Milli sosial-iqtisadi
inkişaf modeli
"İqtisadi inkişaf templərinə görə Azərbaycan dünya miqyasında lider dövlətdir. Son illər ərzində dünya miqyasında heç bir başqa ölkədə Azərbaycandakı qədər görülən işlər və əldə edilmiş nailiyyətlər olmamışdır".
İlham ƏLİYEV
Adı dünya tarixində keçən bütün xalqlar üçün hər zaman ən böyük milli sərvət kimi qəbul edilən müstəqillik zaman və məkandan asılı olmayaraq, ümumi inkişaf prosesinin istiqamət və mahiyyətinin müəyyən olunmasında daim həlledici rol oynamışdır. Məhz bunun nəticəsidir ki, hüquqlarını azad, suveren şəkildə həyata keçirən xalqların tərəqqisi həmişə yüksək göstəricilərlə ifadə edilmiş, onların intibahı dayanıqlı, davamlı və sürətli xarakterə malik olmuşdur. Dünyanın mövcud siyasi xəritəsinə diqqət yetirməklə də müstəqil dövlətlər, xalqlar arasında inkişaf dinamikasının istər məzmun, istərsə də forma etibarı ilə kifayət qədər fərqli olduğunu aydın görmək mümkündür.
Bəşər sivilizasiyanın ilk beşiklərindən sayılan Azərbaycanın müstəqil subyekt olaraq varlığını davam etdirməsi üçün zəngin keçmişə, böyük tarixə malik olan xalqımız daim əzmlə mübarizə aparmış, ötən əsrin son onilliyində yenidən öz suverenliyinə qovuşmuşdur. Seçdiyi inkişaf yolunda sürətlə və inamla irəliləyən, tərəqqisinə xidmət edən strategiyanı uğurla reallaşdıran müstəqil Azərbaycanın əldə etdiyi nailiyyətlər isə onun təkcə mövcud olduğu regionda yox, həm də dünya miqyasında lider mövqelərdən birinin sahibi kimi çıxış etməsini təmin etmişdir. Bu müddət ərzində özünəməxsus mütərəqqi cəhətləri ilə seçilən milli sosial-iqtisadi inkişaf modelinin əsasını da yaratmaq kimi möhtəşəm nailiyyətə imza atmağı bacaran müasir Azərbaycan modern və dinamik tərəqqi parametrlərinə görə bəşəri miqyasda nümunəvi bir ölkəyə çevrilmişdir. Sözügedən modelin əsasında ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən iqtisadiyyatın inkişafında, onun təhlükəsizliyinin təmin edilməsində, mövcud resurslardan səmərəli istifadə olunmasında, dünya iqtisadiyyatına inteqrasiyada və vətəndaşların rifah halının yüksəldilməsində sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatı strategiyası durur.
Buna görədir ki, Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinə qovuşduğu və yeni intibah yoluna çıxdığı dövr ümummilli liderin adı ilə bağlıdır. Həmin dövrə qədər isə kifayət qədər ciddi siyasi, iqtisadi, institusional, hüquqi, sosial, psixoloji xarakterli problemlər ölkəmizin yenicə qovuşduğu suverenliyini itirmək təhlükəsini yaratmışdı. Bu kontekstdə isə müstəqillik illərində əldə olunmuş nailiyyətlər haqqında danışmazdan öncə ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində mövcud olmuş iqtisadi vəziyyətlə bağlı bir sıra məqamlara toxunmaq yerinə düşərdi.
Həmin vaxt ölkəmizdə makroiqtisadi qeyri-sabitlik hökm sürür, ümumi daxili məhsul (ÜDM) hər il 13-20 faiz azalırdı. Maliyyə-bank sistemi iflic vəziyyətə düşmüş, büdcə kəsirinin ÜDM-ə nisbəti 13 faizə çatmış, 1994-cü ildə inflyasiyanın səviyyəsi 1763,5 faiz olmuşdur. Milli Bankın uçot dərəcəsi 250 faizə yüksəlmiş, ölkənin valyuta ehtiyatı, demək olar ki, tükənmiş, manat Rusiya rubluna nisbətən 9, ABŞ dollarına nisbətən isə 245 dəfə ucuzlaşmışdır. 1992-1994-cü illərdə xarici ticarət dövriyyəsinin həcmi 42 faiz azalmışdır. Əhalinin sosial vəziyyəti də günbəgün pisləşirdi. 1991-ci ildən başlayaraq 4 il ərzində əhalinin real əməkhaqqı 8,2, əhalinin real pul gəlirləri 3,6 dəfə aşağı düşmüşdür.
Yalnız Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin hakimiyyətə qayıdışından sonra ölkəni sosial-iqtisadi xaosdan çıxarmaq mümkün oldu. Ulu öndər milli dövlətçilik konsepsiyasının əsasını qoymaqla onun inkişafına təkan verdi, ölkədə getdikcə gərginləşən iqtisadi və siyasi böhranların qarşısı alındı, daxili sabitlik təmin olundu. Həmçinin qısa müddət ərzində Heydər Əliyevin birbaşa rəhbərliyi ilə sosial-iqtisadi inkişaf strategiyası hazırlandı. İlk növbədə liberal bazar iqtisadiyyatının qanunvericilik bazası yaradıldı, beynəlxalq təcrübə nəzərə alınmaqla müvafiq qanunlar, dövlət proqramları qəbul olundu. Və nəhayət, 1994-cü il sentyabrın 20-də "Əsrin müqaviləsi" imzalandı və neft strategiyasının həyata keçirilməsinə başlanıldı. Bu müqavilə Azərbaycanın potensial imkanlarını bütün dünyaya göstərməklə yanaşı, xarici investorların ölkəmizə marağının iqtisadi əsaslarını yaratmış oldu. Azərbaycan neftinin dünya bazarlarına çıxarılması üçün 1999-cu ildə Bakı-Supsa və 2006-ci ildə isə Bakı-Tbilisi-Ceyhan ixrac neft boru kəmərləri istismara verildi və bununla da neftin ixrac marşrutlarının diversifikasiyası yaradıldı.
Müstəqilliyin bərpasından sonra ölkə iqtisadiyyatının mühüm tərkib hissəsi olan maliyyə sistemində və bank sektorunda da köklü dəyişikliklər həyata keçirildi və yeni iqtisadi münasibətlər formalaşdırıldı. Ölkədə maliyyə, pul-kredit, vergi, qiymət, gömrük sahələrində geniş islahatlar həyata keçirildi, idarəetmə, nəzarət və tənzimləmə funksiyaları beynəlxalq standartlara uyğun təkmilləşdirildi. Maliyyə intizamının gücləndirilməsi, manatın məzənnəsinin tənzimlənməsi kimi tədbirlərin həyata keçirilməsi eyni zamanda iqtisadiyyatın müxtəlif sahələrində struktur islahatlarının aparılması ilə müşayiət olundu ki, bu da ümumi iqtisadi duruma müsbət təsir göstərdi. Struktur islahatlarının aparılması, həmçinin vergi dərəcələrinin aşağı salınmasına, yığım səviyyəsinin artırılması və vergitutma bazasının genişləndirilməsi hesabına büdcə gəlirlərinin artırılmasına, büdcə xərclərinin şəffaflığının və idarə olunmasının səmərəliliyinin yüksəldilməsinə şərait yaratdı.
Bunlardan əlavə, inflyasiyanın aşağı səviyyədə saxlanılmasına, iqtisadiyyatın pulla təminatının yaxşılaşdırılmasına və ölkənin tədiyyə qabiliyyətinin yaxşılaşmasına yönəldilmiş pul-kredit siyasəti nəticəsində makroiqtisadi sabitlik göstəricilərindən biri olan inflyasiyanın 1995-ci ildən başlayaraq minimuma endirilməsinə nail olundu, ötən müddət ərzində idarə olunan səviyyədə saxlanıldı. Görülən tədbirlərin nəticəsidir ki, təkcə son 10 il ərzində bank aktivləri 15, əhalinin əmanətləri 36, iqtisadiyyata kredit qoyuluşları isə 19,6 dəfə artmışdır. Əhalinin əmanətləri də bu dövr ərzində 250 dəfə artmış, ÜDM-ə nisbəti isə 0,6 faizdən 7,3 faizə yüksəlmişdir.
Mütərəqqi vergi sisteminin qurulması, vergilərin sayının və dərəcələrinin aşağı salınması, sahibkarlıq subyektləri üçün sadələşdirilmiş vergi sisteminin tətbiq edilməsi, mübahisəli məsələlərin vergi ödəyicilərinin xeyrinə həll olunmasına üstünlük verilməsi və digər məqsədyönlü tədbirlər nəticəsində 1995-2003-cü illər ərzində dövlət büdcəsinin gəlirləri 3, 2010-cu ildə isə 2003-cü illə müqayisədə 9,3 dəfə artmış, büdcə kəsirinin ÜDM-ə nisbəti 2010-cu ildə 0,9 faizə enmişdir. Eyni zamanda qiymətli kağızlar bazarının inkişafı sahəsində mütərəqqi hüquqi və təşkilati tədbirlər həyata keçirilmiş, maliyyə vasitəçiliyi institutları yaradılmış, xarici təsirlərə daha həssas olan maliyyə sektorunun dayanıqlığı təmin olunmuşdur. Strateji valyuta ehtiyatlarından istifadənin səmərəliliyi təmin olunmuş, milli valyutanın sabitliyi, bank sisteminin etibarlığı artırılmış, konservativ borclanma strategiyası həyata keçirilmişdir. Müstəqilliyin ilk illərində ölkəmizin valyuta ehtiyatları olmadığı halda, artıq 2003-cü ildə ölkənin 1,6 milyard ABŞ dolları qədər strateji valyuta ehtiyatları formalaşdırılmışdı. 1995-2003-cü illər ərzində isə ölkənin strateji valyuta ehtiyatları 85 dəfə artmışdır. Hazırda ölkənin strateji valyuta ehtiyatları 40 milyard ABŞ dollarından artıqdır ki, bu da xarici dövlət borcunu 8 dəfədən çox üstələyir. Xarici dövlət borcunun ÜDM-ə nisbəti 7,4 faiz təşkil edir ki, bu da beynəlxalq tələblərə tam cavab verir.
Mənfəət neftinin satışından əldə olunan vəsaitlərin səmərəli idarə edilməsi, həmin vəsaitlərin mühüm sosial-iqtisadi layihələrin həyata keçirilməsinə yönəldilməsini təmin etmək üçün Dövlət Neft Fondu yaradılmışdır. Qeyd etmək lazımdır ki, Dövlət Neft Fondunun fəaliyyəti və bu sahədə şəffaflığın təmin edilməsi nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən yüksək qiymətləndirilir və Azərbaycan Mineral Ehtiyatların Hasilatı ilə Məşğul olan Sənaye Sahələrində Şəffaflıq Təşəbbüsünü tətbiq edən və namizəd statusuna malik 26 ölkədən tamhüquqlu üzv statusunu almış ilk ölkədir. Dövlət Neft Fondunda toplanan vəsaitlərin səmərəli istifadə edilməsi ilə bağlı dövlət strategiyası müəyyən edilmişdir və "Neft və qaz gəlirlərinin idarə olunması üzrə uzunmüddətli strategiya" Prezidentin 27 sentyabr 2004-cü il tarixli fərmanı ilə təsdiq edilmişdir. Həmin strategiyaya uyğun olaraq, neft və qaz gəlirləri əsasən makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması əsasında iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun, regionların, kiçik və orta sahibkarlığın, infrastruktur sahələrinin inkişafına, yoxsulluğun azaldılması üzrə tədbirlərin həyata keçirilməsinə, qaçqın və mücburi köçkünlərin həyat şəraitinin yaxşılaşdırılmasına və digər sosial problemlərin həllinə, eləcə də iqtisadiyyatın intellektual və texnoloji səviyyəsinin yüksəldilməsinin stimullaşdırılmasına, "insan kapitalı"nın inkişafına yönəldilir.
Zamanın sınağından çıxmış Heydər Əliyevin inkişaf strategiyasına uyğun olaraq, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən uğurla həyata keçirilən sosial-iqtisadi inkişaf siyasətinin müasir dövrün tələbləri nəzərə alınmaqla təkmilləşdirilməsi nəticəsində makroiqtisadi sabitlik daha da möhkəmlənmişdir. Ölkə başçısının rəhbərliyi altında həyata keçirilən və ilk növbədə sosialyönümlü problemlərin kompleks həllinə geniş imkanlar açan səmərəli islahatlar, imzalanan mühüm fərman və sərəncamlar Azərbaycanda müşahidə olunan iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsinə xidmət etməklə yanaşı, dünya miqyasında respublikamızın mövqelərini daha da möhkəmləndirir. Bu inkişafın əsas səciyyəvi xüsusiyyətlərindən biri isə onun çoxcəhətli xaratkerə malik olması, özəl sektorun tərəqqisinə xüsusi diqqət yetirilməsidir. Elə bunun nəticəsidir ki, bu gün ölkədə sahibkarlığın mükəmməl hüquqi bazası yaradılmış, dövlət mülkiyyətinin özəlləşdirilməsi, özəl sektorun inkişafına dair qəbul olunmuş dövlət proqramları çərçivəsində sahibkarlığın tənzimlənməsi sahəsində mühüm tədbirlər həyata keçirilmiş, sahibkarlara müasir dövlət dəstəyi sistemi formalaşdırılmışdır.
Sahibkarlıq fəaliyyəti subyektlərinin "bir pəncərə" prinsipi üzrə qeydiyyatı, Azərbaycan Respublikası dövlət sərhədinin buraxılış məntəqələrindən keçirilən malların və nəqliyyat vasitələrinin yoxlanılmasında "bir pəncərə" prinsipinin tətbiqi təmin edilmişdir. Həmçinin sahibkarlıq fəaliyyətini tənzimləyən prosedur və qaydalar xeyli liberallaşdırılmış, ixrac rüsumları ləğv edilmiş, idxalda rüsumların maksimal həddi 15 faiz müəyyənləşdirilmişdir. Eyni zamanda sahibkarların vergi yükü azaldılmış, o cümlədən mənfəət vergisinin dərəcəsi 22 faizdən 20, fiziki şəxslərin gəlir vergisi 35 faizdən 20 faizə endirilmiş, sadələşdirilmiş verginin ildə bir dəfə ödənilməsi təmin edilmiş, elektron vergi hesab-fakturalarının tətbiqinə başlanılmış, kənd təsərrüfatı məhsullarının istehsalçıları 2014-cü ilədək torpaq vergisindən başqa bütün növ vergilərdən azad olunmuşdur.
Sahibkarların investisiya layihələrinin maliyyələşdirilməsinin səmərəli mexanizmi formalaşdırılmışdır. Güzəştli kreditlərdən istifadə qaydalarında dəyişikliklərin edilməsi, sahibkarlara verilən güzəştli kreditlərin maksimal məbləğinin və müddətinin artırılması, faiz dərəcələrinin 7-dən 6-ya endirilməsi nəticəsində sahibkarlıq subyektlərinə verilən kreditlərin ümumi həcmi artmış, iş adamlarının kreditlərə çıxış imkanları daha da genişlənmişdir. Belə ki, İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu (SKMF) tərəfindən indiyədək iqtisadiyyatın prioritet istiqaməti olan qeyri-neft sektorunda 12 min layihənin icrasına 700 milyon manat güzəştli kredit ayrılmışdır.
Bütövlükdə ölkədə
yaradılmış əlverişli biznes və investisiya
mühiti nəticəsində
ölkə iqtisadiyyatına 100 milyard dollara yaxın
investisiya yönəldilmişdir. Təqdirəlayiq
haldır ki, əsas kapitala yönəldilən
investisiyaların ümumi həcmində son illər daxili
investisiyaların xüsusi çəkisi əhəmiyyətli
dərəcədə artmışdır. 2000-ci ildə 47,5
faiz paya malik olan daxili investisiyalar 10 il ərzində 16,3 dəfə
artaraq ötən ilin sonunda əsas kapitala qoyulan investisiyaların
ümumi həcmində 75,7 faiz paya malik olmuşdur. Eyni zamanda xarici investisiyalar
da son 10 il ərzində 4,7 dəfə
artmışdır. Bu gün özəl sektorun
dinamik inkişafı nəticəsində ÜDM-in
istehsalının 80 faizdən çoxu özəl sektor tərəfindən
təmin edilir.
Sənayenin sürətli inkişafı nəticəsində
isə Azərbaycan son illər iqtisadi artım templərinə
görə dünyanın diqqətini özünə cəlb
etmiş, dünya iqtisadiyyatını böhran
bürüdüyü halda belə müsbət artım templəri
nümayiş etdirmişdir. Belə ki, sənayedə
yaradılan əlavə dəyərin ÜDM-də xüsusi
çəkisi 1991-ci ildə 20 faizdən 2010-cu ildə 52,5 faizədək artmış və 21,8 milyard
manatdan çox olmuşdur. Son 10 ildə emal sənayesində
məhsul istehsalı 2 dəfədən çox
artmış, iqtisadiyyatın diversifikasiyası
üçün böyük potensiala malik emal sənayesinin
inkişafı təmin edilmişdir. Kimya məhsulları
istehsalı zəruri xammal bazasının və yüksək
tələbatın mövcudluğu baxımından ölkə
sənayesinin aparıcı sahələrindən birinə
çevrilmişdir. Tikinti sektorunun sürətlə
inkişaf etməsi isə ölkədə tikinti
materialları istehsalı üçün əlverişli
imkan yaratmış, tikinti materiallarının istehsalı
2010-cu ildə 1991-ci
illə müqayisədə 25,8 faiz
artmışdır. Tikinti materialları
istehsalının növbəti illərdə daha da artırılması,
ölkədə yeni müəssisələrin
yaradılması nəzərdə tutulur. Artıq
3 yeni sement zavodunun inşasına başlanmışdır ki,
bu da ölkədə sementə olan tələbatı tam təchiz
etməklə bərabər, onu ixrac etməyə də imkan
verəcək. Metallurgiya və hazır metal məmulatların
istehsalı müəssisələrinin özəl
sahibkarların istifadəsinə verilməsi, bu sahəyə
investisiya qoyuluşları da ölkədə metal emalı
müəssisələrinin fəaliyyətinin güclənməsinə
və metallurgiya məhsulları istehsalının ilbəil
artmasına imkan vermişdir. Metallurgiya sənayesi
ilə yanaşı, maşınqayırma sənayesi də
inkişaf etmişdir. Son 5 ildə
maşınqayırma məhsulları istehsalı orta hesabla 39
faiz, 2010-cu ildə isə 88 faizdən çox
artmışdır. Bütün bunlarla yanaşı, sənaye
müəssisələrində çalışan
işçilərin orta aylıq nominal əməkhaqqı
artaraq 1991-ci ildəki 7,7 manatdan 2010-cu ildə
451,8 manata çatmış və bu göstərici
bütövlükdə ölkə iqtisadiyyatında
çalışanların orta əməkhaqqı
göstəricisini 36,3 faiz üstələyir.
Ölkə
iqtisadiyyatının əsas sahələrindən olan kənd
təsərrüfatında yüksək məhsuldarlığa
nail olmaq və istehsalın rəqabətqabiliyyətliyini
artırmaq məqsədilə toxum, mineral gübrə və
damazlıq mal-qaraya subsidiyalar verir, texnika ilə təminat diqqət mərkəzində
saxlanılır. Bu məqsədlə hələ
2005-ci ildə "Aqrolizinq" ASC yaradılmış, ötən
dövr ərzində səhmdar cəmiyyət tərəfindən
11000-dən çox kənd təsərrüfatı
texnikası istehsalçılara verilmişdir. Bundan
savayı, aqrar sektorun inkişafı məqsədilə SKMF tərəfindən
10000-dən çox investisiya layihəsinin maliyyələşdirilməsinə
400 milyon manata yaxın
güzəştli kredit verilmişdir.
Görülmüş tədbirlər nəticəsində kənd
təsərrüfatında ümumi buraxılışın həcmi
son 20 ildə 5,4 dəfə
artmışdır.
Qida məhsullarının istehsalı ölkənin
qeyri-neft sənayesində böyük xüsusi çəkiyə
malikdir və bütövlükdə özəl sahibkarlıq
subyektlərinin fəaliyyəti əsasında
formalaşır. Artıq ölkədə keyfiyyətli
şəkər, yodlaşdırılmış duz, bitki
yağları, meyvə-tərəvəz konservləri, ət
və süd məhsulları, quş əti, makaron,
çörək-bulka məmulatları, digər məhsullar
istehsal edən qida sənayesi sektoru
formalaşmışdır. Düşünülmüş
iqtisadi siyasət nəticəsində aqrar sektorun, eləcə
də qida sənayesinin inkişafı ölkəmizin ərzaq
təhlükəsizliyinin təmin edilməsinə imkan verir.
Hazırda ölkəmiz əsas ərzaq məhsulları
ilə özünü daxili istehsal hesabına təmin edə
bilir.
Dinamik
inkişaf edən qeyri-neft sektorundan olan rabitə sektorunun
ÜDM-də payı 2 faizə çatmış, onun həcmi
son 20 ildə 88 dəfə artmışdır. Prioritet sahələrdən
birinə çevrilmiş nəqliyyat sektorunda isə son 20 il ərzində
nəqliyyat xidmətləri 3,7, nəqliyyat
sektorunda yük dövriyyəsi 2,3 dəfə
çoxalmışdır.
Ölkəmizdə
turizm fəaliyyəti üçün əlverişli şəraitin
yaradılması və turizm sahəsinin inkişaf etdirilməsi, turizm
potensialından səmərəli istifadə olunmaqla zəngin
coğrafi landşafta malik ölkəmizin təbiətinin və
eləcə də xalqımızın mədəni-tarixi
irsinin geniş miqyasda tanıdılması məqsədilə
bu sektora xüsusi diqqət verilir. Artıq bir
neçə ildir ki, MDB-də analoqu olmayan Şahdağ
yay-qış turizm kompleksi tikilir.
Qeyri-neft sektorunun inkişaf etdirilməsi və bu sahəyə
investisiyaların cəlb edilməsi, eləcə də yeni
müəssisələrin təşkili məqsədilə Azərbaycan
İnvestisiya Şirkəti yaradılmışdır. Azərbaycan İnvestisiya
Şirkətinin tərəfdaşlığı ilə kənd
təsərrüfatının inkişafına xüsusi
töhfə verən və müasir standartlara cavab verən
R-1 və R-2 yüksək reproduksiyalı toxumlar istehsal edən
"Azərtoxum" müəssisəsi, qida duzunun
istehsalı və digər əhəmiyyətli layihələr
həyata keçirilmiş, Gəmiqayırma Zavodunun
inşası, Sement zavodunun yenidənqurulması, yeni istixana
kompleksinin yaradılması, süd zavodu, uşaq qidası
istehsalı müəssisəsi və digər layihələr
davam etdirilir.
Bütövlükdə,
son 10 ildə qeyri-neft sektoru 2,8 dəfə
artmışdır. Qeyri-neft sahələrinin inkişafına
və ölkə iqtisadiyyatının diversifikasiyasına, eləcə
də bu sahələrdə mövcud müəssisələrin
maddi və texnoloji bazasının yüksəldilməsinə
yönəlmiş tədbirlər nəticəsində son 5
ildə ÜDM-də qeyri-neft sektorunun payı 40,7 faizdən
44,4 faizə yüksəlmiş, neft sektorunun payı isə
53,8 faizdən 48,5 faizə qədər azalmışdır.
Regionlarda
mövcud potensialdan səmərəli istifadə etməklə
iqtisadiyyatın ayrı-ayrı sahələrinin
inkişafına, iqtisadiyyatın diversifikasiyasına,
tarazlı regional və davamlı sosial-iqtisadi inkişafa,
istehsal müəssisələrinin fəaliyyətinin daha da
genişləndirilməsinə, ixracyönümlü məhsul
istehsalının stimullaşdırılmasına, əhalinin
həyat səviyyəsinin daha da
yaxşılaşdırılmasına, məşğulluğun
səviyyəsinin, xüsusilə gənclərin faydalı əməklə
məşğulluğunun artırılmasına nail olmaq məqsədilə
"Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı (2004-2008-ci illər)"
uğurla icra edilmişdir. "Azərbaycan Respublikası
regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı"nın
icrası isə davam etdirilir. Həmin proqramların icrası nəticəsində
2004-cü ildən etibarən 40 mindən çox yeni müəssisə
yaradılmışdır.
Elektrik
enerjisi, qaz, su və kanalizasiya, istilik təchizatı sahəsində
davamlı işlərin aparılması, yolların və digər
infrastruktur obyektlərinin inşası, yenidən qurulması
və inkişafı layihələrinin həyata keçirilməsi,
ekoloji vəziyyətin yaxşılaşdırılması,
sosial-mədəni infrastruktur obyektlərinin (təhsil, səhiyyə,
mədəniyyət, idman, turizm və s.) beynəlxalq
standartlara uyğun yenidən qurulması və inkişafı,
yeni iş yerlərinin və yeni müəssisələrin
açılması, əhalinin həyat səviyyəsinin daha
da yaxşılaşdırılması məqsədilə
özündə 817 tədbiri əks etdirən
"2011-2013-cü illərdə Bakı şəhərinin və
onun qəsəbələrinin sosial-iqtisadi inkişafına
dair Dövlət Proqramı" həyata keçirilir.
Bakı şəhərinin və onun qəsəbələrinin
sosial-iqtisadi inkişafının sürətləndirilməsinə
dair Prezident İlham Əliyev 9
sərəncam imzalamış, Prezidentin Ehtiyat Fondundan
Bakının rayon və qəsəbələri
üçün 28,5 milyon manat vəsait
ayrılmışdır.
İstehsal
proseslərində yeni texnologiyaların tətbiqində,
keyfiyyətli və rəqabətqabiliyyətli yerli
istehsalın formalaşmasında və ölkə
iqtisadiyyatının qlobal bazarlara inteqrasiyasında xüsusi əhəmiyyət
kəsb etməsi, həmçinin qeyri-neft sektorunun daha da
inkişaf etdirilməsi, regionların sosial-iqtisadi vəziyyətinin
daha da yaxşılaşdırılması və əhalinin
rifah səviyyəsinin daha da yüksəldilməsində rolu
baxımından xarici ticarət ölkəmizdə həyata
keçirilən iqtisadi siyasətin prioritetlərindən hesab
olunur. Müstəqillik illərində ölkəmiz
xarici ticarət sahəsində böyük nailiyyətlər əldə
etmiş, idxal edilən texnoloji avadanlıqlarla yeni istehsal
müəssisələri qurulmuş, texnoloji infrastruktur yenilənmiş
və gücləndirilmiş, son nəticədə qlobal
bazarlarda rəqabətqabiliyyətli olan yerli məhsul
ixracı artmışdır. 1991-ci illə müqayisədə
2010-cu ildə ölkəmizin xarici ticarət dövriyyəsi
7, o cümlədən idxal 3,5, ixrac isə
10,1 dəfə artmışdır. Hazırda Azərbaycan
150-yə yaxın ölkə ilə ticarət sahəsində
əməkdaşlıq edir. Bununla
yanaşı, ixracın həm coğrafi, həm də
sektorlar üzrə diversifikasiyası, hazırda ixrac olunan
malların ənənəvi bazarlara satış həcminin
artırılması, həmin malların yeni ixrac
bazarlarına çıxarılması və rəqabət
potensialı olan ixrac mallarının ənənəvi və
yeni bazarlara çıxarılması istiqamətində tədbirlər
davam etdirilir.
Bütövlükdə Azərbaycanda gələcək
davamlı iqtisadi inkişafı təmin edən, xarici təsirlərə
dayanıqlı olan iqtisadi sistem
formalaşdırılmış, ölkəmizin enerji təhlükəsizliyi
təmin edilmişdir. Azərbaycan artıq enerji
daşıyıcıları idxalçısından onun
ixracatçısına çevrilməklə həm də
Avropanın enerji təhlükəsizliyinin təmin edilməsi
baxımından etibarlı tərəfdaşdır.
Əldə
olunmuş iqtisadi nailiyyətlər əhalinin həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması ilə bağlı zəruri
tədbirlərin gerçəkləşdirilməsinə,
xüsusilə də əhalinin aztəminatlı təbəqəsinin
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi istiqamətində
mühüm addımların atılmasına daha əlverişli
şərait yaratmış, bütün sahələrdə
olduğu kimi, sosial sferada da aparılan islahatlar əhalinin
etibarlı sosial müdafiə sisteminin inkişafını təmin
etmişdir. Müstəqillik illərində dövlət
büdcəsindən əhalinin sosial müdafiəsi və
sosial təminatına çəkilən xərclər 30,8,
iqtisadiyyatın inkişafına yönəldilən vəsaitlər
isə 93 dəfə artmış, əməkhaqqı, pensiya
və müavinətlərin ödənilməsinə 52 dəfə
çox vəsait sərf olunmuşdur. Son 20 il ərzində əhalinin
real gəlirləri 2,4, ölkə üzrə
iqtisadiyyatda məşğul olan işçilərin orta
aylıq əməkhaqqı nominal ifadədə 107 dəfə
artmışdır. Əhalinin hər nəfərinə
düşən gəlirləri də 16,2
dəfə artaraq 2010-cu ildə 2866 manata
çatmışdır. Ən əsası, məqsədyönlü
tədbirlərin həyata keçirilməsi nəticəsində
ölkədə yoxsulluğun səviyyəsi 2001-ci ildəki
49 faizdən 2010-cu ildə 9,1 faizə qədər
azalmışdır.
Regionların
inkişafı, yoxsulluğun və işsizliyin
azaldılmasını nəzərdə tutan dövlət
proqramlarının həyata
keçirilməsi, ölkə iqtisadiyyatının
diversifikasiyasının təmin edilməsi, qeyri-neft sektorunun
dayanıqlı inkişafı, prioritet sahələrə iri həcmli
investisiyaların yönəldilməsi regionlarda müasir
infrastruktur layihələrinin reallaşdırılması,
yeni istehsal və emal müəssisələrinin fəaliyyətə
başlaması üçün zəmin yaratmış və
bütün bunların nəticəsi olaraq 2004-2010-cu illər
ərzində ölkədə 1 milyona yaxın yeni iş yeri
yaradılmışdır.
BMT-nin İnkişaf Proqramının əhalinin rifah səviyyəsini
əks etdirən İnsan İnkişafı Hesabatında Azərbaycanın
sosial sahədə əldə etdiyi nailiyyətləri yüksək
qiymətləndirilmişdir. İnsan
inkişafı üzrə 2005-ci ildə 101-ci yerdə qərarlaşan
Azərbaycan öz mövqeyini əhəmiyyətli dərəcədə
yaxşılaşdıraraq 2010-cu ildə 67-ci yerə yüksəlmişdir.
2000-2010-cu illər üzrə ölkəmiz MDB ölkələri
arasında insan inkişafı indeksinə görə ən
yüksək göstəriciyə nail olmuş və "orta
insan inkişafı" qrupundan "yüksək insan
inkişafı" qrupuna keçmişdir. Azərbaycanda
insan inkişafı indeksinin yüksəlməsinə təhsil
göstəriciləri əhəmiyyətli təsir göstərmişdir.
Belə ki, həmin hesabata əsasən, Azərbaycanda
savadlılıq səviyyəsi 99,5, ibtidai
təhsillə əhatə səviyyəsi 100, orta təhsillə
əhatə səviyyəsi 95,6 faiz təşkil edir.
Ölkədə
sosial infrastrukturun yeniləşdirilməsində Heydər Əliyev
Fondunun müstəsna xidmətləri var. Fondun təşəbbüsü
ilə "Yeniləşən Azərbaycana yeni məktəb"
proqramı çərçivəsində yalnız 300-ə
yaxın təhsil müəssisəsi tikilib istifadəyə
verilmiş, əsaslı təmir və bərpa olunmuş,
müasir avadanlıqlara təchiz edilmişdir. Eləcə
də fond tərəfindən səhiyyə və mədəniyyət
infrastrukturunun yaradılması və bərpası, mədəniyyətimizin
təbliği istiqamətində böyük layihələr həyata
keçirilmişdir.
Yeri gəlmişkən qeyd etmək lazımdır ki,
"neft kapitalı"nın "insan kapitalı"na
çevrilməsi siyasəti nəticəsində ölkənin
gələcək inkişafının indiki gənc nəslin
təhsil səviyyəsindən birbaşa
asılılığı nəzərə alınaraq
Prezidentin müvafiq sərəncamına əsasən,
"2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı" həyata keçirilir. Dövlət
proqramı çərçivəsində bakalavr və
magistratura pillələrinin hər biri üzrə gənclərin
təhsili üçün prioritet sahələr müəyyənləşdirilmişdir.
Neft Fondundan ayrılan vəsait Dövlət
Proqramı çərçivəsində xarici ölkələrdə
təhsil alanların təhsil haqları, viza və qeydiyyat,
yaşayış, tibbi sığorta və yol xərclərinin
ödənilməsinə yönəldilir. Qeyd edək
ki, proqram çərçivəsində 1 yanvar 2011-ci il tarixinə 733 nəfərin müxtəlif
ölkələrin aparıcı təhsil müəssisələrində
təhsili ilə bağlı xərclər fond tərəfindən
maliyyələşdirilmişdir.
Bütövlükdə,
1993-cü ildən başlayaraq məntiqi
ardıcıllıqla həyata keçirilən sosial-iqtisadi
islahatlar nəticəsində bazar iqtisadiyyatı
üçün səciyyəvi qanunvericilik bazası
yaradılmış, iqtisadiyyatda mülkiyyətin
çoxnövlülüyü təmin olunmuş və azad rəqabət
mühiti formalaşdırılmış, dövlətin
iqtisadiyyata müdaxiləsi minimuma endirilmiş, qiymətlərin
bazar tərəfindən müəyyənləşməsi,
xarici iqtisadi fəaliyyətin liberallaşdırılması təmin
edilmiş və bununla da
iqtisadiyyatda keçid dövrünün başa
çatmasına nail olunmuşdur.
Azərbaycanın əldə etdiyi sosial-iqtisadi nailiyyətlər
nüfuzlu beynəlxalq reytinq agentlikləri tərəfindən
də qeyd edilir. Dünya İqtisadi Forumu tərəfindən dərc
edilən dünya ölkələrinin rəqabət qabiliyyətliyi
səviyyəsini xarakterizə edən "Qlobal Rəqabət
Qabiliyyəti İndeksi" hesabatlarında Azərbaycan 142
ölkə arasında 55-ci yerə layiq görülmüş
və beləliklə də son 7 hesabat ərzində ölkəmizin
mövqeyi 14 pillə yaxşılaşmışdır. Bu
göstəriciyə görə artıq son 3 illik
hesabatdır ki,
ölkəmiz MDB ölkələri arasında 1-ci
yerdədir.
"Dünya Rəqabət Qabiliyyəti İndeksi
2011-2012" hesabatında Azərbaycan bir sıra alt göstəricilər
üzrə də yüksək nəticələr əldə
etmişdir. Belə ki, "əmək bazarının səmərəliliyi"
alt göstəricisi üzrə ölkəmiz dünyada
14-cü, "makroiqtisadi vəziyyət" alt göstəricisi
üzrə isə 16-cı yerə layiq
görülmüşdür. Qeyd etmək lazımdır
ki, son bir il ərzində ölkəmiz "əmək
bazarının səmərəliliyi" alt göstəricisi
üzrə 11, "əmtəə və xidmətlər
bazarının səmərəliliyi" alt göstəricisi
üzrə isə 14 pillə irəliləmişdir.
Dünya Bankı tərəfindən hazırlanan
"Doing Business" hesabatında Azərbaycan biznesin təşkili
və aparılması istiqamətində əlverişli şəraitin
yaradılması və inkişafı üçün tədbirlər
həyata keçirən ölkə kimi qeyd edilir. "Doing Business - 2009"
hesabatının nəticələrinə əsasən Azərbaycan
"top islahatçı" ölkə kimi qiymətləndirilmiş,
97-ci pillədən 33-cü pilləyə yüksəlməklə
öz mövqeyini 64 pillə yaxşılaşdırmışdır.
"Doing Business" hesabatlarının tarixi ərzində
bu ən yüksək irəliləyiş olmuş və hələ
ki, təkrarolunmaz nəticə kimi qalmaqdadır. Dünya Bankının "Doing Business - 2011"
hesabatında ölkəmiz 183 milli iqtisadiyyat arasında
54-cü və MDB məkanında 1-ci olmuşdur.
Bir
sıra alt göstəricilərə görə Azərbaycan
dünya üzrə ilk iyirmilikdə, o cümlədən
"mülkiyyətin qeydiyyatı" üzrə 10-cu,
"biznesin yaradılması" üzrə 15-ci,
"investisiyaların qorunması" üzrə 20-ci yerdə
bərqərar olmuşdur.
"The Heritage Foundation" fondu və "The Wall Street
Journal" məcmuəsi tərəfindən dünya ölkələrində
iqtisadi azadlıq səviyyəsini xarakterizə edən ənənəvi
illik son "İqtisadi Azadlıq İndeksi" hesabatında
Azərbaycan hökumətinin ölkədə iqtisadi
azadlığın yaxşılaşdırılması
istiqamətində islahatlar aparması, eləcə də vergi
azadlığı, valyuta azadlığı və korrupsiyadan
azadlıq göstəriciləri üzrə müsbət nəticələr
qazandığı qeyd edilmişdir.
"Fitch Ratings" agentliyi tərəfindən ilk dəfə
olaraq ölkəmizə investisiya reytinqi verilmişdir. Azərbaycan Cənubi
Qafqaz iqtisadiyyatları arasında investisiya reytinqi almış
ilk və indiyədək yeganə iqtisadiyyatlı ölkə
olaraq qalmaqdadır. Xüsusilə ilə
qeyd edilməlidir ki, Azərbaycanın kredit reytinqinin
yaxşılaşlması Avropanın bəzi inkişaf
etmiş ölkələrinin suveren reytinqlərinin
aşağı salınması fonunda baş verir.
Qeyd olunanlar bir daha göstərir ki, ümummilli lider Heydər
Əliyevin müəyyənləşdirdiyi inkişaf
strategiyası bu gün bütün sahələrdə real bəhrələrini
verir. Prezident cənab İlham Əliyev tərəfindən
uğurla reallaşdırılan bu strategiya Azərbaycanın
iqtisadi-sosial həyatında da mühüm nailiyyətlərə
imkan yaratmışdır. Respublikamız
postsovet məkanında keçid dövrünü uğurla
başa vuran ilk ölkə olaraq, bununla əslində,
yürütdüyü iqtisadi-sosial islahatların dünyada ən
mükəmməl inkişaf modellərindən biri olduğunu
təsdiq etmişdir. Bu gün dünyanın tədqiqatçı-mütəxəssisləri,
həmçinin iqtisadiyyat elmi "İnkişafın Azərbaycan
modeli"ni inkaredilməz fakt kimi qəbul
edir, araşdırır və öyrənir.
Milli Sosial-iqtisadi inkişaf modeli Azərbaycanın
perspektivdə daha mühüm uğurlara imza atacağına
elmi şəkildə əminlik yaradır. Prezident İlham Əliyev
artıq inkişafın yeni hədəfini müəyyənləşdirib:
respublikamız qısa müddətdə inkişaf etmiş
ölkələrin sırasına daxil olmalıdır. Bu məramın gerçəkləşməsi
üçün Azərbaycanda konkret iqtisadi zəmin var. Eyni
zamanda, yürüdülən düzgün və səmərəli
islahatlar kursu, həyata keçirilən məqsədyönlü
modernləşmə strategiyası da respublikamızın
dünyanın lider ölkələri sırasına daxil
olmasını təmin edəcək faktorlardandır.
Müstəqilliyimizin bərpasının 20-ci
ildönümünün ən əsas göstəricisi də
odur ki, bu gün ölkəmizdə bütün sahələr
üzrə nailiyyət hesabatları verilir, Azərbaycanın
hərtərəfli yüksəlişi real faktların
timsalında nümayiş etdirilir. Düzgün təməl
üzərində müəyyənləşən inkişaf
konsepsiyası isə Azərbaycanın hələ uzun onilliklər
boyu davam edəcək və daha geniş miqyas alacaq milli
intibahının əsas amili olacaq. Bütün
bu müvəffəqiyyətlər bir daha sübut edir ki, ulu
öndər Heydər Əliyevin banisi olduğu müstəqil
Azərbaycan Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında daha da möhkəmləndi və böyük
inkişafa, yüksəlişə nail oldu.
Şahin MUSTAFAYEV,
iqtisadi inkişaf naziri
Azərbaycan.- 2011.- 18 oktyabr.- S. 5.