Müstəqilliyin
20 ili və Azərbaycanın sığorta-pensiya sistemi
Hər bir ölkənin inkişafı onun sosial-iqtisadi həyatının əsas mərhələlərinin təsiri ilə formalaşır ki, bu mərhələlər sırasında müstəqil dövlət kimi mövcudolma həmin ölkədə dövlətçilik atributlarının yaranması, müdafiə qüdrətinin təmin edilməsi, sosial-iqtisadi inkişafa nail olunması, bir sözlə, bütün uğurların qazanılmasının ən başlıca vasitəsi kimi çıxış edir.
Azərbaycanın sosial-iqtisadi həyatının ayrı-ayrı istiqamətlərinin inkişafı tarix boyu müşahidə olunsa da, əsl inkişaf modelinin tam bərqərarı yalnız müstəqillik əldə edildkdən sonra baş vermiş və bu əvəzolunmaz nailiyyətin bəhrəsi kimi meydana gəlmişdir. Ölkəmizin müstəqilliyinin 20 ilinin müvəffəqiyyətlə başa vurulmasını şərtləndirən bu modelin uğurlu nəticələri ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin milli inkişaf strategiyasının və onun icrası sahəsində Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin həyata keçirdiyi islahatların alternativsiz olduğunu bir daha təsdiqləyir.
Azərbaycanda sosial sığorta-pensiya sisteminin formalaşması və inkişafı tarixinə nəzər saldıqda qeyd olunanları daha aydın müşahidə etmək olar.
Azərbaycan dövlətləri və
xanlıqlarında 1813-cü ilə qədər sosial
müdafiə sistemi olmamışdır. Müsəlman
dünyasının tərkib hissəsi olan Azərbaycanda da
bütün ictimai münasibətlər əsasən sosial
müdafiə cəhətlərinə söykənən
şəriət qanunları ilə nizamlanırdı. Bu
qanunlar hər bir imkanlı müsəlmanın yoxsul müsəlmana
xüms, zəkat, fitrə kimi yardım öhdəliyini müəyyənləşdirmişdi.
Şahlar, xanlar və digər səlahiyyət sahibləri tərəfindən
fərman və sərəncamlar əsasında müxtəlif
şəxslərə fərdi mükafat xarakterli təminatlar
da verilirdi. Lakin bunlar
pensiya sisteminin yox, onun bəzi elementlərinə oxşar təzahürlər
idi.
Çar Rusiyası
dövründə (1813-1917) Azərbaycan imperiyanın
qanunlarının, o cümlədən pensiya sisteminin fəaliyyətdə
olduğu məkan idi. Rusiya imperiyasında pensiya sistemi XIX əsrdə təşəkkül
tapıb formalaşmış və ilk dövrlərdə
yalnız dövlət qulluqçularını əhatə
etmişdi.
Mülki təsisatlarda
çalışan məmurlara pensiyaların ödənilməsi
pensiya və birdəfəlik müavinətlər haqqında
ümumi nizamnamə əsasında tənzimlənirdi.
Ümumi qaydaya görə, pensiya almaq üçün müəyyən
edilmiş xidmət müddəti 35 qüsursuz xidmət ili
idi. Azı 25 il xidmət etmiş şəxsə pensiya məbləğinin
50 faizi ödənilirdi. Pensiya alanlar 9 kateqoriyaya
bölünürdülər ki, bu kateqoriyalara uyğun məbləğlər
müvafiq olaraq, 85 rubl 80 qəpikdən (9-cu kateqoriya) 1143 rubl
60 qəpiyədək (1-ci kateqoriya) dəyişirdi (bu
dövrdə sənayenin bir neçə sahəsində
yüksək ixtisaslı fəhlənin əməkhaqqı
ayda bir neçə onluq rubl təşkil edirdi). İstefaya
çıxmış zabitlərə pensiyalar iki mənbədən
ödənilirdi: dövlət xəzinədarlığından
və əlil kapitalından. Dövlət pensiyası
hüququ "müəyyən olunmuş müddətlərdə
qüsursuz xidmətə görə" əldə olunurdu. Tələb
olunan xidmət müddəti mülki məmurlar üzrə
müəyyənləşdiriləndən az: tam pensiya
üçün 25, bunun yarısı məbləğində
olan pensiya üçün isə 20 il idi.
Dövlət
xəzinədarlığı ilə yanaşı, mövcud
olan emeriturlar - dövlət qulluqçularının əməkhaqlarından
məcburi ayırmalar hesabına yaranan kassa vəsaitlərindən
istefaya çıxmış dövlət məmurlarına
xüsusi pensiya, dul qadınlar və yetimlərə müavinətlər
ödənilirdi.
XIX əsrdə
fabriklərdə işləyən fəhlələrə nə
dövlət, nə də sahibkarlar pensiya verirdi. 1893-cü ildə
fəhlələrin sağlamlığı və təminatına
görə sahibkarların fərdi məsuliyyəti
haqqında qanun layihəsinin işlənib hazırlanması
üçün xüsusi komissiya yaradılmış və
1902-ci ildə "Sənaye müəssisələrinin
sahibkarları tərəfindən bədbəxt hadisələr
nəticəsində əmək qabiliyyətini itirmiş fəhlə
və qulluqçuların mükafatlandırılması
haqqında" qanun layihəsinin hazırlanması başa
çatdırılmışdı. II Nikolay tərəfindən
təsdiq edilərək (1903) qüvvəyə minmiş
(01.01.1904) bu qanunda pensiyanın həcmi müəyyənləşdirilmiş,
əmək qabiliyyəti tam itirildiyi halda fəhləyə, fəhlə
öldükdə isə onun ailəsinə əməkhaqqının
üçdəiki hissəsi həcmində daimi pensiya təyin
olunması nəzərdə tutulmuşdu.
XX əsrin
əvvəllərində Rusiya imperiyasında sosial
sığorta münasibətlərini tənzimləyən bir
neçə normativ akt qəbul edilmişdi. Xəstəlik
zamanı fəhlələrin təminatı haqqında, fəhlələrin
sığorta məsələləri üzrə idarə və
şuranın təsis edilməsi haqqında qanunlarla
yanaşı, fəhlələrin bədbəxt hadisələrdən
sığortası haqqında qanun da qəbul olunmuşdu
(1912). Bu qanun, kiçik müəssisələrdə, kənd
təsərrüfatında
və tikintidə işləyən fəhlələr
istisna olmaqla, ölkədəki fəhlələrin yalnız
15 faizinə şamil edilirdi. Qanun
əməkhaqqının üçdəikisindən
çox olmamaq şərti ilə, istehsalatda xəsarət nəticəsində
təminatı, eyni zamanda, işçilərin
ayırmaları hesabına xəstəlik üzrə təminatı
nəzərdə tuturdu.
Şərqdə
ilk demokratik dövlət olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
(1918-1920) yarandıqdan sonra əhalinin sosial problemlərinin həlli
əsas prioritetlərdən biri kimi elan olunmuşdu.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti hökuməti pensiya məsələləri
üzrə 2 əsas qərar qəbul etmişdi: "Pensiya
haqqında qanun layihəsinin tərtib olunması
üçün komissiya yaradılması haqqında"
(28.08.1918); "Pensiya nizamnaməsinin hazırlanması üzrə
komissiyanın yaradılması haqqında" (27.08.1919).
Birinci qərar pensiya qanunvericiliyinin layihəsinin
hazırlanmasını, ikinci qərar isə mülki və hərbi
idarələrin pensiya nizamnamələrinin
razılaşdırılması üçün
komissiyanın yaradılmasını nəzərdə tuturdu.
Ölkədə yaranmış vəziyyətin bu qərarların
həyata keçirilməsinə imkan verməməsinə
baxmayaraq, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti və
parlamenti sosial sahəyə, o cümlədən pensiya təminatına
aid konkret müddəaları əks etdirən
normativ-hüquqi aktları: "Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
hökumətinin idarələrində qulluqçulara Novruz
bayramı münasibətilə birdəfəlik müavinətin
verilməsi haqqında" qərarı (17.03.1919); BDU-nun
Nizamnaməsini (62-72-ci bəndlər) (29.04.1919); "Azərbaycan
Respublikası Dəmir Yol Nazirliyinin xətti üzrə dəmir
yollarında xidmət etmiş şəxslərin xidmət illərindən
sonra təminatı haqqında Əsasnamə"ni qəbul etmişdi.
Azərbaycanda
dövlət hakimiyyəti bolşeviklər tərəfindən
zəbt edildikdən sonra, yəni SSRİ dövründə
(1920-1991) sosial sığorta və pensiya qanunvericiliyi müstəqil
respublika qanunvericiliyi çərçivəsində deyil,
ümumittifaq qanunvericiliyi çərçivəsində
inkişaf etmişdir. Sovet pensiya təminatı sistemi "haqq
ödəmədən sığorta" prinsipi ilə
qurulmuşdu. Zəruri maliyyə vəsaitləri yalnız
dövlət büdcəsi və ya müəssisələrin
ödənişlərindən götürülürdü.
1925-ci
ilin əvvəlində SSRİ Xalq Əmək Komitəsi (XƏK)
yanında idarələrarası orqan - Sosial Sığorta
üzrə İttifaq Şurası təsis edilmişdi. Fəhlələrin,
qulluqçuların və onların ailələrinin pensiya təminatı
məsələlərinə dair SSRİ-nin qanunlarının
və SSRİ hökumətinin qərarlarının tətbiqi
üzrə normativ aktlar bu orqan tərəfindən qəbul
olunurdu. Sosial sığorta
üzrə İttifaq Şurası qanunvericilik aktları ilə
müəyyən olunmuş əsas müddəaları, o
cümlədən pensiya normalarını konkretləşdirir
və öz qərarlarında əks etdirirdi.
Fəhlə
və qulluqçuların pensiyaları haqqında SSRİ
qanunvericiliyinin ilk dəfə sistemləşdirildiyi dövrdə
(1925-1931), sonralar dəyişikliyə
uğramış sosial sığortaya əsaslanan pensiyalar
haqqında üç
ümumi qanun qəbul edilmişdi. İlk iki qanun əlilliyə
və ailə başçısını itirməyə
görə pensiya, üçüncü qanun isə bunlarla
yanaşı, qocalığa görə, əvvəllər
xüsusi aktlarla nizamlanmış pensiya təminatını əhatə
edirdi. Sosial sığortaya əsaslanan pensiyalar haqqında
ümumittifaq qanunlarından ən birincisi - "Əmək əlillərinin,
ölmüş və ya xəbərsiz itkin
düşmüş sığortaolunanların və əmək
əlillərinin ailə üzvlərinin sosial sığorta
qaydasında təminatı haqqında Əsasnamə"
(1925) pensiyalar haqqında sonralar qəbul edilmiş digər
ümumi qanunlar kimi, xüsusi qanunlarla nizamlanan xidmət illərinə
görə pensiyalara şamil edilmirdi. Əsasnamə 3 ildən
az müddətdə qüvvədə oldu və "Əlilliyə
və ailə başçısını itirməyə
görə sosial sığorta qaydasında təminat
haqqında Əsasnamə" ilə əvəz edildi.
Sosial
Sığorta üzrə İttifaq Şurası SSRİ XƏK-in
və özünün əvvəllər qüvvədə
olan 40-dan artıq aktını ləğv edən yeni sənəd
- "Əlilliyə və ailə
başçısını itirməyə görə sosial
sığorta qaydasında təminatın ümumi
Qaydaları"nı qəbul etdi (1928). 150-dən artıq
maddədən ibarət olan və sonralar bir neçə dəfə
dəyişikliklər edilən bu Qaydalar 1956-cı ildə
dövlət pensiyaları haqqında qanunun tətbiqinədək
qüvvədə oldu.
1928-ci ildə
qəbul edilmiş Qaydalar yalnız əlilliyə və ailə
başçısını itirməyə görə pensiyalara
aid edilirdi. Qocalığa görə təminatla bağlı
SSRİ MİK və XKS-in xüsusi qərarları 1929-cu ildən qüvvədə olmuşdu.
SSRİ MİK və XKS tərəfindən təsdiq
olunmuş hər iki akt, həmçinin həmin dövrdə
qüvvədə olan sosial sığorta orqanları tərəfindən
verilən müavinətlər haqqında Müvəqqəti Əsasnamə
az sonra sosial sığortaya əsaslanan pensiya və müavinətlər
haqqında vahid Əsasnamədə ümumiləşdirildi
(1930). Vahid Əsasnamə "Dövlət pensiyaları
haqqında" qanunun qüvvəyə minməsi (1956) ilə
əlaqədar qüvvəsini itirdi.
"Qocalığa
görə sosial sığorta qaydasında təminat
haqqında" ümumi qanun (1929) qocalığa görə təmin
olunanların dairəsini əhəmiyyətli dərəcədə
genişləndirdi. Artıq qocalığa görə pensiya
hüququna yalnız toxuculuq deyil, həmçinin mədən,
metal və elektrotexnika sənayesinin, dəmiryolu və su nəqliyyatının
fəhlələri də malik idilər. Xalq təsərrüfatının
digər sahələrində çalışan fəhlə
və qulluqçulara qocalığa görə pensiya təminatı
üzrə müddətlərin şamil edilməsi, xalq təsərrüfatının
beşillik planına uyğun olaraq, Sosial Sığorta üzrə
İttifaq Şurasına həvalə olunmuşdu.
SSRİ-nin
yeni Konstitusiyasının qəbulundan (1936) sonra pensiya
qanunvericiliyində mühüm dəyişikliklər edildi.
Qulluqçuların qocalığa görə pensiya təminatı
əsasları fəhlələrə aid əsaslarla eyniləşdirildi,
qulluqçulara və onların ailələrinə əlilliyə
və ailə başçısını itirməyə
görə pensiyalar fəhlələr və onların ailələri
üçün müəyyən edilmiş məbləğdə
təyin olundu. Sosial mənsubiyyəti və keçmiş fəaliyyətinə
görə əvvəllər seçki hüququndan məhrum
edilmiş vətəndaşların sosial sığorta
üzrə pensiya təminatında mövcud olan məhdudiyyətlər
ləğv edildi.
"Dövlət
pensiyaları haqqında" qanun qüvvəyə mindikdən
(01.10.1956) sonra dövlət pensiyası hüququna fəhlə
və qulluqçular, hərbçilər, ali və orta
ixtisas təhsil müəssisələrində, peşə məktəblərində,
ümumtəhsil məktəblərində və kadr
hazırlığı üzrə kurslarda təhsil alan şəxslər,
dövlət və ictimai vəzifələrin yerinə
yetirilməsi zamanı əlil olmuş digər şəxslər,
ailə başçısının itirilməsi hallarında
isə yuxarıda qeyd olunan vətəndaşların ailə
üzvləri malik idilər. Qanuna əsasən, dövlət
pensiyaları qocalığa, əlilliyə və ailə
başçısını itirməyə görə təyin
olunurdu. Qocalığa görə pensiyalar kişilər
üçün 60 yaşına çatdıqda və azı
25 il iş stajı, qadınlar üçün isə 55
yaşına çatdıqda və azı 20 il iş stajı
olduqda təyin olunurdu. Qocalığa görə güzəştli
şərtlərlə pensiya hüququ yeraltı işlərdə
çalışan fəhlələr, 5 və daha çox
uşağı olan, onları 8 yaşınadək tərbiyə
etmiş qadınlar üçün nəzərdə
tutulurdu. Qanunla qocalığa görə pensiyaların minimum
və maksimum məbləğləri müəyyən
edilmişdi. Əlilliyə görə pensiya hüququna əlil
olan fəhlə və qulluqçular malik idi. Ailə
başçısını itirməyə görə pensiya
hüququna ölmüş fəhlə, qulluqçu və ya
pensiyaçının öhdəsində olan əmək
qabiliyyəti olmayan ailə üzvləri malik idi.
SSRİ-də
kolxozçuların pensiya təminatının sabit, dövlət
zəmanətli, ölkəmiqyaslı vahid sistemi ilk dəfə
"Kolxoz üzvlərinin pensiya və müavinətləri
haqqında" qanunda tətbiq olunmuşdu. Qanun
kolxozçuların sosial təminatının mərkəzləşdirilmiş
fondu hesabına kolxoz üzvlərinin qocalığa və əlilliyə
görə, ailələrinin isə ailə
başçısını itirməyə görə
pensiyalarla təminatı sistemini nəzərdə tuturdu.
Sovet
pensiya təminatı sistemində xidmət illəri amili
özünəməxsus yer tuturdu. Bütün idarə və
müəssisələrin işçiləri
üçün deyil, yalnız müəyyən
kateqoriyaların mütəxəssisləri: maarif və səhiyyə
işçiləri, mülki-hava donanmasının
uçuş heyəti, artistlər (1930-1962-ci illərdə
xidmət illərinə görə pensiyalar eyni zamanda kənd
təsərrüfatı mütəxəssislərinə də
şamil edilirdi) üçün təyin olunan pensiyalar,
yaş həddi və əməkqabiliyyətli olub-olmaması
istisna edilərək, müəyyən ixtisas üzrə xidmət
illərinə görə verilirdi.
Sovet
pensiya təminatının maliyyə modeli, habelə
pensiyaçıların sayının müntəzəm
olaraq artması mövcud pensiya sisteminin sabit fəaliyyətinə
mənfi təsir göstərirdi. Pensiyaçıların
ümumi sayı 1982-ci ildə 1941-ci ildəki 4 milyon nəfərdən
51,4 milyon nəfərədək artmışdı ki, bu da
ölkə əhalisinin 19,2 faizini demək idi. Pensiya xərcləri
1940-cı ildə 0,3 milyard rubl, 1980-ci ildə isə 33,3
milyard rubl təşkil etmiş, beləliklə, xərclər
110 dəfə artmışdı. 1980-ci illərdə ölkədə
təsərrüfat formalarının dəyişməsi, əksər
müəssisələrin təsərrüfat hesabı və
özünümaliyyələşməyə keçməsi
onlarda çalışan işçilərin gələcək
təminatını çətinləşdirirdi.
1990-cı
ildə SSRİ Sosial Sığorta Fondu yaradıldı və
tabeçiliyindən asılı olmayaraq, bütün müəssisə,
idarə, təşkilat, kooperativ, sovxoz, kolxoz və digər təşkilatların
onun hesabına ayırmalar etməsi qərara alındı.
Bundan sonra "Azərbaycan
SSR-də sosial
sığorta üzrə idarəçiliyin təkmilləşdirilməsi
və maliyyələşdirmə qaydası haqqında" Azərbaycan
SSR Nazirlər Kabinetinin və Həmkarlar
İttifaqlarının Azərbaycan Respublikası
Şurasının 8 may 1991-ci il tarixli qərarı ilə Həmkarlar
İttifaqlarının Azərbaycan Respublikası
Şurasının nəzdində Azərbaycan SSR Sosial
Sığorta Fondu yaradıldı. "SSRİ Pensiya Fondunun
yaradılması haqqında" SSRİ Nazirlər Sovetinin 15
avqust 1990-cı il tarixli qərarı ilə pensiya təminatını
maliyyələşdirəcək SSRİ Pensiya Fondu təşkil
olundu və onun Azərbaycan şöbəsi yaradıldı.
Azərbaycan
xalqının öz dövlət müstəqilliyini bərpa
etməsi haqqında Konstitusiya aktı (18.10.1991) elan edildikdən
sonra respublikanın dövlət təsisatlarının yenidən
təşkilinə başlandı və 16 dekabr 1991-ci ildə
SSRİ Pensiya Fondunun Azərbaycan şöbəsi Azərbaycan
Respublikasının Pensiya Fonduna çevrildi.
"Sosial
Sığortaya və Məşğulluq Fonduna normativ
ayırmalar haqqında" Azərbaycan Respublikasının 31
dekabr 1991-ci il tarixli qanununun bəzi maddələrinə əlavə
və dəyişikliklərin edilməsi haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanunu ilə 1 iyun 1992-ci il tarixdən sosial
sığorta üzrə ayırmaların əməyin ödənişi
fondunun 40 faizini təşkil etdiyi müəyyən olundu. 30
sentyabr 1992-ci il tarixdə Azərbaycan Respublikası Pensiya
Fondu və Azərbaycan Respublikasının Sosial
Sığorta Fondu bazasında Azərbaycan Respublikası
Dövlət Sosial Müdafiə Fondu (DSMF) yaradıldı.
Müstəqil maliyyə-bank sisteminə malik olan DSMF-yə Azərbaycan
Respublikası ərazisində dövlət pensiya təminatının,
müavinət və ödəniş xərclərinin maliyyələşdirilməsi
başlıca vəzifə kimi həvalə olundu.
Müstəqil
Azərbaycanda pensiya sahəsində qəbul edilən ilk
qanunlardan biri "Hərbi qulluqçuların pensiya təminatı
haqqında" qanun (01.01.1992) idi. Sonra əhalinin pensiya təminatı
sisteminin hüquqi əsaslarını nəzərdə tutan əsas
normativ-hüquqi akt - "Vətəndaşların pensiya təminatı
haqqında" qanun qəbul edildi (23.09.1992) və qüvvəyə
mindi (01.01.1993). Qanun əhaliyə iki növ (əmək və
sosial) pensiyaların ödənişini nəzərdə
tuturdu. Əmək pensiyaları 62 yaşına
çatmış və azı 25 il iş stajı olan
kişilərə və 57 yaşına çatmış və
azı 20 il iş stajı olan qadınlara, sosial pensiyalar isə
qanunun müvafiq müddəalarında nəzərdə
tutulan tələblərə uyğun olaraq, məhdud əməkqabiliyyətli
və işləməyən vətəndaşlara təyin
edilirdi.
Həmin
dövrdə qanunvericilik bazası sovet pensiya sisteminin prinsiplərinə əsaslanırdı.
Nəticədə pensiya sisteminin bazar iqtisadiyyatı ilə
ciddi uyğunsuzluğu müşahidə olunur, həmin
uyğunsuzluq çoxsaylı problemləri meydana
çıxarırdı. Bu, ilk növbədə, sosializm
quruluşu dağıldıqdan sonra pensiya sisteminin məzmununun,
konseptual, qanunvericilik və maliyyə əsaslarının yeni
şəraitlə ziddiyyət təşkil etməsi idi.
Bununla yanaşı, pensiya sisteminin mürəkkəbliyi,
pensiya məbləğinin üzərinə çoxlu sayda
müavinət və əlavələrin hesablanması,
müxtəlif dövrlər üçün fərqli
hesablama qaydasının tətbiqi və s. subyektiv amillərə
şərait yaradırdı. Vətəndaşların pensiya
məbləğlərinin sığorta ödəmələrinə
görə deyil, hansı güzəştli kateqoriyaya aid
olmasına görə fərqləndirilməsi sosial ədalət
prinsipinin pozulması ilə nəticələnirdi.
Bu
dövrdə Azərbaycan daha ciddi sınaqlarla
qarşılaşmışdı. Ölkə xarici hərbi-siyasi
təcavüzün bilavasitə təsirinə
düşmüş, beynəlxalq aləmdə siyasi və
iqtisadi cəhətdən təklənmiş, daxili
qeyri-sabitlik, bir milyondan artıq qaçqın və məcburi
köçkünün ağır sosial problemləri, iqtisadi
tənəzzül, hiperinflyasiya, bir sözlə, həyatın
bütün sahələrində dərinləşən geriləmə
ilə üzləşmişdi. Belə bir şəraitdə
xalqın təkidli tələbi ilə yenidən hakimiyyətə
qayıtmış ümummilli liderimiz Heydər Əliyev tarixi
və sosial-iqtisadi proseslərin axarını əvvəlcədən
müəyyən etməklə öz xalqının rifahı
naminə qərarların qəbulu
zamanı, əsl qətiyyət nümayiş etdirmiş,
sadalanan problemlərin aradan qaldırılması
üçün yorulmadan fəaliyyət göstərmişdir.
O, qısa zamanda müstəqilliyin əsas təminatı olan
iqtisadi güc faktorunun bərpasına nail olmuş, ölkənin
təbii sərvətləri ilə yüksək idarəetmə
qabiliyyətli kadr potensialının vəhdətini təmin
etmiş, müstəqilliyə olan bütün təhdidləri
tam aradan qaldırmışdır. Bununla da Azərbaycan
xalqını daimi arzusu olan müstəqilliyə əbədi
qovuşdurmuşdur.
Ümummilli
lider, eyni zamanda, ölkənin gələcək
inkişafı üçün bazar iqtisadiyyatının yeganə
yol olduğunu görür, bütün bunlarla yanaşı,
yeni sistemə keçidin mənfi təsirinin
azaldılmasına da xüsusi diqqət yetirilməsini vacib
bilirdi. Onun müəllifi olduğu Azərbaycanın
sosial-iqtisadi inkşaf modelinin unikallığı məhz ondan
ibarətdir ki, ölkəmizdə bazar iqtisadiyyatının
inkişafı üçün atılan hər bir addım əhalinin
sosial baxımdan nisbətən zəif təbəqəsinin
maraqlarını inkar etmir və aztəminatlı təbəqənin
maraqları ilə uzlaşdırılmaqla həyata
keçirilir.
Ulu
öndərin təşəbbüsü və rəhbərliyi
ilə hazırlanaraq ümumxalq səsverməsi yolu ilə qəbul
edilmiş müstəqil Azərbaycanın ilk Konstitusiyası
bu prinsipi dövlətin ali
məqsədi kimi ön plana çəkmişdir. Ölkəmizin
inkişafının prinsipcə yeni mərhələyə qədəm
qoymasının göstəricisi olan bu ali sənəddə sosial
dövlət konsepsiyası öz əksini tapmış, fəaliyyətin
son nəticəsi kimi Azərbaycan dövlətinin hər bir vətəndaşın
rifahının yüksəldilməsi, onun sosial müdafiəsi
və layiqli həyat səviyyəsinin qayğısına
qaldığı ən yüksək səviyyədə bəyan
edilmişdir. Bu baxımdan
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının qəbul
edildiyi 1995-ci ili ciddi islahatların həyata keçirilməsinin
başlanğıc nöqtəsi də adlandırmaq olar. Həmin
ildə beş ildən artıq davam edən geriləmə
prosesinin qarşısı tam alınmış və sabit
inkişaf istiqamətində dönüşün yaranmasına nail olunmuşdur.
1991-1995-ci
illər ərzində iqtisadiyyatın sahələrində
istehsal olunmuş ümumi
daxili məhsul hər il 13-20 faiz azalırdısa, 1996-cı
ildə onun fiziki həcm indeksi 1995-ci ilə nisbətən 1,3
faiz artmış, sonrakı dövrlərdə bu artım
davam etmiş və ilbəil sürətlənmişdir.
1995-2003-cü illər ərzində ümumi daxili məhsul
90,1 faiz, dövlət büdcəsinin gəlirləri 3 dəfə,
xarici ticarət dövriyyəsi 4 dəfə
artmışdır.
Bütün
bunlar isə əhalinin həyat səviyyəsinin ümumiləşdirici
göstəricisi olan əhalinin pul gəlirlərinə
müsbət təsir etmişdir. 1991-1994-cü illərdə
bu göstərici real ifadədə 3,6 dəfə
aşağı düşmüşdü. Bu illər ərzində
respublika əhalisinin adambaşına pul gəlirləri hər
il orta hesabla 1,4 dəfə azalırdı. İnflyasiyanın
günbəgün çox sürətlə artması və əhalinin
sosial-iqtisadi vəziyyətinin pisləşməsi
müşahidə olunurdu. Əhalinin gəlirlərində
xüsusi çəkisi olan əməkhaqqının
artması bu dövrdə pulun qiymətdən düşməsi
ilə ayaqlaşa bilməmiş və 1991-ci ildən
başlayaraq dörd il ərzində əhalinin əməkhaqqı
üzrə əldə etdiyi gəlirinin səviyyəsi 8,2 dəfə
aşağı düşmüşdü.
1995-ci ildən
başlayaraq özəl sektorun və sahibkarlığın
inkişaf etdirilməsi sahəsində görülmüş
ardıcıl işlər nəticəsində əhalinin gəlirlərinin,
o cümlədən bu
gəlirlərin strukturunda
sahibkarlıq fəaliyyətindən daxilolmaların
xüsusi çəkisi artmağa başladı.
1995-2003-cü illərdə ölkədə orta aylıq real əməkhaqqı
5,1 dəfə, orta aylıq nominal əməkhaqqı isə 6
dəfədən çox artdı.
Qeyd olunan
dövrdə pensiya sisteminin yeni şəraitə uyğun
qurulmasına zəruri dəyişikliklərə etibarlı
iqtisadi baza yaradıldıqdan və demoqrafik baxımdan əlverişli
vaxt seçildikdən sonra başlamaq, buna qədər isə
əvvəlki həmrəylik və dövlət təminatı
sistemlərinə əsaslanmaq, çox çətinliklə
başa gəlsə belə, əsas taktiki addımlar kimi
seçilmişdi. Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri Heydər Əliyevin çox böyük müdrikliklə
müəyyənləşdirdiyi həmin istiqamətlər
çərçivəsində, əhalinin həyat səviyyəsinin
yüksəldilməsi, habelə vətəndaşların
pensiya təminatının
yaxşılaşdırılması istiqamətində ciddi
addımlar atılmış, həm əhaliyə pensiya və
müavinətlərin ödənilməsi, həm də digər
sosial ödənişlər üzrə xərclərin
artımı müşahidə olunmuş, bu sahədə
köklü dəyişikliklər baş vermişdi.
Ümumilikdə 1996-2003-cü illər ərzində aztəminatlı
əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 8 fərman və sərəncamı,
Nazirlər Kabinetinin 2 qərarı oldu ki, bunların tətbiqi
nəticəsində, eləcə də ölkədə əməkhaqlarının
artımı hesabına pensiya və müavinətlərin
orta aylıq məbləği 1995-2003-cü illər ərzində
8 dəfə artdı.
Azərbaycan
Respublikasında əhalinin sosial müdafiəsi sistemində
köklü dəyişikliklərin başlanğıcı
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 17 iyul 2001-ci il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan Respublikasında
Pensiya İslahatı Konsepsiyası"nın (2001-2005-ci illər)
reallaşdırılması ilə qoyulmuşdur. Konsepsiya
islahatın mahiyyətini təşkil edən
sığorta-pensiya və sosial yardım sistemlərinin
bir-birindən ayrılmasını, sığorta münasibətlərinə
əsaslanan pensiya sisteminin qurulmasını ifadə edirdi. Bu dəyişikliklərin
başlıca elementi sosial
sığorta haqlarının fərdi uçotuna əsaslanan
avtomatlaşdırılmış sığorta-pensiya
sisteminin yaradılması idi. Fərdi uçot sisteminin tətbiqində
əsas məqsəd ödənilən məcburi dövlət
sosial sığorta haqqı ilə pensiya məbləği
arasında birbaşa qarşılıqlı əlaqənin təmin
edilməsi idi.
İlkin
olaraq, "Dövlət sosial sığorta sistemində fərdi
uçot haqqında" 27 noyabr 2001-ci il tarixli Azərbaycan
Respublikası Qanununun tətbiq edilməsi ilə ölkəmizdə
məcburi dövlət sosial sığorta sistemində fərdi
uçotun əsası qoyulmuş, məcburi dövlət
sosial sığorta sahəsində idarəetməni həyata
keçirən Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun
funksiyalarında mühüm dəyişiklik edilərək
ona fərdi uçotu həyata keçirmək səlahiyyəti
verilmişdir. Daha sonra pensiyaların təyini və maliyyələşdirilməsi
funksiyalarının məcburi dövlət sosial
sığorta sahəsində idarəetməni həyata
keçirən orqan tərəfindən icra olunmasını
yerinə yetirmək məqsədilə vahid
sığorta-pensiya qurumunun yaradılması təmin
edilmişdir (04.08.2003). Bununla da Pensiya İslahatı
Konsepsiyasının "Ölkədə pensiya sisteminin idarə
olunması yeni təşkil olunacaq icra orqanında cəmləşəcəkdir.
Bu orqan pensiya haqlarının yığılması, fərdi
uçotun işlənməsi və həyata keçirilməsi,
pensiyaların təyin edilməsi və ödənilməsinə
nəzarət, gəlirlərin və pensiya xərclərinin səviyyələrində
dəyişikliklər haqqında təfsilati statistik məlumatın
yığılması işlərini həyata keçirəcəkdir"
müddəası tam gerçəkləşmişdir.
Azərbaycan
iqtisadiyyatının dirçəlməsi istiqamətində
qurulmuş möhkəm təməl 2003-cü ildən
sonrakı dövrdə də ölkə həyatında
mühüm rol oynamış, sabit və ardıcıl
inkişafın sosial rifahın
yaxşılaşdırılmasına yönəldilməsini
Azərbaycan dövlətinin sosial-iqtisadi siyasətinin
başlıca məqsədi səviyyəsinə
qaldırmağa imkan vermişdir.
Bu
dövrdə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə ölkəmizin
müstəqil milli iqtisadiyyatının
formalaşdırılması, bazar iqtisadiyyatının tələblərinə
uyğun gerçəkləşdirilən islahatlarla əhalinin
sosial müdafiəsi tədbirlərinin
uzlaşdırılması konsepsiyasının uğurla
reallaşdırılması nəticəsində ölkəmizin
mövqeyi beynəlxalq aləmdə daha da möhkəmlənmiş,
regional müstəvidə təsir imkanları böyük dərəcədə
artmış, sosial dövlət prinsipləri uğurla
reallaşdırılmışdır.
Sabit və
ardıcıl inkişaf tempinin fəaliyyətin əsas
meyarı kimi götürülməsi nəticəsində
mövcud sosial müdafiə sisteminin bazar
iqtisadiyyatının mühitinə
uyğunlaşdırılaraq keyfiyyətcə yenidən
qurulması, o cümlədən pensiya sisteminin beynəlxalq
normalara və inkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə
əsaslanan islahatının aparılması sosial siyasətin
strateji istiqamətlərindən biri kimi tam gerçəkləşdirilmişdir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə qısa müddətdə çox ciddi iqtisadi islahatların
aparılmasının məntiqi nəticəsi kimi ölkəmizdə beynəlxalq
standartlara uyğun yeni sığorta-pensiya sistemi təşəkkül
tapmışdır. Bu məqsədlə 2003-2005-ci illərdə
pilot və hazırlıq tədbirləri başa
çatdırılmış, 2006-cı ildən
sığorta-pensiya sistemi ilə dövlət sosial yardım
sistemlərinin bir-birindən ayrılması və beynəlxalq
standartlar əsasında fəaliyyət göstərməsi təmin
edilmişdir. 2006-cı ilin 1 yanvarından ölkədə
sosial sığorta münasibətlərinə əsaslanan əmək
pensiyaları sistemi tətbiq olunmuş, pensiyaçıların
sosial müdafiəsinin dövlət tənzimləməsi və
bazar münasibətləri əsasında təminatının
müasir forması yaranmışdır.
Həyata
keçirilən islahatlarla, ilk növbədə, Azərbaycanda
mövcud olan və keçmiş sovet dönəmindən
qalmış pensiya sisteminin bazar iqtisadiyyatı ilə ciddi
uyğunsuzluğunun və bu uyğunsuzluğun
yaratdığı çoxsaylı problemlərin aradan
qaldırılmasına tam nail olunmuşdur. Sosial müdafiənin
Azərbaycan modelinin əsas cəhəti ondan ibarətdir ki, bu proses, digər
keçid dövrü ölkələrində olduğu kimi,
"şok" effekti ilə deyil, əvvəlki sistemlə əhatə
olunmuş insanların davamlı sosial müdafiə tədbirləri
vasitəsilə yeni şəraitə mərhələlərlə
tam inteqrasiyası yolu ilə
reallaşdırılmışdır. Hazırda ölkəmizdə
qurulmuş sığorta-pensiya sistemi məcburi dövlət
sosial sığortası əsasında fəaliyyət
göstərir və sistemin əsas məzmununu
sığortaolunanlar üçün ödənilən
sığorta haqlarının fərdi uçotunun qurularaq vətəndaşların
pensiya təminatının həmin uçotun məlumatlarına
əsasən aparılması təşkil edir. Bu baxımdan
qurulmuş modeli sosial sığorta, fərdi uçot və
pensiya təminatı sahəsindəki funksiyaların bir-birini
tamamladığı vahid mexanizm kimi də səciyyələndirmək
olar.
Ötən
dövr ərzində bu sahədə idarəetməni həyata
keçirən Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun fəaliyyəti
beynəlxalq standartlar əsasında tamamilə yenidən
qurulmuşdur. Hazırda mərkəzi məlumat bazasında
ölkə əhalisinin 36 faizi, yəni 1280 min nəfər
pensiyaçı və 2 milyon
nəfərərə yaxın sığortaolunan barədə
müvafiq məlumatlar toplanmışdır.
Yeni
sığorta-pensiya sistemində pensiyaların
artırılması mexanizminin bazar iqtisadiyyatının tələblərinə
uyğun şəkildə dəyişdirilməsi mövcud
maliyyə imkanlarının bütün pensiyaçılar
arasında ədalətli bölgüsünə imkan vermişdir. Bu mexanizm
çərçivəsində ölkəmizdə ilk dəfə
olaraq istehlak qiymətləri indeksinin illik səviyyəsinə,
yəni inflyasiyaya uyğun indeksləşdirmə
aparılmağa başlanmışdır. Ötən 5 ildə
Azərbaycan Respublikası Prezidenti tərəfindən
yaşa görə əmək pensiyasının baza hissəsinin
artırılması ilə bağlı 7, sığorta hissəsinin
artırılması ilə bağlı 5 sərəncam
verilmişdir. Nəticədə, yeni sistem fəaliyyətə
başladığı dövrdən hazıradək əmək
pensiyalarının minimum məbləği 3,4 dəfə,
orta aylıq məbləği isə 4 dəfə
artmışdır.
Cari il
iyulun 1-dən əvvəlki sistemlə təyin olunmuş
pensiyaların yenidən hesablanması nəticəsində 900
min nəfərə yaxın əmək
pensiyaçısının pensiyası orta hesabla 40 faiz
artırılmışdır. Bununla da bütün
pensiyaçılar yoxsulluq səviyyəsindən yuxarı
olan pensiya almağa başlamışlar. Eyni zamanda, 25 il
elmi-pedaqoji fəaliyyət göstərərək işləməyən
elmlər doktorunun pensiyasına 200 manat, elmlər namizədinin
pensiyasına isə 120 manat əlavə edilmişdir ki, bununla
da həmin şəxslərin pensiyasının məbləği
işləyərkən aldıqları əməkhaqqına
çatdırılmışdır. Pensiya sistemində
köklü islahatlar aparmış əksər inkişaf
etmiş ölkələrdə əvvəlki sistemin
iştirakçılarının yeni şəraitə
inteqrasiyasının hələ də problem olaraq
qaldığı bir şəraitdə, ölkəmizdə bu
prosesin tam gerçəkləşdirilməsi qeyd olunan sahədə
əsl nümunədir.
Pensiya və
müavinətlərin ödənişinin
avtomatlaşdırılması məqsədilə bu ödənişlərin
əhaliyə plastik kartlarla bankomatlar vasitəsilə
çatdırılması əldə edilmiş mühüm
nəticələrdəndir. Hazırda şəhərlərdə
yaşayan pensiyaçıların 100 faizi, kənd əhalisinin
isə 98,7 faizinin pensiyaları plastik kartlarla ödənilir və
qeyd olunan göstəricilər üzrə Azərbaycan
dünyada ən şəffaf praktikaya malik ölkələrdən
biri hesab olunur.
Bu gün
Azərbaycanın sığorta-pensiya modeli nüfuzlu beynəlxalq
təşkilatlar və maliyyə institutları tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir, keçid dövrü ölkələri
üçün bir örnək kimi tövsiyə olunur.
2009-cu ildə
Dünya Bankı missiyasının rəsmi məlumatında
Azərbaycanın sığorta-pensiya sisteminin beynəlxalq
model olaraq çıxış etdiyi və fondun beynəlxalq
sosial təminat aləmində nüfuzlu bir quruma
çevrildiyi əks etdirilmişdir. Həmçinin 2010-cu
ilin martında Polşa Respublikasının Varşava şəhərində
keçirilən Avropa Sosial Təminat Forumunda Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Sosial Müdafiə Fondu
"Avropanın uğurlu təcrübəsi" müsabiqəsinin
"İnformasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi
ilə effektiv idarəetmə" nominasiyası üzrə
Avropa qalibi elan edilmişdir. 2010-cu ilin dekabr ayında BMT
İnkişaf Proqramının Avropa və MDB üzrə
Regional bürosu Azərbaycan Respublikasında
sığorta-pensiya sisteminin islahatları üzrə layihənin,
həmin büronun xəttilə gerçəkləşdirilən
layihələr arasında birinci yerə layiq
görüldüyünü açıqlamışdır.
Azərbaycan
Respublikası Dövlət Sosial Müdafiə Fondu inkişaf
etmiş Avropa ölkələrinin qurumlarl ilə bir sırada
Beynəlxalq Sosial Təminat Assosiasiyasının Avropa Şəbəkəsinin
Rəhbər Komitəsinin üzvüdür və assosiasiya
çərçivəsində yüksək səviyyədə
müvafiq qərarların qəbul edilməsində xüsusi
rola malikdir. 2011-ci ilin 28 iyun tarixində Bakı şəhərində
assosiasiyanın Avrasiya regionu üzrə Əlaqələndirmə
Mərkəzinin açılması Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin həyata
keçirdiyi sürətli sosial-iqtisadi islahatlarla əldə
olunmuş nailiyyətlərin və yüksək beynəlxalq
nüfuzun əyani göstəricisidir.
Göründüyü
kimi, Azərbaycanın müstəqil olduğu 20 il ərzində
qazandığı nailiyyətlər bundan əvvəl
bütün tarix boyu əldə edilən nəticələrdən
daha üstündür. Bu isə "Ən əsas vəzifə
Azərbaycanı müstəqil dövlət kimi
yaşatmaqdır!" deyən ümummilli lider Heydər Əliyevin
ideyalarının uğurla reallığa çevrilməsinin
təsdiqidir.
Səlim
MÜSLÜMOV,
Azərbaycan Respublikasının
Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunun sədri,
iqtisad elmləri doktoru
Azərbaycan.- 2011.-18 oktyabr.- S. 7.