İKT sektoru
davamlı inkişaf yolundadır
XX yüzilliyin sonlarında Sovetlər Birliyinin süquta uğraması ilə yaranan əlverişli tarixi şərait nəticəsində SSRİ-nin tərkibində olan respublikalarda öz suverenliklərinə qovuşmaq istəkləri qarşısıalınmaz həddə çatdı. Belə bir tarixi şəraitdə Azərbaycan Respublikası Ali Sovetinin xalqın tələbi ilə çağırılmış növbədənkənar sessiyasında 1991-ci il avqustun 30-da Azərbaycan Respublikasının dövlət müstəqilliyini bərpa etmək haqqında bəyannamə qəbul edildi. Bununla da Azərbaycan xalqı XX yüzillikdə ikinci dəfə parlaq qələbə qazanaraq müstəqillik bayrağını qaldırdı.
Azərbaycan xalqının çoxəsrlik tarixində uğurları, nailiyyətləri çox olub. Ancaq ən böyük nailiyyəti dövlət müstəqilliyinin əldə olunmasıdır. Xalqın qanı bahasına başa gəlmiş bu uğur əbədi olaraq yaddaşlara həkk olundu. Çünki Azərbaycan dünya birliyinə müstəqil dövlət kimi daxil oldu. Lakin qarşıda çox mühüm bir vəzifə dururdu. Azərbaycan xalqı bu müstəqilliyi qoruyub saxlamalı, milli azadlığını əbədi, daimi etməli idi. Çox çətin, lakin şərəfli bir vəzifə idi. Bu çətin imtahandan alnıaçıq, üzüağ çıxmaq üçün xalqı öz arxasınca apara biləcək liderə böyük ehtiyac yaranmışdı. Belə bir şəxsiyyət məhz ümummilli lider Heydər Əliyev idi. Ona görə də xalq böyük ümid və inamla ulu öndərə üz tutdu və onu təkidlə müstəqil Azərbaycana rəhbərliyə dəvət etdi.
1993-cü ilin iyun ayında xalqın və həmin vaxt hakimiyyətdə olanların bir çoxlarının inadlı təkidindən sonra yenidən siyasi hakimiyyətə qayıdan ümummilli lider Heydər Əliyevin ölkəni düşdüyü ağır böhrandan çıxarmaq üçün planlaşdırdığı təxirəsalınmaz tədbirlər sırasında Azərbaycanın müstəqilliyini qoruyub saxlamaq əsas hədəf kimi seçilmişdi.
Hakimiyyətə qayıdışından sonra ümummilli liderin "mən ömrümün qalan hissəsini xalqıma bağışlayıram" sözləri tam mənada reallığa çevrildi. Onun fədakar əməyi, müdrik siyasəti, zəngin həyat təcrübəsi nəticəsində Azərbaycanda özbaşınalıqlara son qoyularaq daxili siyasi sabitlik təmin edildi, dövlətimizin parçalanmasının qarşısı alındı, Azərbaycanla Ermənistan arasında atəşkəsə nail olundu. Bundan sonra Azərbaycan dövlətində anarxiya, siyasi hərc-mərclik dövrü başa çatdı, daxili siyasi sabitliyin təmin edilməsi ilə yeni, demokratiyanın inkişafı, dövlətçilik siyasətinin güclənməsi, hüquqi dövlət quruculuğu və vətəndaş cəmiyyətinin formalaşması dövrünə qədəm qoyuldu. Azərbaycan vətəndaşları sabit şəraitdə öz gələcək vəziyyətlərini müəyyənləşdirmək üçün imkanlar əldə etdilər.
Ölkəmizdə bir çox sahələr kimi, rabitə sektorunun inkişaf strategiyası da ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən müəyyənləşdirilmişdir. Hələ Sovet İttifaqının tərkibində olarkən Azərbaycanın inkişaf perspektivlərinin respublikanın sənaye potensialının gücləndirilməsi, xüsusən də elmtutumlu sahələrin genişləndirilməsi ilə birbaşa bağlı olduğunu görən Heydər Əliyev artıq ötən əsrin 70-ci illərində bu sahəyə diqqət yetirmiş və İKT sektorunun bugünkü inkişafının təməlini qoymuşdur. 130 illik tarixi inkişaf yolu keçən ölkə rabitəsi son illərdə sürətlə inkişaf edərək bütün sahələrdə, eləcə də insan fəaliyyətinin, sosial-iqtisadi münasibətlərin tərkib hissəsinə çevrilmişdir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin respublikaya rəhbərliyinin birinci dövründə rabitənin inkişafı üzrə bir sıra qərarlar qəbul edilmişdir. 1970-1980-ci illərdə Elmlər Akademiyasında, universitetlərdə və sahə institutlarında elektronika, avtomatika və hesablama texnikası üzrə istedadlı alimlər və təcrübəli mütəxəssislər yetişdirildi, elektron avadanlıq istehsal edən zavodlar tikildi. Kosmik Tədqiqatlar Mərkəzi, "Neftqazavtomatika" və s. kimi elmi-tədqiqat müəssisələri yaradıldı. Heydər Əliyevin birbaşa köməyi ilə Azərbaycana ilk böyük elektron hesablama maşını - "BESM-6" gətirildi. Respublika avtomatlaşdırılmış idarəetmə sistemləri - RASU - "Azərbaycan", respublika kompyuter şəbəkəsi, bütün SSRİ-də tanınan və istifadə olunan avtomatlaşdırılmış neftçıxarma idarəetmə sistemləri və kompleksləri işlənib hazırlandı. "AZON", "NORD" elm-istehsalat birlikləri, Radiozavod, Elektron Hesablama Maşınları Zavodu, "Peyk", "Ulduz" kimi nəhəng istehsalat kompleksləri tikilib istifadəyə verildi.
Azərbaycanda rabitənin, elektron avadanlıqları və telekommunikasiya texnologiyaları sahəsinin geniş inkişafı ulu öndər Heydər Əliyevin ikinci dəfə respublikaya rəhbərliyi dövründə vüsət aldı. Bu gün regionun ən dinamik inkişaf edən ölkəsi kimi Azərbaycan informasiya və kommunikasiya texnologiyaları sektorunun inkişafı üçün böyük imkanlara malikdir. Müstəqilliyin ilk illərində ölkəmizin düçar olduğu gərgin vəziyyətdə xalqın təkidi ilə hakimiyyətə qayıdan ümummilli lider Heydər Əliyev, hətta ağır şəraitdə belə informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqinə xüsusi diqqət yetirməyə imkan tapır və bu sahədə inkişafa nail olmaq üçün daim səylər göstərirdi. 1993-cü ilin avqustunda Heydər Əliyev Azərbaycanla Amerika qitəsi arasında birbaşa rabitənin yaradılmasına imkan verən peyk-rabitə sisteminin açılışına nail oldu. Onun bu tədbiri nəticəsində ölkə iqtisadiyyatında ilk xarici investisiyalar məhz telekommunikasiya sahəsinə qoyuldu.
Bu fəaliyyətin məntiqi nəticəsi olaraq ölkəmiz bir çox beynəlxalq təşkilatlara, o cümlədən 1992-ci və 1993-cü illərdə Beynəlxalq Telekommunikasiya İttifaqına və Ümumdünya Poçt İttifaqına üzv olmuşdur.
1994-cü ildə "Bakcell", 1996-cı ildə "Azərcell" birgə müəssisələri yaradıldı və bununla da Azərbaycanda mobil rabitənin inkişafının əsası qoyuldu. 2007-ci ildən Azərbaycanda GSM standartında üçüncü mobil operator - "Azərfon" MMC fəaliyyət göstərməkdədir. Hazırda simsiz rabitə dinamik inkişaf edir və "3G", "WiMax" kimi mütərəqqi texnologiyaların tətbiqi genişlənir. Qısa haşiyə çıxaraq qeyd edim ki, 2009-cu ildə mobil şəbəkədə "Azərfon" MMC tərəfindən ilk dəfə olaraq "3G" xidmətlərinin tətbiqinə başlanılmışdır. Ölkədə "3G" xidmətinin tətbiqi təkcə görüntülü danışığı yox, radio-televiziya yayımları üçün yeni mühit, online video, müşahidələr və s. yeni xidmətlərin göstərilməsini təmin etmişdir.
İndi ölkədə 9 629 000 mobil abunəçi vardır ki, bu da əhalinin hər 100 nəfərinə 105 mobil abunəçinin düşməsi deməkdir və müvafiq ümumdünya orta göstəricisindən təxminən 30 faiz yüksək olmaqla inkişaf etmiş ölkələr səviyyəsindədir.
1996-cı ildən başlayaraq "AzEvroTel" və "Ultel" birgə müəssisələri lokal telekommunikasiya şəbəkəsi üzrə xidmət göstərməyə başladı. 1995-ci il dekabrın 9-da Bakı şəhərində Azərbaycanda ilk beynəlxalq telefon stansiyasının, habelə yenidən qurulmuş Şəhərlərarası Telefon Stansiyasının açılışı oldu. Azərbaycanda yeni texnologiyaların tətbiqinə, telekommunikasiya infrastrukturunun modernləşdirilməsinə start verildi, ilk elektron ATS-lər quruldu.
Ulu öndərin 2003-cü ildə təsdiq etdiyi "Azərbaycan Respublikasının inkişafı naminə informasiya-kommunikasiya texnologiyaları üzrə Milli Strategiya (2003-2012-ci illər)" bu istiqamətin ölkəmiz üçün vacibliyini və əhəmiyyətini vurğulayan ilk rəsmi sənəd oldu. Cənubi Qafqazda ilk olaraq qəbul edilmiş bu sənəd Azərbaycanın İKT sahəsinə diqqətini cəmiyyətimizə və bütün dünyaya bəyan etdi.
2003-cü il oktyabrın 15-də Heydər Əliyev siyasi kursunun layiqli davamçısı cənab İlham Əliyevin xalqın etimadını qazanaraq Prezident seçilməsi ilə Azərbaycanın inkişafında yeni bir mərhələ başlandı.
Hazırda Azərbaycan dövləti Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə inkişaf edir, tərəqqi və çiçəklənmə dövrünü yaşayır. Azərbaycan beynəlxalq aləmdə neft ölkəsi kimi tanınsa da, aparılan dövlət siyasəti və iqtisadi islahatlar nəticəsində qeyri-neft sektoru da inkişaf etdirilməkdədir. Azərbaycanda gələcəyə istiqamətlənmiş, elm və texnologiyaların inkişafını şərtləndirən, iqtisadiyyatın hər bir sektorunun davamlı tərəqqisinə yönəlmiş və cəmiyyətin hər bir üzvünün rifahına xidmət edən dövlət siyasəti həyata keçirilir. Bu siyasətin tərkib hissəsi kimi, son illər Azərbaycanda rabitə və informasiya texnologiyaları sektorunun inkişafı da geniş vüsət almışdır.
Təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçildikdən sonra cənab İlham Əliyevin ilk xarici səfəri 2003-cü il dekabrın 12-də Cenevrədə keçirilən İnformasiya Cəmiyyəti üzrə Dünya Sammitində iştirakla bağlı oldu. Sammitdə "Qara qızılı insan qızılına çevirək" tezisini səsləndirməklə cənab İlham Əliyev ölkə iqtisadiyyatında yeni inkişaf mərhələsinin əsasının qoyulduğunu dünyaya bəyan etdi və respublikamızda informasiya cəmiyyətinin qurulması istiqamətində dövlət səviyyəsində məqsədyönlü işlərə başlanğıc verdi. Bu, regionda ilk olaraq Azərbaycanda informasiya cəmiyyəti quruculuğu prosesinə başlandığını bəyan edən, yaxın on il üçün Milli Strategiyada müəyyənləşdirilmiş strateji xəttin icrasının həyata keçirilməsinə yönələn İlham Əliyev siyasətinin ilk təzahürü oldu. Bunun ardınca dövlət başçısı Milli Strategiyadan irəli gələn vəzifələrin həyata keçirilməsi məqsədilə "Azərbaycan Respublikasında rabitə və informasiya texnologiyalarının inkişafı üzrə 2005-2008-ci illər üçün Dövlət Proqramı"nı (Elektron Azərbaycan)" təsdiq etdi.
Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi (RİTN) sahə üzrə məsul dövlət qurumu və Dövlət Proqramının əlaqələndiricisi olaraq, telekommunikasiya infrastrukturunun modernləşdirilməsi, yeni texnologiyaların tətbiqi, tənzimləmə funksiyasının təkmilləşdirilməsi, İKT bazarının tənzimlənməsi və liberallaşdırılması, eləcə də sahənin istehsal potensialının artırılması istiqamətlərində çoxşaxəli fəaliyyəti təşkil etdi.
Ümummilli liderin imzaladığı Milli Strategiya ilə Azərbaycanda informasiya cəmiyyətinə keçidin təmin edilməsi üzrə qarşıya qoyulmuş vəzifələrin həyata keçirilməsini davam etdirmək məqsədilə 2010-2012-ci illər üçün ikinci "Elektron Azərbaycan" Dövlət Proqramı təsdiq edildi və bu, İKT-nin inkişafı və geniş tətbiqi istiqamətində uğurlu addım oldu. Hazırda "Elektron Azərbaycan" Dövlət Proqramı ilə yanaşı, İKT-nin müxtəlif sahələrdə geniş istifadəsini nəzərdə tutan 20-yə yaxın Dövlət Proqramı uğurla həyata keçirilməkdədir.
İKT sahəsinin hüquqi baxımdan modernləşdirilməsi istiqamətində davamlı islahatlar həyata keçirilmiş və dünya standartlarına cavab verən güclü qanunvericilik bazası formalaşdırılmışdır. "İnformasiya, informasiyalaşdırma və informasiyanın mühafizəsi haqqında", "Elektron imza və elektron sənəd haqqında", "Elektron ticarət haqqında", "İnformasiya əldə etmək haqqında", "Telekommunikasiya haqqında", "Poçt haqqında", "Azərbaycan Respublikası əhalisinin dövlət reyestri haqqında", "Biometrik informasiya haqqında", "Fərdi məlumatlar haqqında" Azərbaycan Respublikasının qanunları qəbul olunmuş, onlardan irəli gələn bir çox qaydalar və digər normativ sənədlər hazırlanaraq təsdiq edilmişdir.
Həyata keçirilən işlərin vacib tərkib hissəsi kimi, yuxarıda qeyd olunan dövlət proqramlarına, həmçinin "Azərbaycan Respublikasında 2010-2011-ci illərdə "Elektron hökumət"in formalaşdırılması üzrə Fəaliyyət Proqramı"na əsasən, dövlət orqanlarının informasiyalaşdırılması sahəsində məqsədyönlü işlər görülmüş, o cümlədən geniş elektron hökumət layihələri həyata keçirilmişdir. Xüsusilə qeyd olunmalıdır ki, bu yaxınlarda RİTN tərəfindən elektron imzanın istifadəsi üçün Milli Sertifikat Xidmətləri Mərkəzi istismara verilmiş və ölkədə elektron imzanın tətbiqinə başlanılmışdır.
Bu gün təhsil, səhiyyə, ədliyyə, daxili işlər, gömrük, vergilər, sosial müdafiə və digər sahələrdə tətbiq edilən informasiya sistemləri, reyestrlər və s. informasiya resursları dövlət orqanlarının vətəndaş və təşkilatlarla münasibətlərini sadələşdirmiş, onlara müasir xidmətlərin göstərilməsinə şərait yaratmışdır. "Elektron hökumət"in mühüm tərkib hissəsi olan "Azərbaycan Respublikası Əhalisinin Dövlət Reyestri"nin formalaşdırılması, elektron bəyannamələrin, elektron hesab fakturaların, ali təhsil məktəblərinə və dövlət qulluğuna qəbul üzrə test imtahanlarında iştirak etmək üçün elektron ərizələrin qəbulu, statistik məlumatların elektron formada təqdim olunması və s. deyilənlərə əyani misaldır. Artıq Dövlət Gömrük Komitəsi, Vergilər Nazirliyi və bəzi digər qurumlar mərkəzlə bölgələrdəki struktur bölmələri arasında informasiya mübadiləsi şəbəkələrinə malikdirlər. Səhiyyə Nazirliyi tərəfindən vətəndaşlara "elektron sağlamlıq kartları" verilir, müxtəlif xəstəliklər üzrə tibbi elektron reyestrlər yaradılır. Dövlət Sosial Müdafiə Fondu sosial sığorta, fərdi uçot və pensiya təminatı sahəsində müasir İKT həllərini müvəffəqiyyətlə tətbiq edir. Təqdirəlayiqdir ki, ölkəmiz seçki prosesini internet vasitəsilə birbaşa yayımlayan ilk ölkələrdən biridir.
Xüsusilə təhsil sistemində İKT infrastrukturunun və təhsil müəssisələrinin İKT üzrə maddi-texniki bazasının inkişaf etdirilməsi prioritet məsələyə çevrilmişdir. "Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı Proqramı"nın (2005-2007-ci illər)" həyata keçirilməsi nəticəsində ölkənin ümumtəhsil məktəblərində 40000 ədədə yaxın kompyuter və şəbəkə avadanlıqları quraşdırılmışdır. Əgər 2004-cü ildə 1062 şagirdə 1 kompyuter düşürdüsə, hazırda hər 20 şagirdə 1 kompyuter nisbəti təmin edilmişdir. Sevindirici haldır ki, Azərbaycanda elektron avadanlıqların istehsalı ilə məşğul olan yerli "Kür" MMC şirkəti bu işlərdə fəal iştirak etmişdir. Bu sahədə mühüm addımlardan biri kimi "2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında təhsil sisteminin informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət Proqramı"nın qəbulunu qeyd etmək lazımdır. Bu proqram çərçivəsində Azərbaycan Təhsil Şəbəkəsi - AZEDUNET yaradılmışdır və hazırda 1100 ümumtəhsil müəssisəsi bu şəbəkə vasitəsilə yüksəksürətli internetlə təmin olunmuşdur. Təhsil sektorunun müasir texnoloji standartlara cavab verən İnformasiya və Resurs Mərkəzi formalaşdırılmışdır və 30-a yaxın təhsil müəssisəsində elektron təhsil texnologiyalarının istifadəsini nəzərdə tutan "Elektron məktəb" layihəsi uğurla həyata keçirilməkdədir.
Ölkə başçısının "Dövlət orqanlarının elektron xidmətlər göstərməsinin təşkili sahəsində bəzi tədbirlər haqqında" 23 may 2011-ci il tarixli fərmanı Azərbaycanda "Elektron hökumət"in formalaşdırılması prosesinin daha geniş vüsət almasına təkan vermişdir. Bu fərman İKT-nin ən yeni nailiyyətlərinin tətbiqi ilə vətəndaş - dövlət münasibətlərinin yeni müstəvidə qurulmasında, şəffaflığın təmin olunmasında, korrupsiya və bürokratik əngəllərin aradan qaldırılmasında mühüm rol oynayır.
İKT sahəsində milli kadrların hazırlanması məsələsi daim diqqət mərkəzində saxlanılmış və bu istiqamətdə görülən işlərin səmərəliliyini artırmaq üçün RİTN-də "İKT-nin İnkişafı Naminə İnsan Resursları Fondu" yaradılmışdır. Fond tərəfindən dünyanın nüfuzlu informasiya texnologiyaları universitetləri ilə anlaşma memorandumları imzalanmış və "Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət Proqramı"na uyğun olaraq, xaricdə təhsil almaq üçün 150-dən çox tələbəyə dəstək verilmişdir.
Dövlət siyasətinin tərkib hissəsi kimi artıq İKT sahəsində genişmiqyaslı beynəlxalq münasibətlər qurulur, ölkəmizin yüksək texnologiyalar sektorunun imkanları və perspektivləri nəinki regionda, həmçinin dünyanın aparıcı ölkələrində və beynəlxalq təşkilatlarda geniş təbliğ edilir. Qısa müddət ərzində respublikamızda bir çox tanınmış telekommunikasiya və informasiya texnologiyaları şirkətlərinin nümayəndəlikləri açılmış, milli şirkətlər region bazarında özlərini tanıda bilmişlər.
Ölkədə özəl
İKT sektorunun inkişafının dəstəklənməsi
istiqamətində yürüdülən siyasət nəticəsində
bu sektora yeni sabit və mobil şəbəkə
operatorları, İKT məhsulları
istehsalçıları və yayım şirkətləri
daxil olmuş, inkişaf üçün sağlam rəqabət
mühiti yaradılmışdır. Bunun təzahürüdür
ki, 1991-2011-ci illərdə İKT bazarında özəl
sektorun xüsusi çəkisi 80 faizə
çatmışdır .
Ümumilikdə
telekommunikasiya infrastrukturu üzrə bir sıra
mühüm nailiyyətlər əldə
olunmuşdur. İnkişaf dinamikası göstərir ki,
1991-2011-ci illər ərzində İKT sektorunun gəlirlərinin
həcmi 140 dəfədən
çox artmış,
sektora 1,8 milyard ABŞ
dollarına yaxın investisiya
qoyulmuşdur.
2004-2010-cu
illərdə sektorda orta illik artım tempi 30-32 faiz təşkil
etmişdir. Bu illər ərzində informasiya texnologiyaları
sektorunun həcmi 6 dəfə genişlənmiş və məhsul
ixracı isə 5 dəfə artmışdır.
2005-ci
ildə ölkənin telefon şəbəkəsinin
elektronlaşmasına başlanılması və 2010-cu ilin
sonu elektronlaşmanın tam başa
çatdırılması müstəqillik dövründə
həyata keçirilən mühüm tədbirlərdəndir.
Qeyd olunan vaxtda həyata keçirilən önəmli işlərdən
biri də 2008-ci ilin sonuna ölkənin bütün
yaşayış məntəqələrinin tam
telefonlaşdırılmasının başa
çatdırılması oldu.
Həyata keçirilən tədbirlər
çərçivəsində
hazırda Azərbaycan əhalisinin 55-60 faizi internet
istifadəçisidir. İnternet istifadəçilərinin təxminən
yarısı isə genişzolaqlı internet xidmətlərindən
istifadə edir. Bu, ümumdünya orta göstəricisindən
təxminən 2,5 dəfə yüksəkdir.
Ölkənin
bütün ərazisini əhatə edən fiber-optik magistral
şəbəkələr qurulmuşdur. Bunlara misal olaraq,
"AzDataCom",
"Deltatelekom" "Azərtelekom" və s.
göstərmək olar. Beynəlxalq internet kanallarının
ümumi tutumunun 40Gb saniyə çatdırılması
ölkədə internetin inkişaf konsepsiyası çərçivəsində
həyata keçirilən işlərin tərkib hissəsi
idi. Sevindirici haldır ki, həyata
keçirilən tədbirlər sayəsində bu gün Azərbaycan
İran və Gürcüstan kimi ölkələrə
internet xidmətləri ixrac edir.
Ölkədə
1999-cu ildə Milli Poçt operatoru kimi "Azərpoçt"
DM yaradılması poçt sektorunun inkişafına rəvac
verdi. 1995-2010-cu illərdə poçt sektorunun illik gəlirləri
17 dəfə artdı.
Bu
gün müəssisənin fəaliyyət dairəsi daha da
genişlənib. İndi "Azərpoçt" ənənəvi
xidmətlərlə yanaşı,
bank maliyyə xidmətləri də göstərir. Məlumat
üçün qeyd edim ki, Dünya Bankının maliyyə
dəstəyi ilə 2005-ci ildə "Maliyyə xidmətlərinin
inkişafı" layihəsi həyata keçirilməyə
başlanılmış, 2010-cu ilin sonunda layihə uğurla
başa çatdırılmışdır. Artıq bütün poçt şöbələri
tərəfindən poçt-maliyyə xidmətləri
göstərilir və "Azərpoçt" MMC bank
sektorunun əsas iştirakçılarından birinə
çevrilmişdir.
Son
illər informasiya və biliklərə əsaslanan rəqabətədavamlı
iqtisadiyyatın qurulması, cəmiyyətin informasiya məhsulları
və xidmətlərinə tələbatının dolğun
ödənilməsi məqsədilə İKT infrastrukturuna və
xidmətlərinə çıxışının təmin
olunması, ölkənin tranzit informasiya dəhlizi
imkanlarının genişləndirilməsi, elektron hökumətin
formalaşdırılması qarşıda duran prioritet vəzifələrdir
və onların həlli üçün məqsədyönlü
tədbirlər həyata keçirilməkdədir. Ölkədə
informasiya texnologiyaları məhsulları istehsalının və
ixrac potensialının
artırılması və bu sahədə
sahibkarlığın inkişafının sürətləndirilməsi,
yeni texnologiyaların tətbiqi və xarici investisiyaların cəlb
olunmasının təşviqi, informasiya- kommunikasiya
texnologiyaları sahəsində dinamik və sürətli
inkişafın təmin edilməsi məqsədilə kompleks
tədbirlərin yerinə yetirilməsi üzrə təkliflər
paketi hazırlanaraq Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevə təqdim olunmuşdur. Hazırda buna
müvafiq icra hakimiyyəti strukturlarında baxılır. Təkliflər
paketində İKT sahəsi üzrə ixtisaslaşmış
investisiya fondunun yaradılması, vergi-gömrük güzəştlərinin
tətbiqi və bir sıra digər mühüm tədbirlər
nəzərdə tutulmuşdur.
Ölkəmizdə
yüksək texnolojitutumlu və rəqabətli
iqtisadiyyatın qurulmasında İKT-nin rolunu genişləndirmək,
infrastrukturun modernləşdirilməsi, sahə üzrə
iqtisadi-təşkilati islahatların aparılması Azərbaycanın
informasiya tranziti ölkəsinə çevrilməsinə xidmət
edəcəkdir. Bunun üçün bir neçə perspektiv layihələr
üzrə iş görülür. Onların sırasında
olan milli süni peyk layihəsi ölkəmizin telekommunikasiya və
teleradio yayımı tələbatını ödəməklə
yanaşı, region dövlətlərinə xidmətlər
göstərməyə imkan verərək kosmik sənayenin
inkişafı üçün əlverişli şərait
yarada bilər. Möhtərəm
Prezident İlham Əliyev
"Azərbaycan Respublikasında kosmik sənayenin
yaradılması və telekommunikasiya peyklərinin orbitə
çıxarılması haqqında" 4 noyabr 2008-ci il
tarixli sərəncamına uyğun olaraq 2009-cu ilin
avqustunda "Azərbaycan
Respublikasında kosmik sənayenin yaradılması və
inkişafı üzrə Dövlət Proqramı"nı təsdiq
etmişdir. Proqramda 2009-2010-cu illərdə telekommunikasiya
peykinin orbitə çıxarılması, idarə edilməsi
və istismarı üzrə müvafiq qurumun
yaradılması və fəaliyyətinin təmin edilməsi,
peyk şəbəkə və sistemləri, onların idarə
edilməsi və istismarı üzrə müvafiq normativ
hüquqi sənədlərin hazırlanmasına dair təkliflərin
verilməsi və tədbirlərin görülməsi, peyk
xidmətlərinin göstərilməsi üçün
imkanların artırılması planının
hazırlanması nəzərdə tutulur. Şərqi Avropa,
Şimali Afrika, MDB, Mərkəzi Asiya və Şərqi Asiya
ölkələrini əhatə edəcək ilk
telekommunikasiya peykimizin buraxılması 2012-ci ilin sonuna
planlaşdırılır.
Hazırda Yerüstü peyk idarəetmə mərkəzinin,
eləcə də Naxçıvan MR ərazisində alternativ
peyk idarəetmə mərkəzinin yaradılması istiqamətində
iş aparılır.
Avrasiya
regionunda dünyanın inkişaf etmiş cəmiyyətləri
ilə müqayisədə insanların keyfiyyətli və səmərəli
qiymətlərlə internetə qoşulma imkanlarının məhdud
olmasını, istehlakçıların qoşulma
üçün həddən artıq yüksək haqq ödəməsini
və regionun beynəlxalq qoşulmalarla zəif təchizatı
sahəsində dünyada mövcud olan "rəqəmli fərqliliyi"
nəzərə alaraq Azərbaycanın "Trans-Avrasiya Super İnformasiya
Magistralının" (TASİM) yaradılması təşəbbüsü
ilə çıxış etməsi
regional əhəmiyyətə malikdir. Bu layihə İKT-nin
çox yüksək inkişafına malik olan iki nəhəng
regionu - Qərbi Avropanı və Sakit okean hövzəsində
olan Şərqi Asiyanı birləşdirərək magistral
üzərində yerləşən, qonşu olan və qeyd
olunan regionlarla müqayisədə zəif inkişaf etmiş
təxminən 20 ölkəni əhatə edəcəkdir.
Hazırda layihənin reallaşdırılması və beynəlxalq
dəstəyin əldə olunması üzrə region ölkələri
və beynəlxalq təşkilatlarla birgə işlər
görülür. Avrasiya regionunda "rəqəmli fərqliliyi"
aradan qaldırmaq və ümumilikdə iştirakçı
ölkələrin bu layihənin sosial-iqtisadi səmərəliliyindən
bəhrələnməsi məqsədilə Azərbaycan
hökuməti sözügedən layihənin BMT-nin Baş
Assambleyasında müzakirə edilməsinə və
Assambleyanın 64-cü sessiyasında bu barədə
21.12.2009-cu il tarixli 64186 nömrəli qətnamənin yekdilliklə
qəbul edilməsinə nail olmuşdur. Qətnamədə bu
layihənin regionda nəinki İKT-nin, həmçinin
minilliyin məqsədlərinə - yoxsulluğun və
savadsızlığın azaldılmasına, ümumiyyətlə,
sosial-iqtisadi inkişafın sürətlənməsinə təkan
verəcəyi, eləcə də Azərbaycanın layihənin
həyata keçirilməsi üzrə regional səyləri
koordinasiya etmək təşəbbüsü
alqışlanmışdır. Hazırda layihənin
reallaşdırılması üzrə işlər davam
etdirilir.
Bildiyiniz
kimi, Azərbaycan regionda rəqəmsal efir televiziya
yayımının tətbiqinə başlayan ilk ölkələrdən
biridir və hazırda rəqəmsal yayım ölkə əhalisinin 60 faizdən
çoxunun yaşadığı əraziləri əhatə
edir. "Azərbaycan Respublikası ərazisində DVB-T rəqəmli
televiziya yayım sisteminin tətbiqi və inkişafı
Proqramı"na uyğun olaraq, 2013-cü ilə qədər
ölkəmizdə rəqəmsal yayıma keçidin tam təmin
edilməsi nəzərdə tutulur. Bu gün ölkədə
dövlət proqramlarının əhali üzrə əhatə
dairəsi 100 faizə, özəl
TV və radio yayımlarının əhatə faizi isə təxminən
75-80 faizə çatmışdır.
Regionun
ən dinamik inkişaf edən ölkəsi kimi Azərbaycan
İKT sahəsinin genişləndirilməsi üçün
böyük imkanlara malikdir. Cəmiyyətimiz bu imkanlardan
maksimum bəhrələnərək dünya birliyinə
inteqrasiyanı özünün ən başlıca vəzifəsi
kimi görür. Bunun nəticəsidir ki, Qlobal Rəqabət
Qabiliyyətlilik İndeksi üzrə Azərbaycan
dünyanın 142 ölkəsi arasında 55-ci yeri
tutmuşdur. Keçən ilin reytinqi ilə müqayisədə
Azərbaycan 57-ci yerdəki mövqeyindən 2 pillə irəliləyərək
yenə də MDB məkanında öz liderliyini qoruyub saxlaya
bilmişdir.
Dünya
İqtisadi Forumunun "The Global İnformation Technology Report
2010-2011" hesabatında Azərbaycan "Şəbəkələşmə
hazırlığı indeksi"nə görə (Networked
Readiness İndex) dünyanın 138 ölkəsi arasında
70-ci yerdə olmuşdur. 2004-cü ildən etibarən İKT
sektorunda beynəlxalq əməkdaşlıq istiqamətindəki
fəaliyyətində yeni yanaşmalar və metodlar tətbiq
edilmiş, RİTN və tabe qurumların ikitərəfli, həmçinin
regional və beynəlxalq səviyyələrdə - çoxtərəfli
platformalarda əlaqələri qurulmuş, sahə üzrə
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarda Azərbaycanın
mövqeləri möhkəmləndirilmişdir. RİTN və
dünya ölkələrinin aidiyyəti qurumları ilə
70-dən çox beynəlxalq səviyyəli sənəd
imzalanmışdır.
Beynəlxalq
Telekommunikasiya İttifaqının (BTİ)
hesabladığı "İKT qiymət səbəti"
göstəricisi üzrə Azərbaycan 2009-cu ildəki 99-cu
yerdən 2010-cu ildə 46 pillə irəliləyərək
53-cü yerə yüksəlmişdir. BTİ-nin hesabatında 2006-2010-ci
illərdə İKT-nin inkişaf dinamikasına görə Azərbaycan
dünyanın ilk 10 ölkəsi sırasında olmuşdur.
BTİ-nin
"Measuring the İnformation Society - 2011" adlı
hesabatında isə Azərbaycan
"İKT inkişaf indeksi" üzrə əvvəlki
hesabatla müqayisədə 9 pillə irəliləyərək
2010-cu ildə 152 ölkə arasında 74-cü yeri
tutmuşdur.
Göründüyü
kimi, beynəlxalq ictimaiyyət Azərbaycanı yalnız təbii
ehtiyatlar məkanı kimi deyil, eyni zamanda, yüksək
texnologiyalara və biliyə əsaslanan iqtisadiyyata keçid
yolunda inamla irəliləyən bir ölkə kimi də dəyərləndirir.
Bu məqsədlə xarici ölkə rəsmilərinin və
investorlarının ölkəmizin İKT sektoruna
marağı artmaqdadır. Bu
baxımdan, respublikamızda 15 ildən artıqdır ki,
keçirilən "Bakutel" beynəlxalq telekommunikasiya və
informasiya texnologiyaları sərgi və konfransı müstəsna
rol oynayır. "Bakutel"in son illər Prezident İlham Əliyevin
nəzarəti altında və şəxsi iştirakı ilə
keçirilməsi tədbiri həcm və nüfuz dairəsinə
görə Qafqaz və Xəzəryanı regionda ən
yüksək səviyyəyə çıxarmış,
respublikamızın geosiyasi və iqtisadi maraqlarının
qlobal miqyasda təmin olunması üçün platforma kimi
formalaşdırmışdır.
RİTN-in
başçılığı ilə geniştərkibli Azərbaycan
nümayəndə heyəti dəfələrlə "CeBİT", "İTU
Telecom World", "SvyazExpoComm", "CeBİT
Bilişim" kimi beynəlxalq sərgilərdə iştirak
etmişdir. Azərbaycan nümayəndə heyəti Beynəlxalq
Telekommunikasiya İttifaqı, Ümumdünya Poçt
İttifaqı, Regional Rabitə Birliyi və digər bu kimi
beynəlxalq təşkilatların tədbirlərində
mütəmadi iştirak edir.
Azərbaycanda
İKT-nin inkişaf dinamikası, uğurla həyata
keçirilən yeni neft strategiyası nəticəsində
ölkəyə olan inamın artması, beynəlxalq qurumlarla
uğurlu əməkdaşlıq nümunələri, yüksək
texnologiyaya əsaslanan iqtisadiyyatın formalaşması
üzrə qarşıya qoyduğumuz vəzifələr və
ən nəhayət, dövlət siyasətinin tərkib hissəsi
kimi İKT sahəsinə göstərilən böyük diqqət
və qayğı, ölkəmizin yaxın gələcəkdə
yüksək texnologiyalar sahəsində böyük
uğurlar qazanacağına zəmanət verir. Prezident
İlham Əliyevin yürütdüyü siyasətin ana xəttini
təbii ehtiyatların yaratdığı imkanlardan istifadə
edərək yüksək texnologiyalara əsaslanan cəmiyyətin
qurulması təşkil edir. Ölkə prezidentinin İKT
sektorunu enerji sektorundan sonra ikinci prioritet sahə elan etməsini
heç də təsadüfi qiymətləndirməyən
yerli və xarici ekspertlər sürətli inkişaf tempinə
görə bu sahəni ölkə iqtisadiyyatının əsas
lokomativi hesab edir və beləliklə, bu sektorun gəlirlərinin
2025-ci ildən başlayaraq ölkənin neft gəlirlərini
üstələyəcəyi haqqında fikirlər bildirirlər.
Bu
gün İKT sektorunda çalışanlar bu fikirdə
yekdildirlər ki, informasiya texnologiyaları sahəsində
ümummilli lider Heydər Əliyevin ideyaları Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
uğurla davam etdirdiyi siyasət və həyata keçirdiyi
kompleks tədbirlər nəticəsində tam gerçəkləşəcək
və Azərbaycan inkişaf etmiş ölkələr
sırasında olacaqdır.
Əli ABBASOV,
rabitə və informasiya
texnologiyaları naziri
Azərbaycan.- 2011.- 18 oktyabr.- S. 6.