Öz müqəddəratını təyin etmək hüququ: həqiqətlə yalan arasında
Xalqların öz müqəddəratını təyinetmə hüququ beynəlxalq hüququn iki mənbəyində - 1966-cı ildə qəbul olunmuş insan hüquqları ilə bağlı beynəlxalq paktda, BMT Baş Məclisinin müxtəlif bəyannamələrində, dövlətlərarası və beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatlarının sənədlərində təsdiq olunub. Adətən, etnik münaqişələr və müstəqillik uğrunda hərəkat zamanı bu hüquqdan istifadə edilir. Bu anlayış 1878-ci ildə Berlin Konqresində səslənmiş, həmin ildən də dövriyyəyə daxil olmuşdur. İlk dəfə xalqların öz müqəddəratını təyinetmə hüququ 1918-ci ildə Brest sülhü zamanı tətbiq edilib. BMT Baş Məclisinin 1952-ci il 16 dekabr tarixdə qəbul olunmuş "Xalqların və millətlərin öz müqəddəratını təyinetmə hüququ" adlı 637-ci qətnaməsində qeyd olunur ki, millətlərin öz müqəddəratını təyinetmə hüququ insan hüquqlarından tam şəkildə istifadə üçün müqəddəm şərtdir.
Xalqın inkişaf istiqamətini
kim müəyyənləşdirməlidir?
Təxmini cavab aydındır: Xalqın özü. Beynəlxalq təcrübə isə
göstərir ki, bəzən xalq səhv edir. Məsələn,
30 ilə yaxın müstəqillik uğrunda
mübarizə aparan Eritriya
xalqı məqsədinə çatdıqdan sonra
peşiman oldu və
yenidən Efiopiyanın tərkibinə qatılmaq istədiyini
bildirdi. Kanadanın fransızdilli Kvebek xalqı da mübarizəyə
qalxdı - düşünmədən, sonraki
taleyini görmədən. Son anda o
da Kanada Federasiyasının tərkibində
qalmaq istəyini bildirdi.
Beynəlxalq təcrübədə göstərilir ki, bəzi hallarda xalqların öz müqəddəratını təyin
etməsi ideyası müəyyən qüvvələri
destruktiv proseslərə,
separatizmə, daxilində
yaşadığı dövlətdə
etnik münaqişələrə
təhrik edir: Bir ölkənin tərkibindən çıxmaq
istəyən xalqın
öz müqəddəratını
təyin etmək hüququnu o zaman qanuni saymaq olar
ki, həmin dövlət yürütdüyü daxili siyasəti ilə ölkədə yaşayan
başqa xalqların istəyinə rəğmən
öz müqəddəratını
təyinetməni mümkünsüz
edir, həmin xalqların yaşamaq hüquqlarını kütləvi
şəkildə pozur.
Təəssüf ki, bəzən
bu haqdan başqa xalqın hüququnu pozmaq məqsədilə istifadə
olunur, özü də maraqlı ölkələrin razılığı
ilə. BMT sənədlərində isə
qeyd olunur ki, öz müqəddəratını
təyinetmə heç
də hökmən bir dövlətin tərkibindən çıxmaq,
yaxud muxtariyyət əldə etmək deyil.
Elə buradaca Azərbaycanın yaxın tarixinə - Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin (DQMV) yaranması dövrünə
nəzər salaq:
"1921-ci il iyulun 4-də
Qafqaz bürosunun axşam iclası keçirilir. Qarabağın
dağlıq hissəsində
muxtar vilayətin yaradılması haqqında
qərar qəbul edir. 1923-cü il
iyulun 7-də Azərbaycan
KP MK Rəyasət Heyəti
S.M.Kirovun sədrliyi ilə keçirilən iclasda əhalisinin əksəriyyəti erməni
olduğu iddiası ilə Azərbaycanın tərkibində Dağlıq
Qarabağ Muxtar Vilayəti (DQMV) adlı qurum yaradılır. Həmin ilin sentyabrında Xankəndi şəhərinin
adı dəyişdirilərək
terrorçu S.Şaumyanın
adı ilə Stepanakert adlandırılır
və o, vilayətin mərkəzinə çevrilir.
Hazırlanmış dekretdə Qarabağın
erməni əhalisinə
daha böyük özünüidarəetmə səlahiyyətləri
verilir. Sonrakı dövrlərdə vilayət özünüidarəetmənin
bütün səlahiyyətlərinə
sahib oldu. Bu status
1936-1937-ci illər SSRİ Konstitusiyasında
təsbit olundu. Muxtar vilayət SSRİ Ali Sovetində
5, Azərbaycan SSRİ Ali Sovetində
isə 12 deputatla təmsil olunurdu. Bütün hökumət strukturlarında,
inzibati və məhkəmə orqanlarında
rəsmi dil erməni dili idi. Bu dildə
yerli televeziya və radiolar fəaliyyət göstərir,
qəzet və jurnallar nəşr olunurdu. 1965-1987-ci illərdə
bütövlükdə Azərbaycan,
o cümlədən Naxçıvan
Muxtar Respublikası və
DQMV üzrə iqtisadi
və sosial inkişafa dair göstəricilərin müqayisəsini
apararkən həmin dövrdə muxtar vilayətin nə qədər yüksək templə inkişaf etdiyinin şahidi oluruq.
Muxtar vilayətin
Azərbaycanın tərkibində
mövcudluğu onu göstərirdi ki, muxtariyyət forması əhalinin spesifik iqtisadi, sosial, mədəni və milli xüsusiyyətlərini,
həyat tərzini tam
şəkildə əks
etdirir.
Milli ideya insanların siyasi sosiallaşması, bir sıra hallarda
isə kütləvi
siyasiləşməsində mühüm amilə çevrilir. Lakin Ermənistanın "milli
ideya"sı təcavüz
üçün başqa
xalqın torpağını
işğal etmək,
qocasını, gəncini,
körpəsini məhv
etmək üçün
tətbiq olunur, özü də "xalqların öz müqəddəratını təyinetmə
hüququ" adı ilə. Bu ölkə
Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü "milli müqəddəratını
təyinetmə prinsipi"
adı ilə pozaraq hərəkətlərinə
həyasızcasına bəraət
qazandırır. 1918-ci il martın
31-də və 1992-ci ilin
fevralında baş vermiş soyqırımı
hadisələrindən dünyanın
xəbəri var və üzdə olsa da, etiraf
ediblər ki, Bakıda, Xocalıda fəlakət törədilib.
Xalqımız eyni faciələri bu gün də
yaşayır - qaçqın-köçkün
şəklində, torpaqlarının
20 faizi "amputasiya"
olunmuş şəkildə. Qəribədir ki, bütün bunları görən və bilən beynəlxalq aləm Azərbaycandan yenə də güzəştlər
tələb edir, onun ərazi bütövlüyünü təhdid
edən "həll variantları" gözləyir.
Və bütün bunlar eyni missiyaya xidmət edir. İndiyədək Dağlıq Qarabağ
probleminin çözülməsi
ilə bağlı Azərbaycana təklif olunan bütün variantlar birbaşa və dolayısı ilə Azərbaycanın ərazi toxunulmazlığı
prinsipini kobud şəkildə pozur.
Ermənistan onsuz da öz müqəddəratını
bir dəfə başqa millətin ərazi bütövlüyünü
pozmaqla təyin edib. "Ermənistan"
adlı dövlət yaradıb. Son iki əsrdə Azərbaycanı
və onun ərazi bütövlüyünü
hədəfə alan ermənilər elə bir zaman
kəsiyi olmamışdır
ki, azərbaycanlılara
qarşı qeyri-insani
üsullara əl atmasınlar.
1987-ci ilin oktyabrında
ermənilərin Azərbaycana
qarşı torpaq iddialarının həyata
keçirilməsinə mane olan Heydər Əliyev Sov. İKP MK Siyasi Bürosunun üzvlüyündən
və SSRİ Nazirlər
Soveti sədrinin birinci müavini vəzifəsindən uzaqlaşdırıldı.
Həmin
ilin oktyabrında maraqlı tərəflərin
əli ilə İrəvanda Dağlıq
Qarabağın Ermənistana
birləşdirilməsi tələbi
ilə mitinqlər başladı. Noyabrın 18-də Mixail Qorbaçovun iqtisadi məsələlər
üzrə məsləhətçisi
A.Aqanbekyan Parisdə erməni icması qarşısında bəyan
etdi ki, SSRİ rəhbərliyi Dağlıq
Qarabağın Ermənistana
birləşdirilməsini məqbul
hesab edir. Bu xəbər Fransa
kommunistlərinin orqanı
olan "Humanite" qəzetində dərc olundu.
Münaqişə barədə əsl həqiqətin dünya ictimaiyyətinə çatdırılmaması,
hadisələrin obyektiv
mənzərəsinin qəsdən
təhrif olunması, xüsusilə də Azərbaycanın informasiya
blokadasında saxlanması
uzun müddət bu problemə düzgün və operativ münasibətin formalaşdırılmasında ciddi maneə yaratdı. Rəsmi Bakının müxtəlif
dövrlərdə beynəlxalq
qurumlara, o cümlədən
üzv olduğu Birləşmiş Millətlər
Təşkilatına etdiyi
müraciətlər lazımi
səmərə vermədi,
Ermənistanın başqa
ölkənin ərazisini
işğal etməsi
beynəlxalq müstəvidə
müzakirə mövzusu
olmadı. Hətta
münaqişənin ilk dövrlərində
dünyada belə bir yanlış təsəvvür yarandı
ki, bu müharibə
lokal qarşıdurma xarakteri daşıyır və digər dövlətlər üçün
təhdid mənbəyi
ola bilməz.
Lakin getdikcə böyüyən
münaqişə dalğası
Gürcüstan, Ukrayna,
Moldova, Rusiya, Yuqoslaviya
kimi dövlətlərdə
də etnik bölücülük fəaliyyətinin
başlamasına səbəb
oldu.
Azərbaycan münaqişənin beynəlxalq
hüquq normalarına
uyğun, ölkəmizin
ərazi bütövlüyü
və suverenliyi çərçivəsində bərpası üçün
ardıcıl səylər
göstərsə də,
Ermənistanın da, Azərbaycanın da üzv olduğu BMT-nin fəaliyyət mexanizmi mükəmməl
olmadığından qəbul
edilən qərarların
icrası havadan asılı qalır. Təşkilatın Nizamnamə prinsiplərinə
uyğun olaraq zor tətbiq edən tərəf cəzalanmalı, müvafiq
çəkindirici tədbirlər
görülməli idi.
Bu nüfuzlu təşkilatın
Nizamnaməsində hüquqi
şərhini tapan
"təcavüz" anlayışı
özünün bütün
tələbləri ilə
Ermənistana şamil
edilməli idi. Təhlükəsizlik Şurası isə
öz növbəsində
Nizamnamənin ona verdiyi səlahiyyətlər
çərçivəsində təcavüzkar dövləti
işğalçılıq siyasətindən çəkindirmək,
zəbt etdiyi torpaqları geri qaytarmaq istiqamətində
konkret və təsirli tədbirlər görülməsi üçün
qərar çıxarmalı
idi. Beynəlxalq
aləmin, xüsusən
də BMT TŞ-nin Azərbaycan ərazisinin işğalı
faktına qətiyyətsiz
münasibəti ulu öndər Heydər Əliyevin 1995-ci il oktyabr ayının 22-də
BMT-nin yaradılmasının
50 illiyi münasibətilə
keçirilən 36-cı plenar
iclasındakı çıxışında
da açıq-aşkar
qeyd olunmuşdur.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti İlham Əliyev BMT Baş Məclisinin 59-cu sessiyasındakı çıxışında
Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinə
münasibət bildirərkən
Təhlükəsizlik Şurasının
fəaliyyətinə iradlarını
bildirmişdir. Prezident vurğulamışdır ki, bir çox
hallarda beynəlxalq qurumun problemə qeyri-konstruktiv münasibəti
münaqişənin aradan
qaldırılmasına deyil,
əksinə, Ermənistanın
Azərbaycana qarşı
növbəti ərazi
iddiaları irəli sürməsinə, regionda
vəziyyətin daha da gərginləşməsinə
zəmin yaradır.
ATƏT-in Minsk qrupu çərçivəsində
münaqişənin sülh
yolu ilə nizamlanması prosesi də hələ ki arzuolunan nəticələr
verməyib. ATƏT Avropada sülhün qorunub saxlanmasına və dövlətlərarası əməkdaşlığın
genişləndirilməsinə xidmət edən təşkilat
kimi münaqişənin
həllinə çalışsa
da, indiyədək onu sürətləndirmək
üçün heç
bir mexanizm işləyib hazırlamayıb.
Təəssüf ki, Azərbaycan
vasitəçi təşkilatlardan
həll variantları gözlədikcə ərazi
bütövlüyümüzün kobud şəkildə pozulması davam edir.
Rəsmiyyə RZALI
Azərbaycan.- 2011.- 6 oktyabr.- S. 7.