Müstəqil Azərbaycanın
müasir tarixinin bənzərsiz müntəxəbatı
"Müasir Azərbaycan dövrün baxışında" ikicildliyi barədə mülahizələr
Yetmiş ildən artıq müddət ərzində totalitar rejim şəraitində, nəhəng imperiyanın milli ucqarlarından biri kimi mövcud olmuş, dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonrakı ilk illərdə hərc-mərclik və xalqımızın maraqlarına zidd siyasət nəticəsində bütün hakimiyyət-idarəetmə strukturları dağıdılıb sıradan çıxarılmış, iqtisadiyyatı tənəzzül həddinə çatdırılmış, ərazisinin beşdə bir hissəsi işğal altına düşmüş, əhalisinin bir milyon nəfərdən çoxu ata-baba yurdlarından, doğma ev-eşiklərindən didərgin salınaraq qaçqın və məcburi köçkün taleyini yaşamağa məcbur edilmiş bir respublikanı siyasi-hərbi qeyri-müəyyənlikdən əmin-amanlıq və sabitliyə, sosial-iqtisadi tənəzzüldən dinamik inkişafa, tərəqqi və yüksəlişə qovuşduran Heydər Əliyev siyasəti - onun demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu və sosial-iqtisadi inkişaf konsepsiyası hansı prinsiplərə söykənirdi, hansı nöqtədən başlanıb hansı nöqtədə bitirdi?
1995-ci ildən etibarən ölkədə sistemli şəkildə həyata keçirilən institusional və iqtisadi islahatların uğurunu təmin edən cəhətlər hansılar idi, islahatların konkret nəticələri, təzahürləri nədən ibarətdir? Bu və onlarca digər sualların yerli-yataqlı, dəqiq cavabı Heydər Əliyev dühasının əzəmətini, Heydər Əliyevin tarix və millət qarşısında xidmətlərinin miqyaslarını dərk edə bilməklə yanaşı, həm də həyatın özü qədər əbədi olan bir suala: "Haradan gəlib hara gedirik" - sualına aydınlıq gətirmək üçün çox vacibdir və bu şərəfli missiyanı yerinə yetirmək məsuliyyəti, ən əvvəl, elmi araşdırmaçıların üzərinə düşür.
Şübhəsiz ki, son illərdə respublikamızda bu istiqamətdə az iş görülməmişdir - Azərbaycanda müstəqil dövlət quruculuğunun ayrı-ayrı aspektləri dünya təcrübəsi kontekstindən tədqiqata cəlb edilmiş, siyasi-politoloji, hüquqi, fəlsəfi, iqtisadi baxımdan təhlil olunmuş, ümumiləşdirmələr aparılmış, gələcək fəaliyyət üçün yekun nəticələr çıxarılmışdır və bu sırada Heydər Əliyev idarəetmə məktəbinin fəal yetirmələrindən olan akademik Ramiz Mehdiyevin adı ilk sırada durur. Onun "milli ideyanın təcəssümü" deyə səciyyələndirdiyi müasir Azərbaycan - "üçüncü respublika" barədə əvvəlcə dövri mətbuatda, daha da konkretləşdirsək, rəsmi dövlət qəzeti olan "Azərbaycan"ın səhifələrində dərc edilən, sonra isə bir neçə dildə kitab şəklində geniş oxucu kütləsinə çatdırılan, dərin elmi təhlil süzgəcindən keçirilmiş novator ruhlu, birmənalı mülahizələri həm də Azərbaycan Respublikasının dünəninə nəzər salmaqla ölkənin bu günü və ən çox da sabahı haqqında necə yazmaq lazım gəldiyinə klassik örnəkdir.
Bu örnəkdən nümunə götürən dövri nəşrlərin, öncə də elə "Azərbaycan" qəzetinin səhifələrində ardıcıl olaraq elmi-praktik və publisistik səciyyə daşıyan silsilə məqalələr dərc olunur, ölkədə gedən siyasi, sosial-iqtisadi və mədəni quruculuq proseslərinin konkret təzahürlərinə aydın vətəndaş münasibəti bildirilir. Eyni zamanda, Heydər Əliyevin bənzərsiz titanik fəaliyyəti və bu fəaliyyətin cahanşümul nəticələri baxımından, bütün görülən işlər, əslində, dəryada damla təsirini bağışlayır, bunun da sadə bir səbəbi vardır: Heydər Əliyev müasir Azərbaycanın, yeni Azərbaycanın tarixini öz əli ilə yaradan cahanşümul miqyaslı şəxsiyyət olmuşdur - əsl tarix isə yalnız illər, qərinələr keçəndən, baş verən və baş verməli olan hadisələr tarixilik səciyyəsi kəsb edəndən sonra həqiqi qiymətini alır.
Bununla belə, professor Əli Həsənovun çox dəqiq söylədiyi kimi, "Tarix keçmiş, bu gün və gələcək arasındakı əlaqələrə söykənir. Hər bir dövlətin tarixi özünün varislik prinsipini gözləyirsə, ona əməl edilərək qurulursa və keçmişin təcrübəsini nəzərə alaraq bugünkü həyatda istifadə olunursa, bu tarixdən gələcək üçün nəticələr çıxarılırsa, onda o tarix davamlı olur. Həmçinin, o zaman dövlətlərin dövlətçiliyi güclü olur, ətraf aləmlə münasibətləri rəvan davam edir və inkişafında da daha az maneələrlə rastlaşır". Bu mənada, ideya rəhbəri Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin olduğu və "Azərbaycan" qəzetinin redaksiyası tərəfindən hazırlanaraq bu günlərdə geniş ictimaiyyətə təqdim edilən, 1991-ci ildə müstəqilliyin bərpasına qədər və sonrakı iyirmi illik dövr ərzində Azərbaycanın keçdiyi möhtəşəm iqtisadi, siyasi və mədəni inkişafının, dünya birliyində ölkəmizin layiqli yer tutmasının əsl salnaməsi olan "Müasir Azərbaycan dövrün baxışında" ikicildliyinin "Giriş"ində də haqlı qeyd olunduğu kimi, qarşıda dayanan ən başlıca vəzifələrdən biri "ulu öndər Heydər Əliyevin böyük zəhmət, dəmir iradə, sarsılmaz qətiyyət bahasına qurub-yaratdığı, uğur magistralına çıxardığı, onun layiqli davamçısı cənab İlham Əliyevin daha da inkişaf etdirərək hər bir Azərbaycan vətəndaşının milli qürur yerinə çevirdiyi müstəqil dövlətin ötən müddətdə (dövlət müstəqilliyinin bərpa edilməsindən sonrakı illərdə -- V.N.) qət etdiyi möhtəşəm yola nəzər salınması, qazanılan nailiyyətlərin düzgün dəyərləndirilərək gələcək nəsillər üçün yazıya alınması"dır, həm də "bu mövzuda nə qədər çox kitab yazılsa, nə qədər fərqli fikirlər irəli sürülsə, bu, ümumi işimizə bir o qədər fayda verər". Tarixçilər, iqtisadçılar, filosof və siyasətşünaslarla yanaşı, ümumən Azərbaycanın keçdiyi yolun ayrı-ayrı mərhələlərini öyrənmək istəyənlər üçün zəngin mənbə rolunu oynayacaq "Müasir Azərbaycan dövrün baxışında" ikicildliyi məhz bu missiyanın ifadəsidir.
Müasir Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin banisi ulu öndər Heydər Əliyevin əbədiyaşar xatirəsinə ithaf edilən ikicildlikdə Azərbaycanın 20 illik dövlət müstəqilliyinin müasir tarixi, bu tarixin yaradılmasına sərf edilmiş Heydər Əliyevin titanik səyləri, bu tarixin formalaşması üçün bu gün də uğurla reallaşdırılan Prezident İlham Əliyevin siyasəti və bundan sonrakı hədəflər və başlıca istiqamətlər geniş şəkildə öz əksini tapmışdır.
Kitab "Azərbaycan Respublikasının dövlət müstəqilliyinin bərpasının iyirminci ildönümü haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2011-ci il 21 yanvar tarixli sərəncamı ilə açılır. Bu, iki cəhətdən çox məntiqidir: əvvəla, "üçüncü respublika" 1991-ci il oktyabrın 18-də qəbul edilmiş "Azərbaycan Respublikasının dövlət müstəqilliyi haqqında" Konstitusiya Aktında rəsmən bəyan olunduğu kimi, ötən əsrin ikinci onilliyində cəmi 23 ay mövcud olmuş Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin hüquqi varisidir. İkincisi, müasir Azərbaycanın daxili və xarici siyasəti tamamilə varislik prinsipinə əsaslanır: bu siyasətin əsasları Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev tərəfindən işlənib hazırlanmış və həyata keçirilməyə başlanmış, müasir mərhələdə isə Prezident İlham Əliyev tərəfindən yaradıcılıqla inkişaf etdirilərək, bitkin konsepsiya halına gətirilmiş və uğurla reallaşdırılmaqdadır. "Müasir Azərbaycan dövrün baxışında" ikicildliyində çox düzgün olaraq qeyd edilir ki, "Ulu öndər Heydər Əliyevin siyasi lider kimi gücü və qüdrəti onun elan etdiyi məqsəd və vəzifələrin real həyatda praktik tətbiqi imkanları ilə ölçülür. Ümummilli lider yeni dövrün gerçəkliklərini nəzərə almaqla müstəqil Azərbaycan dövlətinin perspektiv iqtisadi, siyasi, hüquqi inkişaf prioritetlərini açıqlamış, demokratik inkişafa doğru sürət götürmüş Azərbaycan dövlətini qısa müddət ərzində möhkəmlənən, qüdrətlənən, regionda, ümumilikdə dünyada əhəmiyyətli həlledici dərəcədə artan təsir məkanına çevirmişdir... 2003-cü ildən ölkəyə inamla rəhbərlik edən cənab İlham Əliyev mütərəqqi inkişaf strategiyasını davam etdirməklə yanaşı, yeni dövrün tələblərinə uyğun zənginləşdirmiş, sosial-iqtisadi islahatlarla demokratikləşdirmə proseslərinin paralel şəkildə aparılmasına, birinin digərini tamamlamasına çalışmışdır. Dövlət başçısı İlham Əliyevin prezidentliyinin hər iki mərhələsində məhz bu postulat əsas götürülmüş və iqtisadiyyat həyata keçirilən çoxşaxəli islahatların əsas ağırlıq mərkəzini, nüvəsini təşkil etmişdir".
Kitabın ilk fəsli də məhz Azərbaycan siyasətində varisliyin söykəndiyi ali məqama - Heydər Əliyevə və onun yeni Azərbaycanın iqtisadi, siyasi, mənəvi əsaslarının yenidən qurulması, möhkəmləndirilməsi və inkişaf etdirilməsi naminə titanik fəaliyyətinin təhlilinə həsr edilmişdir. Kitabda dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonra Azərbaycanın qısa müddətdə sosial-iqtisadi sahədə qazandığı möhtəşəm uğurlarda ulu öndər Heydər Əliyevin hələ ötən əsrin 70-80-ci illərində böyük müdrikliklə formalaşdırdığı resurslardan geniş söz açılmış, qeyd edilmişdir ki, ümummilli liderin Azərbaycana rəhbərliyinin birinci dövründə - 1969-1982-ci illərdə həyata keçirilən kompleks tədbirlərin uğurlu nəticələri bir neçə onillikdən sonra Azərbaycanın müstəqil dövlət kimi mövcudluğuna etibarlı zəmin olmuşdur.
Ümumiyyətlə, tale elə gətirmişdir ki, Heydər Əliyev həm ötən əsrin 60-cı illərinin sonunda, həm də dövlət müstəqilliyimizin bərpasının ilk illərində Azərbaycanda siyasi rəhbərliyə gələrkən respublikada cəmiyyət həyatının bütün sahələri aqoniya vəziyyətində olmuş, dövlət idarəetməsindən tutmuş mənəviyyat sahələrinə qədər hər yerdə dərin böhran hökm sürmüşdür. Heydər Əliyev isə tarix üçün çox qısa olan zaman kəsiyi ərzində özünün dərin zəkası, heyrətamiz təşkilatçılıq və idarəçilik bacarığı, rəhbər qətiyyəti və titanik şəxsi zəhməti hesabına hər dəfə Azərbaycanı dinamik inkişaf və tərəqqi yoluna çıxarmış, layiq olduğu mərtəbəyə ucaltmış, necə deyərlər, millətimizin imzasını imzalara qatmağa nail olmuşdur.
Uzun illər keçmiş SSRİ-də əsasən "qara qızıl" diyarı kimi tanınan, lakin XX əsrin 60-cı illərinin ortaları üçün neft hasilatında da artıq İttifaq dövlətinin ikinci-üçüncü dərəcəli regionuna çevrilən, ÜDM istehsalında nəsibi daha çox əl əməyinə əsaslanan kənd təsərrüfatı olan Azərbaycanın 1969-1982-ci illərdə keçdiyi inkişaf yolu, həmin dövrün ifadələri ilə adlandırsaq, sabit "qırmızıbayraqlı respublika" imicini qazanması Heydər Əliyev zəkasının genişliyinə, Azərbaycanın böyük oğlunun rəhbər məharətinin potensialına əyani sübut kimi, onun daha geniş miqyasda - SSRİ adlı superdövlət miqyasında siyasi rəhbərliyə layiq görülməsinə də özgün zəmanət olmuşdu.
Yeni kitabda müstəqillik yollarında qarşıya çıxan və uğurlu həllini tapan iqtisadi problemlərdən, həyata keçirilən möhtəşəm layihələrdən, Azərbaycanın dünyanın ən sürətli inkişaf edən ölkələrdən birinə çevrilməsindən, beynəlxalq aləmdə nüfuz sahibi olmasından, ölkəmizi modern dövlətə çevirən islahatlardan, demokratik vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu sahəsində əldə olunan uğurlardan səlis dillə, konkret faktlarla bəhs edilir, bütün bunların Heydər Əliyevin dövlətçilik və siyasi idarəçilik konsepsiyasına əsaslanmaqla əldə olunduğu diqqətə çatdırılır.
Müstəqil Azərbaycan quruculuğunun memarı və təşkilatçısı kimi Heydər Əliyevin tarix və millət qarşısında misilsiz xidmətlərindən bəhs edərkən onun 1993-cü ildə xalqın təkidli tələbi ilə Azərbaycanda siyasi rəhbərliyə qayıdışından sonrakı dövrə təsadüf edən təxminən 10 illik fəaliyyətini xüsusi dəyərləndirmək tələb olunur. Bu zərurət, hər şeydən əvvəl, ondan irəli gəlir ki, dövlət müstəqilliyimizin bərqərar olması və dönməz xarakter alması, müstəqil Azərbaycan Respublikasında dünyəvi, demokratik dövlət quruculuğunun möhkəm təməlinin qoyulması naminə işlənib hazırlanmış və uğurla həyata keçirilmiş daxili və xarici siyasət strategiyası məhz həmin dövrdə real məzmun və məna kəsb etmişdir. Məhz Heydər Əliyevin həmin dövrdəki titanik fəaliyyətinin nəticəsi olaraq, tarixən qısa bir zaman kəsiyində məntiqi bir ardıcıllıqla:
Azərbaycanda vətəndaş müharibəsi alovları söndürülmüş;
baş qaldırmaqda olan separatçılıq meyillərinin kökü kəsilmiş və dövlətimiz dünyanın siyasi xəritəsindən silinmək təhlükəsindən xilas edilmiş;
iflic vəziyyətində olan hakimiyyət strukturlarının dolğun fəaliyyəti bərpa olunmuş;
nizami ordu quruculuğuna başlanmış, Ermənistanın Azərbaycana qarşı hərbi ekspansiyası dayandırılmış və 1994-cü ildə atəşkəsin əldə edilməsinə nail olunmuş;
böhran və tənəzzül içərisində olan milli iqtisadiyyatın maddi-maliyyə dayaqlarını əldə etmək üçün Azərbaycanın yeni neft strategiyası formalaşdırılmış və 1994-cü il sentyabrın 20-də "Əsrin kontraktı"nın imzalanması ilə xarici investisiyaların ölkəmizə axını üçün möhkəm zəmin yaradılmış;
iqtisadiyyatın bazar prinsipləri əsasında inkişafını təmin etmək üçün dövlət mülkiyyətinin özəlləşdirilməsinə başlanmış və MDB-də misli-bərabəri olmayan radikal aqrar islahatlar həyata keçirilmiş;
bazar infrastrukturlarının formalaşması və azad sahibkarlığın hərtərəfli inkişafı üçün müvafiq qanunvericilik bazası yaradılmış;
dövlət idarəetmə sistemində geniş islahatlar
aparılmış;
Azərbaycanın beynəlxalq birliyə, o cümlədən
Avropa məkanına intensiv inteqrasiyası təmin
edilmişdir.
XX əsrin
70-80-ci illərində Azərbaycanda böyük iqtisadi
potensialın yaranmasının təşkilatçısı
olmuş Heydər Əliyev gənc müstəqil Azərbaycan
Respublikasında da hüquqi, demokratik dövlət
quruculuğu və iqtisadiyyatın bazar münasibətləri əsasında
qurulmasının memarı və təşkilatçısı
oldu.
Bir daha qeyd etmək lazımdır ki, dövlət
müstəqilliyinin bərpasından sonrakı illər Azərbaycanın
həyatında baş verən ictimai-siyasi hadisələrin
xarakterinə və xüsusiyyətlərinə görə
xeyli dərəcədə mürəkkəb bir dövr
olmaqla, bir-birindən kəskin şəkildə fərqlənən
müxtəlif mərhələlərə ayrılır. Bu mərhələlərin
hər biri iqtisadiyyatın inkişafında özünəməxsus
xüsusiyyətləri ilə seçilir. "Azərbaycan XXI əsrin və
üçüncü minilliyin astanasında. Yeni 2001-ci il, yeni əsr və üçüncü
minillik münasibətilə Azərbaycan xalqına müraciət"ində
Heydər Əliyev XX əsrin son onilliyində Azərbaycanda
gedən proseslərin ümumi əlamətinə görə
həmin illəri üç mərhələyə
bölmüşdür. 1991-1993-cü illərin ortalarına qədərki
birinci mərhələ ən müxtəlif ictimai-siyasi hadisələr
(Ermənistanın Azərbaycana qarşı elan
olunmamış müharibəsi və bunun ucbatından 1 milyon
nəfərədək soydaşımızın
qaçqın və məcburi köçkün vəziyyətinə
düşməsi, torpaqlarımızın 20 faizə qədərinin
işğal edilməsi, hakimiyyət uğrunda aramsız
çəkişmələr və silahlı mübarizə,
keçmiş müttəfiq respublikalarla uzun illərdən bəri
mövcud olan qarşılıqlı əlaqələrin
pozulması, xammal və satış bazarlarının itirilməsi,
ölkədə baş alıb gedən hərc-mərclik və
xaos, idarəetmədə səriştəsizlik və s.)
ucbatından Azərbaycan iqtisadiyyatı üçün
çox dərin tənəzzüllə səciyyələnmişdir:
1993-cü ildə ümumi daxili məhsulun həcmi həmin
göstəricinin 1988-ci ildəki səviyyəsinin cəmi
60%-ni təşkil etmişdir; 1992-1994-cü illər ərzində
milli gəlir 50% azalmışdır; 1993-cü ildə
büdcə kəsiri 23,8 milyon manat və ya ümumi daxili məhsulun
14,4%-ə qədərini təşkil etmişdir; həmin il
idxal və ixracın həcmi 50%-dən çox
azalmış, tədiyyə balansında mənfi saldo 23 milyon
dollara çatmışdır; bütövlükdə
1990-cı illə müqayisədə üç il ərzində
ÜDM-in real həcmi 2 dəfə azalmış, sənaye
istehsalı 63%, kənd təsərrüfatı istehsalı
47% aşağı düşmüş, 1800%-ə çatan
inflyasiya prosesi nəticəsində əhalinin həyat səviyyəsi
3,6 dəfə aşağı enmişdir.
İkinci
mərhələdə (1993-cü ilin ortalarından 1995-ci ilin
sonunadək olan dövrdə) Azərbaycan
iqtisadiyyatının nəinki həmin dövrdəki, həm
də daha çox sonrakı böyük inkişafında
köklü dəyişikliklərin özülü olacaq
önəmli tarixi bir hadisə baş verdi: dövlət
başçısının uzaqgörən xarici siyasəti,
habelə Azərbaycanda baş verən müsbət proseslər
nəticəsində sabit bir ölkə kimi ona göstərilən
inam və etimadın mühüm təzahürlərindən
biri olaraq, 1994-cü il sentyabrın 20-də Xəzərin Azərbaycan
sektorunun karbohidrogen ehtiyatlarının birgə işlənilməsi
barədə Qərbin nüfuzlu neft şirkətləri ilə
ilk beynəlxalq müqavilə imzalandı. Sonralar
baş verən hadisələrin təsdiqlədiyi kimi, "Əsrin
müqaviləsi" kimi tarixə düşən və
ölkənin dövlət neft strategiyasının təməlində
duran bu böyük beynəlxalq iqtisadi əməkdaşlıq
aktı bütövlükdə Azərbaycan
iqtisadiyyatının tezliklə dirçəlməsində və
dövlət müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsində
həlledici rol oynadı.
Hələ
1994-cü ilin yayında - dövlət müstəqilliyimizin
kövrək olduğu, ölkədə ictimai-siyasi sabitliyin
tam bərqərar olmadığı bir vaxtda ulu öndər
deyirdi: "Biz respublikamızda hüquqi-demokratik dövlət
qurmaq yolu ilə gedirik. Bu, dövlət
quruculuğunda, siyasi sahədə strateji yolumuzdur. Bununla çox sıx əlaqədə ikinci sahə
iqtisadiyyatın demokratik yollarla idarə edilməsidir, yəni,
iqtisadiyyatda demokratik islahatlar aparılması, bazar
iqtisadiyyatı yoludur. Bütün bunlar
kompleks şəkildə respublikamızı gələcəyə
aparan yollar, istiqamətlərdir".
Heydər
Əliyevin iqtisadi inkişaf konsepsiyasında "iqtisadi
islahatlar" ifadəsi dedikdə, Azərbaycan
iqtisadiyyatını bazar prinsipləri əsasında qurmaq,
özəl bölmənin fəaliyyətini genişləndirmək
və dövlət mülkiyyətinin özəlləşdirilməsini
həyata keçirmək, azad sahibkarlığa, vətəndaş
təşəbbüskarlığına geniş imkanlar
yaratmaq, milli iqtisadiyyatımızı inkişaf etmiş
ölkələrin iqtisadi sistemləri əsasında yenidən
qurmaq və dünya iqtisadiyyatına fəal inteqrasiya başa
düşülür.
Azərbaycanın sərbəst bazar iqtisadiyyatı yolunu
tutmasını bəyan edərkən Heydər Əliyev bu
yolda obyektiv çətinliklərin olacağını,
qarşıya çoxlu maneələrin, süni əngəllərin
çıxa biləcəyini də bilirdi. 1997-ci ilin aprelində
iqtisadi islahatların gedişinə həsr olunmuş
müşavirədə Heydər Əliyev islahatların
hazırlanması və həyata keçirilməsinə
başlanması yolunda hansı maneələrin qarşıya
çıxdığını və ölkə rəhbərliyinin
bu maneələrə qarşı münasibətdə necə
böyük prinsipiallıq göstərdiyini nəzərdə
tutaraq deyirdi: "Keçən illərdə bəziləri
hesab edirdilər ki, Ermənistanla hərbi münaqişə
mövcud olduğu, ölkəmizin ərazisinin bir qismi
işğal altında olduğu, bir milyondan çox vətəndaşımızın
yerindən-yurdundan didərgin düşüb
köçkün vəziyyətində, ağır şəraitdə
yaşadığı bir halda respublikamızda islahatlar
keçirilməsi mümkün deyil, yaxud ümumiyyətlə,
lazım deyil. Digərləri isə çox
böyük "qəhrəmanlıqlar" göstərmək
istəyirdilər. Onlar deyirdilər ki, nəyin
bahasına, necə olur-olsun, islahatları tezliklə
keçirmək, indiyədək dağılmayanları da
dağıtmaq lazımdır, hər şey
dağılmalıdır. Onlar belə hesab edirdilər ki,
həmin dağılanların yerində guya yeni bir
möcüzə əmələ gələcəkdir... Biz isə nə o cür, nə də başqa
cür mənfi fikirlərin təsiri altına düşmədik.
İşimizi planlı, təmkinli,
düşüncəli aparmaqla məşğul olduq. ...
Hər işi təmkinlə, ağılla
görmək lazımdır. Respublikanın
mövcud sərvətlərini qoruyub saxlamaq,
dağıntının qarşısını almaq,
dağıntıya yol verməmək, ölkənin mülkiyyətini
qoruyub saxlamaq yolu ilə islahatları həyata keçirib,
dövlət mülkiyyətini xalqın, vətəndaşların
mülkiyyətinə çevirmək lazımdır".
İqtisadi islahatların keçirilməsi müddətinə
real münasibət bəsləyən Heydər Əliyev
öyrədirdi ki, "iqtisadi islahatların həyata
keçirilməsi asan məsələ deyildir. Kim isə
hesab edir ki, iqtisadi islahatları bir günə, iki günə,
bir aya, iki aya, üç aya həyata keçirmək, ondan
istədiyimiz nəticəni əldə etmək olar. Şübhəsiz ki, bu, səhv fikirdir. İqtisadi islahatlar keçirmiş ölkələrin
təcrübəsi də bunu sübut edir. Əvvələn, bu təcrübə iqtisadi
islahatların həyata keçirilməsinin necə çətin
olduğunu, ikincisi, onun nə qədər vaxt tələb
etdiyini göstərir. Üçüncüsü isə
bu islahatların aparılması dövründə müsbət
nəticə alana qədər nə qədər
yeni çətinliklərin meydana
çıxdığını göstərir. Biz bunların hamısını nəzərə
almalıyıq".
Başqa
sözlə, iqtisadi islahatlar həyata keçirilərkən
Heydər Əliyev iqtisadi qanunların və dünya təcrübəsinin
əsas götürülməsini, islahatların sistemli və
kompleks aparılmasını, milli iqtisadiyyatın real vəziyyəti
və potensial imkanları, respublikadakı sosial-siyasi durum, əhalinin
həyat səviyyəsi nəzərə alınmaqla, sosial təmayüllü
bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə əsaslanmasını zəruri
sayırdı. Yeri gəlmişkən, Heydər Əliyevin
müəyyən etdiyi və ardıcıllıqla həyata
keçirdiyi sosial təmayüllü iqtisadi inkişaf modeli
bazar mexanizminə əsaslanan qarışıq, səmərəli
bir iqtisadiyyat modelidir və bu modeldə keçid
dövründə dövlətin güclü tənzimləyici
rolu üstünlük təşkil edir, mülkiyyət
çoxnövlülüyü xüsusi mülkiyyətlə
dövlət mülkiyyətinin bir-birini tamamlamasına,
onların hüquq bərabərliyinin qəbul edilməsinə
əsaslanır və dövlət əhalinin gəlirləri,
məşğulluq, səhiyyə, təhsil, mədəniyyət
və iqtisadiyyatın sosial müdafiəyə ehtiyac duyan digər
sahələrində güclü sosial təminat siyasətini
yeridir. Yeni Azərbaycan quruculuğunun arxada qalan illəri də
Heydər Əliyevin iqtisadi strategiyasının haqlı olaraq
sosial yönümlü bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə əsaslanmasının
həyatiliyini və alternativsizliyini, eynilə də Heydər Əliyevin
iqtisadi konsepsiyasına görə, islahatların üç mərhələdə
həyata keçirilməsinin - birinci mərhələdə
güclü dövlət tənzimlənməsi yolu ilə
böhrandan çıxmaq; ikinci mərhələdə
iqtisadiyyatın sabitliyini təmin etmək;
üçüncü mərhələdə isə
iqtisadiyyatın dirçəlişinə və yüksələn
xətlə dinamik inkişafına nail olmaq vəzifələrinin
həllinə yönəldilməsinin məqsədəuyğunluğunu
təsdiq etmişdir.
Heydər Əliyevin iqtisadi inkişaf konsepsiyasında
azad sahibkarlığın, özəl bölmənin
inkişafı üçün zəruri şəraitin təmin
edilməsi mühüm yer tutur. Ulu öndər deyirdi: "İstəyirik
ki, insanlar mülk sahibi olsunlar, əmlak sahibi olsunlar, sahibkar
olsunlar"; bu şərtlə ki, gərək "bizim
sahibkarlarımız qanuna riayət etsinlər, qanuni yolla
getsinlər. Onlar qanuni yol ilə gedərək həqiqi
sahibkar ola bilərlər". Məhz buna
görə Heydər Əliyev dövlət orqanlarından tələb
edirdi ki, "qanuni yolla sahibkarlıq etməkdə sahibkarlara
maneçilik törətməsinlər, əngəllər
yaratmasınlar, mane olmasınlar, qanuni tələbləri yerinə
yetirərkən onları rüşvət verməyə
sövq etməsinlər, rüşvət almasınlar, onlarla
birlikdə qanunu pozmasınlar", "sahibkarlığın
inkişaf etdirilməsi üçün indiyə qədər
yaradılan və mövcud olan əngəllər aradan
götürülsün, sahibkarlara onların normal fəaliyyət,
qanuni fəaliyyət göstərməsi üçün
şərait yaradılsın, kömək edilsin".
Bu başlıca prinsiplər Azərbaycanda
sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi naminə Heydər
Əliyevin daim rəhbər tutduğu, onun təşəbbüsü
ilə qəbul edilmiş qanun və məcəllələrdən,
imzaladığı fərman və sərəncamlardan, təsdiqlədiyi
dövlət proqramlarından qırmızı bir xətt kimi
keçən prinsiplər olmuşdur. Məhz bunun sayəsində
indi Azərbaycanda milli sahibkarların böyük bir ordusu
meydana gəlmiş, özəl bölmənin payı
iqtisadiyyatda 90 faizi keçmişdir.
Dünya iqtisadiyyatına inteqrasiya və Azərbaycanın
digər ölkələrlə əməkdaşlığı
Heydər Əliyev iqtisadi strategiyasının əsas istiqamətlərindəndir. Heydər Əliyevin iqtisadi
strategiyasında xarici iqtisadi əlaqələrin milli iqtisadi
maraqların gözlənilməsinə təminat verən bir
tərzdə, yəni, bir tərəfdən ölkəyə
xarici investisiyaların cəlb edilməsi, onların respublika ərazisində
ümumdövlət siyasətinə uyğun yerləşdirilməsi,
digər tərəfdən isə respublikanın ixrac
potensialının inkişaf etdirilməsi, milli
ixracatçıların əlaqələndirilməsi və
onların maraqlarının müdafiə olunması istiqamətində
qurulması başlıca prinsipdir. Heydər Əliyev deyirdi:
"Biz dünyaya açıq bir ölkəyik. Azərbaycanda demokratik, hüquqi, sivilizasiyalı
dövlət qururuq, demokratik cəmiyyət
formalaşdırırıq. Bütün
sahələrdə, o cümlədən iqtisadiyyat sahəsində
ölkəmizi dünya iqtisadiyyatına bağlamaq istəyirik.
Bu baxımdan ölkəmizin böyük təbii
sərvətlərini hərəkətə gətirmək
üçün, onu inkişaf etdirmək üçün
şübhəsiz ki, bizim xarici şirkətlərlə,
xarici ölkələrlə, xarici sərmayəçilərlə
sıx əməkdaşlığımız lazımdır.
Azərbaycana sərmayə gətirmək
lazımdır. Azərbaycana sərmayə
qoyuluşunu təmin etmək lazımdır".
Heydər
Əliyev xarici investorları Azərbaycanla əməkdaşlığa
sövq etmək üçün ölkədə hər
cür şərait yaradılmasını, xarici
investorların, Azərbaycanda işləmək istəyən
iş adamlarının fəaliyyətinin ən əlverişli
şəkildə təmin edilmək üçün
hüquqi baza yaradılmasını və kifayət qədər
güzəştlər verilməsini daim diqqət mərkəzində
saxlayırdı. Bütün bunların nəticəsidir
ki, indi Azərbaycan təkcə MDB məkanında deyil, Şərqi
Avropa dövlətləri arasında da xarici investisiyanın cəlb
olunmasına görə öncül yerlərdən birini tutur.
"Müasir
Azərbaycan dövrün baxışında" kitabında
bütün bunlar ümumiləşdirilərək belə bir
qənaətə gəlinir ki, "...bu dövrdə ölkəmizdə
aparılan müstəqil dövlət quruculuğu prosesində
iqtisadi islahatların və inkişafın mahiyyət
etibarı ilə yeni bir modelinin - Azərbaycan modelinin əsası
qoyuldu. Sonrakı illərdə davamlı və dinamik
inkişaf məntiqinə əsaslanan bu modelin strateji istiqamətlərinin
sərbəst bazar münasibətlərinə əsaslanan və
özünüinkişaf qabiliyyətinə malik olan
sosialyönümlü bütöv iqtisadi sistemin - müstəqil
milli iqtisadiyyatın formalaşdırılması, ölkədə
mövcud olan təbii-iqtisadi, texniki-istehsal və elmi-texniki
potensialın fəal surətdə təsərrüfat
dövriyyəsinə cəlb olunması, milli iqtisadiyyatın
dünya təsərrüfat sisteminə səmərəli
şəkildə inteqrasiyasının təmin olunması
özünü büruzə verdi".
Həm də
kitab müəlliflərinin fikrincə, inkişaf və tərəqqinin
Heydər Əliyev modeli dediyimiz Azərbaycan modeli üzrə
iqtisadi siyasətin həyata keçirilmə
taktikasının əsas fərqləndirici xüsusiyyətlərini
"göstərilən istiqamətlərin hər biri üzrə
fəaliyyətin paralel şəkildə həyata keçirilən
proqramlar üzrə aparılması, qeyri-standart, lakin iqtisadi
inkişafın obyektiv qanunauyğunluqlarını nəzərə
alan, gələcəyə hesablanan və cəsarətli qərarların
qəbul olunması, sosialyönümlüyün gözlənilməsi,
milli mentalitetin nəzərə alınması və mütərəqqi
dünya təcrübəsinə arxalanması təşkil
edir".
(ardı var)
Vahid NOVRUZOV,
Azərbaycan Respublikası Auditorlar
Palatasının sədri,
iqtisad elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.-
2011.- 26 oktyabr.- S. 10.