QURBAN BAYRAMI
mərhəmətin və xeyirxahlığın təntənəsidir
Dünyada bayramı olmayan xalq yoxdur. Hər bir
xalqın mərasim folklorunun bəzəyi bayramlardır. Onlar dünya
xalqlarını bir-birinə
yaxınlaşdıran və
qovuşduran mədəni
dəyərlər məcmusudur. Bayramlar xalqların ən
yüksək mənəvi-əxlaqi
dəyərlərini, etik-estetik
görüşlərini, bəşəri
duyğularını və
humanist baxışlarını özündə əks etdirir. Ən qədimdən dünyanın
bayramsevər xalqlarından
biri kimi tanınan azərbaycanlıar
öz taixi törəniş və yüksəliş mərhələlərində
müxtəlif mövzulu
və məzmunlu bayramlar yaratmış, yüzilliklər boyu onları məişətində
qoruyub saxlamış və bir çoxunu
yeni-yeni dəyərlərlə
cilalayaraq təkmilləşdirmiş,
müəyyən qismini
isə yeniləri ilə əvəzləyərək
yaddaşlara həkk etmişdir.
Xalqımızın yaddaşında
yaşadıb saxladığı,
hər il
həcc ziyarəti, ibrətamiz mərasimləri
və ritualları ilə təntənəli
şəkildə keçirdiyi
belə böyük bayramlardan biri də Qurban bayramıdır. Sovet dövründə bu bayramın keçirilməsinə qoyulmuş
qadağa onun unudulub yaddan çıxarılmasına yönəlsə
də, xalq onu el arasında ən əziz bayramlarından biri kimi qoruyub saxlayaraq
günümüzə qədər
yaşada bilmişdir.
Milli müstəqilliyin
bərpasından sonra
ulu öndər Heydər Əliyevin
1993-cü il tarixli sərəncamı ilə, bir sıra
başqa xalq bayramları kimi, onun üzərindən də bütün yasaq və qadağalar
götürülmüş, bu bayram ümumxalq
bayramlarından biri kimi dövlət səviyyəsində qeyd edilməyə başlamışdır.
Qurban bayramı
inancları bütövlükdə
böyük Allahın
adı ilə bağlı yaranan, ona tapınma və etiqad silsiləsinin insan övladına bəxş
etdiyi xoşbəxtlik
təntənəsinin ifadəsi
kimi ibrətamiz həqiqətlərə söykənir,
bəşəriyyəti sədaqətə,
əhdə, vəfaya,
ədalətə və
rəhmə səsləyir. İnsan övladının
qurban kəsilməsinin
yasaqlanması çox-çox
uzaq zamanlardan bəri bəşərin yolunu nurlandırmaqdadır.
Məlumdur ki, Qurban bayramı
İbrahim peyğəmbərin
həyatında baş
vermiş bir hadisə ilə bağlıdır. Peyğəmbər ahıl yaşına
gəlib çatmışdı,
ancaq oğul övladı həsrəti
qəlbini yandırıb-yaxmaqda
idi. Bu barədə
dünya xalqlarında
çoxsaylı rəvayət
və əfsanələr
yayılmışdır. Xalqımız tərəfindən
yaradılmış və
vaxtilə Naxçıvan
ərazisində yazıya
aldığımız əfsanədə
deyilir: "Bir gün İbrahim peyğəmbər sübh
namazını qılandan
sonra üzünü Rəbbin
dərgahına tutaraq
dedi:
- Ya Rəbbim, üzümü ucalardan uca dərgahına tutaraq ulu diləyimi
cənabımıza ərz
edirəm ki, bu ahıl yaşımda
qəmli halıma,
ürəyimdə illərlə
gəzdirdiyim, bir kimsəyə bəyan edə bilmədiyim dərdimə, bir də vəfalı Saramın gecə-gündüz
axıtdığı göz
yaşlarına rəhm
edib bizə bir oğul övladı
payı verəsən.
Əhd edirəm ki, bu övladım 14 yaşına çatanda onu dərgahına gətirib öz əlimlə sənin yolunda qurban kəsəcəyəm.
Bu əhvalatdan 9 ay, 9 gün,
9 saat keçəndən
sonra İbrahim peyğəmbərin gözəl-göyçək
bir oğul övladı dünyaya gəldi. Sara onun adını İsmayıl
qoydu.
İllər gəlib keçdi, İsmayıl 14 yaşına
çatdı. İbrahim peyğəmbər əhdini unutdu. Həzrət Cəbrayıl
İsmayıla göylərdən
vəhy gətirdi, İsmayıl bu barədə peyğəmbərə
xəbər verdi
və onu vədini yerinə yetirməyə çağırdı.
Peyğəmbər əhdini unutduğuna görə bir neçə gün özünü döyüb
ağladı. Güman etdi ki, İsmayılın bağışlanması
barədə ona vəhy gələcək,
gəlməyəndə xatırladı
ki, əhdi pozmağı, vədə
xilaf çıxmağı
Rəbbi ən böyük günah hesab etmişdir. Özünə toxtaqlıq verib
günahını yumağa
hazırlaşdı. Peyğəmbər əvvəlcə İsmayıl
üçün ulu
toy çağırdı, qırmızı libas geydirib oğlunu taxta əyləşdirdi.
Bütün oba İsmayılın
toyuna təşrif gətirdi. Hamı onun taxta çıxmasını alqışladı.
Sonra peyğəmbər
İsmayıla bir neçə dəst ağ və
qırmızı libas
alıb Mina dağına
yola düşdü. Özü də altdan-üstdən yaraqlanmış, özünə
qılınc-qalxan götürmüşdü.
İsmayılı atının tərkinə
alıb vədini yerinə yetirməyə yollandı. Sara soruşdu:
- İsmayılı hara
aparırsan?
Peyğəmbər dedi:
- Minaya ibadətə gedirik.
Sara haray-həşir qopardı:
- Ya İbrahim, bəs bu yaraq-yasaq
nədir vurmusan belinə?
Peyğəmbər cavab verdi:
- Minanın yolu bədəvi quldurlarla doludur. Yaraqlar özümüzü qorumaq üçündür.
İbrahim peyğəmbər Mina dağına
çatan kimi axtarıb bir palıd ağacı tapdı. Onun yoğun bir
budağını kəsib
kötüklədi. Sonra onu
hamarladı. İsmayıla
təzə ağ
libaslarından birini geyindirdi.
Peyğəmbər dili dolaşa-dolaşa, əli əsə-əsə
İsmayılın gözlərini
bağladı. Onu oxşayıb ağladı,
sonra ehmalca uşağın başını
kötüyün üstünə
qoydu. Ancaq qılıncı uşağın boynuna vurmağa əli qalxmadı. Birdən
oğlunun gur səsini eşitdi:
- Tələs, ata! Ləngimə, Allah qarşısında
əhdini yerinə yetir!
Peyğəmbər özündə güc tapıb qılıncı
çəkdi ki, əhdini yerinə yetirsin. Amma əli
əsdi, qılınc
əlindən yerə
düşdü. İkinci dəfə
qılıncı çəkəndə
də onu əlində saxlaya bilmədi, qılınc ovcunda fırlanıb taxtaya çevrildi. Qeybdən həzrət Cəbrayılın səsi
gəldi:
- Ya Peyğəmbər, İsmayılın gözlərini
açıb ayağa
qaldır, ağ
libasını çıxar,
qırmızısını geyindir. Allah-taalanın
göndərdiyi qara qoçu qurban kəs, Rəbbim insan qurbanlığını
yasaqladı. O kəsdiyin
qurbanın ətindən
özün yemə, yeddi naümidin qapısına qurban payı göndər, qalanını da bədəvilər arasında
bərabər böl.
Bununla da o gündən etibarən insanın qurban kəsilməsinə son qoyuldu. Bayramın bir
çox adət-ənənə
və mərasimləri
onun başlıca rəmzi olan qurbankəsmə çevrəsində
cəmləşdi.
İbrahim peyğəmbər salavatullahın
Allaha etiqadı və əhdinə sədaqəti təkcə
İsmayılı iti
qılıncın tiyəsindən
xilas etmədi, Yer üzünün əşrəfi olan insan qurbanlığını
aradan qaldırdı, bəşər övladına
yeni münasibət formalaşdırdı.
İsmayıl isə Kəbə evinin baş mühafizi oldu. Müqəddəs Kəbəni dünya müsəlmanlarının ulu
səcdəgahına çevirdi.
Qədim
təqvim görüşlərinə
əsasən hər il yerini
dəyişib başqa
aya düşən Qurban bayramının silsilə ayin və mərasimləri yarandı. Onlar bu gün Allaha inamın ifadəsi kimi davam etməkdə, yeni-yeni ənənələr,
görüş və
etiqadlarla zənginləşməkdədir.
Hər il bayram
ərəfəsində yüz
minlərlə mömin
insan, o cümlədən
bir çox həmvətənlərimiz həcc
ziyarətinə gedib müqəddəs torpaqda qurban kəsir, şərin rəmzi olan şeytana daş atır, qalan müsəlmanlar isə Qurban bayramını öz yurdlarında qeyd edirlər.
İnsanlar arasında rəhmə,
dostluğa, qarşılıqlı
anlaşmaya, bəşər
övladına, ilahi sevgiyə çağırışlarla
dolu olan bu böyük bayram hər cür ayrı-seçkiliyə,
ədalətsizliyə, qanlı
müharibələrə və
terrora qarşı olub sağlam düşüncəyə, rəhmə
və xeyirə söykənir, insanlara
humanist dəyərlər aşılayır.
Allah bu əziz gündə
kəsəcəyiniz qurbanları
qəbul eləsin! Amin!
Azad NƏBİYEV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
professor
Azərbaycan.- 2011.- 6 noyabr.- S. 1.