Müasir milli
ideyanı zənginləşdirən odur ki, vətəndaş
özünü dövlətin bir hissəsi hesab edir,
özündə dəyişikliklər üçün
qüvvə görür, güclü dövlətin və
güclü, iradəli liderin varlığına ehtiyac duyur
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin
"Bakinski raboçi" qəzetinə məxsusi müsahibəsi
- Ramiz müəllim, siz vaxtaşırı dərc olunan məqalə və kitablarınızda müasir dövrün aktual proseslərini təhlil edir, yaşanılan proseslərə iqtidarın münasibətini nümayiş etdirirsiniz. Sizin əsərləriniz cəmiyyətdə geniş əks-səda doğurur. Bilmək istərdik, hazırda hansı mövzu üzərində iş gedir və yaxın gələcəkdə nə gözləyək?
- Azərbaycan dövlətçiliyi minilliklər boyu təşəkkül, çiçəklənmə və tənəzzül dövrlərini yaşamışdır. Bu gün bir hissəsi Azərbaycan Respublikasının tərkibinə daxil olan ərazi son iki yüz ildə iri dövlətlərin təcavüz obyekti olmuşdur. Hazırda isə biz sayı çox olmayan müstəqil, suveren dövlətçiliyi dünya birliyi tərəfindən tanınmış xalqlardan biriyik.
Lakin tarixdə elə nümunələr də vardır ki, milli dövlətin dəyərini heç də bütün xalqlar obyektiv dərk edə bilmir. Bu isə nəticə etibarilə həmin xalqların yox olmasına və ya ümumdünya proseslərində onların əhəmiyyətinin heçə enməsinə gətirib çıxarır. Digər tərəfdən, heç də hər bir dövlət öz müqəddəratının sahibi deyildir, buna görə də belə dövlətlər dünya geosiyasətinin adi obyektinə, "oyuncağa" çevrilirlər. Bu vəziyyətin əsas səbəblərindən biri yaranan maneələrdən bacarıqla yan keçərək öz xalqını arxasınca apara biləcək əsl millət liderinin olmamasıdır. Millətin öz strateji inkişaf proqramı, milli ideyası - dövlətin və millətin mövcudluğunun mənası, inkişafın məqsədləri və prioritetləri olmalıdır.
Azərbaycan xalqının milli ideyası mövzusu son üç ildə mənim tədqiqatımın əsas obyektidir və gələcək kitabın əsas trendi olacaqdır.
Azərbaycan milli ideyası mürəkkəb təşəkkül yolu keçmişdir, öz spesifikası vardır və məzmunu, universallığı, humanistliyi, çevikliyi və təbiiliyi ilə fərqlənir. Bu, bəlağətli sözlər deyil, reallıqdır. Mən Azərbaycan xalqının etnogenezinə mövcud baxışları, XIX əsrin ikinci yarısı - XX əsrin əvvəlində milli ideyanın təşəkkül dövrünü, Azərbaycanın SSRİ tərkibində olduğu vaxtda müəyyən transformasiya mərhələsini və müstəqilliyin bərpa edildiyi, müstəqil dövlətçiliyin qurulduğu və milli mənlik şüurunun daha da inkişaf etdiyi mürəkkəb dövrü tədqiq etməyə başlayanda bu reallıqlarla qarşılaşdım.
- Azərbaycanlıların milli ideyasının formalaşmasını dövrlərə bölmək olarmı? Axı hər bir proses müəyyən dövrlərə bölünməlidir.
- Şübhəsiz. Mükəmməl konstruksiyanın formalaşması üçün tarixə əsaslanaraq Azərbaycan xalqının milli-ideoloji konseptinin təşəkkülü və transformasiyası prosesini dövrlərə bölmək lazım idi. Buna görə də mən tarixi prosesi empirik təhlil edəndən sonra aşağıdakı mərhələləri ayırmışam.
Mənim fikrimcə, milli ideyanın təşəkkülünün birinci mərhələsi 1828-1875-ci illəri əhatə edir. Rusiya-İran müharibəsindən sonra Azərbaycanın şimal hissəsinin ərazisi Rusiya imperiyasının tərkibində qalmış, burada azərbaycanlıların tədricən həmrəy olması prosesi başlanmışdır. O dövrdə Azərbaycan cəmiyyətinin qabaqcıl hissəsi hələ fars və ərəb ruhanilərinin təsiri altında idi. Bununla bərabər, məhz həmin dövrdə milli realist ədəbi məktəb formalaşmağa başlayır. Bu məktəbin səpdiyi milli oyanış toxumları sonrakı onilliklərdə cücərmişdir.
Özlərinin ensiklopedik bilikləri ilə fərqlənən Abbasqulu Ağa Bakıxanov, Mirzə Kazımbəy, Mirzə Fətəli Axundzadə və başqaları yaranmaqda olan yeni ziyalıların ən parlaq nümayəndələri idi. Mütərəqqi rus mədəniyyətinin əhatə dairəsinə cəlb edilmiş azsaylı Azərbaycan ziyalılarının bu ilk nümayəndələri həmin mədəniyyət vasitəsilə XIX əsr Avropa mədəniyyəti ilə tanış olmuşlar. Şimali Azərbaycan əhalisinin etnik baxımdan oyanışı bu görkəmli mütəfəkkirlərin fəlsəfi, tarixi və ədəbi əsərlərindən qaynaqlanmışdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan xanlıqları Rusiya imperiyasının tərkibinə daxil olanda yerli zadəganlar öz titullarından məhrum edilmiş və Rusiyanın tərkibində analoji titullar almamış, bunun əvəzinə "müsəlman ruhaniləri" deyilən yeni zümrə yaranmışdı. Həmin dövrdə Azərbaycan cəmiyyətində identifikasiyanın əsas meyarı da bu idi.
İkinci mərhələnin başlanğıcı 1875-ci ildə Həsən bəy Zərdabi tərəfindən Bakıda Rusiya müsəlmanları arasında Azərbaycan dilində ilk qəzetin - "Əkinçi"nin təsis edilməsi ilə bağlıdır və XX əsrin əvvəlinə qədər olan dövrü əhatə edir. Bu ilk Azərbaycan qəzeti milli oyanış tarixində müstəsna rol oynamışdır. Azərbaycan teatrının banilərindən biri və ədəbiyyatda realizm tərəfdarı olan Həsən bəy Zərdabi bu qəzetin səhifələrində dərc olunan məqalələrində dini-mistik poeziyaya qarşı çıxış edirdi. Qəzet öz redaktorunun dili ilə həmvətənləri milli məhdudiyyətə qarşı mübarizə aparmağa və o dövrün elmi nailiyyətləri ilə tanış olmağa çağırırdı.
Maarifçilik ideyalarının daşıyıcısı kimi "Əkinçi" qəzeti sayca çox olmayan Azərbaycan ziyalılarında milli mənlik şüurunun formalaşmasının təməlini qoymaqla tarixi rol oynamışdır. Seyid və Camal Ünsizadə qardaşlarının yaratdığı "Ziya" və "Kəşkül" nəşrləri isə "Əkinçi"nin ideyalarını davam etdirərək oxucularını Avropa elm, təhsil və mədəniyyətinin nailiyyətləri ilə tanış edirdi. Bu nəşrlər öz dövrünün ictimai fikir tarixində nəzərəçarpacaq iz qoymasalar da, hər halda XIX əsrin son rübündə Azərbaycan ziyalılarının yaradıcı fəallığının başlanmasının göstəricisi idi. Şübhəsiz, bu nəşrlər mətbuat işinə maraq oyatmış və ən başlıcası - həmin nəşrlərdə dərc edilən məqalələrin tənqidi baxımdan dərk edilməsi günün tələblərinə cavab verən yeni nəşrlər yaranmasına güclü təkan vermişdir.
Azərbaycan ziyalılarının XIX əsrin axırlarında formalaşmış ikinci nəsli artıq türk mədəniyyəti ənənələrinə müraciət etməyə başlamışdı. M.Şahtaxtinskinin 1891-ci ildə "Kəşkül" qəzetində dərc edilmiş məqaləsində "Azərbaycan türkləri" terminindən istifadə etmək təklif olunurdu. Beləliklə, türklərin milli mənlik şüurunu Azərbaycan identikliyi ilə əlaqələndirməyə cəhd edilmişdi.
Əlimərdan bəy Topçubaşovun rəhbərlik etdiyi "Kaspi" qəzeti rus dilində çıxdığına baxmayaraq, xalqın əsas tribunasına çevrilmişdi.
Nəcəf bəy Vəzirov, Sultan Məcid Qənizadə, Nəriman Nərimanov, Mirzə Ələkbər Sabir, Ömər Faiq Nemanzadə, Cəlil Məmmədquluzadə və digər şəxsiyyətlər ikinci dövr maarifçilər nəslinin görkəmli nümayəndələri idi.
Üçüncü mərhələ Rusiyada 1905-1907-ci illər inqilabından başlanır və 1918-ci ilin may ayında Zaqafqaziya Seyminin süqutu ilə başa çatır. Bu illərin siyasi hadisələri Azərbaycan xalqının həyatında çox böyük rol oynamış, onun ictimai-siyasi şüurunun inkişafına ciddi təsir göstərmişdir. Yeni yüzilliyin birinci onilliyində mühüm ictimai irəliləyişlər nəzərə çarpır, xalqın oyanışı, milli mənlik şüurunun sonrakı formalaşması və Avropa sivilizasiyası dəyərləri ilə tanışlıq prosesinə fəal cəlb olunan ilk siyasi partiyalar yaranır, yeni jurnal və qəzetlər təsis edilir. "Həyat", "İrşad" qəzetlərinin və "Füyuzat" jurnalının nəşri milli ideologiyanın yaranmasına, dövlətçilik təfəkkürünün və milli azadlıq ideyasının formalaşmasına təkan verir.
Türkçülük ideyaları milli burjuaziyanın, yaradıcı və siyasi ziyalıların şüuruna hakim kəsilməyə başlayır, bu dövrdə yaradılmış siyasi təşkilatların əsas platformasına çevrilir. Bu ideyalar milli ideal xarakteri kəsb etməklə milli hərəkata güclü təkan verir.
Bu dövrün səciyyəvi cəhəti ondan ibarətdir ki, Azərbaycan elitası milli ideyanın son məqsədi kimi Rusiya imperiyasının tərkibində milli ərazi muxtariyyəti yaradılması uğrunda mübarizə yolunu seçir. Tam azadlıq, milli və dövlət müstəqilliyi uğrunda mübarizə 1918-ci ilə qədər hələ siyasi təşkilatların gündəlik işinə çevrilməmişdi.
Dünya tarixində bu dövr dünya geosiyasətində tektonik dəyişikliklər, Rusiya imperiyasının dağılması və müstəmləkə xalqlarının müstəqil dövlət qurması üçün şərait yaranması ilə əlamətdardır. Məhz həmin illərdə ictimai fikrin avanqardı rolunda çıxış edən yeni ictimai-siyasi xadimlər təbəqəsi yaranır. Əhməd bəy Ağayev, Əli bəy Hüseynzadə, Məmmədəmin Rəsulzadə, Əlimərdan bəy Topçubaşov və bır sıra başqaları Azərbaycan milli ideyasının daşıyıcıları olmaqla milli ideallar uğrunda mübarizəni demokratik dəyərlər və prinsiplərlə birləşdirirdilər.
Azərbaycan milli ideyasının
formalaşması tarixinin dördüncü mərhələsi
1918-ci il mayın axırlarında Tiflisdə, Milli
Şuranın birinci iclasında Azərbaycanın müstəqil
dövlət elan olunması haqqında qərar qəbul
edildiyi vaxtdan 1920-ci il aprelin sonuna qədər olan dövrü
əhatə edir.
Beləliklə,
1918-ci il 28 may tarixi Azərbaycan milli ideyasının həyata
keçməsinin ilk rəmzi olmuşdur. Xalqın ən
yaxşı övladları bu ideyanın təntənəsi
uğrunda mübarizə aparmışlar. Gənc dövlətin
baniləri Azərbaycanın müstəqil dövlət kimi
beynəlxalq aləmdə tanınması uğrunda gərgin
mübarizə aparmalı olmuşlar. Lakin böyük dövlətlərin
maraqları, siyasi konyunktur bu məqsədə nail olmaq
üçün ciddi maneəyə çevrilmişdi.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti elan ediləndən az sonra Müvəqqəti Milli Şura ölkənin müvəqqəti paytaxtına - Gəncə şəhərinə köçmüş və yalnız sentyabrın ortalarında Bakı "Sentrokaspi diktaturası" qoşunlarından azad ediləndən sonra hökumət fəal dövlət quruculuğuna və ölkənin daxili həyatını tənzimləməyə başlaya bilmişdi. Lakin vaxt əldən verilmişdi. Təcili həll edilməsi tələb olunan çoxlu problemlər yığılıb qalmışdı, ixtisaslı milli kadrların olmaması isə ölkənin səmərəli idarə edilməsini xeyli ləngidirdi. Üstəlik, hökumətdə mövcud qarışıqlıq, rəhbər vəzifələrin proteksiya yolu ilə - "öz adamları" ilə və ya müxtəlif xarici siyasi qüvvələrin mənafelərinə xidmət edən etibarsız kadrlarla komplektləşdirilməsi, xarici dövlətlərin ölkənin daxili işlərinə qarışması, dərin sosial-iqtisadi böhran və sair - bütün bunlar, əlbəttə, dövlət hakimiyyətinin möhkəmlənməsi işinə əsla xidmət etmirdi.
Nəticədə 1920-ci il aprelin 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti Sovet Rusiyasının təzyiqi altında hakimiyyəti Azərbaycan bolşeviklərinə təhvil verməyə məcbur oldu, onlar isə Azərbaycanda sovet hakimiyyəti elan etməklə tamamilə bolşevik Rusiyasının tabeliyinə keçdilər.
Beləliklə, əsas məqsədi müstəqil demokratik dövlət yaratmaq olan Azərbaycan milli ideyasını reallaşdırmağa yönəlmiş ilk təcrübə uğursuz oldu.
Millətin siyasi və sosiomədəni baxımdan dəyişməsi ilə əlaqədar bütün təşəbbüslərin ideoloji əsaslarının yaranmasını yuxarıda göstərilən mərhələlərin əsas nailiyyətləri hesab etmək olar. Özünüidentikasiyanın kollektiv formaları - dini, etnik və sosiomədəni (sivil) formaları vahid milli, dövlət ideyası şəklində kooperasiya edilmişdir. Beləliklə, "millət", "milli ləyaqət", "dövlət" kimi əsas anlayışların formalaşması və millətin gələcəyi barədə ayrı-ayrı baxışların müzakirə edilməsi üçün imkan yaranmışdı.
1920-ci il aprelin 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin süqutu dövlətin demokratik xarakterini, Azərbaycan cəmiyyətinin siyasi təşkilini dəyişmiş və Azərbaycan millət-dövlət modelinin beynəlxalq miqyasda tanınmasına mənfi təsir göstərmişdir.
Apreldən sonrakı
dövr
1920-ci ildən 1988-ci ilin əvvəlinə qədər olan dövrdə kommunist ideologiyasının səyləri sayəsində Azərbaycan xalqı sovet xalqının bir hissəsi kimi təmsil olunmuş, rus dili millətlərarası ünsiyyət dili elan edilmiş, milli maraqlar unudulmuşdur.
Sovet hakimiyyətinin ilk illərindən başlamış repressiyalar milli təfəkkürün bütün əlamətlərini məhv etmiş və Azərbaycan xalqının milli özünüidentifikasiyası prosesini ləngitmişdir. Sovet dövrü obyektiv əsasları olmayan və süni şəkildə yaradılmış cəmiyyətin yeni identifikasiyasının bərqərar olması ilə fərqlənirdi. Milli siyasi təşkilatlar yaratmaq hüququnun olmaması, eləcə də totalitar, inzibati-amirlik idarəçilik sisteminin yaradılması nəticəsində sovet dövrünün tələblərinə uyğunlaşdırılmış, transformasiyaya məruz qalmış milli təfəkkür modeli Azərbaycan gerçəkliyinə tətbiq edilirdi.
Proletar şüuru müddəasını irəli sürən kommunist ideologiyası mahiyyət etibarilə milli mənlik şüurunun təkamülünə mənfi təsir göstərirdi, bu ideologiyada milli təfəkkürə yer yox idi. Lakin hər halda, Kommunist Partiyasının alternativsiz hakimiyyəti şəraitində milli təfəkkürün və milli iqtisadiyyatın inkişafı, mənəvi dirçəliş, əhalinin rifahının və milli mənlik şüurunun artması üçün baza olan təhsilin keyfiyyətini yaxşılaşdırmağa yönəlmiş siyasəti reallaşdıra biləcək bir dövlət xadiminin siyasi səhnəyə gəlməsi tarixi zərurət idi.
1969-cu ildə Azərbaycan SSR-in rəhbəri seçilmiş Heydər Əliyev məhz belə bir dövlət xadimi olduğunu göstərdi: o, millətin inkişafı problemlərini və milli mənafeləri həyatının mənası hesab edirdi. Keçən əsrin 70-80-ci illərində Azərbaycanda güclü iqtisadi baza yaradılması onun aqrar-sənaye respublikası statusu əldə etməsinə imkan vermişdi. Əsas güvənc yeri isə respublikanın idarə olunmasında tamdəyərli iştirak etməyə başlamış milli kadrlar idi. Gələcəyə istiqamətlənmiş kadr potensialının formalaşması üçün tədbirlər görülürdü. Yaradıcı ziyalılara, elm adamlarına qayğıkeş münasibət millətin yüksək elmi-texniki və mədəni potensialını əks etdirən təşəbbüslərin yaranmasına və həyata keçirilməsinə kömək edirdi.
Əlbəttə, həmin dövrdə Azərbaycan cəmiyyətində ictimai diskussiyaların milli ideyanın formalaşmasının davam etdirilməsi istiqamətində aparıldığını demək düzgün olmazdı. Lakin fakt budur ki, "milli maraqlar" anlayışı Azərbaycan cəmiyyətinin qabaqcıl hissəsinə və H.Ə.Əliyev başda olmaqla hakim elitaya yabançı anlayış deyildi. İttifaq dövləti çərçivəsində real siyasətdə milli maraqların ehtiyatla və ardıcıl olaraq reallaşdırılması keçən əsrin 80-ci illərinin axırlarında ölkədə milli hərəkatın genişlənməsi üçün zəmin hazırlamış, 1991-ci ildə dövlət müstəqilliyi əldə edilməsi üçün baza yaratmışdı.
Milli ideyanın formalaşması prosesinin beşinci mərhələsini Azərbaycan xalqının siyasi oyanışı, onun siyasi proseslərdə fəal iştirakı dövrü kimi səciyyələndirmək olar. Bu mərhələ 1987-ci ilin axırları - 1988-ci ilin əvvəlində başlanmış, 1990-cı ilin yanvarından sonra keyfiyyətcə yeni hərəkata - milli azadlıq hərəkatına çevrilmiş xalq hərəkatı ilə bağlıdır.
Azərbaycan cəmiyyəti çox qısa dövr ərzində SSRİ rəhbərliyinin Dağlıq Qarabağın statusu barədə mövqeyindən irəli gələn güclü sarsıntılar yaşamışdır.
Milli hərəkatda liderlik iddiasında olan bir qrup adamın buna hazır olmaması, habelə Dağlıq Qarabağda vəziyyətin pisləşməsi 1990-cı il 20 Yanvar faciəsi ilə nəticələndi. Həmin gün Mərkəz tərəfindən xalq hərəkatına qarşı keçirilmiş amansız cəza əməliyyatı nəticəsində 131 nəfər öldürülmüş, 744 nəfər yaralanmış, 841 nəfər qanunsuz həbs edilmiş, onlarca insan itkin düşmüşdür.
Milli ideyanın formalaşmasında altıncı mərhələni milli şüurun inkişaf edərək Azərbaycan milləti tərəfindən müstəqil dövlətini yaratmaq zərurətinin dərk edilməsi dövrü kimi səciyyələndirmək olar. 1990-cı ilin yanvar hadisələri bu şüurun, bu hisslərin oyanmasına güclü təkan verdi. Bu mərhələ 1990-cı ilin yanvarından 1993-cü ilin iyununa qədər olan dövrü əhatə edir.
Bu dövrün xüsusiyyəti ondan ibarət idi ki, kollektiv özünüidentifikasiya formalarından biri, məhz müstəsna türkçülüklə eyniləşdirilən sosiomədəni özünüidentifikasiya dövlət siyasətinin əsası olmuşdur. Titul millətin özünüidentifikasiya prosesində prioritet kimi müəyyən edilmiş türk bazis komponenti milli ideyanın yeganə forması kimi təklif edilmişdi və istər daxili, istərsə də xarici siyasi fəaliyyətdə bütün sonrakı addımlar yalnız bu amildən irəli gəlirdi. Səhv milli siyasətin nəticələri tezliklə etnik komponentin və separatçı əhval-ruhiyyənin kəskin ifadə olunduğu müxtəlif milli qrupların nümayəndələrinin üzdəniraq ictimai təşkilatlarının yaranmasında özünü göstərdi. Hakimiyyətə gəlmiş siyasi qruplar milləti birləşdirməyə, cəmiyyətdə sabitliyi və asayişi bərpa etməyə yönəlmiş fəaliyyət xəttini həyata keçirə bilmədilər.
Oxlokratiyaya - kütlənin hakimiyyətinə doğru yuvarlanma, dövlətçiliyin tənəzzülü, ölkə ərazisinin bir hissəsinin işğal edilməsi, qeyri-sabitlik və siyasi kataklizmlərlə səciyyəvi olan bu dövrü respublikanın tarixində müstəqil dövr kimi təsnif etmək çətindir. Azərbaycan dövlətinin tam azadlıq və müstəqillik yoluna qədəm qoyması üçün dövlətçilik iradəsi və siyasi dəyişikliklər tələb olunurdu.
Milli ideyanın formalaşması tarixinin yeddinci mərhələsi 1993-cü ilin yayından başlanır və 2003-cü ildə həmin ideyanın gerçəkləşməsi ilə başa çatır. İctimai-siyasi sabitliyin bərqərar olması, ölkənin gələcək iqtisadi artımının və siyasi inkişafının əsaslarının yaradılması bu dövrün səciyyəvi cəhətləridir.
Bu illər ərzində milli ideya milli müstəqillik - suveren dövlət formulunda qəti inkişaf mərhələsinə çatmışdır. Heydər Əliyevin siyasəti nəticəsində "millət" anlayışının strukturuna özünüidentifikasiyanın etnik, dini, sosiomədəni, siyasi və bütün başqa kollektiv formaları daxil edilmişdir.
Azərbaycançılıq
ideyası Azərbaycanda yaşayan və onu özlərinin
ümumi Vətəni hesab edən bütün etnik
qrupların ideyası kimi çıxış etmişdir.
Azərbaycanın
polietnik təbiəti bizim böyük sərvətimizə
çevrilmişdir. Biz müasir Azərbaycanı səciyyələndirən
bu sərvətin qədrini bilməliyik. Bu dövrdən etibarən
milli identifikasiyanın yeni forması daha geniş və yenilənmiş
formatda "azərbaycançılıq" ideologiyası ilə
eyniləşdirilir. Məhz həmin dövrdə Azərbaycan
millətinin dövlət müstəqilliyinin yaranması və
möhkəmlənməsi kontekstində milli ideyanın
formalaşması prosesi tam başa çatmışdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, 2003-cü ilin axırlarından başlayaraq milli ideya müstəqil dövlətin inkişafının və dünya ilə münasibətlər qurulmasının keyfiyyətcə yeni aspektləri ilə zənginləşir. Bu dövrdə dövlətin inkişaf vektorları regional və qlobal perimetrlərdə ölkənin yeni mövqeyini müəyyən etmişdir. Dövlətin iqtisadi qüdrətinin fəal artması nəticəsində ictimai şüur tədricən elə istiqamətləndirilir ki, o, ətraf aləmlə ahəngdar şəkildə qarşılıqlı fəaliyyət göstərir, inkişafın perspektivlərini və prioritetlərini real hiss edir. İqtisadi və demokratik tranzitin, dövlət həyatının bütün sahələrində innovasiyalı inkişafa keçidin intensivləşdirilməsi ideyaları getdikcə daha artıq dərəcədə rəqabətədavamlı paradiqmaya yönələrək hakim və ictimai-siyasi elitanın şüurunda üstünlük təşkil edir.
Azərbaycan millətinin formalaşması təcrübəsinin
vahid, bütöv sosial-siyasi orqanizm kimi onun tərkibinə
daxil olan bütün etnoslar kontekstində öyrənilməsi
humanitar elmimizin qarşısında duran ən mühüm vəzifədir.
Biz milli prinsiplərin yeni komponentləri haqda, milli mədəniyyətin
kənar hücumlardan, daxili zəifləmə və
dağılmadan müdafiəçisi kimi vətəndaş
millətçiliyi haqda açıq danışmaqdan çəkinməməliyik.
- Milli ideyada azərbaycanlıların etnogenezinin rolu nədən ibarətdir?
- Əvvəl ondan başlayım ki, etnogenez, sadəcə, etnosun mənşəyi deyildir. Bu, etnosun yaranmasından başlamış onun yox olmasına və ya homeostaz (hərəkətsizlik) vəziyyətinə keçməsinə qədər təşəkkülü prosesidir. Elmdə müəyyən edilmişdir ki, müxtəlif əcdadlardan yaranmayan etnos yoxdur. Burada düzxətli inkişaf yoxdur.
Lev Qumilyovun fikrincə, etnogenez biosferə xas təbii
prosesdir. Hərdənbir yaranan bu proses daimi fəaliyyətdə
olan üç amil: 1) sosial-siyasi; 2) texniki; 3) coğrafi amillə
yanaşı, etnik tarixin komponentlərindən biridir. Lakin etnogenezin
dinamikası dördüncü amil - passionar təkan
hesabına baş verir. Növdaxili forma yaranmasının bu lokal
variantı tarixi və landşaft amillərinin birləşməsi
ilə müəyyən edilir.
Bilmək
vacibdir ki, etnogenez də statik təbii proses olduğuna
baxmayaraq, ləng gedir: passionar təkan anından onun ətalətinin
tam sükunət vəziyyətinə çatmasına qədər
min ildən artıq vaxt keçir. Bizə belə
gəlir ki, həyatımız dövründə etnik sistemlə
əlaqədar heç bir mühüm hadisə baş vermir və
biz etnosu sabit kəmiyyət kimi qəbul edirik. Lakin bu, ciddi yanılmadır.
Xalqların köçürülməsi,
işğalçı müharibələr, ekoloji proseslər
minilliklər boyu bəzi xalqların yox olmasının və
digərlərinin yaranmasının, qəbilə və
etnosların bir-birinə qarışmasının, dillərin
və mədəniyyətlərin transformasiyasının
başlıca səbəbləri olmuşdur. Bu tarixi proseslər
zəngin etnik tarixə malik olan Azərbaycan xalqından da yan
keçməmişdir.
Əlverişli iqlim şəraiti sayəsində Cənubi
Qafqaz insanların qədim məskəni olmuşdur. Müasir Azərbaycanın
ərazisində çoxlu dövlətlər və etnoslar
yaranmış və yox olmuş, onların hər biri Azərbaycan
tarixində öz izini qoymuşdur.
Azərbaycan milləti Azərbaycan ərazisində
yaşayan bütün etnosların tarixi yolunun vəhdətini
əks etdirən qaynar qazan kimi formalaşmışdır. Burada
güclü türk təməli ilə yanaşı,
İran, ərəb başlanğıcları, alban layı,
digər qədim etnoslar mövcud olmuş, onlar hamısı əsrlər
boyu təbii şəkildə vahid xalq kimi assimilyasiya
olmuş, azərbaycanlıların milli identikliyinə xas
cizgilər, komponentlər kəsb etmişlər. Qətiyyətlə demək olar ki, hər bir azərbaycanlı
müasir Azərbaycanın ərazisində
yaradılmış qədim dövlətlərin varisidir.
Azərbaycanlıların damarlarında bizim bu qədim
əcdadlarımızın da qanı axır. Bu, reallıqdır. Bunu etiraf etməyi
antropologiya - insanın mənşəyi və təkamülü,
irqlərin yaranması və insanın fiziki quruluşunun
normal variasiyaları haqqında elm öyrədir.
Skeptiklərə
məsləhət görərdim ki, insanın təkamülünün
müasir nəzəriyyəsi ilə yaxından tanış olsunlar. Bəlkə
onda onlar Azərbaycan xalqının minilliklər boyu
formalaşması prosesinin necə getdiyini daha dərindən
başa düşərlər.
Azərbaycan tarixi Azərbaycan xalqının vahid
etnogenez sisteminin təhlili və formalaşması
üçün zəngin material verir. Azərbaycan xalqının
mənşəyinin öyrənilməsi metodikası
etnogenezin tərkib hissələri olan üç komponentin kompleks
şəklində nəzərə alınmasına əsaslanır:
antropogenez (xalqın bioloji mənşəyi), qlottogenez
(xalqın dilinin mənşəyi) və kulturogenez (xalqın
mədəniyyətinin mənşəyi). Beləliklə,
azərbaycanlıların etnogenezi antropologiya (genetika da daxil
olmaqla), linqvistika, tarix və arxeologiya elmləri vasitəsilə
öyrənilir.
Çoxsaylı tədqiqatların nəticələri
bu diyarın qədim tarixinə nəzər salmağa imkan
verir. Tarix həmin ərazidə bu gün haqlı olaraq azərbaycanlıların
əcdadları hesab edilən xalqların və qədim
dövlətlərin mövcud olmasını təsdiq edən
çoxsaylı sübutlar verir. Kuti və lulubeylərin
qədim qəbilə ittifaqları, Manna və Midiya, Atropaten və
Qafqaz Albaniyası dövlətlərinin birləşdirdiyi
etnoslar, Strabonun öz mənbələrində
sadaladığı qəbilələr tarixi Azərbaycan ərazisində
müxtəlifdilli çoxsaylı qəbilə və
xalqların birgə yaşamasını təsdiqləyən
nümunələrdir. Bütün bu xalqlar bizim
etnik əcdadlarımızdır, şüurumuzun tərkib
hissəsidir.
Millətin yaranmasında passionar rol oynamış
türk elementi zaman keçdikcə ən çoxsaylı
element olmuşdur. Bu amilin sayəsində, eləcə də
qarşısıalınmaz daxili fəaliyyət istəyi nəticəsində
türk elementi etnosların Azərbaycan milləti şəklində
birləşməsindən ibarət uzun sürən prosesdə
üstünlük təşkil etmişdir. Bütün bunlar azərbaycanlıların etnik xəritəsində
nəzərəçarpacaq iz qoymuşdur. Millət haqqında bu cür anlayış
bütün müasir millət-dövlətlərin elmi
izahına tam müvafiqdir. Bu
anlayışa görə, müəyyən dövlətin
bütün vətəndaşları bir xalq, bir millət təşkil
edir.
Heç şübhəsiz, Azərbaycan xalqı türkdilli
xalqlar ailəsinə mənsubdur. Bu xalqların
formalaşmasında müxtəlif etnik elementlər iştirak
etmişdir. Məsələn, türkmənlərin, azərbaycanlıların
və türklərin dilləri çox yaxındır, lakin
bu xalqların hər biri XXI əsrə özlərinin qədim
əcdadları, xüsusən Oğuz tayfaları ilə
yanaşı, onların yaşadığı regionda məskunlaşan
müxtəlif etnik qrupların "çiyinlərində"
gəlmişdir. Biz onların təsirini, necə deyərlər,
hər addımda hiss edirik: söz tərkibində, ənənələrin
və mədəniyyətin elementlərində, məişətdə,
çox vaxt onların nümayəndələrinin zahiri
elementlərində və s.
Bu gün azərbaycanlılar minilliklər boyu bu ərazidə
mövcud olmuş bütün dövlətlərin və orada
məskunlaşmış xalqların obyektiv xələfləri
və varisləri olan Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarıdır. Etnik müxtəliflik
Azərbaycan xalqının zəngin sərvətidir. Bu sərvəti qorumaq lazımdır. Azərbaycançılıq
ideologiyasının təməli olan güclü birləşdirici
başlanğıc hər bir vətəndaşın öz Vətəninə
görə keçmiş və gələcək nəsillər
qarşısında məsuliyyət
daşıyıcısı olması üçün əlverişli
şərait yaradır.
- Bu gün millət daha çox
siyasi, yoxsa etnik məzmuna malikdir?
- Hər
bir tarixi dövr müəyyən anlayışlar və
kateqoriyalar aparatı ilə səciyyəvidir. Son
iki yüz ildə "millət" anlayışı əsaslı
dəyişikliklərə məruz qalmışdır. XIX əsrdə Azərbaycanda "millət"
anlayışı müstəsna dini kontekstə malik idi.
Millət və ümmə tamamilə eyniləşdirilirdi
və millət anlayışı insanların dini prinsip
üzrə daha geniş mənada birləşməsi demək
idi. Milli təfəkkürün təkamülündən
sonra "millət"
anlayışı dini tərkib hissə ilə
yanaşı, həm də tədricən prioritet xarakter
almış sosiomədəni tərkib hissəsini əhatə
etmişdir. Millətin etnik məzmunu
yaranmış və bu, XX əsrin əvvəlində milli
azadlıq hərəkatının proqramına daxil
edilmişdi.
1919-cu ildə
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamenti yaradılarkən
"millət" anlayışının siyasi məzmun kəsb
etməsi reallıq idi, o vaxt hakim siyasi qüvvə milli, dini və
sinfi mənsubiyyətindən asılı olmayaraq,
bütün sosial qruplara ümumi dövlətin problemlərinin
həllində iştirak etmək imkanı vermişdi. Sovet dövrü Azərbaycanın tarixində
etniklikdən uzaqlaşma və "sovet vətəndaşı"
deyilən süni millətə keçid ilə əlamətdar
olmuşdur. Bu terminə sırf siyasi məna
vermək cəhdi uğursuz oldu.
1991-ci ildə Azərbaycanın müstəqillik əldə
etməsi nəticəsində "biz kimik?" mövzusunda
müzakirələr yenidən geniş miqyas aldı. Kollektiv
identifikasiya formalarından biri olan etnik identifikasiya prioritet əhəmiyyət
qazanırdı. Yetmiş il ərzində
etnikliyin təkzib edilməsinə cavab olaraq bu komponent qısa
müddətdə güclü təkan almış və
ifrat dərəcəyə çatmışdır.
Lakin respublikada yaşayan millətlərin heç də
hamısı türk etnikliyinin daşıyıcıları
deyildi. Buna görə də identifikasiyanın bu
formasının qətiyyətli seçimi cəmiyyətin
bütövlüyünə mənfi təsir göstərirdi.
Azərbaycanlıların etnik və dini
identifikasiyası mövzusunda debatlarda
türkçülüyə üstünlük verilməsi cəmiyyətin
sabitliyini zəiflədir, onu etnik əlamət üzrə
parçalanmaya doğru sürükləyirdi. Yalnız Azərbaycançılığı vətəndaşlığın
dövlət formasının etniklik üzərində
prioriteti kimi seçmiş Heydər Əliyevin bu prosesə
vaxtında müdaxilə etməsi problemin kəskinliyini aradan
qaldırdı. Eyni zamanda, dövlətin
adı ilə eyniləşdirilmiş millətin adı qorunub
saxlandı.
Müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyinin
formalaşmasının bu dövrünü Fransada milli
ideyanın formalaşması dövrü ilə müqayisə
etmək olar.
1789-cu il Fransa inqilabı dövründə
mərkəzsizləşmə tərəfdarları bir
müddət əyalətlərdə
populyarlaşdığı vaxtda Yakobinçilərin qələbəsi
sayəsində Fransada milli birlik qorunub saxlanmış və
bu aspekt Fransa milli ideyasının əsasını təşkil
etmişdi. O vaxtdan "milli" anlayışı yeni
kontekstdə istifadə edilməyə başlandı. Parlamentin adı dəyişdirilərək Milli
Assambleya adlandırıldı və o, millətin adından həyata
keçirilən suverenliyi təcəssüm etməyə
başladı. Millət anlayışına yeni
yanaşma: birgə yaşamaq əzmi və bunun nəticəsi
kimi millətin və dövlətin vəhdəti və
bölünməzliyi yaranmışdı. Dünya Azərbaycanlılarının
I qurultayında Heydər Əliyev bu barədə demişdir:
"Azərbaycançılıq öz milli mənsubiyyətini
qoruyub saxlamaq, milli-mənəvi dəyərlərini qoruyub
saxlamaq, eyni zamanda onların ümumbəşəri dəyərlərlə
sintezindən, inteqrasiyasından bəhrələnmək və
hər bir insanın inkişafının təmin olunması
deməkdir".
Bu gün Azərbaycan müsbət təcrübəni
uğurla tətbiq edir. Təsadüfi deyildir ki, "kim
özünü azərbaycanlı hiss edirsə, o, azərbaycanlı
sayıla bilər" tezisi təkcə azərbaycanlılar
kimi doğulanlar üçün deyil, həm də etnik
bağlılığı olmadığı halda bu ölkənin
vətəndaşları olanlar üçün aktualdır.
Son illərdə Azərbaycan bütün azərbaycanlıların
Vətəninə çevrilmiş və universal dəyərlərin
daşıyıcısı statusu qazanmışdır.
- Ermənilər bizim
qonşularımızdır. Ermənistanda bəzi şəxslər
isə bəyan edirlər ki, erməni xalqı səkkiz min il bundan əvvəl yaranmışdır.
Buradan belə çıxır ki, onlar bu yerlərin əzəli
sakinləridir. Belə bəyanatlar elmə nə
dərəcədə uyğundur?
- Bu bəyanatların
elmlə heç bir əlaqəsi yoxdur. İnsan
nə istəsə uydura bilər. Lakin məsələ
ondadır ki, bəzi yalançı erməni alimləri tarix
elmini əyləncə mövzusuna çevirmişlər.
Məsələn, ermənilərin qədimdə
yarandıqları vaxtdan bəri tarixlərində heç bir
fasilə olmayan yeganə millət olması barədə bəyanat
nəyə desən dəyər. Əlbəttə,
bu, absurddur. Belə bəyanatlar mövcud
elmi sxemlərlə uzlaşmır, çünki onlar etnogenez
prinsiplərinə ziddir.
Ermənilərin öz tarixləri ilə fəal
manipulyasiya etmələri onların işidir. Lakin onlar
bununla sakitləşmir, ona görə də qonşu
xalqların, o cümlədən guya XX əsrin əvvəlində
süni şəkildə yaradılmış Azərbaycan
xalqının tarixini hər vasitə ilə təhrif etməyə
çalışırlar.
Biz Ermənistanın
bəzi dairələri və rəhbərləri tərəfindən
guya Azərbaycanda ayrı-ayrı etnik qrupların
narazılığı, hətta separatçı əhval-ruhiyyəli
şəxslər üçün məqsədi Azərbaycan
cəmiyyətinin bütövlüyünü şübhə
altına almaq olan "konfranslar" təşkil edilməsi
barədə təhrikçi şayiələr
yayılmasının tez-tez şahidi oluruq.
Məqsədi Azərbaycan xalqına ləkə yaxmaq
olan belə iftiralar müəyyən xəstəliyin nəticəsidir. Onların
düşmənçilik hərəkətləri Ermənistandakı
bəzi qüvvələrin şüur və davranış
pozulması ilə bağlı olan xəstəlik əlamətlərinin
vəhdətindən yaranan etnospesifik sindroma nə dərəcədə
dərindən yoluxmasını göstərir. Böyüklük barədə müntəzəm
sayıqlamalarla səciyyələnən parafren sindromu da nəzərə
alınarsa, erməni cəmiyyətində bəzi dairələrin
pozuculuq fəaliyyətinin nə ilə şərtləndiyini
anlamaq çətin deyildir.
Əlbəttə, müxtəlif etnik qrupların vahid
dövlətdə dinc şəraitdə necə
yaşaması, bir-birinin kədər və sevincini necə
bölüşməsini başa düşmək onlar
üçün çətindir. Ermənilər özlərinin
süni dövlətçiliyini tarixi Azərbaycan ərazilərində
qurmuş, təkmillətli ölkə yaratmışlar.
Milli dövlətin qurulmasında etnikliyə
arxaik bağlılıq ermənilərin hələ milli
quruculuğun siyasi xarakterini dərk etmək yolunda
olduqlarını göstərir. Milli
dövlətçiliyin dərk edilməsində onlar hələ
də XX əsrin əvvəllərindəki şəraitdə
ilişib qalmışlar. Erməni cəmiyyəti
müstəqil inkişafı və qonşularla dinc
yanaşı yaşamağı nəzərdə tutan keyfiyyətcə
yeni formul işləyib hazırlamaq iqtidarında deyildir.
Öz dövlətinin regiondakı roluna
destruktiv yanaşma nəinki Ermənistanın
inkişafını ləngidir, xalqları inkişafın
keyfiyyətcə digər mərhələsinə
adlamış Cənubi Qafqazın problemlərinin həllinə
də mənfi təsir göstərir.
Ermənilərin belə davranışı erməni
xalqının bu əraziyə genetik bağlılığının
olmaması ilə izah edilir. Ermənilərin
tarixinə aid arxeoloji məlumatların azlığı səbəbindən
bu xalqın etnogenezinin öyrənilməsinin özəyini
linqvistik və antropoloji məlumatlar təşkil edir. Əlbəttə, hər bir xalq kimi, ermənilərin
də tarixi vardır. Lakin ermənilərin
tarixi kimi qələmə verilənlər arxeoloji tədqiqatlara,
yaxud qədim abidələrə əsaslanmır. Tədqiqatçılara antik və ya daha erkən
dövrlərin elə məxəzləri məlum deyildir ki,
orada ermənilər öz tarixləri haqqında nə isə
demiş olsunlar. Eramızın V əsrində
erməni əlifbası yaranana qədər erməni
yazısı haqqında mötəbər məlumat yoxdur.
Alimlərə məlum olan ilk erməni mətnləri
V əsrə aiddir. I əsrdən əvvəl erməni
şəhər mədəniyyətinin və ya fundamental
tikililərin arxeoloji izləri nə Şərqi Türkiyənin
ərazisində, nə də axtarışların
xüsusi diqqətlə aparıldığı müasir Ermənistanın
ərazisində aşkar edilmişdir.
Arminlərin
yaşadığı Arminiya ölkəsinin adına
ilk dəfə İran şahı
I Daranın (təxminən e.ə. 522-488-ci illər) kitabələrində
rast gəlinir. Müasir İran şəhəri Həmədanın
yaxınlığında paralel olaraq akkad, qədim fars və
elam dillərində həkk edilmiş Nəqşi-Rüstəm
və Bisütun kitabələrində qədim fars
sözü Armina və elam sözü Har-mi-nu-ia qədim fars
və elam mətnlərinin o yerlərində ortaya
çıxır ki, akkad mətnində həmin yerdə
U-ra-as-tu, yəni Urartu yazılmışdır. Şah I Dara təslim edilmiş 25 xalqın
adını çəkir və onun tabeliyində olan
torpaqların ölçülərini göstərir. Bu siyahıda haylar haqqında bir kəlmə də
yoxdur, lakin bugünkü ermənilərə aidiyyəti
olmayan Arminiya coğrafi vilayəti vardır.
Ermənilər antropoloji baxımdan avropoid irqinin armenoid
(Ön Asiya) tipinə aiddirlər. Bu tipin səciyyəvi
cizgilərinə əsasən, bütün Ön Asiya əhalisində
rast gəlinir. Ön Asiya tipi neolit
dövründə e.ə. IV minillikdən gec olmayaraq
formalaşmışdır.
Eyni zamanda, müasir ermənilər antropoloji yekcinsliklə
seçilmirlər. Bu da mürəkkəb etnogenez prosesi ilə
bağlıdır (erməni etnosuna daxil olmuş etnik elementlərin
müxtəlif miqrasiyaları nəticəsində).
Ermənistan ərazisində qədim qəbiristanlıqlardan
tapılmış kəllələr baş göstəricilərinə
görə müasir ermənilərin baş göstəricilərindən
kəskin fərqlənir. Öz irsi fiziki əlamətlərinə
görə isə, ermənilərin 16 antropoloji tipə
bölünməsi tədqiqatçılarda heyrət
doğurur: bir xalqda bu qədər antropoloji fərq ola bilməz. Doğrudan da, bu, yalnız ermənilərin
tərkibində assimilyasiyaya uğramış və mənşəyi
ilə fərqlənən xeyli etnik qrupun mövcudluğu nəticəsində
mümkün ola bilər. Ermənilərin
etnogenezini öyrənən tədqiqatçılar bilirlər
ki, onların tərkibində assimilyasiyaya uğramış
qaraçıların müəyyən təbəqəsi
vardır. Ola bilsin, bu səbəbdən
ermənilər daimi yaşayış yerinə bağlı
deyillər. Bu gün onların nümayəndəsinə
yalnız Amazonka cəngəlliklərində rast gəlməzsən.
Ermənilərin
etnogenezinin tədqiqi deməyə ciddi əsas verir ki, ermənilər
- xalqların konqlomeratıdır, onların dili isə
kombinasiyadır, kimmerlər tərəfindən Balkanlardan
Kiçik Asiya ərazilərinə, Dəclə və Fərat
çaylarının (yunanlar buranı Mesopotamiya
adlandırırlar) yuxarılarına
sıxışdırılmış muşk tayfalarının
dili ilə yerli xalqların - akkadların, hettlərin,
luviyalıların, urartların, aysorların,
midiyalıların, farsların, parfiyalıların, türklərin
və s. dillərinin birləşməsidir. Eramızdan əvvəl
IX-VII əsrlərdə Mesopotamiya Assuriyanın tərkibinə,
e.ə. VII-VI əsrlərdə Yeni Babilistan
şahlığının, e.ə. VI-IV əsrlərdə Əhəmənilər
dövlətinin, e.ə. IV əsrdə Makedoniyalı İsgəndərin
imperiyasının, e.ə. IV-II əsrlərdə Selevkilər
dövlətinin tərkibinə daxil idi. Bundan
sonra Parfiya dövləti, Ərəb xilafəti, Səfəvilər
dövləti, Osmanlı imperiyası gəlir, nəhayət,
Birinci dünya müharibəsindən sonra Mesopotamiya qismən
İraqın, Suriyanın və Türkiyənin tərkibinə
daxil olur. Beləliklə, hayların əcdadlarının
- adətən adlandırıldıqları kimi ermənilərin
yox, muşkların bu regionda heç vaxt öz dövləti
olmamışdır.
Bütün bunlar deməyə əsas verir ki, bu
xalqın tarixində heç bir unikallıq yoxdur. Ermənilərin
etnogenezi bu və ya digər xalqın mənşəyini elmi cəhətdən
izah edən ümumi qanunauyğunluqlara tabedir. O başqa
məsələdir ki, uzun əsrlər boyu erməni-qriqorian
kilsəsi tərəfindən ermənilərin tarixinə o qədər
süni, uydurma, əfsanəvi, qondarma məqamlar gətirilib
ki, hətta mütəxəssislər də nəyin həqiqət,
nəyin yalan olmasını çox zaman dəqiq seçə
bilmirlər. Əgər ermənilər barədə
müxtəlif ensiklopedik məqalələri tutuşdursaq,
bütün bunları üzə çıxarmaq çətin
deyildir.
Məsələn, erməni alimləri sübut etməyə
çalışırlar ki, onların mənşəyi
Türkiyə və Cənubi Qafqazdır. Onlar iddia edirlər
ki, Urartu qədim erməni dövlətidir. Əfsus ki, bəzi Qərb tədqiqatçıları
da real tarixi faktlara müraciət etməyə ərinib bu mifə
uyurlar.
Ancaq elmə məlumdur ki, Urartu e.ə IX-VI əsrlərə
aid qədim dövlətdir. O, Ermənistan yaylasının
coğrafi ərazisində yerləşirdi və Cənubi
Qafqazın XX əsrin əvvəlində süni surətdə
yaradılmış Ermənistan dövlətinə ayrılan
zonasını qismən əhatə edirdi. Urartu dövləti
Assuriya ilə uzunmüddətli müharibələr
aparmış, lakin
e.ə. VI əsrdə azərbaycanlıların qədim
əcdadlarından biri - midiyalılar tərəfindən
istila edilmişdi. Urartların və Urartu
dövlətinin dili hald və biayn dilləri idi, onlar hurrit
dili ilə birlikdə hurri-urart dilləri ailəsinə mənsubdur.
Onların dili e.ə IX-VI əsrlərə aid
mixi yazılarından məlumdur. Gördüyümüz
kimi, onun erməni dilinə heç bir aidiyyəti yoxdur.
Hayların
əcdadları muşk tayfaları kimmerlər tərəfindən
Balkanlardan qovulduqdan sonra Mesopotamiyaya gəlib
çıxmış və az sonra o
dövrdə tənəzzülə uğramış Urartu
dövlətinin ərazisində peyda olmuşlar. Muşklar burada yurd saldıqdan sonra yerli əhaliyə
qatışmışlar. E.ə VII əsrdən
başlayaraq min il ərzində yerli xalqların və bura gələn
yeni etnik qrupların qatışması, habelə assimilyasiya
prosesləri nəticəsində Kiçik Asiyanın lokal ərazisində
e.ə. III əsrdə özünə "hay" etnonimi
götürmüş yeni etnos formalaşmağa
başladı. Lakin yunanlar onlara yerləşdikləri
Arminiya coğrafi ərazisinə uyğun ad verdilər -
"ermənilər". Beləcə,
xalqın özü-özünə verdiyi ikinci ad - "ermənilər"
yarandı.
Mənim yeni tədqiqatımda ermənilərin etnogenezinə
böyük yer ayrılmışdır, çünki bu məsələ
bu xalqın davranış məntiqinin dərk edilməsində
başlıca məsələdir. Tarixən ermənilər
güclü dövlətlərin əlində alət
olmağa və ya iri dünya dövlətlərinin mübarizəsində
istifadə olunmağa asanlıqla razılaşmışlar.
Bu, Parfiya və Roma imperiyalarının
hökmranlığı dövründə belə olmuş,
Qafqaz Albaniyasının mövcudluğu və ərəb
istilaçılarına qarşı mübarizəsi
vaxtı, Orta əsrlərdə ərəb-bizans müharibələri
və ya türk-bizans qarşıdurmaları zamanı, həmçinin
XX əsrin əvvəllərində - Birinci dünya
müharibəsi dövründə ermənilər onlara
sığınacaq vermiş Osmanlı Türkiyəsinin tərkibində
"beşinci dəstə" qismində
çıxış etdikləri zaman davam etmişdir. Bu gün Ermənistan Cənubi Qafqazda
"forpost" rolunu oynayır.
Qeyd etmək lazımdır ki, erməni xalqının
etnopsixoloji xəritəsində opportunizm prioritet təşkil
edir. Ermənilər bütün imkanlardan istifadə edərək,
hətta bütün insani və humanist prinsipləri ayaqlayaraq
öz məqsədlərinə nail olmağa
çalışırlar. Lakin məqsədlərinə
çatdıqdan sonra nə edəcəklərini bilmirlər,
hərəkətlərinin ardıcıllığını
təmin etməyi bacarmırlar. İki min
ildən çox əvvəl - Tiqranın vaxtında belə
olmuşdur. Tiqranın dövləti 40 ildən
bir qədər çox - Roma ilə Parfiya özünə gələnə
qədər mövcud olmuşdur. Bu gün
də belədir, SSRİ dağılandan sonra
yaradılmış müstəqil Ermənistan pozuculuq yolu
seçdiyinə görə əhalisi onu tərk edir, o,
humanitar fəlakətin astanasında olan, ələbaxım
dövlətə çevrilir.
Erməni
cəmiyyətini birləşdirən təbəqələr
yalnız Türkiyənin qondarma "1915-ci il
soyqırımı"nı
tanımasının zəruriliyi barədə tarixi iftiralara və
xülya olan "miasum" ideyasına əsaslanır. Fikir verin, təcavüzə əsaslanan bu
ideyaların heç birinin obyektiv tarixi səbəbi, gələcəklə,
perspektivlə heç bir ümumi cəhəti yoxdur. Ermənistanda hakim
rejimin əsas ideoloji konseptinə - faşizm və nasizmə
yaxın olan etnodin və etnikliyin üstün tutulması
konseptlərini əsas götürən njdeizmə nəzər
salmaq ermənilərin bu siyasi-ideoloji konseptlə sivil cəmiyyətdən
təcrid olunmaqdan savayı heç nə əldə edə
bilməyəcəklərini başa düşmək
üçün kifayətdir.
- Siz Azərbaycançılıq
ideoloji konsepsiyasının təşəkkülündə
şəxsiyyətin rolunu necə səciyyələndirərdiniz?
- Millət
quruculuğa, çox vaxt isə dəyişik yenilənməyə
yönəlmiş iradədir. Milləti
formalaşdıran birgə həyata istiqamətlənmiş
vahid iradədir. Lakin ideya ilə yüklənməmiş
millət məhvə məhkumdur. İdeyasız
heç nə yaranmır. Nəyisə
yaratmaq üçün ideya lazımdır. Millətin mənası da bundan ibarətdir. Lakin güclü xarakterli və yüksək
intellektli şəxsiyyətlər, ideya və quruculuq əzmi
lazımdır. Şəxsiyyətlər olmadan millət yaranmır.
Etnosun əsl konstruktorları məhz
onlardır.
Azərbaycan xalqının milli ideyasının təkamülü
prosesində ideoloji konsepsiyanın son versiyasının
formalaşmasına öz töhfəsini verən parlaq şəxsiyyətlər
olmuşdur. XIX əsrin ortalarından ictimai-siyasi mühit siyasi
arenaya proseslərin sükanını əlində saxlayan
şəxsiyyətlər irəli sürdü. Həmin proseslərin nəticəsi Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin elan edilməsi oldu. Bu
insanların öz xalqına sadiqliyi, milli maraqlar
üçün canlarından keçməyə hazır olmaları
onların gördükləri böyük işlərin mahiyyətini
dərk etmələrinin əsl nümunəsidir.
Azərbaycan tarixində fəaliyyətləri ilə dərin
izlər buraxmış, Azərbaycan xalqının taleyini dəyişmiş
şəxsiyyətlər olmuşdur. Həyatında Azərbaycanda
iki dəfə hakimiyyətə gələn, ölkəni
böhran vəziyyətindən çıxaran və milli
inkişafın əsas prinsiplərini müəyyən edən
Heydər Əliyev də belə şəxsiyyətdir.
Heydər
Əliyev hesab edirdi ki, yalnız milli zəmin - azərbaycançılıq,
Azərbaycanda yaşayan bütün millətlərin nümayəndələrinin
bərabərliyi və əməkdaşlığı, milli
həmrəylik, milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması, ümumi tarix və ümumi ünsiyyət dili
etnik mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, hər bir
azərbaycanlıya özünü hamı üçün
ümumi evin qurulmasına səfərbər edilmiş müstəqil
insan kimi hiss etmək imkanı verəcəkdir. Heydər
Əliyev başa düşürdü ki, tarix statik fenomen
deyil, o, dəyişir, yeni hadisələrlə zənginləşir.
Vaxt gələcək, Azərbaycan
xalqının sabahkı günə inamı artacaq, odur ki, gələcəyə
baxmaq, tarixin lokomotivindən geri qalmamaq haqda düşünmək
lazımdır.
Əvvəlki əsərlərimin birində mən Heydər
Əliyev və Almaniya kansleri Konrad Adenauer arasında analogiya
aparmışdım. Millətlərinin
və dövlətlərinin tarixində dərin izlər
qoymuş, uzun illər üçün inkişaf
strategiyası yaratmış hər iki şəxsiyyət məqsədə
nail olmaq naminə sarsılmaz mətinlik və cəsarət
nümayiş etdirən dahi dövlət xadiminin mücəssəməsidir.
"Yeni Almaniya" yaradarkən Konrad Adenauer müharibədən
təzəcə çıxmış, iki dövlətə
parçalanmış və sabaha inamını tamamilə
itirmiş almanlar üçün yeni milli ideya
formalaşdırdı. Heydər Əliyev 1969-cu ildən
başlayaraq azərbaycanlılarda özünəinam hissi
formalaşdırır, milli maraqların müdafiə
olunmasının mümkünlüyünü təsdiq edir,
azərbaycanlıları milli inkişaf naminə birləşdirirdi. Konrad Adenauerin qarşısında
müharibənin külə döndərdiyi, bir vaxtlar
"Avropa konserti"ni formalaşdıran
Bismark və Höte Almaniyasını bərpa etmək vəzifəsi
dururdu.
Geridə
qalmış Azərbaycanı 13 il ərzində
transformasiya edib SSRİ tərkibində özünü təmin
edən respublika səviyyəsinə qaldıran Heydər Əliyevi
on ildən sonra geri qayıdıb artıq müstəqil
ölkənin yeni uğurları və nailiyyətləri naminə
bir daha dövlət sükanı arxasında dayanmaq gözləyirdi.
Onların hər ikisi ilk addımlarını
totalitar sistemlərdə atmış, quruculuq fəaliyyətlərini
isə milli kredo və dövlətin inkişaf perspektivlərini
formalaşdırıb müstəqil dövlətçilik
şəraitində davam etdirmişlər. 1969-cu ilə
qədər milli dilin dövlət dili kimi işlədilməsinə
qadağadan tutmuş minlərlə kvadratkilometr ərazilərin itirilməsi təhlükəsinə
qədər Azərbaycanın üzləşdiyi problemləri
təhlil edərkən Heydər Əliyevin respublikanı
hansı şəraitdə qaldırması və azərbaycanlılarda
özünəinam hissini bərqərar etməsi aydın
olur.
- Azərbaycan sabit dövlətdir.
İyirmi illik müstəqilliyin nəticələri göstərir
ki, dövlət ayaq üstə möhkəm
dayanmışdır və gələcəyə baxır.
Sizin fikrinizcə, müasir mərhələdə milli
ideyanın inkişafı üçün hansı şərtlər
əsasdır?
-
Heç bir şübhə yoxdur ki, XXI əsrdə iqtisadi tərəqqiyə,
azad və layiqli həyata, millətin müstəqilliyinin və
təhlükəsizliyinin güclənməsinə aparan yol
demokratik prinsip və normaların sosial və siyasi praktikaya tətbiqindən
keçir. Cəmiyyətin demokratikləşməsi
millətin intellektual potensialının həyata keçməsinə
real imkanlar yaradır, qarşıdan gələn yeni sivilizasiyaya
yaxınlaşmaq üçün meydan açır. Ancaq demokratikləşmənin özü də milli
ideyaya bağlı olmasa, sosiumun milli özəlliyi nəzərə
alınmasa, uğursuzluğa məhkumdur. Milli ideyanın
millətin inkişafına, dövlətin tərəqqisinə
tam dolğun xidmət
etməsi üçün o, demokratiyanı "kəməndinə
salmalıdır", cəmiyyəti innovasiyalı modernləşməyə
istiqamətləndirməlidir. İnsanların şüuruna
hakim kəsilən milli ideya millətin konkret fundamental məqsəd
və vəzifələrinə nail olmaqda
reallaşmalıdır. Buna görə də
müasir şəraitdə demokratiya Azərbaycan milli
ideyasının ən mühüm komponentinə çevrilir.
Bu gün respublikanın elmi dairələrində modernləşmə
planlarının həyata keçirilməsinin konseptual layihələri
fəal müzakirə olunur, müasir Azərbaycan cəmiyyətinin
reallıqları, onun sosial strukturu və cəmiyyətimizin həyatında
baş verən dəyişikliklərin dinamikası nəzərə
alınmaqla transformasiya prosesləri tədqiq edilir. Sosiumun sosial
quruluşunun vacib elementi, demokratiyanın tərkib hissəsi
sayılan formalaşmaqda olan vətəndaş cəmiyyətinə
xüsusi diqqət yetirilir. Azərbaycan
üçün vətəndaş cəmiyyəti elə bir
sosial mühitdir ki, orada bütün sosial və etnik qruplar
dinc yanaşı yaşayır, özlərini ölkənin
siyasi və iqtisadi inkişafında, bütün millətlərin
nümayəndələrinin birgə yaşayış
atmosferinin mütəmadi mənəvi-psixoloji yeniləşməsində
dərin marağı olan bərabərhüquqlu vətəndaşları
kimi hiss edirlər. Beləliklə,
müasir dövrdə milli ideyanın vətəndaş cəmiyyətinin
maraqları xaricində reallaşdırılmasının
perspektivi yoxdur.
Müasir mili ideyanı zənginləşdirən odur
ki, vətəndaş özünü dövlətin bir hissəsi
hiss edir, özündə dəyişikliklər
üçün qüvvə görür, güclü
dövlətin və güclü, iradəli liderin
varlığına ehtiyac duyur.
Prezident İlham Əliyev elə siyasət həyata
keçirir ki, orada milli ideya özündə həm siyasi məkanın
demokratikləşməsini, mütərəqqi və hərtərəfli iqtisadi
inkişafı, dünya birliyinə inteqrasiyanı, həm də
milli ruhu və özünəməxsusluğu qoruyub
saxlamağı ehtiva edir. Qloballaşma şəraitində
bu, olduqca vacib amildir. Hələ 2004-cü
ildə Prezident qeyd edirdi ki, "iqtisadi artım və cəmiyyətin
demokratikləşdirilməsi siyasətimizin əsas elementləridir,
bunların biri olmadan digəri mümkün deyildir. İqtisadi cəhətdən güclü olmaq olar,
lakin əgər demokratiya, şəffaflıq yoxdursa, insan
hüquqları qorunmursa, uğur gözləməyə dəyməz".
Bizim əsrimizdə gənc dövlətin
yaradılması və inkişafı olduqca çətin məsələdir. Yalnız
öz qüvvə və resurslarına arxalanaraq müstəqil
daxili və xarici siyasət yürütmək isə müstəsna
çətin məsələdir. Bu məsələnin
həllinə nail olan dövlət rəhbəri həqiqətən
milli liderdir. Prezident İlham Əliyev müstəqilliyimizin
iyirminci ilində ölkəyə uğurla rəhbərlik
edir və dövləti yeni üfüqlərə,
inkişafın keyfiyyətcə yeni səviyyəsinə
keçməyə doğru aparır. Ölkə
tarazlı və ardıcıl siyasət sayəsində həm
mədəni, həm də siyasi kontekstdə dünyada getdikcə daha
çox uğurlar qazanır. 2011-ci il Azərbaycan
ili olmuşdur - Avropanın ən böyük mədəniyyət
yarışmasında qələbə və BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurasının qeyri-daimi üzvü statusunun
qazanılması - bütün bunlar ağıllı,
düşünülmüş siyasətin nəticəsidir. Eyni zamanda, bu faktların özü dünya birliyi tərəfindən
Azərbaycanın beynəlxalq problemlərin həllinə təsir
göstərmək iqtidarında olan dövlət kimi
tanınmasının göstəriciləridir. Bu, həmçinin ölkəmizin beynəlxalq
nüfuzunun etiraf edilməsidir. Şübhəsiz
ki, bütün bunlar azərbaycanlıların kollektiv
şüurunda Vətəni ilə bağlı qürur hissi
doğurur.
Azərbaycan.- 2011.- 22 noyabr.- S. 5, 6, 7.