Düşünülmüş,
sürətli və davamlı inkişaf
"Ümumiyyətlə, xarici siyasətdə bizim prioritetlərimiz kifayət qədər dəqiq ifadə edilmişdir. Biz istəyirik, çalışırıq ki, bütün ölkələrlə çox səmimi, rəvan, proqnozlaşdırıla bilən münasibətlərimiz olsun və hesab edirəm ki, buna nail olmuşuq. Biz etibarlı tərəfdaşlarıq. Biz özümüzü təmin edən ölkəyik və buna görə də hansısa beynəlxalq maliyyə mərkəzlərindən, yaxud siyasi mərkəzlərdən asılı deyilik".
İlham ƏLİYEV
Uğurlu
xarici siyasət strategiyası
Müasir beynəlxalq münasibətlər sistemində dövlətin həyata keçirdiyi ümumi kurs kimi dəyərləndirilən xarici siyasət həm də inkişaf prosesinə təsir göstərən əsas faktorlar sırasında yer alır. Bu mənada ölkənin beynəlxalq mövqelərinin mütəmadi şəkildə möhkəmlənməsi, eləcə də yaradılmış iki və çoxtərəli münasibətlərin inkişaf prosesinə mühüm töhfələr verilməsini təmin etmək hər bir dövlətin qarşısında duran əsas vəzifələrdən biridir. Lakin qeyd edilən fonda o da xüsusi olaraq vurğulanmalıdır ki, xarici siyasət daxili dövlət siyasəti ilə üzvi surətdə bağlıdır və onların hər ikisi bir-birini tamamlamalıdır. Əks təqdirdə inkişaf prosesində müəyyən çatışmazlıqların üzə çıxması qaçılmaz olur və hətta bu, ciddi fəsadlar, o cümlədən silahlı qarşıdurmalar yarada bilir. Dünyanın müasir siyasi mənzərəsinə diqqət yetirməklə buna dair kifayət qədər çoxsaylı misallara rast gəlmək mümkündür.
Geosiyasətin
çəkişmə obyektindən onun subyektinə doğru
Xarici siyasətin əsas istiqaməti kimi çıxış edən diplomatiyanın davamlı tərəqqisi, çevik xarakter daşıması, mütəmadi olaraq zənginləşdirilməsi də beynəlxalq münasibətlər sistemində özünə layiqli yer tutmağa çalışan hər bir dövlət üçün əsas vəzifələr sırasında yer alır. Qarşıya qoyulmuş məqsədlərə çatmaq üçün müxtəlif forma və metodları özündə ehtiva edən diplomatiya ümumiyyətlə müasir dünyada formalaşmış münasibətlər sistemində ən effektiv vasitələrdən biri olaraq dəyərləndirilir. Uğurlu diplomatiyanın gətirdiyi möhtəşəm dividendlərə, ölkənin beynəlxalq imicinin yüksəlməsində oynadığı mühüm rola dair konkret misal kimi XX əsrdə ikinci dəfə dövlət müstəqilliyini qazanmış Azərbaycanı göstərmək olar. Ötən əsrin son onilliyində totalitar bir rejimdən xilas olaraq müstəqillik əldə etmiş Azərbaycan 1993-cü ildən etibarən xarici siyasət sferasında çevik və proseslərin gedişinə adekvat reaksiya nümayiş etdirən, mövqelərinin güclənməsinə xidmət edən siyasi kurs həyata keçirir.
Ancaq 1993-cü ilin ortalarına qədər yenicə müstəqilliyini qazanmış Azərbaycanın həyata keçirdiyi xarici siyasət kifayət qədər qüsurlu olub ölkəni yeni problemlər məngənəsinə yuvarlamışdı. Hakimiyyətə insanların kortəbii inam dalğası üzərində gəlmiş qüvvələrin həyata keçirdiyi xarici siyasət strategiyası SSRİ-nin dağılması ilə yeni yaranmış şəraitin tələblərinə cavab verməyərək Azərbaycana qarşı yönəlmiş müxtəlif təzyiqlərin artmasına səbəb oldu. Bu kontekstdə yeni beynəlxalq nizamın yaranmasına, nüfuz sahələrinin dünya siyasətinin əsas aktorları arasında yenidən bölünməsinə, ikiqütblü dünyanın mövcudluğuna son qoyulmasına rəğmən, Azərbaycanın xarici siyasəti baş verənlərə adekvat xarakter daşımırdı. Əksinə, ölkənin inkişafını və xarici münasibətlərini pisləşdirə biləcək addımlar atılırdı ki, bu da nəticədə mövcud olduğu regionda, eləcə də onun sərhədlərindən kənarda Azərbaycanın mövqe və nüfuzunu əhəmiyyətli dərəcədə zəiflədirdi. Bu hal AXC-Müsavat cütlüyünün hakimiyyəti dövründə tədricən özünün zirvə nöqtəsinə çatdı. Məhz bu qüvvələrin həyata keçirdiyi yanlış siyasət nəticədə Azərbaycanın iki böyük qonşu dövlətlər olan Rusiya və İranla münasibətlərini əhəmiyyətli dərəcədə pisləşdirdi. Xüsusən də o dövrkü hakimiyyət təmsilçilərinin reallıqdan daha çox populizmə söykənən çıxışları, Cənubu və Şimali Azərbaycanın təcili birləşdirilməsinə dair çağırışlar, Rusiya ilə haqq-hesab çəkiləcəyinin bildirilməsi, Ermənistanı atom bombası ilə dağıtmaq və bu qəbildən olan fikirlər Azərbaycan haqqında beynəlxalq sferada mənfi rəy yaranmasında az rol oynamadı. Bu vəziyyətin ən acınacaqlı tərəflərindən biri Azərbaycanın regionda və beynəlxalq aləmdə təklənməsinə münbit şərait yaratması, geosiyasətin çəkişmə obyektinə çevrilməsinə yeni təkan verməsi idi.
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin mövcudluğu və özünün getdikcə daha gərgin bir mərhələyə daxil olması fonunda belə xarici siyasət işğalçı Ermənistanın lehinə işləməyə başladı. Bu vəziyyətdə güclü erməni lobbisinin təşkil etdiyi hücumların qarşısının alınması üçün effektiv müdafiə və əks-hücum strategiyasının yoxluğu Azərbaycan üçün əlavə problemlər yaradırdı. Elə bunun nəticəsində Azərbaycan işğala məruz qalan bir dövlət olsa da, ABŞ Konqresi ölkəmizin mənafeyinin əleyhinə olaraq "Azadlığı Müdafiə Aktı"na 907-ci düzəliş əlavə etdi. Ümumiyyətlə, Azərbaycan ikinci dəfə dövlət müstəqilliyini qazandıqdan sonra hakimiyyətdə olan müxtəlif qüvvələrin regional və beynəlxalq münasibətlərin xarakterini, əsas tendensiyasını və axarını düzgün müəyyən edə bilməməsi, ayrı-ayrı region dövlətlərinin Azərbaycanda kəsişən və toqquşan təsir və nüfuz dairələrini düzgün qiymətləndirməkdə acizlik çəkməsi, bunun nəticəsində adekvat siyasət yeritməməsi yol verilən ciddi səhvlər olaraq dəyərləndirilirdi. Halbuki Azərbaycan öz milli maraqlarının gerçəkləşdirilməsi, habelə regional və qlobal mövqelərinin möhkəmləndirilməsi üçün özünün iqtisadi və siyasi imkanlarından məharətlə istifadə edəcəyi təqdirdə üzləşdiyi problemlərin həllində böyük uğurlara imza ata bilərdi. Lakin iqtidarda olan qüvvələr bu uğurlara nail olunmasında, sadəcə, acizliklərini və qabiliyyətsizliklərini aydın şəkildə nümayiş etdirirdilər.
Yalnız müasir Azərbaycanın memarı və qurucusu olan ümummilli lider Heydər Əliyevin 1993-cü ildə hakimiyyətə qayıdışından sonra Azərbaycanın müstəqilliyi və suverenliyinin möhkəmləndirilməsinə, xalqın firavanlığı və ölkənin davamlı inkişafına xidmət edən bir siyasi kurs həyata keçirilməyə başlandı. Bu fonda dövlət institutları təkmilləşdirildi, ölkənin xarici əlaqələri genişləndirildi, yeni neft strategiyasının reallaşdırılması isə ölkənin uzunmüddətli inkişafının təməlini qoymaqla bərabər xarici siyasət sahəsində Azərbaycana böyük dividendlər qazandırdı. Xalqın iradəsi əsasında müstəqil Azərbaycanın Prezidenti seçilməsi ilə bağlı keçirilən rəsmi andiçmə mərasimindəki çıxışında ulu öndər xarici siyasət məsələlərinə toxunarkən bildirmişdi: "Respublika qarşısında duran əsas vəzifələrdən biri Azərbaycanın mənafeyini dünya miqyasında müdafiə edə bilən ağıllı, səriştəli xarici siyasətin yeridilməsidir. Qarşıda böyük vəzifələr durur. Bizim xarici siyasətimiz birinci növbədə Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini təmin etməyə yönəldilməlidir. Vəzifə dünyanın bütün dövlətləri ilə bərabərhüquqlu, qarşılıqlı-faydalı əlaqələr yaratmaq və inkişaf etdirməkdən, bu əlaqələrdən həm Azərbaycan Respublikasının beynəlxalq mövqelərini möhkəmləndirmək üçün, həm də respublikanın iqtisadiyyatını, elmini, mədəniyyətini inkişaf etdirmək üçün səmərəli istifadə etməkdən ibarətdir".
Geosiyasi çəkişmələrdə artıq obyekt yox, subyekt kimi çıxış edən, Avratlantik məkana fəal inteqrasiya kursu seçən Azərbaycan xarici siyasət kursunu müəyyənləşdirərkən malik olduğu zəngin karbohidrogen ehtiyatlarından səmərəli istifadə etməklə Xəzər dənizində beynəlxalq əməkdaşlığın bünövrəsini qoydu ki, bu da nəticədə təkcə ölkəmizin Qərbə yox, eyni zamanda Qərbin Azərbaycana yaxınlaşmasını şərtləndirdi. Şərqlə Qərbin, Avropa ilə Asiyanın kəsişdiyi mühüm nəqliyyat-kommunikasiya dəhlizlərinin keçdiyi əhəmiyyətli və olduqca vacib geostrateji məkanda yerləşən Azərbaycan artıq dünyaya fərqli prizmadan təqdim olunmağa başlandı. Həyata keçirilən balanslı diplomatiya Azərbaycanın regionda fövqəlgüc mərkəzləri tərəfindən reallaşdırılan proseslərdə obyekt yox, subyekt olması ilə nəticələndi. Milli maraqların qorunması fonunda ayrı-ayrı dövlətlər və beynəlxalq təşkilatlarla qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq əlaqələrinin qurulması, formalaşan münasibətlərdə ölkəmizin bərabərhüquqlu tərəfdaşa çevrilməsi xarici siyasətin əsas cizgiləri sırasında yer alırdı.
Dövlət idarəçiliyi sahəsində zəngin təcrübəyə malik Heydər Əliyev özündən əvvəl hakimiyyətdə olan qüvvələrin xarici siyasətdə yol verdikləri kobud səhvlərin aradan qaldırılması istiqamətində də ciddi addımlar atdı. Qonşu dövlətlər olan Rusiya və İranla münasibətlər normallaşdırıldı, ölkənin təhlükəsizlik problemi, onun təmin edilməsi yolları və vasitələri, qlobal və yerli təhlükəsizlik maraqlarının məharətlə uzlaşdırılması təmin edildi, geostrateji və geoiqtisadi üstünlüklərdən ölkənin milli maraqları çərçivəsində bəhrələnmək xarici siyasətin strateji vəzifələrindən birinə çevrildi. Ölkə daxilində sarsılmaz bir sabitliyin əsası qoyulduqdan sonra xarici siyasət sahəsində atılan mühüm addımlardan biri Ermənistanla gedən müharibədə atəşkəsə nail olunması oldu. 1994-cü ilin mayında əldə edilən razılaşma yeni xarici siyasət xəttinin ardıcıllıqla həyata keçirilməsi üçün lazım olan əlverişli şərait yaradılmasında müstəsna bir əhəmiyyətə malik idi. Bu fonda Heydər Əliyev ölkəmiz əleyhinə beynəlxalq aləmdə yaradılmış fikir cəbhəsini darmadağın edərək əsl həqiqətlərin beynəlxalq ictimaiyyətə olduğu kimi çatdırırılmasına və beləliklə, Azərbaycan ətrafındakı informasiya blokadasının yarılmasına da nail oldu.
Bununla yanaşı, həyata keçirilən məqsədyönlü siyasət nəticəsində Şərq-Qərb və Şimal-Cənub nəqliyyat və enerji dəhlizlərinin böyük ticarət yollarının kəsişməsində yerləşməsi ölkənin enerji və infrastruktur mərkəzinə çevrilməsində mühüm rol oynadı. Artıq xarici siyasətdə Azərbaycanın coğrafi yerləşməsi kimi üstünlükdən istifadə edilməsi prosesinə başlandı. Ölkənin zəngin təbii sərvətlərə malik olması nəinki Azərbaycanın çiçəklənməsinə və xalqın rifahına xidmət etdi, eyni zamanda bu fakt respublikanın milli təhlükəsizliyinin, siyasi müstəqilliyinin və suverenliyinin möhkəmləndirilməsində mühüm amil kimi çıxış etməyə başladı. Xəzər dənizinin zəngin karbohidrogen ehtiyatlarının işlənilməsi və dünya bazarlarına nəqli strategiyası Azərbaycanın xarici siyasətinin təməl daşında yer alan mühüm elementlərdən birinə çevrildi.
Ulu öndər ölkə daxilində də düşünülmüş siyasət yürütməklə bütün vətəndaşların, milli, sosial təbəqələrin, siyasi, ictimai və digər resursların Azərbaycanın müstəqil dövlətçiliyi və ərazi bütövlüyünün qorunması ətrafında səfərbər edilməsinə nail oldu. Eyni zamanda, bütün xarici siyasət resursları, diplomatik və siyasi imkanlardan istifadə etməklə Azərbaycanın müstəqil dövlətçiliyinə qarşı yönəlmiş təhlükələrin aradan qaldırılması, milli təhlükəsizliyin təmin edilməsi, Ermənistan qoşunlarının ölkənin ərazilərini işğal etməsinin qarşısının alınması, bu məqsədlə bölgədə və dünyada müttəfiqlərin qazanılması istiqamətində konrkret addımlar atıldı.
Artıq illüziyalardan xilas olaraq, real və praqmatik məzmun kəsb etməyə başlayan xarici siyasət dövlət müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi və onun təhlükəsizliyinin təmin edilməsi kimi vəzifələrin həllində də mühüm rol oynamağa başladı. Xarici siyasətin hüquqi əsasının yaradılması istiqamətində mühüm işlər görüldü. Bu kontekstdə Heydər Əliyevin müəllifi olduğu Konstitusiya xüsusi qeyd olunmalıdır. Belə ki, Azərbaycanın müstəqil bir ölkə olaraq həyata keçirdiyi xarici siyasətin məqsəd və prinsipləri, əsas xüsusiyyətləri əsas qanunda öz əksini tapdı. Konstitusiyanın 10-cu maddəsində göstərilir ki, Azərbaycan başqa dövlətlərlə və xarici aləmlə əlaqələrini beynəlxalq hüquq normaları və ölkənin maraqlarını nəzərdə tutan prinsiplər əsasında qurur. Dövlət başçısı Konstitusiya tələblərindən çıxış edərək hər bir konkret zaman, məkan və şərait çərçivəsində xarici siyasət prioritetlərini müəyyənləşdirir, onun həyata keçirilməsini təmin edir. Qanunvericiliklə yanaşı, xarici siyasət sferasında digər mühüm müstəvilərdə praktiki olaraq Azərbaycanın nüfuzunun artmasına, mövqelərinin güclənməsinə xidmət edən addımlar atılırdı.
Bütün bunlar onun göstəricisi oldu ki, Heydər Əliyevin həyata keçirdiyi siyasət nəticəsində Azərbaycanın beynəlxalq münasibətlər sistemində iştirakının yeni mərhələsi başlanıb və ölkəmiz bu sistemdə özünəməxsus mövqelər qazanan müstəqil tərəflərdən birinə çevrildi.
Beynəlxalq təşkilatlarla
çoxtərəfli əməkdaşlıq
Birmənalı
şəkildə qəbul olunan həqiqətdir ki, Azərbaycanın
xarici siyasət fəaliyyətinin formalaşması və
prioritet vəzifələrin müəyyənləşməsi
də Heydər Əliyevin adı ilə bağlıdır. Ulu
öndər xarici siyasət sahəsində Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi barədə həqiqətlərin
dünya ictimaiyyətinə, beynəlxalq təşkilatların
diqqət mərkəzinə çatdırılmasına və
problemin çözümünə dünyanın diqqətinin
artırılmasına da hər zaman mühüm önəm
verir və bu məsələni beynəlxalq təşkilatlar
səviyyəsində qaldırırdı. Bu fonda ölkənin
pozulmuş ərazi bütövlüyünün bərpası,
işğalçıların Azərbaycan torpaqlarından
çıxarılması kimi önəmli məsələ
BMT səviyyəsində daha çox diqqət mərkəzinə
gətirilməyə başlandı. Həmçinin BMT-nin
bütün dünya ölkələrini bir araya gətirmək,
sivilizasiyalar və millətlər arasında dialoq qurmaq və
hər bir xalqın milli və mədəni ənənələrinə
hörmətlə yanaşmaq məramını əldə rəhbər
tutan Azərbaycan Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin,
Ermənistan silahlı birləşmələrinin müstəqil
Azərbaycan dövlətinə təcavüz edərək ərazilərini
zor gücünə tutmasının yolverilməzliyinin daha
ciddi şəkildə bu təşkilat qarşısında
qaldırılmasına nail oldu. Ölkəmiz BMT
tribunasından beynəlxalq ictimaiyyətin diqqətini Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə cəlb etməyə
və BMT-nin potensial imkanlarından istifadə etməklə
sülh sazişinin əldə olunmasına da xüsusi diqqət
yetirirdi.
1993-cü
il ərzində BMT-nin Təhlükəsizlik Şurası Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə dair 822, 853,
874, 884 saylı qətnamələr qəbul etdi. Bu qətnamələrdən hər biri Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ və digər ərazilərinin Ermənistanın
silahlı qüvvələri tərəfindən
işğalı nəticəsində qəbul olundu. Bu qətnamələr
Azərbaycanın ərazi toxunulmazlığını yenidən
təsdiq edərək dərhal atəşkəs elan
olunması, hərbi əməliyyatlara son qoyulması və
işğalçı qüvvələrin Azərbaycan ərazisindən
çıxarılması tələblərini irəli
sürür. Təəssüf ki, məlum qətnamələrin
müddəaları indiyə kimi yerinə yetirilməyib.
Bununla
yanaşı, 1996-cı ildən başlayaraq BMT Baş
Assambleyası "BMT və ATƏT arasında əməkdaşlıq
haqqında" qətnaməsində Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü təsdiqləyir. Ümumiyyətlə, Heydər Əliyevin
ikinci dəfə hakimiyyətə qayıdışından
sonra Azərbaycan BMT-nin müxtəlif orqanlarında, o cümlədən
Baş Assambleyanın işi çərçivəsində
fəal iştirak edir. 1994 və 1995-ci illərdə BMT
BA-nın 49-cu və 50-ci sessiyalarında Heydər Əliyev Azərbaycan
Respublikasının nümayəndə heyətinə
başçılıq edib. Ulu öndər, həmçinin
2000-ci ilin sentyabr ayında BMT-nin Minillik Zirvə
Toplantısına qatılıb.
Burada ulu öndər çıxışında
qloballaşma mövzusuna toxunmuş və qloballaşmanın
müsbət inkişafı, həmçinin Cənubi Qafqazda
təhlükəsizlik məsələlərinə Azərbaycanın
verdiyi töhfələri xüsusilə qeyd etmişdi.
Azərbaycan
BMT-nin bir çox xüsusi qurum və orqanları ilə fəal
və səmərəli əməkdaşlıq edir.
Onların sırasında BMT-nin İnkişaf Proqramı (BMT
İP), BMT-nin Qaçqınlar üzrə Ali Komissarı,
BMT-nin Uşaq Fondu, BMT-nin Təhsil, Elm və Mədəniyyət
Təşkilatı, Sənaye İnkişaf Təşkilatı,
Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatı, BMT-nin
Qadınlar Fondu, Atom Enerjisi üzrə Beynəlxalq Agentlik,
Nüvə Sınaqlarının Hərtərəfli
Qadağan olunması haqqında Müqavilə Təşkilatı
və digərlərini qeyd etmək
olar.
Azərbaycanla
BMT-nin Uşaq Fondu (UNİCEF) arasında olan əməkdaşlıq
məcburi köçkün və qaçqın uşaq və
yeniyetmələr arasında vəziyyətin
yaxşılaşdırılması məqsədilə bərqərar
olub. Azərbaycan UNICEF-in İcra Heyətinin 1995-1997,
1998-2000-ci illər ərzində üzvü sıralarında
yer alıb. Bununla yanaşı, ölkəmiz BMT-nin xüsusi qurum və
orqanları ilə fəal əməkdaşlıq edir. Ölkəmiz
BMT-nin xüsusi qurumları qismində BMT-nin İnkişaf
Proqramı (BMT İP) və BMT-nin Sənaye İnkişaf Təşkilatı
(SİT) ilə xüsusi əlaqələrə malikdir.
Müxtəlif layihə və proqramlar yaşayış
standartlarının yüksəldilməsinə,
iqtisadiyyatın struktur tənzimlənməsinin həyata
keçirilməsinə xidmət edir. Xüsusilə də BMT-nin
İnkişaf Proqramı Azərbaycanın Bərpa və Yenidənqurma
Agentliyinin (ARRA) və Ərazilərin Minalardan Təmizlənməsi
üzrə Milli Agentliyin (ANAMA) imkanlarının inkişaf
etdirilməsi və onların maliyyələşdirilməsi
yolu ilə münaqişədənsonrakı bərpa prosesinə
böyük yardım göstərib. BMT-nin İnkişaf
Proqramı ARRA-nı dəstəkləməklə Dünya
Bankı, BMT İP, BMT-nin Qaçqınların işi üzrə
Ali Komissarı (UNHCR), Avropa İttifaqının (Aİ)
Müstəqil Dövlətlər Birliyinə Texniki
Yardımı (TACIS) proqramı və sair həyata
keçirir. O da xüsusi qeyd
olunmalıdır ki, Azərbaycan beynəlxalq sülhün və
təhlükəsizliyin möhkəmləndirilməsi və
qorunmasında, davamlı inkişaf və demokratikləşdirmə
prosesində BMT-nin vacib rol oynadığını qəbul
edir. Ölkəmiz BMT-nin XXI əsrdə
olacaq təhdid və problemlərə qarşı mübarizə
apara bilməsi üçün BMT çərçivəsində
islahatların aparılması ideyasını dəstəkləyir.
İnsan hüquqları sahəsində Azərbaycan və BMT
arasında sıx əməkdaşlıq mövcuddur.
Beynəlxalq
təşkilatlar sırasında Azərbaycan Avropa
İttifaqı ilə də sıx əməkdaşlıq
edir. Ölkəmizlə Avropa
İttifaqı (Aİ) arasında münasibətlərin
hüquqi əsasını Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq
Sazişi (TƏS) qoyub. Bu sənəd 22 aprel 1996-cı ildə
Lüksemburq şəhərində imzalanıb. Onu
imzalamış bütün dövlətlər tərəfindən
ratifikasiya edildikdən sonra 1 iyul 1999-cu il tarixində qüvvəyə
minib. Bu saziş siyasi dialoq, insan hüquqları, ticarət,
investisiya, iqtisadi, qanunverici, mədəni və digər əməkdaşlıq
sahələrində genişmiqyaslı əməkdaşlığı
nəzərdə tutur. Onun əsas məqsədlərindən
birini Azərbaycan qanunvericiliyinin Aİ qanunvericiliyinə
uyğunlaşdırılması təşkil edir. TƏS-ə
əsasən, Azərbaycanla Aİ arasında ikitərəfli
mütəmadi dialoqun aparılması məqsədilə Əməkdaşlıq
Şurası, Əməkdaşlıq Komitəsi, Parlamentlərarası
Əməkdaşlıq Komitəsi, Ticarət, iqtisadiyyat və
əlaqədar hüquqi məsələlər üzrə
Altkomitə və Enerji, nəqliyyat və ətraf mühit məsələləri
üzrə Altkomitə kimi strukturlar yaradılıb.
Ölkəmizi
Avropa Qonşuluq Siyasətinə (AQS) daxil etmək haqqında
Aİ Şurasının 14 iyun 2004-cü il tarixli qərarı
ikitərəfli əməkdaşlıqda irəliyə
doğru mühüm addım sayılır. Aİ ilə əlaqələrdə
daha yüksək səviyyəli siyasi və iqtisadi inteqrasiya vəd
edən AQS ona daxil olan ölkələr üçün tərəfdaşlığın
gələcək inkişafı baxımından yeni bir mərhələ
olub. Ümumiyyətlə, AQS ölkəmiz üçün
aşağıdakı imkanları yaradıb: siyasi, iqtisadi və
inzibati islahatların həyata keçirilməsi və birgə
dəyərlərə hörmət edilməsində konkret irəliləyişə
nail olunması müqabilində Aİ-nin daxili bazarında
müəyyən paya sahib olmaq imkanı; vətəndaşların,
əmtəələrin, xidmətlərin və kapitalın sərbəst
dövriyyəsini təmin etmək məqsədilə gələcək
inteqrasiya və liberallaşdırma proseslərində
iştirak; Aİ üzv ölkələri ilə daha səmərəli
siyasi dialoq və əməkdaşlıq, güzəştli
ticarət əlaqələri və açıq bazar,
miqrasiya, narkotiklər və mütəşəkkil cinayətkarlıqla
mübarizə sahəsində əməkdaşlıq, sərmayələrin
təşviqi, yeni maliyyə mənbələrinin əldə
edilməsi, ölkəmizin Ümumdünya Ticarət Təşkilatına
üzv olmasının dəstəklənməsi və s. Həmçinin
AQS tərəfdaş ölkələr, o cümlədən
Azərbaycan Respublikası üçün mədəni, təhsil
və ətraf mühit kimi sahələr üzrə əlaqələri
təşviq edən müəyyən Aİ proqramlarında
daha çox iştirak və texniki yardım imkanları təqdim
edib. Bu kontekstdə xüsusilə Avropa Qonşuluq və Tərəfdaşlıq
Aləti (AQTA) çərçivəsində Tvinninq, Texniki yardım və Məlumat
mübadiləsi (TAİEX), Büdcəyə dəstək,
"Tempus", "Erasmus Mundus" kimi proqramlar qeyd oluna bilər.
AQS-in
mərkəzi elementi isə Aİ ilə hər bir tərəfdaş
ölkə arasında razılaşdırılmış və
ölkə üzrə bir sıra qısa və orta müddətli
prioritetlərin əks olunduğu fəaliyyət
planlarıdır. Ölkəmizlə Avropa İttifaqı Fəaliyyət
Planı 14 noyabr 2006-cı il tarixində Brüsseldə
AR-Aİ Əməkdaşlıq Şurasının iclası
zamanı qəbul edilib. Bununla yanaşı, Azərbaycan və Avropa İttifaqı arasında
enerji sahəsində əməkdaşlıq geniş vüsət
alıb. Bu çərçivədə 7 noyabr 2006-cı il
tarixində Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Brüsselə
səfəri zamanı imzalanmış "Avropa
İttifaqı ilə Azərbaycan Respublikası arasında
enerji sahəsində strateji tərəfdaşlıq
haqqında Anlaşma Memorandumu" Azərbaycan və Aİ arasında enerji
dialoqunun genişləndirilməsi istiqamətində yeni
imkanlar yaradıb. Bu memorandumun əsas məqsədləri
Aİ-nin enerji təchizatının diversifikasiyası və təhlükəsizliyi,
həmçinin Azərbaycanın enerji infrastrukturunun
inkişafı və müasirləşdirilməsi, enerjidən
səmərəli istifadə, enerjiyə qənaət və bərpa
olunan enerji mənbələrinin istifadəsidir.
Ölkəmiz
müstəqillik qazandıqdan sonra Aİ Azərbaycan
iqtisadiyyatına yardım göstərən əsas donorlardan
biri olub. Bu müddət ərzində
Aİ ilə münasibətlər "MDB ölkələrinə
texniki yardım" (TACIS), "Avropa-Qafqaz-Asiya nəqliyyat dəhlizi"
(TRACECA), "Avropaya neft və qazın nəql edilməsi
üzrə dövlətlərarası proqram" (INOGATE),
"Humanitar yardım" (ECHO) və digər proqramlar çərçivəsində
inkişaf etdirilib. 1 yanvar 2007-ci il tarixindən etibarən TACIS
proqramı Avropa Qonşuluq və Tərəfdaşlıq Aləti
(AQTA) ilə əvəz olunub. Digər bir sıra mühüm
proqramlarla yanaşı, Azərbaycan
Avropa İttifaqının "Şərq Tərəfdaşlığı"
təşəbbüsündə də fəal iştirak edir.
Azərbaycanın
1992-ci ildən üzv olduğu Avropada Təhlükəsizlik və
Əməkdaşlıq Təşkilatı Avropa qitəsinin
bütün ölkələrini əhatə edən yeganə
təşkilatdır. Azərbaycan Respublikası təşkilatın
əsas sənədləri olan Helsinki Yekun Aktına, Paris
Xartiyasına və Avropa Təhlükəsizliyi Xartiyasına
qoşulub. Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həll edilməsindəki roluna görə
ATƏT çərçivəsində əməkdaşlıq
Azərbaycan Respublikasının xarici siyasətində
xüsusi yer tutur. Azərbaycan ATƏT-lə həmçinin
demokratikləşdirmə sahəsində də əməkdaşlıq
edir və bu sahəyə seçkilərin müşahidəsi,
ATƏT-in Demokratik Təsisatlar və İnsan Hüquqları
Bürosunun xəttilə həyata keçirilən layihələr
daxildir.
Avropa Şurasına üzvlük
Avratlantik məkana inteqrasiya siyasətinə yeni töhfələr
verir
İnkişaf
strategiyasının əsas xətlərindən birini sürətli
demokratik tərəqqi təşkil
edən Azərbaycan Avratlantik məkana inteqrasiya yolunda
uğurla irəliləyir. Bu mənada xalqın iradəsini
ifadə edən hakimiyyətin mövcudluğu, hüquqi
dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu istiqamətində qazanılmış nailiyyətlər,
insan hüquq və azadlıqlarının təmini, eləcə
də bu qəbildən olan digər hallar Azərbaycanı
dünya miqyasında xarakterizə edən əsas xüsusiyyətlər
sırasında yer alır. Artıq sosial-iqtisadi inkişaf
dinamikasına görə uğurlu bir modelin əsasını
yarada bilmiş Azərbaycan beynəlxalq səviyyədə həm
də siyasi və demokratik tərəqqi
yolunda möhtəşəm
nailiyyətlərə imza atan dövlət kimi
çıxış edir.
(ardı var)
Azərbaycan.- 2011.- 22 oktyabr.-
S. 4.