Müstəqilliyi
təmin edən strategiyadan modernləşən və
innovasiyalı milli strategiyaya doğru
"Biz gələcəyə baxmalıyıq,
gələcəyi düşünməliyik: 20-50 ildən
sonra Azərbaycan hansı yollarla inkişaf edəcəkdir?!
Biz bu barədə düşünürük və
görülən bütün işlər həm
bugünkü problemlərin həllinə, eyni zamanda, gələcəyə
yönəldilibdir. Biz gələcəyimizi aydın görməliyik.
Bu gün dünya dəyişir. Qloballaşma, inteqrasiya prosesləri
gedir. Gələcəyini qurmayan ölkə heç bir
uğur qazana bilməz. Bizim böyük maddi
resurslarımız ola bilər. Lakin bilikli və
bacarıqlı insanlar və ən yüksək standartlara
cavab verən gələcək nəsil olmasa, biz uzunmüddətli
uğur qazana bilmərik".
İlham ƏLIYEV,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti
Hər bir dövlət öz milli, özünəməxsus strategiyasına malikdir və təsadüfi deyil ki, əksər hallarda "milli inkişaf strategiyası" termini birlikdə işlədilir. Azərbaycanın ümummilli lideri Heydər Əliyev müstəqillik dövründə məhz bu strategiyanı sıfırdan başlayaraq yaratmışdır. 20 illiyini qeyd etdiyimiz suveren Azərbaycan dövləti Heydər Əliyev strategiyasının davamlı və qətiyyətlə reallaşmasının nəticəsidir. Dünyada etiraf edilən həqiqət belədir ki, bu gün Azərbaycan öz tarixinin dönüş anını yaşayır.
Müasir dünyanın reallığı milli inkişaf strategiyasının fundamental resurslarının zamanın tələblərinə uyğun şaxələnməsini, taktiki hədəflərin dinamikaya uğramasını tələb edərək XXI əsrin intellektual məkanı uğrunda mübarizədə milli elitaları ön cərgələrə çıxmaq kimi çağırışla üz-üzə qoymuşdur. Bu çağırışa cavab kimi inkişafın yeni mərhələsi Azərbaycan dövlətinin elmi-intellektual potensialının səfərbər edilməsi baxımından dövlət əhəmiyyətli qərarların qəbul edildiyi illər kimi tarixdə qalacaq.
Azərbaycan Pespublikasının Prezidenti İlham Əliyevin ölkədə elmin və təhsilin, qeyri-neft sektorunun modernləşməsini milli inkişaf strategiyasının yeni hədəfləri kimi müəyyən etməsi, XXI əsrin yeni intellektual Azərbaycanı layihəsini gerşəkləşdirmək yönündə 2003-cü ildən nümayiş etdirdiyi siyasi iradə və qətiyyəti konkret faktlarda əksini tapmışdır. Müstəqilliyin əldə edilməsindən sonra keçən illərdə modernləşən müstəqilliyin və yeni zamanın liderlik keyfiyyətlərini özündə əks etdirən dövlət başçısı qazanılan uğurlara dayaqlanaraq, yeni yüzildə qabaqcıl ölkələrin səviyyəsinə çatmaq, elmə və biliyə əsaslanan innovasiyalı cəmiyyət qurmaq vəzifəsini irəli sürmüşdür.
Ölkəmizdə həyata keçirilən miqyaslı islahatlar təbii olaraq belə bir sual doğururdu: bu islahatları həyata keçirən və davamlı olmasını təmin edən Azərbaycan vətəndaşı hansı təfəkkür tərzinə malik olmalıdır?
XXI əsri səciyyələndirən ən mühüm cəhət, heç şübhəsiz, onun "bilik" və ya "elm" çağı kimi xarakterizə olunması, elmi düşüncə səviyyəsinin və yaradıcı intellektin heç vaxt olmadığı qədər xalqların və dövlətlərin taleyində həlledici faktora çevrilməsi ilə əlamətdar olmasıdır. Yaşadığımız coğrafi məkanda əlverişli mövqelərə malik olan Azərbaycan daim elm, sənət və mədəniyyət mərkəzi kimi aparıcı yerlərdən birinə sahib olmuş, müsəlman Şərqində maarifçilik hərəkatının başlandığı, ilk demokratik respublikanın qurulduğu ölkə kimi dünya sivilizasiyasına mühüm töhfələr vermişdir.
Çağdaş sivilizasiyanın əsas aparıcı göstəricilərindən olan qloballaşma prosesinin sürətlə getməsi istənilən cəmiyyətin siyasi həyatında özünü büruzə verir. XXI yüzilliyin insanı daha bir paradoksal çağırışla üz-üzədir: fasiləsiz dəyişiklik və yeniləşmə prosesləri düşünməyi həyat tərzinə çevirir. Bu da öz növbəsində artıq baş verənlərin nəticələrini təhlil edən deyil, prosesləri önləyə bilən - preventiv, strateji düşüncə fenomenini şərtləndirir.
2007-ci il mayın 23-də dövlətçilik tarixində ilk dəfə Azərbaycan Respublikasının Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyası təsdiqlənmişdir. Konsepsiyada "3.9.Peşəkar insan ehtiyatlarının çatışmazlığı" dövlətçiliyin varlığına təhlükə kimi; "4.3.3. Elm, təhsil, mədəniyyət və mənəviyyatın qorunması və inkişafı" isə milli təhlükəsizliyin başlıca istiqamətlərindən biri kimi ifadə olunmuşdur.
Gələcəyə
doğru dörd addım
2007-ci ildə Prezident yanında Strateji Araşdırmalar Mərkəzinin (SAM) - yeni intellektual infrastrukturun - "beyin mərkəzi"nin yaradılması dövlətçiliyin inkişafında yeni ənənənin və mərhələnin başlanğıcı oldu. Müasir dövlətin simasını formalaşdıran intellekt qlobal siyasətin mühüm aspekti, biliyə əsaslanan cəmiyyətin "mühərriki"dir. Dövlət başçısı qeyd edilən sərəncamı ilə Azərbaycanda belə bir cəmiyyətin yaranmasının bünövrəsini qoydu.
Mərkəz dövlətçiliyimizin rifahı naminə cəmiyyətin böyük dəyərə malik olan strateji təfəkkür və ideya potensialını bir yerə cəmləməyə, istənilən (fərdi və ya kollektiv təşəbbüs) formada onun inkişafını dəstəkləməyə və stimullaşdırmağa yönəlmiş dialoq məkanı kimi fəaliyyətə başladı. Mərkəzin yaradılmasını zəruri edən səbəblər sırasında dövlət başçısının fərmanında vurğulandığı kimi, ölkədə aparılan strateji araşdırmaların koordinasiyası və siyasi analitikanın bir elm kimi formalaşması yönündə fəaliyyətin həyata keçirilməsi ehtiyacı da mövcud idi. Azərbaycanın elmi-intellektual nüfuzunun yüksəlməsinə xidmət edən mərkəzin yaradılması Prezident İlham Əliyevin dövlətin intellektual potensialının reallaşdırılması yönündə real təcəssümünü tapan yeni addımlarından sayılır. İntellektual potensial hər bir cəmiyyətdə konkret insanlara məxsus olan fərdi keyfiyyətdir və bu gün onu "kollektiv intellektə" çevirməyi bacaran dövlətlər inkişafın liderləridir. Müxtəlif təhdidlərə ani şəkildə müvafiq münasibət bildirməyə, eləcə də informasiya mübarizəsində preventiv tədbirlər təklif etməyə imkan verən kollektiv intellektin təşkilatlanmasının ən mükəmməl forması isə dünyada hələlik yalnız beyin mərkəzləri formatında əksini tapmışdır.
SAM-in 4 yaşı tamam oldu. Bu, bir insan ömrü ilə
müqayisədə çox az
müddətdir. Lakin elmi mərkəz
üçün böyük sınaq və özünə
inam illəridir. Dövlət
başçısının düşünülmüş
qərarı artıq öz bəhrələrini verir. Mərkəz qısa müddət keçməsinə
baxmayaraq ölkədə və dünyada dinamik inkişaf edən
elmi struktura çevrilir, nüfuzlu beyin mərkəzi kimi
tanınır. Dünya beyin mərkəzləri məkanına
inteqrasiya yönündə olduqca vacib addımlar
atılmışdır.
Dinamik
iqtisadi inkişafın intellektual təminatı
Azərbaycan
dövlətinin böhran dövründəki siyasəti bir daha sübut edir
ki,
düşünülmüş milli inkişaf
strategiyası böhranları
önləyə və uğurların rəhni ola bilər. Məhz bu xüsusiyyət XXI əsrdə müstəqil
Azərbaycanın dövlət identikliyini və rəqabət
üstünlüyünü təmin edən keyfiyyətə
çevrilmişdir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
ölkəmizin iqtisadiyyatında keçid dövrünün
artıq başa çatması ilə bağlı qənaəti
elmi-intellektual elita qarşısında son dərəcə
mürəkkəb və strateji əhəmiyyətli vəzifələr
qoydu. Bunlardan
birincisi ölkəmizdə insanın kreativ
potensialının artırılmasıdır. İnsan
kapitalının ən ali forması-intellektual kapitaldır və
o, yeniliklərin
mühərriki olaraq qalır. Dövlət
başçısı həmçinin qabaqcıl ölkələrin
səviyyəsinə çatmağı strateji vəzifə
kimi irəli sürmüşdür. Azərbaycanda
biliyə əsaslanan cəmiyyət və milli innovasiya
sisteminin yaradılması yönündə dövlət siyasəti
konsepsiyasının layihəsinin hazırlanması diqqət mərkəzindədir.
SAM tərəfindən
Azərbaycanın neft strategiyası, onun dünya
iqtisadiyyatındakı rolu və mövqeyi, qeyri-neft sektorunun
inkişafı aparılan tədqiqatlar
sırasında prioritet sahələrdən biri olaraq
qalır.
Transformasiyaların fövqəladə sürəti və
qeyri-müəyyən gedişatı müvafiq önləyici
cavabların verilməsini tələb edir.
Bu da öz növbəsində intellektual
peşə sahiblərinin - analitiklərin fəaliyyətini zəruri
edir.
Hücumçu diplomatiyaya "beyin həmləsi"
ilə dəstək
Beynəlxalq "Hay Tech Group" reytinq
agentliyi "2030-cu ildə liderlik" adlı hesabatında
dünyada baş verən meyilləri təhlil etmişdir. Hesabatda
qeyd edilmişdir ki, gələcəyin lideri uğur qazanmaq üçün daha
çevik, daha həssas olmalıdır. Növbəti nəslin liderləri,
sözün əsl mənasında, liderlik zirvəsinə
qalxmaq üçün strateji təfəkkürə,
intellektual üfüqə malik olmalıdırlar.
Azərbaycanın
uğurlarını yalnız onun nadir geosiyasi mövqeyi, təbii
resursları deyil, ilk növbədə, strateji təşəbbüsə
malik liderlik resursunun olması həll edir.
Prezident
İlham Əliyevin bəyan etdiyi hücumçu xarici siyasət
strategiyası özünün
parametrlərinə görə Azərbaycanın mənafeyinin
lobbiləşdirilməsini, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həqiqətlərinin, dövlətin
siyasi kursunun əsas vektorlarının dünya ictimaiyyətinə
çatdırılmasını, regional və qlobal layihələrə
fəal cəlb olunmağı, eləcə də intellektual cəbhədə
geniş hücum strategiyasını təmin edir. Prezidentin ifadə etdiyi prioritet bir faktı aydın
göstərir ki, bəzən ənənəvi diplomatiya
lazımınca səmərəli olmadıqda fəal
intellektual mübadilə, dövlətin və cəmiyyətin
perspektivlərinə yeni elmi yanaşma
qarşılıqlı münasibətlərin və
qarşılıqlı tamamlamanın yeni formasına
çevrilir.
Dəyişikliklərin
hökm verdiyi reallıqda planlaşdırma işə
yaramır. Onu strateji təfəkkür əvəz edir. Böhranlar və qeyri-müəyyən
durumlar qanunauyğunluğa çevrilir. Belə şəraitdə strateji təfəkkürə
tələbat artır. Böhran əldə
edilən uğurların itirilməsi təhlükəsini
yaradır və eyni zamanda, strateji təfəkkürü
sınaqdan çıxarır. Bu zaman əldə edilənlərin saxlanılmasına yönəlmiş
müdafiə strategiyasından,
mövcud vəziyyətdən maksimum fayda, yaxud da minimum
itki ilə çıxaraq artım və inkişafı davam
etdirməyə yönəlmiş hücumçu strategiya
arasında düzgün balansın tapılmasını tələb
edir.
Müasir diplomatiya formalarının dəyişməsi
milli ekspertlər birliyinin güclənməsi və fəallaşması
zərurətini aktuallaşdırır. Dağlıq
Qarabağın və 7 rayonun Ermənistan tərəfindən
işğal edilməsi, Cənubi Qafqazda proseslərin intensiv
şəkildə bir-birini əvəz etməsi, qlobal səviyyədə
enerji təhlükəsizliyi probleminin daim müzakirə edilməsi
şəraitində ekspertlər birliyinin rolu formalaşmaqda
olan gündəliyin mühüm elementi kimi təzahür edir.
Bəzən cari daxili və xarici siyasi
konsepsiyanın bəzi məsələlərinin daha dəqiq
müəyyən edilməsi ekspertlərlə zəruri və
aktual diskussiyalardan asılı olur. İntellektual
diskussiyaların prioriteti regional və qlobal miqyaslı
transformasiyaların səbəb və nəticələrinin təhlilində
cəmlənir.
Ötən
4 il ərzində SAM tərəfindən 32 elmi tədqiqat, 14
beynəlxalq konfrans, 100-ə yaxın "dəyirmi masa",
10-dan artıq elmi kitab, 30-dək analitik şərh həyata
kecirilmiş və dərc edilmişdir. Elmi tədqiqatlar
sırasında Azərbaycanın daxili və xarici siyasəti
- Dağlıq Qarabağ münaqişəsi, Azərbaycanın
enerji strategiyası, ölkənin siyasi-iqtisadi inkişafı,
milli təhlükəsizlik məsələləri əsas yer
almışdır.
SAM tərəfindən Azərbaycanda ilk dəfə
davamlı olaraq xarici KİV təmsilçilərinin və
jurnalistlərin ölkəmizə
silsilə səfərləri təşkil edilmiş,
onlara baş verən inkişaf
proseslərini bilavasitə müşahidə və təhlil etmək imkanları
yaradılmışdır. Bu, ictimai diplomatiya
(public diplomacy) sahəsində ölkəmizdə atılan
yeni, lakin perspektivli addımlardır.
Aydındır
ki, yeni intellektual məkana doğru addımlarımızı
intensivləşdirmək, ekspert qruplarını səfərbər
etmək də "Beyin hücumu diplomatiyası"nı zərurətə çevirmişdir. Mərkəzdə dünya beyin mərkəzləri
ilə birbaşa əlaqələrin yaradılmasına, elmi
ünsiyyətin qurulmasına imkan verən miqyaslı qlobal
şəbəkə yaranmışdır. Təkcə
2011-ci il ərzində Türkiyə, Rusiya və
İtaliyanın qabaqcıl beyin mərkəzləri ilə əməkdaşlığa
dair memorandum imzalanmış, yaxın ay ərzində
Argentina, Yunanıstan və Polşanın müvafiq
strukturları və bir sıra siyasi elmi institutlarla əməkdaşlığın
rəsmiləşdirilməsi nəzərdə tutulmuşdur.
Elmi və intellektual mübadilə tədricən Azərbaycanın
simasına çevrilməkdədir. Azərbaycanın
başqaları ilə bölüşməyə və onlara
nümayiş etdirməyə layiq dəyərləri və
nailiyyətləri çoxdur.
Gələcək uğurların təminatı
Bu gün Azərbaycan
modernləşmə yolunda ən iddialı məqsədlər
irəli sürməyə və onları həll etməyə
qadirdir. Şərq və
Qərbin qovuşuğunda yerləşən Azərbaycan əhatəsindəki
qeyri-sabitlik, böhran və münaqişə vəziyyəti
inkişaf üçün bilavasitə təhdid və
problemlər yaradır. Qlobal və regional proseslərin mürəkkəbləşməsi
kompleks və yüksək peşəkarlıq tələb edən təhlillərə ehtiyac
yaradır.
İnkişafın
Azərbaycan modelinin siyasi-tarixi təhlilini əks etdirən tədqiqatların
aparılması, beynəlxalq tərəfdaşlarımız
olan "beyin mərkəzləri" vasitəsi ilə
yayılması və təbliğini, bu əsasda "dövlətin
regional və qlobal proseslərə təsir resursu" indeksini
dinamikada əks etdirilməsini təmin etmək önəmli vəzifələrdəndir.
Bu baxımdan zamanla ayaqlaşaraq ən müasir texnologiyalardan
istifadə etməklə real və virtual təşkilatçılığı
bir arada təşkil edə bilən
Azərbaycan gənci müasir
inkişafın insana diktə etdiyi "fikir sürətli"
həyat (Bill Geyts) ritminə və axarına qoşulmağa
hazır olmalıdır. Konkret nəticələrə
hesablanmış kreativlik xüsusiyyəti tədqiqatçılarımızı
səciyyələndirən əsas xususiyyətə cevrilməlidir.
Bütün bunlar hər bir şəxsin
dövlətin modernləşmə və insan
kapitalının reallaşması, inkişaf etmiş ölkələrin
səviyyəsinə çatmaq strategiyasında fəal
iştirakını və məsuliyyətini təsdiq edən
amillərdir.
İKT əsrində elektron informasiya vasitələri nə
qədər vacib olsa da, hazırda hər bir ciddi beyin mərkəzinin
imicini həm də onun dövri nəşrləri müəyyən
edir. Real və
virtual məkanlarda
paralel olaraq fəaliyyətini həyata keçirən
mərkəzdə artıq bir sıra "ilklərə" imza
atılmışdır.
SAM Azərbaycanın
xaricdə dərc edilən ilk və hələlik yeganə
beynəlxalq milli miqyaslı elmi-analitik nəşri olan, tərkibində
beynəlxalq redaksiya şurasının iştirak etdiyi, qlobal
ekspert cəmiyyətinin marağını cəlb edən,
müasir dünyanın qaynar nöqtələrindən olan Cənubi
Qafqazın geosiyasi, iqtisadi və s. məsələlərinə
həsr edilən ilk nəşrin - Caucasus İnternational
jurnalının çap edilməsinə və
yayılmasına nail olmuşdur.
SAM ekspertlərinin təhlilləri həmçinin, yerli
və xarici KİV-də çap olunur. Həmçinin
SAM-in təşəbbüsü və dəstəyi ilə
ölkədə və xaricdə 10-a yaxın kitab işıq
üzü görmüşdür, 5-i isə nəşrə
hazırlanır. "Azərbaycanda siyasi partiyalar",
"Mayendorfdan Astanaya qədər: Ermənistan-Azərbaycan
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin prinsipial aspektləri",
"Cənubi Qafqaz: Ərazi bütövlüyü, geosiyasi
mübarizələr və enerji", "Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi, ədalətli sülh, yoxsa
qaçılmaz müharibə: tarixi, geosiyasi və hüquqi
baxış", "Millətlərin ağır
sınaqları: Qafqazın geosiyasəti", "Rusiya-Azərbaycan
münasibətləri 20 il ərzində:
tarix və perspektivlər" və digər nəşrlər
buraya daxildir.
Yeni media,
sosial şəbəkələr və bu kimi mövzular cəmiyyətimiz
və gənc nəsil ücün əhəmiyyət kəsb
etdiyindən Azərbaycanda ilk dəfə canlı Twitter
konfrans formatında keçirilmiş "Medianın
transformasiyası: ənənəvi mediadan yeni mediaya
keçid" mövzusunda "dəyirmi masa"nı da bu ilklərə misal gətirmək
olar.
SAM-in
yaradıldığı gündən keçən 4 il onun
bundan sonrakı fəaliyyəti üçün əvəzsiz
təcrübə
və inam hissi vermişdir.
Dünyada
strategiya elminin ən qədim nümunələrinin müəllifi
Sun-Tszı yazmışdır: "Qələbəni təmin
edən strategiyanı
davam etdirmək, ənənəyə çevirmək
yalnız ocağın külünün saxlanması deyil, odun
qorunaraq həmişə alovlanmasını təmin etmək"
deməkdir.
Azərbaycan dövləti inkişafın avanqardında
addımlayır və deməli, qələbəni təmin edən
uğurlu strategiya davam edir.
Dövlətimizin bir keçid mərhələsini qət
edərək, digər
modelə addımladığı, təkamül inkişaf tipindən innovasiyalı
inkişaf tipinə, biliyə əsaslanan cəmiyyət mərhələsinə
keçid aldığı bir dövrdə, Prezident İlham Əliyev
müstəqilliyin bərpasının iyirmi illiyində
"Güclü dövlət, yüksək rifah!"
strategiyasını qarşıdakı illər
üçün başlıca məqsəd kimi irəli
sürmüşdür.
Bu, indiyə
qədərki səmərəli və özünü
doğrultmuş siyasətin real uğurlarına əsaslanan,
inkişaf etmiş dövlətlərin səviyyəsinə
çatmağı hədəfə alan
yeni strategiyamızdır.
Elnur Aslanov,
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının Siyasi Təhlil və
İnformasiya Təminatı
şöbəsinin müdiri,
siyasi elmlər namizədi
Azərbaycan.- 2011.- 18 noyabr.- S. 9.