Şərəfli
ömür yolu
Ötən əsrin əvvəllərində
coşqun fəaliyyət göstərən
Azərbaycan ziyalılarının elə mütərəqqi,
vətənpərvər nümayəndələri olub ki, onları bu gün ehtiramla
xatırlamaq vətəndaşlıq borcumuzdur.
Tarixin və zamanın ağır
sınaqlarından alnıaçıq çıxan fədakar
ziyalılarımızın şərəfli əməllərini
müasir nəslə çatdırmaq həm
də onların unudulmamasının təsdiqidir. Rəhmətlik ədəbiyyatşünas alim Abbas Zamanovun
bir fikri ilə
razılaşmamaq mümkün deyil: "Əslində, bu
ziyalılar böyük irs
qoyub getməsələr də, mətbuatımızın,
o zamankı ağır mübarizə
günlərinin sıravi mücahidləri, fədakar
döyüşçüləri kimi
tarixə daxil olmuşlar".
Belə ziyalılardan biri dövrünün
istedadlı publisistlərindən olan jurnalist, pedaqoq, tərcüməçi,
naşir və yazıçı kimi tanınan Hüseyn Minasazovdur. O, XX əsr Azərbaycan mətbuatı
tarixində xüsusi yer
tutan, özünəməxsus mövqeyi olan orijinal simalardandır. İndi
anadan olmasının 130 illiyi
tamamlanan Hüseyn
Baxşəli oğlu Minasazov
cəmi 41 il ömür
sürüb. Qısa ömür kəsiyində müxtəlif mətbuat
orqanlarında müntəzəm fəaliyyət göstərərək
soydaşlarımızın maariflənməsi yolunda
mübarizə aparan, xüsusilə də
qadınların təhsilə cəlb edilməsində minbir əziyyət çəkən, eləcə
də millətimizin ədəbi, mədəni, elmi nailiyyətlərini təbliğ edən çox istedadlı publisist
kimi mətbuat tarixində öz
adını əbədiləşdirib. Bunu
da qeyd edək ki, Hüseyn Minasazovun həyat və fəaliyyətini,
publisistikasını dərindən təhlil edən, daha doğrusu, onun yaradıcılığını ilk dəfə üzə çıxaran unudulmaz ədəbiyyatşünas alim Şamil Qurbanov olub.
Hüseyn Minasazov 1881-ci ildə Tiflisin
yaxınlığındakı Sərban kəndində (indiki
Marneulidə) anadan olub. 1899-cu ildə Qori Müəllimlər
Seminariyasını bitirən Hüseyn Baxşəli oğlu
o, zaman Cənubi Qafqazın siyasi və mədəni mərkəzi
olan Tiflis mühitində formalaşmış, elə ilk əmək
fəaliyyətinə də burada başlamışdır. O əvvəlcə
Xıllı kəndində, sonra isə Bakının
Sabunçu kəndindəki ikisinifli məktəbdə müəllimlik
etmişdir. Hələ gənclik illərində fəhlələrin
dözülməz həyatını, haqsızlıqları
görən Hüseynin ən ümdə arzusu yaxından
tanıdığı, daha doğrusu, ətrafında hər
gün gördüyü insanların savad kurslarına cəlb
edilməsi olub. 1903-cü ildə o, bir müddət
"Kaspi" qəzetində korrektor işləmiş, orada məqalələrlə
çıxış etmişdir. Lakin az keçmir ki,
hansı səbəblər ucbatındansa Hüseyn yenidən
Tiflisə qayıdaraq publisistika ilə məşğul
olmuşdur. Sonralar sorağı Təbriz və Ərdəbil
şəhərlərindən gəlmişdir. Onun fəaliyyətində
iki xətt həmişə paralel gedirdi - müəllimlik və
publisistika. Bir tərəfdə insanlara savad öyrədir,
bilik verir, digər tərəfdə də müxtəlif mətbuat
orqanlarına vətənpərvərlik ruhunda, milli
düşüncəni əks etdirən yazılar dərc
etdirirdi. Ömrü boyu harada yaşamasından, fəaliyyət
göstərməsindən asılı olmayaraq, publisistikadan
ayrılmayan Hüseyn Minasazov özünü mübariz və
yenilməz bir qələm sahibi kimi təsdiqləmişdir və
dövrün ədəbi ictimaiyyətinə yaxşı
tanış idi. XX əsr Azərbaycan mədəni həyatında
elə bir sahə tapmaq olmaz ki, Hüseyn Minasazov ona münasibətini
bildirməsin. Əslində, Minasazov mətbu sözün
qüdrətinə çox inanaraq ona ən mötəbər
bir silah kimi baxan publisist idi. Şamil Qurbanov yazırdı:
"İctimai şüurun oyanmasında və
formalaşmasında mətbuata qabaqcıl ideyaların
aparıcı qüvvəsi kimi baxan Hüseyn Minasazov
çalışırdı ki, mətbuat mütərəqqi
qüvvələrin əlində, xalqın mədəni və
siyasi inkişafında qüvvətli silaha çevrilsin, onun
azadlığa, tərəqqiyə gedən yolunda mayak
olsun".
O, çox qaranlıq bir mühitdə,
üfüqdə parlayan dan ulduzu idi. Ətrafı elə
işıqlandırmağa can atırdı ki,
varlığı qədər sevdiyi, yolunda hər cür
mübarizəyə hazır olduğu millətinin nümayəndələri
onun səsini eşidib fikirləri ilə tanış ola
bilsinlər. Min bir əziyyətlə saldığı yolda
ardıcıllarının olduğunu da görə bilsin.
Arxiv materiallarından bəlli olur ki, Hüseyn Minasazovun
çox sevdiyi mətbuat orqanlarından biri "Molla Nəsrəddin"
jurnalı idi. Bu jurnal Minasazovun mətbuat orqanları
qarşısında qoyduğu tələbləri əks
etdirirdi. Hüseyn Minasazov 1912-ci ildə "Yujnı
Qafqaz" qəzetinə ünvanladığı məktubda
yazırdı: "Bizim mətbuatımız xalq içərisində
qarşılıqlı bəşəri münasibətlərin,
heç olmasa elementar tələblərini təbliğ etmək,
onda özünə və başqasına hörmət hissi
aşılamaq, xalqının nəzərində onun
özünün və başqalarının həyat
eşqini qaldırmaq kimi müqəddəs vəzifələri
yerinə yetirmir. Bu, acınacaqlı haldır.
Acınacaqlıdır ona görə ki, əlimizdə kəsərli
silah var, amma ondan istifadə etməyi ya istəmirik, ya da
bacarmırıq". Bu fikirlərin sahibi öz
arzularının, ideyalarının ancaq "Molla Nəsrəddin"də
çiçək açdığını etiraf edirdi.
Jurnalın götürdüyü xətt, apardığı
mübarizə Hüseynin əsas amalı idi. Bu səbəbdən
də Hüseyn Minasazov "Molla Nəsrəddin"i dövri
mətbuat içərisində "yeganə"
adlandırırdı. O, "Molla Nəsrəddin"i hər
yerdə nümunə göstərərək deyirdi:
"Namusla yazın, onda sizə hörmət edərlər.
Aydın yazın, onda sizi başa düşərlər.
Heç kəsə yaltaqlanmayın, heç kəsin
qarşısında alçalmayın, sizin arxanızda xalq
durur... Belə olmasa, öz inkişafını sizə etibar
etmiş xalqa ancaq zərrə vura bilərsiniz". Az qala bir əsr
öncə deyilmiş bu fikir indi də aktualdır.
Hüseyn Minasazov
o ziyalılar təbəqəsinə mənsub
idi ki,
yaradıcılığında, Azərbaycan-rus ədəbi mədəni
əlaqələrinin inkişafı tarixində canlı bir səhifəni təşkil edir.
Rus dilində yazırdı, rus dilində ədəbi-bədii jurnal da nəşr etdirmişdi. Amma doğma dilinin
gözəlliyini heç vaxt
yaddan çıxarmırdı. Bütün ömrü boyu ana dilimizin
keşiyində dayanaraq bu
yolda fədakarcasına mübarizə
aparırdı. Hətta vaxtilə "Molla
Nəsrəddin"in dilini "çoban dili"
adlandıranlara H.Minasazov qətiyyətlə
cavab verirdi:
"Bu cənablar unudurlar
və yaxud sadəcə anlamırlar ki, dil nə qədər xalqa, onun
danışıq tərzinə yaxındırsa, demək, o, ədəbi dildir. Belə
olmasaydı, Puşkinin, Nekrasovun,
Tolstoyun əsərlərinin dili ədəbi dil hesab edilməzdi".
1907-ci ilin sentyabrında Tiflisdə "Oqni" adlı rus dilində
həftəlik ədəbi-bədii jurnal
nəşr etdirən Hüseyn Minasazov elə ilk nömrədən
də böyük rəğbət
qazandı. Jurnalın proqramı geniş idi. Hər nömrəsi 16 səhifədən
ibarət olan "Oqni"nin 12 şöbəsi vardı. "Azad fikirli jurnal"
şüarı ilə fəaliyyətə başlayan
"Oqni" öz ətrafına
müxtəlif millətlərdən olan
qabaqcıl qüvvələri toplaya bilmişdi. Jurnalın əsas məqsədi xalqa xidmət göstərməkdən ibarət
idi. Hüseyn Minasazov böyük arzularla və məqsədlə həyata gətirdiyi
bu jurnalın ilk
nömrəsində yazırdı: "Biz
hay-küy salmadan... fəaliyyətə
başlayırıq. Məqsədimiz
yatmış şüurları oyatmaq, imkan daxilində onlara obrazlar, rəsmlər və səhnəciklər
vasitəsilə təsir etməkdir". 1907-ci ilin noyabrında jurnalın redaktorluğunu
başqasına həvalə edərək Təbrizə gedən
H.Minasazovdan sonra jurnal az keçmir
ki, bağlanır. 1908-ci ildə yenidən
Tiflisə qayıdan Hüseyn Minasazov uzun müddət
çalışıb ki, "Oqni"ni bərpa etsin, lakin bu
cəhdi boşa çıxıb.
Həmişə
nikbin ruhlu olan, mübarizədən geri
çəkilməyən Hüseyn Minasazov 1909-cu ilin
dekabrında uzun süründürməçilikdən
sonra yeni bir mətbuat orqanının nəşrinə
başladı. "Yejenedelnoye obozreniye" adlı qəzet onun
rəhbərliyi ilə işıq üzü
gördü. Təəssüf ki, bu mətbuat orqanının da ömrü o qədər uzun
olmayıb. 1910-cu ilin yanvarında
bağlanıb. Artıq mətbuat orqanı yaratmaq fikrindən tamamilə əl çəkən
Hüseyn Minasazov
müxtəlif qəzet və jurnallarda
müntəzəm çıxış etməyə
başladı. O, rusca və azərbaycanca
yazan müasirləri arasında ədəbi
tənqidlə məşğul olan ilk qələm sahiblərindən idi. O təkcə Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin nümayəndələri haqqında deyil, rus və Avropa klassik ədəbiyyatının
yaradıcıları barəsində də ədəbi-tənqidi
mülahizələrini dərc etdirirdi. Hüseyn Minasazov tərcüməçiliklə
də məşğul olurdu. Onun 1913-cü ildə Cəlil Məmmədquluzadənin
"Poçt qutusu"
hekayəsini tərcümə edərək rus
dilində nəşr etdirməsi böyük
hadisə və iftixar hissi
doğuran bir məsələ
idi. O, Mirzə Fətəli Axundovla bağlı yazdığı
sanballı məqaləsini də "Tiflisski
listok" qəzetində dərc etdirmişdi. Mütəxəssislər
söyləyirlər ki, Hüseyn
Minasazovun bu məqaləsi
adi resenziya yox, böyük mütəfəkkir
barəsində əsl elmi mülahizə idi. H.Minasazov Mirzə Fətəli
Axundovu Qoqolla
müqayisə edərək maraqlı fikir
irəli sürürdü: "Qoqola pərəstiş edən Axundov ondan elə bir yazı üsulu əxz
etmişdi ki, bunun sayəsində ən kədərli fakt və səhnə sizdə gülüş
doğurur və siz
bunların fonunda yazıçının
əhval-ruhiyyəsindən qaranlıq aləmə axan göz
yaşlarını aydın hiss edirsiniz". Maraqlıdır ki, XX əsr tənqidi realizmin
banisi Cəlil Məmmədquluzadənin
"Ölülər" dramı haqqında ilk
dəfə elmi mülahizə söyləyən
də məhz Hüseyn Minasazov
olub. Mirzə Ələkbər Sabir haqqında da rus dilində mükəmməl məqalə yazan yenə də Hüseyn
Minasazovdur. O, 1912-ci ildə "Baku" qəzetində yazırdı: "Sabir Azərbaycan poeziyasında yeni
ədəbi məktəbin banisidir. Şərab,
gözəlin misilsiz gözləri, gülün xoş ətri
və daim onun ətrafında
dolanan bülbül Sabirin şəxsində öz
nəğməkarını tapa bilmədi.
Sabir həyat nəğməsi oxuyurdu. Elə bir həqiqi
həyat ki onun kədəri
və zülmü haqqında milyonlarla insanlar
acınacaqlı halda ömür
sürürdülər".
Hüseyn Minasazov
XX əsr Azərbaycan ədəbi-mədəni mühitinin yetirməsi idi.
O, yazmaq xatirinə yox,
məhz ürəyindən keçirdiyi,
duyğularından ələdiyi məsələlərə öz münasibətini bildirirdi.
O, təkcə dramaturgiya, nəsr, poeziya haqqında yazmırdı, mədəniyyətimizin
başqa sahələrinə də, deyək
ki, musiqi
yaradıcılığına da öz mövqeyini bildirirdi. Xüsusilə də Azərbaycan
mədəniyyətində milli
operanın banisi Üzeyir
Hacıbəylinin fəaliyyətinə son
dərəcə diqqət və həssaslıqla yanaşaraq bəstəkarın
yaradıcılığını yüksək qiymətləndirir,
öz yazılarında onları gözəl,
orijinal əsərlər kimi
alqışlayırdı. Hüseyn Ərəblinski
onun çox sevdiyi aktyorlardan biri idi. Böyük sənətkar
ağır xəstələnəndə H.Minasazov
adaşının həyata qayıtması üçün
həyəcanla milləti Ərəblinskiyə kömək
etməyə çağırırdı. O, Fatma
Muxtarova, Şövkət Məmmədova
və başqa səhnə xadimləri
haqqında da maraqlı yazılar qələmə
alırdı. Hüseyn Minasazov
Azərbaycan qadınlarının ictimai həyatda
fəallaşmasının tərəfdarı idi.
Ömrü boyu dilinin əzbəri bir şüar olmuşdu: "Qadınları
lazımdır oxutmaq, oxutmaq,
yenə də oxutmaq!"
Azərbaycanda
sovet hakimiyyətinin qələbəsi Hüseyn Minasazovun ürəyincə
olmasa da, ümidini itirməmişdi. Doğrudur,
bu illərdə onun bir publisist kimi
fəaliyyəti nəzərə çarpmır. Bəlkə də artıq ürəyində hər
şeyi duyduğundan
fikirlərini qələmə almağa ya çəkinirmiş, ya
da bacarmırmış. Amma
ictimai fəaliyyətini
davam etdirib. 1921-1922-ci
illərdə Gürcüstanda
yaradılmış Müsəlman İşləri
Şurasının sədri, keçmiş
molla nəsrəddinçi Ömər Faiq Nemanzadənin şəxsi katibi olub. İctimai
işlərlə ciddi məşğul olan H.Minasazovun yalnız
1927-ci ildə "Yeni fikir"
qəzetində Ə.Haqverdiyevin
yaradıcılığından bəhs edən bir məqaləsi çap
edilib. Bu, onun qələmə aldığı son yazılardan biri idi. "Zəhmət qəhrəmanı" adlanan məqalədə Hüseyn
Minasazov yazırdı: "Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev Azərbaycan xalqı
arasında ən yaxşı bir faciənəfis
kimi tanınmışdır. Onun yazdığı pyeslər türk səhnə həyatında bir gözəllik vücuda
gətirmiş və böyük
şöhrət qazanmışdır. Sadə bir
dillə yazılmış pyes və hekayələrinin
gözəl, dadlı üslubu vardır. Haqverdiyevin ədəbi yazıları bilxassə...
bütün oxucuları, bütün
insanları heyrətə düşürür".
1920-ci ilin axırlarında Hüseyn
Minasazov Bakıya gəlib. O, bir müddət Ali Sovetdə tərcüməçi
işləyib, tədqiqat institutlarının birində elmi
işçi vəzifəsində çalışıb,
tarixi keçmişin tədqiqi ilə məşğul olub. Hətta
bir siyasi kitabçası da 1930-cu ildə işıq
üzü görüb. 1932-ci il yanvarın 4-də onun qəflətən
vəfat etməsi bəzən adamda bir şübhə də
doğurur. Bəlkə də Azərbaycanı
bürümüş repressiya dalğalarının vahiməsi
onu elə sarsıdıb ki, daha hansısa qara qüvvənin
onun qapısını döyməyə ehtiyacı
qalmayıb. O illərdə ziyalıları ya
"qaraçalağan" cənginə alıb
aparırdı Sibir düzlərinə, ya da elə qəflətdən
öz evindəcə əlini ürəyinin üstünə
qoyaraq işıqlı dünyaya əlvida deyirdilər.
H.Minasazov kimi ziyalılar inqilaba yox, xalqa xidmət edirdilər.
Onların mübarizəsi xalqın azadlığı və
xoş gələcəyi uğrunda idi. Onlar istismara,
burjua-mülkədar ağalığına son
qoyulacağını arzulayırdılar. Onlar millətin
işıqlı gələcəyi üçün
çalışırdılar. 1907-ci ildə Hüseyn
Minasazov "Kaspi" qəzetində yazırdı: "Biz
yeni həyatın binasını tikməyə
başlamışıq. Doğrudur, biz hələ azıq,
büdrəyirik, yıxılırıq, işlərimiz
axsayır, işçilərimiz zəifdir, imkanımız
cüzidir. Lakin bunlar bizi ruhdan salmamalıdır. Yadda saxlamaq
lazımdır ki, biz yeni həyata qədəm qoyuruq".
Doğrudur, Hüseyn Minasazov haqqında sonradan yazanlar
dövrün diktəsinə uyğun olaraq bildirirlər ki,
Hüseyn Baxşəli oğlu sovet hakimiyyətini rəğbətlə
qarşıladı. Maraqlıdır ki, ömrü boyu
publisistika ilə məşğul olan qələm sahibi 12 il ərzində
bir dəfə də olsun bu quruluş barədə qəzetlərdə
müsbət yazı dərc etdirmədi. Onun arzusu idi ki,
sağlam düşüncəli ziyalılar, insanlar -
hamısı bir məsləkdə, bir istiqamətdə birləşərək
xalqlar arasında həmrəylik, qardaşlıq, məhəbbət
toxumu səpsinlər. Amma bu, sovet hakimiyyətini arzulamaq, yaxud
da vəsf etmək deyildi! Hüseyn Minasazov nikbin publisist idi, gələcəkdən
ümidini üzmürdü, şikayəti də sevmirdi. Zahirən
də yaraşıqlı və nurlu bir çöhrəyə
malik olan Hüseyn Minasazovun içi işıqla dolu idi. Bu səbəbdən
də hər şeyin yaxşılığa doğru dəyişəcəsinyə
qəlbən inanırdı!
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2011.- 6 oktyabr.- S.7.