfindən Azərbaycanın de-fakto tanınmasına nail oldu.

1920-ci il aprelin 22-də Azərbaycan Cümhuriyyəti Parlamenti süqutundan beş gün əvvəl Paris Sülh konfransında missiyasını uğurla yerinə yetirmiş nümayəndə heyətini buraxmaq, Qərbi Avropa ölkələrində (İngiltərə, Fransa, İtaliya, İsveçrə, Polşa) və ABŞ-da diplomatik nümayəndəliklər açmaq haqqında qanun qəbul etdi. Müzakirələr zamanı sosialistlər blokundan olan deputatlar Almaniya və Azərbaycan hökumətinin bütün ciddi səylərinə baxmayaraq, onu de-fakto belə tanımayan Sovet Rusiyasında da nümayəndəliklərin açılmasını təkid edərək buna nail oldular.

1918-ci ilin 28 mayında müstəqilliyini elan etmiş Azərbaycan xalqı müəyyən obyektiv və subyektiv səbəblərdən bu nemətin şirinliyini uzun müddət dada bilmədi: milli hökumət 1920-ci ilin 28 aprelində bolşevik qaragüruhu tərəfindən devrildi, ölkə işğala məruz qaldı. Xalqın şüurunda dərin iz salmış milli müstəqillik və dövlətçilik amalı növbəti dəfə amansızlıqla boğuldu, respublikamız uzun illər sovet imperiyasının ideoloji buxovları altında fəaliyyət göstərməyə məcbur oldu.

70 il totalitar rejimin ideoloji-siyasi buxovları altında yaşayan Azərbaycan xalqının qəlbində bir müstəqil dövlətçilik idealı kök salmışdı. Ötən əsrin 60-cı illərinin sonunda Azərbaycanda siyasi hakimiyyətə irəli çəkilən ulu öndər Heydər Əliyev ilk gündən həyata keçirdiyi tədbirlərlə xalqın gələcək müstəqilliyinə iqtisadi, siyasi və hüquqi zəmin hazırlamağa çalışmış, bu məqsədlə genişmiqyaslı tədbirlər həyata keçirmişdir. Ümummilli lider həmin illərdə müstəqil Azərbaycan üçün möhkəm siyasi və iqtisadi təməl yaratmaqla yanaşı, mütərəqqi parlamentarizm ənənələrinin də əsasını qoymuş, yüksək siyasi iradə göstərərək qanunverici orqanın xalqın milli maraqlarına uyğun çevik və işlək fəaliyyətini təmin etmişdir. Ötən əsrin 50-60-cı illərində respublikada milli-mənəvi dirçəliş istiqamətində müəyyən ehtiyatlı addımlar atılsa da, bu sahədə kompleks tədbirlər məhz Heydər Əliyevin Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi seçildiyi vaxtdan başlanmışdır. Ümummilli lider böyük hakimiyyət ustadı kimi bütün dövlət hakimiyyəti orqanlarının, o cümlədən parlamentin işini xalqın iqtisadi və sosial-mədəni tərəqqisinə, milli dirçəliş siyasətinin reallaşmasına yönəltmişdir. Xüsusi xatırlatmaq lazımdır ki, bu gün Milli Məclisin yerləşdiyi əzəmətli bina da məhz ulu öndər Heydər Əliyevin respublikaya rəhbərliyinin birinci dövründə - keçmiş ittifaqda analoqu olmayan memarlıq üslubunda inşa edilmişdir.

1991-ci ildə Azərbaycan özünün dövlət müstəqilliyini elan etsə də, bu, əslində, formal xarakter daşımış, yalnız 1993-cü ildə ümummilli lider Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə gəlişi ilə Azərbaycan cəmiyyətində dövlətçilik ideyalarının bərqərar olması fundamental mahiyyət kəsb etməyə başlamışdır. Bu mərhələdən etibarən respublikada müstəqil dövlət təsisatları formalaşmış, ilk müstəqil milli Konstitusiya qəbul olunmuş, parlamentə ilk seçkilər keçirilmişdir. Bütün bunlar respublikamızın demokratik və hüquqi inkişafında keyfiyyətcə yeni mərhələnin əsasını qoymuşdur.

Böyük strateq Heydər Əliyevin lider və şəxsiyyət kimi böyüklüyü həm də əsasını qoyduğu strateji siyasi kursun davamlılığını təmin etməsilə şərtlənir. 2003-cü ilin 15 oktyabrında xalqın iradəsilə Azərbaycan Prezidenti seçilmiş İlham Əliyev parlamentin ölkə həyatındakı rolunu yüksək dəyərləndirmiş, onun maddi-texniki bazasının yeniləşməsi, iş üsul və vasitələrinin müasirləşdirilməsi prosesinə öz töhfəsini vermişdir. Dövlət başçısının təşəbbüsü ilə Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin inzibati binası əsaslı şəkildə ən müasir səviyyədə təmir edilmiş, infrastrukturu yeniləşdirilmiş, bir sözlə, deputatların səmərəli və normal fəaliyyəti üçün bütün zəruri tədbirlər həyata keçirilmişdir. 2008-ci ildə Azərbaycan Parlamentinin yaranmasının 90-cı ildönümü təntənəli şəkildə qeyd olunmuş, bu əlamətdar tədbirdə dərin nitq söyləyən dövlət başçısı İlham Əliyev Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin hüquq dövlət quruculuğu sahəsindəki fəaliyyətini yüksək qiymətləndirmişdir.

2010-cu ilin noyabrında keçirilmiş seçkilər nəticəsində formalaşmış IV çağırış Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin ilk iclasında dərin məzmunlu nitq söyləyən Prezident İlham Əliyev demişdir: "Azərbaycanda demokratiyanın inkişafı təmin edilir. Azərbaycanda hüquqi dövlət quruculuğu işində çox vacib işlər görülmüşdür. Demokratiya bizim şüurlu seçimimizdir. Azərbaycan müasir demokratik ölkə kimi uğurla inkişaf edir. Ölkədə bütün azadlıqlar təmin edilibdir. Söz azadlığı, vicdan azadlığı, sərbəst toplaşmaq azadlığı, siyasi plüralizm təmin edilibdir. Ölkədə siyasi sistemin formalaşması işində çox vacib addımlar atılıbdır. Azərbaycanda siyasi mübarizə sivil qaydalarla tənzimlənir. Əminəm ki, yeni tərkibdə Milli Məclis bu gözəl ənənələrini daha da möhkəmləndirəcəkdir".

Bütün bunlar göstərir ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə formalaşmış parlamentarizm ənənələri keyfiyyətcə yeni mərhələdə yaşayır, inkişaf edir, ölkəmizin tərəqqisinə, yüksəlişinə töhfə verir. Heydər Əliyevin dövlətçilik ideallarına tapınan Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi üzərinə düşən məsuliyyətli missiyanı uğurla yerinə yetirməyə, dövlətin və xalqın maraqlarının keşiyində layiqincə dayanmağa çalışır, habelə dövlət başçısı İlham Əliyevin rəhbərliyi altında həyata keçirilən mütərəqqi siyasi, iqtisadi və hüquqi islahatlara layiqli töhfələrini verir.

 

 

Rafael CƏBRAYILOV,

Milli Məclisin deputatı

 

Azərbaycan.- 2011.-27 may.- S. 4.