Hüquqi dövlət
demokratik, hüquqi islahatlardan qaynaqlanır
Azərbaycanda
müstəqil məhkəmə hakimiyyətinin
formalaşması da ulu öndər Heydər Əliyevin
xüsusi diqqət mərkəzində idi. Ulu öndər Heydər
Əliyevin 1998-ci il dekabrın 1-də imzaladığı fərmanla
qüvvəyə minmiş "Məhkəmələr və
hakimlər haqqında" qanun bu sahədə qanunvericiliyin
müasirləşdirilməsi və beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılması baxımından mühüm
addım oldu. Hakim vəzifəsinə seçkilərin test
üsulu ilə, tamamilə açıq, şəffaf, obyektiv
və ədalətli prosedur əsasında keçirilməsi
prinsiplərini müəyyənləşdirən qanunda məhkəmə
hakimiyyətinin dövlət idarəçilik sistemində
nüfuzlu, mötəbər və müstəqil təsisat
kimi formalaşması məsələsinə xüsusi diqqət
ayrılmışdı.
Aparılan
məhkəmə-hüquq islahatları nəticəsində
yeni, əvvəlki məhkəmə sistemindən köklü
surətdə fərqlənən, insan haqlarının
müdafiəsinə daha etibarlı təminat yaradan
üçpilləli müstəqil məhkəmə sistemi
yaradıldı. Həbs və insan hüquqlarını məhdudlaşdıran
digər prosessual məcburiyyət tədbirlərinin
görülməsi məhkəmələrin müstəsna səlahiyyətinə
aid edildi, məhkəmələr üzərində prokuror nəzarəti
ləğv edildi, istintaqa məhkəmə nəzarəti,
habelə təhqiqat, istintaq və prokurorluq orqanlarının
qanunsuz hərəkətlərindən məhkəməyə
şikayət hüququ müəyyən olundu.
Ulu öndər
Heydər Əliyevin "Azərbaycan Respublikasında hakim vəzifəsinə
namizədlərin seçilməsi qaydalarının təkmilləşdirilməsi
haqqında" 17 yanvar 2000-ci il tarixli fərmanı ilə
hakimlərin seçilməsi prosesinin təşkili və məhkəmə
fəaliyyəti ilə bağlı digər tədbirlərin
həyata keçirilməsi məqsədilə Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Məhkəmə-Hüquq
Şurası təsis edildi, hüquq sistemində köklü
dəyişikliklərə səbəb olan müxtəlif tədbirlər
görüldü. 2000-ci ilin sentyabrında test üsulu və
müsabiqə yolu ilə seçilmiş ilk hakimlər and
içərək səlahiyyətlərinin icrasına
başladılar.
Yeni
yüzilliyin başlanğıcında respublikada hüquqi və
demokratik dövlət quruculuğu sahəsində mühüm
addımlardan biri də 2002-ci ilin 24 avqustunda Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasına ümumxalq səsverməsi yolu
ilə demokratik ruhlu dəyişikliklərin edilməsi oldu. Məlumdur
ki, Əsas Qanun dinamik olaraq inkişaf edən cəmiyyətdə
formalaşmış ictimai münasibətləri tənzimləmə
funksiyasını da yerinə yetirir. İctimai münasibətlərin
dinamik inkişafı - sosial-iqtisadi tərəqqinin
başlanması, ölkənin siyasi və hüquq sisteminin əhəmiyyətli
dərəcədə təkmilləşməsi, Avropa
Şurasına üzvlüklə əlaqədar Avratlantik məkana
inteqrasiyanın sürətlənməsi və digər
mühüm yeniliklərin Əsas Qanunda adekvat əksini
tapması məqsədilə 2002-ci il avqustun 24-də
Konstitusiyaya əlavə və dəyişikliklər edilməsi
ilə əlaqədar referendum
keçirildi.
Həmin
vaxt ümumxalq səsverməsinə çıxarılan
referendum layihəsi 24 maddədə dəyişiklik edilməsini
nəzərdə tutaraq 8 bölmədə
qruplaşdırıldı. Məsələn, 83-cü maddəyə
edilən dəyişiklik Milli Məclisə seçkilərin
yalnız majoritar qaydada keçirilməsini nəzərdə
tuturdu. Proporsional seçki sisteminin ləğvinə
bütün dünyada meylin artdığı bir zamanda Azərbaycanda
siyasi partiyaların həddən artıq çoxluğu və
onların parlamentdə yer qazanmaq imkanlarının məhdudluğu
danılmaz reallıq idi. Digər tərəfdən, majoritar və
proporsional seçki sistemlərinin müqayisəli təhlili
göstərir ki, vətəndaşların iradəsinin
hansı formada ifadə olunması ölkədə parlament və
ya prezident üsul-idarəsinin tətbiqindən bilavasitə
asılıdır. Majoritar seçki sistemi prezident
üsul-idarəli ölkələrdə daha geniş tətbiq
olunur. Azərbaycan da məhz bu ölkələr
sırasına daxildir və prezidentin timsalında icraedici
hakimiyyətlə qanunverici hakimiyyət arasındakı səlahiyyət
bölgüsünün nisbəti təbii olaraq birincinin xeyrinə
yüksək şəkildə ifadə olunur. Bu mənada, Azərbaycanda qanunverici orqana seçkilərin
sırf majoritar seçki sistemi əsasında keçirilməsi
siyasi qanunauyğunluğun nəticəsi olmaqla, demokratik
normalara, beynəlxalq təcrübəyə və siyasi nəzəriyyələrə
qətiyyən zidd sayıla bilməzdi. Parlament
seçkilərinin sırf majoritar sistem üzrə
keçirilməsini nəzərdə tutan konstitusion dəyişiklik
də hansısa partiyanın deyil, yalnız ölkə vətəndaşlarının
mənafeyini özündə ehtiva edirdi. Çünki
ölkə vətəndaşları partiya siyahısına səs
verməklə bəzən istəmədikləri, yaxud
tanımadıqları təsadüfi adamları seçmək
məcburiyyətində qalır, iradələrini azad surətdə
ifadə edə bilmirdilər.
24 avqust
2002-ci il referendumunun digər prinsipial dəyişikliyi
Azərbaycan Respublikası prezidenti seçkilərinin nəticələrinin
"50+1" prinsipi əsasında hesablanmasını nəzərdə
tuturdu. Bu referenduma qədər ölkədə
seçicilərin üçdə ikisinin, yaxud 67 faizinin səsini
toplamış namizəd qalib elan olunurdu. Yeni
prinsip isə hər bir namizədin xeyrinə olmaqla,
seçkilərin demokratikliyinin daha yüksək səviyyədə
təmin edilməsi istiqamətində atılmış ciddi
addım idi.
24 avqust referendumunun mühüm nəticələrindən
biri də vətəndaşlara Konstitusiya Məhkəməsinə
birbaşa müraciət imkanının yaradılması oldu. Bu referenduma qədər
Konstitusiya Məhkəməsində Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin, Milli Məclisin, Prokurorluğun, Naxçıvan
Muxtar Respublikası Ali Məhkəməsinin sorğusu əsasında
normativ-hüquqi aktların Konstitusiyaya uyğunluğu məsələsinə
baxılırdı. Normativ-hüquqi aktla vətəndaşların
hüquq və azadlıqları pozulduqda onların müdafiəsinin
hüquqi mexanizmi Azərbaycan Respublikasının
Mülki-Prosessual Məcəlləsinin 352-ci maddəsi ilə
müəyyən edilirdi. Həmin mexanizmə
müvafiq olaraq vətəndaşların hüquq və
azadlıqları pozulduqda, onlar müvafiq məhkəmələrin
vasitəsilə Azərbaycan Respublikasının Ali Məhkəməsinə
müraciət edərək, Konstitusiya Məhkəməsinə
sorğu göndərilməsini istəyirdilər. Beləliklə, həmin müraciət uzun bir yol
keçdikdən və xeyli vaxt itkisindən sonra Konstitusiya Məhkəməsinə
çatırdı. 24 avqust 2002-ci ildə
Konstitusiyaya edilən dəyişiklikdən sonra hər kəsin
onun hüquq və azadlıqlarını pozan qanunvericilik və
icra hakimiyyəti orqanlarının, bələdiyyələrin
normativ aktlarından, məhkəmə qərarlarından
Konstitusiya Məhkəməsinə birbaşa müraciətinə
imkan yarandı.
2002-ci
ilin konstitusiya islahatları, həmçinin hökumətin
Milli Məclis qarşısında hesabatla
çıxış etməsi, siyasi partiyaların ləğvi
səlahiyyətlərinin Konstitusiya Məhkəməsindən
alınaraq ümumi yurisdiksiyalı məhkəmələrə
verilməsi, alternativ hərbi xidmət növünün
formalaşdırılması, Respublika Prokurorluğunun və
Ali Məhkəmənin qanunvericilik təşəbbüsü
ilə çıxış etmək səlahiyyətinə
malik olması, fövqəladə hallarda prezidentin səlahiyyətlərinin
baş nazirə keçməsi kimi vacib məsələlərlə
əlaqədar idi.
Dövlət idarəetmə sistemində davamlı
nailiyyətlərə yol açan vacib amillərdən biri də
məhz siyasi varislik ənənələrinin təmin
olunmasıdır. Müstəqil Azərbaycanın son 8 ildə möhtərəm
Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi altında ciddi
uğurlara imza atması, sürətli iqtisadi inkişaf tempi
ilə dünyada lider mövqelərini qoruyub saxlaması da məhz
dövlət idarəçiliyinin uzun illər ərzində
formalaşmış, təcrübədən uğurla
çıxmış təkmil mexanizmlər əsasında həyata
keçirilməsi nəticəsində gerçəkləşdi.
Ümummilli liderin ciddi elmi təməllərə
söykənən inkişaf strategiyasını inamla davam
etdirən cənab İlham Əliyev qısa müddətdə
Azərbaycanı Cənubi Qafqaz regionunun ən sürətlə
inkişaf edən, sabit və qüdrətli dövlətinə
çevirməyə müvəffəq oldu.
2003-cü və 2005-ci illərin oktyabr ayında hakimiyyətin
zorakı yolla ələ keçirilməsinə yönəlmiş
uğursuz iğtişaş cəhdlərinin
qarşısının qətiyyətlə alınması bir
daha sübut etdi ki, Azərbaycanda mövcud ictimai-siyasi sabitlik
və qanunçuluq mühiti real təminatlara söykənir. Hər
hansı radikallıq cəmiyyət üçün təhlükə
doğura, Azərbaycanın müstəqilliyinə xələl
gətirə, demokratik inkişaf proseslərinin
qarşısını ala bilməz. Bu səbəbdən
də cənab İlham Əliyevin dövlətə rəhbərliyinin
ilk ayları daha çox humanist çalarlarla yadda qaldı.
Vaxtilə dövlətçiliyə
qarşı ağır cinayətlər törədən və
azadlıqdan məhrumetmə cəzasını çəkdiyi
dövrdə öz əməlindən səmimi
peşmançılıq keçirən insanlar əfv edilərək
azadlığa buraxıldılar. 15-16
oktyabr iğtişaşlarının təşkilatçıları
və fəal iştirakçıları qısa müddətdən
sonra azad edildilər. Daxili siyasətdə
liberalizm elementləri qabarıq şəkildə nəzərə
çarpmağa başladı, siyasi qüvvələr
arasında dialoqa meyil gücləndi. Demokratik
inkişaf, vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu,
milli həmrəyliyin əldə olunması istiqamətində
daha ciddi uğurlar qazanıldı.
Ölkədə inamla həyata keçirilən
hüquqi-siyasi islahatların mühüm bir istiqamətini məhz
məhkəmə hakimiyyətinin fəaliyyətinin müasirləşdirilməsi
və yeni dövrün tələblərinə
uyğunlaşdırılması oldu. Bu məqsədlə hələ
2004-cü ilin dekabrında "Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında" yeni qanun qəbul olundu, "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" qanuna bir sıra mütərəqqi
dəyişikliklər edildi. "Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında qanuna əlavə və dəyişikliklər
haqqında" 23 dekabr 2003-cü il tarixli
qanuna əsasən isə, vətəndaşların
pozulmuş hüquq və azadlıqlarının bərpası
ilə bağlı birbaşa Konstitusiya Məhkəməsinə
müraciət etməsi hüququnun həyata keçirilməsi
mexanizmləri müəyyənləşdirildi.
Prezident
İlham Əliyevin 19 yanvar 2006-cı il
tarixli "Azərbaycan Respublikasında məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsi və bəzi
qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər və əlavələr
edilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiq
edilməsi barədə fərmanında bu məsələlər
geniş əksini tapdı. Regionların
sosial-iqtisadi inkişafı sahəsində həyata
keçirilmiş bir sıra təşkilati-hüquqi, sosial tədbirlərin
mahiyyətindən irəli gələn bu mühüm fərmanda
bölgələrdə yeni apelyasiya və iqtisad məhkəmələrinin
yaradılması başlıca vəzifə kimi qarşıya
qoyulmuşdu. Fərmanın imzalanması rayonlarda
yaşayan vətəndaşlara göstərilən hüquqi
yardımın səviyyəsini yaxşılaşdırmaq,
onlarda haqlı narazılıq doğuran sui-istifadə,
süründürməçilik hallarını, eləcə
də digər nöqsanları aradan qaldırmaq, ədalət
mühakiməsinin səmərəliliyini yüksəltmək,
məhkəmələrə inamı artırmaq, müraciət
imkanlarını asanlaşdırmaq, məhkəmələrin
fəaliyyətində yeni informasiya texnologiyalarının tətbiqinə
nail olmaq, məhkəmə aparatlarının strukturunu və
işini daha optimal şəkildə qurmaq, habelə hakimlərin
sosial vəziyyətini yaxşılaşdırmaq niyyətindən
irəli gəlirdi.
Fərmanla
Bakı, Gəncə, Sumqayıt, Şirvan və Şəki
(rayon) şəhərlərində yeni apelyasiya məhkəmələrinin
yaradılması bilavasitə bu məqsədlərin gerçəkləşdirilməsinə
xidmət edirdi. Dövlət başçısı cənab
İlham Əliyevin 19 yanvar 2006-cı il
tarixli "Azərbaycan Respublikasında məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsi və bəzi
qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər və əlavələr
edilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiq
edilməsi barədə fərmanında regionlarda yeni məhkəmələrin
yaradılması ilə bağlı prokurorluq
orqanlarının qarşısında duran vəzifələr
də dəqiq əksini tapdı. Qanunun 7-ci bəndində
Azərbaycan Respublikası Prokurorluğuna yeni məhkəmələrin
yaradılmasını nəzərə almaq və məhkəmələrdə
dövlət ittihamının müdafiəsi işinin təşkilində
müvafiq dəyişikliklər etmək tövsiyə edildi.
Həmin fərmanda məhkəmələrlə
yanaşı, prokurorluq orqanlarına İnsan Hüquqları
üzrə Avropa Məhkəməsinin presedent hüququnun
öyrənilməsi, onun məhkəmə təcrübəsində
nəzərə alınması tövsiyə olunmuşdu. Ötən
müddətdə bu istiqamətdə bir sıra mühüm
tədbirlər həyata keçirildi. Dövlət
başçısının 17 avqust 2006-cı il
tarixli "Azərbaycan Respublikası məhkəmələri
hakimlərinin sayının artırılması və məhkəmələrin
ərazi yurisdiksiyasının müəyyən edilməsi
haqqında" fərmanı ilə respublika məhkəmələri
hakimlərinin sayı 153 ştat artırıldı. Hakim korpusunun genişləndirilməsi məhkəmələrə
daxil olan işlərin qanunda nəzərdə tutulmuş
vaxtda, keyfiyyətlə baxılmasını təmin etdi.
Ötən
müddətdə Azərbaycan Prezidentinin məhkəmə və
ədliyyə sisteminin fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi
məqsədilə imzaladığı ən mühüm sənədlərdən
biri 2009-cu il 6 fevral tarixli "Azərbaycan ədliyyəsinin
inkişafına dair 2009-2013-cü illər üçün
Dövlət Proqramı" oldu. Dövlət
proqramının imzalanması ədliyyə orqanlarının
və məhkəmələrin dinamik inkişafının təmin
edilməsi, yeni informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının tətbiqi, normativ-hüquqi və
maddi-texniki təminatın yaxşılaşdırılması,
kadr potensialının gücləndirilməsi məqsədi
daşıyırdı.
Dövlət proqramının 6-cı hissəsində məhkəmə
fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi və
infrastrukturunun yaxşılaşdırılması sahəsində
bir sıra tədbirlər nəzərdə tutulmuşdu. Proqrama əsasən,
2009-2013-cü illərdə məhkəmələrin fəaliyyətini
tənzimləyən normativ hüquqi aktlar
külliyyatının və onların şərhinə dair vəsaitlərin
hazırlanması, "Ədliyyə sisteminin müasirləşdirilməsi"
layihəsi çərçivəsində məhkəmə
fəaliyyətində, o cümlədən işlərin
qeydiyyatı və hərəkətində, məhkəmə
proseslərinin aparılmasında yeni texnologiyaların tətbiqi,
habelə məhkəmələrin maddi-texniki bazasının
yaxşılaşdırılması və onlar
üçün lazımi iş şəraitinin təmin edilməsi,
yeni yaradılmış Bakı, Gəncə, Sumqayıt,
Şirvan və Şəki apelyasiya məhkəmələrinin
inzibati binalarla təmin edilməsi nəzərdə tutulur. Ümumilikdə, dövlət proqramı ədliyyə
orqanları ilə yanaşı, məhkəmələrin də
fəaliyyətinin müasirləşdirilməsinə və təkmilləşdirilməsinə
yeni imkanlar açır.
Prezident
İlham Əliyevin 28 dekabr 2006-cı il tarixli "Azərbaycan
Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq edilməsi
haqqında" sərəncamında isə ölkənin
müasir inkişaf dövründə hüquqi dövlət
quruculuğu və insan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində səylərin gücləndirilməsi dövlət
siyasətinin əsas istiqamətlərindən biri kimi diqqətə
çəkildi. Bundan əlavə, dövlət
başçısının müvafiq fərman və sərəncamları
ilə 18 iyun tarixinin İnsan Hüquqları Günü elan
olunması, eyni zamanda "Şəffaflığın
artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Milli Strategiya"nın təsdiq edilməsi son illər
demokratik və hüquqi dövlət quruculuğu sahəsində
əldə etdiyimiz mühüm nailiyyətlərdəndir.
Dövlət başçısı Azərbaycanda
demokratik dəyərlərin, qanunçuluğun və
hüquq qaydalarının möhkəmlənməsində vətəndaş
cəmiyyəti institutlarının da roluna mühüm önəm
verir.
Respublikamız müstəqillik qazandıqdan sonra
qeyri-hökumət təşkilatlarının vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu prosesindəki müstəsna rolunu
nəzərə alan Azərbaycan Prezidenti
onların dövlətlə sıx əməkdaşlığının
təmin olunmasına xidmət edən ardıcıl tədbirlər
həyata keçirir. Prezident İlham Əliyevin "Azərbaycan
Respublikasının qeyri-hökumət təşkilatlarına
dövlət dəstəyi Konsepsiyasının təsdiq edilməsi
haqqında" 27 iyul 2007-ci il tarixli,
"Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurasının yaradılması haqqında" 13 dekabr
2007-ci il tarixli fərman və sərəncamları da məhz
bu məqsədə xidmət etmişdir.
Ümumilikdə,
respublikamız 2003-2008-ci illərdə onlarla beynəlxalq
konvensiya və sazişə, o cümlədən
"İşgəncələrin və qeyri-insani və ya ləyaqəti
alçaldan rəftarın və ya cəzaların
qarşısının alınması haqqında",
"İnsan hüquq və əsas azadlıqlarının
müdafiəsi haqqında", "Ekstradisiya
haqqında", "Cinayət işləri üzrə
qarşılıqlı hüquqi yardım haqqında",
"Cinayət fəaliyyətindən əldə edilən gəlirlərin
leqallaşdırılması, aşkar olunması,
götürülməsi və müsadirə edilməsi
haqqında", "Genosid cinayətlərinin
qarşısının alınması və onun cəzalandırılması
haqqında", "Hərbi cinayətlərə və bəşəriyyətə
qarşı cinayətlərə cinayət məsuliyyətinə
cəlb etmə müddətinin tətbiq edilməməsi
haqqında", "Terrorçuluğun maliyyələşdirilməsi
ilə mübarizə haqqında" konvensiyalara
qoşulmuşdur.
Hüquqi
islahatlar fonunda 2009-cu il martın 18-də
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına əlavə və
dəyişikliklərin edilməsini nəzərdə tutan
ümumxalq referendumunun keçirilməsini xüsusi
vurğulamaq lazımdır. İlk dəfə 2002-ci ildə
keçirilmiş Konstitusiya islahatından ötən 7 ildə
respublikanın ictimai-siyasi həyatında özünü
qabarıq göstərən fundamental dəyişikliklər -
iqtisadi, siyasi, hüquqi islahatların dərinləşməsi,
demokratikləşmə prosesinin sürətlənməsi, vətəndaş
cəmiyyəti institutlarının, siyasi partiyaların
sayının artması, qeyri-hökumət təşkilatlarının
cəmiyyətdəki rolunun obyektiv dərk olunması və
onların dövlət dəstəyi ilə əhatə
olunması, Avratlantik məkana inteqrasiya prosesinin yüksək
dinamizmlə davam etdirilməsi, ən əsası, sosial
ehtiyacları əhəmiyyətli dərəcədə
ödənən ölkə vətəndaşlarının
ictimai şüurunda demokratik proseslərin
qaçılmazlığı fikrinin möhkəmlənməsi
və digər pozitiv yeniliklər Azərbaycan
Konstitusiyasında yenidən bir sıra əlavə və dəyişikliklərin
edilməsini obyektiv zərurətə çevirmişdi. 18
mart referendumunda ciddi ictimai dəstək almış yeniliklər
hüquqi baxımdan Konstitusiyanın bir çox
normalarını yeni dövrün tələblərinə
uyğunlaşdırmaq məqsədi daşıyaraq, insan və
vətəndaş hüquq və azadlıqlarının təmini
sahəsində dövlətin məsuliyyətini
artırmış, onun üzərinə bir sıra yeni
hüquqi öhdəliklər qoymuşdu. Konstitusiya
islahatı milli qanunvericiliyin beynəlxalq konvensiya və
sazişlərə uyğunlaşdırılması prosesində
keyfiyyətcə yeni mərhələnin əsasını
qoydu.
Son illər vətəndaşların yaşayış
səviyyəsinin yüksəlməsi, sosial-iqtisadi problemlərin
tədricən həllini tapması paralel olaraq demokratik və
hüquqi islahatlara olan ictimai marağı daha da gücləndirmişdi. İnsanların
hüquq və azadlıqlarının daha yüksək səviyyədə
təmini ilə bağlı dövlətdən gözləntiləri
artdı, hakimiyyət isə öz növbəsində üzərinə
bir sıra yeni öhdəliklər götürərək
ictimai rəyə həssas münasibətini izhar etdi. Konstitusiyaya yeni dövrün tələbləri ilə
uzlaşan bir sıra əlavə və dəyişikliklər
edilməsi də məhz bu reallıqla şərtlənirdi.
Konstitusiyanın 12-ci maddəsinə edilmiş dəyişiklik
sosialyönümlü xarakter daşımaqla Azərbaycanda hər
bir vətəndaşın normal yaşayış səviyyəsinin,
rifah halının yüksəldilməsi istiqamətində həyata
keçirilən tədbirlərin mahiyyətindən irəli
gəlirdi. Bu dəyişikliklə "Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşlarının layiqli həyat
səviyyəsinin təmin edilməsi" məsələsi
dövlətin ali məqsədləri
sırasında yer almışdı. Bu əlavənin
Konstitusiyada əksini tapması respublikamızın iqtisadi
siyasətində sosialyönümlü məsələlərin
həllinin prioritetə çevrilməsi ilə şərtlənirdi.
Ümumiyyətlə, konstitusiya hüququ ilə
bağlı tarixən formalaşmış nəzəriyyələrdə
hüquqi və faktiki konstitusiya anlayışları fərqli
yanaşmalar kimi təsbit edilir. Hüquqi konstitusiya dedikdə,
insanların hüquq və azadlıqlarına təminat verilməsi,
dövlətin ali hakimiyyət orqanlarının
fəaliyyətini tənzimləyən əsas prinsiplərin
müəyyənləşdirilməsi, hüquqi sistemin əsaslarının
yaradılması, dövlət, cəmiyyət və insan
arasında münasibətlərin tənzimlənməsi
başa düşülür. Tənzimləməyə
məruz qalan ictimai münasibətlər, daha dəqiqi, real
mövcud olan münasibətlər isə faktiki konstitusiya ifadəsi
ilə xarakterizə edilir. Hüquqi və
faktiki konstitusiya arasında fərqin aşkar duyulması isə
hüquqi islahatların cəmiyyətin inkişaf tempindən
geridə qalması, müasir tələblərə tam cavab
verməməsi anlamına gəlir. 18 mart
referendumunun başlıca məqsədi də məhz Azərbaycanda
hüquqi və faktiki konstitusiyaları bir-birinə
yaxınlaşdırmaqdan, onlar arasındakı sivil balansı
təmin etməkdən ibarət olmuşdur.
18 mart
referendumunun nəticəsi olaraq Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasına edilən əlavə və dəyişikliklər
mahiyyətcə dövlətin hüquqi əsaslarının
möhkəmləndirilməsinə, vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının hüquqi təminatı
məsələlərinin dəqiqləşdirilməsinə,
habelə onların hüquqi çərçivəsinin, əhatə
dairəsinin, hüdudlarının müəyyənləşdirilməsinə,
ali hakimiyyət orqanlarının səlahiyyətlərinin
konkretləşdirilərək məsuliyyətinin
artırılmasına, yerli özünüidarə
qurumlarının məsuliyyəti prinsiplərinin təsbit
olunmasına yönəlmişdir. Referendumun nəticəsi
olaraq Konstitusiyada əksini tapmış əlavə və dəyişikliklərə
vətəndaşların həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması və ətraf mühitin
qorunmasından tutmuş, mülkiyyətin geri alınması
prinsiplərinin dəqiqləşdirilməsinə, şəxsi
həyatın qorunmasına, dini etiqadların və əqidələrin
sərbəst ifadə edilməsinə (nümayiş etdirilməsinə),
cinayət törədilməsində təqsirləndirilən
şəxslərin hüquqlarının müdafiəsinə,
insanların fərdi və qrup şəklində
hüquqlarının təminatına, məhkəmə
hakimiyyəti üzərində ictimai nəzarətin gücləndirilməsinə,
icra və qanunverici orqanların fəaliyyətinin daha səmərəli
həyata keçirilməsinədək geniş spektrli, əhəmiyyətli
məsələlər daxildir.
18 mart referendumunun mühüm nəticələrindən
biri də budur ki, Azərbaycan Konstitusiyasının hüquqi
və siyasi funksiyası ilə yanaşı, ideoloji
funksiyası da təkmilləşdirilmişdir. Konstitusiya hər bir
insanın həyatında rol oynayan müqəddəs sənəd olaraq cəmiyyətdə
ən ali və ülvi dəyərlərə - insan və
mülkiyyət hüquqlarına, demokratikləşməyə
təminat verir. Əsas Qanunun 12, 17, 29, 48, 75-ci
maddələrinə edilən əlavə və dəyişikliklər
Konstitusiyanın ideoloji funksiyasının həyata
keçirilməsinin təmin edilməsinə yönəlmişdir.
75-ci maddəyə edilən əlavə və dəyişiklik
istər siyasi və mənəvi, istərsə də
hüquqi baxımdan yenicə müstəqillik əldə
etmiş Azərbaycan üçün müstəsna əhəmiyyət
kəsb edir. Bu əlavəyə görə,
"Dövlət rəmzlərinə hörmətsizliyin
nümayiş etdirilməsi qanunla müəyyən edilmiş
qaydada məsuliyyətə səbəb olur". Azərbaycanın bayrağı, gerbi və himni onun
hər bir vətəndaşı üçün müqəddəs
və toxunulmazdır. Hər bir azərbaycanlı
dövlət rəmzlərimizi özünün milli heysiyyəti,
qüruru, fəxarət yeri sayır. Dövlət
rəmzlərinə hörmətsizliyin nümayiş etdirilməsi
ilə bağlı Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsində
cinayət məsuliyyəti müəyyən olunmuşdur.
Hüquqi
dövlət quruculuğundan, demokratiyanın inkişaf etdirilməsindən
danışarkən son illərdə qəbul olunmuş
qanunlar sırasında "İnzibati icraat haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanununun və "İnzibati-Prossesual Məcəllə"nin
əhəmiyyətini xüsusi vurğulamaq lazımdır.
2005-ci il 21 oktyabr tarixli "İnzibati
icraat haqqında" qanun vətəndaşın dövlət
orqanlarının və məmurların qanunsuz hərəkətlərindən
yuxarı dövlət orqanına şikayət hüququnu təsbit
edir. 2009-cu il
30 iyun tarixli İnzibati-Prosessual Məcəllə isə
inzibati hüquq münasibətləri ilə bağlı
mübahisələrin məhkəmə aidiyyətini, həmin
mübahisələrə məhkəmədə
baxılmasının və həll edilməsinin prosessual
prinsiplərini və qaydalarını müəyyən edir.
İnzibati-Prosessual Məcəllənin 2-ci maddəsinə
əsasən qanunla başqa aidiyyət qaydası müəyyən
edilməmişdirsə, inzibati mübahisələrə dair
işlər üzrə məhkəmə icraatı
inzibati-iqtisadi məhkəmələr və inzibati-iqtisadi
kollegiyalar tərəfindən həyata keçirilir.
Prezident
İlham Əliyevin 2010-cu il 22 iyun tarixli fərmanı ilə
təsdiq edilmiş "Azərbaycan Respublikasının məhkəmə
sisteminin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı bəzi
tədbirlər və "Məhkəmələr və hakimlər
haqqında" və "Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında" Azərbaycan Respublikasının
qanunlarına dəyişikliklər və əlavələr
edilməsi barədə" qanunla isə yerli iqtisad məhkəmələrinin
bazasında inzibati-iqtisadi məhkəmələrin
yaradılması təmin edilmişdir.
Prezidentin
2010-cu il 15 iyul tarixli "Azərbaycan Respublikasının məhkəmə
sisteminin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı bəzi
tədbirlər və "Məhkəmələr və hakimlər
haqqında" və "Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında" Azərbaycan Respublikasının
qanunlarına dəyişikliklər və əlavələr
edilməsi barədə" Azərbaycan Respublikasının
2010-cu il 22 iyun tarixli 1043-IIIQD nömrəli qanununun tətbiq
edilməsi haqqında" fərmanı ilə respublikada bir
sıra yeni məhkəmələr təşkil edilmişdir.
Belə ki, fərmanda Ağır Cinayətlərə
Dair İşlər üzrə Azərbaycan
Respublikasının Məhkəməsi əsasında Bakı
Ağır Cinayətlər Məhkəməsinin, habelə Lənkəranda,
Gəncədə, Şəkidə ağır cinayətlər
məhkəmələrinin yaradılması nəzərdə
tutulur. Eyni zamanda fərmanın 1.5-ci bəndinə
əsasən, Naxçıvan Muxtar Respublikasının
İqtisad Məhkəməsi əsasında Naxçıvan
Muxtar Respublikasının İnzibati-İqtisadi Məhkəməsi
yaradılmışdır.
Bundan
başqa, fərmanla 1 saylı Bakı Yerli İqtisad Məhkəməsi
əsasında 1 saylı Bakı İnzibati-İqtisadi Məhkəməsi;
2 saylı Bakı Yerli İqtisad Məhkəməsi əsasında
2 saylı Bakı İnzibati-İqtisadi Məhkəməsi, Gəncə
Yerli İqtisad Məhkəməsi əsasında Gəncə
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsi, Sumqayıt Yerli
İqtisad Məhkəməsi əsasında Sumqayıt
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsi, Şəki Yerli
İqtisad Məhkəməsi əsasında Şəki
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsi, Şirvan Yerli
İqtisad Məhkəməsi əsasında Şirvan
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsi
yaradılmışdır.
2011-ci il yanvarın 1-dən iqtisadi xarakterli işlərə
ümumi yurisdiksiyalı məhkəmələrdə deyil,
inzibati-iqtisadi məhkəmələrdə baxılır. Bu isə iqtisadi xarakterli mübahisələrin
ixtisaslaşmış birinci məhkəmə
instansiyasında tam, ədalətli, obyektiv
araşdırılmasına, qanunamüvafiq şəkildə
baxılmasına, ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılmasına xidmət edir.
Dövlət başçısının qanunvericilik təşəbbüsü
əsasında son illər Milli Məclisdə qəbul
edilmiş qanunlar ictimai həyatın bütün sahələrini
əhatə etməklə, vətəndaşa həssas və
qayğıkeş münasibəti təşviq edir. Bu baxımdan
yalnız 2011-ci ilin müvafiq dövründə parlamentdə
qəbul olunmuş qanunları xüsusi qeyd etmək
lazımdır. Ötən müddətdə
"İcra haqqında", "İnformasiya əldə etmək
haqqında", "Əhalinin sağlamlığının
qorunması haqqında", "Vətəndaşların
müraciətlərinə baxılması qaydası
haqqında", "Dini etiqad azadlığı
haqqında", "Prokurorluq
haqqında", "Azərbaycan Respublikasının beynəlxalq
müqavilələrinin bağlanması, icrası və ləğv
edilməsi qaydaları haqqında" Azərbaycan
Respublikasının qanunlarında, "Azərbaycan Respublikasının
İnsan Hüquqları üzrə müvəkkili (Ombudsman)
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya
Qanununda, "Azərbaycan Respublikasının Mülki Məcəlləsi"ndə,
"Azərbaycan Respublikasının Ailə Məcəlləsi"ndə,
"Azərbaycan Respublikasının Cinayət Məcəlləsi"ndə,
"Azərbaycan Respublikasının İnzibati Xətalar Məcəlləsin"də,
"Azərbaycan Respublikasının Cinayət-Prosessual Məcəllə"sində
əlavə və dəyişikliklər edilməsi
haqqında qanunların qəbulunu
xüsusi vurğulamaq olar.
Milli Məclisin qarşıdakı
payız sessiyası ərzində "Rəqabət Məcəlləsi"nin
üçüncü oxunuşda, "Şəhərsalma və
Tikinti Məcəlləsi"nin birinci
oxunuşda qəbulu gözlənilir. Bundan başqa, payız
sessiyasında "Təhsil krediti haqqında", "Hərbi
vəzifə və hərbi xidmət haqqında", "Ali
təhsil haqqında", "Elm siyasəti haqqında",
"Mədəniyyət haqqında", "Pasiyentin
hüquqlarının qorunması haqqında", "Sosial
xidmət haqqında", "Həbs yerlərində
saxlanılanların hüquq və vəzifələri
haqqında" və digər layihələrin müzakirəsi
də nəzərdə tutulur.
Ümumilikdə, əsası ulu öndər Heydər Əliyev
tərəfindən qoyulan hüquq islahatlarının son illərdə
inamla davam etdirilməsi nəticəsində respublikamız
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təminatı sahəsində
mühüm nailiyyətlər əldə etmişdir. Həyata
keçirilən islahatlar isə ötən 20 ildə
respublikamızda hüquqi, demokratik dövlət
ideyasının reallaşdığını, vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşdığını söyləməyə
ciddi əsaslar verir. Əlbəttə,
müstəqil Azərbaycan bu sahədə əldə olunan
müsbət nəticələrlə də kifayətlənmir,
cəmiyyətin inkişaf tempinə, iqtisadi islahatların
sürətinə, vətəndaşların ictimai
şüur səviyyəsinə adekvat olaraq bu sahədə
yeni-yeni addımlar atır. İnanırıq
ki, Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi altında bu
islahatlar qarşıdakı illərdə də inamla davam
etdiriləcək, respublikamız hüquqi və siyasi
mühitin liberallaşdırılması, hər bir fərdin
maraq və mənafeyinin qanunla müəyyən olunmuş
şəkildə qorunması sahəsində yeni nailiyyətlərə
imza atacaqdır.
Rafael CƏBRAYILOV,
Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan.- 2011.- 13 oktyabr.- S. 10.