Hüquq sistemimiz müstəqilliyimizlə bərabər inkişaf edir
Bu günlərdə Azərbaycan xalqı özünün dövlətçilik tarixində ən əlamətdar bayramlardan olan dövlət müstəqilliyinin bərpasının 20-ci ildönümünü qeyd edəcəkdir. Qədim tarixi köklərə və dövlətçilik ənənələrinə malik olan xalqımız hələ 1918-ci ildə Şərqdə ilk demokratik respublikanın - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaradılmasına nail olmuşdur. Təəssüf ki, Xalq Cümhuriyyətinin ömrü çox qısa olmuş, ciddi geosiyasi problemlərlə üzləşən gənc respublikamız iki ildən az müddətdən sonra dövlət müstəqilliyini itirmişdir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin Azərbaycanın rəhbərliyinə gəlişi və fədakar əməyi sayəsində 1970-1980-ci illərdən xalqımızın müstəqilliyə gedən yeni yolu, milli özünüdərki, milli oyanışı başlanmışdır. Məhz həmin dövrdə bugünkü dövlət müstəqilliyimizin möhkəm təməli qoyulmuş, kadr korpusunun milliləşdirilməsi istiqamətində qətiyyətli addımlar atılmış, azərbaycanlılar mühüm dövlət vəzifələrinə irəli çəkilmiş, milli, o cümlədən hərbçi kadrların yetişdirilməsi üçün yeni-yeni təhsil ocaqları yaradılmışdır. Bu illərdə hərtərəfli quruculuq işləri, sənaye, kənd təsərrüfatı, mədəniyyət, təhsil və digər sahələrdə əldə edilmiş coşğun inkişaf, qazanılmış nailiyyətlər nəticəsində Azərbaycan dinamik yüksəliş dövrü keçirir, habelə idarəçilikdə, təsərrüfatda, elmdə xalqımızı ləyaqətlə təmsil edən və gələcəkdə müstəqil Azərbaycanı idarə edə biləcək vətənpərvər gənclər formalaşır, milli ruh, milli mənlik şüuru yüksəlirdi.
1991-ci ildə Sovet İttifaqının dağılması nəticəsində Azərbaycan öz müstəqilliyinə yenidən qovuşmuş, oktyabrın 18-də dövlət müstəqilliyi haqqında Konstitusiya Aktının qəbulu ilə xalqımızın müasir tarixində yeni səhifə açılmış, müstəqil inkişaf dövrü başlanmışdır. Dövlət müstəqilliyini elan etdikdən sonra Azərbaycan Respublikasının qarşısında bu müstəqilliyi qoruyub saxlamaq, dövlətçiliyimizi inkişaf etdirmək, demokratik islahatlar aparmaq kimi mühüm vəzifələr dururdu. Lakin müstəqilliyimizin elə ilk günlərindən Azərbaycanda baş verən ictimai-siyasi hadisələr nəticəsində ölkəmiz yenicə əldə etdiyi müstəqilliyini itirmək və Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin acı taleyini yaşamaq təhlükəsi qarşısında qalmışdı.
Ermənistanın hərbi təcavüzü nəticəsində torpaqlarımız işğal olunmuş, müharibə aparan ölkənin paytaxtında isə torpaqların itirilməsi təlaşı deyil, hakimiyyətə yiyələnmək hərisliyi yaşanır, hər bir siyasi təşkilat özünə silahlı dəstə yaradır, tam özbaşınalıq hökm sürürdü. Ölkə iqtisadiyyatı iflic vəziyyətə salınmış, meydan liderlərinin yürütdüyü yanlış xarici siyasət Azərbaycanı bütün dünyada təkləmişdi.
Bu dövrü yada salarkən ümummilli lider Heydər Əliyevin "Tarix dəfələrlə sübut etmişdir ki, xalqın əvəzsiz milli sərvəti olan müstəqilliyin qorunması, onun əldə edilməsindən qat-qat çətin və ağır vəzifədir" müdrik kəlamını xatırlamamaq olmur.
İctimai fəlakətlə üz-üzə
qalmış xalqımız, respublika ictimaiyyəti
yaxşı dərk edirdi ki, dövlət müstəqilliyimizi
yalnız və yalnız Heydər Əliyev dühası, onun
dövlət idarəçiliyində zəngin təcrübəsi,
dərin ağlı və zəkası, mübarizliyi, milli mənafeyə
sadiqliyi qoruya bilər. Xalqın ümummilli hərəkata
çevrilmiş çağırışı ilə bu
ağır dövrdə: "Ömrümün bundan
sonrakı hissəsini yalnız və yalnız Azərbaycan
Respublikasının müstəqil dövlət kimi inkişaf
etməsinə həsr edəcəyəm", - deyərək
ölkəyə rəhbərliyi və ən əsası,
xilaskarlıq missiyasını üzərinə götürən
Heydər Əliyev mövcud siyasi, hakimiyyət və dövlət
böhranının aradan qaldırılması
yollarını, müstəqil Azərbaycan
Respublikasının daxili və xarici siyasətinin əsas
istiqamətlərini müəyyənləşdirdi. Onun
böyük qətiyyəti və iradəsi, nadir və iti
dövlətçilik zəkası, incə siyasi duyumu,
misilsiz vətəndaşlıq hünəri, Azərbaycan
xalqının müstəqilliyi yolunda öz həyatını
qurban verməkdən belə çəkinməməsi nəticəsində
dövlətçiliyimizin möhkəmləndirilməsi yolundakı
maneələr məharətlə dəf edildi. Ölkədə
ictimai-siyasi sabitliyin təmin olunması, qanunsuz silahlı dəstələrin
tərkisilah edilməsi üçün ümummilli lider Heydər
Əliyev tərəfindən 1994-cü il avqustun 9-da cinayətkarlıqla
mübarizəyə yönəlmiş tarixi fərman
imzalandı. 1994-cü ilin oktyabrında və 1995-ci ilin
martında dövlətçiliyimiz əleyhinə yönəldilmiş
silahlı qəsdlərin qarşısı qətiyyətlə
alındı. Müstəqilliyimizin itirilməsi, ölkəmizin
parçalanması təhlükəsi aradan
qaldırıldı, Azərbaycanın gələcək
inkişafını şərtləndirən şərait
yaradıldı.
Uğurlu
xarici siyasət kursu ölkəmiz üçün təkcə
siyasi dəstək deyil, həm də iqtisadi əməkdaşlıq
və investisiya imkanları yaratdı. Azərbaycanın
günbəgün artan beynəlxalq nüfuzu, təminatlı
dövlət hakimiyyətinin mövcudluğu dünyanın ən
nüfuzlu şirkətləri tərəfindən
iqtisadiyyatımızın müxtəlif sahələrinə
külli miqdarda investisiya qoyulmasını şərtləndirirdi.
Düşünülmüş
neft strategiyası, siyasi və iqtisadi islahatlar dünya dövlətlərinin
diqqətini cəlb etdi və 1994-cü ildə Bakıda "Əsrin
müqaviləsi" kimi məşhur olan irimiqyaslı beynəlxalq
neft sazişi imzalandı, Bakı-Tbilisi-Ceyhan, Bakı-Tbilisi-Ərzurum
neft və qaz kəmərlərinin çəkilişi barədə
razılıq əldə edildi. Bununla da bütün regionda
siyasi sabitliyin əsası qoyularaq Azərbaycana dost dövlətlərin
sayı qısa müddətdə xeyli artırıldı.
Hərtərəfli
iqtisadi islahatlar, o cümlədən aqrar islahatı, özəlləşdirmə
aparıldı, sənayedə və kənd təsərrüfatında
tənəzzül aradan qaldırıldı, uğurlu iqtisadi
siyasət əhalinin rifahını xeyli yüksəltdi,
dövlətimizin ərazi bütövlüyünü hərbi
yolla təmin etməyə qadir olan milli ordu yaradıldı.
Həmin
illərə bu günün zirvəsindən baxanda insan zəkasının
qüdrətinə heyran qalırsan. Nə qədər
düşünülmüş,
ölçülüb-biçilmiş, ardıcıl və
uzaqgörən qərarlar qəbul edilmişdir.
Bu
gün tam əminliklə deyə bilərik ki, 1991-ci il oktyabr
ayının 18-də qəbul edilmiş "Azərbaycan
Respublikasının Dövlət müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya Aktı" ilə Azərbaycan xalqı imperiya zəncirlərindən
rəsmən azad olsa da, milli sərvətimiz olan dövlət
müstəqilliyimizin qorunub saxlanılması məhz dövlətçiliyimizin
memarı - ümummilli lider Heydər Əliyevin respublika rəhbərliyinə
qayıdışı, yenilməz iradəsi və qətiyyəti
ilə reallaşmış, başqa sözlə, 18 oktyabr
Müstəqillik Günü xalqımızın Milli
Qurtuluş Günü ilə qorunmuşdur.
Həyatımızın
digər sahələrində olduğu kimi, ötən
dövr ərzində hüquq sistemində də köklü
islahatlar aparılmışdır. 1995-ci ildə ümummilli
liderimizin şəxsi rəhbərliyi ilə hazırlanaraq qəbul
edilmiş ilk milli Konstitusiyamız demokratik quruluşun və
hüquqi dövlətin möhkəm təməlini qoydu.
Konstitusiyanın müddəalarının həyata
keçirilməsi, demokratik təsisatların və qanunun
aliliyi prinsipinin möhkəmləndirilməsi məqsədilə
müxtəlif komissiyalar yaradıldı. Hüquqi islahatlara
müstəsna əhəmiyyət verən dövlət
başçısı Hüquqi islahatlar komissiyasına rəhbərliyi
bilavasitə öz üzərinə götürərək bu
islahatların mütəşəkkil və sürətli
aparılmasını təmin etdi. Qısa müddət ərzində
ölkəmizin bu günü və gələcəyi naminə
son dərəcə vacib və əhəmiyyətli, habelə
hüquq sisteminin mahiyyətini müəyyən edən tam
yeni qanun və məcəllələr qəbul edildi. Bu
qanunvericilik aktları beynəlxalq səviyyəli mütəxəssislər
tərəfindən ekspertizadan keçirilməklə yüksək
dəyərləndirildi. 1996-cı və 1999-cu illərdə əsassız
yoxlamaların və sahibkarlığın inkişafı sahəsində
süni maneələrin aradan qaldırılması haqqında
dövlət başçısı tərəfindən
imzalanmış fərmanlar ölkə iqtisadiyyatının
inkişafında mühüm rol oynadı.
İnsan
haqlarının etibarlı qorunması dövlətin prioriteti
kimi müəyyən edilərək respublikamız insan
hüquq və azadlıqlarının təminatı sahəsində
bütün əsas beynəlxalq konvensiyalara qoşuldu,
1993-cü ildən ölüm cəzasının icrasına
veto qoyuldu, 1998-ci ildə isə Şərqdə ilk dəfə
olaraq Azərbaycanda bu cəza növü tamamilə ləğv
edildi, əfv və amnistiya institutları geniş tətbiq
edilməyə başlandı. Ölkəmizdə insan
haqlarının müdafiəsinə dair mühüm normativ
aktlar qəbul olundu, bu sahədə xüsusi Dövlət
Proqramı hazırlanaraq həyata keçirilməyə
başlandı və İnsan hüquqları üzrə
müvəkkil (Ombudsman) institutu yaradıldı.
Ədalət
mühakiməsinin müstəqil və qərəzsiz məhkəmələr
tərəfindən həyata keçirilməsi ideyası əsrlərdir
ki, ədalətli cəmiyyətin əsas təməl
daşlarından biridir. Məhz buna görə də Azərbaycan
üçün demokratik, hüquqi və dünyəvi
dövlət quruculuğu yolunu seçmiş ümummilli
liderimiz ölkəmizdə müstəqil məhkəmə
hakimiyyətinin formalaşmasına xüsusi diqqət
yetirmişdir.
Aparılan
məhkəmə-hüquq islahatı nəticəsində
Konstitusiya Məhkəməsi təsis olunmuş, 2000-ci ildən
yeni, əvvəlki məhkəmə sistemindən köklü
surətdə fərqlənən və insan haqlarının
müdafiəsinə daha etibarlı təminat verən
üçpilləli müstəqil məhkəmə sistemi fəaliyyətə
başlamışdır. Həmin vaxtdan etibarən
keçmiş sovet respublikaları arasında, demək olar ki,
ilk dəfə Azərbaycanda həbs və insan hüquqlarını
məhdudlaşdıran digər prosessual məcburiyyət tədbirlərinin
tətbiqi məhkəmələrin müstəsna səlahiyyətinə
aid edilmişdir. Həmçinin məhkəmələr
üzərində hər hansı, o cümlədən prokuror
nəzarəti ləğv olunaraq, əksinə, demokratik məhkəmə
nəzarəti institutu formalaşdırılmışdır.
2000-ci
ildə dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə
olaraq hakimlər şəffaf prosedurlar əsasında, o
cümlədən test üsulu ilə imtahanla seçilmiş
və nəticədə hakim korpusu 60% təzələnmişdi.
Görülmüş
tədbirlər əhali arasında məhkəmələrə
etibarı xeyli artırmış, məhkəmələr barədə
keçmiş sovetlər birliyindən miras qalmış
"cəza orqanı" təəssüratı aradan
qalxmışdır. Artıq insanlar pozulmuş
hüquqların müdafiəsi üçün digər
orqanlara deyil, məhz məhkəmələrə müraciət
etməyə başlamışdı. Təsadüfi deyil ki, məhkəmələrə
müraciətlərin sayı xeyli artmağa
başlamış və bu tendensiya bügünə kimi
yüksələn xətlə davam edərək həmin
dövrlə müqayisədə işlərin sayı 6 dəfə
çoxalmışdır.
Prokurorluq
totalitar rejimə xas olan bütün səlahiyyətlərdən
məhrum edilərək, demokratik cəmiyyətə uyğun
yenidən qurulmuş, onun əsas funksiyası cinayət təqibini
həyata keçirmək və çəkişmə
prinsipinə tam uyğun olaraq dövlət ittihamını
müdafiə etməkdən ibarət olmuşdur. Həmçinin
digər hüquq-mühafizə orqanlarında da mütərəqqi
islahatlar aparılmış, bu zaman insan haqlarının təmini
başlıca məqsəd kimi qarşıya qoyulmuşdu.
Ədalət
mühakiməsinin həyata keçirilməsində, insan
haqlarının təmin olunmasında müstəsna rolu olan Vəkillər
Kollegiyasının fəaliyyətinin müasir tələblərə
uyğunlaşdırılması məqsədilə 1999-cu ildə
"Vəkillər və vəkillik fəaliyyəti
haqqında" tam yeni qanun qəbul edildi və vətəndaşlara
keyfiyyətli hüquqi yardım göstərilməsi
üçün bu təsisat demokratik əsaslarla yenidən
quruldu. Bununla yanaşı, ölkəmizdə ümumbəşəri
sosial bəla olan korrupsiya ilə sərt mübarizə təşkil
olunaraq, bu sahədə mükəmməl qanunvericilik
bazası yaradılmış, hakimiyyətin hər
üç qolunun nümayəndələrindən ibarət
olan Korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə xüsusi
Komissiya, Baş Prokuror yanında Korrupsiyaya qarşı
mübarizə idarəsi təsis edilmişdir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti seçilməsinin ilk
dövründən ədalət mühakiməsinin səmərəsinin
və məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin
artırılmasına xüsusi diqqət yetirən dövlət
başçısı cənab İlham Əliyevin siyasi iradəsi
ilə 2004-cü ildən başlayaraq məhkəmə
sisteminin daha da müasirləşdirilərək Avropa
standartlarına tam uyğunlaşdırılması işinə
başlanılmışdır. Bu məqsədlə Azərbaycan-Avropa
Şurası birgə işçi qrupları yaradılaraq
onun tərkibinə ən nüfuzlu beynəlxalq ekspertlər
daxil edilmiş, çoxşaxəli fəaliyyət planı
hazırlanıb həyata keçirilmişdir.
Görülmüş tədbirlər nəticəsində
"Məhkəmələr və hakimlər haqqında"
qanun əsaslı şəkildə yenilənmiş, Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında yeni qanun, Hakimlərin Seçki Komitəsi
haqqında Əsasnamə, Hakim vəzifələrinə namizədlərin
seçimi Qaydaları, Hakimlərin Etik Davranış Kodeksi,
məhkəmələrdə işin şəffaf təşkili
ilə bağlı digər mühüm sənədlər qəbul
olunmuş və uğurla tətbiq olunmaqdadır.
Aparılmış
islahatlar nəticəsində yeni təsisat - məhkəmə
hakimiyyətinin özünüidarə orqanı olan Məhkəmə-Hüquq
Şurası yaradılmış, onun tərkibi əsasən
hakimlərdən, eyni zamanda ölkə Prezidentinin, Milli Məclisin,
prokurorluğun, Vəkillər Kollegiyasının nümayəndələrindən
ibarət formalaşdırılmışdır. Hakimlərin
fəaliyyətinin qiymətləndirilməsi, iş yerinin dəyişdirilməsi,
vəzifədə irəli çəkilməsi, intizam məsuliyyətinə
cəlb edilməsi və onların fəaliyyəti ilə
bağlı digər məsələlər bu orqanın səlahiyyətinə
aid edilmişdir.
Məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin artırılmasında rolu nəzərə alınaraq hakimlərin müddətsiz - son yaş həddinədək təyinatı, fəaliyyətlərinin qiymətləndirilməsi və intizam məsuliyyətinə cəlb edilməsinin demokratik əsasları təsbit olunmuşdur. Korrupsiya hallarının qarşısının alınması üçün hakimlər tərəfindən vətəndaşların qəbulu qadağan edilmiş, məhkəmə qərarlarının dərci nəzərdə tutulmuş, məhkəmələrdə kargüzarlığın aparılmasının yeni, demokratik qaydaları müəyyən olunmuşdur.
Təkcə son 4 il ərzində ölkəmizdə 20-dək yeni regional məhkəmələr, o cümlədən apelyasiya, ağır cinayətlər, inzibati-iqtisadi məhkəmələr fəaliyyətə başlamışdır.
Ölkənin sürətli iqtisadi inkişafı ilə əlaqədar məhkəmələrin iş yükünün dəfələrlə çoxalması nəzərə alınaraq hakimlərin sayı son illər ərzində 2 dəfə, məhkəmə aparatı işçilərinin sayı isə 75% artırılmış, hər bir hakimə köməkçi ştatı ayrılmışdır. Şübhəsiz ki, məhkəmə hakimiyyətinin nüfuzlu və müstəqil təsisat kimi təşəkkül tapması bu hakimiyyəti realizə edən hakimlərin peşəkarlığı, onların mənəvi keyfiyyətləri ilə bilavasitə bağlıdır. Bununla əlaqədar vətəndaşların haqlı narazılığına səbəb olan qanun pozuntuları və neqativ hallara yol verən hakimlərin məhkəmə sistemindən kənarlaşdırılması, məhkəmə hakimiyyətinin hazırlıqlı və mənəvi cəhətdən saf hakimlərlə komplektləşdirilməsi üzrə ardıcıl tədbirlər görülmüş, bütün məhkəmələrin tərkibi tam təzələnmişdir. Həmçinin hakimliyə namizədlərin ən şəffaf üsullarla seçilməsi qaydası müəyyən edilmişdir. Çoxsaylı imtahan və müsahibələrdən, namizədlərin hakim vəzifələrinə hazırlanmaları üçün uzunmüddətli kurs və təcrübədən ibarət olan bu seçim proseduru müstəqil qurum - tərkibi əsasən hakimlərdən ibarət olan Hakimlərin Seçki Komitəsi tərəfindən həyata keçirilir.
Avropada ən mütərəqqi və şəffaf hesab edilən bu qaydalar əsasında 2200 namizəd sırasından seçilmiş 235 nəfər yüksək hazırlıqlı hüquqşünas müxtəlif hakim vəzifələrinə təyin edilmişdir.
Hakimliyə namizədlərin və hakimlərin tədrisinə xüsusi önəm verilərək bu işə nüfuzlu beynəlxalq ekspertlər, xüsusilə də İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin hakimləri cəlb olunurlar. Son illər ərzində bu məqsədlə həmin məhkəmənin 10 hakimi, o cümlədən sədri Jan-Pol Kosta ölkəmizə səfər etmişdir. Hakim kadrlarına olan ehtiyacla bağlı ötən ilin sonunda hakimlərin seçilməsi prosesinə yenidən başlanılmışdır. Yeni qaydalara uyğun olaraq, hakimliyə namizədliyini irəli sürmüş 420-dək namizədlə ötən ay vahid auditoriyada - Bakı İdman Sarayında test üsulu ilə imtahan götürülmüş, imtahanın hər bir mərhələsi, o cümlədən sualların seçimi və cavabların yoxlanılıb elan edilməsi bilavasitə imtahan keçirilən zalda, namizədlərin, habelə 40-dan çox xarici təşkilat və yerli QHT təmsilçiləri, televiziya və mətbuat nümayəndələri qarşısında həyata keçirilmişdir. Kadr seçimi tarixində ilk dəfə olaraq bütün imtahan prosesi internet vasitəsilə onlayn rejimində birbaşa yayımlanmışdır. Qeyd olunmalıdır ki, bu mütərəqqi prosedurlarla seçilmiş yeni nəsil hakimlər artıq bütün hakim korpusunun yarısını təşkil edir.
Hakimlərin maddi təminatının yaxşılaşdırılması daim diqqət mərkəzində saxlanılmış, 2000-ci illə müqayisədə onların əməkhaqqı orta hesabla 30 dəfə artırılmış, iş şəraitinin müasir tələblərə uyğun qurulması üçün onlarla yeni, müasir məhkəmə binaları istifadəyə verilmişdir.
Azərbaycanda həyata keçirilən islahatların mütərəqqi xarakterini görən Dünya Bankı bizə maliyyə və texniki dəstək vermək niyyətini bildirərək ölkəyə ədliyyə sisteminin müasirləşdirilməsi məqsədilə ən güzəştli şərtlərlə kredit ayırmışdır. Hazırda bankla əməkdaşlıq çərçivəsində çoxsaylı müasir tipli məhkəmə binalarının layihəsi hazırlanmış və intensiv tikinti işləri aparılır.
Məhkəmə fəaliyyətini tənzimləyən qanunvericiliyə 22 iyun 2010-cu il tarixdə edilmiş dəyişikliklər və məhkəmə sisteminin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı tədbirlər barədə dövlət başçısının ötən ilin 15 iyul və 9 avqust tarixli fərmanlarının ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin artırılmasında mühüm rolu olmuşdur. Yeni qanunvericiliyə uyğun olaraq əhalinin məhkəmələrə müraciət imkanlarının asanlaşdırılması məqsədilə ölkənin əlavə dörd bölgəsində regional ağır cinayətlər məhkəmələrinin təsis edilməsi, dövlət orqanları tərəfindən insan hüquqlarına ciddi əməl olunmasının təmin edilməsi məqsədilə ölkəmizin tarixində ilk dəfə olaraq yeddi bölgədə inzibati-iqtisadi məhkəmələrin yaradılması, hərbi məhkəmə sisteminin təkmilləşdirilməsi, habelə hakim ştatlarının sayının daha 25 faiz artırılması xüsusi əhəmiyyət kəsb etmişdir.
Regional ağır cinayət, inzibati-iqtisadi və hərbi məhkəmələrin tezliklə fəaliyyətə başlaması üçün qısa müddət ərzində mühüm təşkilati tədbirlər həyata keçirilmiş və bu ilin yanvar ayından 12 yeni regional məhkəmə fəaliyyətə başlamışdır.
Vətəndaşların məhkəmələrə müraciətlərinin sadələşdirilməsi və hüquqi xidmətin yaxşılaşdırılması məqsədilə bütün məhkəmələri əhatə edən vahid internet portalı yaradılmışdır. İnternet portalı ali, apelyasiya və birinci instansiya məhkəmələri, onların yurisdiksiyası, baxılan işlər və çıxarılan qərarlar, müraciətə əlavə edilməsi zəruri olan sənədlər, qəbul günləri və s. barədə ətraflı məlumat almaq, iddia ərizələri və digər məhkəmə sənədlərinin nümunələrini əldə etmək, həmçinin onlayn rejimində müraciət etmək və cavab almaq imkanı yaradacaqdır. Bu günlərdə vətəndaşların istifadəsinə veriləcək internet portalında, həmçinin bütün hakimlər barədə məlumatlar da öz əksini tapacaqdır.
Sevindirici haldır ki, Avropa Şurasının Ədalət mühakiməsinin səmərəliliyi üzrə Komissiyası (CEPEJ) öz hesabatında ölkəmizdə məhkəmə islahatlarına göstərilən diqqəti Avropa dövlətləri sırasında fərqləndirərək yüksək qiymətləndirmişdir. Bununla yanaşı, komissiya Azərbaycanda aparılan hakim seçimi prosedurunu müsbət təcrübə kimi təşviq etmiş, məhkəmələrdə informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi sahəsində səylərimizi yüksək dəyərləndirmişdir.
Aparılmış islahatlar eyni zamanda beynəlxalq hüquqi inteqrasiya prosesini sürətləndirmişdir. Ölkəmiz bir çox nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların işində fəal iştirak edir, o cümlədən 100-dən çox dövləti birləşdirən Beynəlxalq Prokurorlar Assosiasiyası və Beynəlxalq Antikorrupsiya Orqanları Assosiasiyasının rəhbərliyində təmsil olunur.
Ölkəmizdə genişmiqyaslı hüquqi islahatların nəticəsi olaraq ədliyyə sahəsində görülən işlərin həcmi də artmış, nazirliyin fəaliyyətinin normativ əsasları təkmilləşdirilmişdir. 2006-cı ildə nazirliyin yeni əsasnaməsi qəbul edilmiş, ona hüquq-mühafizə orqanı statusu verilmişdir. Ədliyyə orqanlarının inkişafı, məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi haqqında fərmanların imzalanması, "Ədliyyə orqanlarında qulluq keçmə haqqında" yeni qanunun, habelə ədliyyənin inkişafına dair ayrıca Dövlət Proqramının qəbulu xüsusi əhəmiyyət kəsb etmişdir.
Ədliyyə sahəsində aparılmış islahatlara uyğun olaraq nazirlikdə yeni qurumlar - istintaq aparatı, bələdiyyələrlə iş mərkəzi, icra xidməti və müxtəlif reyestrlər, regional ədliyyə şöbələri yaradılmış, ədliyyə infrastrukturu müasirləşdirilir. Əhalinin Dövlət Reyestri Xidməti üçün yüksək zövqlə müasir üslubda layihələndirilərək inşa olunmuş binanın açılışında dövlət başçısı cənab İlham Əliyevin iştirakı xüsusilə əlamətdar olmuşdur.
Təkcə son illər ərzində Ədliyyə Nazirliyi tərəfindən 13 minədək qanunvericilik aktının layihəsi ekspertizadan keçirilmiş, ictimai həyatın müxtəlif sahələri üzrə 1500-dək qanunvericilik aktının layihələri hazırlanmışdır. Notariat hərəkətlərinin sayı 2000-ci illə müqayisədə 4 dəfəyədək, icra üçün daxil olan məhkəmə qərarlarının sayı 3 dəfə, istintaq edilən cinayət işlərinin sayı 4 dəfə çoxalmışdır. Bələdiyyələrə inzibati nəzarətlə bağlı nazirliyə daxil olan yerli özünüidarə orqanları aktlarının sayı 10 dəfə artmışdır.
Ədliyyə orqanlarına işə qəbul açıq müsabiqə yolu ilə aparılmağa başlamış, işə qəbul prosedurları xeyli sadələşdirilərək müraciətlərin nazirliyin internet saytı vasitəsilə edilməsi təcrübəsinin tətbiqinə başlanılmışdır. Eyni zamanda ölkəmizdə ilk dəfə olaraq peşə fəaliyyətinə buraxılış institutu tətbiq olunmuş, ədliyyə işçilərinin, prokurorların, vəkillərin və digər hüquqşünas kadrların ixtisasının artırılması Ədliyyə Akademiyasına həvalə edilmişdir.
Ədalət mühakiməsinin səmərəliliyində müstəsna rolu olan icra xidmətinin fəaliyyəti və strukturu təkmilləşdirilmiş, Konstitusiyada məhkəmə qərarlarının icra olunmamasına görə məsuliyyət təsbit olunmuşdur. Məhkəmə qərarlarının vaxtında və tam icrasına nail olunması, icra prosesində yaranan maneələrin aradan qaldırılması məqsədilə qanunvericilik əsaslı şəkildə yeniləşərək əlavə imkanlar və işlək mexanizmlər yaradılmış, o cümlədən dövlət orqanları tərəfindən məhkəmə qərarlarının icrası vəziyyətinə dair hər 6 aydan bir ölkə Prezidentinə məlumat verilməsi nəzərdə tutulmuşdur. Bu təcrübə də artıq öz müsbət nəticəsini verməkdədir.
Ədliyyə Nazirliyi tərəfindən hüquqi sahədə əməkdaşlığın daha da genişləndirilməsi, müsbət beynəlxalq təcrübənin öyrənilib tətbiq olunması daim diqqət mərkəzində saxlanılır. Nazirlik mərkəzi və əlaqələndirici orqan qismində 13 çoxtərəfli, 30-dək ikitərəfli müqavilələrdən irəli gələn öhdəliklərin icrasını həyata keçirir, 25 ölkənin ədliyyə nazirlikləri ilə bağlanmış ikitərəfli sazişlər çərçivəsində əməkdaşlıq edir. Bunun nəticəsində son on il ərzində beynəlxalq hüquqi yardımla bağlı digər dövlətlərdən daxil olan sorğuların sayı 10 dəfə artaraq 8 minə çatmışdır.
Bununla yanaşı, ölkəmizlə hüquqi sahədə əməkdaşlığa maraq artaraq təqribən son bir il ərzində Norveç, Niderland, Gürcüstan və Mərakeşin ədliyyə nazirləri, bir sıra nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların rəhbərləri Azərbaycana səfər etmiş, əldə olunmuş nailiyyətləri yüksək qiymətləndirmiş, müsbət təcrübəmizdən faydalanmaq niyyətlərini bildirmişlər.
Ədliyyə Nazirliyinin cəmiyyətdə rolunun və xüsusi çəkisinin əhəmiyyətli dərəcədə artması ədliyyə fəaliyyətinin müasir dövrün tələblərinə və beynəlxalq standartlara uyğun təşkil edilməsini, bu sahədə müasir informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqinin genişləndirilməsini, yeni nəsil hüquqşünasların formalaşdırılmasını şərtləndirmişdir. Belə ki, nazirlik tərəfindən qanunvericiliyin elektron bazası yaradılmış və internetdə yerləşdirilməklə əhalinin pulsuz istifadəsinə verilmişdir. Hazırda əhalinin hüquqi maarifləndirilməsi və şəffaflığın artırılması məqsədilə nazirliyin 4 internet saytı fəaliyyət göstərir, 4 hüquq jurnalı, "Ədliyyə" qəzeti və digər nəşrləri dərc olunur.
Həmçinin "Elektron notariat" və "Vətəndaşlıq vəziyyəti aktları" Avtomatlaşdırılmış Qeydiyyat İnformasiya Sistemləri yaradılmış, dövlət notariat kontorları və qeydiyyat orqanları vahid elektron şəbəkədə birləşdirilmişdir.
Beynəlxalq təcrübədə yalnız bir neçə inkişaf etmiş dövlətlərdə rast gəlinən bu informasiya sistemləri vasitəsilə notariat hərəkətlərinin rəsmiləşdirilməsi xeyli sadələşdirilmiş, habelə keçən əsrin əvvəllərindən, müxtəlif orqanlarda pərakəndə şəkildə olan vətəndaşlıq vəziyyəti barədə məlumatların toplanması, təzələnməsi və etibarlı qorunması mümkün olmuşdur.
Hüquqi xidmətlərin yaxşılaşdırılması üçün Ədliyyə Nazirliyində mərkəzləşdirilmiş məlumat-informasiya bankı yaradılmaqla, regional və yerli ədliyyə orqanlarında, məhkəmələrdə, Məhkəmə-Hüquq Şurasında müasir elektron informasiya sistemi qurulur və onlar vahid şəbəkədə birləşdirilir.
Yeni informasiya texnologiyalarının tətbiqi, habelə iş üsul və vasitələrinin təkmilləşdirilməsi nəticəsində ədliyyə orqanlarının fəaliyyətində şəffaflıq, insanların müraciət etmə, o cümlədən elektron yazışma imkanları genişləndirilmişdir. Həmçinin ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin dövlət orqanlarında elektron xidmətlərin göstərilməsinə dair 23 may 2011-ci il tarixli fərmanının icrası ilə bağlı nazirliyin internet saytında xüsusi elektron xidmət bölməsi hazırlanmışdır. Bu bölmə vasitəsilə vətəndaşlar ədliyyə orqanlarının iş rejimi, dislokasiyası, əlaqə vasitələri, eləcə də QHT və digər hüquqi şəxslərin qeydiyyatının, notariat hərəkətlərinin aparılması qaydası, tələb olunan sənədlər və rüsumların məbləği, məhkəmə qərarlarının icrası barədə ətraflı məlumat əldə edə biləcəklər. Eyni zamanda uşaqlara ad seçilməsinə kömək məqsədilə Azərbaycan adları, onların mənşəyi və izahı, əhali arasında yayılma səviyyəsi və s. informasiya almaq üçün geniş axtarış sistemi yaradılmışdır. Həmçinin vətəndaşların artıq tətbiq edilən onlayn müraciət etmək imkanı ilə yanaşı, qeyd olunan "e-xidmətlər" vasitəsilə məsul ədliyyə işçilərinin qəbuluna yazılması da mümkün olacaqdır. Bununla yanaşı, əhaliyə göstərilən hüquqi xidmətlərin səmərəliliyinin artırılması məqsədilə ədliyyə orqanlarında artıq elektron xidmətlər köşkünün istifadəsinə başlanılmışdır. Bu köşk vasitəsilə notariat, vətəndaşlıq vəziyyəti aktları və qeyri-kommersiya hüquqi şəxslərin qeydiyyatı qaydalarına dair məlumatların dərhal əldə olunması, bütün növ ödənişlərin elektron qaydada yerindəcə aparılması, nazirliyin qaynar xəttinə və elektron poçtuna birbaşa müraciətlərin edilməsi mümkündür.
Ən kövrək təbəqə olan məhkum və təqsirləndirilən şəxslərin hüquqlarının təminatına xüsusi diqqət yetirilərək penitensiar sistemdə köklü islahatlar aparılır, Avropada müsbət model kimi dəyərləndirilən effektiv ictimai nəzarət mexanizmi - müstəqil hüquq-müdafiəçilərindən ibarət İctimai Komitə fəaliyyət göstərir, paytaxtımızda və regionlarda müasir infrastruktur yaradılır. Bu mənada Bakıda inşa edilmiş yeni istintaq təcridxanası xarici həmkarlarımız tərəfindən nümunə kimi qiymətləndirilir. Bu heç də təsadüfi deyil. Çünki dövlət başçısı bu təbəqənin hüquqlarının təminatına xüsusi diqqət yetirərək tikilən müəssisəyə şəxsən baş çəkmiş, yaradılan şəraitlə tanış olub müvafiq tapşırıqlar vermişdir. Həmçinin məhkumlara göstərilən tibbi xidmətlərə daim diqqət yetirilərək, onların ərzaq və dərman təminatı köklü surətdə yaxşılaşdırılmış, müxtəlif xəstəliklərlə, xüsusilə də vərəmlə mübarizə üzrə kompleks tədbirlər görülmüşdür. 1995-ci ildə bu sahədə Beynəlxalq Qırmızı Xaç Komitəsi ilə əməkdaşlıq qurulmuş, xüsusi ixtisaslaşdırılmış müalicə müəssisəsi və ən müasir avadanlıqla təchiz olunmuş regionda presedenti olmayan laboratoriya yaradılmışdır. Görülmüş tədbirlər nəticəsində bu xəstəlikdən ölüm halları 35 dəfəyədək azalmışdır. Əldə olunmuş nailiyyətlərə görə BQXK Azərbaycanın onun köməyinə ehtiyacının qalmadığını bəyan edərək vərəmə qarşı mübarizə və müalicə işinin təşkilinin tamamilə Ədliyyə Nazirliyinə təhvil verilməsi qərarına gəlmişdir. Artıq bir neçə ölkənin, o cümlədən Gürcüstan, Qırğızıstan, Tacikistan və Moldovanın nümayəndə heyətləri Azərbaycana səfər edərək bu qabaqcıl təcrübədən faydalanmışlar. Eyni zamanda Naxçıvan Muxtar Respublikasında ədliyyə sisteminin müasirləşdirilməsi üzrə məqsədyönlü tədbirlər görülür. 2002-ci ildə ümummilli lider Heydər Əliyevin fərmanı ilə Naxçıvan Ədliyyə Nazirliyinin səlahiyyətləri genişləndirilmişdir. Muxtar respublikada insan hüquqlarının müdafiəsi mexanizmlərinin və ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin artırılmasında, əhalinin yüksək keyfiyyətli hüquqi yardımla təmin edilməsində ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin Naxçıvan MR-də hüquq institutlarının inkişafı ilə bağlı 2 noyabr 2006-cı il tarixli fərmanının xüsusi rolu olmuşdur.
Ədliyyə və məhkəmə infrastrukturunun müasirləşdirilməsi çərçivəsində məhkumların və təqsirləndirilən şəxslərin yaşayış yerlərinə yaxın ərazilərdə cəza çəkməsi və sosial adaptasiyası məqsədilə Naxçıvanda ölkəmizin tarixində ilk müasir qarışıq rejimli penitensiar kompleks, habelə Ədliyyə Nazirliyinin və bir çox məhkəmələrin yeni binaları istifadəyə verilmiş, ekspert araşdırmalarının operativliyinin təmin olunması üçün Məhkəmə Ekspertizası Mərkəzinin Naxçıvan filialı yaradılmışdır.
Azərbaycan ədliyyə və məhkəmə sisteminin inkişafı möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyevin təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə həyata keçirilən mütərəqqi islahatların real təzahürü olmaqla, ölkəmizin hərtərəfli tərəqqisinin məntiqi davamıdır.
Bu gün qürur hissi ilə deyə bilərik ki, möhkəm bünövrə üzərində formalaşmış Azərbaycan dövləti sürətli inkişaf dövrünü yaşayır. Ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə həyata keçirilən düşünülmüş iqtisadi siyasət və misilsiz əmək nəticəsində Azərbaycan bölgənin aparıcı dövlətinə çevrilmişdir. Təsadüfi deyil ki, hazırda Azərbaycanın iqtisadiyyatı Cənubi Qafqaz dövlətlərinin ümumi iqtisadiyyatının 75 faizini təşkil edir. Ölkəmizin iştirakı olmadan regionda hər hansı layihənin həyata keçirilməsi təsəvvür belə olunmur.
İqtisadi inkişaf sürətinə görə Azərbaycan dünyanın lider ölkələri sırasındadır. Belə ki, təkcə son 10 ildə ölkəmizdə real iqtisadi artım 4 dəfə, dövlət büdcəsi 15 dəfəyə qədər, strateji valyuta ehtiyatları isə 31 dəfə artmış, 1 milyon yeni iş yeri açılmış, yoxsulluğun səviyyəsi 49%-dən 9%-ə düşmüşdür. Təkcə ötən il ölkəmizə 16 milyard dollar, o cümlədən qeyri-neft sektoruna 9,3 milyard dollar sərmayə qoyulmuşdur.
Dünyanı iqtisadi böhran bürüdüyü 2008-2010-cu illərdə də dövlətimizin intensiv sosial-iqtisadi inkişafı davam etmişdir. Bütün bunlar hər birimizdə böyük sevinc və iftixar hissləri doğurur, möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə xalqımızın daha möhtəşəm uğurlara imza atacağına qəti əminlik yaradır.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin "Azərbaycan Respublikasının dövlət müstəqilliyinin bərpasının 20-ci ildönümü haqqında" 21 yanvar 2011-ci il tarixli sərəncamına uyğun olaraq dövlətimizin ictimai-siyasi həyatında əlamətdar hadisə olan dövlət müstəqilliyinin bərpasının 20-ci ildönümü ədliyyə orqanlarında da geniş qeyd olunur. Bu münasibətlə konfranslar təşkil olunur, ölkəmizin iyirmi illik müstəqil inkişaf yolunda əldə olunmuş nailiyyətlər, hüquqi sahədə aparılan islahatlar barədə çıxışlar edilir və digər tədbirlər həyata keçirilir.
Fürsətdən istifadə edərək dövlətçilik tariximizin ən əlamətdar bayramlarından olan dövlət müstəqilliyimizin bərpasının 20-ci ildönümü münasibətilə bütün xalqımızı ürəkdən təbrik edir, ulu öndərimiz Heydər Əliyevin yaratdığı və əbədi həyat verdiyi müstəqil Azərbaycanımızın hərtərəfli inkişafı və daha da qüdrətlənməsi naminə yeni-yeni uğurlar arzulayıram.
Fikrət MƏMMƏDOV,
Azərbaycan Respublikasının ədliyyə
naziri,
Məhkəmə-Hüquq
Şurasının sədri,
I dərəcəli Dövlət ədliyyə
müşaviri
Azərbaycan.- 2011.- 12 oktyabr.-
S. 7.